PDA

Bekijk Volledige Versie : Hoe zit het nu met rassen en zo?



Zwarte Schaap
10-11-03, 21:46
Hoe zit het nu met rassen , soorten enzo?


De indeling van de mens

Hoofdafdeling: Gewervelde dieren
Klasse : Zoogdieren
Orde : Primaten
Familie : Mensachtigen
Geslacht : Mens (homo)
Soort : De huidige(moderne) mens (Homo sapiens)



Rassen bestaan niet

Er zijn weinig woorden waarover zoveel misverstand bestaat als bet
woord ras. Erger is dat op grond van zogenaamde biologische criteria, in werkeIijkheid maatschappelijke vooroordelen, in de jaren dertig tienduizenden mensen het slachtoffer zijn geworden van overheidsmaatregelen in de Verenigde Staten en in Duitsland. En uiteindelijk zijn tijdens de Tweede wereIdoorlog miljoenen mensen vermoord omdat ze zogenaamd tot een 'inferieur ras' behoorden. De hele geschiedenis door zijn mensen gediscrimineerd omdat ze tot een ander ras behoorden maar wetenschappelijk gezien bestaan rassen met eens.

In de natuur zijn meer dan een miljoen planten en dieren waarvan geldt dat ze zich onderling niet kunnen voortplanten. Omdat mensen, van welke bevolkingsgroep dan ook, zich onderling wel kunnen voortplanten, dacht Darwin dan ook dat er maar één ras was, namelijk het mensenras. Overigens was ook hij een kind van zijn tijd toen hij schreef ‘Ergens in de toekonist zullen de beschaafde soorten de wilde vervangen, overal in de wereld.’

Door verschillende geleerden zijn in de loop der tijd allerlei indelingen van mensen gemaakt. De meeste zijn gebaseerd op de huidskleur, de vorm van bet hoofd en het gezicht en de lichaamsbouw. Een veel voorkomende indeling is die in Kaukasische, negroide, mongolide, Indiaanse en Maleisische rassen. Maar er zijn andere deskkundigen die negen geografische en tweeendertig plaatselijke rassen onderscheiden en weer anderen die de wereldbevolking in twee groepen indelen: sluikharigen en krulharigen. Soms wordt er zelfs verhand gelegd met de bijbel, zoals de Franse geleerde Cuvier die meent dat we allemaal van drie zonen van Noach afstammen. Genetiscb niet eenvondig te verklaren.

Uit deze verwarring is al af te leiden dat er wetenscbappelijk gezien
geen basis bestaat vour een indeling van ruim vijf miljard mensen in een paar groepen. Dat is zeker niet bet geval op grond van modern onderzoek naar erfelijkc eigcnschappen. Zo blijkt dat bij de zwarte bevolking in de Verenigde Staten 30 % van de onderzochte genen van Kaukasiscbe afkomst is. Vermoedelijk als gevolg van vroegere vermenging met blanken. Niettemin blijft de overheid in de Verenigde Staten in haar statistieken iedercen met een zwarte voorouder als zwart beschouwen. De huidskleur is een sociaal beoordelingsecriterium, geen genetisch.

Op basis van bet uiterlijk is bet vaak evenmin eenvoudig mensen in rassen in te delen. Vooral niet als er gedurende een vrij lange periode vermenging tussen verschillende bevolkingsgroepen heeft plaatsgevonden. Dat is bijvoorbeeld bet gcval in Zuid-Amerika en het Caraibisch gebied. Bij volkstellingen nmoest de indeling op uiterlijke eigenschappen al spoedig vervangen worden door een soeiale indeling en ook die leidt tot verwarring in plaats van duidelijkheid. Waarom willen overheden mensen toch indelen? In Centraal-Amerika kan iemand Indiaan zijn en op grond van zijn plaats in de samenleving als Latino worden beschouwd. Anderzijds kan een Latino een zeer donkere huidskleur hebben. Sinds de zestiende eeuw zijn er in Latijns-Amerika veel gemengde huwelijken geweest en heeft men zich afgezien daarvan soms veel van de cultuur van andere bevolkingsgroepen eigengemaakt. In het ene dorp spreekt men Spaans, maar kleedt men zich in traditioneel Indiaanse costuums, in een ander dorp spreekt men Indiaans, maar ziet er uiterlijk als Latino uit.

Aanvankelijk beschouwden de Spaanse veroveraars en hun afstammelingen zich als de bron van beschaving en de verdedigers van het christendom. De Indiaansc bevolking zag hen echter als onderdrukkers en vernietigers van de beschaving. Gedurende vierhonderd jaar is er in Latijns-Amerika veel etnische mobiliteit geweest en is het verschil tussen Indianen en Latino's een sociaal onderscheid geworden. De laatste tijd verdwijnt ook het verschil, omdat veel mensen met Indiaanse genen tot de welvarende en sociaal hoger gewaardeerde klassen zijn gaan behoren en veel Latino’s tot de lagere sociale klassen.

De idee dat het andere ras of de andere etnisebe groepering of natie minder is, is zo algemeen dat je soms in de verleiding komt te denken dat het genetisch bepaald is. Het woord ras heeft in veel talen de betekenis van oorsprong, bloed, zaad, relatie’. Dc Lappen noemen zich ter onderscheiding van andere groepen menselijke wezens’, een Indianenstam bestempelt zicb als de echte mens’ en Chinezen beschreven vroeger blanke ontdekkingsreizigers als 'groenogige barbaren die zo behaard zijn als apen, van wie ze ook afstammen'.

Wetenschappelijk gedefinieerd is een "ras"of ''bevolkingsgroep'': Een groep mensen met een combinatie van erfelijke kenmerken die hen van andere groepen onderscheidt en die onveranderd aan het nageslacht worden doorgegeven mits de omstandigeheden, die aanleiding gaven tot de eigenschappen, onveranderd blijven." Dat is een hele mond vol en in de huidige, internationale samenleving van steeds minder betekenis. Maar het helpt wel bij bet begrip van bet verleden.

Op grond van de aanwezigheid van de grootste variatie van erfelijke eigenschappen is de zwarte bevolkingsgroep het oudste. Hun DNA vertoont de meeste veranderingen, mutaties, in de tijd ontstaan. Gedurende de trektocht van de moderne mens naar bet noordwesten is het uiterlijk van de Kaukasiër enkele tienduizenden jaren geleden ontstaan als aanpassing aan de andere klimatologische omstandigheden. De haarkleur werd lichter, de beharing sterker, de lichaamsbouw anders. Sommigen leggen zelfs een verband tussen de grotere neus en de noodzaak van verwarming van de koude lucht. Hetzelfde geldt voorr het uiterlijk van de mongolide bevolkingsgroepen die naar Siberie en Azië trokken. De
ooglidplooi zou met de weerkaatsing van de zon op de sneeuwvlakten te maken kunnen hebben. De korte, gedrongen gestalte van de eskimo en zijn hoge vetgehalte lijkt een aanpassing van de barre klimatologische omstandigheden met lage temperaturen, sneeuw en ijsvlakten en weinig voedsel. Toch zijn zulke achterafredeneringen niet waterdicht, want de donkerste zwarten leven rond de evenaar in Afrika, waar de tropische bossen juist bescherming tegen de zon geven, waardoor evengoed een lichtere huidskleur verklaarbaar zou zijn.

Het is nog steeds niet duidelijk wanneer en hoe de splitsing tussen negroide en Kaukasische bevolkingsgroepen heeft plaatsgevonden. Modern onderzoek naar de variatie van genen en eiwitten suggereert dat de splitsing negroide-Kaukasische bevolkingsgroepen vóór die van de mongololidc groepen plaatsvond. Andere deskundigen geloven dat er eerst een splitsing negroide-mongolide/Kaukasisch is opgetreden en pas Ca. 55.000 jaar geleden de splitsinig mongolide-Kaukasisch.

Interessanter dan deze vraag voor het verleden is de constatering dat uit moderne genetische analysen blijkt dat driekwart van alle geteste eiwitten hetzelfde is bij alle mensen, ongeacht tot welke
bevolkingsgroep of ras ze behoren. Van de resterende 25% eiwitten bestaan verschillende vormen doordat de coderende genen door mutaties variaties vertonen. Als je naar het voorkomen van deze variaties kijkt, berust 85% van de variatie op genetische verschillen tussen mensen binnen dezelfde stam, bevolkingsgroep of natie. Ongeveer 8% heeft te maken met verschillen tussen stammen en groepen en slechts 7% met verschillen tussen de zogenaamde rassen.

Dit vormt de achtergrond van de uitspraak dat het verschil tussen mensen binnen een ras groter is dan tussen mensen van verschillende rassen. Uit reacties op een televisietuitzending over dit onderwerp bleek dat veel kijkers daar niets van begrepen. Misschien is het duidelijker als je je voorstelt dat er meer dan een miljard mensen met een mongolide uiterlijk zijn. Tussen die enorme aantallen mensen zijn al zoveel verschillen in allerlei lichamelijke en geestelijke eigenschappen en gedragingen, dat de paar eigenschappen die anders zijn dan bij mensen van een ander ras, daarbij in het niet vallen. Maar zo'n uitleg helpt niets, want mensen blijven denken dat ‘die zwarten’ of ‘die Chinezen’ toch anders zijn. Dat heeft vooral te maken met sociale vooroordelen die door verwijzingen naar uiterlijk en gedrag worden verhuld.

