PDA

Bekijk Volledige Versie : Overlast Marokkanen in Gouda minder



Mark
03-11-03, 09:52
Overlast Marokkanen in Gouda minder

Bron: TV West

Volgens districtchef Van Hoorn, van de politieregio Gouwe IJssel, zijn de problemen met jonge Marokkanen in Gouda de afgelopen jaren minder geworden. Van Hoorn zegt dat dit komt door de strenge aanpak van de politie en de gemeente.

Een groot probleem in Gouda blijft wel het hoge aantal auto-inbraken, die door een harde kern worden gepleegd.

Gouda kent relatief één van de grootste Marokkaanse gemeenschappen in Nederland, zo'n 8%: 5.700 op een bevolking van 72.000

Mark
03-11-03, 09:53
Zou de "mediahetze" over zijn hoogtepunt zijn?

nl-x
03-11-03, 10:10
Hoe bedoel je dat? Het enige dat ik zie is dat er nu een andere stad is waar er een 'harde kern' bestaat. En 3x raden welke bevolkingsgroep nu weer wordt genoemd. Ziek word je er toch van?

Blijkbaar kan je met auto-braak nu ook ook al een harde kern hebben. Maar wat is een 'harde kern'. En wat is het verschil tussen een harde kern en een 'zachte kern' bij autobraak? Mensen die de ruiten inslaan met een plastic hamertje?

Mark
03-11-03, 10:19
Geplaatst door nl-x
Hoe bedoel je dat? Het enige dat ik zie is dat er nu een andere stad is waar er een 'harde kern' bestaat. En 3x raden welke bevolkingsgroep nu weer wordt genoemd. Ziek word je er toch van?

Blijkbaar kan je met auto-braak nu ook ook al een harde kern hebben. Maar wat is een 'harde kern'. En wat is het verschil tussen een harde kern en een 'zachte kern' bij autobraak? Mensen die de ruiten inslaan met een plastic hamertje?

Problemen in Gouda zijn al lang bekend, naast A'dam west waarschijnlijk het bekendste.

En er wordt nu gezegd dat de overlast minder wordt.

Dat jij dat alleen maar ziet als een bevestiging dat Marokkanen weer worden genoemd als oorzaak... tja zo kan je het ook bekijken natuurlijk, glas is half leeg of half vol zeg maar.

Maslov
03-11-03, 10:25
Ergens las ik dat de resultaten mede zo goed waren door een goede samenwerking tussen ouders van deze jongeren en de politie/justitie.

In ieder geval weer eens wat goed nieuws omtrent dit heikele onderwerp.

Zagora
03-11-03, 23:43
In de Ramadan heb je altijd minder last van Marokkanen. Zelfs de die hards laten hun duistere praktijken ff rusten. ("ik steel niet in de ramadan" dat heb ik echt een keer gehoord). het is allemaal gekkigheid mensen. niet boos worden.

Waterval
04-11-03, 00:01
Geplaatst door Zagora
In de Ramadan heb je altijd minder last van Marokkanen. Zelfs de die hards laten hun duistere praktijken ff rusten. ("ik steel niet in de ramadan" dat heb ik echt een keer gehoord). het is allemaal gekkigheid mensen. niet boos worden.



Volgens districtchef Van Hoorn, van de politieregio Gouwe IJssel, zijn de problemen met jonge Marokkanen in Gouda de afgelopen jaren minder geworden. Van Hoorn zegt dat dit komt door de strenge aanpak van de politie en de gemeente.


Lange Ramadan dan...

Zagora
04-11-03, 00:10
Geplaatst door Waterval
Lange Ramadan dan...

Ja hallo, ik ga mn grap niet uitleggen hoor.

Waterval
04-11-03, 00:21
Geplaatst door Zagora
Ja hallo, ik ga mn grap niet uitleggen hoor.


:D

MocroStyle
04-11-03, 00:26
Je zou als Marokkaan en raddraaier maar verantwoordelijk zijn voor de inkrimping van het personeelsbestand bij de Telegraaf door het braaf gedrag :argwaan:

Casawie
04-11-03, 00:28
het verminderen komt niet zozeer door de strengere aanpak maar door de zg buurtvaders zoals in amdam...
deze dragen bij aan het vergroten van de leefbaarheid en veiligheid van de wijken...

ZeroZero
04-11-03, 04:11
het verminderen komt niet zozeer door de strengere aanpak maar door de zg buurtvaders zoals in amdam...

En voor een Nederlandse agent hebben jullie niet genoeg 'respect' of zo?

Is dat wat je er mee wilt stellen?
Alleen dankzij Marokkaanse buurtvaders is de 'rust' enigszins terug te brengen dus?
En wat nu als die buurtvader een Nederlander is? Blijkbaar communiceer je goed genoeg in het Nederlands om te kunnen weten dat je niet mag stelen of uithangen op straat terwijl je passerende mensen loopt lastig te vallen!




