PDA

Bekijk Volledige Versie : Demonisering van Maroc.nl door Ron.



Maarten
07-11-03, 14:13
Ron zette op Maghreb Online maar liefst dríe stukken neer, en verwijst in alle drie naar de andere, waarbij maroc.nl in véel te algemene bewoordingen door het slijk gehaald wordt..

1. Maroc.nl in pers omstreden. Kritiek prikkers niet geduld!
http://www.maghrebonline.nl/forum2002/viewtopic.php?p=70151#70151
2. Verbod op grondwettelijke discussie over Maroc-sites?
http://www.maghrebonline.nl/forum2002/viewtopic.php?t=9248
3. Fatwa van Imam Abdulwahid van Bommel over: Vrijheid van Meningsuiting: Mogen moslims beledigen en uitschelden wie ze maar willen?
http://www.maghrebonline.nl/forum2002/viewtopic.php?p=70429#70429
Dat laatste plaatste hij ook bij ons:
http://www.maroc.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=76781
Maar hij noemde die andere zaken er ook weer bij, en spant van Bommel daarmee weer voor zijn karretje, en dat doet hij ook met Eissens, die niets met zijn kritiek te maken heeft.

Ik ben het nou echt zat!
Ik plaatste op maghrebonline onder álle drie de volgende inzending:

-------------------------

Ik zie met lede ogen aan wat hier gebeurt..
Ron gaat echt véél te ver in zijn kritiek op maroc.nl, en uit de kritiek in véel te algemene bewoordingen.
Ik ben daar al heel lang gewoon deelnemer, en heb héel intensief en vriendschappelijk contact gehad met Ron, over ál zijn klachten over maroc.nl, en het forum “Nieuws van de Dag”.
Maar het gaat in feite om incidenten: schelden, en bannen of verwijderen van inzendingen.

Wellicht dat die incidenten Ron’s kwalificaties nog wel verdienen, maar Ron gebruikt die kwalificaties nou zónder verwijzing naar die incidenten. En dat resulteert aldus in een vérgaande demonisering van marroc.nl.

Maar qua schelden is maroc.nl niet veel erger dan vele andere forums. Dat is vroeger veel erger geweest. Rons klachten gingen vooral over éen deelneemster, die echt een sport maakte van schelden, en die zie ik al maanden niet meer op NvdD.
Verder wordt er op maroc.nl wel gescholden. Het is wat rauwer. Het mag soms wel minder. Maar het discussieklimaat op NvdD is bepaald niet slecht. En het is gewoon zo, dat er allerlei hete onderwerpen zijn, zoals Israël, en alle gedoe rond Marokkanen. Daar kun je wel wat gescheld bij verwachten.
Maroc.nl heeft altijd liever wat vrijheid van meningsuiting gehad, dan politieke correctheid, en gemoraliseer over beschaafde omgangsvormen. Ik geef ze geen ongelijk: op die manier wordt tenminste duidelijk wat er leeft. En het heeft ook wel zijn charme. Er wordt ook veel over gelachen op maroc.nl. Het is maar hoe je er mee omgaat.
Ik heb ook problemen met de deelneemster gehad. Nou, die pak je dan gewoon terug, of beter nog: je negeert het. Dan houdt het vanzelf op.

Ron had klachten over het Bannen van een paar mensen. Maar het gaat om bijna niks, en er was nog aanleiding ook. In feite kun je op maroc.nl héel lang foute dingen doen voordat je een ban krijgt. Met name ook rechtsere Nederlanders en Nederlandse joden kunnen kunnen echt ver gaan, zonder er af gegooid te worden.

Ron klaagt ook over het verwijderen van bijdragen. Maar ook dat gebeurt maar heel weinig. In mei zijn er inderdaad een paar topics verdwenen die over het verwijderingsbeleid gingen. Ik was het met Ron eens, en schreef er óok pittige stukken over. Maar anderzijds is maroc.nl vrij om te verwijderen wat ze willen. En zelden is dat controversieel.

Een deel van de klachten komt van de techniek. Als iemand een ban krijgt, dan verdwijnen ook álle topics die iemand startte. Dat is dus een stok achter de deur. Maar het nadeel is, dat daarmee ook de hele discussie verdwijnt, dus ook alle goede reacties. Daarmee verdwijnen dus goede inzendingen, waar moeite voor gedaan werd. En er verdwijnen interessante discussies. Daar is dus onvrede over. Mogelijk verandert er nog iets, maar het heeft niet veel te maken met het normale verwijderingsbeleid.

De laatste tijd zijn er vooral stukken van Ron zelf verwijderd. En ik vind dat begrijpelijk. Ik vind dat hij een behoorlijke warboel maakt in de presentatie van zijn kritiek, en ook steeds ongenuanceerder in die kritiek. En door dat verwijderen wordt het nog erger.. En wat ik nou allemaal lees, dat vind ik werkelijk bespóttelijk! :

1. Maroc.nl in pers omstreden. Kritiek prikkers niet geduld! (???) Nou, maroc.nl wordt momenteel juist gedemoniseerd in de pers, en het is zelfs heel aantoonbaar waar de fouten gemaakt worden. En kritiek van deelnemers wordt wel degelijk geduld. Met name ook de kritiek van Ron zelf bleef vaak gewoon staan. Ik vond het vaak redelijk beledigend, dat hij het beheer “wanbeheer” verweet, zonder duidelijk te vermelden waar het op sloeg.

