PDA

Bekijk Volledige Versie : Voetbalprofs handelden in xtc'



picasso
05-11-03, 06:08
'AD/sport

Het geld dat de onlangs gearresteerde profvoetballer Yassine Abdellaoui zou hebben witgewassen, is volgens justitie afkomstig van xtc-handel. In een rapport van de Criminele Inlichtingen Eenheid (CIE) worden behalve de 28-jarige speler van De Graafschap, ook twee andere profvoetballers met xtc-handel in verband gebracht. De één speelt in de eredivisie, de ander in de eerste.

Volgens het rapport waren de drie voetballers tot voor kort actief in de export en verspreiding van xtc-pillen. De schrijvers zeggen zich te baseren op 'een betrouwbare bron'. De voetballers zijn goede bekenden van elkaar.

In het onderzoek naar Abdellaoui speelt ook de ex-vriendin van een van de voetballers een rol. Deze vrouw, A.L., zit wegens drugshandel in een gevangenis in Miami in de VS. Vanuit de cel heeft zij een aantal brieven geschreven, waaronder een paar aan Abdellaoui. Daarin vraagt de 28-jarige vrouw of Abdellaoui geld wil storten om haar advocaten te betalen. Ook vraagt zij herhaaldelijk of Abdellaoui 'het geld' wil beheren. Volgens de brieven zou het gaan om grote bedragen.

Mede op grond van deze brieven legt justitie een verband tussen het geld dat Abdellaoui zou hebben witgewassen en de handel in xtc. Advocaat Schuurman van de voetballer ontkent dat die wordt verdacht van betrokkenheid bij drugshandel. ,,Justitie heeft dit nooit beweerd en bovendien wordt hij hier in het onderzoek ook niet officieel van beschuldigd.'' J. Boone, de advocaat van een andere verdachte, is wel op de hoogte van de beschuldigingen. ,,De officier van justitie heeft tegen mij gezegd dat zij Abdellaoui verdenkt van betrokkenheid bij drugshandel.''

Abdellaoui werd eind september aangehouden wegens het witwassen van geld. Volgens justitie heeft hij samen met een vriend - die een postagentschap heeft in Breda - meer dan twee miljoen euro overgemaakt naar rekeningen op Jamaica. Abdellaoui ontkent dat. Volgens de speler, die voorheen onder meer bij NAC en Willem II in dienst was, zou de vriend, de 33-jarige Abderrazaq F., zijn naam en zijn paspoort hebben misbruikt.

Ook deze vriend werd aangehouden, maar hij is afgelopen vrijdag op vrije voeten gesteld. Het voorarrest van Abdellaoui werd wel verlengd.De naam van Abdellaoui dook van de zomer regelmatig op in het internationale bankverkeer. De Arabische achternaam van de voetballer trok de aandacht van Amerikaanse rechercheurs die sinds de aanslagen van 11 september streng toezicht houden op het betalingsverkeer. Zij zouden de vele transacties naar Jamaica in verband hebben gebracht met terroristische activiteiten.

Abderrazaq F.'s advocaat Boone zegt dat zijn cliënt er vanuit ging dat het geld van Abdellaoui was. ,,Hij dacht dat Abdellaoui de belasting wilde ontduiken. Hij kan nog steeds niet geloven dat zijn beste vriend hem erin heeft geluisd.''

mrz
05-11-03, 07:22
Voetbalprofs? Net een kleuterklas... :rolleyes:

observer
05-11-03, 07:54
goh en ze vermelden er niet eens bij dat hij marokkaans international is of was

natuurlijk publiceren ze wel alleen zijn naam niet die van de anderen

~Panthera~
05-11-03, 11:08
Geplaatst door observer
goh en ze vermelden er niet eens bij dat hij marokkaans international is of was

natuurlijk publiceren ze wel alleen zijn naam niet die van de anderen
------------------

Dat dacht ik dus ook.
Wie zijn de andere 2 ?

taouanza
05-11-03, 11:33
Geplaatst door ~Panthera~
------------------

Dat dacht ik dus ook.
Wie zijn de andere 2 ?


Dat dacht ik ook.Kunnen we er nu van uitgaan dat het autochtonen zijn?
Tis eigenlijk logisch die gasten verdienen zooooo weinig.

fcuk
05-11-03, 11:43
Vandaag ben ik mildgezind: ik denk dat de namen van de andere twee er niet bij staan, omdat het onderzoek naar de verdachten nog loopt. En in zo'n zaak is het meestal zo: hoe eerder er op sterke grond een hoofdverdachte vastzit, hoe voorzichtiger men is met namen publiceren van mede-verdachten. Hij kan uiteindelijk ook alle schuld bekennen.

Wat we wel kunnen doen is gokken wie die andere twee zullen zijn: ik zet mijn geld in op Mourad Mghizrat en een John de Wolf-achtige eredivisie-speler. Noem eens wat, die langharige van AZ, speelt de laatste tijd alsof elke wedstrijd zijn laatste kan zijn.

fcuk

~Panthera~
05-11-03, 12:54
Geplaatst door taouanza
Dat dacht ik ook.Kunnen we er nu van uitgaan dat het autochtonen zijn?
Tis eigenlijk logisch die gasten verdienen zooooo weinig.
------------------

Yep, en als je Kluivert heet, dan sta je boven de wet, en krijg je een paar uurtjes taakstraf als je iemand dood rijdt, of verkracht.
Maar er is GEEN klassejustitie hier in Nederland hoor. :aftel: