PDA

Bekijk Volledige Versie : "Gemengd wonen moet bevorderd worden"



Blade20
08-11-03, 08:38
"Gemengd wonen moet bevorderd worden"

Gepost door Marijke (Mini_rulez) - zaterdag 8 november 2003 @ 09:35 - Bron: ANP

Volgens Turkse en Marokkaanse Nederlanders moet de overheid een actievere rol spelen in het bevorderen van gemengd wonen en gemengd naar school gaan. De Turken en Marokkanen zien in dat er veel mis gaat in de opvoeding en zijn daarom bezorgd over hun 'eigen' jeugd.

Dit is een conclusie die de SP trekt uit een rapport dat gebaseerd is op onderzoek naar de opvattingen van Turkse en Marokkaanse Nederlanders. Het rapport 'Hoe gaat het?' geeft ervaringen, opvattingen, wensen en voorstellen weer van bijna 500 Turkse en Marokkaanse Nederlanders die recentelijk zijn ondervraagd.

"Liever een gemengde wijk en school"

Uit het onderzoek moet vooral blijken hoe de ondervraagden kijken naar hun eigen situatie en de voortgang van de integratie in Nederland. De meeste ondervraagden geven aan dat ze wel tevreden zijn met hun woning en de school van hun kinderen. Ruim 40% zou echter liever verhuizen naar een gemengdere wijk om te zorgen dat de kans op een gemengde school voor hun kinderen groter wordt. Het belang van hun kinderen, met name het leren van de Nederlandse taal en de kans op integratie, is daarbij doorslaggevend.

De Turken en Marokkanen waarderen de hulp van politie en andere instanties bij problemen met hun kinderen. De SP concludeert dat de ondervraagden veel respect hebben voor de inzet van deze instanties. "Beter Nederlands leren wordt door vrijwel iedereen genoemd als eerste voorwaarde voor geslaagde integratie. Een grote meerderheid zou alsnog graag gebruik maken van taallessen."

*******

bron: http://frontpage.fok.nl/news.fok?id=34469

Hoerriya
08-11-03, 12:59
Ik woon al gemengd! Tussen Surinamers, Ghanezen, Pakistanen, Turken, Marokkanen, Antillianen, Kaapverdianen en een paar verdwaalde Nederlanders die de taal van mijn voorouders beter spreken dan ik! Geen gezeur over zwart en wit, groen of geel, met de Aïd is het gezellig koekjes ritselen bij de moslims, met Holi Pagwa moet je uitkijken dat je niet met poeder wordt bekogeld, en met Diwali is het heerlijk laid-back kokoscakejes eten bij mn Hindoestaanse huiswerkklas, alhamdolillah!!!!!! Zó zou het overal moeten zijn; niet zaniken, gewoon samenleven.

Ma3salama,

Hoerriya.