PDA

Bekijk Volledige Versie : Discussieren over censuur



fcuk
05-11-03, 10:54
Gisteren plaatste ik een oproepje. Of iemand het boek van Adolf Hipler voor me had. De reacties heb ik niet mogen lezen, want toen ik zonet weer inlogde, bleek de topic weer eens verwijderd. Hierop heb ik even de regels op maroc.nl doorgenomen. Ik kon hier niets vinden over het zoeken naar literatuur. Waarom is mijn topic dan weggehaald? En waarom moet ik het uberhaupt pikken, dat de overheid bepaalt wat ik wel en wat ik niet mag lezen? Ik hou helemaal niet van hiaten in mijn kennis. Kennisloosheid maakt je kwetsbaar en onmachtig. En onmacht dwingt je tot terrorisme.

In Iran heette die overheid, in een grijs verleden, Ayatollah Khomeini. Die vond, dat de inhoud van het boek van Salman Rushdie (De duivels verzen) niet onder ogen mocht komen van de mensen. Hij werd voor gek verklaard (en terecht), maar parallel aan de voorzichtigheid waarmee een boek als Mijn Kampeeruitrusting van de kruidenier A.H. (laat me, ik probeer door middel van fingeren de joodse censuur-robot van maroc.nl de loef af te steken) wordt bedekt, zou De duivels verzen ook moeten worden verboden. Of telt een joods knikker voor meerdere moslimknikkers?

Wie kan mij dus antwoord geven op deze vraag: waar eindigt vrijheid van kennisvergaring opdat men een zo genuanceerd mogelijke mening kan formuleren en waar begint het censuur? Of heeft men liever, dat ik uit onwetendheid ALLE joden haat?

Rechtsonder. De directe verkliklijn naar beheer, rechtsonder.

fcuk

fcuk
05-11-03, 10:59
Overigens is het nog eens in het belang van de joden, dat Mijn Kampvuurtje weer wordt toegestaan in de boekwinkels. Ik las ooit ergens: kwade denkbeelden kun je niet uitroeien door ze te verbieden. Zo maak je ze alleen maar sterker.

fcuk

ps: en dankzij een vriendelijke mede-maroc.nl'er heb ik nu ook een exemplaar in handen. Het is trouwens een gewone Nederlander.

Puk
05-11-03, 11:02
Geplaatst door fcuk
Gisteren plaatste ik een oproepje. Of iemand het boek van Adolf Hipler voor me had. De reacties heb ik niet mogen lezen, want toen ik zonet weer inlogde, bleek de topic weer eens verwijderd. Hierop heb ik even de regels op maroc.nl doorgenomen. Ik kon hier niets vinden over het zoeken naar literatuur. Waarom is mijn topic dan weggehaald? En waarom moet ik het uberhaupt pikken, dat de overheid bepaalt wat ik wel en wat ik niet mag lezen? Ik hou helemaal niet van hiaten in mijn kennis. Kennisloosheid maakt je kwetsbaar en onmachtig. En onmacht dwingt je tot terrorisme.

In Iran heette die overheid, in een grijs verleden, Ayatollah Khomeini. Die vond, dat de inhoud van het boek van Salman Rushdie (De duivels verzen) niet onder ogen mocht komen van de mensen. Hij werd voor gek verklaard (en terecht), maar parallel aan de voorzichtigheid waarmee een boek als Mijn Kampeeruitrusting van de kruidenier A.H. (laat me, ik probeer door middel van fingeren de joodse censuur-robot van maroc.nl de loef af te steken) wordt bedekt, zou De duivels verzen ook moeten worden verboden. Of telt een joods knikker voor meerdere moslimknikkers?

Wie kan mij dus antwoord geven op deze vraag: waar eindigt vrijheid van kennisvergaring opdat men een zo genuanceerd mogelijke mening kan formuleren en waar begint het censuur? Of heeft men liever, dat ik uit onwetendheid ALLE joden haat?

Rechtsonder. De directe verkliklijn naar beheer, rechtsonder.

fcuk

Gewoon googelen. Dan heb je zo een electronische versie te pakken van Mijn Kampeeruitrusting. No problem.

Lezen.... dan haat je misschien wat minder Joden.

fcuk
05-11-03, 11:13
Joden haat ik niet, zulke diepe gevoelens koester ik alleen voor mijn toekomstige vrouw. Wel stoor ik me aan de joodse lobby, die om zich heen grijpt als een levensgroot inktvis en alle kritiek tegen JOODS bezettingspolitiek bestempelt als anti-semitisch.

Gisteren zei Jessica Durlacher (een jood) op t.v: ik weet niet hoe het komt, maar het lijkt alsof het anti-semitisme nog nooit zo omvangrijk is geweest. Van mijn docent Nederlands leerde ik als enfant terrible om eens bij mezelf te rade te gaan als de hele wereld behalve ik, gek leek.

fcuk

Puk
05-11-03, 11:18
Geplaatst door fcuk
Joden haat ik niet, zulke diepe gevoelens koester ik alleen voor mijn toekomstige vrouw. Wel stoor ik me aan de joodse lobby, die om zich heen grijpt als een levensgroot inktvis en alle kritiek tegen JOODS bezettingspolitiek bestempelt als anti-semitisch.

Gisteren zei Jessica Durlacher (een jood) op t.v: ik weet niet hoe het komt, maar het lijkt alsof het anti-semitisme nog nooit zo omvangrijk is geweest. Van mijn docent Nederlands leerde ik als enfant terrible om eens bij mezelf te rade te gaan als de hele wereld behalve ik, gek leek.

fcuk

Dus jij bent geen anti-semiet? Of juist wél? :confused:

Simon
05-11-03, 11:21
Mijn broer heeft dat boek wel eens geleend in de Universiteitsbibliotheek Amsterdam. Dat moet je wel speciaal aanvragen maar het is dus echt wel te lezen als je dat graag wilt. Van mij zou het ook bij iedere Bruna verkocht mogen worden. Het zou best leerzaam kunnen zijn. Zoals de uitzending van Triumph des Willens (film van Riesensthal) indertijd op BBC voor mij ook wel verhelderend was m.b.t. de aantrekkelijkheid die de Nazi beweging ook had voor het volk in Duitsland.

Simon

fcuk
05-11-03, 11:24
Geplaatst door Puk
Dus jij bent geen anti-semiet? Of juist wél? :confused:

Het is maar hoe kortzichtig je wilt zijn. Ik noem ook niet alle mensen die kritiek hebben op de Marokkaanse bezetting van de Sahara (hoor je weinig over he?) anti-Marokkaan of sterker nog: anti-islamitisch.

fcuk

Puk
05-11-03, 11:37
Geplaatst door fcuk
Het is maar hoe kortzichtig je wilt zijn. Ik noem ook niet alle mensen die kritiek hebben op de Marokkaanse bezetting van de Sahara (hoor je weinig over he?) anti-Marokkaan of sterker nog: anti-islamitisch.

fcuk

Maar haat jij mensen die de Marokkaanse bezetting van de Westelijke Sahara steunen?

TonH
05-11-03, 12:02
Geplaatst door fcuk
Het is maar hoe kortzichtig je wilt zijn. Ik noem ook niet alle mensen die kritiek hebben op de Marokkaanse bezetting van de Sahara (hoor je weinig over he?) anti-Marokkaan of sterker nog: anti-islamitisch.

fcuk


:confused:http://www.maroc.nl/nieuws/forums/showthread.php?threadid=75294

Het gaat om de kwaliteit en niet de kwantiteit. :ego:

Waterval
05-11-03, 12:16
Geplaatst door fcuk
Gisteren plaatste ik een oproepje. Of iemand het boek van Adolf Hipler voor me had. De reacties heb ik niet mogen lezen, want toen ik zonet weer inlogde, bleek de topic weer eens verwijderd. Hierop heb ik even de regels op maroc.nl doorgenomen. Ik kon hier niets vinden over het zoeken naar literatuur. Waarom is mijn topic dan weggehaald? En waarom moet ik het uberhaupt pikken, dat de overheid bepaalt wat ik wel en wat ik niet mag lezen? Ik hou helemaal niet van hiaten in mijn kennis. Kennisloosheid maakt je kwetsbaar en onmachtig. En onmacht dwingt je tot terrorisme.