Bron: Alle mensen zijn ongelijk van prof.Dr. Hans Galjaard

De meest gangbare indeling van de rassen die men hanteert is gebasseerd op genen- en taalonderzoek van L.Cavalli -Sforza, P.Menozzi and A.piazza, History and Geography of human genes, Princeton, New York, !994:

http://members.lycos.nl/moonrider/stamboom

Zagora
10-11-03, 21:49
Had jij ook niet ooit een onderzoek geplaatst dat bewees dat er geen genetisch verschil bestaat tussen Berbers en Arabieren?

Tomas
10-11-03, 21:56
Er is blijkbaar geen algemeen geldende definitie.


Tussen die enorme aantallen mensen zijn al zoveel verschillen in allerlei lichamelijke en geestelijke eigenschappen en gedragingen, dat de paar eigenschappen die anders zijn dan bij mensen van een ander ras, daarbij in het niet vallen.

Dit en het feit dat er gelukkig geen mensen zijn met voldoende invloed die zich bezig houden met de rassen zuiver te houden, zoals bij honden, waardoor mensenrassen nooit meer dan iets zo hypotetisch zal zijn dat je er wetenschappelijk gezien niks aan hebt.

Zwarte Schaap
10-11-03, 21:56
Geplaatst door Zagora
Had jij ook niet ooit een onderzoek geplaatst dat bewees dat er geen genetisch verschil bestaat tussen Berbers en Arabieren?

Ik heb een beetje moeite met je vraagstelling.

Als ik ''niet'' en ''geen'' goed lees dan vraag je me of ik ooit een onderzoek heb geplaatst waaruit blijkt dat er een genetische verschil is tussen arabieren en imazighen? Dan luidt mijn antwoord ja.

Maar als je bedoelt of ik ooit een onderzoek heb geplaatst waaruit blijkt dat er geen verschil is tussen arabieren en imazighen dan luidt mijn antwoord nee.

Zagora
10-11-03, 21:58
Geplaatst door Zwarte Schaap
Ik heb een beetje moeite met je vraagstelling.

Als ik ''niet'' en ''geen'' goed lees dan vraag je me of ik ooit een onderzoek heb geplaatst waaruit blijkt dat er een genetische verschil is tussen arabieren en imazighen? Dan luidt mijn antwoord ja.

Maar als je bedoelt of ik ooit een onderzoek heb geplaatst waaruit blijkt dat er geen verschil is tussen arabieren en imazighen dan luidt mijn antwoord nee.

Het eerste antwoord is bevredigend

nefertiti
10-11-03, 23:29
http://members.lycos.nl/moonrider/stamboom

http://members.lycos.nl/moonrider/stamboom

Het lijkt erop dat de tak van de "berbers" een beetje aangepast is. Vanwaar het andere lettertype? Beetje overschreven of zo?

Zwarte Schaap
11-11-03, 00:46
Geplaatst door nefertiti
http://members.lycos.nl/moonrider/stamboom

http://members.lycos.nl/moonrider/stamboom

Het lijkt erop dat de tak van de "berbers" een beetje aangepast is. Vanwaar het andere lettertype? Beetje overschreven of zo?

Om de plaats van de Imazighen te laten opvallen.

Mark
11-11-03, 07:12
Geplaatst door Zwarte Schaap
http://members.lycos.nl/moonrider/stamboom

Fascinerend dat de Noord Chinezen dichter bij de amerikaanse Indianen staan dan bij hun Zuid Chinese landgenoten.

En als ik het goed begrijp zijn de Iraniers praktisch onze familie....

freya
11-11-03, 08:22
Met de huidige globalisering is over een 100 jaar die hele onzin over rassen afgelopen. Dan is iedereen van gemengd bloed en kunnen al die boekjes en tabellen op de brandstapel :strik:

et_2000nl
11-11-03, 08:31
Geplaatst door freya
Met de huidige globalisering is over een 100 jaar die hele onzin over rassen afgelopen. Dan is iedereen van gemengd bloed en kunnen al die boekjes en tabellen op de brandstapel :strik:

Dan moeten eerst wel allerlei regels en voorkeuren de brandstapel op. Het feit dat moslimvrouwen niet met "niet moslim mannen" mogen trouwen, helpt niet zo bij jouw globalisering.....
En in het statement "Convert your religion, get a date", geloof ik ook al niet zo...

:hihi:

freya
11-11-03, 08:48
Geplaatst door et_2000nl
Dan moeten eerst wel allerlei regels en voorkeuren de brandstapel op. Het feit dat moslimvrouwen niet met "niet moslim mannen" mogen trouwen, helpt niet zo bij jouw globalisering.....
En in het statement "Convert your religion, get a date", geloof ik ook al niet zo...

:hihi:

Kijk even naar de boom van schaap en bedenk dan welke 'rassen' allemaal moslim zijn.
Dan zie je zelf wel wat voor onzin je hier schrijft :moe:

et_2000nl
11-11-03, 08:58
Geplaatst door freya
Kijk even naar de boom van schaap en bedenk dan welke 'rassen' allemaal moslim zijn.
Dan zie je zelf wel wat voor onzin je hier schrijft :moe:

Dus jij trouwt morgen met een niet moslim?

Boefje!!!!!

freya
11-11-03, 09:14
Geplaatst door et_2000nl
Dus jij trouwt morgen met een niet moslim?

Boefje!!!!!

Denk jij dat ik moslim ben? :D



En ben je nou zo dom of doe je net alsof? :eek:

Sinds wanneer is islam rasgebonden?

et_2000nl
11-11-03, 09:32
Denk jij dat ik moslim ben? :D

Dat is een vraag, ik zou het niet weten.


En ben je nou zo dom of doe je net alsof? :eek:

Als je dat vraagt mag dat. Als je vraag retorisch is, mag ik je antwoorden dat je stelling meer afhankelijk is van de kwaliteiten van de steller, dan van mijn antwoord. Maar retorische vragen stellen doe jij toch niet?


Sinds wanneer is islam rasgebonden?

Opnieuw een vraag. Euuuuhhhh, nee!

Maar omdat we beiden nogal nieuwsgierige typejes zijn, stellen veel vragen enzo. Mag ik jou ook wat vragen:

1. Ben jij moslim?
2. Vind je mij dom?
3. Is islam rasgebonden?

freya
11-11-03, 09:44
Geplaatst door et_2000nl
Dat is een vraag, ik zou het niet weten.

Als je dat vraagt mag dat. Als je vraag retorisch is, mag ik je antwoorden dat je stelling meer afhankelijk is van de kwaliteiten van de steller, dan van mijn antwoord. Maar retorische vragen stellen doe jij toch niet?

Opnieuw een vraag. Euuuuhhhh, nee!

Maar omdat we beiden nogal nieuwsgierige typejes zijn, stellen veel vragen enzo. Mag ik jou ook wat vragen:

1. Ben jij moslim?
2. Vind je mij dom?
3. Is islam rasgebonden?

:haha:


Nee ik ben geen moslim, waarom vraag je dat?

Ja ik vind je dom als je over moslimhuwelijken begint in een disussie over rassen.

Nee de islam is niet rasgebonden en als je dat niet snapt dan ben je nog veel dommer dan ik al dacht :fpuh:

et_2000nl
11-11-03, 09:56
Nee ik ben geen moslim, waarom vraag je dat?

Men stelt vragen omdat men nieuwgierig is. Wist je dat niet?


Ja ik vind je dom als je over moslimhuwelijken begint in een disussie over rassen.

Dat mag jij vinden, en ik zal het naar waarde schatten. Maar je begrijpend lezen is niet al te best. Dat wil niet zeggen dat ik zal stellen dat je dom bent, hooguit ietsje beperkt in je leescapaciteiten.


Nee de islam is niet rasgebonden en als je dat niet snapt dan ben je nog veel dommer dan ik al dacht :fpuh: [/B]

Dan zal ik jouw mening naar nog meer waarde schatten.

Je hebt gelijk.... Ik ben dom en jij slim....

freya
11-11-03, 10:02
Geplaatst door et_2000nl
Men stelt vragen omdat men nieuwgierig is. Wist je dat niet?

Dat mag jij vinden, en ik zal het naar waarde schatten. Maar je begrijpend lezen is niet al te best. Dat wil niet zeggen dat ik zal stellen dat je dom bent, hooguit ietsje beperkt in je leescapaciteiten.

Dan zal ik jouw mening naar nog meer waarde schatten.

Je hebt gelijk.... Ik ben dom en jij slim....

Laat ik dan ook even een paar duidelijk geformuleerde vragen aan jou stellen:

Waarom zie jij een verband tussen een discussie over rassen en de (discutabele) islamitische huwelijksregels voor moslima's?

Is de islam volgens jou wel rasgebonden?

