PDA

Bekijk Volledige Versie : Zionisme binnen Groen Links: reactie op mij van GL-raadslid Mellouki Cadat



Ron Haleber
11-11-03, 10:50
In reactie op mijn kritische stuk gericht tegen Groen Links raadslid Mellouki Cadat geplaatst onder de titel "Huichelachtig" op Indische Buurt Online - hier met bronvermelding te vinden op onderstaande thread van maroc.nl - bereikte mij een golf virussen die niet door mijn virusprotector werden gewist. Het kostte mij dagen om mij daarvan weer te bevrijden.

http://www.maroc.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=77226



Groen Links raadslid Mellouki Cadat reageerde daar o.a. op, door naar het volgende artikel uit het archief van zijn website te verwijzen.

De auteurs wijzen erop dat het gaat om een artikel waarvan "een verkorte versie is verschenen in de Volkskrant van 25 september 2001 onder de titel 'Antisemitisme, Islamophobie het is allemaal één pot nat'".

Het is interessant om op 25-11-01 - juist na 11-9-01 - de pakkende niet-gepubliceerde details te vernemen hoe vanuit Nederlands zionistische gezichtshoek de VN-conferentie in Durban werd gezien. De subjectieve details zijn natuurlijk niet in de korte Volkskrant-versie afgedrukt.

Op eventuele verwijten dat ik mij niet buiten de beschermde paden van onze websites moet begeven, zal ik in een kort naschrift ingaan.



De auteurs van het artikel (let op de slimme onderlinge verdeling van functies!):

Drs. Brieuc-Yves (Mellouki) Cadat, voorzitter Stichting Magenta, aanwezig in Durban als reporter van het Internet Centre Anti Racism Europe (ICARE)

Ronald Eissens, Directeur Stichting Magenta, Meldpunt Discriminatie Internet, aanwezig in Durban als reporter van het Internet Centre Anti Racism Europe (ICARE)


In naam van het ideaal

Terug uit Durban.

Terwijl we nog bezig waren met het afwikkelen van de laatste zaken vond de verschrikkelijke ramp in New York plaats. Alles wat dit met zich meebracht zorgde ervoor dat de World Conference Against Racism in Durban schijnbaar 100 jaar geleden plaatsvond. Niet alleen de gebeurtenissen in Amerika maken de World Conference Against Racism onwezenlijk. Mensen kunnen in naam van een ideaal veel kwaad aanrichten, menselijkheid opzij zetten, anderen gebruiken en misbruiken, zo gefixeerd op hun eigen doel dat alle gevolgen van hun daden op de koop toe worden genomen of juist als goed worden gezien.

Daar hebben we in Durban helaas ook de nodige voorbeelden van gehad. De reacties n.a.v. de ramp in New York tonen aan hoe dom en verschrikkelijk het is om op basis van de daden van individuen (of de daden van een staat) een complete bevolkingsgroep of geloofsgroep te beschuldigen en aan te vallen. In Durban was Antisemitisme aan de orde van de dag, vanwege de daden van de staat Israël. Vandaag is Islamofobie aan de orde van de dag, vanwege de daden van een aantal individuen of van een groep.

Gedurende het hele NGO Forum in Durban vonden Antisemitische incidenten plaats. De Arab Lawyers Union had een kraam in een van de NGO exhibition tenten met grove Antisemitische cartoons. Cartoons die rechtstreeks waren overgenomen uit oud nazi-propaganda materiaal. Na protesten door een paar NGOs bij het Conferentie Secretariaat werden de meest extreme tijdelijk weggehaald -ze werden onder de tafel gelegd. Men verzocht de U.N. de accreditatie van de Arab Lawyers Union in te trekken, helaas zonder resultaat. Toen het International Steering Committee om actie werd gevraagd vanwege de antisemitische cartoons kwam zij met het standpunt dat het hier ging om ' politieke cartoons'.

Elke dag waren er picket-lines, demonstraties en tegendemonstraties voor het NGO Forum door Palestijnse NGOs en de Jewish Students Organization. Dit liep meestal uit op schreeuwen en soms op een handgemeen. Bloeddorstige spandoeken werden meegedragen. Nauwelijks de sfeer die je mag verwachten tijdens een wereldconferentie tegen racisme.

In de grote demonstratie in Durban op 1 september, georganiseerd door Sangoco, ANC en Cosatu werden veel spandoeken met slogans meegedragen waarvan de prominentste Antisemitisch waren, o.a.: ' Kill all Jews' en ' The good things ****** did'. Deze demo eindigde vreemd genoeg bij de Durban Jewish Club, welke door de Zuid-Afrikaanse politie afgeschermd werd met pantserwagens en oproerpolitie nadat het gebouw al eerder geëvacueerd moest worden.

Een beschamende gebeurtenis. Een grote demonstratie tijdens de Wereld Conferentie tegen racisme eindigt als een Antisemitische mars waar de Nazi's trots op hadden kunnen zijn. Tijdens al deze ' incidenten' zwegen de organisatoren van het NGO Forum (Sangoco - De South African NGO Coalition en de ISC - International Steering Committee). Noch zij, noch de Zuid Afrikaanse autoriteiten grepen in. Dat Antisemitisme in Zuid-Afrika een groot probleem is geworden was ons bekend, het wordt door de nieuwe regering van de voormalige Apartheidsstaat echter angstvallig verzwegen.

Het NGO forum werd officieel geopend door Mercia Andrews, voorzitter van Sangoco. Dit deed zij gekleed in de traditionele Khefiyah, haar vuist in de lucht 'Free Palestine' roepend. Hiermee was de toon gezet. Joden werden gediscrimineerd, het zwijgen opgelegd, bijeenkomsten over Antisemitisme en revisionisme werden verstoord en overgenomen door Palestijnse NGOs en aanhangers. Hen die hiertegen protesteerden werden uitgemaakt voor 'Zionist pigs lovers' en 'Jewlovers'. De meeste NGOs waren of totaal geïntimideerd of gingen openlijk akkoord met de gang van zaken.

Ron Haleber
11-11-03, 10:52
(vervolg) Tijdens de aanname van de NGO Declaration gedurende een nauwelijks democratisch te noemen procedure kwam het opnieuw tot het uiten van Jodenhaat. De woordvoerster van de Europese Caucus, een vrouw van Spaanse afkomst, liet weten dat de Europese Caucus niet achter een aantal paragrafen van de Declaration kon staan vanwege ' hate language' en kreeg naar haar hoofd geslingerd dat ze betaald werd door regeringen en dat ze 'wel Joods zou zijn, je uiterlijk en je lichaamstaal wijzen daarop'. Na de zoveelste anti-joodse schreeuwpartij en het verwerpen van Paragraaf 14 van de Declaration verlieten de Joodse NGOs de zaal onder het roepen van 'Shame! Shame!'.

Zie lieten daarna weten niet meer terug te zullen komen. Door een woordvoerster van de ISC werd later gezegd dat het NGO-document ´all voices of victims, in their own language´ weergeeft. Maar de stem van de Joden werd weggeveegd door het schrappen van de paragraaf over antizionisme en aanslagen op synagogen. Later in de vergadering verliet ook de Roma & Sinti caucus de zaal omdat zij niet de indruk wilden wekken het eens te zijn met rassenhaat. Tot diep in de nacht ging dit spektakelstuk door totdat verklaard werd dat 'de Declaration was aangenomen'. Tot een stemming over het gehele document is het niet gekomen omdat men 'al had gestemd over verschillende amendementen en toevoegingen' . Kortom, een farce.

Al tijdens het voorbereidingsproces van de afgelopen 2 jaar waren er een flink aantal 'antisemitische momenten' in de vorm van structureel en individueel antisemitisme. Joodse organisaties of organisaties die als zodanig werden bestempeld (b.v. het Simon Wiesenthal Center) mochten niet deelnemen aan de regionale voorbereidingsbijeenkomst in Teheran. Tijdens de Preparatory Commission III in Geneve kon slechts met grote moeite worden voorkomen dat de Thematische Commissie over Antisemitisme zou worden samengevoegd met de Commissie Religieuze Intolerantie.

Joodse organisaties, zij die als zodanig werden beschouwd of zogenaamde 'sympathisanten' werd te verstaan gegeven dat de World Conference Against Racism voor slachtoffers was en niet voor 'de plegers van racisme'. Joodse NGOs aanwezig als toehoorders bij ISC vergaderingen kregen te horen dat zij ' agenten van de Israëlische staat' waren. Zelfs de NGO Liaison Officer van de U.N. werd beschuldigd, waarbij de woordvoerster van de Palestijnse caucus even niet doorhad dat deze dan wel van Joodse afkomst is, maar zelf lang betrokken is geweest bij een Palestijnse mensenrechtenorganisatie.

Het kon allemaal nog erger. In Durban werd op 3 September een 'overval' gepleegd op de Drafting Commitee, de groep mensen die bezig waren de final Declaration samen te stellen. Een aantal leden van de Palestijnse caucus, Sangoco en de International Steering Commitee vielen de Drafting Room -verboden terrein voor eenieder- binnen en eisten dat de paragrafen over Antisemitisme zouden worden verwijderd of zouden worden ondergebracht bij de paragrafen over 'Palestine and occupied territories'.

Immers, antisemitisme was eigenlijk tegen semieten, oftewel Arabieren. Ook wilden zij alle gedeelten over de Holocaust verwijderd hebben. De Drafting groep vroeg hen de ruimte te verlaten maar dit hielp niet. Drafters weren uitgescholden voor ' Jewlovers' en sommigen werden ervan beschuldigd Joods te zijn. Men dreigde en intimideerde totdat het werken onmogelijk werd en de Drafters de diskette met de Declaration aan de invallers overhandigden en weggingen.

Een compleet verslag van de gebeurtenissen inclusief foto's is de volgende ochtend overhandigd aan de U.N. Sangoco, de Palestijnse Caucus en een gedeelte van de ISC ontkennen of verdraaien de gebeurtenissen en beweren dat er hier sprake is van een 'anti-Palestijns complot'. De zeven leden van de Drafting Committee hebben echter een schriftelijke verklaring afgelegd.

Naar onze mening hebben Sangoco, de South African NGO Coalition (die zich alleen zou bemoeien met de organisatie en infrastructuur van het NGO Forum) en de International Steering Committee zichzelf totaal gediskwalificeerd door partij te kiezen, politieke uitspraken te doen waarvoor zij geen mandaat hadden en door het toelaten en zelfs ondersteunen van Antisemitisme, aanzetten tot geweld en het toelaten van -en deelnemen aan corrupte praktijken.

De Palestijnse NGOs in Durban deden hun werk, streden voor hun zaak, waren daarbij zeer effectief maar gingen te ver. Zover dat schade werd aangericht, schade aan hun eigen zaak en reputatie, schade aan het democratische proces en schade aan het NGO Forum zelf. Om nog maar niet te spreken van de schade die zij hebben aangericht aan Joodse NGOs, personen en de internationale antiracisme beweging.

Paragraaf 418, 419 en 424 zorgden er voor dat High Commissioner Mary Robinson het NGO Document niet wilde aanbevelen bij de regeringen. Terecht. Ondertussen hebben meer dan 100 NGO's zich gedistantieerd van dit document. Dat zijn er, op de meer dan 2000 die in Durban aanwezig waren, helaas niet veel.

Van de Nederlandse NGO delegatie distantieerden zich slechts 5 organisaties van de Antisemitische uitingen en incidenten gedurende het NGO Forum: De Landelijke Vereniging van Antidiscriminatie Bureaus en Meldpunten, het LBR, RADAR, Stichting Magenta en de Vrouwenbond FNV. De andere NGOs (VON, TIYE-International, Landelijk Platform Slavernij Verleden, Equality, Commissie Justitia et Pax, VAVN, Vrouwen Alliantie, NVR, Stichting Sophiedela, Europese Vrouwenlobby, Cordaid, Comite 1 juli) voelden zich daartoe niet geroepen.

Sommigen lieten zich zelfs verleiden tot het zelf scheppen van een anti-Joodse sfeer: " Hoe kan je die verklaring willen ondertekenen, daar staan allemaal Jodenclubs onder" en "Ach dat Joodse meisje loopt hier alleen maar te klagen" (over de afgevaardigde van het CIDI). Dat is verbijsterend en dient met alle kracht bestreden te worden.

