PDA

Bekijk Volledige Versie : Autochtoon is uit!



chliha
06-11-03, 18:39
Autochtoon is uit, Nieuw Autochtoon is the name.

!Ik ben gewoon Autochtoon, zelfs een nieuwe)



Volgens de columnist Anil Ramdas raken we ondanks alle bezwaren toch niet af van de oude termen. Ze kunnen dus blijven bestaan: allochtoon als term (c.q. scheldwoord) voor de persoon die geen of slecht Nederlands spreekt en autochtoon voor de Oude Nederlander, die zich de tijd wil herinneren zonder allochtonen. 'Maar iedereen die hier geboren is en Nederlands spreekt is, strikt genomen, een Nieuwe Autochtoon. Blank, zwart, geel, bruin of beige. Grondwettelijk in orde en ook cultureel erbij horend, op z'n minst qua taal.'

Ramdas wijst erop dat de jonge nieuwe autochtonen opgegroeid zijn met MTV, met Madonna en Prince, met de cd-speler en de magnetron. Aan spruitjes en bloemkool hebben ze geen boodschap, ze kopen aubergines alsof het een Nederlandse groentesoort betreft. En ze eten pizza's en shoarma en op een zomerse dag is er de barbecue.

Wat de Nieuwe Autochtonen werkelijk interessant maakt is 'de vanzelfsprekendheid van het bestaan van kleurvariatie'. Nooit eerder heeft Nederland burgers gehad die het gewoon vinden dat blanke en donkere kinderen bij elkaar in de klas zitten. En of de juf blank is of zwart, dat maakt niets uit.

Toch wil Ramdas niet te romantisch doen. 'Er zijn rotzakjes onder, radicalen die de kleurlingetjes uit hun jeugd juist haten en een fascistische partij beginnen, zoals die Michiel Smit. Ook aan de kant van de kleurlingetjes gaat het soms behoorlijk mis en ontstaan crimineeltjes die het niet kunnen laten en fundamentalistjes die niets liever willen dan de koran lezen en naar de moskee gaan.' Maar de grote meerderheid volgt de extremisten niet. Zij zijn volgens Anil Ramdas de toekomst.


Kortom;
We zijn de trendies en sommige oude, waardeloze exemplaren denken dat ze duur antiek zijn. Nou niet dus..

:fpuh:

000NobelPrizes
06-11-03, 18:53
Voel jezelf geweldig om wie je bent, niet door eerst daarvoor een ander naar beneden te halen.

jaja
06-11-03, 18:56
Geplaatst door chliha
Autochtoon is uit, Nieuw Autochtoon is the name.

!Ik ben gewoon Autochtoon, zelfs een nieuwe)



Volgens de columnist Anil Ramdas raken we ondanks alle bezwaren toch niet af van de oude termen. Ze kunnen dus blijven bestaan: allochtoon als term (c.q. scheldwoord) voor de persoon die geen of slecht Nederlands spreekt en autochtoon voor de Oude Nederlander, die zich de tijd wil herinneren zonder allochtonen. 'Maar iedereen die hier geboren is en Nederlands spreekt is, strikt genomen, een Nieuwe Autochtoon. Blank, zwart, geel, bruin of beige. Grondwettelijk in orde en ook cultureel erbij horend, op z'n minst qua taal.'

Ramdas wijst erop dat de jonge nieuwe autochtonen opgegroeid zijn met MTV, met Madonna en Prince, met de cd-speler en de magnetron. Aan spruitjes en bloemkool hebben ze geen boodschap, ze kopen aubergines alsof het een Nederlandse groentesoort betreft. En ze eten pizza's en shoarma en op een zomerse dag is er de barbecue.

Wat de Nieuwe Autochtonen werkelijk interessant maakt is 'de vanzelfsprekendheid van het bestaan van kleurvariatie'. Nooit eerder heeft Nederland burgers gehad die het gewoon vinden dat blanke en donkere kinderen bij elkaar in de klas zitten. En of de juf blank is of zwart, dat maakt niets uit.

Toch wil Ramdas niet te romantisch doen. 'Er zijn rotzakjes onder, radicalen die de kleurlingetjes uit hun jeugd juist haten en een fascistische partij beginnen, zoals die Michiel Smit. Ook aan de kant van de kleurlingetjes gaat het soms behoorlijk mis en ontstaan crimineeltjes die het niet kunnen laten en fundamentalistjes die niets liever willen dan de koran lezen en naar de moskee gaan.' Maar de grote meerderheid volgt de extremisten niet. Zij zijn volgens Anil Ramdas de toekomst.


Kortom;
We zijn de trendies en sommige oude, waardeloze exemplaren denken dat ze duur antiek zijn. Nou niet dus..

:fpuh: als je hier geboren bent, deelneemt aan de nederlandse samenleving (oa door de taal te spreken) en in het bezit bent van een briefje dat jouw als nederlands staatsburger aanwijst ben je zo autochtoon als het maar kan ... volledig mee eens!

chliha
06-11-03, 19:11
hoi 151 Nobelprizes

Een koekje van eigen deeg??

000NobelPrizes
06-11-03, 19:21
Geplaatst door chliha
hoi 151 Nobelprizes

Een koekje van eigen deeg??
hoi Chliha
Je bakt er anders weinig van. Mijn wijze raad zeker niet gelezen?

chliha
06-11-03, 19:31
hoi 151

Recepten veranderen van tijd tot tijd... fusion-cooking heet dat?
Niets van meegekregen? jammer
je weet niet wat je mist

Qwertyno
06-11-03, 19:43
Geplaatst door jaja
als je hier geboren bent, deelneemt aan de nederlandse samenleving (oa door de taal te spreken) en in het bezit bent van een briefje dat jouw als nederlands staatsburger aanwijst ben je zo autochtoon als het maar kan ... volledig mee eens!

uitspraak Hirsi Ali

,,Het zou al heel wat zijn als ze begon te zeggen: het bestaan van íédere zwarte school is ongewenst. Daarom moet iedere school die vanaf nu wordt opgericht, garanderen dat niet meer dan 25 procent van de schoolpopulatie uit allochtone achterstandskinderen bestaat. Voor bestaande scholen moet dat maximaal 50 procent allochtonen zijn .'

Chliha,
Als ik Hirsi Hysterische Ali probeer te begrijpen, blijf je volgens haar een gewoon allochtoon

papol
06-11-03, 22:00
Geplaatst door chliha
Autochtoon is uit, Nieuw Autochtoon is the name.

Wat de Nieuwe Autochtonen werkelijk interessant maakt is 'de vanzelfsprekendheid van het bestaan van kleurvariatie'. Nooit eerder heeft Nederland burgers gehad die het gewoon vinden dat blanke en donkere kinderen bij elkaar in de klas zitten. En of de juf blank is of zwart, dat maakt niets uit.

Toch wil Ramdas niet te romantisch doen. 'Er zijn rotzakjes onder, radicalen die de kleurlingetjes uit hun jeugd juist haten en een fascistische partij beginnen, zoals die Michiel Smit. Ook aan de kant van de kleurlingetjes gaat het soms behoorlijk mis en ontstaan crimineeltjes die het niet kunnen laten en fundamentalistjes die niets liever willen dan de koran lezen en naar de moskee gaan.' Maar de grote meerderheid volgt de extremisten niet. Zij zijn volgens Anil Ramdas de toekomst.




Toekomst ???? Wat ik zo links en rechts lees en hoor is dit al jaaaaaren zo??/!!!

Ik weet dat ik al slechter zie, maar ook nog doof. Tsjonge jonge nogantoe. Dat ik dat dan nog maar mee mag maken.

Gr.P

Maarten
07-11-03, 05:08
Het heeft totaal geen zin om spelletjes met taal te gaan spelen..
Autochtoon zijn volgens de Van Dale de oorspronkelijke bewoners (oorspronkelijke bevolking), en allochtonen zijn van elders afkomstig.
Nou kun je wel hard gaan roepen, dat wie hier geboren is autochtoon is, maar dat is te kort door de bocht.
Waarom bestaan de termen eigenlijk? Wat is de zin ervan? Bij autochtoon moet je vooral aan de bestaande culturen en structuren denken. De term is etnisch-cultureel. De term wordt ook gebruikt in de natuurkunde, psychologie, geologie, en voor zover ik weet in de biologie. De term impliceert ook een historie.

Kinderen van Marokkanen, Turken of Surinamers zijn hier staatsburger, Nederlander, gelijk aan iedereen, mar alle rechten als iedereen, maar zijn NIET autochtoon!
De term Nieuw-Autochtoon staat me wel aan. Geeft wel een goed gevoel. Sluit ook goed aan bij het gevoel bij die groep. Is ook leerzaam en uitnodigend voor de autochtonen. Een nieuwe term, daar wordt ook hard naar gezocht, want de oude twee worden steeds inadequater.
Maar het blijft taalvervuiling. Vraag me dus af of het gepikt wordt. De oude terminologie blijft toch iets duidelijk maken.

Zou AEL er blij mee zijn? Die werken namelijk vooral aan de erkenning van het allochtone. En er zijn allerlei situaties waarin mensen juist aandacht vragen voor het bijzondere van het allochtone.

Maarten
07-11-03, 05:15
Geplaatst door chliha
hoi 151 Nobelprizes

Een koekje van eigen deeg??

Je haalt door je titel wel het autochtone naar beneden. 151NP heeft dus gelijk. Dan zeg je dat zij het ook doet, of anderen. Ben je daar blij mee? is dat een excuus? Ik vind jou nog niet zo "nieuw autochtoon", gezien deze reactie.

freya
07-11-03, 07:20
Geplaatst door Maarten
Zou AEL er blij mee zijn? Die werken namelijk vooral aan de erkenning van het allochtone. En er zijn allerlei situaties waarin mensen juist aandacht vragen voor het bijzondere van het allochtone.

Aangezien de AEL streeft naar volwaardig burgerschap, lijkt het mij dat ze wel zullen kunnen leven met die term :strik:

Als je hier geboren bent dan kom je toch nergens anders vandaan en ben je dus autochtoon.
Nieuwe Nederlander heette dat ooit of medelander :moe:

jaja
07-11-03, 08:33
Geplaatst door Maarten
Het heeft totaal geen zin om spelletjes met taal te gaan spelen..
Autochtoon zijn volgens de Van Dale de oorspronkelijke bewoners (oorspronkelijke bevolking), en allochtonen zijn van elders afkomstig.
Nou kun je wel hard gaan roepen, dat wie hier geboren is autochtoon is, maar dat is te kort door de bocht.
Waarom bestaan de termen eigenlijk? Wat is de zin ervan? Bij autochtoon moet je vooral aan de bestaande culturen en structuren denken. De term is etnisch-cultureel. De term wordt ook gebruikt in de natuurkunde, psychologie, geologie, en voor zover ik weet in de biologie. De term impliceert ook een historie.

Kinderen van Marokkanen, Turken of Surinamers zijn hier staatsburger, Nederlander, gelijk aan iedereen, mar alle rechten als iedereen, maar zijn NIET autochtoon!
De term Nieuw-Autochtoon staat me wel aan. Geeft wel een goed gevoel. Sluit ook goed aan bij het gevoel bij die groep. Is ook leerzaam en uitnodigend voor de autochtonen. Een nieuwe term, daar wordt ook hard naar gezocht, want de oude twee worden steeds inadequater.
Maar het blijft taalvervuiling. Vraag me dus af of het gepikt wordt. De oude terminologie blijft toch iets duidelijk maken.

Zou AEL er blij mee zijn? Die werken namelijk vooral aan de erkenning van het allochtone. En er zijn allerlei situaties waarin mensen juist aandacht vragen voor het bijzondere van het allochtone. volgens mij weer te kort door de bocht. In Nederland worden heel veel mensen wier ouders of grootouders uit andere landen kwamen toch als autochtoon beschouwd. Dat heeft te maken met cultuur, meer dan met "etniciteit". Als iemand het gevoel heeft deel te zijn van de gemeenschap en door de anderen ook zo wordt aanvaard, dan geldt hij als autochtoon - OOK AL BEWAART HIJ EEN EIGEN (SUB-)CULTUUR als extra element van zijnidentiteit. Je ziet het met heel veel groepen uit oost-europa, maar ook met bepaalde (zuid-)amerikaanse groepen.
Kortom, autochtoon wil NIET zeggen tot in het zevende geslacht wonende in dit specifieke gebied ...

taouanza
07-11-03, 11:03
Geplaatst door 151 NobelPrizes
Voel jezelf geweldig om wie je bent, niet door eerst daarvoor een ander naar beneden te halen.

