PDA

Bekijk Volledige Versie : Artikel 23 van de grondwet



Simon
06-11-03, 22:01
Er is veel te doen over het volgende artikel uit de grondwet dus ik dacht ik kopieer de tekst maar even.

Art. 23 . - 1. Het onderwijs is een voorwerp van de aanhoudende zorg der regering.
- 2. Het geven van onderwijs is vrij, behoudens het toezicht van de overheid en, voor wat bij de wet aangewezen vormen van onderwijs betreft, het onderzoek naar de bekwaamheid en de zedelijkheid van hen die onderwijs geven, een en ander bij de wet te regelen.
- 3. Het openbaar onderwijs wordt, met eerbiediging van ieders godsdienst of levensovertuiging, bij de wet geregeld.
- 4. In elke gemeente wordt van overheidswege voldoend openbaar algemeen vormend lager onderwijs gegeven in een genoegzaam aantal scholen. Volgens bij de wet te stellen regels kan afwijking van deze bepaling worden toegelaten, mits tot het ontvangen van zodanig onderwijs gelegenheid wordt gegeven.
- 5. De eisen van deugdelijkheid, aan het geheel of ten dele uit de openbare kas te bekostigen onderwijs te stellen, worden bij de wet geregeld, met inachtneming, voor zover het bijzonder onderwijs betreft, van de vrijheid van richting.
- 6. Deze eisen worden voor het algemeen vormend lager onderwijs zodanig geregeld, dat de deugdelijkheid van het geheel uit de openbare kas bekostigd bijzonder onderwijs en van het openbaar onderwijs even afdoende wordt gewaarborgd. Bij die regeling wordt met name de vrijheid van het bijzonder onderwijs betreffende de keuze der leermiddelen en de aanstelling der onderwijzers geëerbiedigd.
- 7. Het bijzonder algemeen vormend lager onderwijs, dat aan de bij de wet te stellen voorwaarden voldoet, wordt naar dezelfde maatstaf als het openbaar onderwijs uit de openbare kas bekostigd. De wet stelt de voorwaarden vast, waarop voor het bijzonder algemeen vormend middelbaar en voorbereidend hoger onderwijs bijdragen uit de openbare kas worden verleend.
- 8. De regering doet jaarlijks van de staat van het onderwijs verslag aan de Staten-Generaal.

an3sdej
06-11-03, 22:06
Simon, het gaat meer om hoe die wetten geïnterpreteerd worden hoor.

nl-x
06-11-03, 22:13
Zeg, ik lees dus eigenlijk dat het verboden is om in openbare scholen de hoofddoek te verbieden... Dus ook zelfs als de school het in 'haar' (algemene) voorwaarden zet.

Klopt dat?

Simon
06-11-03, 22:14
Geplaatst door an3sdej
Simon, het gaat meer om hoe die wetten geïnterpreteerd worden hoor.

Ja dat snap ik ook wel.... Maar dan zal je eerst die tekst moeten kennen. En het is een kort tekstje dus dat is zo gelezen ....

Simon
06-11-03, 22:22
Geplaatst door nl-x
Zeg, ik lees dus eigenlijk dat het verboden is om in openbare scholen de hoofddoek te verbieden... Dus ook zelfs als de school het in 'haar' (algemene) voorwaarden zet.

Klopt dat?

Dat snap ik niet. Waar concludeer je dat uit? Volgens mij mogen scholen dat individueel regelen.

Simon

Victory
06-11-03, 23:04
- 3. Het openbaar onderwijs wordt, met eerbiediging van ieders godsdienst of levensovertuiging, bij de wet geregeld.

hmmmm? lees ik het fout of?????

barfly
07-11-03, 00:23
Openbaar onderwijs voor iedereen! :duim:

TonH
07-11-03, 00:35
Geplaatst door barfly
Openbaar onderwijs voor iedereen! :duim:

Ja dat roep ik al 20 jaar. In artikel 3 wordt keurig geregeld dat ieder z'n ei kwijt kan. Maar wanneer je ei te groot is kan je een eigen school oprichten.
Maar dat artikel 7, over de gelijke bekostiging, is eigenlijk een nog veel grotere schande. Aan dat artikel ontlenen de bijzondere scholen het recht dat zodra er een nieuwe deur in een openbare school moet, de bijzondere scholen hier ook geld voor krijgen. En daarbij is niet van belang of zij een nieuwe deur nodig hebben. Echter de gelden die door geloofsgemeenschappen in de bijzondere scholen worden gestoken worden niet gelijkelijk ook aan openbare scholen gegeven. :moe:

barfly
07-11-03, 00:42
Geplaatst door TonH
Ja dat roep ik al 20 jaar. In artikel 3 wordt keurig geregeld dat ieder z'n ei kwijt kan. Maar wanneer je ei te groot is kan je een eigen school oprichten.
Maar dat artikel 7, over de gelijke bekostiging, is eigenlijk een nog veel grotere schande. Aan dat artikel ontlenen de bijzondere scholen het recht dat zodra er een nieuwe deur in een openbare school moet, de bijzondere scholen hier ook geld voor krijgen. En daarbij is niet van belang of zij een nieuwe deur nodig hebben. Echter de gelden die door geloofsgemeenschappen in de bijzondere scholen worden gestoken worden niet gelijkelijk ook aan openbare scholen gegeven. :moe:

Ik mag vurig hopen dat eea Insch'Allah ten goeden veranderd! ;)

Agentorange
07-11-03, 02:25
3. Het openbaar onderwijs wordt, met eerbiediging van ieders godsdienst of levensovertuiging, bij de wet geregeld.

Wat lees jij daar dan in beste overwinhaar? Dat de vvd blijkbaar een wet tegen openbaar onderwijs gaat indienen? Of het onderwijze besluit neemt de bevalling uit de tv te halen? :student: