PDA

Bekijk Volledige Versie : Marokkaanse POWs na 25 jaar vrij



TonH
07-11-03, 08:11
Polisario laat gevangenen vrij
Datum: 07-11-2003 07:34 Bron: ANP

ALGIERS (ANP) - De beweging Polisario, die strijd voert voor een onafhankelijk West-Sahara heeft laten weten 300 Marokkaanse gevangenen vrij te zullen laten. De groep wordt in Algerije vastgehouden. De gevangenen zitten mogelijk al 25 jaar vast.

Het gaat om de grootste groep die Polisario in een keer laat gaan. De beweging heeft het afgelopen jaar al enkele honderden gevangen vrijgelaten.

De groep van 300 zal de komende dagen aan het Rode Kruis worden overgedragen. Na de overdracht zullen er nog ongeveer 600 gevangenen zijn die door Polisario worden vastgehouden, zo maakte de secretaris-generaal van het Front donderdag bekend. Volgens de Polisario-voorman houdt Marokko nog zeker 150 Polisario-strijders vast. Ongeveer 500 mensen uit West-Sahara worden vermist.

In 1975 kwam Spanje met Marokko en Mauritanië de overdracht van de Westelijke Sahara overeen. De onafhankelijkheidsbeweging Polisario verzette zich met Algerijnse steun hiertegen. De VN erkende de annexatie door Marokko niet. Pas in 1991 kwamen Rabat en Polisario een bestand overeen. Onder VN-begeleiding wordt onderhandeld over een definitieve vredesregeling, maar een akkoord is nog niet bereikt.

Geactualiseerd om 07.33 uur

Kijk, bij zo'n bericht wordt ik graag wakker. En nu die laatsten nog. Je moet er toch niet aan denken meer dan 25 jaar POW te zijn.

Zagora
07-11-03, 11:16
Goed nieuws. En in ruil mag Marokko nu wel eens laten weten wat er met al die honderden vermisten is gebeurd. Dat lijkt me wel zo redelijk.

taouanza
07-11-03, 11:32
Geplaatst door TonH
Kijk, bij zo'n bericht wordt ik graag wakker. En nu die laatsten nog. Je moet er toch niet aan denken meer dan 25 jaar POW te zijn.


Tja zie daarna nog maar een leven op te bouwen.

000NobelPrizes
07-11-03, 11:36
2 maanden geleden las ik al e.e.a. in de krant over toen vrijgelaten gevangenen, en hoe shitty hun opvang was in Marokko. Geen mens over gehoord natuurlijk. Surprise.

taouanza
07-11-03, 11:41
Geplaatst door 151 NobelPrizes
2 maanden geleden las ik al e.e.a. in de krant over toen vrijgelaten gevangenen, en hoe shitty hun opvang was in Marokko. Geen mens over gehoord natuurlijk. Surprise.



Hoe vaak heb jij hier geklaagd over het weer?!

000NobelPrizes
07-11-03, 11:44
Geplaatst door taouanza
Hoe vaak heb jij hier geklaagd over het weer?!

*grinnik*

Stuk onbenul.

taouanza
07-11-03, 11:50
Geplaatst door 151 NobelPrizes
*grinnik*

Stuk onbenul.

*wink wink*

hoog begaafdheid

*wink wink*