PDA

Bekijk Volledige Versie : CDA tegen racistiche motie uit EIGENBELANG



ZbaqZbaq
06-11-03, 16:41
***************************************
Van der Hoeven ontraadt VVD-motie

***************************************
DEN HAAG Minister Van der Hoeven van
Onderwijs ontraadt de VVD om een motie
in te dienen waarin de verspreiding van
islamitische scholen in Nederland wordt
tegengegaan.De motie,van Kamerlid Hirsi
Ali,zou een einde maken aan de gelijke
behandeling van openbaar en bijzonder
onderwijs,die wettelijk is vastgelegd.

Volgens de minister botst het plan voor
scherpere eisen aan moslimscholen met
artikel 23 van de Grondwet,dat de
vrijheid van onderwijs moet waarborgen.

De CDA-bewindsvrouw wilde de motie niet
"onaanvaardbaar" noemen,maar raadde de
VVD aan "haar knopen te tellen".Daarmee
doelde ze op de sfeer in de coalitie.
***************************************

an3sdej
06-11-03, 17:28
Zbaqzbaq, zijn moslims tegenwoordig al een ras? Wat is het racistische aan het voorstel?

mrz
06-11-03, 17:32
Lol check wat ik paar seconden geleden loop te posten...


Da's een gevolg van de artikel 1 hersenspoeling denk. We kunnen niet discrimineren tussen chauvinisme en racisme ofzo... Lol. :wijs:

http://www.maroc.nl/nieuws/forums/showthread.php?threadid=76823

De vraag is idd in hoeverre is sympathie voor moslims door christenen chauvinisme of gewoon iets heel anders waar ik maar niet aan ga beginnen te denken want nogal negatief is...

~Panthera~
06-11-03, 17:37
Geplaatst door ZbaqZbaq

De CDA-bewindsvrouw wilde de motie niet
"onaanvaardbaar" noemen,maar raadde de
VVD aan "haar knopen te tellen".Daarmee
doelde ze op de sfeer in de coalitie.
***************************************
---------------


Nu nog IETS minder sfeer, en de rotzooi stort in elkaar. :duim:

an3sdej
06-11-03, 17:40
Welk alternatief is er Panthera na het ineenstorten van dit kabinet?

~Panthera~
06-11-03, 17:41
Geplaatst door an3sdej
Welk alternatief is er Panthera na het ineenstorten van dit kabinet?
---------------------

Niet iets wat jij ziet zitten, denk ik :D

an3sdej
06-11-03, 17:43
Waarschijnlijk ook niet reëel dan :roker:

ZbaqZbaq
06-11-03, 17:45
Geplaatst door an3sdej
Zbaqzbaq, zijn moslims tegenwoordig al een ras? Wat is het racistische aan het voorstel?

uhhhh.....geen idee....bij Joden werkt het truucje toch ook

mrz
06-11-03, 17:49
Welk truukje? Het zich alle haat van de wereld op de hals halen wat toen saddam is gaan doen en nu min of meer moslims wordt toegeschreven door 911? :duizelig:

an3sdej
06-11-03, 17:51
Het was een 'duivels' kunstje van de grote Duitse Führer


Volgens ****** pretendeerden de joden een religie te zijn, terwijl ze in feite een 'ras' waren. Het begrip ras is hoogst problematisch. Een rassenindeling om mensen in categorieën in te delen berust op een hersenschim. De biologie levert geen enkel bewijsmateriaal ter ondersteuning van de idee van verschillende mensenrassen als afzonderlijke groepen, hiërarchisch geordend, met specifieke en onveranderlijke culturele kenmerken.

In ******-Duitsland werd het primaat van het 'rassendenken' verheven tot de wetenschappelijke status van 'rassenkunde'. Racistisch denken, hoe irrationeel of wetenschappelijk ook, behoorde tot de consensus. Het stond boven alle discussie en beïnvloedde alle belangrijke kwesties en iedere intellectuele studie. De 'rassenk unde' is verbonden met Hans F. K. Günther, een nazi-academicus die veel werd gelezen en die onder ****** groot aanzien verwierf. Hij meende dat het ras de sleutel was tot het inzicht in alle menswetenschappen en ontwierp theorieën omtrent de raszuiverheid van het noorse ras en de gevaren van joodse besmetting. Günther werd beschouwd als de officiële rassentheoreticus van de nazi's. Zijn geschriften circuleren nog steeds onder de na-oorlogse nazi's. In de tentoonstelling zien we van hem: Beknopte rassenkunde der Germaanse volken en Kort overzicht der Rassenkunde.

http://www.ub.unimaas.nl/algemeen/tentoon/ark/tideo_1.htm

an3sdej
06-11-03, 17:52
Zbaqzbaq/Nabil, nooit wat bijgeleerd?

an3sdej
06-11-03, 17:53
Het is dus belachelijk om het voorstel van de VVD "racistisch" te noemen :alien:

Zwarte Schaap
06-11-03, 18:15
Geplaatst door an3sdej
Het is dus belachelijk om het voorstel van de VVD "racistisch" te noemen :alien:


We kunnen drie soorten racisme onderscheiden die het accent telkens op een andere verantwoording voor ongelijke behandeling van mensen leggen. Racisme op biologische grond claimt de erfelijke ongelijkheid tussen rassen; racisme op culturele basis de superioriteit van de eigen beschaving neo-racisme verhult het voorgaande door te stellen dat culturen homogeen moeten blijven en dat volkeren dus slechts naast en niet met elkaar kunnen leven.

In dit geval zou ik zeggen dat het racisme is op culturele basis, de superioriteit van de eigen beschaving. Zie uitleg beneden.


Een meer actuele vorm van racisme stelt dat mensen van verschillende herkomst misschien wel gelijkwaardig zijn, maar dat de eigen cultuur en beschaving toch veel meer ontwikkeld is en dus beter.

Dit soort racisme is gebaseerd op wat men etnocentrisme noemt. De eigen normen, waarden en opvattingen worden als criterium, als ultieme toetssteen gebruikt, en de vergelijking valt altijd uit in het nadeel van de `anderen.

Het was vanuit deze neerbuigende houding dat tot een flink stuk in deze eeuw Europese landen de ontwikkelingsgebieden koloniseerden en in ruil voor natuurlijke rijkdommen daar de `beschaving' meenden te moeten brengen. Daarin klinkt het biologisch racisme nog door, want uiteindelijk was het toch maar de `blanke Europeaan' die dat allemaal voor mekaar gebracht had, en niét de Aziaat of Afrikaan.... Die mentaliteit leeft nu nog sterk door. Toch mag niet de indruk ontstaan dat het Westen het monopolie heeft op etnocentrisme. Het bestaat in alle werelddelen.

Het mechanisme dat tot deze misvatting leidt, is minstens drieledig:

Men miskent de cultuuruitingen van andere volkeren, de hoogtepunten die elders op bepaalde momenten in de geschiedenis bestaan hebben, en het feit dat de eigen cultuur daar in z'n eigen evolutie de vruchten van heeft geplukt.

Men maakt een beoordelingsfout door bepaalde vormen van cultuur hoger te schatten. Van Eyck, retabels, faxmachines en champagne bij voorbeeld zouden méér waarde hebben dan indiaanse ecologie, Balinese muziek, Afrikaanse vertelkunst of Polynesische levensvreugde. Gelukkig tonen talloze Europalia- en andere tentoonstellingen dat in alle windstreken andere, ook materiële cultuuruitingen van grote waarde te vinden zijn.

Men identificeert de waarde van de mens als individu met de waarde die men hecht aan het cultuur- en beschavingsniveau waarin hij leeft. Dit zou ook betekenen dat een Oude Griek minder waard is dan een twintigste-eeuwer, wat absurd is.

Maar deze weerlegging zal de aanhangers van die theorie niet overtuigen. Racisme is immers in de meeste gevallen een emotionele reflex, die pas achteraf een of andere `rationele' verklaring krijgt.

Bron:http://www.agenda-respect.be/nl/teksten/resp-txt-racisme.htm

000NobelPrizes
06-11-03, 18:22
zoals ik elders al zei: als we toch al voor racist uitgemaakt worden, kunnen we ons net zo goed zo gaan gedragen.

~Panthera~
06-11-03, 18:35
Geplaatst door 151 NobelPrizes
zoals ik elders al zei: als we toch al voor racist uitgemaakt worden, kunnen we ons net zo goed zo gaan gedragen.
---------------

Meteen maar beginnen met het vergassen van bepaalde bevolkingsgroepen dan? Want daar eindigt het uiteindelijk mee.
Dan pas tevreden ?