2. Verbod op grondwettelijke discussie over Maroc-sites? (???)
Te bespottelijk voor woorden. Ron suggereert hier dat maroc.nl op het randje zou zitten van wat grondwettelijk toegelaten zou zijn. Dat is echt flauwe kul. Maar waar het hem om gaat, is dat hij vind grondwettelijk toegang tot de site te hebben. Dat is ook flauwe kul. Maroc.nl is volkomen vrij om een eigen beleid te voeren, en te weigeren wat ze onwenselijk vinden. En ook is het nog zo, dat vele deelnemers – zowel allochtoon als autochtoon – hem nogal eens behoorlijk irritant vinden, door wat hij doet. En hij begrijpt niet waarom, ook na uitleg niet. Hij krijgt dan ook totaal geen bijval op de site voor wat hij nou allemaal doet.

3. Fatwa van Imam Abdulwahid van Bommel over Vrijheid van Meningsuiting:
Erg goed stuk van van Bommel! Daar kunnen sommigen op maroc.nl zeker wat van bijleren.
Maar wat me zeer tegenstaat, is dat Ron dat hier inzet voor zijn zaak. En die verdient dat absoluut niet! Ron doet zoiets wel vaker, en dat is juist een van de redenen waarom Ron zich zeer onpopulair maakt daar. En dat ziet hij ook na uitleg niet.

Ik vind het uiterst kwalijk wat Ron nou allemaal doet. Ik heb hem toch echt gesteund, en hem ook vaak geschreven waar hij de mist in ging. Maar dat kwartje valt niet. En dus moet ik het tot mijn spijt nou zó doen.

Ik zal hier verder niet meer op de reacties reageren. Ik heb nou tijd genoeg in die zaak gestoken, en ben het meer dan zat. Ik heb méer te doen, en zinnigere dingen, net als iedereen. Ik zet de email-notificatie hier uit.

Graag roep ik Ron op om eindelijk eens lering uit de dingen te trekken. Hij is een waardevolle aanwinst op de sites vanwege zijn kennis van Marokkaanse zaken, en zijn vele contacten. Maar als hij zich zijn onhebbelijkheden niet realiseert, dan begrijp ik heel goed dat maroc.nl hem er eerdaags af gooit.. Sorry Ron, dit kan niet meer.

PS: er is zéer zware kritiek mogelijk op wat Ronald Eissens van het MDI doet. Destijds ben ik betrokken geweest bij die zaak, en weet hoe dat zit. De kritiek van Ron heeft daar geen enkel raakvlak mee, en de kritiek op Eissens bespreek ik hier dus niet. Ron weet helemaal niets van die zaak. Intussen is het alweer een voorbeeld van hoe Ron zaken voor zijn karretje spant, en dat vind ik weer zeer onsmakelijk.

~Panthera~
07-11-03, 14:22
Laat ik nou totaal niet begrijpen wat "zijn zaak" is. :moe:
Schiet mij maar af.
Of vind ik daar uitleg over op zijn site ?

Ramzi
07-11-03, 14:24
Ron moet maar gauw gebruik gaan maken van de VUT voor het afgeschaft wordt!!!

Tomas
07-11-03, 14:30
Nu Maarten er weer over begint; ik mis Cc wel...

Verders vind ik dat Ron het toonbeeld is van de huidige lintjesinflatie.

Maar ik mis Cc meer. Ja. Wel jammer dat sommig van die Marokkanen nog daadwerkelijk een baan vinden, ook. Zouden ze eigenlijk iets aan moeten doen.

plexus
07-11-03, 14:32
Geplaatst door ~Panthera~
Laat ik nou totaal niet begrijpen wat "zijn zaak" is. :moe:


join the club :D

lennart
07-11-03, 14:36
Ron houdt zo van zijn eigen priksels dat hij niet kan hebben als ze worden verwijderd... Daar is het een narcist voor toch?

Ik ben trouwens ook al zeker een keer ten prooi gevallen aan het modereer terreur op Maroc.NL! :huil:

~Panthera~
07-11-03, 14:50
Geplaatst door plexus
join the club :D
-----------------

:D

Can I pay with my Credit Card ? :rolleyes:

Maarten
07-11-03, 15:17
Simon merkte alleen maar op, dat dit stuk nou op veel plaatsen staat. Die heeft klachten over hoe er hier over joden gepraat wordt. Dat is natuurlijk een onderwerp. Maar dat wil ik hier helemaal niet mee mengen.
Het gaat nou even om hoe er kritiek op maroc.nl geleverd wordt, en nog wel buiten de site om.
We hebben allemáal wel eens klachten over schelden of verwijdering van postings of mensen, maar hoe Ron dat doet, daar krijgt ie dan van niemand hier bijval.
Simon, je bent toch erg precies met wat er wel of niet kan? Zeg het dan over die methoden van Ron ook maar.