PDA

Bekijk Volledige Versie : In de Islam kennen wij geen Jodenhaat!



Ikke4real
10-11-03, 22:26
Gegroet,

Ik verbaas me telkens weer dat in het westen wordt gedacht dat moslim joden haters zijn. Vanuit historisch perspectief zien we dat ook later na de dood van Mohammed (SAW ) de niet-moslims in deze gebieden een zeker vrijheid genoten, die waarlijk als een voorbeeldfunctie voor het christelijk Westen diende. Men werd zeker niet gedwongen om zich tot de Islam te bekeren. De moslims hebben doorgaans dus veelal geen problemen met mensen van andere religies gehad en eeuwenlang in vrede met elkaar samen geleefd. Het is een feit dat het Christelijke Westen daarentegen zeker niet tolerant stond tegen andere religies en de aanhangers hiervan werden dan ook massaal vervolgd, verbannen of vermoord (Inquisitie, Kruistochten). Toen de Joden massaal asiel aanvroegen bij de moslim landen werden deze met open armen ontvangen. Een aantal jaren geleden is bijvoorbeeld door de Joodse gemeenschap, het heuglijke feit gevierd van de opvang van duizenden Joodse vluchtelingen door de Osmaanse Rijk ten tijde van de Christelijke Inquisities. Alhoewel de moslimwereld antisemitisme eigenlijk nooit heeft gekend, ontstond er na de vestiging van de staat Israël in 1948, een antipathie tegen de bezetters. Deze is echter in beginsel politiek van aard en geografisch tot een aantal moslimlanden beperkt. Het is zeker niet zo dat deze betrekkelijk nieuwe vorm van islamitisch antisemitisme is ontstaan als gevolg van een hernieuwde interpretatie van de Koran. Daarnaast moet men beseffen dat ook veel christelijke Palestijnen dezelfde gevoelens over de bezetter op na houden als de moslim Palestijnen. Dit is dus een sociologisch, psychologisch en een politiek probleem, en heeft eigenlijk niets met de grondbeginselen van de Koran te maken. Dat het Midden-Oosten politiek echter bijdraagt aan het internationaal terrorisme dient min of meer als een feit aanvaard te worden om geen onrecht aan te doen aan het algeheel beeld van het totale probleem.

Uit de historische feiten kunnen we concluderen dat het een serieuze misvatting is dat de Islam van nature een religie is die aanspoort tot geweld en fanatisme tegen de joden. De Islam heeft eeuwenlang bewezen een universele religie te zijn die de evenwicht en matigheid aanspoort. Het is daarom niet gerechtvaardigd om maar enige vergelijking met het verfoeilijk werk van Adolf H. te maken zoals vaak gedaan wordt. Juist de verkeerde interpretatie van de Koran als zijnde antisemitisch, antichristelijk of anti-welke groep dan ook, zal een bron van ellende vormen in ieder geval bij mij. Toen ik vorig jaar in Amerika was kwam ik tot mijn verbazing achter dat er een Joodse Amerikaan naast me zat in de conferentiezaal. Ik haatte hem niet, maar ik had 1 vraag die me al een lange tijd dwars zat. Ik vroeg hem hoe het kwam dat de palastijnen door de israeliers worden vermoord, mishandeld, verkracht, terwijl in mijn ogen maar 1 volk juist weet hoe het is om in zo'n situatie te zitten. dat zijn de joden tijdens de tweede wereldoorlog. Hoe kan een volk die zo veel heeft geleden dit een ander volk aandoen. Vertel me zei ik...het enige wat hij zei na een stille moment..je hebt gelijk.

Simon
10-11-03, 22:38
Nietszeggend struisvogelstukje dat weer eindigt waar alle bijdragen hier mee eindigen.

Er zijn anti-semitische moslims. Ook in Nederland.

Simon

Al Sawt
10-11-03, 22:58
Geplaatst door Simon
Nietszeggend struisvogelstukje dat weer eindigt waar alle bijdragen hier mee eindigen.

Er zijn anti-semitische moslims. Ook in Nederland.

Simon
Simon, het gaat over de Islam als leer.

Met andere woorden, nergens wordt er beweerd dat er geen anti-semitische moslim zijn.

Zagora
10-11-03, 22:59
Geplaatst door Al Sawt
Simon, het gaat over de Islam als leer.

Met andere woorden, nergens wordt er beweerd dat er geen anti-semitische moslim zijn.

Wat maakt de leer uit als er anti-semitische moslims zijn? Wat maakt het begrip democratie uit als er politici zijn die elke gelegenheid aangrijpen om moslims dwars te zitten? Comprende?

Simon
10-11-03, 23:07
Geplaatst door Al Sawt
Simon, het gaat over de Islam als leer.

Met andere woorden, nergens wordt er beweerd dat er geen anti-semitische moslim zijn.

Nou er staat wel ....

Alhoewel de moslimwereld antisemitisme eigenlijk nooit heeft gekend

Verdiep je in je eigen geschiedenis. Er zijn ook in de Islamitische wereld genoeg jodenvervolgingen geweest. Niet te vergelijken met de holocaust, maar toch...

Simon

Al Sawt
10-11-03, 23:07
Geplaatst door Zagora
Wat maakt de leer uit als er anti-semitische moslims zijn? Wat maakt het begrip democratie uit als er politici zijn die elke gelegenheid aangrijpen om moslims dwars te zitten? Comprende?
Als je dat niet weet, duidt het op kortzichtigheid.

Zagora
10-11-03, 23:08
Geplaatst door Al Sawt
Als je dat niet weet, duidt het op kortzichtigheid.

Ja, dat zal het wel zijn.

Maslov
10-11-03, 23:24
Een religie of ideologie bestaat alleen maar omdat mensen het vertegenwoordigen.

Muslimaah
11-11-03, 06:46
Geplaatst door Simon
Nou er staat wel ....

Alhoewel de moslimwereld antisemitisme eigenlijk nooit heeft gekend

Verdiep je in je eigen geschiedenis. Er zijn ook in de Islamitische wereld genoeg jodenvervolgingen geweest. Niet te vergelijken met de holocaust, maar toch...

Simon

Geen stelselmatige vervolgingen puur vanwege hun joods zijn. Erkenning van recht op bestaan was vanaf het begin van het ontstaan van de islam en vastgelegd in de bronnen ( rechtspositie). I.t.t. europa tot pas na de franse revolutie toen er sprake was van secularisatie toen officieel de staat of particulieren de joden beschermden.

Mag ook een keer worden gezegd/geschreven.


Spanning van heden ten dage draait enkel en alléén om het conflict in bezet palestina en niet om religieuze rituele uitingen van Joden of het Joodszijn. Dat is denk ik de strekking van Ikke4real's bericht.

Er wordt nu in de schoenen van moslims geschoven alsof ze primair onverdraagzaam staan tov het joodse religieuze leven en identiteit, terwijl dat absoluut niet zo is.

Simon
11-11-03, 08:07
Geplaatst door Muslimaah

Er wordt nu in de schoenen van moslims geschoven alsof ze primair onverdraagzaam staan tov het joodse religieuze leven en identiteit, terwijl dat absoluut niet zo is.

Nou ja daarom noem ik het nu juist struisvogelpolitiek. Het is nu juist wél zo dat mensen worden uitgescholden door moslims puur om hun joods zijn.

Dat geldt ook voor je opmerking dat er geen stelselmatige vervolgingen zouden zijn geweest puur om het joods zijn van mensen in de arabische wereld. Dat zijn pure leugens.

Simon

et_2000nl
11-11-03, 08:13
Laten we vooral verzuipen in een academische discussie over de geschiedenis en religie....

Feit is dat op dit moment anti-zionisme en anti-semitisme begrippen zijn die maar wat te graag door conflicterende groepen gehanteerd worden. Naslag in de geschiedenis of religieuze boeken helpt daar niet bij om bewijzen te vinden, anders dan een verklaring voor het gedrag.

Ik ben anti-zionist, dat maakt me nog geen anti-semiet.

Even een casus:

"Als mijn buurman mijn huis opeist omdat hij dat ergens gelezen heeft en er van overtuigt is dat het hem toebehoort, sla ik hem op zijn bek. Hij mekkeren en bleren dat ik een jodenhater ben. Terwijl ik alleen maar datgene bescherm wat mij toebehoord."

Dat wil niet zeggen dat ik ontken dat er jodenhaat is. Maar zoals ik heb geprobeerd te illustreren, sommige versimpelen de discussie en gooien alles op een grote hoop. En dat alleen maar omdat ze hun einddoel willen halen. Bewuste versimpeling om verwerpelijke doelen te bereiken. Propaganda dus.

Marsipulami
11-11-03, 09:00
Ter gedachtenis aan de bescherming van de joden in Albanië tijdens de Holocaust.

Door Dr. Anna Kohen.


(Toespraak op de Yom Hashoah herdenking (Holocaust Memorial) Huldiging van de Albanese rechtvaardige niet-joden en joodse overlevenden, New York City Council Chamber, 2 mei 1997)


Beste vrienden,

Ik ben hier vandaag om de grootste tragedie uit de geschiedenis van onze natie te herdenken, de holocaust. We zijn tevens hier om een aspect van het menselijk gedrag te eren, nl dat van hulp geven aan elkaar in tijden van nood. We kijken terug op deze donkere tijden van de beschaving met betraande ogen en gebroken harten op zoek naar mooiere momenten om de pijn te helen.

Elk drama heeft zijn eigen goede kanten. Het brengt mensen dichter bij elkaar ongeacht ras, kleur of godsdienst. Daarmee kan men proberen de hoop te herstellen in de ziel van de slachtoffers en de wonden te genezen veroorzaakt door hun medemensen. We zullen ons de holocaust niet alleen herinneren omwille van de miljoenen levens die omkwamen in de vlammen van haat, de holocaust zal tevens een herinnering zijn aan de menselijkheid van degenen die de joden hebben geholpen.

Er is een klein landje in het hart van Europa, Albanië genoemd, waar ik gelukkig werd geboren, waar gastvrijheid aan vreemdelingen een deel is van hun traditie. Tijdens de Tweede Wereldoorlog hebben de Albanezen niet alleen alle joden gered die tussen hen leefden, ze hadden tevens de moed om hun huizen, hun eten en hun leven te delen met hen. Albanië heeft ook zijn Oscar Shindlers, en inderdaad, zoveel zelfs dat we al deze edele mensen nooit voldoende zullen kunnen bedanken.

Laten we niet vergeten dat niet één –niet één- enkele jood die leefde in Albanië, of onder degenen die er hun toevlucht zochten overgeleverd werd aan de fascisten. Ze vonden allemaal een veilige haven in tijden van groot gevaar bij hun beschermers.

Mij familie was één van de vele families die werden gered. Ik ben geen overlevende van de holocaust maar een kind van overlevenden, geboren in Vlora in het zuiden van Albanië. Mijn ouders, Nina en David Kohen, kwamen uit Janina, Griekenland. Ze leefden in Vlora toen de Nazi’s Albanië binnenvielen. Ze vluchtten naar de bergen en verborgen zich in een klein moslimdorpje, Trevlazer genoemd. Ze gebruiken moslimnamen, mijn vader David werd Daut, mijn moeder Nina werd Bule, en mijn broer Elio werd Ali. Iedereen in het dorp wist dat ze joden waren maar niemand heeft hen ooit verraden.

Ik had een mooie ervaring die ik graag met jullie zou willen delen: toen ik 5 of 6 jaar oud was liep ik met mijn moeder over de straat en hoorde ik iemand roepen: “Bule, Bule !!! Ik draaide me om om te zien wat er gaande was. Ik zag een vrouw die onze richting uitgelopen kwam. Ze rende naar mijn moeder en begon haar te kussen en te omhelzen terwijl de tranen over haar gelaat stroomden.

Later heeft mijn moeder me verteld dat zij één van de vrouwen was uit het moslimstadje die haar leven had gered. Andere joden werden ook verborgen in de huizen van de moslims.

Zoals je kan zien, de Albanese moslims riskeerden hun levens voor de joden. Ik zou hier vandaag niet staan om deze toespraak te houden zonder de moed en de generositeit van deze mensen uit Albanië.

Tot 1990 was er weinig geweten over Albanië en de Albanese joden, maar toen de grenzen van het land weer opengingen, herinnerde een Israëlische fotograaf, Gavra Mandil, zich de Veseli familie die zijn leven had gered. Gavra Mandil had bescherming gezocht in Albanië nadat de Nazi’s Yoegoslavië waren binnengevallen en werd gered door de Veseli familie. Hij nodigde Refik Veseli uit naar Israël en voor het eerst in de geschiedenis werd een Albanese Moslim geëerd met de titel van Rechtvaardige niet-jood.

Als je kijkt naar de kalender in het Holocaust Memorial Museum in Washington DC, op de tweede bladzijde op de maand februari daar staat een foto van Gavra Mandil en Refik Veseli. Sedert die tijd werden steeds meer Rechtvaardige niet-joden herontdekt en gehuldigd in Israël. Een lijst van al hun namen kan je vinden in het Museum.

In naam van de joden uit Albanië die thans leven in Albanië, Israël en de Verenigde Staten zou ik graag een boodschap meegeven voor het Albanese volk en alle rechtvaardige niet-joden: Dank U, omdat jullie onze levens hebben gered, we zullen jullie nooit vergeten !

Zoals Apostol Kotani zegt in zijn laatste boek: ‘The Hebrews of Albania During Centuries’: “Sikur te kisha krahe e te fluteroja do te veja te puthja token Shqipetare qe me shpetoj jeten/ Als ik vleugels had om te vliegen dan zou ik erheen gaan om het heilige land Albanië te kussen dat mijn leven heeft gered.” Dank U !

Abou Jassem
11-11-03, 09:11
Geplaatst door Maslov
Een religie of ideologie bestaat alleen maar omdat mensen het vertegenwoordigen.

een religie als de islam bestaat en word als absolute waarheid gezien omdat deze religie wetenschappelijk is onderbouwd en omdat er geen
zwakke plekken in te vinden zijn
een ideologie kan alleen bestaan of alleen blijfen bestaan als het wetenschappelijk is onderbouwd zonder dat er zwakke plekken in te vinden zijn
dat heeft er niets mee te maken of mensen het vertegenwoordigen maar
heeft er alles mee te maken hoe mensen aan hun ideologie zijn gekomen en hoe ze deze ideologie als juist kunnen uitleggen

Abou Jassem
11-11-03, 09:17
Geplaatst door et_2000nl


Laten we vooral verzuipen in een academische discussie over de geschiedenis en religie....

Feit is dat op dit moment anti-zionisme en anti-semitisme begrippen zijn die maar wat te graag door conflicterende groepen gehanteerd worden. Naslag in de geschiedenis of religieuze boeken helpt daar niet bij om bewijzen te vinden, anders dan een verklaring voor het gedrag.

helemaal mee eens

Ik ben anti-zionist, dat maakt me nog geen anti-semiet.


Even een casus:

"Als mijn buurman mijn huis opeist omdat hij dat ergens gelezen heeft en er van overtuigt is dat het hem toebehoort, sla ik hem op zijn bek. Hij mekkeren en bleren dat ik een jodenhater ben. Terwijl ik alleen maar datgene bescherm wat mij toebehoord."

you go girl

Dat wil niet zeggen dat ik ontken dat er jodenhaat is. Maar zoals ik heb geprobeerd te illustreren, sommige versimpelen de discussie en gooien alles op een grote hoop. En dat alleen maar omdat ze hun einddoel willen halen. Bewuste versimpeling om verwerpelijke doelen te bereiken. Propaganda dus. [/B]

ik neem aan dat je hier doelt op politieke partijen als ael?
wat zijn hier hun verwerpelijke ideeen dan?
en wat is er simplistisch?
en hoe kun je hierin het begrip propaganda uitleggen?

Abou Jassem
11-11-03, 09:19
Geplaatst door Simon

[QUOTE]Dat geldt ook voor je opmerking dat er geen stelselmatige vervolgingen zouden zijn geweest puur om het joods zijn van mensen in de arabische wereld. Dat zijn pure leugens.

kom eens met voorbeelden en bewijzen in plaats maar
wat rond te gaan bleren over moslims en hun geschiedenis t.o.v
de joden?????????????????????????

Abou Jassem
11-11-03, 09:22
Geplaatst door Muslimaah

Er wordt nu in de schoenen van moslims geschoven alsof ze primair onverdraagzaam staan tov het joodse religieuze leven en identiteit, terwijl dat absoluut niet zo is. [/B]

zuster, sommige mensen willen maar al te graag moslims van alles en nog wat beschuldigen maar moslims die hun eigen identiteit en geloof goed kennen die weten wel beter

taouanza
11-11-03, 09:26
Geplaatst door Maslov
Een religie of ideologie bestaat alleen maar omdat mensen het vertegenwoordigen.

Alweer gelijk!:duim:
Behalve bij de Israeli's en aanhang daar moet je het geloof en politiek gescheiden houden.:duim:

et_2000nl
11-11-03, 09:38
Geplaatst door Abou Jassem


ik neem aan dat je hier doelt op politieke partijen als ael?
wat zijn hier hun verwerpelijke ideeen dan?
en wat is er simpistisch?
en hoe kun je hierin het begrip propaganda uitleggen? [/B]

Sorry Abou....... Ik had het totaal niet over de AEL.... Er zijn ook andere slechte geesten die propaganda gebruiken, zoals zionisten en Likud....
Waarom voel je je toch altijd aangevallen als mensen het woord propaganda gebruiken alsof het dan alleen maar over de AEL gaat....

Relax man!!!!

Ik ben geen onderdeel van het "complot", hoogstens het complot ter vernietiging van mijzelf, welk doel ik volgens de statistieken over zo'n 65 jaar zal bereiken, wanneer mijn stoffelijke zich in het eeuwige zal veranderen....

