PDA

Bekijk Volledige Versie : Uganda conflict 'worse than Iraq'



lennart
10-11-03, 18:12
The humanitarian situation in northern Uganda is worse than in Iraq, or anywhere else in the world, a senior United Nations official has said.

UN Under Secretary General for Humanitarian Affairs, Jan Egeland was speaking to the BBC after visiting the area affected by 18 years of civil war.

"It is a moral outrage" that the world is doing so little for the victims of the war, especially children, he said.

The rebels routinely abduct children to serve as sex slaves and fighters.

Thousands of children leave their houses in northern Uganda to sleep rough in the major towns, where they feel more safe from the threat of abduction by the Lord's Resistance Army (LRA).
(http://news.bbc.co.uk/2/hi/africa/3256929.stm)

Maar over deze oorlog tussen Christenen zal je Bush, Balkenende of Wilders niet horen :rolleyes:

Maslov
10-11-03, 18:51
Beetje kinderachtig hoor Lennart, jij weet net zo goed als mij dat de 'levensader' van de westerse wereld niet vanuit Uganda komt, maar wel uit het midden oosten. :cool:

lennart
10-11-03, 19:11
Dat heeft er niets mee te maken, als ik het goed heb begrepen van Balkenende, Wilders en Bush, het gaat om de achterlijke leiders in het M-O, niet om de grote hoeveelheden olie in het M-O. Maar wanneer er een terreurbeweging actief is in Uganda, die rondloopt met Westerse wapens, dan trekken we onze handen er vanaf.

Af en toe heb ik het idee dat het beste wat een arm Afrikaans land kan doen, is een terreurbeweging beginnen die terreur uitvoert in Europa en de VS.

Arvid
10-11-03, 19:41
Geplaatst door lennart
Dat heeft er niets mee te maken, als ik het goed heb begrepen van Balkenende, Wilders en Bush, het gaat om de achterlijke leiders in het M-O, niet om de grote hoeveelheden olie in het M-O. Maar wanneer er een terreurbeweging actief is in Uganda, die rondloopt met Westerse wapens, dan trekken we onze handen er vanaf.

Af en toe heb ik het idee dat het beste wat een arm Afrikaans land kan doen, is een terreurbeweging beginnen die terreur uitvoert in Europa en de VS.

Amerikanen zijn zeker niet meer zo happig op Afrika sinds de gebeurtenissenin Somalie. Triest maar waar.
Aan de andere kanten laten de Arabische landen de landen beneden Sahara ook creperen. Behalve slaven halen, dat kunnen ze nog wel.

sadeeQ
10-11-03, 19:46
Geplaatst door Arvid
Amerikanen zijn zeker niet meer zo happig op Afrika sinds de gebeurtenissenin Somalie. Triest maar waar.
Aan de andere kanten laten de Arabische landen de landen beneden Sahara ook creperen. Behalve slaven halen, dat kunnen ze nog wel. :bril: je verwart israel met de arabieren ,idioot.

of heb je soms die volle vliegtuigen met zwarte afrikanen richting israel gemist ?? :wow:

lennart
10-11-03, 19:49
Geplaatst door Arvid
Amerikanen zijn zeker niet meer zo happig op Afrika sinds de gebeurtenissenin Somalie. Triest maar waar.
Aan de andere kanten laten de Arabische landen de landen beneden Sahara ook creperen. Behalve slaven halen, dat kunnen ze nog wel.

De Arabische landen zijn geen superpower en als ik de Balkendes, Wilders en Bushes van deze wereld mag geloven zijn het achterlijke naties, dus waarom zou ik iets van hen verwachten? Het zijn trouwens gristenen daar in Uganda.

Arvid
10-11-03, 21:31
Geplaatst door sadeeQ
:bril: je verwart israel met de arabieren ,idioot.

of heb je soms die volle vliegtuigen met zwarte afrikanen richting israel gemist ?? :wow:

Ha dat gebeurt veel subtieler snotneusje.
Slavernij is nog van alle dag in Arabische landen en negers zijn altijd het slachtoffer.

jaja
10-11-03, 21:44
Geplaatst door lennart
The humanitarian situation in northern Uganda is worse than in Iraq, or anywhere else in the world, a senior United Nations official has said.

UN Under Secretary General for Humanitarian Affairs, Jan Egeland was speaking to the BBC after visiting the area affected by 18 years of civil war.

"It is a moral outrage" that the world is doing so little for the victims of the war, especially children, he said.

The rebels routinely abduct children to serve as sex slaves and fighters.

Thousands of children leave their houses in northern Uganda to sleep rough in the major towns, where they feel more safe from the threat of abduction by the Lord's Resistance Army (LRA).
(http://news.bbc.co.uk/2/hi/africa/3256929.stm)

Maar over deze oorlog tussen Christenen zal je Bush, Balkenende of Wilders niet horen :rolleyes: allereerst vergelijkt de beste man een deel van uganda met Irak NA de oorlog, dus niet met het Irak van Sadam.
Vervolgens is er sprake van retoriek ... want er zijn vn-medewerkers die hetzelfde verhaal over delen van Kongo vertellen - let bijvoorbeeld op de kanibalistische praktijken die men daar botviert op de pygmeëen.

Kort en goed, het klopt ... de wereld zit vol met ellende en onderdrukking. Ik begrijp dat men niet één geval er uit mag pakken en daar wat aan doen ... maar dat men OF alle problemen moet aanpakken, OF niets moet doen. Aangezien alles aanpakken niet mogelijk is (want geloof me, Kongo en Uganda zijn maar het topje van de ijsberg) dus lijkt het er op dat jij denkt dat men niets moet doen.

Als je namelijk gelooft dat men nu eenmaal keuzes moet maken en niet alles in één keer oplossen, dan zul je moeten accepteren dat bepaalde zaken wel worden opgelost andere (nog) niet.

En daarbij spelen heel duidelijk eigen belangen een rol ... zoals dat ook voor de nederlandse aanpak geldt ... lees de ontwikkelingsparagraaf van de verschillende partijen er maar op na. Zodra men door de algemene theorie en ideologie heen is maken ook zij allemaal keuzes, waarbij andere belangen altijd een rol spelen. Het is niet mooi, maar het is wel realistisch.

observer
11-11-03, 13:34
er zijn maar weinig delen van afrika waar niet iets aan het handje is

vaak stammen strijden aangewakkert door religie

uganda burundi liberia sudan nigeria congo

Abou Jassem
11-11-03, 13:45
Geplaatst door Maslov
Beetje kinderachtig hoor Lennart, jij weet net zo goed als mij dat de 'levensader' van de westerse wereld niet vanuit Uganda komt, maar wel uit het midden oosten. :cool:

helemaal mee eens
het westen heeft geen baat bij aandacht aan deze landen en
hun problemen omdat het om een oorlog tussen christenen gaat en omdat ze indirect zelf verantwoordelijk zijn voor de toestand waarin deze arme mensen leven
daarom doen de westerse programma's(om de moreel) aan geldinzamelingsactie's om het (dom gehouden) volk in de waan te laten dat er echt wat aan gedaan word en om mensen af te leiden van het werkelijke probleem: de imperialistische en zionistische plan

lennart
11-11-03, 14:48
Geplaatst door observer
er zijn maar weinig delen van afrika waar niet iets aan het handje is

vaak stammen strijden aangewakkert door religie

uganda burundi liberia sudan nigeria congo

Veelste makkelijk. Aantoonbaar is dat de meeste strijd daar wordt aangewakkerd door Westerse financiele belangen. Het is dan ook geen toeval dat de meeste wapens daar in omloop uit het Westen komen.

Zie bijv: http://www.maroc.nl/nieuws/forums/showthread.php?s=&threadid=76224