PDA

Bekijk Volledige Versie : Hoe zit het met de zorg van moslims voor hun Afghaanse broeders tijdens ramadan ?



Marsipulami
06-11-03, 11:51
REPORTAGE. Illegale Afghanen op straat in Zeebrugge na sloop kraakpand

,,Liefst naar Canada, maar België is ook goed''
Van onze redacteur
Tom Ysebaert 06/11/2003

,,Wij willen naar Canada. Daar zoeken ze jonge mannen. Of Engeland. België is ook goed. Maar alleen als we papieren krijgen en onze familie mogen laten overkomen.'' Zestig Afghanen die door de sloop van hun gekraakt pand in Zeebrugge op straat terecht kwamen, worden naar een gesloten centrum gebracht. Tegen hun zin. Maar de Zeebruggelingen, die meeleven met de illegale vluchtelingen, vinden het beter zo. ,,Het mag hier geen Sangatte worden.''


Ze zijn ongeveer met zestig en ze hebben de nacht doorgebracht in een plantsoen naast de sluis in Zeebrugge, veel Afghanen, enkele Iraniërs. Hun gekraakt pand waar ze onderdak vonden werd dinsdag op bevel van de Brugse burgemeester Patrick Moenaert (CD&V) gesloopt. ,,Ik moest wel, omwille van de veiligheid, de openbare orde en de hygiëne'', verdedigt Moenaert zich.

Het Witte Huis, zoals de vluchtelingen het noemden, was een leegstaand voormalig restaurant. De vreemdelingen woonden er opeengepakt, zonder enige vorm van verwarming of sanitair, te midden van het afval en de uitwerpselen.

In het parkje hebben ze zich op dekens genesteld. Water halen ze op uit het het sluisdok. Hun verhalen zijn schrijnend. Haroon Khan (32), de enige die een beetje Engels spreekt, voert het woord. ,,Sommigen van ons zijn al maanden onderweg. Per trein, te voet, door water. Een reisgezel is verdronken. We verlieten Afghanistan omdat het er sinds de oorlog onleefbaar is.''

Vrede en geluk, dat zoeken ze in het Westen. ,,We willen naar Canada, daar hebben ze jonge mannen nodig. Of naar Engeland. Maar als België ons papieren wil geven en een huis, blijven we hier. Als we onze familie mogen laten overkomen. Wij willen zelfs Nederlands leren.''

Over de politie geen kwaad woord. ,,Als ze ons oppakken, krijgen we een degelijke maaltijd.'' Over de veiligheidsagenten van de haven zijn ze minder te spreken. ,,Een van de agenten heeft met zijn wagen mijn been zwaar verwond. Ik ben een mens, geen beest, hé.'' Haroon geeft toe dat dat bij een inbraakpoging in de haventerminal gebeurde.

Naar een gesloten centrum (een ,,lager'', noemen ze het) gaan, daar huiveren deze illegalen voor. ,,We hoeven geen bed of eten. Wel bescherming, papieren. Als dat niet kan: een vrijgeleide naar Engeland.'' Asiel willen ze niet want dat houdt een risico tot uitwijzing in.

De Afghanen zeggen dat ze ,,toevallig'' in Zeebrugge terechtkwamen. ,,We kennen het verschil niet tussen Groot-Brittannië en België.'' Dat kan niet kloppen. Politie en Vreemdelingenzaken bevestigen dat er netwerken zijn die hen tegen grof geld naar de Vlaamse kusthaven loodsen. Velen worden er aangetroffen met een foto van het Witte Huis in de hand. In Zeebrugge wachten ze op een geschikt moment om op een ferry naar Groot-Brittannië te glippen.

Na het Witte Huis wordt eerlang nog een tweede kraakpand, een benzinestation, gesloopt. Maar dat betekent niet dat alle illegalen de straat op gejaagd worden. Er staan nog hangars en lege bedrijfsgebouwen in de haven. Ook in het oud-gemeentehuis strijken ze neer.

Tussen de omstaanders -- bezorgde Zeebruggelingen en kijklustigen -- ontspint zich een vinnige discussie. ,,Schandalig dat de burgemeester het huis vlak voor de winter laat afbreken'', zegt een verontwaardigde vrouw. ,,Hij moet iets doen, anders komen ze met duizenden naar hier'', werpt een man tegen.

Jean-Marie Deplancke en Mercedes Van Volcem, gemeenteraadsleden voor de VLD-oppositie in Brugge, komen langs met een lading eten. Deplancke heeft het incident zien aankomen. ,,De illegalen werden oogluikend toegelaten in de kraakpanden. Maar daardoor werden ze steeds talrijker. Zo is het uit de hand gelopen. Een opvangcentrum hier openen is geen goed idee. Het mag geen tweede Sangatte worden'' Dat nu gesloten Franse opvangcentrum nabij Calais was een magneet voor illegalen die de grote oversteek wilden wagen.

,,Brieven, faxen, telefoons naar het kabinet van Dewael leverden niets op'', zegt Deplancke, ,,ook al ben ik VLD'er, ik vind dat het beleid faalt.''

Toch hoor je in Zeebrugge weinig klachten over overlast of criminaliteit. Een enkele winkelier ziet vaker lege verpakkingen in zijn rekken maar verder blijken de vreemdelingen de inwoners weinig te storen.

Dat ze een doorn in het oog zijn van de middenstand blijkt al evenmin te kloppen. Mario Van Hove, exploitant van supperette Flamingo, en Marc Roels van Hotel Maritime zijn zelfs naar het plantsoen afgezakt om te helpen. Ze hebben brood, fruit, kleren en dekens bij. ,,Bij mij mogen ze een douche nemen'', zegt Roels. ,,Die mensen hebben al drie maanden geen stromend water gezien.'' Op zijn aanbod wordt niet ingegaan.



©Copyright De Standaard

__________________________

Vluchtelingen Zeebrugge worden opgevangen in parochiecentrum in Blankenberge (update)


ht 06/11/2003
belga

ZEEBRUGGE - Volgens pastoor Wim Catry van Zeebrugge wordt Zaal Forum van het parochiale centrum van Blankenberge ter beschikking gesteld van de illegalen. ,,Die zaal zal op verantwoordelijkheid van de kerk geopend worden. De kerk in Zeebrugge blijft dicht. Dat gebeurt onder politieke druk", aldus Catry.

De pastoor verklaarde dat zijn hart 'ja' zei om de kerk te openen, maar zijn verstand 'pas op'. Hij refereerde naar de situatie in Elsene die volgens hem 'pijnlijk' was voor iedereen. De pastoor zei geen baas te zijn van de kerk, maar slechts een uitvoerder. Hij heeft met de bisschop overlegd. Die sprak van een moeilijk dossier maar liet de beslissing over aan de pastoor.

,,Ik merk dat er nu andere vormen van hulpverlening op gang komen", aldus nog Catry. ,,Wij bieden een betere ruimte aan qua hygiëne dan een kerkgebouw. Daar is immers geen sanitair. We hebben een alternatief gezocht. We zijn er immers van overtuigd dat de vluchtelingen niet zullen vertrekken. Het zijn mensen op de dool." Eén van de vluchtelingen zei in een reactie aan Belga dat zij nu niet meteen nood hebben aan voedsel en medicatie, maar dat ze vooral een verblijfsvergunning willen en dat het niet uitmaakt welk land hen die papieren wil geven.

Ondertussen delen de civiele bescherming en het Rode Kruis soep uit aan de illegalen in de omgeving van het voormalige restaurant Noordzee in de Hullstraat.

©Copyright De Standaard

taouanza
06-11-03, 11:53
Das een hele goede vraag Mars.:duim:

Marsipulami
06-11-03, 12:26
Geplaatst door taouanza
Das een hele goede vraag Mars.:duim:

Ook wel een beetje een achterbakse vraag natuurlijk. Maar goed, ik ben toch benieuwd naar de antwoorden van de moslims op dit prikbord die steeds in de bres springen voor hun lijdende broeders en zusters in Afghanistan. Als ze willen wil ik hen de reisweg naar Zeebrugge wel doormailen.

ZbaqZbaq
06-11-03, 12:35
Kom op Mars....je weet dat als ze in een moskee opgevangen zouden worden het tapijt daar volledig geruineerd zal worden.

taouanza
06-11-03, 12:41
Geplaatst door ZbaqZbaq
Kom op Mars....je weet dat als ze in een moskee opgevangen zouden worden het tapijt daar volledig geruineerd zal worden.

:moe:

ZbaqZbaq
06-11-03, 12:45
voordat ik straks weer gedonder krijg...

10 GOTO [1 post terug]
20 sarcasme = TRUE
30 END

000NobelPrizes
06-11-03, 15:19
En ook op het gebied van de medemenselijkheid betonen de christenen zich hier weer superieur. Al die kerkelijke organisaties die mensen opvangen, ongeacht hun geloof.

:wohaa:

Marsipulami
06-11-03, 16:48
Geplaatst door 151 NobelPrizes
En ook op het gebied van de medemenselijkheid betonen de christenen zich hier weer superieur. Al die kerkelijke organisaties die mensen opvangen, ongeacht hun geloof.

:wohaa:

Ja, maar ik dacht dat jij jezelf helemaal niet als christelijk beschouwde ? Waar ergens zetten humanistische vrijzinnige organisaties hun lokalen open voor asielzoekers in nood ?