Abou Jassem
11-11-03, 09:49
Geplaatst door et_2000nl

[QUOTE]Sorry Abou....... Ik had het totaal niet over de AEL.... Er zijn ook andere slechte geesten die propaganda gebruiken, zoals zionisten en Likud....

door het woordje ook vergelijk je ael en hun gedachtengoed met slechte geesten die hun propaganda gebruiken zoals de zionisten en hun bondgenoten?


Waarom voel je je toch altijd aangevallen als mensen het woord propaganda gebruiken alsof het dan alleen maar over de AEL gaat....

niet altijd, dit is pas de tweede keer
maar dat komt mischien omdat ik gisteren een lange discussie met jou had daarover;)

Relax man!!!!

safi dounya henya


Ik ben geen onderdeel van het "complot", hoogstens het complot ter vernietiging van mijzelf, welk doel ik volgens de statistieken over zo'n 65 jaar zal bereiken, wanneer mijn stoffelijke zich in het eeuwige zal veranderen....

jah volgens statistieken ja:D

jaja
11-11-03, 09:58
Geplaatst door Abou Jassem
kom eens met voorbeelden en bewijzen in plaats maar
wat rond te gaan bleren over moslims en hun geschiedenis t.o.v
de joden????????????????????????? De meest bekende systematische vervolgingen vonden plaats ttv de dynastie van de Almoraviden als van de Almohads in Spanje en Noord Afrika. Verder is de fatimidische khalief Al-Hakim er toe over gegaan. Ttv van de mamlukken zijn er ook verschillende uitbarstingen die "state-sponsored" zijn. En er zijn nog wel meer gevallen.
Daarnaast heb je nog de onderdrukking zonder gedwongen bekering zoals het bevel van een abbasiedische khalief dat joden en christenen duivels aan de deur moesten hangen ... De lijst van dit soort "gein' is ook heel lang.

et_2000nl
11-11-03, 10:04
Geplaatst door Abou Jassem
door het woordje ook vergelijk je ael en hun gedachtengoed met slechte geesten die hun propaganda gebruiken zoals de zionisten en hun bondgenoten?



niet altijd, dit is pas de tweede keer
maar dat komt mischien omdat ik gisteren een lange discussie met jou had daarover;)

Relax man!!!!

safi dounya henya



jah volgens statistieken ja:D

Klopt, ik vind de methodes van de AEL ook heel verwerpelijk.... Maar ik stel niet dat ze even erg zijn. Je stelling trekt de mijne weer uit zijn verband. En je wilt weer elke discussie op het niveau trekken van de agressie van sommige zionisten. Daarmee wil je de agrresieve houding verdedigen van de AEL. En daar ben IK het mee oneens. Je hoeft agressie niet altijd met agressie op te lossen....

Inderdaad, safie broeder. Ik ben geen vijand, noch een vriend....

Oops, had me vergist... Ik heb statistisch gezien nog zo'n 45 jaar te gaan.... Wishfull thinking perhaps.....

freya
11-11-03, 10:08
Geplaatst door et_2000nl
Klopt, ik vind de methodes van de AEL ook heel verwerpelijk....

Even een vraagje: :p

Welke methodes van de AEL vind je verwerpelijk en waarom?

et_2000nl
11-11-03, 10:17
Geplaatst door freya
Even een vraagje: :p

Welke methodes van de AEL vind je verwerpelijk en waarom?

Doe een search op et_2000nl en ael. En als je daar te lui voor bent.... Ik ben te lui om nog eens te antwoorden :ego:

Maar om je vraag te nuanceren. Ik ben tegen de methodes, niet tegen de ideen....

Simon
11-11-03, 10:22
Geplaatst door Abou Jassem
kom eens met voorbeelden en bewijzen in plaats maar
wat rond te gaan bleren over moslims en hun geschiedenis t.o.v
de joden?????????????????????????

The Treatment of Jews
in Arab/Islamic Countries
By Mitchell Bard

--------------------------------------------------------------------------------
Arabs sometimes claim that, as "Semites," they cannot possibly be anti-Semitic. This, however, is a semantic distortion that ignores the reality of Arab discrimination and hostility toward Jews. Arabs, like any other people, can indeed be anti-Semitic.
The term "anti-Semite" was coined in Germany in 1879 by Wilhelm Marrih to refer to the anti-Jewish manifestations of the period and to give Jew-hatred a more scientific sounding name.(1) "Anti-Semitism" has been accepted and understood to mean hatred of the Jewish people.

While Jewish communities in Arab and Islamic countries fared better overall than those in Christian lands in Europe, Jews were no strangers to persecution and humiliation among the Arabs and Muslim. As Princeton University historian Bernard Lewis has written: "The Golden Age of equal rights was a myth, and belief in it was a result, more than a cause, of Jewish sympathy for Islam."(2)

Muhammad, the founder of Islam, traveled to Medina in 622 A.D. to attract followers to his new faith. When the Jews of Medina refused to convert and rejected Muhammad, two of the major Jewish tribes were expelled; in 627, Muhammad's followers killed between 600 and 900 of the men, and divided the surviving Jewish women and children amongst themselves.(3)

The Muslim attitude toward Jews is reflected in various verses throughout the Koran, the holy book of the Islamic faith. "They [the Children of Israel] were consigned to humiliation and wretchedness. They brought the wrath of God upon themselves, and this because they used to deny God's signs and kill His Prophets unjustly and because they disobeyed and were transgressors" (Sura 2:61). According to the Koran, the Jews try to introduce corruption (5:64), have always been disobedient (5:78), and are enemies of Allah, the Prophet and the angels (2:97_98).

The Dhimmi
Still, as "People of the Book," Jews (and Christians) are protected under Islamic law. The traditional concept of the "dhimma" ("writ of protection") was extended by Muslim conquerors to Christians and Jews in exchange for their subordination to the Muslims. Peoples subjected to Muslim rule usually had a choice between death and conversion, but Jews and Christians, who adhered to the Scriptures, were allowed as dhimmis (protected persons) to practice their faith. This "protection" did little, however, to insure that Jews and Christians were treated well by the Muslims. On the contrary, an integral aspect of the dhimma was that, being an infidel, he had to openly acknowledge the superiority of the true believer--the Muslim.

In the early years of the Islamic conquest, the "tribute" (or jizya), paid as a yearly poll tax, symbolized the subordination of the dhimmi. Later, the inferior status of Jews and Christians was reinforced through a series of regulations that governed the behavior of the dhimmi. Dhimmis, on pain of death, were forbidden to mock or criticize the Koran, Islam or Muhammad, to proselytize among Muslims or to touch a Muslim woman (though a Muslim man could take a non_Muslim as a wife).

Dhimmis were excluded from public office and armed service, and were forbidden to bear arms. They were not allowed to ride horses or camels, to build synagogues or churches taller than mosques, to construct houses higher than those of Muslims or to drink wine in public. They were not allowed to pray or mourn in loud voices-as that might offend the Muslims. The dhimmi had to show public deference toward Muslims-always yielding them the center of the road. The dhimmi was not allowed to give evidence in court against a Muslim, and his oath was unacceptable in an Islamic court. To defend himself, the dhimmi would have to purchase Muslim witnesses at great expense. This left the dhimmi with little legal recourse when harmed by a Muslim.(4)

Dhimmis were also forced to wear distinctive clothing. In the ninth century, for example, Baghdad's Caliph al-Mutawakkil designated a yellow badge for Jews, setting a precedent that would be followed centuries later in Nazi Germany.(5)

Violence Against Jews
At various times, Jews in Muslim lands were able to live in relative peace and thrive culturally and economically. The position of the Jews was never secure, however, and changes in the political or social climate would often lead to persecution, violence and death. Jews were generally viewed with contempt by their Muslim neighbors; peaceful coexistence between the two groups involved the subordination and degradation of the Jews.

When Jews were perceived as having achieved too comfortable a position in Islamic society, anti-Semitism would surface, often with devastating results: On December 30, 1066, Joseph HaNagid, the Jewish vizier of Granada, Spain, was crucified by an Arab mob that proceeded to raze the Jewish quarter of the city and slaughter its 5,000 inhabitants. The riot was incited by Muslim preachers who had angrily objected to what they saw as inordinate Jewish political power.

Similarly, in 1465, Arab mobs in Fez slaughtered thousands of Jews, leaving only 11 alive, after a Jewish deputy vizier treated a Muslim woman in "an offensive manner." The killings touched off a wave of similar massacres throughout Morocco.(6)

Other mass murders of Jews in Arab lands occurred in Morocco in the 8th century, where whole communities were wiped out by Muslim ruler Idris I; North Africa in the 12th century, where the Almohads either forcibly converted or decimated several communities; Libya in 1785, where Ali Burzi Pasha murdered hundreds of Jews; Algiers, where Jews were massacred in 1805, 1815 and 1830 and Marrakesh, Morocco, where more than 300 hundred Jews were murdered between 1864 and 1880.(7)

Decrees ordering the destruction of synagogues were enacted in Egypt and Syria (1014, 1293-4, 1301-2), Iraq (854-859, 1344) and Yemen (1676). Despite the Koran's prohibition, Jews were forced to convert to Islam or face death in Yemen (1165 and 1678), Morocco (1275, 1465 and 1790-92) and Baghdad (1333 and 1344).(8)

As distinguished Orientalist G.E. von Grunebaum has written:


It would not be difficult to put together the names of a very sizeable number of Jewish subjects or citizens of the Islamic area who have attained to high rank, to power, to great financial influence, to significant and recognized intellectual attainment; and the same could be done for Christians. But it would again not be difficult to compile a lengthy list of persecutions, arbitrary confiscations, attempted forced conversions, or pogroms.(9)

The situation of Jews in Arab lands reached a low point in the 19th century. Jews in most of North Africa (including Algeria, Tunisia, Egypt, Libya and Morocco) were forced to live in ghettos. In Morocco, which contained the largest Jewish community in the Islamic Diaspora, Jews were made to walk barefoot or wear shoes of straw when outside the ghetto. Even Muslim children participated in the degradation of Jews, by throwing stones at them or harassing them in other ways. The frequency of anti-Jewish violence increased, and many Jews were executed on charges of apostasy. Ritual murder accusations against the Jews became commonplace in the Ottoman Empire.(10)

By the twentieth century, the status of the dhimmi in Muslim lands had not significantly improved. H.E.W. Young, British Vice Consul in Mosul, wrote in 1909:


The attitude of the Muslims toward the Christians and the Jews is that of a master towards slaves, whom he treats with a certain lordly tolerance so long as they keep their place. Any sign of pretension to equality is promptly repressed.(11)

The danger for Jews became even greater as a showdown approached in the UN over partition in 1947. The Syrian delegate, Faris el-Khouri, warned: "Unless the Palestine problem is settled, we shall have difficulty in protecting and safeguarding the Jews in the Arab world."(12)

More than a thousand Jews were killed in anti-Jewish rioting during the 1940's in Iraq, Libya, Egypt, Syria and Yemen.(13) This helped trigger the mass exodus of Jews from Arab countries.

Notes


1. Vamberto Morais, A Short History of Anti-Semitism, (NY: W.W Norton and Co., 1976), p. 11; Bernard Lewis, Semites & Anti-Semites, (NY: WW Norton & Co., 1986), p. 81.

2. Bernard Lewis, "The Pro-Islamic Jews," Judaism, (Fall 1968), p. 401.

3. Bat Ye'or, The Dhimmi, (NJ: Fairleigh Dickinson University Press, 1985), pp. 43-44.

4. Bat Yeor, pp. 30, 56-57; Louis Gardet, La Cite Musulmane: Vie sociale et politique, (Paris: Etudes musulmanes, 1954), p. 348.

5. Bat Yeor, pp. 185-86, 191, 194.

6. Norman Stillman, The Jews of Arab Lands, (PA: The Jewish Publication Society of America, 1979), pp. 59, 284.

7. Maurice Roumani, The Case of the Jews from Arab Countries: A Neglected Issue, (Tel Aviv: World Organization of Jews from Arab Countries, 1977), pp. 26-27.

8. Bat Ye'or, p. 61

9. G.E. Von Grunebaum, "Eastern Jewry Under Islam," Viator, (1971), p. 369.

10. Bernard Lewis, The Jews of Islam, (NJ: Princeton University Press, 1984) p. 158.

11. Middle Eastern Studies, (1971), p. 232.

12. New York Times, (February 19, 1947).

13. Roumani, pp. 30-31.

Maslov
11-11-03, 10:27
een religie als de islam bestaat en word als absolute waarheid gezien omdat deze religie wetenschappelijk is onderbouwd en omdat er geen

Abou Jassem,

Ik denk dat jij dit echt gelooft.
Daarom zal ik ook niet lacherig doen, maar kun je mij een wetenschap noemen die een religie als de islam onderbouwd en wetenschappelijk verantwoord onderschrijft?

et_2000nl
11-11-03, 10:29
Geplaatst door Maslov
Abou Jassem,

Ik denk dat jij dit echt gelooft.
Daarom zal ik ook niet lacherig doen, maar kun je mij een wetenschap noemen die een religie als de islam onderbouwd en wetenschappelijk verantwoord onderschrijft?

Don't go there.... Word een welles nietes discusiie.... Ook wel leuk....

Ik ben liberaal moslim. Die wetenschap ontgaat mij ook....

freya
11-11-03, 10:34
Geplaatst door et_2000nl
Doe een search op et_2000nl en ael. En als je daar te lui voor bent.... Ik ben te lui om nog eens te antwoorden :ego:

Maar om je vraag te nuanceren. Ik ben tegen de methodes, niet tegen de ideen....

Ik heb denk ik wel alles wat jij de laatste dagen over de AEL hebt geschreven wel gelezen. En ik geloof zelfs dat deze vraag ook al door iemand anders is gesteld en dat jij toen ook geen duidelijk antwoord gaf.

Volgens mij zit je maar gewoon iets te roepen.
Zo moeilijk is het toch niet om even iets op een rijtje te zetten als je daar zo'n duidelijke mening over hebt.

En je hebt tijd en energie genoeg te oordelen naar jouw aantal posts van de laatste dagen :p

freya
11-11-03, 10:36
Ik ben liberaal moslim.

Wat is dat?

et_2000nl
11-11-03, 10:44
Ik heb denk ik wel alles wat jij de laatste dagen over de AEL hebt geschreven wel gelezen. En ik geloof zelfs dat deze vraag ook al door iemand anders is gesteld en dat jij toen ook geen duidelijk antwoord gaf.

Je interesse in mij siert je. Ik had het vermoedde al dat je dat gelezen had, je bent te slim om een vraag te stellen zonder onderzoek....
Ik schat je kwaliteiten heus wel in.... :hihi:
Daarom mijn antwoord. Een provocatie inderdaad....
Je stelt "dat jij geen duidelijk antwoord gaf". Ik denk dat het wel duidelijk was maar dat JIJ het niet duidelijk vind. En dat vind ik jammer.


Volgens mij zit je maar gewoon iets te roepen.
Zo moeilijk is het toch niet om even iets op een rijtje te zetten als je daar zo'n duidelijke mening over hebt.

Inderdaad ik roep maar wat, net zoals al onze andere collega prikkers. Join the group zou ik zeggen....


En je hebt tijd en energie genoeg te oordelen naar jouw aantal posts van de laatste dagen.

Inderdaad, mijn energie is selectief.

Ik vind je lief Freya.... Zo die is er uit.... :wink:

Abou Jassem
11-11-03, 10:45
Geplaatst door jaja
De meest bekende systematische vervolgingen vonden plaats ttv de dynastie van de Almoraviden als van de Almohads in Spanje en Noord Afrika. Verder is de fatimidische khalief Al-Hakim er toe over gegaan. Ttv van de mamlukken zijn er ook verschillende uitbarstingen die "state-sponsored" zijn. En er zijn nog wel meer gevallen.
Daarnaast heb je nog de onderdrukking zonder gedwongen bekering zoals het bevel van een abbasiedische khalief dat joden en christenen duivels aan de deur moesten hangen ... De lijst van dit soort "gein' is ook heel lang.

nogmaals!!!
kom met bwijzen!!!????????????????????
waar zijn je bronnen???????????????
hier heb ik nog nooit over gehoord dus vertel
waarje deze onzin leugens vandaan hebt????

et_2000nl
11-11-03, 10:46
Geplaatst door freya
Wat is dat?

Ik zou het niet weten.... Ik roep maar wat... Sorry, kun jij me helpen. Mijn psycholoog heeft me opgegeven.... En al zijn collega's ook....

PLZZZZZZZZZZZZZZZZ, help me?

Abou Jassem
11-11-03, 10:48
Geplaatst door et_2000nl

[QUOTE]Klopt, ik vind de methodes van de AEL ook heel verwerpelijk.... Maar ik stel niet dat ze even erg zijn. Je stelling trekt de mijne weer uit zijn verband. En je wilt weer elke discussie op het niveau trekken van de agressie van sommige zionisten. Daarmee wil je de agrresieve houding verdedigen van de AEL. En daar ben IK het mee oneens. Je hoeft agressie niet altijd met agressie op te lossen....

ik begrijp niks van jou commentaar ?
je verwerpt de methode van de ael zonder
dat je weet wat de wetenschappelijke en ideaologische
methode van de ael is???????
je moet niet zomaar gaan oordelen okey

Abou Jassem
11-11-03, 10:49
Geplaatst door freya
Even een vraagje: :p

Welke methodes van de AEL vind je verwerpelijk en waarom?

precies
verklaar je lasterpraatjes

et_2000nl
11-11-03, 10:52
Geplaatst door Abou Jassem
nogmaals!!!
kom met bwijzen!!!????????????????????
waar zijn je bronnen???????????????
hier heb ik nog nooit over gehoord dus vertel
waarje deze onzin leugens vandaan hebt????

Abou mijn broeder.... Je vraagt om bronnen, zolang je er zelf vanuit gaat dat bronnen bestaan, kan het geen leugen zijn. Als het wederzijds is vastgesteld dat er geen bronnen zijn is het een leugen....

