PDA

Bekijk Volledige Versie : Katholieke school in Utrecht wil Turks (en Arabisch) verplicht stellen.



Marsipulami
08-11-03, 23:29
Katholieke mavo wil Turks verplicht stellen
--------------------------------------------------------------------------------

Geplaatst op 9-11-2003 om 2:25u.

UTRECHT (RKnieuws.net) - De St. Gerardus Majella mavo in Utrecht wil vanaf volgend jaar Turks verplicht stellen voor alle eerstejaars scholieren. Dit zegt schooldirecteur Ton van Vught in een interview met ´Levende Talen Magazine.´

Van Vught vindt Turks en Arabisch "volwaardige moderne vreemde talen," samen met de toetreding van Turkije tot de EU is dit de reden om Turks verplicht te stellen. Leerlingen kunnen zelf kiezen of ze ook examen doen in dat vak. Voor de geïnteresseerden wordt Arabisch aangeboden als klassieke taal.

Leerlingen hebben enthousiast gereageerd op het plan, dat overigens nog bekostigd moet worden. Het ministerie van onderwijs geeft geen subsidies meer voor lessen Turks en Arabisch. Volgens van Vught is dit "een kwestie van prioriteiten stellen."

Uit het verdomhoekje

De Majella-mavo wil met de lessen bereiken dat Turks en Arabisch wegkomen uit "het verdomhoekje van de allochtone talen met alle vooroordelen die daar bij horen."

De lessen Turks zullen gegeven worden door een Nederlandse docent, ook om het onderscheid tussen Turks en andere vreemde talen weg te nemen.

Naast de St. Gerardus Majella mavo zal ook het Haarlemse Novacollege Turks en Arabisch invoeren. (AtK)




--------------------------------------------------------------------------------

observer
08-11-03, 23:39
Van Vught vindt Turks en Arabisch "volwaardige moderne vreemde talen," samen met de toetreding van Turkije tot de EU is dit de reden om Turks verplicht te stellen. kent zijn gegevens niet

turkije is en zal zeker de komende 10 jaar geen eu lid worden

arabisch ach het over grote deel van van de arabisch sprekers spreekt het als een religieuze taal die bij de lokale taal komt

vraag me af of 5 talen voor een algemene brugklas niet erg veel is
zeker als je ook nog leerlingen genoeg hebt die 1 de nederlandse niet echt beheersen

5 talen is geloof ik evenveel dan de hbo opleiding hier die als voortraject voor tolk geld


Volgens van Vught is dit "een kwestie van prioriteiten stellen." volgens mij is deze gozer op een soort persoonlijke kruistocht blijkbaar wil hij de rest van de school verwaarlozen

tenslotte is het budget nu neit zo breed

Marsipulami
08-11-03, 23:44
Geplaatst door observer
kent zijn gegevens niet

turkije is en zal zeker de komende 10 jaar geen eu lid worden

arabisch ach het over grote deel van van de arabisch sprekers spreekt het als een religieuze taal die bij de lokale taal komt

vraag me af of 5 talen voor een algemene brugklas niet erg veel is
zeker als je ook nog leerlingen genoeg hebt die 1 de nederlandse niet echt beheersen

5 talen is geloof ik evenveel dan de hbo opleiding hier die als voortraject voor tolk geld

volgens mij is deze gozer op een soort persoonlijke kruistocht blijkbaar wil hij de rest van de school verwaarlozen

tenslotte is het budget nu neit zo breed

Ja ja, leg het maar uit. Het is een schande dat de overheid geld investeert in kennis van vreemde talen, maar anderzijds de reeds aanwezige talenrijkdom niet weet te valoriseren en ondersteunen. Waarom zou men kinderen niet stimuleren om hun herkomsttaal beter te leren kennen en begrijpen ? Talenkennis is altijd al een verrijking van het mens-zijn geweest.

Zo!

barfly
08-11-03, 23:46
Wat vind je d'r zelf van Marsipulami?

Ik heb er persoonlijk niet veel problemen mee. Ik vraag me wel af, of Italiaans of Spaans dan geen beter idee was geweest.

Marsipulami
08-11-03, 23:48
Geplaatst door barfly
Wat vind je d'r zelf van Marsipulami?

Ik heb er persoonlijk niet veel problemen mee. Ik vraag me wel af, of Italiaans of Spaans dan geen beter idee was geweest.