Een aantal van deze organisaties hebben hun reiskosten naar Durban betaald gekregen door het Ministerie van Binnenlandse Zaken en de U.N. en konden zo op kosten van de gemeenschap uitingen toelaten en ondersteunen die in Nederland strafbaar zijn. Het is overigens te danken aan de daadkracht van Hubert Fermina van het LBR dat de zaken binnen de Nederlandse NGO delegatie niet nog erger uit de hand liepen.

Minister van Boxtel, aanwezig in Durban, sprak zich ook duidelijk uit tegen het Antisemitisme en gaf aan een voorstander te zijn van de zogenaamde National action plans ter bestrijding van racisme.

Binnenkort zal op initiatief van het LBR verder worden gepraat hierover met de NGOs die in Durban waren en met politici en leden van de regeringsdelegatie. Er zal dan ook worden ingegaan op de vraag hoe de resultaten van Durban met name in Nederland kunnen worden geïmplementeerd. Belangrijk daarbij is dat we de goede onderdelen van de NGO Declaration (dat zijn er gelukkig heel veel, ruim 400 uitstekende paragrafen) bij de kop pakken en dat we helder moeten stellen dat er geen plaats is voor NGOs die menen dat Antisemitisme moet kunnen. Discriminatie en rassenhaat, welke vormen daarvan ook, moeten worden bestreden!


De jaarlijkse Kristallnachtherdenking op 9 november komt er weer aan en het zou ons niet verbazen als sommigen van de organisaties die in Durban door hun goedkeuring van Antisemitisme passief racisme pleegden daar hete krokodillentranen zullen plengen onder het motto 'nooit meer'. Of, wat nog waarschijnlijker is, onder de noemer Antizionisme de Kristallnachtherdenking zullen misbruiken.

Wij vrezen dat Antisemitisme en Islamofobie in Nederland en daarbuiten onder invloed van de internationale ontwikkelingen de komende tijd zullen toenemen. Openbare veiligheid moet worden gewaarborgd door het beschermen van alle groepen. Tegelijkertijd zijn campagnes en een dialoog om te komen tot wederzijds begrip en perspectief aangaande de terreurdaden in de V.S. uiterst noodzakelijk, maar vooral moet de boodschap worden overgebracht aan regering en maatschappij dat afkomst of religie niet automatisch betekent dat je verantwoordelijk bent voor de daden van anderen. Een simpel feit, blijkbaar voor velen heel moeilijk te begrijpen.

{auteurs zie boven]

Ron Haleber
11-11-03, 12:21
Naschrift van Ron:


Laat je stem bij voorbeeld over de onderdrukking van de Palestijnen ook op andere sites en in het openbaar horen...!


Het belang van het feit dat deelnemers aan de beschermde intieme kring van een Marokkaanse website hun mening ook in het openbaar elders uiten, wordt hier vaak ernstig onderschat...!

Wat voor een effect heeft het eigenlijk als jullie je mening enkel maar hier verkondigen en die niet bij openbare discussies naar buiten brengen...???

Echt niet veel kan ik je verzekeren! Zolang men zich op een beschermde Marokkaanse website beweegt waar meest gelijkgezinden (ook dezelfde groep "bevriend geraakte" contra's) zich met elkaar treffen, heeft men daar in Nederland weinig boodschap aan!

Via enkele karikaturale citaten van uitspraken in de pers en rapporten van MDI en CIDI meent men allang te weten waar die sites voor staan... En dan maakt men zich er verder niet erg druk over...

Aangekondigde discussies zoals van de VARA van gisteren (met de voorzitter van deze website) worden dan ook meteen geschrapt en vervangen door zogenaamd "veel belangrijkere onderwerpen" als beschuldigingen van hoereloperij die veel hogere kijkcijfers trekken...



De Webmaster van een lokale site, Rogier Schravendeel, legt er nog eens de nadruk op dat de discussies hier óók elders zoals op lokale websites gehoord moet worden willen zij enig effect hebben.

Dit wordt onderstreept door het feit dat Marokkanen juist in de oude wijken waar zij wonen nooit op die druk door buurtbewoners bezochte sites iets van zich laten horen.

Ik kan zo een reeks sites - alleen al in Amsterdam - noemen waar nog nooit een Marokkaan zich in een discussie van buurtbewoners mengde...!

Rogier beklaagt zich daar terecht over! En hij weet dat ook ik tegen de exclusieve klantenbinding aan één bepaalde site ben... Op buurtniveau spelen zich de echte discussies tussen de mensen af.

De krantenartikelen die hier meestal ter discussie staan, geven daar enkel maar een vertekende, gefilterde en dus slappe aftrek van...

Ron

Daarom druk ik zijn aansporing af:


dinsdag 4.11.03 Reactie op Ron Haleber

door Rogier Schravendeel (Webmaster van Indische Buurt online (http://www.indischebuurt.blogspot.com/) )

Beste Ron,

Door jou gevraagd in het kort mijn commentaar op de kwestie Parool/Maroc.nl.

Mijn persoonlijke mening, die overigens niet bijzonder spectaculair is of afwijkt van wat velen zeggen, is: dat de redactie van www.maroc.nl er wel degelijk naar streeft binnen de grenzen van de Nederlandse wetgeving te blijven; dat zuiver antisemitisme zoals wij dat uit onze geschiedenis kennen niet echt een item is binnen de Marokkaanse gemeenschap, maar wel als afgeleide vorm van pro-islamisme in de Israël/Palestina-context en daarbinnen op termijn het gevaar voor zuiver antisemitisme, zie bijvoorbeeld het Volkskrant-artikel "Joden voelen zich niet meer thuis is Mokum".

Ik vind dat de min of meer islam-nationalistische houding van een groot deel van de Marokkaanse jeugd een zeer gevaarlijk en nog altijd onderschat probleem is voor de Nederlandse samenleving.

En dat het een zeer verontrustend teken van doorgaande segregatie tussen de autochtone en de uit Marokko afkomstige gemeenschap is, dat de vaak zeer heftige en ook zinnige discussies op maroc.nl en andere websites in de grotere media genegeerd of gecriminaliseerd worden,

..............waarbij overigens de neiging van de op de Marokkaanse gemeenschap gerichte spraakmakers op sites als www.maroc.nl en www.maghrebonline.nl om zich niet buiten de eigen websites te vertonen, bijdraagt aan het volkomen gebrek aan discussie tussen beide groepen.

Dat gesprek op gang brengen beschouw jij als jouw belangrijkste doelstelling. Ik wil je daarin graag steunen, omdat ik geloof dat vooral gesprek datgene is wat we nodig hebben op het ogenblik, en hoop op andere bijdrages van binnen of buiten de buurt, bijvoorbeeld van de door jou genoemde imam Abdulwahid van Bommel.

Rogier Schravendeel

thijs
11-11-03, 12:29
Zo zie je maar weer dat de Bush administration in ieder geval groot gelijk heeft om zich niet veel aan te trekken van de VN wanneer het gaat om mensenrechten. Durban was een enorme aanfluiting. Om bij ieder kritisch geluid mensen te betitelen als zionist of jood, en dat voor een VN bijeenkomst. De grootste grap is dat in landen als Jordanië jaarlijks meer vrouwen worden vermoord uit eerwraak dan Israel Palestijnen heeft vermoord in de laatste jaren. Mijn hart gaat echt uit naar de Palestijnen, maar je kan de Arabische wereld toch niet serieus nemen wanneer ze het hebben over mensenrechten... dan is Israel echt een engeltje ... ik vind dat dit raadslid een heel goed stuk heeft geschreven!

observer
11-11-03, 13:41
In reactie op mijn kritische stuk gericht tegen Groen Links raadslid Mellouki Cadat geplaatst onder de titel "Huichelachtig" op Indische Buurt Online - hier met bronvermelding te vinden op onderstaande thread van maroc.nl - bereikte mij een golf virussen die niet door mijn virusprotector werden gewist. Het kostte mij dagen om mij daarvan weer te bevrijden. wat maar weer bewijst dat je
a je software up to date moet houden en b geen attachment moet openen waar je niet zeker van bent

of dat iets met je kritiek te maken heeft tja
probeer dat maar een hard te maken

Ron Haleber
11-11-03, 13:57
Geplaatst door observer
wat maar weer bewijst dat je
a je software up to date moet houden en b geen attachment moet openen waar je niet zeker van bent

of dat iets met je kritiek te maken heeft tja
probeer dat maar een hard te maken

Precies! het is goed dat je anderen nog eens waarschuwt.

