PDA

Bekijk Volledige Versie : Snelweg A5 na vier jaar werk geopend



Mark
08-11-03, 21:49
Snelweg A5 na vier jaar werk geopend

Uitgegeven: 8 november 2003 13:40
Laatst gewijzigd: 8 november 2003 20:36

CRUQUIUS - Minister Peijs (Verkeer en Waterstaat) heeft zaterdag de snelweg A5 geopend. Deze kortste snelweg van Nederland (8 kilometer) verbindt de A9 en de A4 met elkaar van knooppunt Raasdorp tot knooppunt De Hoek. Hierdoor wordt het knooppunt Badhoevedorp ontlast.

'Spottershighway' heet de nieuwe snelweg in de volksmond en niet voor niets. De A5 gaat onder de taxibaan tussen de Zwanenburgbaan en de Polderbaan van Schiphol door. “Een nadeel voor spotters: ze mogen niet stilstaan langs de snelweg. Daar zullen Rijkswaterstaat en de politie streng op toezien”, zei Peijs zaterdag.

Doorstroming

De A5 moet de doorstroming van het verkeer rond Schiphol verbeteren. Verkeer dat niet op de luchthaven hoeft te zijn, maar van Noord- naar Zuid-Holland rijdt of andersom heeft nu via de A5 een snellere verbinding. Naar verwachting zullen dagelijks 50.000 automobilisten gebruik maken van de weg.

Noordelijke A5

Schiphol nam een deel van de kosten voor zijn rekening van de A5. De aanleg kostte ongeveer 305 miljoen euro en bleef daarmee ruim binnen het budget van 339 miljoen euro . Het overgebleven geld heeft nog geen bestemming. Wel zei minister Peijs zaterdag dat zij hoopt op een snelle aanleg van de ‘noordelijke A5’, nu nog beter bekend als de Westrandweg en Tweede Coentunnel. Daarmee zou de noordelijke Randstad nog meer aan bereikbaarheid winnen.

Overigens wees de minister er nog maar eens op dat een snelweg niet zomaar is aangelegd. Haar voorgangers H. Maij-Weggen gaf in 1993 groen licht voor de aanleg van de A5. Netelenbos gaf vier jaar geleden het startschot voor de aanleg en aan Peijs was zaterdag de eer de A5 te openen.

Het zal de doorstroming van het verkeer verbeteren, maar is geen garantie voor het einde aan het fileleed.







Het blijft mijn kindje :hardlach:

nl-x
08-11-03, 21:56
Jah, al dat gezeik over die A5... zag het net ook op nu.nl, dus dacht ik Nou, eens even kijken waar die A5 komt te liggen die mn lever zoveer beter zou maken.... blijkt dat ik er waarschijnlijk nooit in mn leven op zal rijden. Tis veel verder dan ik dacht.

Mark
08-11-03, 21:57
Ik denk dat deze snelweg er strak in ligt :)

Zo nee dan heb ik een probleem.

Joesoef
08-11-03, 21:58
Mark,

Hoe lang gaat zo een weg mee? en hoezo kost het 38000 Euro de meter zo een aanleg? Of zitten daar de kosten bij die gemaakt zijn tijdens de verbouwing van wat ambtenarenappartementjes?

Mark
08-11-03, 22:01
Geplaatst door Joesoef
Mark,

Hoe lang gaat zo een weg mee? en hoezo kost het 38000 Euro de meter zo een aanleg? Of zitten daar de kosten bij die gemaakt zijn tijdens de verbouwing van wat ambtenarenappartementjes?

Het is all-inclusive Joesoef :)

De weg is opgebouwd uit diverse onderdelen met diverse levensduren en verschillende onderhoudsprogramma's. Met goed onderhoud gaat ie erg lang mee. De onderbouw/fundering van het zandbed gaat in principe voor altijd mee. De constructies zijn geloof ik op 50 of 100 jaar ontworpen. De toplaag van het asfalt gaat 7 tot 10 jaar mee en moet dan overlaagd worden. Het herprofileren van de gehele wegverharding zou toch zeker pas na een jaar of 30 moeten gebeuren.

Het gras moeten ze wel elke zomer maaien :student:

Puk
09-11-03, 03:27
Geplaatst door Joesoef
Mark,

Hoe lang gaat zo een weg mee? en hoezo kost het 38000 Euro de meter zo een aanleg? Of zitten daar de kosten bij die gemaakt zijn tijdens de verbouwing van wat ambtenarenappartementjes?

Waar denk je dat Mark elke maand mee thuiskomt?

Joesoef
09-11-03, 08:48
Geplaatst door Puk
Waar denk je dat Mark elke maand mee thuiskomt?


Dan vraag ik mij toch af wat Mark doet met zo een laptopje van Nabiel. Voor de spanning misschiem?

et_2000nl
09-11-03, 10:07
Mark bedankt voor dit topic. Ik dacht eerst, wat de f*ck doet deze flauwekul op maroc.nl maar ik begrijp het nu.... Ik woon in Masterdam. Als ik van de zomer in drie dagen naar het zuiden afreis, hoef ik die A5 niet te gebruiken. Maar ik heb ook broeders die ten noord-westen van mij wonen die deze weg wel kunnen gebruiken, om de reis van drie dagen toch zeker met zo'n uur te verkorten in de spitstijd.
Ze hebben alleen een ontwerp fout gemaakt. De weg heen had 4 baans moeten zijn en de weg terug afgesloten. Dat past beter in het nederlandse klimaat.

Nogmaals dank Mark, je hebt mijn ogen geopend....

:lol::

sadeeQ
09-11-03, 11:06
Geplaatst door Mark


Het blijft mijn kindje :hardlach:

:maf3: heb je weer met de A10 zitten rotzooien