Ik vind dat een school die veel leerlingen van Italiaanse of Spaanse komaf heeft het Italiaans/Spaans als keuzemogelijkheid moet aanbieden. Het is voor kinderen veel makkelijker (en het kost de samenleving dus ook veel minder) om een grondige kennis van die taal op te doen als die taal in de eigen familie gesproken wordt.

Mark
08-11-03, 23:59
Mars, als er 50% Marokkanen en 50% Turken op een school zitten en ze mogen er 1 taal bij nemen, welke moeten ze dan kiezen? :p

Marsipulami
09-11-03, 00:23
Geplaatst door Mark
Mars, als er 50% Marokkanen en 50% Turken op een school zitten en ze mogen er 1 taal bij nemen, welke moeten ze dan kiezen? :p

Zo werkt het dus niet. Een school bestaat uit minstens een paar honderd leerlingen. Op basis van het aantal leerlingen wordt het aantal lesuren bepaald dat mag worden ingericht op een school. Een klasgroep bestaat uit 10 tot hoogstens twintig leerlingen. Men kan dus voor precies hetzelfde geld zowel de keuzemogelijkheid Turks als de keuzemogelijkheid Arabisch (of Tamazight) aanbieden. Het is allemaal gewoon een kwestie van een beetje goede wil.

The_Question
09-11-03, 00:47
Typisch Nederlands, dit. Dhr van Vught :maf3: wil graag politiek correct zijn en komt dan met een maatregel als dit.

Laat hem eerst eens investeren in het bestaande onderwijs. Als dat op een fatsoenlijk niveau zit moet hij interessant gaan doen en Arabisch en Turks aan gaan bieden.

Marsipulami
09-11-03, 00:57
Geplaatst door The_Question
Laat hem eerst eens investeren in het bestaande onderwijs. Als dat op een fatsoenlijk niveau zit moet hij interessant gaan doen en Arabisch en Turks aan gaan bieden.

Laten we eerst eens investeren in de bestaande reeds aanwezige kennis van allochtone talen en die op een fatsoenlijk niveau proberen te krijgen.

Het is toch godgeklaagd dat een beschaafd land niet wil investeren in de kennis en het onderhouden van een wereldtaal die door meer dan een miljard mensen wordt gesproken.

et_2000nl
09-11-03, 01:28
Geplaatst door observer
kent zijn gegevens niet

turkije is en zal zeker de komende 10 jaar geen eu lid worden

arabisch ach het over grote deel van van de arabisch sprekers spreekt het als een religieuze taal die bij de lokale taal komt

vraag me af of 5 talen voor een algemene brugklas niet erg veel is
zeker als je ook nog leerlingen genoeg hebt die 1 de nederlandse niet echt beheersen

5 talen is geloof ik evenveel dan de hbo opleiding hier die als voortraject voor tolk geld

volgens mij is deze gozer op een soort persoonlijke kruistocht blijkbaar wil hij de rest van de school verwaarlozen

tenslotte is het budget nu neit zo breed

We schaffen gewoon het nederlands af.... Zijn al die flauwe discussies over integratie ook gelijk van de baan....

et_2000nl
09-11-03, 01:34
Geplaatst door Marsipulami
Ja ja, leg het maar uit. Het is een schande dat de overheid geld investeert in kennis van vreemde talen, maar anderzijds de reeds aanwezige talenrijkdom niet weet te valoriseren en ondersteunen. Waarom zou men kinderen niet stimuleren om hun herkomsttaal beter te leren kennen en begrijpen ? Talenkennis is altijd al een verrijking van het mens-zijn geweest.

Zo!

Trek ten strijde.... Ik vind dit voorstel trouwens best wel een beetje gek. Er is namelijk een wetvoorstel in de maak om al het OALT onderwijs per 1 sep 2004 niet meer vanuit de rijksoverheid te subsidieren. De leerkrachten worden per 1 september ontslagen. De melkert banen voor onderwijs assistenten worden ook opgeheven. Het hele onderwijs wordt uitgehold en deze mijnheer maakt zich druk over turks....

:student:

ronald
09-11-03, 01:57
Bij ons op school werd naast Nederlands, Frans, Engels, Duits, Grieks, Latijn, ook Russissch, Spaans en Kassiek Hebreeuws gegeven.
De verplichte talen waren bekend. Uit de andere kon je kiezen in hogere klassen. Deze waren niet verplicht totdat je het als examenvak kiest.
Leerlingen die uit Engeland kwamen hadden mazzel met het vak Engels.

