PDA

Bekijk Volledige Versie : Rapport: Europeanen en de bedreiging van de wereldvrede



Simon
03-11-03, 14:17
Het rapport is vrijgegeven: (Acrobat Reader nodig)
http://europa.eu.int/comm/public_opinion/flash/fl151_iraq_full_report.pdf


CONCLUSION
The main findings of our research can be summarised as follows:
EU citizens believe that the military intervention in Iraq was not justified
68% of European citizens are of the opinion that the military intervention of the United
States and their allies was not justified. In all Member States, (with the exception of
Denmark), the vast majority of citizens are against this intervention by force. Even in the
allied countries of Spain and the United Kingdom, the majority seem to be opposed.
EU citizens want the United Nations and the provisional government to manage
reconstruction in Iraq right through to the establishment of a sovereign Iraqi
government
Citizens are calling for collective as opposed to unilateral management of reconstruction
in Iraq, with the United Nations superseding as the representative of this collective action.
Close to six in ten citizens would prefer that the management of reconstruction in Iraq as
well as the transition to a sovereign Iraqi government be entrusted to the United Nations.
The provisional government in Iraq follows next with 44% of citizens choosing this
authority for its management during reconstruction through to the establishment of a
democratic government. The similarity of results for these distinct questions shows that
citizens want continuity from the reconstruction period through to the establishment of a
sovereign Iraqi government.
EU citizens want the United Nations to guarantee security in Iraq
43% of European Union citizens place their trust in the United Nations together with their
peacekeeping forces in guaranteeing security during the reconstruction period. According
to EU citizens, the United States should not be entrusted with the task of guaranteeing
security.
EU citizens want their country to participate in financing the rebuilding of Iraq
65% of EU citizens believe that the United States should finance the reconstruction of
Iraq. That said the majority are in favour of their country’s financial participation in the
rebuilding of Iraq.
EU citizens are in favour of offering humanitarian aid to Iraq
82% of EU citizens are in favour of their country’s reinforcement of humanitarian aid in
Iraq. Opinions appear to be divided on the sending of national peacekeeping troops to
Iraq with 44% confirming that they are in favour and 54% against.
EU citizens call for more EU involvement in the Middle East Peace Process
81% of citizens believe that the European Union should play an effective role in resolving
the Middle East peace process. Still on relations with the Middle East, 86% of EU citizens
believe in the importance of political and cultural exchange with Arab countries.
Marked differences across Member States in the extent to which the threat of
terrorism is felt
55% of EU citizens feel that the threat of terrorism in their country is strong. However, this
average results masks marked differences across Member States. The United Kingdom
and Spain are most fearful of terrorism with 76% of respondents in each believing the
threat in their country to be strong.


M.b.t. de heikele vraag is het volgende te vinden:
ISRAEL
* Breakdown by country:
In all Member States (with the exception of Italy) the majority of citizens believe that Israel
presents a threat to peace in the world with “yes” results as high as 74% in the
Netherlands and 69% in Austria.
Italy is the only country were opinions are divided with 48% of respondents confirming
that they perceive Israel as a threat to peace in the world and 46% of the opposite
opinion.

For each of the following countries, tell me if in your opinion, it
presents or not a threat to peace in the world?
- Yes, absolutely 1
- Yes, rather2
- No, rather not 3
- No, absolutely not.4
- [NSP/SR] 5

Men diende de volgende landen te beoordelen:

a) Afghanistan
b) Iraq
c) North Korea
d) Saudi Arabia
e) Somalia
f) Syria
g) Iran
h) Pakistan
i) India
j) Libya
k) United States
l) China
m) Russia
n) European Union
o) Israel

Simon
03-11-03, 17:36
EU,Israël schrikken van EC-enquête

***************************************
BRUSSEL De Europese Unie wil niets
weten van het resultaat van een peiling
van de eigen Europese Commissie,waaruit
blijkt dat de meeste inwoners van de EU
Israël een gevaarlijk land vinden.

Voor de enquête werden 7515 burgers
ondervraagd.Zij moesten op een lijst
van 15 landen aangeven welke landen zij
als "bedreiging voor de wereldvrede"
beschouwden.Daarbij mochten ze meerdere
landen noemen.Israël werd daarbij het
vaakst genoemd (door 59 procent).

Israël heeft furieus gereageerd op deze
uitkomst.EU-voorzitter Italië haastte
zich te verklaren dat de enquête niet
het standpunt van de EU weergeeft.

lennart
03-11-03, 18:13
74% in the Netherlands


Nederland op 1 :schok:

Waar zou dat door komen?

Nederlanders zijn goed op de hoogte?
De Nederlandse media is super anti-semitisch?
Nederlanders zijn per definitie anti-semitisch?
Onze speciale band met Israel?

Fillastiene
03-11-03, 18:22
Geplaatst door Simon
Voor de enquête werden 7515 burgers
ondervraagd.Zij moesten op een lijst
van 15 landen aangeven welke landen zij
als "bedreiging voor de wereldvrede"
beschouwden.Daarbij mochten ze meerdere
landen noemen.Israël werd daarbij het
vaakst genoemd (door 59 procent).


:)

an3sdej
03-11-03, 19:00
EU downplays damning poll, says won't affect Mideast policy

By Adar Primor, Haaretz Correspondent, and The Associated Press

European Union officials sought Monday to minimize
the significance of a survey in which more
Europeans named Israel as a threat to world peace
than any other country, saying the question had
been "misleading" and that the answers would not
affect EU policy.

The EU poll, conducted in
mid-October, found 59 percent
of EU citizens said "yes"
when asked if Israel posed "a
threat to peace in the
world," more than the 53
percent who believed Iran and
North Korea were a threat.

On Sunday, Foreign Minister

Silvan Shalom rejected claims that the poll
ranking Israel was proof of European
anti-Semitism.

Shalom said the poll, due out Monday but leaked
over the weekend to the Spanish daily El Pais,
reflects the over exposure of Israel in
European media.

"There's no comparing the amount of media
exposure Israel gets in Europe compared to Iran
or North Korea. The images broadcast from here
have an impact, but we should not get exerted
by it," he told Haaretz.

Shalom said a poll published a month ago in
Europe showed a significant improvement in
Israel's image in recent months. "But who cares
about such polls? Even though the previous poll
might even be more accurate than the current
one, it ended up on the back pages of the
papers. They prefer to give big headlines when
the news about Israel is negative."

Shalom links the latest poll results to Europe's
efforts - and particularly France's - to
position itself as a counterweight to the U.S.


"This isn't necessarily a matter of anti-Israel
or pro-Palestinian; it's a much broader issue
of expressing views different from the U.S., to
establish itself as a power," he said.

Shalom was asked about the Simon Wiesenthal
Center's call to throw the European Union out
of the Quartet of Middle East peace brokers,
and deny it any role in negotiations.

"I don't want to clash with this or that
institute, but I don't see things the extreme
way they do," he said. "One need not dramatize
every poll and there's no need for bile."

He said the poll could also be viewed as the
result of decades of Israeli neglect of the
European arena, while at the same time the
Palestinians invested much effort in Europe.

But Shalom wished to emphasize that Europe is
"not a lost cause." He cited a number of
Israeli accomplishments recently - the
inclusion of the political wing of the Hamas on
the EU terrorist list; R&D and agricultural
agreements that were delayed for more than two
years were recently signed with the EU; and the
Europeans foiled a Palestinian initiative to
send the separation fence to the international
court at the Hague.

But, he said, he is not deluding himself. "Of
course there are disputes that cannot be
ignored," but he is convinced that Israel's
investment in the continent is worthwhile - and
that its position will improve on May 1, 2004,
when the EU is set to be joined by 10 central
and eastern European countries, who have more
"balanced" positions toward the Middle East
conflict.

http://www.haaretzdaily.com/hasen/spages/356366.html

lennart
03-11-03, 19:05
Gezegd is gezegd, 74% van alle Nederlanders zijn anti-semitisch...