En wat zou het dan allemaal uitmaken, wat er in de geschidenis is gebeurd, daar komen we toch nooit uit.

Waarom niet focussen op de toekomst en zoeken naar oplossing. Haat is erfelijk en gaat van ouders naar kinderen. Zo ff kijken of er een bioloog op dit forum zit die deze stelling wil tegenspreken!

Maslov
11-11-03, 10:59
Abou Jassem

Niet-moslims in Afghanistan moeten merkteken dragen

Uitgegeven: 22-5-2001

PESHAWAR - De machthebbers in Afghanistan willen alle niet-islamieten in het land dwingen een merkteken te dragen om ze zo publiekelijk van moslims te onderscheiden.
Het voorstel van de chef van de zedenpolitie, Maulvi Mohammad Wali, is volgens het Afghaanse persbureau UNI maandag ter bestudering naar een raad van islamitische schriftgeleerden gestuurd. "We willen een wet volgens welke niet-moslims een eigen merkteken hebben", aldus Wali die daarnaast zei dat minderheden geen recht hebben hun geloof in het openbaar te belijden. De niet-moslims in Afghanistan zijn vooral hindus. De hindu-vrouwen zullen zich van top tot teen moeten verbergen onder een sluier. Dit is nu al verplicht voor moslimvrouwen.

Jodenster

In het Taliban-bolwerk Kandahar moet de hindu-minderheid al jaren verplicht gele kleding dragen om zo te tonen dat ze dat geloof aanhangt. De Indiase media hebben het voorstel van Wali meteen vergeleken met de jodenster ten tijde van nazi-Duitsland. Wat het merkteken precies wordt, moet nog worden besloten door de Taliban. Er leven ongeveer 5000 hindus in de Afghaanse hoofdstad Kabul. Duizenden anderen wonen in andere steden.

De Taliban, die het in 95 procent van Afghanistan voor het zeggen hebben, zijn al jaren bezig zich te ontdoen van alles wat niet islamitisch is. Daarbij wordt de koran tot in de kleinste details letterlijk gevolgd. In maart al had een ware beeldenstorm plaats op niet-islamitische 'afgodsbeelden'. Verder zijn ook televisie en muziek verboden.

(c) IPB/ANP

et_2000nl
11-11-03, 11:00
Geplaatst door Abou Jassem
precies
verklaar je lasterpraatjes

Praatjes ja... Laster nee... :ego:

Ach, je hebt me al van ergere dingen beschuldigd vandaag Abou.... :hihi:

Maslov
11-11-03, 11:05
2. Saoedi-Arabië
Het islamitische koninkrijk Saoedi-Arabie kent geen godsdienstvrijheid. Het verbiedt het uitoefenen van niet-moslim religies. De islam is de officiële religie en alle inwoners zijn moslim. Officieel erkent de regering het recht van buitenlandse niet-moslims om in beslotenheid godsdienstoefeningen te houden, maar de praktijk wijst anders uit. Verschillende christenen zijn het land uitgezet in 2003. Opvallend is dat de Saoedische prins Sultan bin Abdul Aziz Al-Saoed het opnam voor twee Egyptische christenen die gevangen waren genomen.

et_2000nl
11-11-03, 11:07
Geplaatst door Maslov
Abou Jassem

Niet-moslims in Afghanistan moeten merkteken dragen

Uitgegeven: 22-5-2001

PESHAWAR - De machthebbers in Afghanistan willen alle niet-islamieten in het land dwingen een merkteken te dragen om ze zo publiekelijk van moslims te onderscheiden.
Het voorstel van de chef van de zedenpolitie, Maulvi Mohammad Wali, is volgens het Afghaanse persbureau UNI maandag ter bestudering naar een raad van islamitische schriftgeleerden gestuurd. "We willen een wet volgens welke niet-moslims een eigen merkteken hebben", aldus Wali die daarnaast zei dat minderheden geen recht hebben hun geloof in het openbaar te belijden. De niet-moslims in Afghanistan zijn vooral hindus. De hindu-vrouwen zullen zich van top tot teen moeten verbergen onder een sluier. Dit is nu al verplicht voor moslimvrouwen.

Jodenster

In het Taliban-bolwerk Kandahar moet de hindu-minderheid al jaren verplicht gele kleding dragen om zo te tonen dat ze dat geloof aanhangt. De Indiase media hebben het voorstel van Wali meteen vergeleken met de jodenster ten tijde van nazi-Duitsland. Wat het merkteken precies wordt, moet nog worden besloten door de Taliban. Er leven ongeveer 5000 hindus in de Afghaanse hoofdstad Kabul. Duizenden anderen wonen in andere steden.

De Taliban, die het in 95 procent van Afghanistan voor het zeggen hebben, zijn al jaren bezig zich te ontdoen van alles wat niet islamitisch is. Daarbij wordt de koran tot in de kleinste details letterlijk gevolgd. In maart al had een ware beeldenstorm plaats op niet-islamitische 'afgodsbeelden'. Verder zijn ook televisie en muziek verboden.

(c) IPB/ANP

Dit vind ik dus heel goed....Ik zit me hier op maroc.nl ook helemaal prak te sufficeren... Ooops, delete toets stuk....suf te prakiseren wie er jood, moslim, nederlander, marokkaan, moslim, neo-nazi enz is.
Zo'n identificatie zou heel makkelijk zijn. Dan hoef ik niet eerst door die hele lappen teksten heen om een ieder vlak te bombarderen. Kop er af te hakken enz.... Dan kan ik gewoon al mijn vooroordelen botvieren. En da's heel makkelijk.....

En voor diegene die het zich afvragen. Ik behoor tot de groep "MENS".... Schiet me nou maar dood.....

Abou Jassem
11-11-03, 11:11
Geplaatst door Maslov

[QUOTE]Abou Jassem

Niet-moslims in Afghanistan moeten merkteken dragen

Uitgegeven: 22-5-2001

PESHAWAR - De machthebbers in Afghanistan willen alle niet-islamieten in het land dwingen een merkteken te dragen om ze zo publiekelijk van moslims te onderscheiden.
Het voorstel van de chef van de zedenpolitie, Maulvi Mohammad Wali, is volgens het Afghaanse persbureau UNI maandag ter bestudering naar een raad van islamitische schriftgeleerden gestuurd. "We willen een wet volgens welke niet-moslims een eigen merkteken hebben", aldus Wali die daarnaast zei dat minderheden geen recht hebben hun geloof in het openbaar te belijden. De niet-moslims in Afghanistan zijn vooral hindus. De hindu-vrouwen zullen zich van top tot teen moeten verbergen onder een sluier. Dit is nu al verplicht voor moslimvrouwen.

Jodenster

In het Taliban-bolwerk Kandahar moet de hindu-minderheid al jaren verplicht gele kleding dragen om zo te tonen dat ze dat geloof aanhangt. De Indiase media hebben het voorstel van Wali meteen vergeleken met de jodenster ten tijde van nazi-Duitsland. Wat het merkteken precies wordt, moet nog worden besloten door de Taliban. Er leven ongeveer 5000 hindus in de Afghaanse hoofdstad Kabul. Duizenden anderen wonen in andere steden.

De Taliban, die het in 95 procent van Afghanistan voor het zeggen hebben, zijn al jaren bezig zich te ontdoen van alles wat niet islamitisch is. Daarbij wordt de koran tot in de kleinste details letterlijk gevolgd. In maart al had een ware beeldenstorm plaats op niet-islamitische 'afgodsbeelden'. Verder zijn ook televisie en muziek verboden.

ik heb het hier niet over groepen als de taliban die niets begrijpen
van de koran en het helemaal verkeerd interpreteren
wat de taliban doet is in mijn ogen helemaal fout
wat er hier in deze discussie werd beweerd is dat er in de arabisch islamitische wereld vervolgingen zijn geweest tegen joden puur
en alleen om het feit dat ze joods waren!
en je haalt hier hindus naar voren en we hebben het hier over
joden, niet dat dat wat uitmaakt want elke minderheid in elke land hoort beschermd te worden door haar overheid

Abou Jassem
11-11-03, 11:19
Geplaatst door Maslov
2. Saoedi-Arabië
Het islamitische koninkrijk Saoedi-Arabie kent geen godsdienstvrijheid. Het verbiedt het uitoefenen van niet-moslim religies. De islam is de officiële religie en alle inwoners zijn moslim. Officieel erkent de regering het recht van buitenlandse niet-moslims om in beslotenheid godsdienstoefeningen te houden, maar de praktijk wijst anders uit. Verschillende christenen zijn het land uitgezet in 2003. Opvallend is dat de Saoedische prins Sultan bin Abdul Aziz Al-Saoed het opnam voor twee Egyptische christenen die gevangen waren genomen.

je haalt ook hier weer een verkeerd voorbeeld naar voren
als er een regering eruit zou moeten worden geknikkerd dan is het wel
het corrupte en smerige hypocriete regime van het saoedische koningshuis
zij doen zich voor als een islamitische staat die zich volkomen houd aan de sjari3a maar in de praktijk is er grote corruptie en ongelijkheid en
armoede en geen vrijheid van uitoefening van religie
deze regeringen zijn dictaturen en bijna het hele arabisch islamitische volk is valikant tegen deze koningshuis
maar wat kan een volk doen als deze regering 100% gesteund wordt door het imperialistische amerika en haar bondgenoten????????

