PDA

Bekijk Volledige Versie : Marokkaan wil straatnaam Turk veranderen



000NobelPrizes
03-11-03, 14:57
ZWIJNDRECHT - De Marokkaanse schrijver Mohammed Benzakour wil dat de gemeente Zwijndrecht de straatnaam 'Turk' wijzigt. Volgens Benzakour hebben de bewoners, toevalligerwijs vooral Turken, meer last dan plezier van de naam. De term Turk zou in het algemeen spraakgebruik een negatieve lading in zich dragen.


Benzakour vindt dat er van de straatnaam een beledigende, aanstootgevende werking uitgaat naar de Turkse gemeenschap als geheel. Ook zouden met name jongeren bij sollicitaties hoon ondervinden wanneer zij vermelden op welk adres ze wonen. Benzakour heeft over de zaak een column geschreven in het blad Contrast.

De gemeente is niet van zins de naam te wijzigen. De aanduiding heeft een historische achtergrond, Turk was een voormalig tuinbedrijf dat in de straat was gevestigd. Zwijndrecht wil die uitleg wel in kleine lettertjes onder de straatnaam voegen. Benzakour vindt dat onvoldoende.

bron: Telegraaf


Heeft die vent dan ook geen greintje humor dat ie van zoiets de grap niet eens kan inzien, of er minstens een grap van maken?
Dat gezeik altijd.

Okay, volgende op de nominatie zijn de Jodenbree, Joseph Israelskade en het Sarphatipark. En die straat in Rotterdam die mijn familienaam draagt en nu vol gajes zit, daar ga ik nou ook stampij over maken.

ps: wel leuk om te zien dat die jongeren solliciteren.

Mill
03-11-03, 15:04
Geplaatst door 151 NobelPrizes
En die straat in Rotterdam die mijn familienaam draagt en nu vol gajes zit, daar ga ik nou ook stampij over maken.

Witte de Wit? Keilen?

000NobelPrizes
03-11-03, 15:11
Of het Surinameplein. Of de Molukkenstraat. Euromast. Maanboulevard... Help!

Nederland moet opnieuw benoemd worden. Laten we ons aanpassen.

nefertiti
03-11-03, 15:23
De MEIR in Antwerpen? Brengt waarschijnlijk teveel connotaties mee met Golda MEIR van Israel?
Weg ermee!


Anderzijds zouden we natuurlijk ook TURKIJE uit ons woordenboek schrappen en veranderen in OTTOMANIE of zoiets. Dan zouden de Turken "Ottomanen" heten, en konden ze gerust in de Turk wonen in Zwijndrecht!!

Blijft natuurlijk nog het vreselijke woord ZWIJN in die gemeente! Hopla! Schaapdrecht dan maar!
Oeps.... AAP! geeft de indruk dat de inwoners van SCHAAPDRECHT op apen zouden gelijken!

Effe denken!
GEITDRECHT! nou! we geraken er wel hoor

Dus wordt het:

De ottomanen wonen in de Turk te Geitdrecht!

En weer is iedereen gelukkig!

000NobelPrizes
03-11-03, 15:26
Geef die zeikerd ergens een Agadir-plantsoentje, dan is ie ook weer een tijdje zoet.

Puk
03-11-03, 15:45
Bizar.

Laat die Benzakour gewoon stukjes overschrijven. Daar was tie goed in.

Toch jammer dat hij nooit de Hopman is geworden van de Arabische Europese Hezbollah.

Suiker
03-11-03, 15:48
[i]

ps: wel leuk om te zien dat die jongeren solliciteren. [/B]

Zie de humor er niet van in :jammer:

Suiker
03-11-03, 15:49
Geplaatst door 151 NobelPrizes
ZWIJNDRECHT - De Marokkaanse schrijver Mohammed Benzakour wil dat de gemeente Zwijndrecht de straatnaam 'Turk' wijzigt. Volgens Benzakour hebben de bewoners, toevalligerwijs vooral Turken, meer last dan plezier van de naam. De term Turk zou in het algemeen spraakgebruik een negatieve lading in zich dragen.