In Iran heette die overheid, in een grijs verleden, Ayatollah Khomeini. Die vond, dat de inhoud van het boek van Salman Rushdie (De duivels verzen) niet onder ogen mocht komen van de mensen. Hij werd voor gek verklaard (en terecht), maar parallel aan de voorzichtigheid waarmee een boek als Mijn Kampeeruitrusting van de kruidenier A.H. (laat me, ik probeer door middel van fingeren de joodse censuur-robot van maroc.nl de loef af te steken) wordt bedekt, zou De duivels verzen ook moeten worden verboden. Of telt een joods knikker voor meerdere moslimknikkers?

Wie kan mij dus antwoord geven op deze vraag: waar eindigt vrijheid van kennisvergaring opdat men een zo genuanceerd mogelijke mening kan formuleren en waar begint het censuur? Of heeft men liever, dat ik uit onwetendheid ALLE joden haat?

Rechtsonder. De directe verkliklijn naar beheer, rechtsonder.

fcuk



http://www.maroc.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=76597&perpage=15&display=&highlight=kampf&pagenumber=1

Soms is voorkomen beter dan genezen Fcuk. Je posts lees ik vaak met grote interesse. Hoe jij je vraag naar het boek gisteren bracht, kwam mijns inziens over als provocatie. Het kan heel erg goed mogelijk zijn dat ik het bij het verkeerde eind had. Mijn excuses dan daarvoor.

-Wv-

fcuk
05-11-03, 12:22
TonH, kennelijk heb ik je thread over het hoofd gezien (geen selectiviteit). Puk, als Marokko een land bezet, ben ik TEGEN het Marokkaans beleid en hebben de mensen die ONDERDRUKT worden mijn sympathie. Ik noemde het daarnet voor het gemak 'de bezetting van de Sahara'. Of het een bezetting is weet ik niet zeker. Daarvoor ken ik de geschiedenis niet. Heeft de Marokkaanse sahara altijd tot het grondgebied van Marokko behoord en werd het pas na de Europese kolonisatie van Marokko vervreemd, dan ben ik niet tegen wat nu een 'bezetting' wordt genoemd. Is dit niet het geval geweest, dan verwerp ik elk bezettingspolitiek. Ik ben niet selectief verwontwaardigd als het om bezetting en onderdrukking gaat.

fcuk

fcuk
05-11-03, 12:25
Excuses aanvaard Waterval. Had je AL mijn posts (en dat zijn er niet veel) gelezen, dan had je ook kunnen lezen, dat je niet als een gek om je heen moet censureren als je het woord jood, Israel en/of Hipler ruikt. Zolang zulke woorden gewoon deel uit maken van de Van Dalen, mag ik ze gebruiken.

fcuk

observer
05-11-03, 13:20
Geplaatst door fcuk
TonH, kennelijk heb ik je thread over het hoofd gezien (geen selectiviteit). Puk, als Marokko een land bezet, ben ik TEGEN het Marokkaans beleid en hebben de mensen die ONDERDRUKT worden mijn sympathie. Ik noemde het daarnet voor het gemak 'de bezetting van de Sahara'. Of het een bezetting is weet ik niet zeker. Daarvoor ken ik de geschiedenis niet. Heeft de Marokkaanse sahara altijd tot het grondgebied van Marokko behoord en werd het pas na de Europese kolonisatie van Marokko vervreemd, dan ben ik niet tegen wat nu een 'bezetting' wordt genoemd. Is dit niet het geval geweest, dan verwerp ik elk bezettingspolitiek. Ik ben niet selectief verwontwaardigd als het om bezetting en onderdrukking gaat.

fcuk als ik even herhaal wat iemand pas geleden zei

volgens hem hade de bewoners pre kolonisatie de macht van de sultans etc van marokko erkend of ze dat deden omdat ze die zo lief vonden of omdat hij anders een leger zou sturen laten we maar in het midden


Joden haat ik niet, zulke diepe gevoelens koester ik alleen voor mijn toekomstige vrouw ik neem aan dat diepe liefde bedoelt ....

jaja
05-11-03, 14:08
Geplaatst door observer
[B]als ik even herhaal wat iemand pas geleden zei

volgens hem hade de bewoners pre kolonisatie de macht van de sultans etc van marokko erkend of ze dat deden omdat ze die zo lief vonden of omdat hij anders een leger zou sturen laten we maar in het midden dus als Israel een leger stuurt dan mag het niet en is het onderdrukking, maar als de sultan het met een legerde bevolking dwingt zijn gezag te erkennen dan is het erkend gezag en mag die bevolking daar niet meer op terug komen...??

observer
05-11-03, 15:02
zie het als protectiegeld eisen

de zware jongens leunen op de kleintjes

een oude taktiek maar ook vandaag nog geldig

als er 1 ding is wat heel moeilijk te bepalen is het wel historische claims

bedoel waar begin je je en waar eindig je

noord belgie was vroeger van nederland
nederland is door duitsers fransen romeinen spanjaarden
istanboel was vroeger van het westen
noord afrika van de romeinen en daarvoor carthago

de 6 staten die vroeger joegoslavie uitmaakten hebben individueel ook weer claims om omliggend gebied

etcetcetc

de toenmalige kolonisator heeft de sahara onafhankelijkheid gegeven dat lijkt me wat telt

Waterval
05-11-03, 15:52
Geplaatst door fcuk
Excuses aanvaard Waterval. Had je AL mijn posts (en dat zijn er niet veel) gelezen, dan had je ook kunnen lezen, dat je niet als een gek om je heen moet censureren als je het woord jood, Israel en/of Hipler ruikt. Zolang zulke woorden gewoon deel uit maken van de Van Dalen, mag ik ze gebruiken.

fcuk


Zoals je weet gaat het nooit om woorden, maar om de zinnen die daarmee gemaakt worden. Soms kun je bepaalde zinnen zelfs op een bepaalde manier interpreteren of uitleggen. Daar schuilt de reden dat ik je post verwijderd heb. Ik had gewoon geen zin in een nieuwe krantenkop in 's lands grootste dagblad die de indruk zou wekken dat Maroc.nl fungeert als tussenpersoon voor allerlei anti-semitische troep. Ook had ik het sterke vermoeden dat jij dondersgoed weet dat je een boek makkelijk kunt opzoeken via bijvoorbeeld Google.

Thalla,

-Wv-


ps: Ik censureer niet als een gek om me heen :ego:

fcuk
05-11-03, 16:53
Waterval,

je verwoordt precies hetgeen ik zeggen wil: waarom moet je bang zijn om je mening te verkondigen? De Telegraaf vindt toch wel voorpagina- nieuws. Een al oude gezegde luidt immers: zoek en gij zult vinden. Ik vind dit een ziek tendens. Zo creeer je monsters, die een gebouw invliegen zodat hun boodschap wél overkomt. Ik spreek daarom met je af: haal je nog een keer een van m'n posts weg zonder gegronde reden, dan ga ik m'n vliegbrevet halen.

Fcuk

Waterval
05-11-03, 17:00
:haha:


Je wil niet weten hoe groot de verleiding nu is...



ps: Als ik je bericht wijzig, ga je dan leren duiken? :argwaan: