PDA

Bekijk Volledige Versie : Roofridders in Bagdad



Juwayriah
11-11-03, 10:54
Dit artikel zal verduidelijken op welke schandalige wijze de regering Bush in Iraq aan het jatten is. Eerst een inleiding.

In 1984 was ik met programma directeur Carel Enkelaar van de NOS TV de initiatiefnemer van “Den Alerdinck Foundation”, een think tank voor journalisten gefinancierd door de vorige week overleden zakenman Frans Lurvink. Paul Bremer III, nu een der hoofddieven in Bagdad, was die dagen ambassadeur in Den Haag. Lurvink bezocht hem in januari 1985 op zijn ambassade. Hij zei: ”I have the peace movement on the left in Holland by the balls. Please don’t give me a peace movement from the right. All I am interested in is that US cruise-missiles will be stationed in the Netherlands”(zie: “Zaken Doen”, Willem Oltmans, In den Toren Baarn, 1986, pp116). Er zijn nog altijd idioten in dit land, die maar niet willen aannemen, dat de huidige Amerikaanse ambassadeur in Den Haag, Clifford Sobel (foto), als voornaamste taak heeft meegekregen om hier de US Joint Strike Fighter aan de man te brengen. Daarom bezocht hij Fortuijn thuis. U.S. ambassadeurs zijn “Merchants of death”. (Lees ook: “The Arms Bazaar”, Anthony Sampson, Viking Press, New-York, 1977), waar ook sommige van prins Bernhard’s scheve schaatsen in worden uitgespeld. De afstand in behaviour tussen Bernhard en Cor Bruinsma is echt niet zo groot als men denkt. Wanneer wapenhandelaren achter de moord op Pim Fortuyn hebben gezeten, zijn Remkes en Kuiper de laatsten in het vaderland, die deze puzzel zullen oplossen, want ze zoeken in de verkeerde richting.

Geen wonder dus, dat een afgestudeerde crook als Bremer, die al in 1985 dergelijke taal tegen Lurvink uitsloeg, 17 jaar later opduikt in Bagdad als Amerikaanse Gauleiter voor George Bush met de opdracht te jatten wat er te jatten valt. In het Amerikaanse blad “The Nation” worden de dieven van Bagdad tot op het bot uitgekleed. Op 19 September l.l. vaardigde Paul Bremer III in Iraq Order 39 uit. Meer dan 200 Irakese bedrijven werden geprivatiseerd. Irakese banken, mijnen en fabrieken konden voortaan voor 100 procent in buitenlandse handen komen. De overgenomen industrieën zou worden toegestaan 100 procent van hun winst naar het buitenland over te maken, in casu, Bush en zijn partner dieven.

“The Nation” liet Naomi Klein uitzoeken of kon wat hier gebeurde. Order 39 van dief Bremer is om te beginnen “illegal”, Waarom? De regering Bush schendt er de Haagse Conventie van 1907 en de Geneefse Conventie van 1949 mee, twee belangrijke internationale verdragen door Washington braaf ondertekend. Het Bush regime bestaat uit politbureau vigilantes, die met Cheney, Powell, Rumsfeld, Wolfowitz en compagnons in Iraq een ordinaire rooftocht zijn begonnen. Veldmaarschalk Hermann Goring had hier in d bezette gebieden ook een handje van. Intussen betalen Amerikaanse soldaten met hun bloed en leven de hoogste prijs, om de roofridders uit Washington aan nog meer centen te helpen.

Toen ik gisteravond diezelfde Bush onder luid applaus van de zaal hoorde verklaren, dat hij als een herboren Christen zich inspande om het Nabije Oosten, te beginnen met Bagdad, de ware en door God gezegende U.S. democratie te brengen, werd ik opnieuw misselijk van die man. Ieder mens, met een beetje hersens, kan op zijn vingers aftellen, wat er werkelijk in Iraq aan de knikker is.

Geen wonder, dat Washington blijft weigeren pottenkijkers als de UNO naar Bagdad te halen. Ze willen de winsten van deze oliestaat helemaal voor zichzelf te gelde maken. Ook vandaag sneuvelden weer zes militairen met een Blackhawk helikopter. Bush stond gisteren nog met een “overtuigend gezicht” te vertellen (je dacht, direct gaat hij huilen), dat hij in het verdriet van de gesneuvelde militairen en hun families deelde. Hij zou voor hen bidden. Dat is dan anno 2003 het sujet, dat de vrije USA democratie naar het Witte Huis zond waardoor hij de machtigste persoon in de wereld werd. Wat gebeurt is ten hemelschreiend. Intussen zijn Balkenende en de Hoop Scheffer types, die namens U en mij aan de man zijn lippen hangen. Moet de wijze waarop we op dit moment het democratische principe hanteren niet eindelijk op de helling?



© Willem Oltmans

lennart
11-11-03, 16:15
Geplaatst door Dave20
Welke winsten? :D
Er moet een wonder geschieden wil de VS winst maken op deze oorlog. ;)

Ik heb inderdaad ook moeite met de term 'Iraq wordt geplunderd'. Je kan beter zeggen dat de VS worden geplunderd door de Haliburtons, de Bechtels en dat Iraq wordt vernietigd. Vraag jezelf af waarom deze regering de VS zo enorm in de schulden steken, zou het kunnen zijn dat zij chaos willen veroorzaken. Immers in periodes van chaos zijn het de wapenfabrieken die het meeste geld kunnen verdienen. Wanneer zou er chaos aanbreken? Nou als de economie in de VS zou falen, als er een nieuwe periode komt waarin de middenklasse wordt afgebroken en volksmenners de kans krijgen om de macht te grijpen in de VS.

Maslov
11-11-03, 16:16
Als ik naar de paleizen/kastelen van Saddam keek, leek me dat een echte roofridder, samen met zijn zoons :boer:

lennart
11-11-03, 17:23
Geplaatst door Maslov
Als ik naar de paleizen/kastelen van Saddam keek, leek me dat een echte roofridder, samen met zijn zoons :boer:

Wat heeft Saddam van doen met het plunderen door Halburton van de Amerikaanse staatskas? Tenzij je natuurlijk mocht denken dat Saddam en Halburton samenwerken?

Juwayriah
12-11-03, 11:43
Geplaatst door Dave20
Welke winsten? :D
Er moet een wonder geschieden wil de VS winst maken op deze oorlog. ;)


De VS wil natuurlijk alleen maar de arme Iraakse zieltjes redden uit de grote klauwen van de gemene Saddam...verder hebben ze er geen enkel zelfbelang bij....