PDA

Bekijk Volledige Versie : "Democratische Fata Morgana" legt Persvrijheid aan Banden!



Wizdom
03-11-03, 21:00
Israël gaat journalisten strenger controleren 03-11-2003


Van iedere journalist die in Israël een perskaart aanvraagt, gaat de binnenlandse veiligheidsdienst Shin Bet vanaf begin komend jaar de antecedenten onderzoeken. Dat heeft de persdienst van de Israëlische regering (GPO) maandag aangekondigd. Israëlische en buitenlandse journalisten zijn boos over het besluit.

De organisatie van buitenlandse journalisten, de Foreign Press Association (FPA), wijst er op dat er geen enkel bewijs is dat journalisten een risicogroep vormen. Bovendien, stelt de FPA, geeft de Shin Bet in de regel nooit een toelichting bij besluiten en is er geen mogelijkheid om in beroep te gaan. Volgens vice-voorzitter Tami Allen-Frost van de FPA schendt Israël de persvrijheid door journalisten grondig te screenen en dreigt het met de openheid die Israël decennialang kenmerkte snel gedaan te zijn.

Ook kritisch zijn de belangenorganisaties Journalisten zonder Grenzen, de Israëlische Persraad (een toezichthoudend orgaan) en de Israeli Press Association, waarbij journalisten zijn aangesloten die voor Israëlische media werken. Volgens de laatste organisatie dreigen vooral de Israëlische Arabieren in de toekomst hun werk niet meer te kunnen doen.

GPO-directeur Daniel Seaman zei dat hij de Shin Bet een lijst van ruim 17.000 geaccrediteerde journalisten had gegeven die in het nieuwe jaar worden gecheckt. Tot dusver gold de controle van de Shin Bet uitsluitend voor Palestijnse journalisten. De GPO verleent sinds het uitbreken van de intifada de meeste Palestijnse journalisten op de Westelijke Jordaanoever en in de Gazastrook al geen perskaart meer.

De perskaart is voor een journalist nodig om toegang te krijgen tot overheidsgebouwen, het bijwonen van persconferenties en het ontmoeten van regeringsvertegenwoordigers. Ook voor toegang tot de Westelijke Jordaanoever en de Gazastrook is een accreditatie vereist. De kaart, die nu gratis is, gaat vanaf 2004 honderd sjekel (ruim negentien euro) per jaar kosten.

Maslov
03-11-03, 21:07
Zoiets is niet zo gek voor een land in oorlogstijd hoor.

De staat Israel ziet zichzelf als een land in oorlog.

Maslov
03-11-03, 21:08
In vergelijking met de landen om hen heen hebben de journalisten na deze maatregel nog niet te klagen trouwens.

Wees maar eens een vrije journalist in Syrië of Iran, of SA!

Wizdom
03-11-03, 21:10
Zijn ze nu pas in oorlog dan... Dat zijn ze toch al vanaf hun bestaan en hun verdere bestaan.... Dus je wilt zeggen dat Israel een tijdelijke "Democratische Fata Morgana" zal zijn...

an3sdej
03-11-03, 21:15
:boogie:

Wizdom
03-11-03, 21:19
Geplaatst door an3sdej
Mijn laatste posting reageer je wijselijk niet op ? :D

Als ik op alle postings zou moeten reageren dan moet ik een bureau in dienst nemen...

~Panthera~
04-11-03, 10:23
Geplaatst door Wizdom
Als ik op alle postings zou moeten reageren dan moet ik een bureau in dienst nemen...
---------------------

U riep ?? :hihi:

Wat schuift het ? :D