Abou Jassem
11-11-03, 11:20
Geplaatst door et_2000nl
Praatjes ja... Laster nee... :ego:

Ach, je hebt me al van ergere dingen beschuldigd vandaag Abou.... :hihi:

verklaar dan in godsnaam jou praatjes??????????????????????????????
leg uit dan?

Abou Jassem
11-11-03, 11:29
Geplaatst door et_2000nl

[QUOTE]En wat zou het dan allemaal uitmaken, wat er in de geschidenis is gebeurd, daar komen we toch nooit uit.

het is heel belangrijk om te weten wat er in de geschiedenis is gebeurd om te kunnen verklaren wat er tegenwoordig in de wereld gebeurd
niets gebeurd zomaar
dat is net als dat je zegt dat de big bang zomaar gebeurde uit het niets!
en jij als gelover in de koran moet weten dat ook dit met een
reden, een zin en met een betekenis is gebeurd



Waarom niet focussen op de toekomst en zoeken naar oplossing. Haat is erfelijk en gaat van ouders naar kinderen. Zo ff kijken of er een bioloog op dit forum zit die deze stelling wil tegenspreken!

ik wil mij ook niet anders dan focussen op de toekomst maar als
mensen in discussies naar het verleden verwijzen dan heb ik het recht
om hier over te discusieren
en haat is niet erfelijk, heb je daar mischien een wetenschappelijk bewijs voor ofzo dat je weet dat haat erfelijk is
het is allemaal heel onlogisch wat je zegt en je doet niet aan redeneren
praat over zaken waar je verstand en kennis van hebt okey

Maslov
11-11-03, 11:37
Abou Jassem,

Als ik voorbeelden aanhaal, dan zijn het de verkeerde.

Die mensen zeggen wel dat zij de ware islam verkondigen, bewijs jij maar dat zij dat niet doen.
Als de religie niet eens kan bewijzen dat er een God bestaat, hoe kan men dan zeggen dat de één een beter gelovige is dan een ander?
Waaruit haal jij je bewijs dat de Taliban en SA niet de goede voorbeelden zijn, terwijl jij ook geen bewijs van het staan van God hebt?

Abou Jassem
11-11-03, 11:47
Geplaatst door Maslov
Abou Jassem,

[QUOTE]Als ik voorbeelden aanhaal, dan zijn het de verkeerde.

ze zijn onjuist omdat ze heel makkelijk te weerleggen zijn


Die mensen zeggen wel dat zij de ware islam verkondigen, bewijs jij maar dat zij dat niet doen.

als je de leer aanhangt van het wahabisme(dat is de leer die saoedisch versprijden) en deze leer zegt dat er geen mensen dan moslims in saoedi arabie mogen zijn(dit valt nergens in de koran af te leiden)
terwijl je ondertussen legers christelijke amerikanen in land hebt om je te beschermen tegen de aanslagen van je eigen volk
in mijn ogen kom je dan niet echt geloofwaardig over vind je niet???


Als de religie niet eens kan bewijzen dat er een God bestaat, hoe kan men dan zeggen dat de één een beter gelovige is dan een ander?

de religie zegt ons dat we in god moeten geloven maar aan jou is de keus om hierin te geloven of niet, daarom heet het ook geloof
in de koran (en ook in de bijbel en thora) staan tal van voorbeelden die de mensen tot denken aansporen zodat ze erachter kunnen komen dat god wel degelijk bestaat, maar of diege dat ook doet en daar een eerlijke studie van maakt dat is geheel de eigen verantwoordelijkheid van iedere mens ten opzichte van zichzelf
en in de islam is het ook niet goed om te zeggen of een gelovige betere is dan een andere gelovige!


Waaruit haal jij je bewijs dat de Taliban en SA niet de goede voorbeelden zijn, terwijl jij ook geen bewijs van het staan van God hebt?

zie mijn uitlegging hierboven

et_2000nl
11-11-03, 11:49
Geplaatst door Abou Jassem
verklaar dan in godsnaam jou praatjes??????????????????????????????
leg uit dan?

Nee.... Vandaag ben ik op zoek naar een date!!!!

Angeldust
11-11-03, 11:49
Geplaatst door et_2000nl
Don't go there.... Word een welles nietes discusiie.... Ook wel leuk....

Ik ben liberaal moslim. Die wetenschap ontgaat mij ook....

Ja, dat is ook best wel logisch dan, dat die wetenschap je ontgaat. Tenslotte is -in het woord- geloven pas echt zien... :hihi:

Inderdaad wordt dat een -zoveelste oeverloze- welles nietes discussie en die moeten we maar aan de gelovigen overlaten, omdat zij daarin zo vele malen beter onderlegd zijn, kunnen ze alle nietes mooi overslaan...

et_2000nl
11-11-03, 12:04
het is heel belangrijk om te weten wat er in de geschiedenis is gebeurd om te kunnen verklaren wat er tegenwoordig in de wereld gebeurd
niets gebeurd zomaar
dat is net als dat je zegt dat de big bang zomaar gebeurde uit het niets!
en jij als gelover in de koran moet weten dat ook dit met een
reden, een zin en met een betekenis is gebeurd

Nog zo een die niet begrijpend kan lezen.... Ik heb niet gezegd dat de geschiedenis niet belangrijk is.... Allen dat het nog nooit iets heeft opgeleverd in een conflict. En dat is iets anders. De geschiedenis moet MIJ wijzer maken en niet de gene die ik probeer te overtuigen, omdat geschiedenis voor vele interpretaties mogelijk is....
Lees dan op dit forum joh. Ik heb nog NIEMAND gezien die zijn mening heeft verandert door een quote uit de geschiedenis....
En hou de koran er buiten. Want dat lost ook al helemaal niets op in dit soort discussies. Dan maak je elke discussie per defintie religieus, en respecteer je de anders denkende niet.
Spreek me niet aan op mijn classificatie maar op mijn bescheidden intelectuele vermogens....

Dank!

Of ben ik nu geassimileerd?


ik wil mij ook niet anders dan focussen op de toekomst maar als
mensen in discussies naar het verleden verwijzen dan heb ik het recht
om hier over te discusieren
en haat is niet erfelijk, heb je daar mischien een wetenschappelijk bewijs voor ofzo dat je weet dat haat erfelijk is
het is allemaal heel onlogisch wat je zegt en je doet niet aan redeneren
praat over zaken waar je verstand en kennis van hebt okey.

Ik zeg niet dat je geen recht heb, ik zeg alleen dat het de oplossing niet dichterbij brengt en alleen maar een bevestiging is dat je het niet eens bent.... Nogmaals, lezen Abou....

Ben jij bioloog.... Nee, dan mag je die vraag helemaal niet stellen.
En "Haat is erfelijk" is ook geen biologische stelling, maar een sociologische/psychologische.....

nefertiti
11-11-03, 12:16
Misschien kan het bestand van Umar een klaar beeld geven over de situatie van niet-moslims in een land?

The Status of Non-Muslims Under Muslim Rule

After the rapid expansion of the Muslim dominion in the 7th century, Muslims leaders were required to work out a way of dealing with Non-Muslims, who remained in the majority in many areas for centuries. The solution was to develop the notion of the "dhimma", or "protected person". The Dhimmi were required to pay an extra tax, but usually they were unmolested. This compares well with the treatment meted out to non-Christians in Christian Europe. The Pact of Umar is supposed to have been the peace accord offered by the Caliph Umar to the Christians of Syria, a "pact" which formed the patter of later interaction.

We heard from 'Abd al-Rahman ibn Ghanam [died 78/697] as follows: When Umar ibn al-Khattab, may God be pleased with him, accorded a peace to the Christians of Syria, we wrote to him as follows:

In the name of God, the Merciful and Compassionate. This is a letter to the servant of God Umar [ibn al-Khattab], Commander of the Faithful, from the Christians of such-and-such a city. When you came against us, we asked you for safe-conduct (aman) for ourselves, our descendants, our property, and the people of our community, and we undertook the following obligations toward you:

We shall not build, in our cities or in their neighborhood, new monasteries, Churches, convents, or monks' cells, nor shall we repair, by day or by night, such of them as fall in ruins or are situated in the quarters of the Muslims.

We shall keep our gates wide open for passersby and travelers. We shall give board and lodging to all Muslims who pass our way for three days.

We shall not give shelter in our churches or in our dwellings to any spy, nor bide him from the Muslims.

We shall not teach the Qur'an to our children.

We shall not manifest our religion publicly nor convert anyone to it. We shall not prevent any of our kin from entering Islam if they wish it.

We shall show respect toward the Muslims, and we shall rise from our seats when they wish to sit.

We shall not seek to resemble the Muslims by imitating any of their garments, the qalansuwa, the turban, footwear, or the parting of the hair. We shall not speak as they do, nor shall we adopt their kunyas.