Dat uitgerekend jij deze opmerking plaats. :zozo:

chliha
07-11-03, 11:19
Geplaatst door freya
Aangezien de AEL streeft naar volwaardig burgerschap, lijkt het mij dat ze wel zullen kunnen leven met die term :strik:

Als je hier geboren bent dan kom je toch nergens anders vandaan en ben je dus autochtoon.
Nieuwe Nederlander heette dat ooit of medelander :moe:

Precies.

En nieuwe autochtoon zegt al genoeg;
volledig burgerschap, met een tintje....

Zagora
07-11-03, 11:21
Jullie mogen mij noemen wat jullie willen.

taouanza
07-11-03, 11:29
Geplaatst door Zagora
Jullie mogen mij noemen wat jullie willen.

Nou ik zou je vervelend kunnen noemen maar aangezien ik weet dat je het daar om doet, doe ik het maar niet.:wink:

chliha
07-11-03, 11:35
Geplaatst door Maarten
Je haalt door je titel wel het autochtone naar beneden. 151NP heeft dus gelijk. Dan zeg je dat zij het ook doet, of anderen. Ben je daar blij mee? is dat een excuus? Ik vind jou nog niet zo "nieuw autochtoon", gezien deze reactie.


wat een gebrabbel Maarten,

weet je niet dat ik niet geloof in 'keer de andere wang toe?'
en als ik kritiek heb of mensen een koekje van eigen deeg geef ben ik meteen geen autochtoon?

Kijk dat is nou precies het probleem. je mag alles zeggen, maar je moet niet uit de toon vallen. En helemaal geen kritiek over de 'autochtonen' hoor....
nee nee dat pikken we niet.

Zagora
07-11-03, 11:38
Geplaatst door taouanza
Nou ik zou je vervelend kunnen noemen maar aangezien ik weet dat je het daar om doet, doe ik het maar niet.:wink:

En ik zou jou dom kunnen noemen, maar dat heeft jammer genoeg weinig betrekking op je nationaliteit. Al zou je het wel denken.

taouanza
07-11-03, 11:39
Geplaatst door Zagora
En ik zou jou dom kunnen noemen, maar dat heeft jammer genoeg weinig betrekking op je nationaliteit. Al zou je het wel denken.

Hey its a free country, je mag zeggen wat je wil. :zwaai:

Zagora
07-11-03, 11:41
Geplaatst door taouanza
Hey its a free country, je mag zeggen wat je wil. :zwaai:

Helaas wel ja.

taouanza
07-11-03, 11:43
Geplaatst door Zagora
Helaas wel ja.

Zeg wat heb jij?!
Ik ben degene die vast.
Whats your excuse?!

Maarten
07-11-03, 16:56
Geplaatst door chliha
wat een gebrabbel Maarten,

weet je niet dat ik niet geloof in 'keer de andere wang toe?'
en als ik kritiek heb of mensen een koekje van eigen deeg geef ben ik meteen geen autochtoon?

Kijk dat is nou precies het probleem. je mag alles zeggen, maar je moet niet uit de toon vallen. En helemaal geen kritiek over de 'autochtonen' hoor....
nee nee dat pikken we niet.

Kritiek zát mogelijk op autochtonen! En die pikken dat ook! Het leveren van kritiek zit ontzettend in de cultuur hier.

Maar je lijkt op de eerste feministen. De mod vol over gelijkheid, maar aan een stuk door afgeven op mannen. Die waren nóg niet geemancipeerd! Gelijk zijn dat BEN je, en daar ga je niet voortdurend over zeiken als er geen aanleiding voor is. En nutteloos naar beneden halen van anderen is zínloos, ongeacht of autochtonen of allochtonen dat doen! En jij bent duidelijk nog niet klaar.