PDA

Bekijk Volledige Versie : Rumble in the jungle



Mark
05-11-03, 08:32
'Duizenden vrouwen misbruikt in Congo'

Uitgegeven: 5 november 2003 07:39

NEW YORK - In het oosten van de Democratische Republiek Congo zijn tijdens de burgeroorlog van de afgelopen jaren duizenden vrouwen verkracht en verminkt. Dat hebben hulpverleners van de Verenigde Naties, die het gebied voor het eerst sinds lange tijd binnen konden komen, dinsdag gezegd.

Medewerkers van het Wereldvoedselprogramma (WFP) ontdekten dat vrouwen in de grensprovincies Noord- en Zuid-Kivu systematisch zijn mishandeld en misbruikt. Onder hen waren zelfs 5-jarige meisjes en 80-jarige vrouwen. Volgens een VN-woordvoerder heeft het WFP nooit eerder op zo'n grote schaal dergelijk geweld gezien. ,,We vrezen dat dit nog maar het topje van de ijsberg is.''

De onrustige situatie in het Centraal-Afrikaanse land verergerde zich toen buurlanden Rwanda en Uganda in 1998 het land binnenvielen. Zij steunden rebellengroepen die probeerden de regering in Kinshasa omver te werpen. De burgeroorlog in Congo, het voormalige Zaïre, kostte de afgelopen vijf jaar aan circa drie miljoen mensen het leven.

De gevechten in de Kivu-provincies, die grenzen aan Uganda, Rwanda en Burundi, zijn de afgelopen maanden in hevigheid afgenomen. De VN en het Congolese leger onderhandelen met twee krijgsheren in het gebied die onlangs beloofden hun strijd te staken.

Zagora
05-11-03, 10:16
Het is toch elke keer weer frappant dat dit soort conflicten op minder belangstelling kunnen rekenen dan bijvoorbeeld het Israel/Palestina conflict, waar zo af en toe een joodje of arabiertje wordt afgeschoten.

taouanza
05-11-03, 10:19
Geplaatst door Zagora
Het is toch elke keer weer frappant dat dit soort conflicten op minder belangstelling kunnen rekenen dan bijvoorbeeld het Israel/Palestina conflict, waar zo af en toe een joodje of arabiertje wordt afgeschoten.


Tis meer dat je er moedeloos van wordt.Het gaat maar door en door en niemand die er echt werk van wil maken.

Zagora
05-11-03, 10:23
Geplaatst door taouanza
Tis meer dat je er moedeloos van wordt.Het gaat maar door en door en niemand die er echt werk van wil maken.

Als er een conflict uitzichtloos lijkt dan is het wel Isr./Pal. Maar toch weten de meeste lui elke dag weer evenveel entousiasme op te brengen als was het conflict pas gisteren begonnen. Enfin, het viel me gewoon op. Niet dat ik zo een betrokken mens ben hoor.

taouanza
05-11-03, 10:26
Geplaatst door Zagora
Als er een conflict uitzichtloos lijkt dan is het wel Isr./Pal. Maar toch weten de meeste lui elke dag weer evenveel entousiasme op te brengen als was het conflict pas gisteren begonnen. Enfin, het viel me gewoon op. Niet dat ik zo een betrokken mens ben hoor.


Nou ik vind het wel even erg.Iedereen is iemands kind.En ik denk dat doodsangst overal het zelfde is. Maar je hebt een VN een NAVO een Wereldbank een IMF en weet ik het niet allemaal.Maar het schijnt alleen meer ellende te creeren.:jammer:

~Panthera~
05-11-03, 11:06
Geplaatst door taouanza
Tis meer dat je er moedeloos van wordt.Het gaat maar door en door en niemand die er echt werk van wil maken.
----------------------

Vrouwen zijn niet belangrijk, als het mannen geweest waren dan was de verontwaardiging niet van de lucht. :kwaad:

taouanza
05-11-03, 11:10
Geplaatst door ~Panthera~
----------------------

Vrouwen zijn niet belangrijk, als het mannen geweest waren dan was de verontwaardiging niet van de lucht. :kwaad:


als je arm bent maakt dat volgens mij niet uit.:jammer:

Mark
05-11-03, 11:43
Goed punt Zagora, ik verbaas me ook vaak over de Israel/Palestina fixatie bij sommige mensen.

van de arabische mensen begrijp ik het nog wel, zij zien die mensen blijkbaar als broeders ofzo en op de sateliet zal het ook wel regelmatig te zien zijn.

En qua uitzichtloosheid doet Israel niet echt onder voor Afrika.

Misschien moet Afrika zijn eigen al-jazeera hebben?

ps. Als ik Afrika zeg bedoel ik zwart afrika en niet het noordelijke woestijn deel.

lennart
05-11-03, 13:46
Mark: de beste investering die de Afrikaanse landen kunnen doen is een Afrikaanse infrastructuur voor informatie aanleggen. Met een goedkope computer in elk dorp en radiointernetverbinding voor communicatie, zodoende hebben kinderen toegang tot goedkoop internet, en ouders toegang tot broodnodige informatie over gezondheid, landbouw en economie.

De reden dat dit soort conflicten overigens niet de urgentie krijgen van Westerse landen is omdat het conflict gevoed wordt door Westerse bedrijven en belangen... Ik heb hier enkele weken geleden een artikel over geplaatst.. Maar ik kan me geen reactie van Mark of Zagora herinneren.

Mark
05-11-03, 13:48
Geplaatst door lennart
De reden dat dit soort conflicten overigens niet de urgentie krijgen van Westerse landen is omdat het conflict gevoed wordt door Westerse bedrijven en belangen... Ik heb hier enkele weken geleden een artikel over geplaatst.. Maar ik kan me geen reactie van Mark of Zagora herinneren.

Hmmm hier kan ik dus uit opmaken dat er geen belangen zijn voor westerse bedrijven in het Midden Oosten?

lennart
05-11-03, 13:48
http://www.maroc.nl/nieuws/forums/showthread.php?s=&threadid=76224


Zijn jullie twee bijvoorbeeld al gestopt met het kopen van nieuwe mobieltjes waar materiaal in verwerkt is dat vooral in de Congo wordt gedelfd.

Mark
05-11-03, 13:49
Geplaatst door lennart
De reden dat dit soort conflicten overigens niet de urgentie krijgen van Westerse landen

Ik doelde overigens niet op de urgentie van westerse landen, maar op de fixatie van sommige mensen.

Worden Maarten, Freya, alle allochtone prikkers etc afgeschrokken van interesse in Afrika door de belangen van westerse landen daar?

lennart
05-11-03, 13:51
Geplaatst door Mark
Hmmm hier kan ik dus uit opmaken dat er geen belangen zijn voor westerse bedrijven in het Midden Oosten?

Wat bedoel je met het Midden-Oosten? Als we het hebben over het Israelisch-Palestijns conflict, dan heb je het inderdaad over een conflict waarbij Westerse belangen niet worden gediend. De reden dat Israel dus zoveel steun krijgt uit Nederland is mij dan ook een raadsel. Ook de enorme media aandacht in Nederland voor Israel is overbodig. Het liefst zou ik zien dat Nederland de Israeli en de Palestijnen even-handed zou behandelen. Dat betekent dus het stoppen van alle privilege dat Israel in Nederland geniet.

lennart
05-11-03, 13:54
Geplaatst door Mark
Ik doelde overigens niet op de urgentie van westerse landen, maar op de fixatie van sommige mensen.

Worden Maarten, Freya, alle allochtone prikkers etc afgeschrokken van interesse in Afrika door de belangen van westerse landen daar?

De media aandacht en de Nederlandse steun aan Israel, dat mensen van een andere religie al 50 jaar lang behandeld als tweerangs burger, lijkt mij het belangrijkste oorzaak van de fixatie.

Nederland steunt bijvoorbeeld niet de Congolese regering of de Rwandeze regering met wapens...

Mark
05-11-03, 13:54
Geplaatst door lennart
Wat bedoel je met het Midden-Oosten? Als we het hebben over het Israelisch-Palestijns conflict, dan heb je het inderdaad over een conflict waarbij Westerse belangen niet worden gediend. De reden dat Israel dus zoveel steun krijgt uit Nederland is mij dan ook een raadsel. Ook de enorme media aandacht in Nederland voor Israel is overbodig. Het liefst zou ik zien dat Nederland de Israeli en de Palestijnen even-handed zou behandelen. Dat betekent dus het stoppen van alle privilege dat Israel in Nederland geniet.

Ik wil het uberhaupt niet meer op het journaal hebben, het is eigenlijk geen nieuws omdat het elke dag hetzelfde is.

lennart
05-11-03, 13:58
Geplaatst door Mark
Ik wil het uberhaupt niet meer op het journaal hebben, het is eigenlijk geen nieuws omdat het elke dag hetzelfde is.

De makkelijkste manier om het verhaal van het journaal af te krijgen is het stoppen van de Nederlandse steun aan Israel en de Palestijnen, het opzeggen van de wapentransporten naar Israel en het stopzetten van de privileges die Israel in Nederland geniet en eventueel het stopzetten van alle import uit Israel. Duidelijk aangeven dat ze het zelf maar moeten uitzoeken. Dan geef je een signaal af, dat niet te missen is door beide zijden.

Mark
05-11-03, 13:58
Geplaatst door lennart
De media aandacht en de Nederlandse steun aan Israel, dat mensen van een andere religie al 50 jaar lang behandeld als tweerangs burger, lijkt mij het belangrijkste oorzaak van de fixatie.

Nederland steunt bijvoorbeeld niet de Congolese regering of de Rwandeze regering met wapens...

Ach we steunen zoveel dictators direct of indirect. En tweedrangs burgers zijn alle arme mensen in de wereld wel. De media aandacht snap ik ook niet, maar die tv jongens zenden ook maar uit waar de interesses bij mensen ligt. Net als al-jazeera zeg maar.

Keer op keer moet ik weer een live verslag zien van elke scheet die in Palestina of Israel wordt gelaten. Hoeveel burgeroorlogen zijn er wel niet op de wereld, hoeveel kindslaven, hoeveel natuurrampen, hoeveel hongersdoden, hoeveel ongelijkheid, hoeveel onrecht.

lennart
05-11-03, 14:18
Geplaatst door Mark
Ach we steunen zoveel dictators direct of indirect.


Nederland als staat niet, wel bedrijven. Maar als je daar verontwaardigt over bent, dan kan je daar best iets aan doen. Ik weet echter niet over jij wel verontwaardigt erover bent dat een bedrijf als Koninklijke olie zaken doet met dictators, of dat van 10% van de opbrengsten van elk mobieltje wapens worden gekocht.



En tweedrangs burgers zijn alle arme mensen in de wereld wel. De media aandacht snap ik ook niet, maar die tv jongens zenden ook maar uit waar de interesses bij mensen ligt. Net als al-jazeera zeg maar.


Ze zenden uit, waar ze beelden van hebben. Nederlandse journaals hebben zowat alleen televisie verslaggevers in EU landen, de VS, Rusland en Israel. Een verslaggever in Brazilie zou veel meer dood en verderf kunnen filmen dan in Israel, maar het journaal vind het niet nodig hiervoor geld uit te trekken. Die beslissing om Israel wel in beeld te brengen en Brazilie niet is omdat er veel Nederlandse steun voor Israel is, in vorm van materiele steun en steun vanuit het parlement (VVD + CDA steunen zowat elk politiek besluit van Israel). Dat heeft dus niets te maken met de belangstelling in het land. Als ik dat zo meet, dan is er meer belangstelling voor binnenlandse sores, dan voor buitenlandse sores.


Keer op keer moet ik weer een live verslag zien van elke scheet die in Palestina of Israel wordt gelaten. Hoeveel burgeroorlogen zijn er wel niet op de wereld, hoeveel kindslaven, hoeveel natuurrampen, hoeveel hongersdoden, hoeveel ongelijkheid, hoeveel onrecht.

Ondanks al deze ellende krijgt Israel een associatie verdrag van de EU, zodat het goede handelsvoorwaarde in Europa krijgt, maar de import uit Afrikaanse landen wordt artificieel moeilijk gemaakt. Daarin zit em toch het probleem.