:kotsen:

Zwarte Schaap
06-11-03, 18:36
Geplaatst door an3sdej
Het was een 'duivels' kunstje van de grote Duitse Führer


Volgens ****** pretendeerden de joden een religie te zijn, terwijl ze in feite een 'ras' waren. Het begrip ras is hoogst problematisch. Een rassenindeling om mensen in categorieën in te delen berust op een hersenschim. De biologie levert geen enkel bewijsmateriaal ter ondersteuning van de idee van verschillende mensenrassen als afzonderlijke groepen, hiërarchisch geordend, met specifieke en onveranderlijke culturele kenmerken.

In ******-Duitsland werd het primaat van het 'rassendenken' verheven tot de wetenschappelijke status van 'rassenkunde'. Racistisch denken, hoe irrationeel of wetenschappelijk ook, behoorde tot de consensus. Het stond boven alle discussie en beïnvloedde alle belangrijke kwesties en iedere intellectuele studie. De 'rassenk unde' is verbonden met Hans F. K. Günther, een nazi-academicus die veel werd gelezen en die onder ****** groot aanzien verwierf. Hij meende dat het ras de sleutel was tot het inzicht in alle menswetenschappen en ontwierp theorieën omtrent de raszuiverheid van het noorse ras en de gevaren van joodse besmetting. Günther werd beschouwd als de officiële rassentheoreticus van de nazi's. Zijn geschriften circuleren nog steeds onder de na-oorlogse nazi's. In de tentoonstelling zien we van hem: Beknopte rassenkunde der Germaanse volken en Kort overzicht der Rassenkunde.

http://www.ub.unimaas.nl/algemeen/tentoon/ark/tideo_1.htm

Al reeds in 1799 werd de superioriteit van het blanke Europese ras(later van toepassing op het Arische, Nordische, Teutoonse enz..) in vurige bewoordingen verkondigd door een Engelse chirurg, Charles White (1728-1813), hetgeen blijkt uit de volgende passage:

Waar anders ter wereld vinden we de edel gewelfde kop, zoveel verstand bevattend?...Waar die verscheidenheid aan gelaatstreken, vol van uitdrukking; die lange golvende, sierlijke krullen; die indrukwekkende baard, rozzige wangen en koraalrode lippen?....Op welk ander deel van onze aardbol vinden we die blos, die ligt over de zachte trekken van Schone Europese vrouwen, dat symbool van bescheidenheid tere gevoeligheid?....Wat is er heerlijker dan de boezem van een Europese vrouw, gevormd door twee zulke zachte sneeuwitte halve bollen met een tipje vermiljoen?

Overigens werd de eerste rassentheorie al in 1735 geformuleerd door de Zweedse palntkundige Carl von linnaeus.

In 1749 onderscheide de Franse natuuronderzoeker George Louis Leclerc, Comte de Bufon 6 varieteiten of rassen. Het is bufon geweest die het woord ras geintroduceerd heeft in de taal der natuurwetenschappen

Bron:Rassen, werkelijkheid en waan van Louis L. Snyder.

Overigens moet gezegd worden dat het superioriteitsdenken gemeengoed was in Europa. De kolonisatie en de evolutietheorie van Darwin hebben dat nog meer versterkt. Nu doet men alsof H.itler het uitgevonden heeft, maar dat is een verkeerde voorstelling van zaken.

an3sdej
06-11-03, 18:58
Schapie, hoe vindt jij het dan dat Homoseksuelen uitgesloten worden uit een geloofsgemeenschap, dat er gepredikt wordt dat deze mensen een besmettelijke ziekte hebben, en dat ze gemeden moeten worden?

Qwertyno
06-11-03, 19:02
Geplaatst door an3sdej
Schapie, hoe vindt jij het dan dat Homoseksuelen uitgesloten worden uit een geloofsgemeenschap, dat er gepredikt wordt dat deze mensen een besmettelijke ziekte hebben, en dat ze gemeden moeten worden?

Heb je het over de commotie rond de anglicaanse kerk?

Zwarte Schaap
06-11-03, 19:07
Geplaatst door an3sdej
Schapie, hoe vindt jij het dan dat Homoseksuelen uitgesloten worden uit een geloofsgemeenschap

Ligt eraan op grond waarvan ze uitgesloten worden.


dat er gepredikt wordt dat deze mensen een besmettelijke ziekte hebben

Als ze geen ziekte hebben is dat een onjuiste weergave van de werkelijkheid.


en dat ze gemeden moeten worden? Ligt eraan wat de achterliggende reden is waarom ze gemeden moeten worden.

an3sdej
06-11-03, 19:09
Wat is dan de achterliggende reden van de motie uit de VVD?

an3sdej
06-11-03, 19:19
Ja Qwertino, OOK.

Ik vind het schandalig en in de woorden van Schaap racistisch en discrminerend dat openlijke homo's niet in de moskee mogen bidden, dat zij geweerd worden, net als in sommige kerken ze niet een ambt mogen bekleden.

freya
06-11-03, 19:24
Geplaatst door an3sdej
Wat is dan de achterliggende reden van de motie uit de VVD?

Xenofobie.
Met racistische trekjes, aangezien het feitelijk om etnisch bepaalde bevolkingsgroepen gaat die men wil laten assimileren, onder het mom van integratie.

an3sdej
06-11-03, 19:25
Wat is het verschil tussen xenofobie en homofobie??

an3sdej
06-11-03, 19:30
Freya, wat is het verschil??

freya
06-11-03, 19:30
Geplaatst door an3sdej
Wat is het verschil tussen xenofobie en homofobie??

Waar slaat die vraag op?

freya
06-11-03, 19:31
Geplaatst door an3sdej
Freya, wat is het verschil??

Waar heb je het over?

Zwarte Schaap
06-11-03, 19:32
Geplaatst door an3sdej
Wat is dan de achterliggende reden van de motie uit de VVD?

1)
De achterliggende reden is dat na de val van het communisme, het liberalisme/kapitalisme een vijand nodig heeft om het volk in toom te houden en meer macht naar zich toe te trekken.
2)
De VVD wil de CDA in een lastig parket brengen. Hoe ? Beiden teren op de verrechtsing. Door op dit punt de Islam aan te vallen valt de VVD ook het CDA aan. Als het CDA instemt dan raakt het ook de CDA belangen. Houdt het CDA voet bij stuk dan lijken ze min of meer op moslimvriendjes. Na de jarenlange hetze tegen de Islam zal dat niet goed scoren bij de kiezers.

3)
De filosofie van de Liberalen is vrijheid, in de Nederlandse politiek kun je 2 vormen van liberalisme onderscheiden. Het economische liberalisme en liberalisme wat meer op de vrijheid van individu is gericht. Het laatste wordt meer verpersoonlijkt door D'66.

Het economisch liberalisme van de VVD kun je gewoon kapitalisme noemen. Kapitalisme is gericht op verkopen en winst maken. Door zoveel mogelijk te verkopen maak je ook meer winst.

Het kapitalisme speelt in op je lust en ego om zo meer te kunnen verkopen. Alles wordt erbij gehaald om je lusten te stimuleren en je ego te bespelen.

De Islam is errop gerricht om zulke zaken juist te beteugelen en daar met een set basis normen en waarden mee weten om te gaan.

De moslim en het economische liberalisme hebben per definitie tegenovergestelde belangen.

000NobelPrizes
06-11-03, 19:35
Geplaatst door Zwarte Schaap
De moslim en het economische liberalisme hebben per definitie tegenovergestelde belangen.
Nee hoor: anders hadden we er hier geen 15 miljoen, en vele miljoenen aspirant moslim-immigranten.

Zwarte Schaap
06-11-03, 19:38
Geplaatst door 151 NobelPrizes
Nee hoor: anders hadden we er hier geen 15 miljoen, en vele miljoenen aspirant moslim-immigranten. Ik snap niet waar je het over hebt. Ik snap niet wat je stelling en argument is.

000NobelPrizes
06-11-03, 19:41
Geplaatst door Zwarte Schaap
Ik snap niet waar je het over hebt. Ik snap niet wat je stelling en argument is.
Oh ja, dat is ook zo. Moslims wonen in het westen omdat ze de westerlingen zo toppie vinden.

freya
06-11-03, 19:43
Geplaatst door Zwarte Schaap
Ik snap niet waar je het over hebt. Ik snap niet wat je stelling en argument is.

:hihi:

Heb nog nooit argumenten gezien bij 151 stellingen

an3sdej
06-11-03, 19:43
Freya, ik vertelde daarvoor dat ik ageer tegen o.a. mensen die homo's uitsluiten om hun geaardheid, hen ziek noemen en vinden dat deze mensen niet in kerk of moskee mogen komen.

Als diezelfde mensen mij dan aankomen met dat ik racistisch ben, dan reageer ik. Ik vind dat hypocriet, en als jij dan de term xenofobie gebruikt, gebruik ik de term homofobie.

Veel islamieten (en christenen/joden) discrimineren op grote schaal homo's. Weren openlijke homo's uit hun gebedshuizen, en weren hen uit funkties van die gebedshuizen.

Om o.a. die reden vind ik het hypocriet als jij en anderen xenofobie gebruiken als het over dit wetsvoorstel gaat. Ik vind dat een homo ook les moet mogen geven op islamitische (christelijke) scholen, zoniet dan geen subsidie. Zo ook met scholen die de westerse leefwereld en visie als verkeerd leren aan de kinderen.

Zwarte Schaap
06-11-03, 19:44
Geplaatst door 151 NobelPrizes
Oh ja, dat is ook zo. Moslims wonen in het westen omdat ze de westerlingen zo toppie vinden.

Wil je aub duidelijke taal spreken, voor mij ben je echt onnavolgbaar.

freya
06-11-03, 19:52
Geplaatst door an3sdej
Freya, ik vertelde daarvoor dat ik ageer tegen o.a. mensen die homo's uitsluiten om hun geaardheid, hen ziek noemen en vinden dat deze mensen niet in kerk of moskee mogen komen.

Als diezelfde mensen mij dan aankomen met dat ik racistisch ben, dan reageer ik. Ik vind dat hypocriet, en als jij dan de term xenofobie gebruikt, gebruik ik de term homofobie.

Veel islamieten (en christenen/joden) discrimineren op grote schaal homo's. Weren openlijke homo's uit hun gebedshuizen, en weren hen uit funkties van die gebedshuizen.

Om o.a. die reden vind ik het hypocriet als jij en anderen xenofobie gebruiken als het over dit wetsvoorstel gaat. Ik vind dat een homo ook les moet mogen geven op islamitische (christelijke) scholen, zoniet dan geen subsidie. Zo ook met scholen die de westerse leefwereld en visie als verkeerd leren aan de kinderen.

Ah, dus omdat er moslims zijn die homofoob zijn, mag de VVD xenofobe wetsvoorstellen doen.

Dat het op islamitische scholen ook nog over vele andere dingen gaat, doet dan natuurlijk niet meer terzake. Moslims zijn niet perfect, dus mogen ze geen eigen scholen.

Maar waarom dan wel christelijke scholen, waar homofoben rondlopen, toestaan???

Dit lijkt op een ernstig geval van islamfobie.

Zwarte Schaap
06-11-03, 20:00
Geplaatst door an3sdej
Freya, ik vertelde daarvoor dat ik ageer tegen o.a. mensen die homo's uitsluiten om hun geaardheid, hen ziek noemen en vinden dat deze mensen niet in kerk of moskee mogen komen.

Als diezelfde mensen mij dan aankomen met dat ik racistisch ben, dan reageer ik. Ik vind dat hypocriet, en als jij dan de term xenofobie gebruikt, gebruik ik de term homofobie.

Veel islamieten (en christenen/joden) discrimineren op grote schaal homo's. Weren openlijke homo's uit hun gebedshuizen, en weren hen uit funkties van die gebedshuizen.

Om o.a. die reden vind ik het hypocriet als jij en anderen xenofobie gebruiken als het over dit wetsvoorstel gaat. Ik vind dat een homo ook les moet mogen geven op islamitische (christelijke) scholen, zoniet dan geen subsidie. Zo ook met scholen die de westerse leefwereld en visie als verkeerd leren aan de kinderen.

Dit is niet de werkelijkheid wat jij hierboven schrijft. Dit zijn meer selectieve beelden die achtergebleven zijn in je geheugen.

Maar wat is je stelling nu? Islamitische scholen moeten we verbieden omdat de moslims homosexuelen discrimineren? Is dat alles? Staat het oordeel al klaar dat moslims dus homosexuelen per definitie discrimineren?

Het argument van de VVD was overigens dat het de integratie belemmert.

