PDA

Bekijk Volledige Versie : Marokaanse overheid martelt gelovigen en verkracht moeders...



Hudhaifa
07-11-03, 23:33
Moroccan crackdown 'includes torture'

Friday 07 November 2003, 10:00 Makka Time, 7:00 GMT


King Muhammad's rights record is tarnished by torture claims



Related:
UN: Arab rulers misusing 9/11
Moroccan king boosts women's rights



Tools:
Email Article
Print Article
Send Your Feedback



Amnesty International says the practice of torture has widened in Morocco as part of an 'anti-terrorism' campaign.


The London-based rights group found that torture allegations in Morocco resurfaced after the 11 September, 2001 attacks on US targets, when the kingdom began to worry seriously about the possibility of “terrorism” at home.

The allegations prompted Amnesty to send a delegation last month to Morocco, where it studied dozens of cases.

Secret detention

Next week, it will present its findings to the UN Committee against Torture in Geneva. They should make for disturbing reading.

Some suspects said they were held for weeks on end in secret detention, Philip Luther, an Amnesty researcher on North Africa, said.

Some told of being strung up and beaten with metal poles or wooden rods to extract confessions. Others were raped with a bottle or club, he said. In some cases, agents told victims that their wives would be raped if they didn't cooperate.

The North African kingdom has waged a tough “anti-terrorism” crackdown since 16 May when Islamic attackers launched five near-simultaneous human bombings in Casablanca, killing 45 people, including 12 bombers. About 1100 “terrorism” suspects have since been rounded up by a security dragnet.

Morocco, an important US ally in the Arab world, wants to show it is doing its utmost to fight so-called terror. But some observers, both at home and abroad, say the crackdown is trampling on human rights.

Trials are being held at rapid-fire speed, raising doubts about their fairness.

Death penalty revived

Since May, the courts have sentenced more than 50 people to life in prison and 16 people to death. Morocco has not executed anyone since 1993, and it is unclear whether its policy may now change.

"Very often, (suspects) are convicted based on their statements to police, without material proof of their guilt"

Driss El Yazami,
secretary-general of the International Federation of Human Rights

Moroccan officials say the crackdown is being conducted within the bounds of the law. A new “anti-terrorism” law, which passed just days after the Casablanca attacks, allows terror suspects to be held up to 12 days without being charged, among other measures.

The iron-fisted crackdown is a disappointment for many supporters of King Muhammad VI, the 40-year-old ruler who came to power in 1999 pledging to improve human rights.

Just last month, the king won international praise from feminist quarters for measures to grant women more rights on marriage and divorce.

Luther says the alleged torture victims are so-called suspected 'Islamic militants', but also activists who support independence for Western Sahara, a disputed territory on Africa's Atlantic coast that is claimed by Morocco.

"We have looked into a very disturbing return of what we thought were practices confined to the history books," Luther said.

Protecting 'democracy'

Andre Azoulay, an adviser to the king, says human rights groups raising questions about the crackdown should "go and talk to families" of the Casablanca bombing victims.

"We have to protect our democracy," he told journalists last month.

The International Federation of Human Rights, based in Paris, is also worried about the anti-terrorism law, the allegations of torture and the speed of suspects' trials.

"They're tried in two or three days maximum, with lawyers ... who haven't had time to look at the files," said Driss El Yazami, the group's secretary-general.

"Very often, they're convicted based on their statements to police, without material proof of their guilt."

an3sdej
07-11-03, 23:38
Als het om andere rapporten van Amnesty gaat, zoals over Afghanistan, Iran, Syrië en Sudan dan zegt Farid dat amnesty liegt, en een wapen van de westerse kolonisator is :maf3:

Maar ja, opportunisme heb je ook nodig in het leven.

Hudhaifa
08-11-03, 13:20
Kun je ook inhoudelijk reageren?

Tomas
08-11-03, 14:29
Geplaatst door Hudhaifa
Kun je ook inhoudelijk reageren?

Wat wil je hier dan mee zeggen? Dat het m-o conflict niet het enige is dat belangrijk is of dat terugkeren geen optie is? Ik verzin maar wat.

Hudhaifa
08-11-03, 14:45
Dat de marokaanse overheid onder leiding van Mohamed 6 helemaal niet is gemoderniseert zoals vele westerse media ons proberen wijs te maken. En de arabische dictators worden door de Westerse regeringen in stand gehouden en gesteund..

Tomas
08-11-03, 14:48
Geplaatst door Hudhaifa
Dat de marokaanse overheid onder leiding van Mohamed 6 helemaal niet is gemoderniseert zoals vele westerse media ons proberen wijs te maken. En de arabische dictators worden door de Westerse regeringen in stand gehouden en gesteund..

Niks is leuker voor een westerling om mensen in verre landen het leven zuur te maken. Zit in de genen.

Hudhaifa
08-11-03, 14:53
JA de geschiedenis heeft dat aangetoond..en het heden ook.

Zie de belangen van de Belgen in Congo en het bewapenen van de kindersoldaten al te daar.

Zie de enorme uitzuigerij van de multinationals en joodse diamantenhandelaren in Centraal Afrika..

Zie het ingrijpen van de franse kolonialen in ivoorkust..

Zie de steun van Nederland aan de Christelijke moordmilities in de molukken..


Yep het zit inderdaad in de genen...

Tomas
08-11-03, 14:55
Geplaatst door Hudhaifa
JA de geschiedenis heeft dat aangetoond..en het heden ook.

Zie de belangen van de Belgen in Congo en het bewapenen van de kindersoldaten al te daar.

Zie de enorme uitzuigerij van de multinationals en joodse diamantenhandelaren in Centraal Afrika..

Zie het ingrijpen van de franse kolonialen in ivoorkust..

Zie de steun van Nederland aan de Christelijke moordmilities in de molukken..


Yep het zit inderdaad in de genen...

Weet jij dan iets leukers?

Zwarte Schaap
08-11-03, 15:01
Geplaatst door Tomas
Weet jij dan iets leukers?

God danken dat je met je kindertjes en je vrouwtje een ''fijne'' vreedzame leven hebt en probeer deze leven in stand houden zonder dat anderen ervoor hoeven op te draaien.

barfly
08-11-03, 15:03
Geplaatst door Hudhaifa
JA de geschiedenis heeft dat aangetoond..en het heden ook.
Zie de steun van Nederland aan de Christelijke moordmilities in de molukken..


Ik heb je al eens eerder betrapt op een flink gebrek aan kennis van de wereld en haar politieke kwesties en ook hier sla je de plank weer eens volkomen mis.

Nederland steunt die "Christelijke moordmilities" niet, en daarbij worden de Molukkers, zoals ze heten, door de moslim regering categorisch onderdrukt.

Maar daar doe je natuurlijk je ogen voor dicht want komt niet in je straatje te pas? :haha:

Tomas
08-11-03, 15:04
Geplaatst door Zwarte Schaap
God danken dat je met je kindertjes en je vrouwtje een ''fijne'' vreedzame leven hebt en probeer deze leven in stand houden zonder dat anderen ervoor hoeven op te draaien.

En daarvoor zou ik het aanrichten van ellende in verre vreemde landen moeten opgeven? Laat je nakijken.

Zwarte Schaap
08-11-03, 15:06
Geplaatst door Tomas
En daarvoor zou ik het aanrichten van ellende in verre vreemde landen moeten opgeven? Laat je nakijken.

Je hoeft voor mij helemaal niets, maar ga niet hypocriet klagen als de ellende in verre landen morgen bij je op de stoep staat.

Tomas
08-11-03, 15:08
Geplaatst door Zwarte Schaap
Je hoeft voor mij helemaal niets, maar ga niet hypocriet klagen als de ellende in verre landen morgen bij je op de stoep staat.

Dan ga ik gewoon door. Zit in me.

Zwarte Schaap
08-11-03, 15:19
Geplaatst door Tomas
Dan ga ik gewoon door. Zit in me. Veel succes ! :zwaai:

Tomas
08-11-03, 15:23
Geplaatst door Zwarte Schaap
Veel succes ! :zwaai:

Thnx! Weet je trouwens nog iets wat lekker hard aan kan komen daar?

Puk
08-11-03, 15:25
Geplaatst door Tomas
Thnx! Weet je trouwens nog iets wat lekker hard aan kan komen daar?

Een Moeders voor Moeders oprichten in SA.

NIS
08-11-03, 15:26
Aanpakken die handel.. Dood aan de terroristen.. Marokkaanse overheid is de beste Arabische overheid, die er maar mag zijn.. :duim:

Zwarte Schaap
08-11-03, 15:26
Geplaatst door Tomas
Thnx! Weet je trouwens nog iets wat lekker hard aan kan komen daar? Waar is daar? En wat bedoel je met hard?

Tomas
08-11-03, 15:29
Geplaatst door Zwarte Schaap
Waar is daar? En wat bedoel je met hard?

Daar=overal, behalve, denk ik, noord-amerika, west-europa, australie... Ik twijfel over zuid-amerika... Misschien moet ik zuid-europa en zuid-amerika, de latijnse gebieden dus ook maar onder Daar laten vallen. Die latino's zijn toch ook niet helemaal moi.

Hard=Dat het nog net niet opvallend is. Dat je nog altijd kunt beweren: Ja hoho, da was ik nie! Maar wel heel vervelend dus.

Zwarte Schaap
08-11-03, 15:30
Geplaatst door NIS
Aanpakken die handel.. Dood aan de terroristen.. Marokkaanse overheid is de beste Arabische overheid, die er maar mag zijn.. :duim:

Loze praatjes die meer getuigen van blinde hielenlikkerij dan van enige realiteitszin.

Puk
08-11-03, 15:34
Geplaatst door NIS
Aanpakken die handel.. Dood aan de terroristen.. Marokkaanse overheid is de beste Arabische overheid, die er maar mag zijn.. :duim:

Maar hoe zit het nou met die overheid. Is tie nou Marokkaans of Arabisch? Of is dat hetzelfde? Of zijn Marokkanen best wel de beste Arabieren en dus, logischerwijze, de meest echte moslims?

Zwarte Schaap
08-11-03, 15:38
Geplaatst door Tomas
Daar=overal, behalve, denk ik, noord-amerika, west-europa, australie... Ik twijfel over zuid-amerika... Misschien moet ik zuid-europa en zuid-amerika, de latijnse gebieden dus ook maar onder Daar laten vallen. Die latino's zijn toch ook niet helemaal moi.

Hard=Dat het nog net niet opvallend is. Dat je nog altijd kunt beweren: Ja hoho, da was ik nie! Maar wel heel vervelend dus.

Ga je alleen of neem je je vrouw en dochters mee?

Tomas
08-11-03, 15:44
Geplaatst door Zwarte Schaap
Ga je alleen of neem je je vrouw en dochters mee?

Hoe kom je daar nou bij? Ik ga zelf ook helemaal niet. Ik gebruik gewoon de media en domme arabieren ter plekke. Tjezus...

Zwarte Schaap
08-11-03, 15:56
Geplaatst door Tomas
Hoe kom je daar nou bij? Ik ga zelf ook helemaal niet. Ik gebruik gewoon de media en domme arabieren ter plekke. Tjezus...


Niks is leuker voor een westerling om mensen in verre landen het leven zuur te maken. Zit in de genen.


En daarvoor zou ik het aanrichten van ellende in verre vreemde landen moeten opgeven? Laat je nakijken.

Leg mij eens uit hoe je de media en de domme arabieren wilt gebruiken om mensen in verre landen het leven zuur te maken en hoe wil je ze inzetten om ellende aan te richten?

Tomas
08-11-03, 15:59
Geplaatst door Zwarte Schaap
Leg mij eens uit hoe je de media en de domme arabieren wilt gebruiken om mensen in verre landen het leven zuur te maken en hoe wil je ze inzetten om ellende aan te richten?

Dat ga ik niet uitleggen, dat is ons geheim. Alleen zit hudzeflus wel erg dicht bij de waarheid. Daar moet ik dan maar eerst iets aan doen. Soms denk ik dat jij het ook door hebt, maar je hebt je zelf door deze opmerking weer gered. Even.

taouanza
08-11-03, 22:47
Geplaatst door Gerrit Jan
Als ik het goed begrijp gaat het in Marokko al net zo als in de meeste Arabische landen. Martelingen in gevangenissen, executies etc. Allemaal te erg om op te noemen.

Nu komen bij mij twee vragen op, Hoedaifa:

1. Het lijkt erop dat dit soort dingen direct samenhangen met jouw veelgeprezen Arabisch-islamitische cultuur. Hoe zie jij dat?
2. Krijgen wij dit ook in Nederland, als de AEL aan de macht komt?

Die vragen slaan nergens op.

1 martelen is geen kenmerk van de islam
2 Er wordt hier altijd gesuggereert dan er alleen aandacht is voor het Palestina-conflict en nooit voor de ellende in Marokko.Gebeurt het wel dan reageert niemand inhoudelijk.

Dat vind ik op zich jammer want ik vind ook dat er te weinig aandacht wordt besteed aan de situatie in Marokko op dit forum.