PDA

Bekijk Volledige Versie : NOVA over de muur, vanavond



freya
08-11-03, 17:45
Vanavond in NOVA, 22.20 Ned3


Verzet tegen de muur van Israël

Er wordt dit weekend wereldwijd gedemonstreerd tegen de muur die Israël bouwt tussen het eigen en het Palestijns gebied.


Israël ziet de muur als middel om Palestijnse zelfmoordenaars tegen te houden, maar de Palestijnen zijn bang dat het een definitieve annexatie betekent van hun grondgebied. NOVA ging kijken bij de bouw van de muur.

-------------------------------------------------

Met Tariq Shadid, van de Palestijnse Gemeenschap Nederland.

Hij spreekt (en zingt!) morgen ook in Amsterdam :blij:

Orakel
08-11-03, 17:53
Morgen ook om 20.55 uur in Tegenlicht op ned 3.
Zie ook omroep.nl, want kan het niet meer kopieren.

Simon
08-11-03, 19:32
Geplaatst door Orakel
Morgen ook om 20.55 uur in Tegenlicht op ned 3.
Zie ook omroep.nl, want kan het niet meer kopieren.

De omstreden bouw van Israëls 'veiligheidshek'


zondag 9 november 2003 20:55
dinsdag 11 november 2003 14:00 (herhaling)


Nog steeds bouwt Israël in onverminderd tempo door aan het ‘veiligheidshek’ dat ervoor moet zorgen dat Palestijnse zelfmoordcommando’s niet meer zo makkelijk het land kunnen binnendringen. Dat die afscheiding op fel verzet stuit bij de Palestijnen lijkt vanzelfsprekend. Minder bekend is dat ook aan Israëlische kant de bouw van de muur met toenemende zorg en schaamte wordt gadegeslagen. Tegenlicht vroeg de Israelisch-Nederlandse regisseur Benny Brunner een film te maken over dit onderwerp. Brunner staat bekend als een felle tegenstander van Israëls toenemend nationalistisch en militaristisch optreden. Tijdens zijn reis langs de afscheiding laat hij tegenstanders van de muur en de achterliggende ideologie aan het woord. Israelische tegenstanders. Zij delen Brunners’ zorg over het morele verval binnen de huidige Israëlische politiek. In de uiteindelijke hoop dat het Midden Oosten zich ooit zal bevrijden uit de spiraal van toenemende krankzinnigheid”.

De ‘muur’ bestaat uit hekken met scheermesjes, diepe kanalen, sensoren, camera’s, op afstand bedienbare geweren, en zal een ingrijpende verandering betekenen voor de geopolitieke verhoudingen in de geschiedenis van het Midden-Oosten. Vreemd genoeg wordt het project neergezet zonder dat daar enige publieke discussie aan vooraf is gegaan. Ook de Knesset (het Israëlische parlement) is niet gevraagd erover te debatteren en te stemmen.

Het verklaarde doel van het hek is om Israëliërs van Palestijnen te scheiden, maar de werkelijkheid leert anders. Aan de westzijde van het hek, aan de Israëlische kant, zullen in de toekomst nog honderdduizenden Palestijnen wonen. Terwijl aan de oostzijde duizenden Israëliërs in hun nederzettingen zullen verblijven. Dus van een werkelijke scheiding is geen sprake. En er is nog een ander probleem. Omdat het ‘afscheidingshek’ voornamelijk wordt gebouwd op Palestijns grondgebied, zijn het met name de Palestijnen die gedupeerd raken. In Jeruzalem bijvoorbeeld loopt de muur dwars door Palestijnse wijken. Dat betekent onder meer dat ruim honderdduizend Palestijnen deel gaan uitmaken van het Israëlische deel van de stad. En het betekent verder dat de Palestijnen die aan de Palestijnse kant van de muur wonen, niet alleen worden afgesneden van de rest van Jeruzalem en daardoor van hun scholen, winkels, ziekenhuizen, maar ook nog eens afgesneden zijn van de Westbank. Aan alle kanten worden ze omgeven door muren die het Israëlische deel van de stad moeten beschermen.

Tegenlicht spreekt met verschillende Israëlische journalisten die nagenoeg allemaal hetzelfde met betrekking tot de muur opmerken, namelijk dat voor de meeste Israëliërs de muur geldt als een goede oplossing voor de dreiging van terrorisme. En dat voor de Palestijnen de muur een regelrechte een bedreiging van hun bestaan betekent. Na de nederzettingen, confiscaties, afsluitingen, omsingelingen, avondklok, werkloosheid etc, betekent dit het zoveelste probleem voor de duizenden burgers die wonen in de buurt van het hek, en die wederom slachtoffer worden van iets waar ze niet verantwoordelijk voor zijn. Onder het voorwendsel ‘het terrorisme te bestrijden’, lijkt de regering Sharon met de muur vooral een ander doel te dienen, namelijk de controle over de in 1967 bezette gebieden onomkeerbaar te maken.

Regie: Benny Brunner
Camera: Hans Fels
Productie: Mariska Schneider, Nicoline Tania
Eindredactie: Roel van Broekhoven, Doke Romeijn, Frank Wiering

bron
www.vpro.nl

Zwarte Schaap
08-11-03, 21:42
Geplaatst door freya
Vanavond in NOVA, 22.20 Ned3


Verzet tegen de muur van Israël

Er wordt dit weekend wereldwijd gedemonstreerd tegen de muur die Israël bouwt tussen het eigen en het Palestijns gebied.


Israël ziet de muur als middel om Palestijnse zelfmoordenaars tegen te houden, maar de Palestijnen zijn bang dat het een definitieve annexatie betekent van hun grondgebied. NOVA ging kijken bij de bouw van de muur.

-------------------------------------------------

Met Tariq Shadid, van de Palestijnse Gemeenschap Nederland.

Hij spreekt (en zingt!) morgen ook in Amsterdam :blij:


Het eerste gedeelte gaat over Kas Veling de vroegere leider van de Christen Unie die nu rector wordt op een ''zwarte'' openbare school in de schilderswijk. Hij heeft hele andere ideeen en ervaringen over onderwijs dan waarover de politici aan de zijlijn zoals hirshi ali spreken.

De moeite waard om het eventueel in de herhaling te zien.

Zwarte Schaap
08-11-03, 21:59
Harry de Winter:'' een racistische muur, we creeren ghetto's''

De likudvertegenwoordiger die de tweede oorlog heeft meegemaakt: ''Ze krijgen/hebben werkpasjes''

Harry de Winter:'' Ja werkPASJES !"

freya
08-11-03, 22:08
Die likud-kerel zat steeds met z'n bek vol tanden :D

Het is gewoon niet te verdedigen.

Qwertyno
08-11-03, 22:12
Ik vroeg me de hele tijd af wat Harry voor zich had liggen.
Was dat een kaart waar te zien was hoe de muur zou gaan lopen.
Als dit zo was, vind ik het jammer dat hij deze kaart niet heeft laten zien.

lennart
08-11-03, 22:15
Die likoed kerel ging morgen naar het buitenland...... der komt vast een aanslag :argwaan:

mrz
08-11-03, 22:19
Ik vroeg me de hele tijd af wat Harry voor zich had liggen.
Was dat een kaart waar te zien was hoe de muur zou gaan lopen.
Als dit zo was, vind ik het jammer dat hij deze kaart niet heeft laten zien.

Omg zeg jullie zijn te droog...
Herman Brusselmans op canvas btw.

freya
08-11-03, 22:20
Geplaatst door Qwertyno
Ik vroeg me de hele tijd af wat Harry voor zich had liggen.
Was dat een kaart waar te zien was hoe de muur zou gaan lopen.
Als dit zo was, vind ik het jammer dat hij deze kaart niet heeft laten zien.

Dat heb ik niet gezien, maar hier staat een duidelijke kaart

klik (http://www.maroc.nl/nieuws/forums/showthread.php?s=&threadid=75460)

Zwarte Schaap
08-11-03, 22:21
Harry de Winter:'' een racistische muur, we creeren ghetto's''

De likudvertegenwoordiger die de tweede oorlog heeft meegemaakt: ''Ze krijgen/hebben werkpasjes''

Harry de Winter:'' Ja werkPASJES !"


vergelijk dit met één van de uitspraken waarover het MIDI maroc.nl aansprak:


‘grappig dat de zogenaamde slachtoffers van concentratiekampen nu zelf concentratiekampen aan het bouwen zijn’ worden geplaatst en de beheerders laten deze gewoon staan.

zie volledige discussie bij: Ingezonden brief Stichting Maroc.NL aan Het Parool + Reactie van MDI! (http://www.maroc.nl/nieuws/forums/showthread.php?threadid=76434)

mrz
08-11-03, 22:21
Haha 10x in beeld op canvas:


Literatuur neemt zichzelf veel te serieus

en ze gaan daar maar stug door met de discussie over literatuur humor man hahaha!