:strik:

et_2000nl
11-11-03, 10:13
Geplaatst door freya
Laat ik dan ook even een paar duidelijk geformuleerde vragen aan jou stellen:

Waarom zie jij een verband tussen een discussie over rassen en de (discutabele) islamitische huwelijksregels voor moslima's?

Is de islam volgens jou wel rasgebonden?

:strik:

Dat jij met domme mensen wil discusieren zeg. Maar misschien gebruik je die krachtermen alleen maar als beinvloeding van de discussie in plaats van als een statement.... Nee toch, zo ben jij niet.


Waarom zie jij een verband tussen een discussie over rassen en de (discutabele) islamitische huwelijksregels voor moslima's?

Inderdaad (soms) verwerpelijk. Omdat rassen onder andere ontstaan door vermenging van genen. Zie ook de stelling dat negroiden zo'n 30% caucasische genen bevatten. Maatschappelijke regels beinvloeden dus die verdere evolutie, als je daar al over mag spreken, want inderdaad het woord "ras" word hier ter discussie gesteld.
Niks meer niks minder.


Is de islam volgens jou wel rasgebonden?

Nope.... Hoogmoedswaanzin wel. Dat heeft elk "ras"..... :hihi:
Of ga ik nu off topic?

nefertiti
11-11-03, 10:25
Als we Freya haar visie moeten volgen dan ziet die boom er binnen honderd jaar uit als een gewone vork met twee takken: de moslims en de niet-moslims!

lijkt me wel saai zo!

et_2000nl
11-11-03, 10:28
Geplaatst door nefertiti
Als we Freya haar visie moeten volgen dan ziet die boom er binnen honderd jaar uit als een gewone vork met twee takken: de moslims en de niet-moslims!

lijkt me wel saai zo!

Boze tongen beweren, dat sommige mensen denken dat die boom al bestaat, in ieder geval handelen ze er naar....

freya
11-11-03, 10:30
Geplaatst door nefertiti
Als we Freya haar visie moeten volgen dan ziet die boom er binnen honderd jaar uit als een gewone vork met twee takken: de moslims en de niet-moslims!

lijkt me wel saai zo!

Ons nefje denkt dus wel dat islam een ras is

En ons nefje houdt dus wel van onderscheid tussen rassen

et_2000nl
11-11-03, 10:32
Geplaatst door freya
Ons nefje denkt dus wel dat islam een ras is

En ons nefje houdt dus wel van onderscheid tussen rassen

DAT ZEGT IE NIET!!!!

Sorry caps-lock stond aan.....

Sorry, hoe durf ik je met mijn onderontwikkelde brein tegen te spreken....

Slimmerd!

Tomas
11-11-03, 10:38
Die boom is alleen maar om schijnbare orde in de chaos van de natuur te bieden. Het heeft geen waarde. Het is slechts een papieren exercitie. Je kunt de rassen net zo indelen als je zelf wilt, zolang je je criteria maar duidelijk stelt.

Dat het beter zou zijn dat over 200 jaar alleen maar bastaarden bestaan is net zo'n vreemd als hopen dat de rassen zuiver blijven.

Dat betekent dat je meer waarde hecht aan zo'n klassificatie dan de opsteller recht op heeft.

Ik hoop niet dat alle auto's op elkaar gaan lijken en hoop ook niet dat alle hatchback's altijd en eeuwig op hatchback's zullen blijven lijken. Het kan me geen fuk schelen eerlijk gezegd. De toekomst verast altijd.

Alleen wat mij zo tegenvalt is de waarde die mensen aan dergelijke klassificaties blijven geven. Zal wel genetisch zijn.

freya
11-11-03, 10:44
Geplaatst door Tomas
Dat het beter zou zijn dat over 200 jaar alleen maar bastaarden bestaan is net zo'n vreemd als hopen dat de rassen zuiver blijven.



De enige reden waarom ik dat hoop is dat dan het gezeik over rassen wel afgelopen moet zijn, omdat niemand meer kan weten tot welk 'ras' hij/zij dan wel niet behoord.

freya
11-11-03, 10:47
Geplaatst door et_2000nl
DAT ZEGT IE NIET!!!!

Sorry caps-lock stond aan.....

Sorry, hoe durf ik je met mijn onderontwikkelde brein tegen te spreken....

Slimmerd!

Nefje is een zij :)

En vergeleken bij haar brein ben jij hoogbegaafd! :strik:

Ik ben dus bang dat ik er niet veel naast zal zitten

Zoek eens een paar van haar posts op zou ik zeggen :P

et_2000nl
11-11-03, 10:55
Geplaatst door freya
Nefje is een zij :)

En vergeleken bij haar brein ben jij hoogbegaafd! :strik:

Ik ben dus bang dat ik er niet veel naast zal zitten

Zoek eens een paar van haar posts op zou ik zeggen :P

Ik vind je nog liever habiba.... Ik ben niet de domste, ik ben slechts dom.... En soms hoogbegaafd

Mijn IE was onzijdig....

Gaan we daten? :wink:

nefertiti
11-11-03, 11:10
Ik vrees dan Freya het artikeltje niet gelezen heeft dat boven het prentje van de boom stond.

Want - net zoals Thomas al zei - heeft die boom helemaal niets met "rassen" te maken. (Heeft iemand ooit al van het ras 'Europeaan' gehoord? of het ras 'Congolees'? - Freya blijkbaar wel!)

Dat had Freya nog niet begrepen, want ze wil nog 100 jaar wachten alvorens te geloven dat rassen tegen DAN verdwenen zullen zijn!

Is het niet Freya'tje?

Ik vervolgde echter de gedachtengang van ET, die Freya er alsnog op kon wijzen dat haar zo bejubelde vermenging van de door haar ingebeelde rassen niet echt zou plaatsvinden omdat moslims enkel met moslims kunnen huwen.

Vandaaruit kan met een nieuwe tekening maken met de door Freya veronderstelde "interraciale" vermenging BINNEN de moslimgemeenschap, en de "interraciale" vermenging tussen de NIET-moslim gemeenschap.

en nogmaals zoals tomas stelde: dan zullen er gewoon andere criteria genomen worden om de bepaling "ras" te benoemen. vb. de "gelovigen" en de "niet-gelovigen".

Syphax
11-11-03, 11:33
:eek:

et_2000nl
11-11-03, 11:35
Geplaatst door nefertiti
Ik vrees dan Freya het artikeltje niet gelezen heeft dat boven het prentje van de boom stond.

Want - net zoals Thomas al zei - heeft die boom helemaal niets met "rassen" te maken. (Heeft iemand ooit al van het ras 'Europeaan' gehoord? of het ras 'Congolees'? - Freya blijkbaar wel!)

Dat had Freya nog niet begrepen, want ze wil nog 100 jaar wachten alvorens te geloven dat rassen tegen DAN verdwenen zullen zijn!

Is het niet Freya'tje?

Ik vervolgde echter de gedachtengang van ET, die Freya er alsnog op kon wijzen dat haar zo bejubelde vermenging van de door haar ingebeelde rassen niet echt zou plaatsvinden omdat moslims enkel met moslims kunnen huwen.

Vandaaruit kan met een nieuwe tekening maken met de door Freya veronderstelde "interraciale" vermenging BINNEN de moslimgemeenschap, en de "interraciale" vermenging tussen de NIET-moslim gemeenschap.

en nogmaals zoals tomas stelde: dan zullen er gewoon andere criteria genomen worden om de bepaling "ras" te benoemen. vb. de "gelovigen" en de "niet-gelovigen".

Nefje.... Nogmaals sorry dat ik je IE noemde..... Ik ben een HIJ en jij een ZIJ. Daarme hebben we de classificatie van sexe in ieder geval bepaald....

Het is niet zo dat moslims niet met niet moslims mogen trouwen. Dit "recht" is slechts aan de mannen..... EN DAAR BEN IK HET MEE EENS :hihi: Dus vermengen die hap, ook al is het ietsje eenzijdig.....

Tomas
11-11-03, 11:40
Geplaatst door freya
De enige reden waarom ik dat hoop is dat dan het gezeik over rassen wel afgelopen moet zijn, omdat niemand meer kan weten tot welk 'ras' hij/zij dan wel niet behoord.

En ik hoop dat we over 200 jaar eindelijk eens mensen hebben die ondanks hun (ongetwijfeld nog altijd aanwezige) vele uiterlijke verschillen daar geen enkel vooroordeel meer op baseert.

Ik hou namelijk helemaal niet van eenheidsworst. Maar hoef daar gelukkig ook nirt voor te vrezen.

En Nefertiti als je mij aanhaalt, waardeer ik het wel dat daar dan enige begrip voor wat ik bedoel, in terug te lezen valt.

Syphax
11-11-03, 11:41
Sorry..verveling...

et_2000nl
11-11-03, 11:48
Geplaatst door Tomas
En ik hoop dat we over 200 jaar eindelijk eens mensen hebben die ondanks hun (ongetwijfeld nog altijd aanwezige) vele uiterlijke verschillen daar geen enkel vooroordeel meer op baseert.

Ik hou namelijk helemaal niet van eenheidsworst. Maar hoef daar gelukkig ook nirt voor te vrezen.

En Nefertiti als je mij aanhaalt, waardeer ik het wel dat daar dan enige begrip voor wat ik bedoel, in terug te lezen valt.

Helaas is het denken in "rassen" een menselijke reaktie. Iedereen wil zich identificeren bij de "groep" waar ie bij hoort. Welke classificatie je ook gebruikt, ras/religie/enz. De mens heeft altijd sterk de behoefte om te kiezen bij welke groep hij hoort. Helaas resulteerd dat altijd in niveau denken in kwaliteitenstatus/enz over die classificatie die je jezelf hebt gegeven.

Zonder de classificatie ras, komt er ongetwijfeld een ander. Het verdwijnen van die classificaties is dus een ijdele hoop, maar mijn insziens geen realiteit. Mensen kunnen niet zonder identiteit leven.

Allemaal drogredenen ik weet het.....

Daarom zeg ik altijd ik behoor tot de MENS.....

Tomas
11-11-03, 11:56
Geplaatst door et_2000nl
Helaas is het denken in "rassen" een menselijke reaktie. Iedereen wil zich identificeren bij de "groep" waar ie bij hoort. Welke classificatie je ook gebruikt, ras/religie/enz. De mens heeft altijd sterk de behoefte om te kiezen bij welke groep hij hoort. Helaas resulteerd dat altijd in niveau denken in kwaliteitenstatus/enz over die classificatie die je jezelf hebt gegeven.

Zonder de classificatie ras, komt er ongetwijfeld een ander. Het verdwijnen van die classificaties is dus een ijdele hoop, maar mijn insziens geen realiteit. Mensen kunnen niet zonder identiteit leven.

Allemaal drogredenen ik weet het.....


Ja, ja.. Ik weet het. Is racisme een taboe, krig je ethnicisme. Is dat taboe krijg je weer religie. Of culturisme?

Maar of het nu gaat om het ophemelen van je eigen groep, waarmee je dan indirecte jezelf superieure eigenschappen toedicht, zonder dat je dit dan zelf ook hoeft waar te maken. Want het zit gewoon in je. Of dat het juist gaat om die anderen inferieure eigenschappen toe te dichten. Ik denk juist vaak dat laatste.

[uote]Daarom zeg ik altijd ik behoor tot de MENS..... [/QUOTE]

Jij? Ha! Mocht je willen.

Abou Jassem
11-11-03, 12:01
een mens zonder identiteit ???
verklaar dat eens aan mij ?

et_2000nl
11-11-03, 12:13
Geplaatst door Abou Jassem
een mens zonder identiteit ???
verklaar dat eens aan mij ?

Die bestaat inderdaad niet.... Maar ook de zogenaamde zoektocht naar identiteit word enorm overschat....

et_2000nl
11-11-03, 12:15
Geplaatst door Tomas
Ja, ja.. Ik weet het. Is racisme een taboe, krig je ethnicisme. Is dat taboe krijg je weer religie. Of culturisme?

Maar of het nu gaat om het ophemelen van je eigen groep, waarmee je dan indirecte jezelf superieure eigenschappen toedicht, zonder dat je dit dan zelf ook hoeft waar te maken. Want het zit gewoon in je. Of dat het juist gaat om die anderen inferieure eigenschappen toe te dichten. Ik denk juist vaak dat laatste.

[uote]Daarom zeg ik altijd ik behoor tot de MENS.....
Jij? Ha! Mocht je willen.

Helemaal mee eens....

Omdat jij ook tot mens behoort, ga ik ook uit van jou superieuriteit, dezelfde die mijzelf toedicht....

Zoek eens op google naar ET, misschien ben ik wel geen mens?

Abou Jassem
11-11-03, 13:35
Geplaatst door et_2000nl
Die bestaat inderdaad niet.... Maar ook de zogenaamde zoektocht naar identiteit word enorm overschat....

leg deze overschatting eens uit ?

000NobelPrizes
11-11-03, 13:46
Zeg, volgens die malle boom ben ik toch nog wel steeds über en superieur en zo he? *ongerust*

Abou Jassem
11-11-03, 13:48
Geplaatst door 151 NobelPrizes
Zeg, volgens die malle boom ben ik toch nog wel steeds über en superieur en zo he? *ongerust*

die malle boom klopt van geen kant omdat ie niet
wetenschappelijk te verklaren is dus weerlegbaar

000NobelPrizes
11-11-03, 13:51
Geplaatst door Abou Jassem
die malle boom klopt van geen kant omdat ie niet
wetenschappelijk te verklaren is dus weerlegbaar
Dan klopt religie ook niet.
Maar dat klopt vast niet.

Zwarte Schaap
11-11-03, 13:59
Geplaatst door et_2000nl
Die bestaat inderdaad niet.... Maar ook de zogenaamde zoektocht naar identiteit word enorm overschat....

In nederland is het zeer handig en noodzakelijk voor de marokkaanse jongeren om zich een passende identiteit aan te meten, anders worden ze alleen voorzien van een autochtone criminele identiteit waar het past om de marokkaanse jongeren te bestempelen tot, anti-semiet, dieventuig, moslimterrorist, moslim fundamentalist, achterlijke islamiet, geiten*ker, culturele minderheid, buitenlander, bejaardenmishandelaars, vrouwenmishandelaars...etc.

Sla er gewoon een krant van de afgelopen maand op na en kies de identiteit die men voor de marokkaanse jongeren reserveert.

Daarom is het beter om te weten wie je bent en wat je identiteit is. Als je dat aan de ''autochtonen'' overlaat dan is er alleen een minderwaardige lage rol voor je weggelegd zodat de autochtonen en andere uitzuigers je wekelijks als boksbal kunnen gebruiken voor hun media-acties.

Ik zou zeggen investeer in je identiteit, ken je geschiedenis en weet wie je bent, als je dat aan de autochtonen overlaat dan is er alleen een inferieure plek voor je over. Kijk maar hoe men zich de laatste 15 jaar uitlaat over de marokkanen, hun geloof en cultuur.

Sta op en vernietig de stigmas/vooroordelen die je vastketenen en je trots en eer naar beneden halen.

Zwarte Schaap
11-11-03, 14:01
Geplaatst door Abou Jassem
die malle boom klopt van geen kant omdat ie niet
wetenschappelijk te verklaren is dus weerlegbaar


Begrijp je wel wat je zegt?

000NobelPrizes
11-11-03, 14:01
Geplaatst door Zwarte Schaap

Sta op en vernietig de stigmas/vooroordelen die je vastketenen en je trots en eer naar beneden halen.

Weet je wat je eer en trots naar beneden haalt? Onfatsoenlijk gedrag.

Ik ben blij dat wij het eindelijk ergens over eens zijn.

Zwarte Schaap
11-11-03, 14:02
Geplaatst door 151 NobelPrizes
Zeg, volgens die malle boom ben ik toch nog wel steeds über en superieur en zo he? *ongerust*

Ik snap niet hoe jij op grond van die boom kan concluderen dat je zogenaamd superieur bent. Waarin ben je dan superieur en hoe leid je dat af uit het plaatje van de stamboom van de mens?

000NobelPrizes
11-11-03, 14:05
Geplaatst door Zwarte Schaap
Ik snap niet hoe jij op grond van die boom kan concluderen dat je zogenaamd superieur bent.
Mijn superioriteit staat los van die malle boom :ego:

et_2000nl
11-11-03, 14:12
Geplaatst door Zwarte Schaap
In nederland is het zeer handig en noodzakelijk voor de marokkaanse jongeren om zich een passende identiteit aan te meten, anders worden ze alleen voorzien van een autochtone criminele identiteit waar het past om de marokkaanse jongeren te bestempelen tot, anti-semiet, diefen, moslimterrorist, moslim fundamentalist, achterlijke islamiet, geiten*ker, culturele minderheid, buitenlander, bejaardenmishandelaars, vrouwenmishandelaars...etc.

Sla er gewoon een krant van de afgelopen maand op na en kies de identiteit die men voor de marokkaanse jongeren reserveert.

Daarom is het beter om te weten wie je bent en wat je identiteit is. Als je dat aan de ''autochtonen'' overlaat dan is er alleen een minderwaardige lage rol voor je weggelegd zodat de autochtonen en andere uitzuigers je wekelijks als boksbal kunnen gebruiken voor hun media-acties.

Ik zou zeggen investeer in je identiteit, ken je geschiedenis en weet wie je bent, als je dat aan de autochtonen overlaat dan is er alleen een inferieure plek voor je over. Kijk maar hoe men zich de laatste 15 jaar uitlaat over de marokkanen, hun geloof en cultuur.

Sta op en vernietig de stigmas/vooroordelen die je vastketenen en je trots en eer naar beneden halen.

Dank voor je waardevolle aanvulling.... Ben het helemaal met je eens....

000NobelPrizes
11-11-03, 14:16
Geplaatst door et_2000nl
Dank voor je waardevolle aanvulling.... Ben het helemaal met je eens....

Oh nee he, niet nog een. Ik dacht even...