We shall not mount on saddles, nor shall we gird swords nor bear any kind of arms nor carry them on our- persons.

We shall not engrave Arabic inscriptions on our seals.

We shall not sell fermented drinks.

We shall clip the fronts of our heads.

We shall always dress in the same way wherever we may be, and we shall bind the zunar round our waists

We shall not display our crosses or our books in the roads or markets of the Muslims. We shall use only clappers in our churches very softly. We shall not raise our voices when following our dead. We shall not show lights on any of the roads of the Muslims or in their markets. We shall not bury our dead near the Muslims.

We shall not take slaves who have beenallotted to Muslims.

We shall not build houses overtopping the houses of the Muslims.


(When I brought the letter to Umar, may God be pleased with him, he added, "We shall not strike a Muslim.")

We accept these conditions for ourselves and for the people of our community, and in return we receive safe-conduct.

If we in any way violate these undertakings for which we ourselves stand surety, we forfeit our covenant [dhimma], and we become liable to the penalties for contumacy and sedition.

Umar ibn al-Khittab replied: Sign what they ask, but add two clauses and impose them in addition to those which they have undertaken. They are: "They shall not buy anyone made prisoner by the Muslims," and "Whoever strikes a Muslim with deliberate intent shall forfeit the protection of this pact ."


Verdere informatie vind je nog hier:

Rights of Non-Muslims
in an
Islamic State (http://answering-islam.org/NonMuslims/rights.htm)

thijs
11-11-03, 12:18
Geplaatst door Muslimaah
Geen stelselmatige vervolgingen puur vanwege hun joods zijn. Erkenning van recht op bestaan was vanaf het begin van het ontstaan van de islam en vastgelegd in de bronnen ( rechtspositie). I.t.t. europa tot pas na de franse revolutie toen er sprake was van secularisatie toen officieel de staat of particulieren de joden beschermden.

Mag ook een keer worden gezegd/geschreven.


Spanning van heden ten dage draait enkel en alléén om het conflict in bezet palestina en niet om religieuze rituele uitingen van Joden of het Joodszijn. Dat is denk ik de strekking van Ikke4real's bericht.

Er wordt nu in de schoenen van moslims geschoven alsof ze primair onverdraagzaam staan tov het joodse religieuze leven en identiteit, terwijl dat absoluut niet zo is.

De vraag is toch juist of veel moslims niet van het 'oorspronkelijke' pad - voor zover je daar over kan praten - zijn afgedwaald door het Midden Oosten conflict. De islam heeft weliswaar historisch beter voor andersgelovigen gezorgd dan het christendom, maar is altijd uitgegaan van een positie van islamitische dominantie waarin andere groepen niet veel macht konden uitoefenen. Ik vind een historisch perspectief heel goed, begrijp me niet verkeerd, maar dan moet je er wel een les uit trekken. Alleen naar buiten toe uitdragen dat de islam het jodendom niet haat, terwijl naar binnen toe er wel degelijk sprake is van een enorm anti-semitisme onder Europese moslims, zet geen zoden aan de dijk. In Frankrijk, Amsterdam West of Antwerpen kun je maar beter niet met een keppeltje over straat omdat je dan door moslims kan worden lastiggevallen. Of je nu pro- of anti Israel bent. Ik vind het echt niet te verkroppen dat hier niet veel meer protest tegen is vanuit de moslim gemeenschap, juist vanuit die historische context.

Overigens ben ik van de school die gelooft dat religie altijd een kwestie van interpreteren is. Voor zover ik weet, staat de Koran slavernij toe. In de tijd dat de Koran geschreven was, een hele normale zaak en de islam was juist heel goed voor slaven omdat ze als mens werden erkend. Echter, nu pleit geen weldenkende moslim - op een paar fundi's die je overal vindt na - meer voor slavernij. Het schijnt zelfs zo te zijn dat binnen de islamitische cultuur al ver voor de Westerse verlichting vragen als bestaat God, staat de mens centraal, mag homoseksualiteit heeft beantwoord. Helaas is met de neergang van de islamitische wereld al die vooruitgang teniet gedaan... geschiedenis kan je gebruiken om heel pragmatisch nu positieve veranderingen te bewerkstelligen... ik vind overigens ook dat we hier wel wat meer educatie kunnen gebruiken over de islamitische cultuur en geschiedenis.

et_2000nl
11-11-03, 12:32
Geplaatst door Angeldust
Ja, dat is ook best wel logisch dan, dat die wetenschap je ontgaat. :hihi:

Inderdaad wordt dat een -zoveelste oeverloze- welles nietes discussie en die moeten we maar aan de gelovigen overlaten, omdat zij daarin zo vele malen beter onderlegd zijn, kunnen ze alle nietes mooi overslaan...

Het enige wat ik in twijfel trok, was de conclusie van Abou dat de Islam wetenschappelijk bewezen is. Niks meer niks minder....

Geloof jij "Tenslotte is -in het woord- geloven pas echt zien... "?

Angeldust
11-11-03, 12:56
Geplaatst door et_2000nl
Het enige wat ik in twijfel trok, was de conclusie van Abou dat de Islam wetenschappelijk bewezen is. Niks meer niks minder....

Geloof jij "Tenslotte is -in het woord- geloven pas echt zien... "?

Je zult er nog verbaasd van staan te kijken als je ziet hoeveel mensen die zoiets onzinnigs zeggen als Abou dat hier doet en dan zonder blikken of blozen, zonder ook maar enige gezonde twijfel. Vandaar mijn nogal sarcastische opmerking.

Wat ik met die "in het woord geloven." bedoel is dat mensen die alles wat ze lezen en horen strikt geloven fanatieke dwepers zijn. Ze komen dan ook aan met idiote opmerkingen als dat islam of het christendom wetenschappelijk bewezen is.

Ik geloof helemaal nergens in, dat zou je nihilisme kunnen noemen maar zo zie ik dat zeker niet, ik ben in de eerste plaats agnostisch en ben, ja ik kom er rond voor uit, nogal vijandig gezind jegens alle religie. Nu ja, ik kom dan ook uit een extreem gereformeerde familie en heb rondom mijn 18e gebroken met al die shit, het heeft me 6 jaren gekost om een sociaal bestaan op te bouwen buiten die achterlijke gemeenschap. Dat hadden die schurftige christenhonden me niet geleerd, behalve dan meelopen met de zwarte kousen-meute. Het antisemitisme was/is daar bepaald niet van de lucht en ook racisme/fascisme was/is daar niet van den vreemde.

et_2000nl
11-11-03, 13:07
Geplaatst door Angeldust
Je zult er nog verbaasd van staan te kijken als je ziet hoeveel mensen die zoiets onzinnigs zeggen als Abou dat hier doet en dan zonder blikken of blozen, zonder ook maar enige gezonde twijfel. Vandaar mijn nogal sarcastische opmerking.

Wat ik met die "in het woord geloven." bedoel is dat mensen die alles wat ze lezen en horen strikt geloven fanatieke dwepers zijn. Ze komen dan ook aan met idiote opmerkingen als dat islam of het christendom wetenschappelijk bewezen is.

Ik geloof helemaal nergens in, dat zou je nihilisme kunnen noemen maar zo zie ik dat zeker niet, ik ben in de eerste plaats agnostisch en ben, ja ik kom er rond voor uit, nogal vijandig gezind jegens alle religie. Nu ja, ik kom dan ook uit een extreem gereformeerde familie en heb rondom mijn 18e gebroken met al die shit, het heeft me 6 jaren gekost om een sociaal bestaan op te bouwen buiten die achterlijke gemeenschap. Dat hadden die schurftige christenhonden me niet geleerd, behalve dan meelopen met de zwarte kousen-meute. Het antisemitisme was/is daar bepaald niet van de lucht en ook racisme/fascisme was/is daar niet van den vreemde.

Sarcasme mag.... Ben ik zelf ook niet vies van, ahum....

Zoals je begrijpt ben ik niet tegen religie, alleen maar tegen sommige die beweren daar "ALLE" wijsheid in te vinden. Religieuzen en niet-religieuzen geven niemand een garantie op een beter leven. Daarom vind ik dat superieuriteits denken verwerpelijk. Ik zal nooit uit de Koran citeren om mijn eigen daden te verdedigen. Ik zal mijzelf verdedigen met argumenten. Hoe fanatiker mensen zijn, hoe fanatieker de tegen reaktie, daarom geloof ik niet in fundamentalisten.

