PDA

Bekijk Volledige Versie : Gerrit Komrij: Benzakour, je flikt het 'm weer!



Mill
07-11-03, 09:39
Gerrit Komrij in NRC:

'Deze casus raakt aan het fundament van de multiculturele samenleving'
Mohammed Benzakour

Mohammed, je flikt het 'm weer! Of dacht je dat iedereen het was vergeten, dat je als stukjesschrijver door de Volkskrant bent weggestuurd omdat je wel eens een stukje van een ander overpende? Ditmaal kom je met een ideetje dat al in duizenden totalitair getinte zulthoofden is opgekomen. Laat ik het superplagiaat noemen. Ik ben in een vriendelijke bui.
Je hebt op het ogenblik een column in Contrast, `weekblad over de multiculturele samenleving'. Elke samenleving, multicultureel of niet, moet een journalistieke vuilnisbelt hebben. Vanuit je limbo wijs je ons op het feit dat ze in Zwijndrecht een straat kennen die Turk heet.
Goeie naam toch, Benzakour? Je hebt ook pakhuizen die Eskimo heten en apothekers waar de vergulde Turk uithangt.
Ik zou wel in een straatje willen wonen dat Turk heet.
Jij niet. Voor jou is het een schandaal. Je probeert de lezers van Contrast te mobiliseren. Je schrijft naar de gemeenteraad van Zwijndrecht.
Wat is precies je casus, Benzieboy? Wat raakt volgens jou aan het fundament van de multiculturele samenleving? Wat stel je aan de kaak als 'n vlammende kwestie van ,,omgang, moraal en respect in een veranderde maatschappij''?
Dat straatnamen aan fatsoensnormen horen te voldoen. Dat het woord Turk onfatsoenlijk is. Dat van onfatsoenlijke namen een beledigende werking uitgaat naar de Turken. Dat het bovendien geen pas geeft dat een straat ongrammaticaal is. Dat de straat herdoopt dient te worden.
Een van je argumenten luidt dat ,,Turkse mensen, met name jongeren, zowel bij sollicitaties als in sociale kring last en hoon ondervinden wanneer zij hun straatnaam bekend moeten maken''.
Je meent het serieus, kameraad Mohammed.

Op naar het Rockefellerstraatje in Zwijndrecht! Sint Petersburg moest ook een keer Stalingrad worden (of was het Leningrad?). Plak er een nieuw etiket op en de wereld is een paradijs.
Je bent je Zwijndrechtse nieuwlichterij begonnen, Mohammed, samen met Cemal Sofioglu, ,,de beroemde ex-gedetineerde'', zoals jij hem noemt. Deze Cemal liet de redactie van de dikke Van Dale ooit een pijnlijke knieval maken, vanwege de aanwezigheid van Turken in oude gezegden. Warhoofd zoekt warhoofd op.
Ik vergat nog je laatste argument in Contrast. En wel dat ,,in Nederland nergens een straat is te vinden die de naam `Jood' draagt''. Dan zou het protesten hebben geregend, luidt je stelling.
Zou ik dat gekke Jodenstraatje uit mijn jeugd hebben gedroomd?
Zoveel massieve domheid, Mohammed, verdient een ereteken. Zo'n recidivist als jij smeekt om een blijvende hommage.
We noemen een straat naar je, Benzie-boy.
Ik ken in Amsterdam een steegje. Niemand woont er en het stinkt er altijd naar poep en pies. Als ik mijn hondje uitliet wilde ze per se in die steeg haar behoefte doen. Twee blinde muren. De Dubbele Worststeeg heet-ie. Een zeer kwetsende naam. Ik ga de gemeente Amsterdam voorstellen hem om te dopen tot Benzakoursteeg.

an3sdej
07-11-03, 10:02
Wat kan die man toch zpelen met woorden, prachtig stukje met zelfs een goede inhoud.

Simon
07-11-03, 10:13
Jodenbreestraat

Waterval
07-11-03, 11:07
Ik denk dat die Ramadan Benzakour teveel is geworden.. Het stuk in Contrast bevatte nog meer triestheid dan Komrij hier aanhaalt.
Dit terwijl ik Komrij zijn spelen met woorden niet eens zo denderend vind. Geef mij maar Extince :wohaa: ....

chliha
07-11-03, 12:28
Van een ander forum.... van Papol

Misschien lopen we hier in het zuiden wat jaren achter, doch het is nog geen tien jaar geleden dat hier Turk dezelfde lading met zich meedroeg als nu Marokkaan. Een T-shirt met de tekst, "I want to f*ck, not with you turkey" (lett. kalkoen, fig. ongewenst persoon) is zelfs verboden vanwege de negatieve klank die turk bezat.
=====

Ik denk alleen mee met de discussie :zegniets:

Afrux
07-11-03, 12:55
Geplaatst door Waterval
Ik denk dat die Ramadan Benzakour teveel is geworden.. Het stuk in Contrast bevatte nog meer triestheid dan Komrij hier aanhaalt.
Dit terwijl ik Komrij zijn spelen met woorden niet eens zo denderend vind. Geef mij maar Extince :wohaa: ....