Om nu een andere dan de bekende vreemde talen niet aan te bieden maar te verplichten gaat mij veel te ver. Enerzijds dat het om een Mavo-school gaat; en anderszijds omdat een groot antal een duidelijk voorsprong zou hebben op niet-Turks sprekenden. Didactisch lijkt me dat ondoenlijk. Beter zou het zijn dat dit vak vrijwillig vanaf de brugklas gekozen kan worden. Om diverse redenen heeft een groot aantal leerlingen dan mazzel.

Doorslaggevend zou ik werkdruk en kansen tot verbetering/verdieping van de bestaande vakken vinden. Is deze te groot, dan moeten deze lessen in de privésfeer gegeven en bekostigd worden. Dat doe bv Surinamers per slot van rekening ook al jaren.

Qwertyno
09-11-03, 02:32
Zou het nieuws geweest zijn als deze school spaans als verplichte vak zou stellen.

Zoiets als:

UTRECHT (RKnieuws.net) - De St. Gerardus Majella mavo in Utrecht wil vanaf volgend jaar Spaans verplicht stellen voor alle eerstejaars scholieren. Dit zegt schooldirecteur Ton van Vught in een interview met ´Levende Talen Magazine.´

Is toch geen nieuws he?

nefertiti
09-11-03, 09:29
Wat is het praktische nut van in een eerste jaar mavo VIJF talen verplicht te stellen?

In eerste instantie moet gekeken worden naar een tweede gangbare taal in het gebied waar je woont: in Vlaanderen heeft men dan de keuze tussen Frans of Engels.
Pas later én indien men bewust een specifieke taalrichting kiest komen daar Duits en Spaans bij + eventueel latijn.
Indien men in dat stadium de keuzemogelijkheid aanbiedt om vb. het Spaans te verwisselen voor Turks, dan is dat helemaal geen nieuws.

Maar indien men Turks gaat verplichten omdat ooit in de verre toekomst Turkije lid wordt van de EU, dan zijn er op dit ogenblik wel andere talen aan te leren van lidstaten die NU al lid zijn van de EU: Italiaans, Portugees, Grieks, de Scandinavische talen en noem maar op...

Indien men de oorspronkelijke taal van immigranten verplicht gaat stellen (wat dan een heel ander uitgangspunt is dan "lid van de EU") dan wordt het problematisch: in Antwerpen wonen bijv. 150 nationaliteiten! Zullen we dan al die talen maar ineens verplicht gaan stellen in het eerste jaar middelbaar?
En wat als je klasje bestaat uit 20% berbers, 20% arabieren, 20% chinezen, 20% turken en 20% nederlanders?
Waarom moet dan Turks zonodig verplicht worden aangeleerd?

~Panthera~
09-11-03, 09:47
Geplaatst door et_2000nl
We schaffen gewoon het nederlands af.... Zijn al die flauwe discussies over integratie ook gelijk van de baan....
--------------

Yep.......iedereen IDO leren. :D

Blade20
09-11-03, 10:29
vergeet het maar:

http://frontpage.fok.nl/news.fok?id=34496

Ik post het bericht nu ook in het forum zelf.

Simon
09-11-03, 10:44
Ik vind vooral het verplichte karakter van het leren van Turks en Arabisch vreemd. Heeft men geen keuzevakken meer tegenwoordig op de MAVO? Verder vind ik de reacties uit de politiek nogal opvallend. Ik hoor ze nooit over de "dode" talen Grieks en Latijn. En nu staan ze allemaal voor de camera te verkondigen wat er ongewenst zou zijn aan het leren van deze talen Turks en Arabisch. Belachelijk. Ik ben benieuwd of men dat ook gedaan had als het om Chinees zou gaan.

Simon

Blade20
09-11-03, 10:52
Geplaatst door Simon
Ik vind vooral het verplichte karakter van het leren van Turks en Arabisch vreemd. Heeft men geen keuzevakken meer tegenwoordig op de MAVO? Verder vind ik de reacties uit de politiek nogal opvallend. Ik hoor ze nooit over de "dode" talen Grieks en Latijn. En nu staan ze allemaal voor de camera te verkondigen wat er ongewenst zou zijn aan het leren van deze talen Turks en Arabisch. Belachelijk. Ik ben benieuwd of men dat ook gedaan had als het om Chinees zou gaan.

