PDA

Bekijk Volledige Versie : Turkse en Marokkaanse Nederlanders: liever samen wonen en naar school



Zagora
08-11-03, 11:47
Turkse en Marokkaanse Nederlanders: liever samen wonen en naar school


08-11-2003 • Turkse en Marokkaanse Nederlanders willen een actievere rol van de overheid om gemengd wonen en naar school gaan te bevorderen. Men is bezorgd over de eigen jeugd en erkent dat er in de opvoeding te veel mis gaat. Ook Nederlanders moeten zich meer inzetten om van de integratie een succes te maken. Dit zijn de belangrijkste conclusies uit een rapport van de SP, gebaseerd op onderzoek naar de opvattingen van Turkse en Marokkaanse Nederlanders.

In het rapport ‘Hoe gaat het?’ staan ervaringen, opvattingen, wensen en voorstellen van de bijna 500 Turkse en Marokkaanse Nederlanders die de afgelopen maanden diepgaand zijn ondervraagd. Centraal staat hun kijk op hun eigen situatie en de voortgang van de integratie. Hoewel de meeste ondervraagden op zich tevreden zijn met hun woning en de school van hun kinderen, geeft ruim 40 procent aan te willen verhuizen om zo in een meer gemengde wijk terecht te komen en daarmee de kans op een gemengde school voor hun kinderen te vergroten. Het belang van de kinderen, in het bijzonder het leren van de Nederlandse taal en de kans op integratie, is daarbij doorslaggevend. De overgrote meerderheid stelt dat de overheid zich meer zou moeten inzetten om gemengd wonen en naar school gaan te bevorderen.

Veel Turkse en Marokkaanse Nederlanders maken zich zorgen over de opvoeding en begeleiding van de jongeren in onze samenleving. Er gaat best heel wat mis in de opvoeding en dat zou moeten veranderen. Hulp daarbij van instanties en politie wordt gewaardeerd. Voor hun inzet bestaat veel respect, maar ook is er de nodige kritiek.

Beter Nederlands leren wordt door vrijwel iedereen genoemd als eerste voorwaarde voor geslaagde integratie. Een grote meerderheid zou alsnog graag gebruik maken van taallessen.

Het complete rapport staat te lezen op de website van de SP:

http://www.sp.nl/partij/theorie/standpunten/rapport_hoegaathet.pdf

Mark
08-11-03, 11:57
Ja dag, straks komen ze nog hier wonen, moet ik weer verhuizen :(

Tomas
08-11-03, 12:10
Ik zou mijn nieuwe autochtone buren zo willen ruilen. En dan bedoel ik echt hartstikke autocthone buren. Zo autochtoon als maar kan. Ik snap dan ook niet wat die hier doen. En niet gewoon in hun autochtonen gettho zijn gebleven. Zullen wel verjaagd zijn.

Mark
08-11-03, 12:12
Geplaatst door Tomas
Ik zou mijn nieuwe autochtone buren zo willen ruilen. En dan bedoel ik echt hartstikke autocthone buren. Zo autochtoon als maar kan. Ik snap dan ook niet wat die hier doen. En niet gewoon in hun autochtonen gettho zijn gebleven. Zullen wel verjaagd zijn.

Mijn autochtone onderburen mogen wat mij betreft ook een auto-ongeluk krijgen.

barfly
08-11-03, 12:16
Ik ben blij om te lezen dat ik niet de enige ben met autochtone buren die op de een of andere manier de evolutie de afgelopen 100.000 jaar hebben gemist... :rolleyes:

Tomas
08-11-03, 12:23
Zouden we die autochtone buren niet bijeen kunnen drijven en ze dan ruilen tegen die 40% allochtonen die willen integreren?

barfly
08-11-03, 12:26
Tja dan krijg je weer ghetto vorming en dat moeten we nu juist zien te voorkomen...
Laten we ze anders samen stoppen met de allochtonen die niet willen integreren?

Tomas
08-11-03, 12:27
Geplaatst door barfly
Tja dan krijg je weer ghetto vorming en dat moeten we nu juist zien te voorkomen...
Laten we ze anders samen stoppen met de allochtonen die niet willen integreren?

Ik heb niks tegen ghetto's zolang ze maar ver weg zijn.

barfly
08-11-03, 12:32
Geplaatst door Tomas
Ik heb niks tegen ghetto's zolang ze maar ver weg zijn.

Dat is waar, Maar Nederland is niet zo groot dus dan zijn ze altijd in de buurt... Of we moeten de Flevopolder een andere bestemming geven? Lelystad ofzo.

Tomas
08-11-03, 12:35
Geplaatst door barfly
Dat is waar, Maar Nederland is niet zo groot dus dan zijn ze altijd in de buurt... Of we moeten de Flevopolder een andere bestemming geven? Lelystad ofzo.

Het mooie van lelystad is dat het zowel centraal ligt en tegelijk ver weg van iedereen.

Dutchguy
08-11-03, 13:52
Geplaatst door Tomas
Het mooie van lelystad is dat het zowel centraal ligt en tegelijk ver weg van iedereen.

Niet van mij.

Ik stel de Wadden voor.

Tomas
08-11-03, 13:54
Geplaatst door Dutchguy
Niet van mij.

Ik stel de Wadden voor.

De wadden zijn beschermd en jij woont toch al op een verkeerde plek.