Helaas denken te veel mensen dat je het met elkaar eens moet zijn om met elkaar te kunnen leven. Die hebben overtuigings drang. Die heb ik niet. Althans, niet in religie. :hihi:

Angeldust
11-11-03, 13:13
Geplaatst door et_2000nl
Helaas denken te veel mensen dat je het met elkaar eens moet zijn om met elkaar te kunnen leven. Die hebben overtuigings drang. Die heb ik niet. Althans, niet in religie. :hihi:

De dag dat iedereen het met elkaar eens wordt over alles en nog wat is de dag dat de armageddon echt in aantocht is... :hihi:

Abou Jassem
11-11-03, 13:26
Geplaatst door et_2000nl

[QUOTE]Nog zo een die niet begrijpend kan lezen.... Ik heb niet gezegd dat de geschiedenis niet belangrijk is.... Allen dat het nog nooit iets heeft opgeleverd in een conflict. En dat is iets anders.

ik zeg gewoon wat ik lees hoor??? dat heeft niks met begrijpend lezen te maken, en zoals ik al zij kun je het heden verklaren door te kijken naar het verleden, ik zeg ook niet dat de geschiedenis iets oplevert in een conflict! over begrijpend lezen gesproken


De geschiedenis moet MIJ wijzer maken en niet de gene die ik probeer te overtuigen, omdat geschiedenis voor vele interpretaties mogelijk is....
Lees dan op dit forum joh. Ik heb nog NIEMAND gezien die zijn mening heeft verandert door een quote uit de geschiedenis....

zoals ik zei is het heel belangrijk om te weten wat er in de geschiedenis is gebeurd om te kunnen verklaren wat er tegenwoordig in de wereld gebeurd, dat maakt iedereen wijzer en daarmee hoef ik ook niemand te overtuigen ik probeer alleen te verklaren hoe het is zoals het nu is
en een mening kun je moeilijk veranderen door alleen 1 quote uit de geschiedenis want een mening wordt geformuleerd vanuit meerdere invalshoeken


En hou de koran er buiten. Want dat lost ook al helemaal niets op in dit soort discussies. Dan maak je elke discussie per defintie religieus, en respecteer je de anders denkende niet.

wat heeft het nou met respect te maken als ik de religie erbij haal?????????????????????????????????????????????? ?????????
sorry hoor maar je snijd geen hout
dus als je een discussie religieus maakt dan respecteer je automatisch niet meer de ander????????????????????????????????????????????
wat je zegt is volkomen onlogisch


Spreek me niet aan op mijn classificatie maar op mijn bescheidden intelectuele vermogens....

ik spreek je ook niet aan op je kwalificaties
ik zeg alleen dat jij als intelectueel wezen die gelooft in de koran moet weten dat alles met een reden gebeurd


Of ben ik nu geassimileerd?

ik heb niet gezegd dat je geasimileerd bent
praat voor jezelf wil je



Ben jij bioloog.... Nee, dan mag je die vraag helemaal niet stellen.

wat is dit nou weer voor onzin?????
dus als mens mag ik hier geen vragen over stellen omdat ik geen bioloog ben???

En "Haat is erfelijk" is ook geen biologische stelling, maar een sociologische/psychologische.....

dus ik mag en geen vragen hierover stellen omdat ik geen bioloog ben
en dan zeg je ook nog dat het geen biologische stelling is maar een sociaal/psychologische stelling????
dus je wilt zeggen dat ook al weet je haast niks over''het haat in de genen'', dan kun je het alsnog sociaal psychologisch verklaren?????

zeg iets zinnigs of houd je voor de volle 100 procent bezig met je date

et_2000nl
11-11-03, 13:28
Geplaatst door Angeldust
De dag dat iedereen het met elkaar eens wordt over alles en nog wat is de dag dat de armageddon echt in aantocht is... :hihi:

Dat denk ik dus ook altijd.... En daarom ben ik het met iedereen eens!!!! Behalve vandaag! Misschien morgen.... :hihi:

et_2000nl
11-11-03, 13:30
Geplaatst door Abou Jassem
ik zeg gewoon wat ik lees hoor??? dat heeft niks met begrijpend lezen te maken, en zoals ik al zij kun je het heden verklaren door te kijken naar het verleden, ik zeg ook niet dat de geschiedenis iets oplevert in een conflict! over begrijpend lezen gesproken



zoals ik zei is het heel belangrijk om te weten wat er in de geschiedenis is gebeurd om te kunnen verklaren wat er tegenwoordig in de wereld gebeurd, dat maakt iedereen wijzer en daarmee hoef ik ook niemand te overtuigen ik probeer alleen te verklaren hoe het is zoals het nu is
en een mening kun je moeilijk veranderen door alleen 1 quote uit de geschiedenis want een mening wordt geformuleerd vanuit meerdere invalshoeken



wat heeft het nou met respect te maken als ik de religie erbij haal?????????????????????????????????????????????? ?????????
sorry hoor maar je snijd geen hout
dus als je een discussie religieus maakt dan respecteer je automatisch niet meer de ander????????????????????????????????????????????
wat je zegt is volkomen onlogisch



ik spreek je ook niet aan op je kwalificaties
ik zeg alleen dat jij als intelectueel wezen die gelooft in de koran moet weten dat alles met een reden gebeurd



ik heb niet gezegd dat je geasimileerd bent
praat voor jezelf wil je



wat is dit nou weer voor onzin?????
dus als mens mag ik hier geen vragen over stellen omdat ik geen bioloog ben???

En "Haat is erfelijk" is ook geen biologische stelling, maar een sociologische/psychologische.....

dus ik mag en geen vragen hierover stellen omdat ik geen bioloog ben
en dan zeg je ook nog dat het geen biologische stelling is maar een sociaal/psychologische stelling????
dus je wilt zeggen dat ook al weet je haast niks over''het haat in de genen'', dan kun je het alsnog sociaal psychologisch verklaren?????

zeg iets zinnigs of houd je voor de volle 100 procent bezig met je date

Wil je daten?

Simon
11-11-03, 13:52
Geplaatst door Abou Jassem
(n.a.v. bijdrage JaJa) hier heb ik nog nooit over gehoord dus vertel
waarje deze onzin leugens vandaan hebt????

Ja dat is nu juist het verwijt: dat je je niet in de geschiedenis verdiept. En het feit dat je er nog nooit over gehoord hebt zegt mij weinig. Overigens ik heb een artikel met vele bronnen geplaatst en je reageert er niet eens op. Was je met die feiten bekend? Is het nieuw voor je ? Of kan je geen engelse teksten lezen?

Simon

Angeldust
11-11-03, 13:59
Geplaatst door Simon
Ja dat is nu juist het verwijt: dat je je niet in de geschiedenis verdiept. En het feit dat je er nog nooit over gehoord hebt zegt mij weinig. Overigens ik heb een artikel met vele bronnen geplaatst en je reageert er niet eens op. Was je met die feiten bekend? Is het nieuw voor je ? Of kan je geen engelse teksten lezen?

Simon

Hij zegt anders in een posting, op deze pagina als respons op et_200nl
juist dat geschiedenis voor hem heel belangrijk is. Maar hij zal ergens wel die geschiedschrijving bedoelen die volgens hem relevant is, eigenlijk best wel logisch...

Abou Jassem
11-11-03, 14:00
Geplaatst door et_2000nl
Wil je daten?

hahahahaha
je hebt humor;)

et_2000nl
11-11-03, 14:10
Geplaatst door Angeldust
Hij zegt anders in een posting, op deze pagina als respons op et_200nl
juist dat geschiedenis voor hem heel belangrijk is. Maar hij zal ergens wel die geschiedschrijving bedoelen die volgens hem relevant is, eigenlijk best wel logisch...

Iedereen die zich in de geschiedenis verdiept zal die dingen vinden die relevant zijn voor zijn standpunten....
Dat wil niet zeggen dat je je er niet in moet verdiepen. Alleen maar heel voorzichtig zijn, met welke conclusies je trekt....

jaja
11-11-03, 14:24
Geplaatst door Abou Jassem
nogmaals!!!
kom met bwijzen!!!????????????????????
waar zijn je bronnen???????????????
hier heb ik nog nooit over gehoord dus vertel
waarje deze onzin leugens vandaan hebt????
al-Tabari, Tarikh etc., [1390] (Leiden editie), vert. vol xxxiv, 90
"[al-Mutawakkil] ordered wooden images of devils (arab. shayatin) be nailed to the doors of their 9i.e. dhimmis=Christenen, Joden etc.) houses to distinguish between their residences and those of the Muslims."

Verder: Elk wetenschappelijk boek over de Almoraviden en de Almohads heeft een hoofdstuk over hun behandeling van de niet-moslims, met bronnen verwijzing. (Ook goed: Encyclopedia of Islam, met een waslijst aan bronnen) Een heel bekende bron is Maimonides. Omdat hij Spanje uit gegooid werd, kwam hij bij Saladin in Egypte terecht. Verder bijvoorbeeld Abraham ibn Ezra en nog veel meer.
Al-Hakim : bijvoorbeeld in Yahya al-Antaki, Kroniek, boek 1, 122-124 over de verwoesting van de Grafkerk en dar zelfde boek ook uitgebreid over de vervolgingen onder al-Hakim (maar er zijn meer bronnen met hetzelfde onderwerp)

Abou Jassem
11-11-03, 14:57
ik zal hier nog op reageren maar ik heb nu helaas geen tijd
tot morgen inshallah
wa salam wa alaikum

et_2000nl
11-11-03, 15:18
Geplaatst door Abou Jassem
ik zal hier nog op reageren maar ik heb nu helaas geen tijd
tot morgen inshallah
wa salam wa alaikum

InchaAllah....

Zal je missen :ego: