PDA

Bekijk Volledige Versie : Israël ronselde Nederlandse spionnen



Zagora
08-11-03, 15:35
Israël ronselde Nederlandse spionnen
FRANS PEETERS

AMSTERDAM - Israël heeft jarenlang met succes Nederlandse VN-officieren voor zich laten spioneren. Dat gebeurde tijdens de hoogtepunten van de Nederlands-Israëlische vriendschap. Daarbij gebruikte Israël ook chantage.

In zijn zojuist verschenen boek Waarnemers op heilige grond, Nederlandse officieren bij UNTSO 1956-2003, noemt Arthur ten Cate van het Instituut voor Militaire Geschiedenis de namen van twee Israëlische ronselaars en van Nederlanders die op hun aanbod ingingen. Een van hen was majoor G. J. Schüssler, commandant van het Noord-Israëlische hoofdkwartier van UNTSO, in Tiberias. Hij was in contact gekomen met de Israëlische veearts Uzi Ghanoch, die in Utrecht had gestudeerd en vloeiend Nederlands sprak. Ghanoch vroeg hem of hij voor de Israëlische inlichtingendienst wilde werken. Schüssler stemde toe, op voorwaarde dat hij 'geen enkele vergoeding' kreeg.

Schüssler leverde de Israël onder meer inlichtingen over de plaatsing van luchtdoelraketten in Syrië en over Palestijnse strijders in Jordanië. Volgens Ten Cate werd iedere Nederlandse officier die in die tijd werkte vanuit Tiberias, benaderd door Ghanoch.

Een andere Nederlander die voor Israël spioneerde, was majoor IJsbrand Smit van de Koninklijke Luchtmacht. Hij trouwde met een agente van de Israëlische geheime dienst. Smit deed ook mee aan de ronselpraktijken van de Israëliërs.



© Het Parool, 8-11-2003

nl-x
08-11-03, 19:02
tsja, wat wil je horen? Dat ik geschokt ben ofzo?

Hypocrisie van de Nederlandse overheid is me allang bekend. Dat ze alleen handelen tegen de ene helft van het recruteren, en het doorlaten van de andere helft is geen nieuws meer voor mij.