Nou Ramdan?? Doe hij wel aan mij! Ik heb 'hem alcohol zien drinken en opkomen dagen met een half naakte vrouw. dat is niet het beeld dat je krijgt bij een Moslim..

Natuurlijk verschijnt hij ook islamitische bijeenkomsten om zijn scheinheiligheid te promoten door zich als een moslim te voordoen.. Hij is geen de weg kwijt..

Over die straat naam, was pas nog een reporatge, waarin hij veel onzin vertelde.

De naam is trouwens van een Fabriek die daar gevestigd was en al in 1949 gesloten werd. Het is dus niet naar een turk mar een fabriek genoemd. voordat uberhaupt nog een Turk in Nederland woonde.

Maar van de heer benakour zijn we niets anders gewend dan onzin.
dat krijg je als je plagiaat meer kan plegen, dan ga je dit soort onzin schrijven.

Ron Haleber
07-11-03, 13:01
Erg kinderachtig van Komrij - hij pleegt zelf plagiaat van de afzeikers op Maroc.nl...! Komrij leest teveel deze site.


Benzakour c.s. heeft een prachtig origineel Multicultureel Manifest gepubliceerd in Trouw.

Als iemand een abonnement op Trouw heeft kan hij het hierheen halen!

Working Gir
07-11-03, 13:17
jodenbreestraat........
wat is het toch met die schrijvers die elkaar de loef af willen steken.
Tsjonge tsjonge....
Wie heeft er trouwens ooit beweerd dat Benzakour moslim was?
Dat is weer eens een aanname....

Waterval
07-11-03, 13:20
Geplaatst door Ron Haleber
Erg kinderachtig van Komrij - hij pleegt zelf plagiaat van de afzeikers op Maroc.nl...! Komrij leest teveel deze site.


Benzakour c.s. heeft een prachtig origineel Multicultureel Manifest gepubliceerd in Trouw.

Als iemand een abonnement op Trouw heeft kan hij het hierheen halen!


Jammer dat ik er niet via De Volkskrant aan kan komen. (Heeft echt niemand hier een Trouw- abonnement?). Morgen staan er trouwens reacties op dat Manifest... Ik ben benieuwd...

Ron Haleber
07-11-03, 13:27
Geplaatst door Waterval
Jammer dat ik er niet via De Volkskrant aan kan komen. (Heeft echt niemand hier een Trouw- abonnement?). Morgen staan er trouwens reacties op dat Manifest... Ik ben benieuwd...

Waterval, voor maar één euro kun je het er ook afkrijgen...! Doe even een greep in de kas! :duim:

Ik neem voor geen euro risico meer, sinds wij beiden treurend in het niets verdwenen... :tranen:



Het Manifest van Benzakour is prachtig tegengif - erg lezenswaardig, gefeliciteerd AEL-kameraad!

Dat gezeur over dat pilsje van Med moeten ze bij de AEL nu maar eens vergeten. Wie weet wat de beroemde Hezbollahi zelf allemaal privé achterover slaat?





P.S. Heb Med deze posting ff snel als mailtje gestuurd:
Hoi Med, Proficiat...! Kun je het via een mailing aan ons lenen? Want Maroc.nl (= Waterval) is namelijk zo goed als failliet... Tot ziens Ron

Ramzi
07-11-03, 14:06
Geplaatst door Ron Haleber
Waterval, voor maar één euro kun je het er ook afkrijgen...! Doe even een greep in de kas! :duim:

Ik neem voor geen euro risico meer, sinds wij beiden treurend in het niets verdwenen... :tranen:



Het Manifest van Benzakour is prachtig tegengif - erg lezenswaardig, gefeliciteerd AEL-kameraad!

Dat gezeur over dat pilsje van Med moeten ze bij de AEL nu maar eens vergeten. Wie weet wat de beroemde Hezbollahi zelf allemaal privé achterover slaat?





P.S. Heb Med deze posting ff snel als mailtje gestuurd:
Hoi Med, Proficiat...! Kun je het via een mailing aan ons lenen? Want Maroc.nl (= Waterval) is namelijk zo goed als failliet... Tot ziens Ron

Echt typisch Hollands... zo gierig als ik weet niet wat...
Ik plaats m wel!

~Panthera~
07-11-03, 14:58
Geplaatst door Waterval
(Heeft echt niemand hier een Trouw- abonnement?)

--------------------------------

Wat denk je, dat ik in een Ferrari rijdt ?? :zweep:

:D