Het enige overeenkomst tussen jou en de VVD is dat jullie bij voorbaat al weten hoe alles zal lopen en de mensen geen tijd en ruimte te gunnen om zich aan andere tegenovergestelde normen en waarden aan te passen.

Een surinaamse homo buurman van mij gaat al jaren naar de An Nasr moskee van El moumni en hij is nog nooit weggejaagd, rara hoe kan dat?

KB75
06-11-03, 20:05
Waarschijnlijk past 151 NobelPrizes wet 4 toe van het wetboek van Macht die als volgt luid.

Zeg altijd minder dan nodig is
:fpimp:

an3sdej
06-11-03, 20:35
Maar waarom dan wel christelijke scholen, waar homofoben rondlopen, toestaan???

Freya,
Ik vind ook dat christelijke scholen gekort moeten worden als ze homo's weigeren als docent!

Schaap,


Staat het oordeel al klaar dat moslims dus homosexuelen per definitie discrimineren?

Nee dit is geen vooroordeel. Je hoeft alleen maar alle islamitische sites op te slaan, om dit oordeel over homo's te lezen.

Zwarte Schaap
06-11-03, 20:41
Geplaatst door an3sdej

Schaap,

Nee dit is geen vooroordeel. Je hoeft alleen maar alle islamitische sites op te slaan, om dit oordeel over homo's te lezen.

De islam wijst homosexualiteit af, dat moet je niet verwarren met discriminatie door moslims.

Mark
06-11-03, 21:17
Maak je niet druk ZbaqZbaq, het CDA komt gewoon op voor religie in het algemeen.

En hypocriet als ze zijn gaan dan andere belangen even aan de kant.

:jeweetog:

Typisch dat die eerste rassenleerman White heette :haha:

Ik ben blij dat er buiten Europa om nog geen racisme bestond totdat wij de wereld veroverden en als een slang in het paradijs al het slechte in de wereld introduceerden :)

an3sdej
06-11-03, 21:56
De islam wijst homosexualiteit af, dat moet je niet verwarren met discriminatie door moslims.

En dat is dan de reden om homo's te discrimineren als moslim zijnde?

an3sdej
06-11-03, 21:57
Schaap, en dat is dan één van de redenen dat ik tegen islam, christendom en jodendom ben als religie zijnde.

Zwarte Schaap
06-11-03, 22:23
Geplaatst door an3sdej
En dat is dan de reden om homo's te discrimineren als moslim zijnde?

Je snapt waarschijnlijk mijn zin niet. Dat de Islam de homosexualiteit afwijst en dat sommigen hieruit kunnen halen dat ze homos moeten discrimineren wil niet zeggen dat je dus de islamitische scholen moet verbieden.

Je hoeft trouwens niet ver te gaan zoeken want ongelovigheid wordt ook afgewezen maar dat wil niet zeggen dat je ongelovigen moet discrimineren.

Jij gaat er te snel vanuit dat wat afgewezen wordt gelijkstaat aan discriminatie.

Jij eet varken, de islam wijst het eten van varkensvlees af, maar dat wil niet zeggen dat je dan door de moslims gedicrimineerd wordt en dan maar meteen hun zuil verbieden door het hun onmogelijk te maken om eigen scholen te stichten.

Maar nogmaals dit is jouw interpretatie van het vvd standpunt. De vvd standpunt is dat men deze scholen wil verbieden omdat zwarte scholen een belemmering zijn voor de integratie. Aangezien islamitische scholen hoofdzakelijk uit allochtone leerlingen bestaat wil men dat dus verbieden.

Een vergezochte redenering om toch de moslims te onderdrukken door ze op alle mogelijke manieren hun bewegingsvrijheid in te perken.

Zwarte Schaap
06-11-03, 22:30
Geplaatst door an3sdej
Schaap, en dat is dan één van de redenen dat ik tegen islam, christendom en jodendom ben als religie zijnde.

Elke groep heeft eigen normen en waarden die niet altijd hoeven overeenkomen met andere groepen.

Jouw norm om tegen religies te zijn is precies hetzelfde. Jij stelt jouw normen en waarden boven de andere normen en waarden.

De kunst is ruimte voor elkaar laten om de eigen normen en waarden te cultiveren.

Helaas snap je niet dat door jouw gedachtengang je precies datgene doet waar je de anderen van beschuldigt.