Simon

Kijk, dat ben ik met je eens. Ik zou er geen bezwaar op hebben als je een keuzevak ervan maakt. Turks is geen wereldtaal en niet de voertaal hier in Nederland.
Waarom maakt de school er niet gewoon een keuzevak van?!?
Wellicht zijn ze bang dat de klaslokalen tijdens Turks als keuzevak bijna totaal leeg zijn.

Tomas
09-11-03, 11:09
Verplicht stellen nogwel? Dit bewijst maar weer dat het onderwijs op dit moment geregeerd wordt door alpha's met oogkleppen. Die denken dat alles om talen draait en zijn oprecht verbaasd dat er zoveel jongetjes buiten de boot vallen en er nog maar zo weinig beta's afstuderen. Nog even en taal is zo erg het middelpunt geworden dat de enige technische vooruitgang die nog geboekt zal worden voortkomt uit het lezen van oude boeken. En verlichting een periode uit het verleden is waar je over zou kunnen lezen, als je tenminste bevoegd bent of iets onbegrijpelijks technisch met elektriciteit.

nefertiti
09-11-03, 11:19
Nou, misschien wil die rector dat invoeren omdat sommige Nederlanders dan eindelijk eens met hun buren kunnen praten?

Sawda
09-11-03, 11:20
Geplaatst door nefertiti
Nou, misschien wil die rector dat invoeren omdat sommige Nederlanders dan eindelijk eens met hun buren kunnen praten?

:moe:

taouanza
09-11-03, 11:29
Geplaatst door nefertiti
Nou, misschien wil die rector dat invoeren omdat sommige Nederlanders dan eindelijk eens met hun buren kunnen praten?


:moe:

Marsipulami
09-11-03, 11:54
Politiek tegen verplicht Turkse les

zaterdag 8 november 2003 @ 21:19 - Bron: ANP / NOS Journaal

De politieke partijen in Den Haag zijn op hun zachtst gezegd geen voorstander van het voornemen van een Utrechts schoolhoofd, om vanaf volgend jaar Turkse taalles verplicht te stellen voor de brugklasleerlingen. De VVD spreekt van een ''onbegrijpelijk'' idee en D66 noemt het ''bizar'' om in het eerste jaar meteen al 4 vreemde talen te geven. De VVD vraagt zich af waarom de school zich niet op het Nederlands oriënteert en D66 hoopt dat de school nog te bewegen is van dit ,,onzalige plan'' terug te komen. Ook het CDA is fel tegen.

De school waar het Turks ingevoerd gaat worden is de rooms-katholieke St. Gerardus Majella Mavo in Utrecht. Meer dan 50% van de 300 leerlingen op de school is van allochtone afkomst. Directeur Ton van Vught besloot tot invoering van het Turks omdat er geen subsidie meer wordt gegeven voor het onderwijs in allochtone levende talen (OALT). Eerder pleitte al een PvdA'er in Friesland om die reden ervoor, om van onder meer Turks een rijkstaal te maken.

Volgens Van Vught zijn Turks en Arabisch volwaardige moderne vreemde talen. ''Kennismaken met een andere taal betekent kennis maken met een andere cultuur''. Ook noemt hij een economische reden: Turkije is een toekomstig lid van de Europese Unie.

Van Vught bestrijdt dat Turkse taalles de integratie beperkt. Dat argument gebruik je volgens hem ook niet bij Duits of Frans.

De Onderwijsinspectie laat weten niet te kunnen optreden omdat het iedere school vrijstaat om een vak verplicht te stellen; zolang de school zich maar aan de wettelijke bepalingen houdt.

De PvdA en GroenLinks hebben laten weten in principe niets tegen Turkse taalles te hebben, al stellen beide partijen wel vraagtekens bij het verplichte karakter.

The_Question
09-11-03, 14:35
Gepost door Simon
Ik vind vooral het verplichte karakter van het leren van Turks en Arabisch vreemd. Heeft men geen keuzevakken meer tegenwoordig op de MAVO? Verder vind ik de reacties uit de politiek nogal opvallend. Ik hoor ze nooit over de "dode" talen Grieks en Latijn. En nu staan ze allemaal voor de camera te verkondigen wat er ongewenst zou zijn aan het leren van deze talen Turks en Arabisch. Belachelijk. Ik ben benieuwd of men dat ook gedaan had als het om Chinees zou gaan.


Dat verplichtte is volgens mij ook vooral de reden dat deze beslissing zoveel kwaad bloed zet.

Ook niet al te onbelangrijk is dat het hier om de talen Turks en Arabisch gaat. De talen die toevallig net horen bij de twee bevolkingsgroepen in Nederland die vaak negatief in het nieuws komen. Pas wanneer er een definitief standpunt is ingenomen over het al dan niet integreren van deze bevolkingsgroepen kun je dingen gaan doen als het invoeren van Turks of Arabisch op middelbare scholen.(En daarom is het ook zo dom om te gaan roepen dat je van Frans en Duits ook niet zegt dat ze de integratie beperken. Want waar zijn de talloze Duitsers en Belgen ;) die verdacht worden van het ondermijnen van onze maatschappij?)
Het enige wat je nu bereikt is dat er geroepen gaat worden dat de autochtonen zich weer aan de allochtonen moeten aanpassen. (Iemand bijv dat opruiende stuk in de Telegraaf gelezen over de emigratie van autochtonen???)

Het argument over de zogenaamde economische reden die erachter schuilgaat is pure onzin. Het aanbieden van Chinees zou dan een stuk zinvoller zijn.

Marsipulami
09-11-03, 14:56
Geplaatst door The_Question
Want waar zijn de talloze Duitsers en Belgen ;) die verdacht worden van het ondermijnen van onze maatschappij?


Huh ? :D

observer
10-11-03, 11:28
Geplaatst door nefertiti
Nou, misschien wil die rector dat invoeren omdat sommige Nederlanders dan eindelijk eens met hun buren kunnen praten? nou ik krijg de laatste tijd heel veel folders die exclusief in het turks zijn geschreven dus wat dat betreft



Het is toch godgeklaagd dat een beschaafd land niet wil investeren in de kennis en het onderhouden van een wereldtaal die door meer dan een miljard mensen wordt gesproken.

onderhoud?

en is het arabisch een wereldtaal

als je naar totaal aantal sprekers kijkt mischien wel
maar als je kijkt naar wie het als 1e taal heeft zeker niet

van die miljard zijn een flink deel bv indonesiers die wel arabisch kennen om de koran te lezen maar die zeker niet buiten dat de taal gebruiken

idem in noordafrika zou ik zeggen

hou je over
saudi arabie en de golfstaten

als je dan over wereld talen spreekt is eigenlijk engels de enige taal die op elk continent gesproken wordt, en als standaard taal in de handel en op internet is het onvermijdelijk

qua aantallen zou dan chinees (maar ook div dialecten maar goed han chinees dus) en hindi eerder in aanmerking komen

italiaans al helemaal niet al zou je kunnen zeggen dat je dan wel wereldwijd correct pizza's kunt bestellen

freya
10-11-03, 11:53
Geplaatst door observer
hou je over
saudi arabie en de golfstaten





Waar is de rest van het opeens M-O gebleven?:maf3:

nefertiti
10-11-03, 13:12
Het belang van een taal wordt hoofdzakelijk bepaald door het economisch potentieel, niet door het aantal mensen dat die taal spreken.

Indien kennis van een extra taal van pas komt om je klantenbestand uit te breiden of om een job uit te oefenen, dan zullen de meeste mensen die taal gerust aanleren.

Een taal aanleren omwille van een verlofbestemming is praktisch maar hoeft geen doorgedreven kennis te zijn.

In de toeristische gebieden is het zo dat de meeste mensen Duits of Engels verstaan. Dat is normaal vermits het de toeristen zijn die geld binnenbrengen.

Als je dus regelmatig Turkije bezoekt is het best interessant om een paar zinnetjes te kennen, net zoals het leuk is om in Spanje een cerveza te kunnen bestellen.

Indien je echter beroepsmatig een vreemde taal moet gebruiken, dan zal je wellicht een bredere kennis nodig hebben.

En wie heeft er hier beroepsmatig het arabisch of turks nodig? Kinderen worden nu al volgestouwd met een heleboel leerstof.
Het extra aanleren van West Europese talen (voor Nederlandstaligen) zodat ze een betere kennis van Frans/Duits/Engels krijgen lijkt me meer aangewezen dan het aanleren van "Merhaba".
Turkse leerlingen zouden dan ook beter die extra lesuren gebruiken om een betere kennis van het Nederlands op te doen.

observer
10-11-03, 13:43
Geplaatst door freya
Waar is de rest van het opeens M-O gebleven?:maf3:

dat varieerd in een groot deel van centraal azie

zeg maar de voormalige ussr republieken afghanistan spreekt met diverse talen van turks tm persisch

iraq spreekt een deel arabisch maar wordt ook koerdisch persisch en zelf armeens gesproken

in iran slechts 1% arabisch als spreektaal

zelfs landen waar het arabisch officiel de taal is zoals syrie hangt het heel erg af van de ethnische groep en is arabisch de elitetaal

het werkelijk aantal mensen wat arabisch als spreektaal heeft is dus veel lager dan de 1 mijard die ik wel eens hoor

ik vraag me af of het met het arabisch ook niet zo is als met spaans

als mijn zuidamerikaanse familie spaans praat kijken spanjaarden raar want een fors deel vna de woorden en hun betekenis is anders

mag je het dan allemaal spaanssprekend noemen

Qwertyno
10-11-03, 18:51
Minister: school mag Turks verplicht stellen


DEN HAAG (ANP) - Scholen mogen het vak Turks verplicht stellen in de brugklas. Dat is de reactie van onderwijsminister Van der Hoeven op het plan van de St. Gerardus Majella Mavo in Utrecht om Turks voor alle leerlingen verplicht te stellen in het eerste jaar.

Een woordvoerster van het departement heeft dat maandag laten weten. De wet zou scholen volgens Van der Hoeven vrije ruimte bieden om zelf een vak aan te bieden. De woordvoerster wijst erop dat de vrije ruimte op andere scholen ook benut wordt, maar dan met andere vakken, zoals Spaans, Russisch of godsdienst. Als de ouders ook hun woordje hebben mogen doen, staat de school verder niets in de weg.

De voornaamste aanleiding om Turks te gaan geven op de mavo in Utrecht is de toestroom van een aantal Turkse leerlingen van twee scholen die door een gebrek aan leerlingen dicht gingen. Nu is ruim de helft van de scholieren St. Gerardus Majella Mavo van buitenlandse afkomst.

Arabisch

Volgens directeur T. van Vught vragen ook andere leerlingen of ze Turks kunnen krijgen of Arabisch kunnen gaan volgen. De directeur zegt ook die laatste taal te willen invoeren. Van belemmering van integratie is volgens hem geen sprake. Dat argument gebruik je volgens hem ook niet bij Duits of Frans.

Onderwijsbonden AOb en de Onderwijsbond CNV willen zich niet het lesprogramma van een school inlaten. Ze stellen dat scholen heel goed zelf kunnen bepalen hoe zwaar hun onderwijs wordt. Verder vindt de Onderwijsbond CNV dat Turks gewoon een moderne Europese taal is als Turkije lid van de EU is geworden. . Het CDA heeft minister Van der Hoeven inmiddels vragen over de invoering van Turks op de Utrechtse mavo gesteld.

www.trouw.nl

Arvid
10-11-03, 19:03
Op de mavo kunnen ze beter meer tijd besteden een vakken zoals geschiedenis, natuurkunde, wiskunde enzo.
Die zijn pas ondergesneeuwd.

Orakel
10-11-03, 19:52
Volgens mij weet de school dat het idee niet haalbaar is omdat zer toch geen subsidie vor krijgen en het derhalve uit de eigen middelen zullen moeten doen. Wat niet kan. Dus is het volgens mij een pressiemiddel om het NT2 gesubsidieerd te blijven houden. De gemiddelde Telegraaflezer zal er echter niet de school maar de Turken op aankijken.

"In hun eige land hep sje niet eens te vrete en dan zal mijn Henkie door zullie Turks moeten leren? Ammenooitnie!"

Ikke4real
10-11-03, 23:16
Teletekst ma 10 nov
***************************************
Mavo verplicht Turks toch niet

***************************************
HILVERSUM De Gerardus Majella Mavo in
Utrecht trekt het plan in om Turks in
de eerste klas verplicht te stellen.Wel
wordt Turks een keuzevak.Uit de drie
vakken Duits,Frans en Turks kiezen de
leerlingen er twee.Engels is verplicht.

Directeur Van Vught zei in Nova dat het
plan om financiële redenen niet door
gaat.Het zou nog in studie zijn op het
moment dat het in de publiciteit kwam.
Vandaag bleek de directeur dat hij de
continuïteit niet kon garanderen.

De directeur ontkent dat de intrekking
van het plan te maken heeft met de 1500
emails,onder meer van Nieuw Rechts,die
bij de Mavo waren binnengekomen.
***************************************