Wij worden weer politiek correct voor de gek gehouden. Als je de bloemlezing aan reacties leest van het fokforum waar een paar Gouwenaren hun zegje doen is het wel duidelijk.

Door FXPKillaBee - zondag 2 november 2003 @ 21:32 (+1 - Normaal)
ja daaaaaaaaaaaaaaag! sorry hoor, maar ik woon in Gouda, en het is echt niet minder geworden hoor de laatste jaren. Juist niet. Zoals het nu is, hoor je steeds meer mensen klagen, omdat het nu echt de spuigaten uitloopt. Vroeger durfden mensen niet veel ertegen te zeggen, omdat het dan "discriminatie" is. Er werd laatst nog tegen me gezegd, dat ik terug moet gaan naar me eigen land! ( ben gvd nederlandse ! )
Sorry hoor maar dit is m`n reactie nu ik dit dus lees
Door Eachat - zondag 2 november 2003 @ 21:38 (+1 - Normaal)
Verhuizen voordat de bom barst... Door KcA - zondag 2 november 2003 @ 21:38 (+1 - Normaal)
Sorry hoor! overlast in Gouda minder? Ja mzzl! niet dus is alleen maar erger, laten ze maar komen met harde cijfers.

Kom ook eens kijken in Rotterdam daar is het helemaal een rotzooi Door THEDUTCHJOKER - zondag 2 november 2003 @ 21:43 (+1 - Normaal)
Goh nu nog in de rest van NL Door yep - zondag 2 november 2003 @ 21:47 (+1 - Normaal)
Toch is het gek dat het overwegend Marokkanen zijn die overlast veroorzaken. Ben toch wel eens benieuwd waar dat aan ligt (over Turken hoor ik bijv. een stuk minder negatief nieuws) Door MaStar - zondag 2 november 2003 @ 21:51 (+1 - Normaal)
Minder..het moet gewoon AFGELOPEN zijn Door PROTAGONIST - zondag 2 november 2003 @ 21:53 (+1 - Normaal)
We worden weer eens flink politiek correct bedonderd!!!! Door Guidoweb5 - zondag 2 november 2003 @ 21:53 (+1 - Normaal)
eindelijk komen de marokkanen eens goed in het nieuws!
Door PROTAGONIST - zondag 2 november 2003 @ 21:55 (+1 - Normaal)

quote:
eindelijk komen de marokkanen eens goed in het nieuws!

Niet goed........ maar minder slecht.....

Maar het is 1 grote leugen. Door Guidoweb5 - zondag 2 november 2003 @ 22:01 (+1 - Normaal)

quote:
Niet goed........ maar minder slecht.....

Maar het is 1 grote leugen

was sarcastisch Door uhhm - zondag 2 november 2003 @ 22:01 (+1 - Normaal)
tsjonge jonge jonge jonge..lekker geloofwaardeg
dat gelooft toch geen mens man

Door alexey_ignashov - zondag 2 november 2003 @ 22:03 (+1 - Normaal)

Mark
04-11-03, 07:38
Hoe je iets ervaart en of je wel of niet erover durft te klagen hoeft niet perse in overeenstemming te zijn met het feit of het echt onveiliger wordt.

De echte criminaliteit wordt al jaren minder in nederland :p

Casawie
04-11-03, 15:18
Geplaatst door ZeroZero
En voor een Nederlandse agent hebben jullie niet genoeg 'respect' of zo?

Is dat wat je er mee wilt stellen?
Alleen dankzij Marokkaanse buurtvaders is de 'rust' enigszins terug te brengen dus?
En wat nu als die buurtvader een Nederlander is? Blijkbaar communiceer je goed genoeg in het Nederlands om te kunnen weten dat je niet mag stelen of uithangen op straat terwijl je passerende mensen loopt lastig te vallen!

(+1 - Normaal)

