PDA

Bekijk Volledige Versie : De Holocaust en Zyklon-B zorgen voor grote rel.



Zwarte Schaap
06-11-03, 11:11
Woord Zyklon-B valt opnieuw op Holocaust-veld

Van onze correspondent

BERLIJN - De bouw van het grote Holocaust-monument in Berlijn wordt steeds gecompliceerder. Ook de fundamenten blijken nu chemicaliën te bevatten die zijn geproduceerd door een dochterfirma van het Degussa-concern.

Vorige week stopten de opdrachtgevers de bouw van het monument, een stelenveld ter grootte van enkele voetbalvelden in het centrum van Berlijn. Ze zagen af van een anti-graffiti-laag van Degussa, omdat een vroegere dochteronderneming van dat bedrijf in de oorlog Zyklon-B produceerde, het gifgas waarmee de nazi's miljoenen joden vermoordden.

Na een controle blijkt nu dat Degussa-dochter Woermann Bauchemie beton-condensator heeft geleverd voor de fundamenten en de betonstelen van het monument. Er staan al 25 van de 2700 stelen en een paar honderd fundamenten zijn gelegd. De opdrachtgever overweegt volgens Duitse media dit alles af te breken. Dat zou een blamage zijn en kost veel geld.

Een betrokken bouwonderneming zei dat het moeilijk zal worden bouwmateriaal van een onbelaste firma te vinden. Ook klinkt in de media veel kritiek op de uitsluiting van Degussa. Een commentator stelde dat gasten in de toekomst ook niet in een Mercedes-taxi bij het Holocaust-monument mogen voorrijden, omdat bij dat bedrijf veel dwangarbeiders hebben gewerkt.


Bron: Volkskrant 06/11/03

Simon
06-11-03, 11:16
Tja, zo kan je wel bezig blijven. De firma AEG heeft ontwerpen voor de gaskamers en crematoria gemaakt.

Simon

jaja
06-11-03, 11:19
Geplaatst door Zwarte Schaap
Woord Zyklon-B valt opnieuw op Holocaust-veld

....

Bron: Volkskrant 06/11/03 in de rest van de wereld was dat rond 25 oktober nieuws ... (beslissing viel op 23 oktober ..)
Volkskrant ... niet echt de wakkere krant van Nederland ...

Zwarte Schaap
06-11-03, 11:24
Geplaatst door jaja
in de rest van de wereld was dat rond 25 oktober nieuws ... (beslissing viel op 23 oktober ..)
Volkskrant ... niet echt de wakkere krant van Nederland ...

Ja en so what?

Mark
06-11-03, 11:40
Wat een gezeik...

Kachol Levan
06-11-03, 11:54
Geplaatst door Mark
Wat een gezeik...

Ik weet niet of ik het gezeik zou noemen, maar zoals al eerder gezegd werd, als je alle bedrijven moet gaan boycotten die met de Nazi's hebben meegewerkt kun je wel aan de gang blijven. Van de Nederlandse Spoorwegen tot IBM.

Zwarte Schaap
06-11-03, 13:13
Geplaatst door Kachol Levan
Ik weet niet of ik het gezeik zou noemen, maar zoals al eerder gezegd werd, als je alle bedrijven moet gaan boycotten die met de Nazi's hebben meegewerkt kun je wel aan de gang blijven. Van de Nederlandse Spoorwegen tot IBM.

Dit verklaart ook de steun voor israel inzake het landje pik. Dan durven ze de arabieren anti-semieten te noemen!

Mark
06-11-03, 14:36
Geplaatst door Kachol Levan
Ik weet niet of ik het gezeik zou noemen, maar zoals al eerder gezegd werd, als je alle bedrijven moet gaan boycotten die met de Nazi's hebben meegewerkt kun je wel aan de gang blijven. Van de Nederlandse Spoorwegen tot IBM.

Ik begrijp de gevoelens, maar als je bekijkt dat de huidige bedrijven niet nazistisch zijn, vaak slachtoffers vergoedingen hebben betaald en nu een hele lage prijs aanbieden om nog iets proberen goed te maken dan vind ik het wel jammer als er geprotesteerd wordt tegen een bedrijf dat een deel van het beton aanlevert.

Wat dat betreft kun je dan nooit iets in Duitsland laten bouwen, als het bedrijf "clean" is dan is er vast wel een werknemer met foute ouders ofzo.

Overigens zouden ze de pijlen dan ook eens op de familie Bush moeten richten, zie documentaire in wording van Michael moore.

lennart
06-11-03, 14:41
Wat dat betreft kun je dan nooit iets in Duitsland laten bouwen, als het bedrijf "clean" is dan is er vast wel een werknemer met foute ouders ofzo.


Ik kan me opzich voorstellen dat de makers van het Holocaust monument liever geen associaties willen met een bedrijf dat ook Zyklon-B heeft geproduceerd. Ik zie dit helemaal niet als een oproep tot het boycotten van foute bedrijven 60 jaar geleden, ik zie dit als een poging om op een behoedzame wijze met het verleden om te springen bij het bouwen van een monument voor de slachtoffers.



Overigens zouden ze de pijlen dan ook eens op de familie Bush moeten richten, zie documentaire in wording van Michael moore.


Inderdaad.. Niet alleen het nazi verleden van grootvader, maar ook de zakelijke relaties van Bush met de Bin Laden familie.