PDA

Bekijk Volledige Versie : Loverboys - Lief, maar gevaarlijk.



Brama
02-11-03, 14:14
Jonge, argeloze meisjes belanden geregeld in handen van meedogenloze 'loverboys'. Met list en bedrog worden ze gedwongen tot prostitutie en drugshandel. De laatste tijd zijn loverboys ook actief in Noord Groningen, onder meer in Winsum. Het aangrijpende verhaal van Jolanda.

Jolanda van zestien uit het Groningse Winsum ontmoet Roberto in Winsum. Hij ziet er mooi en rijk uit. Roberto is in het begin heel lief voor haar, ze zien elkaar dagelijks. Bij een van zijn logeeradresjes of in de stad Groningen. Van de ene op de andere dag verandert zijn gedrag. Wordt soms ineens agressief, grijpt haar bij de keel. Een keer gooit hij zelfs een fiets tegen haar aan. Vaak dreigt hij dat hij het uit gaat maken. Als Jolanda dan begint te huilen, begint hij te lachen. 'Nu weet ik dat je van me houdt'. Maar altijd zijn er de dag daarna lieve woordjes en excuses.

Als hij steeds vaker agressief wordt, wil Jolanda het zelf uitmaken, maar die gedachte wordt meteen de kop ingedrukt. Roberto bedreigt haar op allerlei manieren. In de zomervakantie wordt Jolanda gewaarschuwd door de buurtagent en door haar vrienden dat het om een hele foute jongen gaat. Als ze hem daarmee confronteert begint hij heel hard te huilen, hij zegt dat het hem heel erg spijt en dat hij opnieuw wil beginnen. Jolanda gelooft hem, ze houdt van hem, ze is stapel verliefd. Op een gegeven moment zegt hij dat hij een pooier is, maar Jolanda is zijn vriendin en hoeft dus niets te vrezen. In augustus dwingt hij haar bij een klant in de auto te stappen. Hij vraagt het eerst, zegt dat hij geld nodig heeft. Jolanda wil niet. Dan dreigt hij haar te slaan en ze stapt toch in. Onderweg stapt de klant uit en zet Jolanda het op een rennen. Als ze Roberto daarna weer tegenkomt, zegt hij dat hij trots op haar is, omdat ze heeft bewezen dat ze alleen van hem houdt.

Twee weken later wordt ze weer in een auto geduwd, bij iemand die haar naar een klant zal rijden. Ze is helemaal overstuur en zegt dat ze niet wil. Dan brengt de man haar weer terug naar Roberto, en haalt een ander meisje. Roberto brengt Jolanda naar het station, waar hij haar bij de keel grijpt. Ze heeft hem te kijk gezet, maar meteen daarna komen opnieuw de excuses. Hij houdt haar vast en schreeuwt dat Jolanda zijn vriendin is van wie hij houdt en dat ze gaan samenwonen. Vervolgens gaat het weer een tijdje goed. Tot eind september. Jolanda gaat bij een vriend in de stad slapen, omdat ze thuis ruzie heeft. Haar vriendin, die inmiddels een relatie heeft met een vriend van Roberto, is ook in de stad. De meisjes laten zich overhalen om met hun 'vriendjes' mee te gaan in de auto. Ineens zijn ze in Almelo. Ze gaan naar een heel mooi huis, dat hij zogenaamd heeft gekocht maar dat achteraf helemaal niet van hem blijkt te zijn. Vanuit het huis gaan ze naar een bordeel, waar Roberto een bekende blijkt. Een ander meisje is ook voor hem aan het werk. Jolanda krijgt een eigen kamertje en een rondleiding. De baas zegt dat ze die avond nog niet hoeven werken, maar ze moeten al wel aan de bar zitten tussen al die mannen. Ze zeggen dat ze weg willen, maar dat mag niet. Uiteindelijk belt de baas Roberto op, die haalt de meisjes op en is blij, denkt dat ze gewerkt hebben.

Als hij hoort dat dat niet het geval is, probeert hij Jolanda te paaien met lieve woordjes, en hij zegt erbij dat ze de volgende dag wél moet werken. Die nacht slapen ze met z'n vieren in het mooie huis. Daar moet Jolanda dingen met hem doen die ze niet wil. De mannen hebben waarschijnlijk drugs in haar drinken gedaan, want op een gegeven moment zakt Jolanda door haar benen. Haar vriendin helpt haar overeind, de jongens staan er alleen maar bij te lachen. De volgende dag belt haar lerares, omdat Jolanda niet op school is komen opdagen. Roberto ligt op bed mee te luisteren, dus Jolanda kan niet veel zeggen. De onderwijzeres stelt alleen maar vragen waarop Jolanda ja of nee kan antwoorden. Zo komt ze erachter waar Jolanda is en ze belt de politie. De jongens worden bang. Ze willen af van het meisje. De vriendin, die al wel meerderjarig is, mag eerst niet weg. Ze protesteert luid en met de belofte dat ze 's avonds weer terugkomt mag ze ook weg.

In Groningen aangekomen worden ze door de politie meegenomen naar het bureau om een verklaring af te leggen. Vanaf het politiebureau gaan ze direct naar een onderduikadres. Van de politie moeten ze daar na twee dagen ook weer weg, waarna ze naar een oude caravan worden gebracht. Als ze daar zitten vraagt Jolanda zich af waarom zij daar opgesloten zitten, terwijl die jongens vrij rondlopen. Vanuit de caravan gaan ze naar een Blijf van mijn Lijf huis. Omdat Roberto nog steeds in Winsum wordt gezien, blijft Jolanda voorlopig op haar schuiladres.

Bron: Dagblad van het Noorden, 1 november 2003 / Tjitske Ypema

Noot:

"Over de daders valt te zeggen dat ze over het algemeen te weinig aandacht en liefde hebben gekregen, betrekken alles wat er fout gaat niet op zichzelf en leggen ze de schuld altijd bij iemand anders. Ze weten niet wat liefde is, ze kunnen het alleen maar nabootsen en er mee spelen. Bovendien zijn loverboys meestal goeduitziende allochtone mannen die zich met veel goud en dure auto's omringen, ze werken vaak vanuit een crimineel netwerk"

Meldpunt Loverboys: 038 - 4268343
www.lover-boy.nl

Documentatie:
"Dodelijk verliefd", door Gerry Velema
ISBN 9026610963 / 8,95 euro

"Verliefd, verleid, verkocht"
ISBN 9075953143 / 5 euro

Mark
02-11-03, 14:17
Wat een boefje die Roberto :)

sneeuwitje
02-11-03, 18:56
Loverboys zijn gevaarlijk ?
Hier heb je ook een waargebeurd verhaal van een jong meisje.
------------------------------------------------------------------------------------

Een jonge meid loopt nietsvermoedend op Hoog Catherijne en ineens komt er een mooie Marokkaanse jongen naar haar toe en geeft haar een flyer. Hij glimlacht vriendelijk en zegt: " Het wordt heel gezellig en ik ben er ook. Kom jij ook?"

Het meisje bekijkt de flyer nieuwsgierig. Het is een uitnodiging voor buiten Utrecht en wordt gehouden op een vrijdagmiddag. Het meisje glimlacht en denkt: " Mijn vader zal wel naar de moskee gaan, dus daar heb ik geen last van. Ik ga wel spijbelen, ik zeg gewoon dat ik ziek ben. Mijn ouders controleren het toch niet en mijn broer moet gaan werken. De Rai-party is toch buiten Utrecht en niemand kent mij daar. En wat maakt het uit, wie weet ontmoet ik de jongen van mijn dromen wel. Ze besluit om te gaan en neemt een vriendin met haar mee. Ze weet alleen nog niet wat ze aan gaat trekken.
Het meisje komt vervolgens aan bij de Rai-party waar ze verwelkomt wordt door twee portiers. Ze loopt naar binnen en hoort het ritme van de Rai-muziek die volop aan de gang is. Ze ziet meisjes en jongens dansen met elkaar. Ze ziet ze alcohol drinken en sigaretten roken.
"Wat een vrijheid", denkt het meisje. Het meisje kijkt nieuwsgierig rond en haar blik blijft hangen bij een knappe wat oudere Marokkaan. Hij kijkt naar mij zegt het meisje lachend tegen haar vriendin.

De jongen komt op haar af en biedt haar een drankje aan. Hij zegt alsmaar lieve wooren en maakt alsmaar complimenten over haar uiterlijk. Voordat het meisje weggaat, zegt de jongen dat hij haar graag nog eens wil zien. Ze spreken met elkaar af dat hij haar vlakbij school, waar het afgelegen is, op komt halen.
Ze gaan elkaar steeds vaker zien. De jongen geeft haar dure cadeau's en neemt haar overal mee in zijn dure, mooie, vette wagen. Het meisje kan op een gegeven moment niet meer zonder hem. Ze begint letterlijk en figuurlijk van hem te houden. Zij denkt ook dat hij van haar houdt, omdat hij haar beloofd heeft om met haar te gaan trouwen. Elke keer als het erop aan komt om daadwerkelijk naar haar ouders te gaan, heeft hij altijd een reden om het uit te stellen. Het meisje houdt het niet meer uit thuis. haar ouders begrijpen haar niet en maken voortdurend ruzie, omdat ze vaak niet thuis is. De kloof tussen het meisje en haar ouders wordt steeds groter. Het meisje denkt dat haar ouders niet meer van haar houden en hierdoor wordt ze gevoelsmatiger nog meer afhankelijk van haar vriend.

Haar vriend geeft haar tenminste echte liefde, want zij mag tenslotte veel dingen van hem doen. De jongen praat op haar in om van huis weg te lopen, zodat ze voor eeuwig bij elkaar kunnen blijven zonder gezeur van hun ouders. Het meisje besluit van huis weg te lopen. Eindelijk, denkt het meisje; Ik heb mijn prins op het witte paard ontmoet, ik heb mijn vrijheid. Volgens het meisje is haar droom uitgekomen waar ze jarenlang over heeft gefantaseerd.

Het meisje verliest na een tijdje haar maagdelijkheid.
De jongen wordt steeds agressiever. Hij begint haar te slaan en zegt dat hij geld nodig heeft. Ze moet voor hem werken in de prostitutie. Het meisje denkt dat ze niet meer terug kan. Haar zogenaamde ware liefde heeft haar letterlijk & figuurlijk in zijn macht.
Ze is niet haar droom ingestapt, maar haar nachtmerriedie ze haar hele leven lang zal blijven achtervolgen. Ze heeft geen contact meer met haar ouders en familie.
Ze heeft niets meer. Zelfs haar respect, haar lichaam heeft ze verloren. Het enige wat ze nog heeft is haar schijndroomprins waar ze voor moet prostitueren.

:huil:

Zwarte Schaap
02-11-03, 19:35
Loverboys ronselen meisjes in provincie Groningen

Tjitske Ypma

winsum - De politie doet onderzoek naar zogenoemde loverboys uit de stad Groningen, die op het Groninger platteland meisjes ronselen. Twee meisjes uit Winsum hebben aangifte gedaan van vrijheidsberoving en aanzetten tot prostitutie. Ze zijn op het ogenblik ondergedoken. Loverboys zijn mannen die meisjes verliefd op zich laten worden om hen later te dwingen tot de prostitutie of drugshandel.

In eerste instantie was er in Winsum sprake van één slachtoffer. Nu blijken het er minstens drie te zijn, respectievelijk 16, 17 en 20 jaar oud. De twee meisjes die aangifte hebben gedaan, zijn in hun woonplaats versierd. Na een aantal maanden verkering probeerden de mannen hen de prostitutie in te krijgen. Eerst bij klanten in de stad, wat mislukte. Daarna werden ze door hun 'vriendjes' naar een bordeel in het midden van het land gereden. Na een nacht, waarin ze kennismaakten met de gang van zaken in het bordeel, zijn ze naar Groningen teruggebracht. De mannen hadden er lucht van gekregen dat de politie achter hen aan zat.

Volgens een slachtoffer zijn voor een van de mannen meer meisjes aan het werk. Waarschijnlijk komen die ook uit de provincie Groningen. De politie bevestigt dat de jongens uitgaan in Baflo, Winsum en Bedum.

Geregeld komen de activiteiten van loverboys in het nieuws. In Nederland speelden zaken in onder meer Emmen en Zwolle. Slachtoffers worden volgens ingewijden compleet gehersenspoeld. Nadat ze financieel en emotioneel afhankelijk zijn gemaakt van hun 'vriend', worden ze geïntimideerd en bedreigd.


Bron: Dagblad van het Noorden 31/10/03

Too Bold
02-11-03, 22:17
Tja... Je kunt Jolanda & co wel jong en argeloos noemen, maar als je het mij vraagt lenen ze zich uiteindelijk toch echt zelf voor dit soort praktijken. En dan met name 't meisje dat de hoofdrol speelt in 't door Sneeuwitje geplaatste verhaal. Oh! En 't woord 'argeloos'. Kom op zeg, op je 16e hoor je wat dit soort situaties betreft toch in te kunnen schatten of 't goed voor je is of niet. Maar ja, als je je blind staart op 'mooi en rijk'...

Ik zeg niet dat die lover-boys lieverdjes zijn die je maar hun gang moet laten gaan, maar ik ben ervan overtuigd dat je in de meeste gevallen niet alleen die gestoorde hufters van een lover-boys de schuld kunt geven.

Misschien is vroeg trouwen zo'n gek idee nog niet. :cheefbek:

000NobelPrizes
02-11-03, 22:19
Geplaatst door Too Bold
Tja... Je kunt Jolanda & co wel jong en argeloos noemen, maar als je het mij vraagt lenen ze zich uiteindelijk toch echt zelf voor dit soort praktijken. En dan 't woord 'argeloos'. Op je 16e hoor je wat dit soort situaties betreft toch in te kunnen schatten of 't goed voor je is of niet? Maar ja, als je je blind staart op 'mooi en rijk'.

Ik zeg niet dat die lover-boys lieverdjes zijn die je maar hun gang moet laten gaan, maar ik ben ervan overtuigd dat je in de meeste gevallen niet alleen die gestoorde hufters van een lover-boys de schuld kunt geven.

Misschien is vroeg trouwen zo'n gek idee nog niet. :cheefbek:
Oh wel ja. Gooi er iets extreems als een loverboy tegenaan, en dan lijkt een op jonge leeftijd gesloten huwelijk nog een oplossing. Je bent niet goed wijs.