PDA

Bekijk Volledige Versie : Smakeloosheid en schaamteloosheid, of discrimineer ik nu?



Zwarte Schaap
08-11-03, 20:11
Schaamteloosheid van Maastrichtse Jackass

MAASTRICHT

Hoe smerig, genant, ranzig of gruwelijk Jackass ook was, jongeren over de hele wereld keken er massaal naar. Man eet alle ingrediënten voor een omelet rauw op, braakt alles uit, bakt vrolijk neuriënd van zijn kots een omelet en werkt dat met mes en vork naar binnen. Dát vindt de jeugd van tegenwoordig prachtig. Jackass werd een hype, de film een succes. ?Maar Madhouse is nog erger.''

Madhouse is de Maastrichtse variant van Jackass, het programma van MTV waarin een stel vrienden met bizarre stunts de goede smaak ondermijnt. Madhouse kreeg eenmalig zendtijd op TV Maastricht, maar lang niet alles werd vertoond. Nog erger? Paultje, alias The Stranger, heeft een voorliefde voor shockeren en vertelt het verhaal. ,,Vier mensen van ons hebben melk, chocolademelk, vruchtensap én hondenvoer gedronken en gegeten. Nadat ze alles hadden uitgebraakt, hebben we er over heen geürineerd. Daarna hebben we alles rauw weer opgegeten. Niks opbakken dus!''

Oké, duidelijk, het kan dus erger. Maar wees gerust. Dit wordt niet uitgezonden op TV Maastricht. Roy (Sonny) begrijpt dat wel. ,,Ik heb ook niet durven kijken. Ik moest bijna zelf overgeven. Het was echt walgelijk.'' Paultje snapt het ook. ,,De zender stelt een grens. Logisch. Ik heb mijn eigen kwakje ook al doorgeslikt. Wordt niet uitgezonden natuurlijk. Prima, maar wij gaan gewoon door. De meest extreme dingen die wij doen, zijn bruikbaar materiaal voor onze dvd.''

Madhouse bestaat uit tien vrienden, acht jongens en twee meiden in de leeftijd van 17 tot 29 jaar. Ze gebruiken allemaal een artiestennaam. Deden ze bij Jackass ook. Echte namen geven ze liever niet. In verband met hun werk én reputatie. ,,De meesten zijn iets rauwere mensen'', legt Paultje uit. ,,We zijn mensen van de straat. Wat ik heb uitgehaald, zie je normaal alleen in films. Maar iedereen van Madhouse vindt het leuk om gekke dingen te doen.''

In het jongerenprogramma

PickUpTV kreeg Madhouse deze week zendtijd, maar tot een vervolg komt het volgens directeur Rinus van Dijk van TV Maastricht niet. ,,Wij laten zien wat er leeft in de stad en Madhouse hoort daarbij. Maar het is zeker niet de bedoeling dat wij hier een serie van gaan maken. Met de boze reacties viel het reuze mee. Drie mensen hebben gebeld.''

In de aflevering op televisie zag de Maastrichtse kijker hoe Dominique, alias Dompy, zich met een touw achter een auto de Luikerweg af liet slepen. ,,Ik had wat schaafwonden. Meer niet.'' Ze zagen ook dat twee andere Madhouse-leden, gebukt en met de broek op de knieën, werden bekogeld met tennisballen. En dan was er nog Shrimpy die twintig nietjes in zijn rug kreeg van Daisy, alias Sadiske. Zij zegt: ,,Als mensen mij vragen of ik ze pijn wil doen, doe ik dat. Ik voel er zelf toch niets van.''

Wat níet te zien was op tv: het hevig bloedend lijdend voorwerp, nadat de nietjes eruit waren gehaald. ,,Het is ongelooflijk, maar hij zegt dat hij er helemaal niets van voelt'', zegt Sonny. ,,Maar TV Maastricht vond al dat bloed toch iets te heftig. Maar het is zeker niet zo dat wij niet nadenken voordat we iets doen. Voor deze stunt heb ik mij laten informeren over waar de zenuwbanen precies lopen, zodat we wisten waar we vooral niet moesten nieten. Bovendien mogen die dingen niet langer dan twintig minuten in het lichaam blijven zitten en hebben we ze vooraf in sterilon gelegd.''

Madhouse wil geen Jackass zijn, zegt Sonny. ,,Wij willen niet per se bekend worden. We doen alleen dingen die wij leuk vinden. Als er met één van ons iets gebeurt, moeten wij ook de gevolgen dragen. We brengen anderen ook niet onnodig in gevaar. Maar shockeren mag wel.''

Bron: Limburgs Dagblad 08/11/03