Vriend! luister ik weet waar ik over praat...
dit niet omdat ik Gouwenaar ben, neen.
Omdat ik de "Projectleider evaluatieonderzoek Buurtvaders'' ben
en zoals je hierboven zegt ja dat is zo ze hebben niet genoeg respect voor de Nederlandse agent... en haal aub die jullie weg want ik kan zeggen dat wanneer een diener van de wet mij op m'n fout wijst, ik respect toon.
Het is simpelweg de waarheid, maar wanneer jij je eraan hekelt dan moet je mij aub niet onder die jullie plaatsen.
Wat wij hebben geprobeert met de Marokkaanse Buurtvaders is om de sociale controle zoals die in Marokko bestaat deze in de wijk toe te passen. En wat blijkt?? het werkt!
Daarnaast spreken de feiten en cijfers voor zich, daar waar overlast is of waar iets niet pluis is worden de buurtvaders in de eerste instantie ingeschakeld, op basis hiervan wordt hun route bepaald. Ook wordt er nauw samengewerkt met de politie, deze geeft in sommige gevallen zelfs meldingen door aan de buurtvaders. Daarnaast wordt er veelvuldig met de jongeren gesproken door de buurtvaders.
Zo kan ik nog uren doorgaan wat betreft de Buurtvaders als je geinteresseerd bent kan ik je wat informatie toesturen over hen, zodat je wat meer waardering zal kunnen tonen voor deze mensen die na jarenlang veelal zwaar en ongezond werk te hebben verricht, alsnog een beroep op hun wordt gedaan. Want velen van hun die genieten namelijk al een niet al te breed pensioen waar ze het mee moeten doen en TOCH staan ze dagelijks van 19.30 tot 02.00 uur op de straat.


mijn excuses voor eventuele spelfouten, gezien de tijd moest k snel typen.

Casawie
04-11-03, 15:20
foutje

Tomas
04-11-03, 15:41
Tja... het is moeilijk om als gewoon burger te beoordelen of het meer of minder wordt. Ik leef nu eenmaal gewoon van incident naar incident. En dat er af en toe een jaar of halfjaar tussen zit zegt natuurlijk niks. En ook al overkomt mij of iemand die ik ken weer iets gezelligs, dan zegt dat nog niks. Dus... Het zal wel. Ik kan alleen zeggen dat er al weer een tijdje niks is gebeurd. Het laatste incident wat ik zelf mee maakte was dat een oud dametje met haar winkelwagentje van de stoeprand af flikkerde en dat 3 of 4 marokkaanse jongens van een jaar of 14-17 direct toesnelden om haar overeind te helpen en het wagentje weer te vullen... ***********nen. Het ergste is nog wel als ze je vooroordelen proberen te ondermijnen. Echt kut.

Ik meld wel weer een keer als er iets ergs gebeurd. Er is wel laatst een krantenjongen ontvoerd... Maar ik geloof niet dat dat in dit profiel past...

TonH
04-11-03, 15:55
Geplaatst door Casawie
Vriend! luister ik weet waar ik over praat...
dit niet omdat ik Gouwenaar ben, neen.
Omdat ik de "Projectleider evaluatieonderzoek Buurtvaders'' ben
en zoals je hierboven zegt ja dat is zo ze hebben niet genoeg respect voor de Nederlandse agent... en haal aub die jullie weg want ik kan zeggen dat wanneer een diener van de wet mij op m'n fout wijst, ik respect toon.
Het is simpelweg de waarheid, maar wanneer jij je eraan hekelt dan moet je mij aub niet onder die jullie plaatsen.
Wat wij hebben geprobeert met de Marokkaanse Buurtvaders is om de sociale controle zoals die in Marokko bestaat deze in de wijk toe te passen. En wat blijkt?? het werkt!
Daarnaast spreken de feiten en cijfers voor zich, daar waar overlast is of waar iets niet pluis is worden de buurtvaders in de eerste instantie ingeschakeld, op basis hiervan wordt hun route bepaald. Ook wordt er nauw samengewerkt met de politie, deze geeft in sommige gevallen zelfs meldingen door aan de buurtvaders. Daarnaast wordt er veelvuldig met de jongeren gesproken door de buurtvaders.
Zo kan ik nog uren doorgaan wat betreft de Buurtvaders als je geinteresseerd bent kan ik je wat informatie toesturen over hen, zodat je wat meer waardering zal kunnen tonen voor deze mensen die na jarenlang veelal zwaar en ongezond werk te hebben verricht, alsnog een beroep op hun wordt gedaan. Want velen van hun die genieten namelijk al een niet al te breed pensioen waar ze het mee moeten doen en TOCH staan ze dagelijks van 19.30 tot 02.00 uur op de straat.


mijn excuses voor eventuele spelfouten, gezien de tijd moest k snel typen.

Ach, die spelfouten halen we er later wel uit. 't Is tenminste goed leesbaar. :D

Heb je het over Overtoomse Veld of een ander project in A'dam? In Oud Zuid wordt door VVD en PvdA de Buurtvader als een zachte hap gezien, waar ze niets van moeten hebben. Alles Den Engh in of Glenn Mills is wat ze eisen.

De inzet van buurtvaders is volgens de VVD Oud Zuid het "legitimeren dat de jongeren alleen luisteren naar mensen van hun eigen groep of etnische afkomst. Dit zelfde bezwaar is ook van toepassing op Beware Watch Out."
Deze opmerkingen moet je vaker zijn tegengekomen. Ik ben zeer geïnteresseerd in je antwoord daarop. Temeer daar hun opstelling uiteindelijk leidde tot het verzoeken om een samenscholingsverbod op de Van Woustraat.

Marsipulami
04-11-03, 15:57
Geplaatst door Tomas
Het laatste incident wat ik zelf mee maakte was dat een oud dametje met haar winkelwagentje van de stoeprand af flikkerde en dat 3 of 4 marokkaanse jongens van een jaar of 14-17 direct toesnelden om haar overeind te helpen en het wagentje weer te vullen...

Ja, ja, zal wel. Als ik dat dametje een goede raad mag geven, dan had ik achteraf toch maar eens grondig de inhoud van mijn winkelkar gecontroleerd en de identiteit van die jongens genoteerd. :fpiraat:

Casawie
04-11-03, 20:06
Geplaatst door TonH
Ach, die spelfouten halen we er later wel uit. 't Is tenminste goed leesbaar. :D

Heb je het over Overtoomse Veld of een ander project in A'dam? In Oud Zuid wordt door VVD en PvdA de Buurtvader als een zachte hap gezien, waar ze niets van moeten hebben. Alles Den Engh in of Glenn Mills is wat ze eisen.

De inzet van buurtvaders is volgens de VVD Oud Zuid het "legitimeren dat de jongeren alleen luisteren naar mensen van hun eigen groep of etnische afkomst. Dit zelfde bezwaar is ook van toepassing op Beware Watch Out."
Deze opmerkingen moet je vaker zijn tegengekomen. Ik ben zeer geïnteresseerd in je antwoord daarop. Temeer daar hun opstelling uiteindelijk leidde tot het verzoeken om een samenscholingsverbod op de Van Woustraat.

Zoals je zegt die opmerking ben ik ook vaker tegengekomen...
Maar hoe moet het dan? als er andere goede oplossingen zijn, zijn de gemeente gouda en haar partners graag bereid deze onder de loep te nemen...
En effe tussendoor het gaat om Gouda, deze is in navolging van Overtoomse veld die met het project als eerste is gestart nu toe aan een evaluatie. En zoals we weten heeft dat project in Amsterdam oa een Europese prijs gewonnen. Maar altijd echt altijd zal je mensen blijven hebben die zullen zeggen dat ze het er niet mee eens zijn. want dan dan kom je in de publiciteit dan vinden mensen je interessant.

Maar om terug te komen op voorgaande wat betreft die opmerking,
jah eerst werden de Marokkanen met argusogen aan en nagekeken en bekritiseerd omdat ze niets zouden doen tegen het feit dat vele jonge Marokkanen ontspoorden en vaak kwamen deze signalen uit de rechtse hoek van de politiek. Het blijft een moeilijk punt maar toch wanneer ik het aantal incidenten zoals autoinbraken, bedreigingen, mishandelingen, vandalisme en dergelijke bekijk over een bepaalde periode. Dan zie ik dat zo een anderhalf jaar geleden de cijfers hoger waren dan de cijfers over het afgelopen jaar en daarop volgend zijn de cijfers over het eerste kwartaal van dit jaar weer lager. Deze cijfers hebben betrekking op alleen 1 wijk waar de buurtvaders as expiriment patrouileren de verhoudingen met de andere wijken spreken ook voor zich....

TonH
05-11-03, 01:36
Geplaatst door Casawie
Zoals je zegt die opmerking ben ik ook vaker tegengekomen...
Maar hoe moet het dan? als er andere goede oplossingen zijn, zijn de gemeente gouda en haar partners graag bereid deze onder de loep te nemen...
En effe tussendoor het gaat om Gouda, deze is in navolging van Overtoomse veld die met het project als eerste is gestart nu toe aan een evaluatie. En zoals we weten heeft dat project in Amsterdam oa een Europese prijs gewonnen. Maar altijd echt altijd zal je mensen blijven hebben die zullen zeggen dat ze het er niet mee eens zijn. want dan dan kom je in de publiciteit dan vinden mensen je interessant.

Maar om terug te komen op voorgaande wat betreft die opmerking,
jah eerst werden de Marokkanen met argusogen aan en nagekeken en bekritiseerd omdat ze niets zouden doen tegen het feit dat vele jonge Marokkanen ontspoorden en vaak kwamen deze signalen uit de rechtse hoek van de politiek. Het blijft een moeilijk punt maar toch wanneer ik het aantal incidenten zoals autoinbraken, bedreigingen, mishandelingen, vandalisme en dergelijke bekijk over een bepaalde periode. Dan zie ik dat zo een anderhalf jaar geleden de cijfers hoger waren dan de cijfers over het afgelopen jaar en daarop volgend zijn de cijfers over het eerste kwartaal van dit jaar weer lager. Deze cijfers hebben betrekking op alleen 1 wijk waar de buurtvaders as expiriment patrouileren de verhoudingen met de andere wijken spreken ook voor zich....

Vroeger werd gezegd: "Als er geen kanon van minstens 3 meter op zit, stelt het niets voor." Zo wordt deze discussie m.i. het afgelopen jaar ook benaderd. De roep om steeds hardere repressie, maar vooral de weigering om naar succesvolle alternatieven te kijken is stuitend.
Waarom de noodtoestand uitroepen, wanneer het met een groep betrokken ouders ook kan.
Eerst roepen dat de omgeving van ontspoorden niets doen en als ze effectief optreden snel iets anders vinden om mee te meppen.

Maar dat het ook anders kan hoorde ik dit weekend. Op de Van Woustraat in A'dam waar een samenscholingsverbod ingesteld zou moeten worden, omdat een groepje Marokkaanse jongeren in de portiek op nummer 202 rondhangen. Hier werd zaterdagmiddag een kleine enquête onder passanten gehouden. Niet wetenschappelijk verantwoord (maar sedert Noorda weten we dat dit ook niet alles zegt) en onder net geen 100 mensen, maar de respondenten waren van allerlei pluimage.

De onveiligheid in de Diamantbuurt:
•ik voel me op mijn gemak in de buurt: 89,5 %
•is onacceptabel hoog: 10,5%

De overlast van hangjongeren moet worden opgelost via:
•het creëren van een eigen plek voor de jongeren, bijv. een jongerencentrum: 75%
•de harde aanpak, bijv. via samenscholingsverboden: 25%

De specifieke overlast bij Van Woustraat 202 moet worden opgelost:
•via tijdelijk cameratoezicht als de bewoners dat willen: 27,8%
•door de jongeren aan te spreken via streetcornerwork en/of politie: 72,2%

Vond het wel opbeurend dat "de stem van de straat" altijd ook nog deze geluiden kan voortbrengen.

nefertiti
05-11-03, 09:12
Het Nederlandse Gouda boekt succes in de strijd tegen criminele Marokkanen, zeggen politiechef en burgemeester. De bewoners merken er echter niet veel van. In 'Klein Marokko' noemen ze het zelfs grimmiger dan ooit.
De wijk wordt niet voor niets Klein Marokko genoemd. Lange rijen flats, veelal in erbarmelijke staat. De winterschilder is nog niet langsgeweest: de verf op de deuren en kozijnen is vrijwel overal afgebladderd. De gehavende woningen lijken zich te willen verstoppen achter satellietschotels die overal als grijzige bloemen aan de balkons hangen.

Een kwart van de inwoners van de Goudse wijk Oosterwijk is van Marokkaanse afkomst en dat valt te zien aan de mensen die je op straat tegenkomt. Vrouwen met hoofddoeken doen hun boodschappen. Hangende groepjes jongeren bepalen het beeld en kijken de voorbijgangers provocerend aan. Precies wanneer je langsloopt, kwatten ze vlak voor je op de grond. Lachen. Vinden ze zelf. Net doen of je het niet hebt gezien, is volgens velen de beste reactie. Wie vraagt wat hen mankeert, krijgt een grote bek.

Het is precies dit soort gedrag waaraan Antoon Wassenaar zich doodergert. De fractievoorzitter van Gemeentebelangen Gouda maakt zich al jaren kwaad over de problemen die de Marokkaanse jongeren veroorzaken in zijn stad. ,,Ze schelden mij uit voor ******racist. Onzin, natuurlijk. Het gaat mij niet om hun afkomst, maar om de problemen die ze veroorzaken.''

Sinds anderhalf jaar krijgt Wassenaar politieke bijval. Een strenge aanpak van Marokkaanse jongeren door politie, gemeente, jeugdbescherming en andere betrokken partijen werpt zijn vruchten af, zingen plaatsvervangend districtschef van de politie Jacob van Hoorn en burgemeester Wim Cornelis in koor. ,,Harder geweld komt minder voor'', zegt Van Hoorn. ,,De geweldsspiraal is doorbroken'', weet Cornelis.

De toverwoorden zijn 'integrale aanpak'. Doorgaans belooft dat niet veel goeds, want hoe meer instanties worden betrokken bij de uitvoer van beleid, hoe meer er doorgaans wordt vergaderd en hoe minder er daadwerkelijk gebeurt. Dat is een vooroordeel, zegt burgemeester Cornelis.

Hij legt uit dat elke instantie vanuit het gezamenlijke overleg aan de slag gaat op haar eigen terrein. ,,De Marokkaanse buurtvaders zoeken contacten, de jeugdwerkers maken plannen met de jongens en de politie treedt strenger en repressiever op.''

In Klein Marokko hebben ze ook gehoord van het effectievere beleid, maar veel mensen willen er niet aan dat de aanpak al succesvol wordt genoemd. In een van de vele Marokkaanse winkeltjes in de wijk doet mevrouw Kerkhooven onder het toeziend oog van de Marokkaanse winkeleigenaar haar beklag over de troep die veel jonge Marokkanen van hun leven en dus ook van de wijk maken.

,,De Marokkaantjes luisteren alleen naar een harde hand. Je moet ze niet alleen vertellen hoe ze zich moeten gedragen, ze moeten het ook ten uitvoer brengen.'' De winkeleigenaar knikt begripvol. ,,We schamen ons dood voor onze jonge landgenoten. Ze moeten voelen wie de baas is.''

Twee Marokkaanse dames hebben zelfs de indruk dat het de afgelopen maanden grimmiger is geworden in hun wijkje. Volgens hen komt dat doordat de gemeente zich vooral hard maakt voor het chique centrum van Gouda. ,,Ze zetten alle politie in in de betere wijken, maar hier laten ze het verloederen.''

Politiechef Van Hoorn erkent dat zijn stad er 'nog lang niet is'. ,,We hebben de groeiende criminaliteit tot staan gebracht en mijn indruk is dat we zelfs kleine succesjes boeken. Ik realiseer me wel degelijk dat je deze beleving niet deelt als bij jou voor de deur steeds auto's worden gekraakt. Maar als ik heel Gouda overzie, kan ik daar doorheen kijken.''

Top-20 van veelplegers

De politie van de regio Gouwe IJssel hanteert een top-20 bij de aanpak van veelplegers. Het afgelopen jaar wist de politie 18 van de jongemannen op deze lijst te arresteren. Een groot deel van hen is veroordeeld en zit lange gevangenisstraffen uit.

Dat zegt districtschef J. van Hoorn van de plaatselijke politie. ,,Wanneer er mensen worden gearresteerd, komen er weer nieuwe veelplegers op de ranglijst te staan. Dat zijn de jongens op wie we ons nu richten.''

Gouda kent een relatief grote Marokkaanse gemeenschap: 5700 van de 72.000 inwoners is van Marokkaanse komaf.

AD - NL

observer
05-11-03, 10:40
politie gooit wat cijfers neer

kan iedereen

maar de bewoners zijn aangifte moe en doen alleen nog aangifte als het echt moet bv voor de verzekering

en dan is er nog het risico dat als je er 1 aanwijst er 50 wraak nemen

TonH
05-11-03, 10:48
Zou de familie Nefertiti & Achnaton Amenhotep IV, uit Egypte, hun huwlijksproblemen thuis kunnen laten en eens met elkaar práten voordat ze hetzelfde bericht twee maal plaatsen? :zweep:

taouanza
05-11-03, 11:06
Geplaatst door Gerrit Jan
'Marokkaantjes moeten voelen wie de baas is'

Door Marc Kruyswijk

Gouda boekt succes in de strijd tegen criminele Marokkanen, zeggen politiechef en burgemeester. De bewoners merken er echter niet veel van. In 'Klein Marokko' noemen ze het zelfs grimmiger dan ooit.

De wijk wordt niet voor niets Klein Marokko genoemd. Lange rijen flats, veelal in erbarmelijke staat. De winterschilder is nog niet langsgeweest: de verf op de deuren en kozijnen is vrijwel overal afgebladderd. De gehavende woningen lijken zich te willen verstoppen achter satellietschotels die overal als grijzige bloemen aan de balkons hangen.

Een kwart van de inwoners van de Goudse wijk Oosterwijk is van Marokkaanse afkomst en dat valt te zien aan de mensen die je op straat tegenkomt. Vrouwen met hoofddoeken doen hun boodschappen. Hangende groepjes jongeren bepalen het beeld en kijken de voorbijgangers provocerend aan. Precies wanneer je langsloopt, kwatten ze vlak voor je op de grond. Lachen. Vinden ze zelf. Net doen of je het niet hebt gezien, is volgens velen de beste reactie. Wie vraagt wat hen mankeert, krijgt een grote bek.

Het is precies dit soort gedrag waaraan Antoon Wassenaar zich doodergert. De fractievoorzitter van Gemeentebelangen Gouda maakt zich al jaren kwaad over de problemen die de Marokkaanse jongeren veroorzaken in zijn stad. ,,Ze schelden mij uit voor ******racist. Onzin, natuurlijk. Het gaat mij niet om hun afkomst, maar om de problemen die ze veroorzaken.''

Sinds anderhalf jaar krijgt Wassenaar politieke bijval. Een strenge aanpak van Marokkaanse jongeren door politie, gemeente, jeugdbescherming en andere betrokken partijen werpt zijn vruchten af, zingen plaatsvervangend districtschef van de politie Jacob van Hoorn en burgemeester Wim Cornelis in koor. ,,Harder geweld komt minder voor'', zegt Van Hoorn. ,,De geweldsspiraal is doorbroken'', weet Cornelis.

De toverwoorden zijn 'integrale aanpak'. Doorgaans belooft dat niet veel goeds, want hoe meer instanties worden betrokken bij de uitvoer van beleid, hoe meer er doorgaans wordt vergaderd en hoe minder er daadwerkelijk gebeurt. Dat is een vooroordeel, zegt burgemeester Cornelis.

Hij legt uit dat elke instantie vanuit het gezamenlijke overleg aan de slag gaat op haar eigen terrein. ,,De Marokkaanse buurtvaders zoeken contacten, de jeugdwerkers maken plannen met de jongens en de politie treedt strenger en repressiever op.''

In Klein Marokko hebben ze ook gehoord van het effectievere beleid, maar veel mensen willen er niet aan dat de aanpak al succesvol wordt genoemd. In een van de vele Marokkaanse winkeltjes in de wijk doet mevrouw Kerkhooven onder het toeziend oog van de Marokkaanse winkeleigenaar haar beklag over de troep die veel jonge Marokkanen van hun leven en dus ook van de wijk maken.

,,De Marokkaantjes luisteren alleen naar een harde hand. Je moet ze niet alleen vertellen hoe ze zich moeten gedragen, ze moeten het ook ten uitvoer brengen.'' De winkeleigenaar knikt begripvol. ,,We schamen ons dood voor onze jonge landgenoten. Ze moeten voelen wie de baas is.''

Twee Marokkaanse dames hebben zelfs de indruk dat het de afgelopen maanden grimmiger is geworden in hun wijkje. Volgens hen komt dat doordat de gemeente zich vooral hard maakt voor het chique centrum van Gouda. ,,Ze zetten alle politie in in de betere wijken, maar hier laten ze het verloederen.''

Politiechef Van Hoorn erkent dat zijn stad er 'nog lang niet is'. ,,We hebben de groeiende criminaliteit tot staan gebracht en mijn indruk is dat we zelfs kleine succesjes boeken. Ik realiseer me wel degelijk dat je deze beleving niet deelt als bij jou voor de deur steeds auto's worden gekraakt. Maar als ik heel Gouda overzie, kan ik daar doorheen kijken.''

Top-20 van veelplegers

De politie van de regio Gouwe IJssel hanteert een top-20 bij de aanpak van veelplegers. Het afgelopen jaar wist de politie 18 van de jongemannen op deze lijst te arresteren. Een groot deel van hen is veroordeeld en zit lange gevangenisstraffen uit.

Dat zegt districtschef J. van Hoorn van de plaatselijke politie. ,,Wanneer er mensen worden gearresteerd, komen er weer nieuwe veelplegers op de ranglijst te staan. Dat zijn de jongens op wie we ons nu richten.''

Gouda kent een relatief grote Marokkaanse gemeenschap: 5700 van de 72.000 inwoners is van Marokkaanse komaf.

© Algemeen Dagblad

Zo als ik dit zo lees kom ik alleen spugende jongens tegen.Das ook hinderlijk, zat een keer op iemand te wachten bij de metro en maakt een ware spuugestaffette mee.Gatver degatver!Schijnt tegenwoordig stoer te zijn en het waren GEEN Marokkanen.Ik begrijp ook niet waarom het als een typisch Marokkaanse verschijnsel wordt gezien.

Mijn blanke buren die laten constant hun honden de gallerij en de trappenhuis onder pissen.Das lekker!Gaat jaren aan de gang ik zie het de krant nog niet halen hoor.En dan heb ik het niet eens over de hondepoep.
Over selectieve verontwaardiging gesproken.

Big Ahmed
05-11-03, 11:25
Door hulp van die buurtvaders is het veel minder geworden, dan wat je allemaal hoort in de media. Ze luisteren meer naar iemand die hun begrijpt, kwa achtergrond en religie. En geen disrespect voor de politie, maar je moet de "probleemjongeren"begrijpen en even in hun schoenen staan en dan pas kan je begrijpen dat het best wel moeilijk is als er niet iemand is die hun altijd steunt wanneer het moeilijk wordt. vooral de ouders die snel opgeven als hun kind het foute pad opgaat. Dat is ook een groot probleem, een goed opvoeding is ook een belangerijk aspect in het leven.