Dus jij vindt me ook een autochtone uitzuiger? :D
(nu geen open deur intrappen s.v.p.)

et_2000nl
11-11-03, 14:19
Geplaatst door 151 NobelPrizes
Oh nee he, niet nog een. Ik dacht even...

Dus jij vindt me ook een autochtone uitzuiger? :D
(nu geen open deur intrappen s.v.p.)

:ego:

Maar wel een superieure uitzuiger.... :hihi: Waar is de kassa?

000NobelPrizes
11-11-03, 14:22
Geplaatst door et_2000nl
:ego:

Maar wel een superieure uitzuiger.... :hihi: Waar is de kassa?
En daar is de open deur. Ik had niet gedacht dat je erin zou tuinen.

(en toch moest ik erg hard lachen).

Zwarte Schaap
11-11-03, 14:22
Geplaatst door 151 NobelPrizes
Mijn superioriteit staat los van die malle boom :ego:

MIjn vraag stelde ik naar aanleiding van je uitspraak waar je je superioriteit uit het plaatje van de boom kon halen. Daar is mijn vraag op gericht. Kun je daar een antwoord op geven?

000NobelPrizes
11-11-03, 14:25
Geplaatst door Zwarte Schaap
MIjn vraag stelde ik naar aanleiding van je uitspraak waar je je superioriteit uit het plaatje van de boom kon halen. Daar is mijn vraag op gericht. Kun je daar een antwoord op geven?
Bizar... Je stelt een vraag en quote tegelijkertijd mijn antwoord.

et_2000nl
11-11-03, 14:25
Geplaatst door 151 NobelPrizes
En daar is de open deur. Ik had niet gedacht dat je erin zou tuinen.

(en toch moest ik erg hard lachen).

He, wat ben ik weer dom.... Komt door die inferieure afkomst die jij me toedicht. Stouterd!!!!

000NobelPrizes
11-11-03, 14:26
Geplaatst door et_2000nl
He, wat ben ik weer dom.... Komt door die inferieure afkomst die jij me toedicht. Stouterd!!!!

Jij niet. Jouw twijgje komt heel dicht in de buurt van mijn loof.

et_2000nl
11-11-03, 14:28
Geplaatst door 151 NobelPrizes
Bizar... Je stelt een vraag en quote tegelijkertijd mijn antwoord.

Dat heet retorische vraag, maar dan anders.... Nou moe....

Ik vind elke tak van die boom superieur. Duh! Dus ben ik het voor het eerst vandaag eens met Nobeltje....

000NobelPrizes
11-11-03, 14:29
Geplaatst door et_2000nl
Dus ben ik het voor het eerst vandaag eens met Nobeltje....
Dat gaat je vrienden kosten: ik waarschuw maar vast.

et_2000nl
11-11-03, 14:30
Geplaatst door 151 NobelPrizes
Jij niet. Jouw twijgje komt heel dicht in de buurt van mijn loof.

Mag ik jouw twijgje spelen in jouw loof?

et_2000nl
11-11-03, 14:31
Geplaatst door 151 NobelPrizes
Dat gaat je vrienden kosten: ik waarschuw maar vast.

IK HEB GEEN VRIENDEN!!!!

Alleen vage kenissen, en alleen op het eind van de maand, de dag na het ontvangen van mijn salaris!

000NobelPrizes
11-11-03, 14:33
Geplaatst door et_2000nl
Mag ik jouw twijgje spelen in jouw loof?

"Nee!" brieste het takkewijf.

000NobelPrizes
11-11-03, 14:34
Geplaatst door et_2000nl
IK HEB GEEN VRIENDEN!!!!

Alleen vage kenissen, en alleen op het eind van de maand, de dag na het ontvangen van mijn salaris!
Oh jee. Zelfmedelijden. Alweer een Schaap-loot aan de iep.

Zwarte Schaap
11-11-03, 14:34
Geplaatst door 151 NobelPrizes
Bizar... Je stelt een vraag en quote tegelijkertijd mijn antwoord.

Speel je nu dom of ben je echt dom?



Geplaatst door 151 NobelPrizes
Zeg, volgens die malle boom ben ik toch nog wel steeds über en superieur en zo he? *ongerust*
(Vandaag 14:46)


Geplaatst door Zwarte Schaap
Ik snap niet hoe jij op grond van die boom kan concluderen dat je zogenaamd superieur bent. Waarin ben je dan superieur en hoe leid je dat af uit het plaatje van de stamboom van de mens?
(Vandaag 15:02)


Geplaatst door 151 NobelPrizes
Mijn superioriteit staat los van die malle boom :ego:
(Vandaag 15:05)


Geplaatst door Zwarte Schaap
MIjn vraag stelde ik naar aanleiding van je uitspraak waar je je superioriteit uit het plaatje van de boom kon halen. Daar is mijn vraag op gericht. Kun je daar een antwoord op geven?
( Vandaag 15:22)

Zie bovenaan weer!

000NobelPrizes
11-11-03, 14:35
Geplaatst door Zwarte Schaap
Speel je nu dom of ben je echt dom?

Ik ben niet dom. Ik ben superieur.

et_2000nl
11-11-03, 14:36
Geplaatst door 151 NobelPrizes
"Nee!" brieste het takkewijf.

Doe ik het gewoon stiekum :ego:, zegt deze boom van een vent....

Zwarte Schaap
11-11-03, 14:40
Geplaatst door 151 NobelPrizes
Ik ben niet dom. Ik ben superieur.

Kortom je hebt geen uitleg voor je uitspraak.

000NobelPrizes
11-11-03, 14:42
Geplaatst door Zwarte Schaap
Kortom je hebt geen uitleg voor je uitspraak.

Oh for heaven's sake man, waar is je humor.

Zet een boom op met ET en zit niet zo te zeiken om niks.

et_2000nl
11-11-03, 14:43
Geplaatst door 151 NobelPrizes
Oh jee. Zelfmedelijden. Alweer een Schaap-loot aan de iep.

Vol met zelfmedelijden.... Heb problemen met mijn identiteit.... Komt door al die superieure mensen om me heen. Dan voel ik mij zo nietig....

000NobelPrizes
11-11-03, 14:44
Geplaatst door et_2000nl
Vol met zelfmedelijden.... Heb problemen met mijn identiteit.... Komt door al die superieure mensen om me heen. Dan voel ik mij zo nietig....
Geen enkele reden toe. Je bent hartstikke lief, lees ik.

Zwarte Schaap
11-11-03, 14:46
Geplaatst door 151 NobelPrizes
Oh for heaven's sake man, waar is je humor.

Zet een boom op met ET en zit niet zo te zeiken om niks.

Ga lekker in een andere topic geilen met je twijgjes en loofjes. We zijn niet allemaal dagelijks loops dat we dat aan iedereen kenbaar moeten maken.

et_2000nl
11-11-03, 14:47
Geplaatst door 151 NobelPrizes
Oh for heaven's sake man, waar is je humor.

Zet een boom op met ET en zit niet zo te zeiken om niks.

Hallo, hou mij er buiten als je het niet eens kunt worden met schaapje....

et_2000nl
11-11-03, 14:48
Geplaatst door Zwarte Schaap
Ga lekker in een andere topic geilen met je twijgjes en loofjes. We zijn niet allemaal dagelijks loops dat we dat aan iedereen kenbaar moeten maken.

:hihi:

Zwarte Schaap heeft WEL gevoel voor humor....

et_2000nl
11-11-03, 14:50
Geplaatst door 151 NobelPrizes
Geen enkele reden toe. Je bent hartstikke lief, lees ik.

Mmmmmm..... Je helpt me uit mijn dal.....

Trouwens je moet niet alles geloven dat je leest, zeker niet als de bron en het doel hetzelfde zijn....

freya
11-11-03, 15:38
Geplaatst door nefertiti
Ik vrees dan Freya het artikeltje niet gelezen heeft dat boven het prentje van de boom stond.

Want - net zoals Thomas al zei - heeft die boom helemaal niets met "rassen" te maken. (Heeft iemand ooit al van het ras 'Europeaan' gehoord? of het ras 'Congolees'? - Freya blijkbaar wel!)

Dat had Freya nog niet begrepen, want ze wil nog 100 jaar wachten alvorens te geloven dat rassen tegen DAN verdwenen zullen zijn!

Is het niet Freya'tje?

Ik vervolgde echter de gedachtengang van ET, die Freya er alsnog op kon wijzen dat haar zo bejubelde vermenging van de door haar ingebeelde rassen niet echt zou plaatsvinden omdat moslims enkel met moslims kunnen huwen.

Vandaaruit kan met een nieuwe tekening maken met de door Freya veronderstelde "interraciale" vermenging BINNEN de moslimgemeenschap, en de "interraciale" vermenging tussen de NIET-moslim gemeenschap.

en nogmaals zoals tomas stelde: dan zullen er gewoon andere criteria genomen worden om de bepaling "ras" te benoemen. vb. de "gelovigen" en de "niet-gelovigen".

I rest my case :hihi:

Abou Jassem
12-11-03, 11:20
Geplaatst door 151 NobelPrizes
Dan klopt religie ook niet.
Maar dat klopt vast niet.

ik dacht dat we het hier hadden over identiteit en niet
over religie???
en dan nog zeggen dat moslims altijd het geloof erbij halen

Abou Jassem
12-11-03, 11:22
Geplaatst door Zwarte Schaap
Begrijp je wel wat je zegt?

slaat nergens op wat je zegt???
reageer dan niet ofzo

Zwarte Schaap
12-11-03, 12:39
Geplaatst door Abou Jassem
slaat nergens op wat je zegt???
reageer dan niet ofzo

Uit je vorige berichtje maak ik uit dat je het niet snapt.

Abou Jassem
12-11-03, 12:41
Geplaatst door Zwarte Schaap
Uit je vorige berichtje maak ik uit dat je het niet snapt.

leg uit wat ik niet snap
dan kunnen we verder praten

et_2000nl
12-11-03, 12:45
Geplaatst door Abou Jassem
slaat nergens op wat je zegt???
reageer dan niet ofzo

Abou, men heeft mij geadviseerd dat hoe meer men op jou reageerd, hoe gefrustreerder je word en hoe meer je je volhard in je gelijk....
En als wij zo door gaan we een nieuwe Abou JahJah creeeren. Daarom heb ik besloten om niet te reageren.

Maar als je aangeeft dat het negeren een grotere frustratie oplevert dan mijn bekrompen antwoorden, wil ik parcticipatie weer overwegen....

Salaam Maliekoem.

Alles goed?

ET

Abou Jassem
12-11-03, 12:50
Geplaatst door et_2000nl
Abou, men heeft mij geadviseerd dat hoe meer men op jou reageerd, hoe gefrustreerder je word en hoe meer je je volhard in je gelijk....
En als wij zo door gaan we een nieuwe Abou JahJah creeeren. Daarom heb ik besloten om niet te reageren.

Maar als je aangeeft dat het negeren een grotere frustratie oplevert dan mijn bekrompen antwoorden, wil ik parcticipatie weer overwegen....

Salaam Maliekoem.

Alles goed?

ET

hahahahaha
dit slaat helemaaaaaaaaaaal nergens op
we wisselen hier toch gewoon van argumentendat heeft
niks met volharding van gelijk te maken???
ik ben verre van gefrustreerd hoe kom je daarbij
en ik ben geen abou jahjah ik ben gewoon een dood
normaal mens okey
dus verklaar je nader wil je

et_2000nl
12-11-03, 12:54
Geplaatst door Abou Jassem
hahahahaha
dit slaat helemaaaaaaaaaaal nergens op
we wisselen hier toch gewoon van argumentendat heeft
niks met volharding van gelijk te maken???
ik ben verre van gefrustreerd hoe kom je daarbij
en ik ben geen abou jahjah ik ben gewoon een dood
normaal mens okey
dus verklaar je nader wil je

Niet zo serieus man.... Ik zat je te dollen....

Zat gisteren wat te dollen over ZZ, ik heb bewondering voor hem, en ben het nog steeds niet met hem eens....

Ik noemde jou een "JahJah school of propoganda" newby en dat weerstand alleen maar volhard.... Daarom geen weerstand....

Leuk he?


Maar ik ben het met alles wat je zegt eens vandaag.....

Dus GO Abou GO....

Abou Jassem
12-11-03, 12:58
Geplaatst door et_2000nl

Niet zo serieus man.... Ik zat je te dollen....

Zat gisteren wat te dollen over ZZ, ik heb bewondering voor hem, en ben het nog steeds niet met hem eens....

Ik noemde jou een "JahJah school of propoganda" newby en dat weerstand alleen maar volhard.... Daarom geen weerstand....

Leuk he?


Maar ik ben het met alles wat je zegt eens vandaag.....

Dus GO Abou GO.... [/B]

iwa jah ik zag er de gein niet van in:)
maar verder is alles wel goed met me hoor :knipoog:
met jou ook?
ps: heb je dat boek van dyab abou jahjah nou al
gelezen ofniet:D

et_2000nl
12-11-03, 13:03
Geplaatst door Abou Jassem
iwa jah ik zag er de gein niet van in:)
maar verder is alles wel goed met me hoor :knipoog:
met jou ook?
ps: heb je dat boek van dyab abou jahjah nou al
gelezen ofniet:D

Da' je probleem Abou, jij ziet nergens de gein van in.... :knipoog:

Ik ga dat boek van tussen twee werelden kopen, maar heb het deze week te druk op mijn werk.... Weekend of zo, moet ik toch naar de bieb, zit een grote boekhandel naast....

Kan ik het boek ook ergens jatten, ik heb er namelijk nogal moeite mee de man financieel te steunen (Grap Abou, en een hele flauwe ook)....

Zwarte Schaap
12-11-03, 13:21
Geplaatst door Abou Jassem
leg uit wat ik niet snap
dan kunnen we verder praten


Geplaatst door Abou Jassem
die malle boom klopt van geen kant omdat ie niet
wetenschappelijk te verklaren is dus weerlegbaar

De boom is gebasseerd op wetenschappelijke gegevens en onderzoek. Dan is de boom dus wel wetenschappelijk te verklaren.

Je kunt de boom natuurlijk nog altijd proberen te weerleggen maar niet met de door jou gebruikte argument.

Abou Jassem
12-11-03, 13:22
Geplaatst door et_2000nl
Da' je probleem Abou, jij ziet nergens de gein van in.... :knipoog:

Ik ga dat boek van tussen twee werelden kopen, maar heb het deze week te druk op mijn werk.... Weekend of zo, moet ik toch naar de bieb, zit een grote boekhandel naast....

Kan ik het boek ook ergens jatten, ik heb er namelijk nogal moeite mee de man financieel te steunen (Grap Abou, en een hele flauwe ook)....

ik kan je vertellen je krijgt zeker waar voor je geld
en je wordt er ook nog een stuk wijzer door vind ik zelf
dan;)

Abou Jassem
12-11-03, 13:41
Geplaatst door Zwarte Schaap

[QUOTE]De boom is gebasseerd op wetenschappelijke gegevens en onderzoek. Dan is de boom dus wel wetenschappelijk te verklaren.

welke wetenschappelijke gegevens en onderzoek?


Je kunt de boom natuurlijk nog altijd proberen te weerleggen maar niet met de door jou gebruikte argument.

mijn argumenten zijn dat die namen die aan die takken hangen
geen rassen zijn maar volkeren die in de loop van hun evolutie zich hebben aangepast aan de omstandigheden en aan elkaar door vermenging waardoor er uiterlijke kenmerken van zo'n gemeenschap ontstaan
om deze boom wetenschappeljk te verklaren door te stellen dat mensen
kunnen worden ingedeeld in rassen doordat ze genetisch van elkaar verschillen is volkomen onlogisch
het zijn uiterlijke kenmerken van mensen en heeft niets met ras te maken
je wil dus zeggen dat mensen die zwart zijn altijd een zwart kind krijgen, zoniet dan zou jou rassen theorie niet kloppen maar er zijn tal van voorbeelden
waarbij er zwarte ouders waren die witte kinderen krijgen en witte ouders die zwarte kinderen krijgen

et_2000nl
12-11-03, 13:55
Geplaatst door Abou Jassem
ik kan je vertellen je krijgt zeker waar voor je geld
en je wordt er ook nog een stuk wijzer door vind ik zelf
dan;)

Inderdaad, de broodnodige ammunitie om het nog meer niet met je eens te zijn....

jaja
12-11-03, 13:58
Geplaatst door Abou Jassem
welke wetenschappelijke gegevens en onderzoek?



mijn argumenten zijn dat die namen die aan die takken hangen
geen rassen zijn maar volkeren die in de loop van hun evolutie zich hebben aangepast aan de omstandigheden en aan elkaar door vermenging waardoor er uiterlijke kenmerken van zo'n gemeenschap ontstaan
om deze boom wetenschappeljk te verklaren door te stellen dat mensen
kunnen worden ingedeeld in rassen doordat ze genetisch van elkaar verschillen is volkomen onlogisch
het zijn uiterlijke kenmerken van mensen en heeft niets met ras te maken
je wil dus zeggen dat mensen die zwart zijn altijd een zwart kind krijgen, zoniet dan zou jou rassen theorie niet kloppen maar er zijn tal van voorbeelden
waarbij er zwarte ouders waren die witte kinderen krijgen en witte ouders die zwarte kinderen krijgen volgens jou bestaan er dus ook geen honderassen. Ook dat is enkel een aanpassing van omstandigheden en een bepaalde manier van doorfokken ...

et_2000nl
12-11-03, 14:05
Geplaatst door jaja
volgens jou bestaan er dus ook geen honderassen. Ook dat is enkel een aanpassing van omstandigheden en een bepaalde manier van doorfokken ...

Volgens mij bedoeld Abou inderdaad dat al die rassen honden zijn.Wat hij dan vervolgens weer bestrijd, omdat hond iets te negatief klinkt en politiek niet verantwoord is....

Welke hondenras hij zichzelf plaats is mij ook een raadsel?

Ideetje:

Abou is een Pitbull.... Niet gebeten is altijd mis!

Ik ben een ChiWaWa.... Zo, en nou maar kijken of daar lekkere wijven op af komen....

Tomas
12-11-03, 14:07
Geplaatst door jaja
volgens jou bestaan er dus ook geen honderassen. Ook dat is enkel een aanpassing van omstandigheden en een bepaalde manier van doorfokken ...

Volgens mij zijn de hondenrassen van tegenwoordig grotendeels het gevolg van fokprogramma's. De natuur zou nooit zulke extreme verschillen, gezien het geografisch gebied, in stand kunnen houden.

Ooit is er eens een specifieke hond als basis gekozen voor een specifiek door die mensen gedefinieerd ras en daar is men mee door gaan fokken tot de gedrochten van tegenwoordig.

jaja
12-11-03, 14:17
Geplaatst door Tomas
Volgens mij zijn de hondenrassen van tegenwoordig grotendeels het gevolg van fokprogramma's. De natuur zou nooit zulke extreme verschillen, gezien het geografisch gebied, in stand kunnen houden.

Ooit is er eens een specifieke hond als basis gekozen voor een specifiek door die mensen gedefinieerd ras en daar is men mee door gaan fokken tot de gedrochten van tegenwoordig. de extreme varianten ja ... dat zijn fokprogramma's, maar er was weldegelijk een onderverdeling naar omstandigheden en takenpakket.

De rasdefinities zoals ze nu gelden zijn in eerste instantie afgeleid van het takenpakket van de honden toen het nog "werkdieren" waren. Honden, die konijnen moeten jagen in holen, moeten klein zijn, waakhonden fel (en vaak sterk) etc etc. Allengs zijn de "beste" de definitie van rassen geworden, waarbij dan ook nog eens bepaalde voorkeuren (bijv. kleur) een rol is gaan spelen. Maar het is heel zelden dat één specifiek dier ("Adam" :)) die aan het hoofd staat van een soort / ras, maar meestal een grotere groep.

Tomas
12-11-03, 14:23
Geplaatst door jaja
de extreme varianten ja ... dat zijn fokprogramma's, maar er was weldegelijk een onderverdeling naar omstandigheden en takenpakket.

De rasdefinities zoals ze nu gelden zijn in eerste instantie afgeleid van het takenpakket van de honden toen het nog "werkdieren" waren. Honden, die konijnen moeten jagen in holen, moeten klein zijn, waakhonden fel (en vaak sterk) etc etc. Allengs zijn de "beste" de definitie van rassen geworden, waarbij dan ook nog eens bepaalde voorkeuren (bijv. kleur) een rol is gaan spelen. Maar het is heel zelden dat één specifiek dier ("Adam" :)) die aan het hoofd staat van een soort / ras, maar meestal een grotere groep.

Hoeveel honden er nu precies ooit de basis vormden voor een ras doet er niet toe, het gaat erom dat het door mensen bepaalde omstandigheben zijn en door mensen bepaalde taken en dus een door mensen aangebrachte orde in de honden chaos.

Mark
12-11-03, 14:29
Geplaatst door Abou Jassem
maar er zijn tal van voorbeelden
waarbij er zwarte ouders waren die witte kinderen krijgen en witte ouders die zwarte kinderen krijgen

En dat verhaal dat dat gewoon wel eens gebeurt in de natuur geloofde die man?

:haha:

Zwarte Schaap
12-11-03, 20:08
Geplaatst door Abou Jassem
welke wetenschappelijke gegevens en onderzoek?

Gegevens met betrekking tot wetenschappelijke genenonderzoek en taalonderzoek.


mijn argumenten zijn dat die namen die aan die takken hangen
geen rassen zijn maar volkeren die in de loop van hun evolutie zich hebben aangepast aan de omstandigheden en aan elkaar door vermenging waardoor er uiterlijke kenmerken van zo'n gemeenschap ontstaan
IK heb toch niet voor niets dat stukje van prof. Galjaard geciteerd. De term ras is een schimmige definitie maar om toch het één en ander beter te begrijpen en te kunnen indelen heeft men ook gebruik gemaakt van taalonderzoek. De boom moet je niet los zien van wat prof galjaard stelt.


om deze boom wetenschappeljk te verklaren door te stellen dat mensen kunnen worden ingedeeld in rassen doordat ze genetisch van elkaar verschillen is volkomen onlogisch
Ik snap niet wat jij er niet logisch aan vindt. Het gaat er alleen om of die indeling gelegimiteerd is en een juiste weergave is is van je definitie van ras. Je kunt mensen zeer zeker indelen op grond van genenverschillen, maar is die indeling wel correct is de eigenlijke vraag.


het zijn uiterlijke kenmerken van mensen en heeft niets met ras te maken

Nogmaals het gaat er om wat je definitie van ras is? Als je stelt dat mensen met een gen voor een donkere huidskleur tot de negroide ras behoort, dan is dat heel goed mogelijk. Je onderzoekt gewoon wie zo een gen heeft en klaar is kees. Dus dat indelen is goed mogelijk daar gaat het niet om, het gaat erom of die indeling of definitie wat je stelt voor ras wel de lading dekt. Is indelen op grond van 3 genen of mischien wel meer genen die van elkaar verschillen wel een correcte indeling? (Ik zou zeggen lees het stuk van prof. Galjaard nog maar eens na)


je wil dus zeggen dat mensen die zwart zijn altijd een zwart kind krijgen, zoniet dan zou jou rassen theorie niet kloppen maar er zijn tal van voorbeelden In principe kunnen 2 negroide mensen die beide ook 100% negroide ouders hebben alleen negroide kinderen krijgen. Hooguit kan door een genmutatie het kind een albino zijn.

De voorbeelden waar jij het waarschijnlijk over hebt is heel goed mogelijk, maar dan moet je iets meer weten van de genetica om het goed te snappen. Ik zal het je proberen uit te leggen.

In de genetica onderscheidt men een dominant allel en een recessief allel. In de gen voor haarkleur heb je verschillende allellen. we nemen 2 uitersten, donker haar en blond haar. Donker haar noemt men een dominante allel, blond haar noemt men een recessief allel. Dominant houdt in als en kind 2 verschillende soorten allellen heeft dan is de donkere haarkleur dominant en krijgt het kind donker haar.

Hoe komt een kind nu aan 2 verschillende allellen? Als de moeder blond in haar gen voor haarkleur beide allelen blond zijn dan geeft ze 1 allel door aan het kind. Stel dat de vader met donker haar ook 2 allellen voor donker haar 1 allel doorgeeft aan zijn kind. Dan heeft het kind ''altijd'' donker haar immers het allel voor donker haar is dominant.

Stel nu dat een paar met beide donker haar beide halfbloedjes zijn. Beiden hebben één ouder die hun het recessieve allel voor blond haar heeft meegegeven. Dus aan de buitenkant hebben ze donker haar maar in hun gen hebben ze wel een recessieve allel voor blond haar.

Als het paar nu kinderen zou krijgen dan krijgen volgens de genetica:

-25 % van hun kinderen krijgen donker haar met 2 dominante allellen.
-50 % van hun kinderen krijgen donker haar met 1 dominant allel en 1 recessief allel.(aan de buitenkant donker maar in hun genen halfbloed)
25% van hun kinderen krijgen blond haar met 2 recessieve allellen (aan de buitenkant 100 % blond maar ook in de genen 100% blond)

H=Dominante allel voor haarkleur
h=recessieve allel voor haarkleur

Hh x Hh = HH + Hh + Hh + hh =

25% HH
50% Hh
25% hh

Kortom dit gaat ook op voor het gen voor huidskleur, dus het is heel goed mogelijk dat een paar die wat betreft huidskleur negroide zijn maar genetisch gezien ook beiden een recessieve allel hebben voor een lichte huidskleur (ondat één van hun ouders een blanke is) dat ze een blanke kindje krijgen. Sterker nog daar is 25 % kans op. Dat wil dus zeggen van de 4 kinderen kan er 1 (blond en) blank zijn.


waarbij er zwarte ouders waren die witte kinderen krijgen en witte ouders die zwarte kinderen krijgen Het eerste is heel aanemelijk maar het laatste lijkt mij weinig kans op. Als 2 blanken met blond haar ineens een negroide kindje krijgen is er echt wat meer aan de hand.

Tomas
12-11-03, 20:37
Geplaatst door Zwarte Schaap

Het eerste is heel aanemelijk maar het laatste lijkt mij weinig kans op. Als 2 blanken met blond haar ineens een negroide kindje krijgen is er echt wat meer aan de hand.

De kans is inderdaad klein, maar ik heb regelmatig in zuid-afrika dergelijke verhalen gehoord. Het kunnen natuurlijk broodje-aap verhalen zijn, maar ik denk dat het kan omdat huidskleur, haarkleur en oogkleur niet door een enkel gen bepaald worden, maar door een complex van allerlei genen die invloed hebben op de aanmaak van pygment, aanleg om pygment aan te maken uit de beschikbare stoffen, etc etc. In je voorbeelden geef je weer als het allemaal door een enkelvoudig gen bepaald wordt, dat is wel makkelijk om het mechanisme te begrijpen, maar de natuur is zoals altijd complexer.