Blade20
03-11-03, 19:07
kleine kanttekening:


a) Afghanistan
b) Iraq
c) North Korea
d) Saudi Arabia
e) Somalia
f) Syria
g) Iran
h) Pakistan
i) India
j) Libya
k) United States
l) China
m) Russia
n) European Union
o) Israel

Euopean Union is op zich geen land.

Het is natuurlijk weer typisch de een beleid van schoffel de enquete maar weer onder de grond. Nou, ik hoop maar dat het in Israel hard is aangekomen.
Toch vindt ik niet dat Israel moet verdwijnen, dan komen ze hier weer terug.

lennart
03-11-03, 19:10
Ooit zullen wij het Limburgse probleem ook exporteren. Maar eerst nog even een of ander nep religieus document ergens planten om die domme limburgers te laten denken dat Siberie het beloofde land is :D

Mafkees
03-11-03, 19:11
Geplaatst door Blade20
kleine kanttekening:



Euopean Union is op zich geen land.

Het is natuurlijk weer typisch de een beleid van schoffel de enquete maar weer onder de grond. Nou, ik hoop maar dat het in Israel hard is aangekomen.
Toch vindt ik niet dat Israel moet verdwijnen, dan komen ze hier weer terug.


Simon!!! Meld dit bericht ff bij `t MDI.. of nee, doe maar Cidi..:hihi:

lennart
03-11-03, 19:11
Euopean Union is op zich geen land.



16 % in GB vind de EU een gevaar.

lennart
03-11-03, 19:13
Geplaatst door Al3arbi
Simon!!! Meld dit bericht ff bij `t MDI.. of nee, doe maar Cidi..:hihi:

En misschien dan ook meteen die enquete!!! Het is immers anti-semitisch om een enquete te houden waaruit zou kunnen blijken dat 74% van de Nederlanders anti-semiet zijn.

an3sdej
03-11-03, 19:29
Het lijkt er in ieder geval op, dat de boodschap wel is overgekomen. Hopelijk worden de politici die achter het in het geheim gesloten akkoord met de Palestijnen wat machtiger.

nefertiti
03-11-03, 20:09
7.515 mensen ondervragen om de opinie in gans EUROPA te kennen?

Gezien de diversiteit binnen in Europa lijkt me die bevraging niet echt relevant.

vb. Hoeveel van die 7.515 mensen waren Nederlander? Belg? etc.

Als men in de enquete heeft rekening gehouden met ht bevolkingsaantal per Europees land, dan wordt de bevraging per land ontzettend klein.

Dutchguy
03-11-03, 20:17
Geplaatst door lennart
Gezegd is gezegd, 74% van alle Nederlanders zijn anti-semitisch...

Wat een onzin. 74% van de Nederlanders is kritisch ten opzichte van het politieke beleid in Israel en daar geef ik ze groot gelijk in.
Antisemitisch mag je dat niet noemen, ik vind dat zelfs gevaarlijk.

lennart
03-11-03, 20:34
Geplaatst door nefertiti
7.515 mensen ondervragen om de opinie in gans EUROPA te kennen?

Gezien de diversiteit binnen in Europa lijkt me die bevraging niet echt relevant.

vb. Hoeveel van die 7.515 mensen waren Nederlander? Belg? etc.

Als men in de enquete heeft rekening gehouden met ht bevolkingsaantal per Europees land, dan wordt de bevraging per land ontzettend klein.

7515/15 = 501 :zwaai:

lennart
03-11-03, 20:35
Geplaatst door Dutchguy
Wat een onzin. 74% van de Nederlanders is kritisch ten opzichte van het politieke beleid in Israel en daar geef ik ze groot gelijk in.
Antisemitisch mag je dat niet noemen, ik vind dat zelfs gevaarlijk.

Vertel dat aan de Zionisten.

Dutchguy
03-11-03, 20:37
Geplaatst door lennart
Vertel dat aan de Zionisten.

Als je wilt weten hoeveel Nederlanders antisemitisch zijn moet je dat vragen in een enquete. Niet zo'n rare vertaalslag maken.

lennart
03-11-03, 20:39
Geplaatst door Dutchguy
Als je wilt weten hoeveel Nederlanders antisemitisch zijn moet je dat vragen in een enquete. Niet zo'n rare vertaalslag maken.

Vertel dat de Zionisten. Zij wijten het Anti-semitisme van de Europeanen aan de anti-semitische media en de extreme ideeen die worden verspreid door onze anti-semitische politici.

Dutchguy
03-11-03, 20:43
Geplaatst door lennart
Vertel dat de Zionisten. Zij wijten het Anti-semitisme van de Europeanen aan de anti-semitische media en de extreme ideeen die worden verspreid door onze anti-semitische politici.

Da's een heel andere discussie. Ik zeg alleen dat je niet kunt stellen dat meer dan 70% van de bevolking antisemitisch is. Kritisch op het Israelische beleid, en daar hebben ze alle reden toe. Maar dat is dus heel wat anders.

lennart
03-11-03, 20:46
Geplaatst door Dutchguy
Da's een heel andere discussie. Ik zeg alleen dat je niet kunt stellen dat meer dan 70% van de bevolking antisemitisch is. Kritisch op het Israelische beleid, en daar hebben ze alle reden toe. Maar dat is dus heel wat anders.

Wat boeit mij dat? Ik vind dat 74% van de Nederlandse bevolking anti-semitisch is omdat ze kritisch zijn richting Israel. Zo ziet Israel dat, dus zo zie ik dat.

Simon
03-11-03, 20:47
Geplaatst door Al3arbi
Simon!!! Meld dit bericht ff bij `t MDI.. of nee, doe maar Cidi..:hihi:

Je opmerkling bewijst alleen maar dat ik gelijk heb: op dit Forum weet men vaak het verschil niet tussen anti-Israelisch en anti-Joods zijn.

Simon

lennart
03-11-03, 20:49
Geplaatst door Simon
Je opmerkling bewijst alleen maar dat ik gelijk heb: op dit Forum weet men vaak het verschil niet tussen anti-Israelisch en anti-Joods zijn.

Simon

Het Israelische standpunt is dat anti-Israelisme = Anti-semitisme.

Simon
03-11-03, 20:53
Geplaatst door lennart
Het Israelische standpunt is dat anti-Israelisme = Anti-semitisme.

Wat heb ik nu met het Israelische standpunt te maken? Dat merk je ook aan de eerste reacties op deze enquete in Israel: ze wijzen daar op een herlevend anti-semitisme in Europa. Het CIDI hoorde ik dan tenminste nog als reactie in het Journaal zeggen dat er te weinig vredesperspectief uit Israel komt.

Simon

lennart
03-11-03, 20:56
Wat heb ik nu met het Israelische standpunt te maken?


Kritiek op een Joods standpunt... Anti-semiet!

Simon
03-11-03, 21:00
Geplaatst door lennart
Kritiek op een Joods standpunt... Anti-semiet!

Nou je weet zelf ook het verschil wel mag ik aannemen tussen anti-Israelisch zijn en anti-semitisme. Het is overigens geen "Joods standpunt": het is een standpunt van Joden.

Simon

nefertiti
04-11-03, 08:36
Geplaatst door lennart
7515/15 = 501 :zwaai:

Je zult je oefeningetje moeten hermaken, rekening houdend met het feit dat Duitsland 83 miljoen inwoners heeft, Groot Brittanie 58 miljoen, Frankrijk 58 miljoen, spanje 40 miljoen, Italie ook 58 miljoen, tegenover Nederland 16 miljoen.
De andere landen kan je gerust inschatten rond de 10 miljoen, behalve Finland en Noorwegen met 5 miljoen.

Ik schat dat ze aan zo'n 60 nederlanders de vraag gesteld hebben?

nl-x
04-11-03, 09:08
Geplaatst door nefertiti
7.515 mensen ondervragen om de opinie in gans EUROPA te kennen?

Gezien de diversiteit binnen in Europa lijkt me die bevraging niet echt relevant.

vb. Hoeveel van die 7.515 mensen waren Nederlander? Belg? etc.

Als men in de enquete heeft rekening gehouden met ht bevolkingsaantal per Europees land, dan wordt de bevraging per land ontzettend klein.

Zozo Diab, trekken we de cijfers in twijfel ofzo? Het is een officieel onderzoek hoor :)... En niet geschreven door JAAP noordAAP

Mark
04-11-03, 09:24
Is dit nu echt een verassing?

Het is mij al jaren duidelijk dat het merendeel van de Nederlanders negatief staat t.o.v. het beleid dat Israel voert. Of daar anti-semitisme achter zit weet ik niet maar ik denk dat het voornamelijk oprechte verontwaardiging is.

Voordat iedereen gaat juichen wil ik melden dat deze houding waarschijnlijk ook geldt t.o.v. de Palestijnen zodra ze een staat hebben en er zelf een zooitje van hebben gemaakt :zwaai:

nefertiti
04-11-03, 09:29
Geplaatst door nl-x
Zozo Diab, trekken we de cijfers in twijfel ofzo? Het is een officieel onderzoek hoor :)... En niet geschreven door JAAP noordAAP

verleden week had men bij 800 Vlamingen een bevraging gedaan over hun opinie over het stemrecht voor vreemdelingen: 80% bleek tégen te stemmen.

Nu was er een professor die verklaarde dat 800 mensen op een bevolking van 6 miljoen te weinig was om een gegrond beeld te krijgen over de mening van die bevolkingsgroep.

60 (of desnoods 100) Nederlanders ondervragen op een bevolking van 18 miljoen zou dan wèl de juiste conclusie kunnen weergeven?

taouanza
04-11-03, 09:42
Geplaatst door nefertiti
verleden week had men bij 800 Vlamingen een bevraging gedaan over hun opinie over het stemrecht voor vreemdelingen: 80% bleek tégen te stemmen.

Nu was er een professor die verklaarde dat 800 mensen op een bevolking van 6 miljoen te weinig was om een gegrond beeld te krijgen over de mening van die bevolkingsgroep.

60 (of desnoods 100) Nederlanders ondervragen op een bevolking van 18 miljoen zou dan wèl de juiste conclusie kunnen weergeven?


Ja hoor en je had percies zo gereageerd als het een Islamitisch land was geweest. :vreemd:

Simon
04-11-03, 09:45
Geplaatst door nefertiti
Nu was er een professor die verklaarde dat 800 mensen op een bevolking van 6 miljoen te weinig was om een gegrond beeld te krijgen over de mening van die bevolkingsgroep.


Dat klopt niet. Het ligt er aan hoeveel je wil kunnen zeggen over subgroepen als man/vrouw, leeftijdscategorie. Maar als je alleen over de gehele groep rapporteert is 800 meer dan genoeg en is het een representatieve steekproef. Verder: rekening houden met het aantal inwoners hoeft ook echt niet. Je kan uiteraard wel de uitkomsten herwegen als je een uitspraak over europa totaal wil doen. Dat wil zeggen dat je dan bepaalde landen zwaarder laat meetellen. Ik heb eigenlijk nog niet gekeken of men dat gedaan heeft.

Simon

nl-x
04-11-03, 09:51
Geplaatst door nefertiti
verleden week had men bij 800 Vlamingen een bevraging gedaan over hun opinie over het stemrecht voor vreemdelingen: 80% bleek tégen te stemmen.

Nu was er een professor die verklaarde dat 800 mensen op een bevolking van 6 miljoen te weinig was om een gegrond beeld te krijgen over de mening van die bevolkingsgroep.

60 (of desnoods 100) Nederlanders ondervragen op een bevolking van 18 miljoen zou dan wèl de juiste conclusie kunnen weergeven?
7500 random geselecteerde Europeanen vind ik voldoende. Je moet niet het onmogelijke vragen. Je moet gewoon vrede zien te sluiten met het resultaat :)

Als die 800 belgen (als he, want ik weet niet hoe officieel en degelijk dat rapport dan was) goed random geselecteerd zijn, en het een officieel onderzoek zou zijn geweest zou ik daar vrede mee sluiten. (Alhoewel ik dan tegen het niet-stemmen blijf van burgers blijf.)

Je probeert dus idd niets anders te doen dan de cijfers in twijfel te trekken. Probeer eens te bidden en te smeken of de enqueteer niet zometeen wil zeggen: "De 74% was een symbolisch getal" :melig2: Want alleen dan zou je recht hebben gehad.

Aju Diab.

nlx

Mark
04-11-03, 09:53
Jammer dat er geen optie was:

"Het hele Israel conflict interesseert me geen reet, ze zoeken het onderling maar uit in die woestijn, laat ons met rust".

Had vast ook niet slecht gescoord.

Simon
04-11-03, 09:55
Ik heb nog even in de bijlage van het rapport gekeken. Men heeft inderdaad in ieder land even veel interviews gedaan (500 per land) en vervolgens herwogen. Op die wijze telt Nederland 4,1% bij aan het totaalresultaat van de EU en Duitsland 22,1% hoewel er evenveel interviews in beide landen zijn uitgevoerd. Dat is een gebruikelijke methode (zie blz. 115 van het rapport).

Simon

nl-x
04-11-03, 09:57
Geplaatst door Mark
Jammer dat er geen optie was:

"Het hele Israel conflict interesseert me geen reet, ze zoeken het onderling maar uit in die woestijn, laat ons met rust".

Had vast ook niet slecht gescoord.

Die was er wel. Dan hadden ze namelijk Israel gewoon niet genoemd als gevaarlijk land. Ze mochten er meerdere uitkiezen uit een hele waslijst. Je kan dus ook zeggen dat 26% van de Nederlanders verdeeld is over wie Israel niet gevaarlijk vindt, en wie er niet om maalt.

Canaris
04-11-03, 10:03
Deze enquete is te gek voor woorden. zelden zo een lametierige ding gezien. Een Beetje Popie Jopie Contest onder landen.

Geen enkele vorm om genuanceerd een antwoord te geven

Ik denk dat men met deze vragen zelfs in Israel een meer of minder gelijk beeld had gekregen.

Bij de vraag of Israel een gevaar vor de vrede is, kan geen zinnig mens nee zeggen.

Wanneer men ziet hoe israel is omgeven door misdadige landen , en de weg heeft gekozen om zich tot de tanden toe te bewapenen , dan weet iedereen , dat dat spelen met vuur is. Dus een gevaar voor de wereld vrede.

Een heel ander beeld zou zijn geweest , als men had gevraag , of men daarvoor begrip heeft !!

Simon
04-11-03, 10:04
Geplaatst door nl-x
Ze mochten er meerdere uitkiezen uit een hele waslijst.

Dat werd in de media gezegd ja. Maar de vragenlijst zit ook in de bijlage en de betreffende vraag is als volgt:

For each of the following countries, tell me if in your opinion, it
presents or not a threat to peace in the world?
- Yes, absolutely 1
- Yes, rather2
- No, rather not 3
- No, absolutely not.4
- [NSP/SR] 5

Men diende de volgende landen te beoordelen:

a) Afghanistan
b) Iraq
c) North Korea
d) Saudi Arabia
e) Somalia
f) Syria
g) Iran
h) Pakistan
i) India
j) Libya
k) United States
l) China
m) Russia
n) European Union
o) Israel

Ik neem aan dat die 75% voor nederland dan de eerste 2 antwoordcategoriën bij elkaar opgeteld is.

jaja
04-11-03, 10:36
Het zal wel weer aan mij liggen maar ik snap de opwinding niet zo. Deze enquette geeft weer in welke gebieden van de wereld / door welke landen in de wereld op dit moment het meest openlijk militair geweld gebruikt wordt ... Het lijkt me een heel logische uitkomst. Men vraagt de europeanen eigenlijk welk land op dit moment het gemakkelijkst in een conflict verzeild raakt dat op den duur wereldwijd zou kunnen worden. Dan denkt iedereen het eerst aan de conflicten die het meest op de televisie zijn ... is niet meer dan een normale menselijke reactie.
Ik snap echt niet waarom Israel en de VS zo opgewonden zijn.

Als mij die lijst zou zijn voorgelegd zou ik ook Israel gezegd hebben ... Dat is op dit moment de gevaarlijkste brandhaard in de wereld. Ik geloof toch met recht te mogen zeggen dat ik niet te boek sta als de persoon die gelijk alles van Israel afwijst of het bestaan van Israel ter discussie stelt. Dat iedereen die Israel genoemd heeft dus gelijk alles van Israel afwijst is "interpetatie", niet iets wat uit de enquette als zodanig komt.

jaja
04-11-03, 10:42
Nog een PS.

Als je het hele rapport leest (en speciaal naar de vraagstelling kijkt) lijkt het er op dat de EC op zoek was naar een schouderklopje ... bijvoorbeeld: vraag "The European Union should play an effective role in the resolving of the peace process in the Middle East" .... wat mij dan verbaast is dat er zelfs nog een kleine 20% zijn die nee zeggen!!

Interessant is dat men uit het antwoord op die vraag deze conclusie trekt:
EU citizens call for more EU involvement in the Middle East Peace Process
81% of citizens believe that the European Union should play an effective role in resolving the Middle East peace process. Still on relations with the Middle East, 86% of EU citizens believe in the importance of political and cultural exchange with Arab countries.

Daarmee wordt er van uit gegaan dat de EU blijkbaar tot nu toe geen "effective role" heeft gespeeld (hoewel dat NIET gevraagd is in de enquette).
Wel wordt er gevraagd "When thinking about the European Union’s foreign policy, would you say that it is too close to that of the
United States, too far away or neither too close nor too far away?" waarop ca. 60% zegt dat het allemaal precies goed is wat de EU doet ...

Al met al erg algemeen, naar mijn smaak ... maar de EU zal blij zijn dat de bevolking haar beleid lijkt te steunen ...

lennart
04-11-03, 16:46
Ik snap echt niet waarom Israel en de VS zo opgewonden zijn.


Omdat de mensen die het voor het zeggen hebben in beide landen, de mensen die zo verontwaardigd zijn, ideologen zijn. Als zij anti-Israelisme of anti-Amerikanisme zien, zien zij dit als een afbreuk aan hun ideologie. Ideologen zien hun ideologie als moreel juist, als er een onderzoek is dat naar hun mening het tegendeel beweert, zullen zijn het onderzoek/resultaat aanvallen en gebruik maken van nationalisme om de ander (persoonlijk) aan te vallen.

Het onderzoek is het resultaat van realisme en media-aandacht natuurlijk.

Waarom is juist in Nederland het percentage zo hoog... Het zou te maken kunnen hebben met het type mensen dat is geenqueteerd. Wellicht heeft het ook te maken met de Nederlandse nuchterheid en pragmatisme.

Simon
04-11-03, 17:16
Geplaatst door lennart
Waarom is juist in Nederland het percentage zo hoog... Het zou te maken kunnen hebben met het type mensen dat is geenqueteerd. Wellicht heeft het ook te maken met de Nederlandse nuchterheid en pragmatisme.

Het schijnt (volgens een analyse in de NRC)dat nederland sowieso bij alle landen vrij hoog scoort. Dus nederlanders vinden veel andere landen een bedreiging voor de wereldvrede. Maar ik had persoonlijk ook Israel het hoogste laten scoren. En dat vooral omdat het een land is dat nogal eigengereid allerlei VN resoluties naast zich neerlegt, en een andere land op gewelddadige wijze bezet houdt en daarmee veel haat oproept. Bovendien weet het zich gesteund door het militair meest machtige land ter wereld hetgeen het handelen van Israel potentieel nog gevaarlijker maakt.

Simon