Zagora
05-11-03, 11:32
Geplaatst door Big Ahmed
Door hulp van die buurtvaders is het veel minder geworden, dan wat je allemaal hoort in de media. Ze luisteren meer naar iemand die hun begrijpt, kwa achtergrond en religie. En geen disrespect voor de politie, maar je moet de "probleemjongeren"begrijpen en even in hun schoenen staan en dan pas kan je begrijpen dat het best wel moeilijk is als er niet iemand is die hun altijd steunt wanneer het moeilijk wordt. vooral de ouders die snel opgeven als hun kind het foute pad opgaat. Dat is ook een groot probleem, een goed opvoeding is ook een belangerijk aspect in het leven.

Ah okay. Maar vaak krijg je te horen dat het helemaal geen kwestie is van opvoeding. Sterker, als je zegt dat de opvoeding in gebreke is gebleven, is de verontwaardiging hierover niet mis.

Puk
05-11-03, 11:51
Geplaatst door taouanza
Zo als ik dit zo lees kom ik alleen spugende jongens tegen.Das ook hinderlijk, zat een keer op iemand te wachten bij de metro en maakt een ware spuugestaffette mee.Gatver degatver!Schijnt tegenwoordig stoer te zijn en het waren GEEN Marokkanen.Ik begrijp ook niet waarom het als een typisch Marokkaanse verschijnsel wordt gezien.

Mijn blanke buren die laten constant hun honden de gallerij en de trappenhuis onder pissen.Das lekker!Gaat jaren aan de gang ik zie het de krant nog niet halen hoor.En dan heb ik het niet eens over de hondepoep.
Over selectieve verontwaardiging gesproken.

Gelukkig hebben die jongens de galerij en het trappenhuis niet onder gescheten.

Ik ben positief vandaag.

Puk
05-11-03, 11:53
Geplaatst door Big Ahmed
Door hulp van die buurtvaders is het veel minder geworden, dan wat je allemaal hoort in de media. Ze luisteren meer naar iemand die hun begrijpt, kwa achtergrond en religie. En geen disrespect voor de politie, maar je moet de "probleemjongeren"begrijpen en even in hun schoenen staan en dan pas kan je begrijpen dat het best wel moeilijk is als er niet iemand is die hun altijd steunt wanneer het moeilijk wordt. vooral de ouders die snel opgeven als hun kind het foute pad opgaat. Dat is ook een groot probleem, een goed opvoeding is ook een belangerijk aspect in het leven.

Verfrissend! :duim:

taouanza
05-11-03, 11:57
Geplaatst door Puk
Gelukkig hebben die jongens de galerij en het trappenhuis niet onder gescheten.

Ik ben positief vandaag.


Waar we niet allemaal dankbaar voor moeten zijn.:rolleyes:

Puk
05-11-03, 12:49
Geplaatst door taouanza
Waar we niet allemaal dankbaar voor moeten zijn.:rolleyes:

Jah... ik tel mijn zegeningen!

Het halletje naar mijn schuurtje is al drie jaar niet opgeblazen vanwege Oud & Nieuw.

Het kan altijd erger en perfect wordt het nooit. :student:

Big Ahmed
05-11-03, 13:05
het hangt natuurlijk ook van de jongen, hoe hij de adviezen en steun van die mensen weer produceert in zijn dagelijkse leven. De karakteristieken van sommige jongeren zijn soms heel erg zwak en dat kan natuurlijk ook een probleem. Want als de jongen zelf niet wil veranderen dan is het echt moeilijk om nog wat aan zijn gedrag te veranderen. maar insha allah met een beetje saber gaat het wel lukken!!!

allah beloont de geduldigen!!!

Veel succes nog casawie, wa insha allah rabbi mhak!!!

Big Ahmed
05-11-03, 13:05
het hangt natuurlijk ook van de jongen, hoe hij de adviezen en steun van die mensen weer produceert in zijn dagelijkse leven. De karakteristieken van sommige jongeren zijn soms heel erg zwak en dat kan natuurlijk ook een probleem zijn. Want als de jongen zelf niet wil veranderen dan is het echt moeilijk om nog wat aan zijn gedrag te veranderen. maar insha allah met een beetje saber gaat het wel lukken!!!

allah beloont de geduldigen!!!

Veel succes nog casawie, wa insha allah rabbi mhak!!!

Casawie
05-11-03, 20:40
Geplaatst door Big Ahmed
het hangt natuurlijk ook van de jongen, hoe hij de adviezen en steun van die mensen weer produceert in zijn dagelijkse leven. De karakteristieken van sommige jongeren zijn soms heel erg zwak en dat kan natuurlijk ook een probleem zijn. Want als de jongen zelf niet wil veranderen dan is het echt moeilijk om nog wat aan zijn gedrag te veranderen. maar insha allah met een beetje saber gaat het wel lukken!!!

allah beloont de geduldigen!!!

Veel succes nog casawie, wa insha allah rabbi mhak!!!

je hebt helemaal gelijk Big Ahmed heb geen woord aan toe te voegen...



shoukran oe Amin