Ik neem aan dat jij met allellen genen bedoelt? Of niet? En zo ja waarom noem je ze dan allellen?

nefertiti
12-11-03, 21:04
Thomas, Zuid-Afrika is een geval apart. Het grootste gedeelte van de zwarten uit Zuid-Afrika waren geen originele inwoners (dat waren enkel de bosjesmannen), maar ingevoerde slaven uit heel afrika.

Ontzettend veel van de zwarte vrouwen hadden kinderen van hun blanke (of arabische) 'meesters'.
De meeste zwarten in Zuid-Afrika hebben waarschijnlijk verschillende blanke voorouders.

Zwarte Schaap
12-11-03, 21:06
Geplaatst door Tomas
De kans is inderdaad klein, maar ik heb regelmatig in zuid-afrika dergelijke verhalen gehoord. Het kunnen natuurlijk broodje-aap verhalen zijn, Het lijkt mij zeer onwaarschijnlijk dat uit een blanke gezin met blanke ouders een negroide kind geboren wordt. Tegelijkertijd een donkere huidskleur, grotere lippen een plattere neus en kroeshaar kunnen we meteen naar het rijk der fabelen verwijzen. Zo een sterke mutatie lijkt mij echt fantasie.


maar ik denk dat het kan omdat huidskleur, haarkleur en oogkleur niet door een enkel gen bepaald worden, maar door een complex van allerlei genen die invloed hebben op de aanmaak van pygment, aanleg om pygment aan te maken uit de beschikbare stoffen, etc etc. In je voorbeelden geef je weer als het allemaal door een enkelvoudig gen bepaald wordt, dat is wel makkelijk om het mechanisme te begrijpen, maar de natuur is zoals altijd complexer.


Dat is waar , er bestaat nog ook iets als een intermediar fenotype (fenotype=buitenkant) en een onvolledige dominantie. Mijn voorbeelden zijn een vereenvoudigde basis om de overerfingprincipes te begrijpen.


Ik neem aan dat jij met allellen genen bedoelt? Of niet? En zo ja waarom noem je ze dan allellen? Als op dezelfde plaats in een bepaald chromosoom voor een bepaalde eigenschap verschillende genen kunnen voorkomen, worden die allellen genoemd.

Je zou kunnen zeggen voor de eigenschap haarkleur, bij een bepaalde dier, kunnen verschillende genen voorkomen. Als daar sprake van is dan noemen we dat allellen.

Tomas
12-11-03, 21:14
Geplaatst door nefertiti
Thomas, Zuid-Afrika is een geval apart. Het grootste gedeelte van de zwarten uit Zuid-Afrika waren geen originele inwoners (dat waren enkel de bosjesmannen), maar ingevoerde slaven uit heel afrika.

Ik heb het verhaal van de blanke zuid-afrikanen dat net toevallig dat de eerste blanken transvaal introkken de zulu's uit het noorden kwamen ietwat gewantrouwd.

Dus volgens mij leefden er allang mensen in zuid-afrika. De meer liberale zuid-afrikanen beweren dan ook dat jan van riebeek's eerste daad op de kaap het maken van kleurlingen was. En dat lukt niet echt goed zonder zwarte vrouwen.

Maar daardoor is er bijna geen blanke vrij van zwart bloed en vica versa. Heb ik altijd een leuk beeld gevonden in een land dat werkelijk barst van de racisten.



Ontzettend veel van de zwarte vrouwen hadden kinderen van hun blanke (of arabische) 'meesters'.
De meeste zwarten in Zuid-Afrika hebben waarschijnlijk verschillende blanke voorouders.

En als ze blank genoeg waren, werden deze kleurlingen gewoon als blanke gezien en kwam er dus vanzelf ook zwart bloed in de zogenaamd zuivere blanke gemeenschap. En dan kan je dus als rechte blanke racist spontaan een ietwat zwart kind krijgen.

Zwarte Schaap
12-11-03, 21:15
Geplaatst door nefertiti
Thomas, Zuid-Afrika is een geval apart. Het grootste gedeelte van de zwarten uit Zuid-Afrika waren geen originele inwoners (dat waren enkel de bosjesmannen), maar ingevoerde slaven uit heel afrika.

Ontzettend veel van de zwarte vrouwen hadden kinderen van hun blanke (of arabische) 'meesters'.
De meeste zwarten in Zuid-Afrika hebben waarschijnlijk verschillende blanke voorouders.

Ik weet er niet zoveel van af maar het lijkt mij zeer onwaarschijnlijk wat je boven beweert.

Ik geloof niet dat het grootste gedeelte ingevoerd is.
Ook je mededeling over arabieren lijkt mij te ver gezocht.

Tomas
12-11-03, 21:22
Geplaatst door Zwarte Schaap
Het lijkt mij zeer onwaarschijnlijk dat uit een blanke gezin met blanke ouders een negroide kind geboren wordt.

Iets te donker is al een schande.


Tegelijkertijd een donkere huidskleur, grotere lippen een plattere neus en kroeshaar kunnen we meteen naar het rijk der fabelen verwijzen. Zo een sterke mutatie lijkt mij echt fantasie.

Dat lijkt mij ook onwaarschijnlijk. Maar een belangrijske zwarte bevolikngsgroep de zulu's hebben heel vaak een sterke gelijkenis met de europese mens. Ik vind de zulu mannen persoonlijk erg mooie mannen. Een sterk spreken oudgrieks uiterlijk, trots, krijgshaftig en pikzwart.

Als je een zulu wit spuit, dan kan je met geen mogelijkheid zien dat je met een negroide type te maken hebt.


Als op dezelfde plaats in een bepaald chromosoom voor een bepaalde eigenschap verschillende genen kunnen voorkomen, worden die allellen genoemd.


Aha.. Een allel is de grootheid (b.v. haarkleur) en het gen de waarde (blond)?

Zwarte Schaap
12-11-03, 21:43
Geplaatst door Tomas
Dat lijkt mij ook onwaarschijnlijk. Maar een belangrijske zwarte bevolikngsgroep de zulu's hebben heel vaak een sterke gelijkenis met de europese mens. Ik vind de zulu mannen persoonlijk erg mooie mannen. Een sterk spreken oudgrieks uiterlijk, trots, krijgshaftig en pikzwart.

Als je een zulu wit spuit, dan kan je met geen mogelijkheid zien dat je met een negroide type te maken hebt.


Dat geldt evenzo voor veel Oost-Afrikanen vind ik.


Aha.. Een allel is de grootheid (b.v. haarkleur) en het gen de waarde (blond)? Ik weet het ook niet helemaal precies maar wat ik aanhou is dat een gen uit verschillende allellen kan bestaan. Dan zou ik zeggen dat de Gen de Grootheid is en dat de eenheid (waarde) het allel is.

Tomas
12-11-03, 21:48
Geplaatst door Zwarte Schaap
Dat geldt evenzo voor veel Oost-Afrikanen vind ik.


Er zijn er die beweren dat ethiopie de mooiste vrouwen bezit. Ik weet dat niet, ben er nooit geweest. Maar wat ik wel gezien heb scoort inderdaad niet slecht. Maar ja, het is slechts een persoonlijke smaak.


Ik weet het ook niet helemaal precies maar wat ik aanhou is dat een gen uit verschillende allellen kan bestaan. Dan zou ik zeggen dat de Gen de Grootheid is en dat de eenheid (waarde) het allel is.

OK. Andersom dus. Ik zal proberen het te onthouden.

nefertiti
13-11-03, 00:19
Het lijkt mij zeer onwaarschijnlijk dat uit een blanke gezin met blanke ouders een negroide kind geboren wordt. Tegelijkertijd een donkere huidskleur, grotere lippen een plattere neus en kroeshaar kunnen we meteen naar het rijk der fabelen verwijzen. Zo een sterke mutatie lijkt mij echt fantasie.

Dit bestaat héél zeker. In een van de talkshows van Kilroy op BBC ging het over tweelingen.
Eén paar tweelingen hadden een blanke moeder en een zwarte vader. Het was een twee-eiige tweeling, wel twee meisjes. De ene had blanke gelaatstrekken maar een pikzwarte huid, zwart glad haar, de andere was had blond kroeshaar, was blank maar had negroide trekken.

De site over Zuid-Afrika zou ik misschien kunnen terugvinden.(lang geleden..). het betrof ook geneoligie, met heelder stambomen.

jaja
13-11-03, 09:42
Geplaatst door Tomas
[B]Er zijn er die beweren dat ethiopie de mooiste vrouwen bezit. Ik weet dat niet, ben er nooit geweest. Maar wat ik wel gezien heb scoort inderdaad niet slecht. Maar ja, het is slechts een persoonlijke smaak. het schijnt dat verhoudingsgewijs veel zwarte modellen hun oorsprong in Somalië en omgeving vinden. Blijkbaar slaat het uiterlijk van vrouwen uit die regio ook goed aan in een overwegend blanke omgeving. Dat betekent waarschijnlijk dat ze in veel opzichten lijken op blanke vrouwen ...