Maar in dit geval was het een fout van een secundaire moderator op een weblog die mij schreef:

"Op een kleinschalig weblog als de onze is het gewoon een goed gebruik dat de e-mail adressen gewoon vermeld worden. De mensen vragen daar soms ook specifiek naar, omdat ze benieuwd zijn naar de reacties die ergens op (kunnen) volgen. In jouw geval heeft dat dus 'iets' anders uitgepakt en is er misbruik gemaakt van de bekendmaking van jouw e-mail adres en daar wil ik, namens de weblog Indische buurt, mijn excuses voor aanbieden. Verder kan ik je (vanuit een persoonlijke titel) nog een volledige versie van Norton Anti Virus 2004 aanbieden welke je kostenloos kunt gebruiken".


Zulke correcte moderators tref je zelden meer vandaag de dag...! Op een Marokkaanse site ben ik ze in elk geval nog nooit tegengekomen!

Maar het is toch wel goed ook de andere prikkers voor dit gebruik van weblogs te waarschuwen!

P.S. Geen misverstand: Viruskaartjes van Groot-Israel worden echt niet door Gretta Duisenberg naar haar fans zoals ik verzonden!

fcuk
11-11-03, 14:36
Waar gaat dit over? U kunt kiezen uit:

A- De misstanden tijdens een conferentie in Durban

B- De roep om Marokkanen te laten discussieren op andere sites dan maroc.nl

C- Ron en zijn virussen

D- Het Parool versus maroc.nl

E- Racisme is niet goed

F- Anti-virus Norton 2004 is goed

E- Meolokki Cadat en Groen Links

fcuk

Puk
11-11-03, 17:06
Geplaatst door fcuk
Waar gaat dit over? U kunt kiezen uit:

A- De misstanden tijdens een conferentie in Durban

B- De roep om Marokkanen te laten discussieren op andere sites dan maroc.nl

C- Ron en zijn virussen

D- Het Parool versus maroc.nl

E- Racisme is niet goed

F- Anti-virus Norton 2004 is goed

E- Meolokki Cadat en Groen Links

fcuk

H. Ron is een virus

Die kies ik dan.

Ron Haleber
11-11-03, 17:16
Geplaatst door fcuk
Waar gaat dit over? U kunt kiezen uit:

A- De misstanden tijdens een conferentie in Durban

B- De roep om Marokkanen te laten discussieren op andere sites dan maroc.nl

C- Ron en zijn virussen

D- Het Parool versus maroc.nl

E- Racisme is niet goed

F- Anti-virus Norton 2004 is goed

E- Meolokki Cadat en Groen Links

fcuk


Fcuk je haalt de boel ff door elkaar. Ik zal je helpen:


Het gaat erom dat GL-raadslid Meloukki Cadat niet kosjer is en dus zijn Groen Links Zeeburg ook niet. En wel omdat hun anti-racistische leuzen niet blijken te kloppen, met name als ze als zionisten de conferentie in Durban als racistisch voorstellen.

Dat het daarom om de zaak van de Palestijnen te verdedigen en schijnheiligheid van politici te ontmaskeren dus erg gewenst is dat onze Marokkanen ook discussieren op lokale sites. Dus andere sites dan hun Maroc.nl dat door de buitenwereld nu eenmaal niet serieus wordt genomen zoals weer eens bleek uit de afgelaste NOVA-discussie: Het Parool versus Maroc.nl.

Dat ze buitengaats net als Ron goed moeten uitkijken geen zionistische virussen op te lopen omdat zelfs Anti-virus Norton 2004 me niet goed genoeg bleek om je daartegen te beschermen!



Kijk, dat is toch een prima en logisch verhaal? Wat zeur je nou?