Benzakour vindt dat er van de straatnaam een beledigende, aanstootgevende werking uitgaat naar de Turkse gemeenschap als geheel. Ook zouden met name jongeren bij sollicitaties hoon ondervinden wanneer zij vermelden op welk adres ze wonen. Benzakour heeft over de zaak een column geschreven in het blad Contrast.

De gemeente is niet van zins de naam te wijzigen. De aanduiding heeft een historische achtergrond, Turk was een voormalig tuinbedrijf dat in de straat was gevestigd. Zwijndrecht wil die uitleg wel in kleine lettertjes onder de straatnaam voegen. Benzakour vindt dat onvoldoende.

bron: Telegraaf


Heeft die vent dan ook geen greintje humor dat ie van zoiets de grap niet eens kan inzien, of er minstens een grap van maken?
Dat gezeik altijd.

Okay, volgende op de nominatie zijn de Jodenbree, Joseph Israelskade en het Sarphatipark. En die straat in Rotterdam die mijn familienaam draagt en nu vol gajes zit, daar ga ik nou ook stampij over maken.

ps: wel leuk om te zien dat die jongeren solliciteren.

Jij bent dus duidelijk nooit uitgescholden voor TURK. Ik ook niet voor JOSHEP ISRAEL dus ik begrijp jouw punt echt niet :jammer:

Maslov
03-11-03, 15:55
Je zult als Marokkaan in de 'Ben Goerionstraat' wonen.

Puk
03-11-03, 15:56
Geplaatst door Maslov
Je zult als Marokkaan in de 'Ben Goerionstraat' wonen.

Of als Marokkaan in de Tasjesroofsteeg.

RinC
03-11-03, 16:02
Geplaatst door Dave20
Ook ben in het niet eens met de constatering dat "Turk" een negatief woord is.

Paar jaar geleden was het woord Turk in het Vandale woordenboek opgenomen. Er onstond veel commotie om het woord

Hij rijdt als een Turk M.a.w. hij kan niet rijden

:p

000NobelPrizes
03-11-03, 16:08
Geplaatst door Suiker
Jij bent dus duidelijk nooit uitgescholden voor TURK. Ik ook niet voor JOSHEP ISRAEL dus ik begrijp jouw punt echt niet :jammer:
Echt, echt, ECHT niet?

Daar kan ik uitstekend mee leven.

Suiker
03-11-03, 16:24
Geplaatst door 151 NobelPrizes
Echt, echt, ECHT niet?

Daar kan ik uitstekend mee leven.

:jammer:

Zwarte Schaap
03-11-03, 18:01
Geplaatst door Mill
Witte de Wit? Keilen?

Het is witte de withstraat met een H en de Keileweg zonder N.

De Witte de Withstraat is mijn straat waar ik opgegroeid ben en nog steeds woon. Er woont geen gajes in de Witte de Withstraat. Dat was vroeger, nu zit het vol met Galeries, eetcafe's kunstinstituten en fungeert het als een kunststraat tussen het Maritieme museum en het Foto-instituut, museum Boymans van Beuningen, het Nederlandse Architectuur Instituut, Het Natuurmuseum en de Kunsthal.

Het gajes dat er was, was er vooral in de jaren 70 en 80. Het gajes bestond hoofdzakelijk uit autochtonen die daar vele sexclubs, nachtclubs en illegale gokhuizen dreven. Later met de introductie van de Coke kwam dat er nog bij gezien de vele discoootjes en nachtclubs die 24 uur open mochten blijven. De witte de with straat was ook bekend om de kranten en de journalisten die daar gehuisvesd waren, het Algemeen Dagblad, het Vrije Volk overgegaan in het Rotterdams Dagblad en het NRC-Handelsblad.

De Keilweg is gewoon een industrieterein waar men de prostitues naar toe verhuisd heeft. Deze prostitues verkochten hun lichaam rond het centrum zeer vlakbij de Witte de Withstraat, de oude Binnenweg en de Karel Doormanstraat (Nu is het zogenaamd de duurste winkelstraat van Rotterdam). Met de sanering van het centrum van Rotterdam (jaren 80) heeft men deze naar de G.J de Jongweg verhuisd. En pas sinds de jaren 90 heeft men deze prostitues naar de rand van Rotterdam gedreven, de Keileweg.

Tot zover een beknopte geschiedenis van de Witte de Withstraat.

Blade20
03-11-03, 18:01
Geplaatst door Suiker
Jij bent dus duidelijk nooit uitgescholden voor TURK. Ik ook niet voor JOSHEP ISRAEL dus ik begrijp jouw punt echt niet :jammer:

Zielig figuur. :jammer:

Ze zeggen zo vaak inde wereld Holland of Hollander terwijl het toch echt Nederlander is. Als je niet uit Noord of Zuid-Holland komt is Hollander technisch ook een belediging.
Heb je daar ooit mensen over horen zeiken. Wat een zwak persoontje, hij wilt gewoon in het nieuws komen.

Zwarte Schaap
03-11-03, 18:04
Geplaatst door RinCoonie
Paar jaar geleden was het woord Turk in het Vandale woordenboek opgenomen. Er onstond veel commotie om het woord

Hij rijdt als een Turk M.a.w. hij kan niet rijden

:p

In mijn Kramers Nederlands woordeboek staat er bij turk=hondenaam

Zwarte Schaap
03-11-03, 18:06
Geplaatst door Blade20
Zielig figuur. :jammer:

Ze zeggen zo vaak inde wereld Holland of Hollander terwijl het toch echt Nederlander is. Als je niet uit Noord of Zuid-Holland komt is Hollander technisch ook een belediging.
Heb je daar ooit mensen over horen zeiken. Wat een zwak persoontje, hij wilt gewoon in het nieuws komen.

Ach hou toch op man, Nederland is gewoon een opstandige provincie van Duitsland. Nederlanders zijn niets anders dan moerasduitsers.

Blade20
03-11-03, 20:11
Geplaatst door Zwarte Schaap
Ach hou toch op man, Nederland is gewoon een opstandige provincie van Duitsland. Nederlanders zijn niets anders dan moerasduitsers.

Dan heb ik een goed advies voor je. Ga naar Duitsland en zeg als je een Duitser aanspreekt dat hij een Pruis is, moet je eens kijken hoe tolerant ze je daarop aankijken. :)

Zwarte Schaap
03-11-03, 20:21
Geplaatst door Blade20
Dan heb ik een goed advies voor je.

Waarom dat advies?

Puk
03-11-03, 21:23
Geplaatst door Zwarte Schaap
Het is witte de withstraat met een H en de Keileweg zonder N.

Deze prostitues verkochten hun lichaam.

Tot zover een beknopte geschiedenis van de Witte de Withstraat.

De prostitues verkochten hun lichaam. Prachtig!

De prostitués gaven hun lichaam veil is ook mooi...

:maf2:

Mafkees
03-11-03, 21:25
Ze mogen de Italielaan hier wel de Turkenlaan noemen. Zou niet eens erg zijn daarnaast nog zeer waarheidsgetrouw.

barfly
03-11-03, 21:27
Geplaatst door Zwarte Schaap
Ach hou toch op man, Nederland is gewoon een opstandige provincie van Duitsland. Nederlanders zijn niets anders dan moerasduitsers.

Ehm moerasduitsers?

KOP HOUWE VLOOIEBAAL ANDERS VERKOOP IK JE AAN DE ISLAMITISCHE SLAGER!

;)

~Panthera~
03-11-03, 21:43
Geplaatst door Al3arbi
Ze mogen de Italielaan hier wel de Turkenlaan noemen. Zou niet eens erg zijn daarnaast nog zeer waarheidsgetrouw.
------------------

Maar wel lekkere broodjes, pizza's, lamsvlees, groenten, dolma's enne........krijg honger! :maf:

Zagora
03-11-03, 22:01
Benzakour is gek

Zagora
03-11-03, 22:04
Geplaatst door Puk
De prostitues verkochten hun lichaam. Prachtig!

De prostitués gaven hun lichaam veil is ook mooi...

:maf2:

Zij voedde haar kinderen door haar schaamte aan de hoogst biedende te geven. Snik.

Puk
03-11-03, 22:18
Geplaatst door Zagora
Zij voedde haar kinderen door haar schaamte aan de hoogst biedende te geven. Snik.

En de kinderen liepen elke dag blootsvoets naar de nonnenschool.. op weg.. naar een betere toekomst. :huil:

Mill
03-11-03, 22:18
Geplaatst door Zwarte Schaap
Tot zover een beknopte geschiedenis van de Witte de Withstraat.

Verhelderend.

Ik ken Rotterdam niet zo goed. Op de een of andere manier heb ik bij de Witte de Withstraat een associatie met shoarma. Kan dat kloppen?

sadeeQ
04-11-03, 05:09
:maf2: Goh je zal als jood zijn in HAMASstraat wonen of Arafatlaan.

neeuh ,dat zou anti-semietisme ziijn volgens CIDI :haha: :haha:

ronald
04-11-03, 07:31
Geplaatst door sadeeQ
:maf2: Goh je zal als jood zijn in HAMASstraat wonen of Arafatlaan.

neeuh ,dat zou anti-semietisme ziijn volgens CIDI :haha: :haha:


Of als Mocro op de Jozef Israëlkade of de Jodenbreestraat of de Jodenrij of de Jodensteeg....Hé, misschien wat werk voor onze sociaalwerker Benzakour afdeling verkeerde straatnamen.


Wordt wakker uit je fantasiewereld. Nooit zal er een straat Arafatstraat of Hamasstraat heten.

Suiker
04-11-03, 09:13
Geplaatst door Blade20
Zielig figuur. :jammer:

Ze zeggen zo vaak inde wereld Holland of Hollander terwijl het toch echt Nederlander is. Als je niet uit Noord of Zuid-Holland komt is Hollander technisch ook een belediging.
Heb je daar ooit mensen over horen zeiken. Wat een zwak persoontje, hij wilt gewoon in het nieuws komen.

Dat is toch een compleet andere discussie? Dat zou dan weer gaan over Turken die door Nederlanders massaal voor Marokkanen worden aangezien. Wel bij de les blijven hoor!

Suiker
04-11-03, 09:15
Geplaatst door sadeeQ
:maf2: Goh je zal als jood zijn in HAMASstraat wonen of Arafatlaan.

neeuh ,dat zou anti-semietisme ziijn volgens CIDI :haha: :haha:

Als ik erover nadenk heb ik nooit gehoord van een Arafatlaan... typerend!!

barfly
04-11-03, 18:20
Nederlandse Turken wonen prima aan de straat Turk in Zwijndrecht en snappen niet waar de Marokkaanse schrijver Mohammed Benzakour zich mee bemoeit. Benzakour haalde gisteren het nieuws met het bericht dat Zwijndrecht de straatnaam, vernoemd naar een oude tuinderij, zou moeten veranderen. Volgens de schrijver gaat er van de naam een beledigende, aanstootgevende werking uit naar de Turkse gemeenschap als geheel. Vooral jonge Turken die er wonen zouden er last van hebben, bijvoorbeeld als ze bij een sollicitatie opgeven waar ze wonen.

Turk is nog geen 50 meter lang. De straat telt zeven eengezinshuizen en 24 flatwoningen. De meeste bewoners zijn van Turkse afkomst, maar hebben nog nooit hinder ondervonden van de straatnaam. Wel eens lollige opmerkingen als ze ergens wat kochten wat afgeleverd moest worden: ''Een Turk op Turk!''.

Hassan Arslan, bewoner van de Turk, snapt niet waar Benzakour zich druk over maakt: ''Hij moet zich met serieuze problemen bezighouden. Bijvoorbeeld met speelplekken voor kinderen''.

Een andere bewoner van Turk, Marco van Boxtel, heeft nog wel een tip, mocht de gemeente in de toekomst toch zwichten voor Benzakour: ''Noem de straat dan maar Marokkaan''.

Bron: http://frontpage.fok.nl/news.fok?id=34297`

Jaja jongens en meisjes 't was weer eens een storm in een glas water! :haha:







in de rebound..........