PDA

Bekijk Volledige Versie : Gedichten van Omar Khajjam, nog steeds zéér actueel!!!!



Hoerriya
12-11-03, 18:21
Deze gedichten van Omar-e Khayyam vindt ik heel mooi. Typerend een felle reactie tegen de reactionaire traditionalisten.

Volledige naam van Omar Khajjam (een mond vol!!!): Ghiyath al-Din Abu'l-Fath Umar ibn Ibrahim Al-Nisaburi al-Khayyami

Uit de Roba-iyat van Omar-e Khayyam:


"Die in schijnvroomheid hun schijnleer belijden
en tussen ziel en lichaam onderscheiden
zij brengen mij niet van de wijs-en 't raadsel blijft
dat er geen onderscheid is tussen beide."


"Mijn vijanden verkondigen verwoed
dat wijn mijn ziel en godsdienst schade doet
Maar als hij dan de vijand van 't geloof is
bij Allah! dan drink ik des vijands bloed!"


"O grote Moefti, die daar wijs en dik
mij passeert en mij verwaardigt met geen blik
ik drink het druivenbloed, jij drinkt het bloed der mensen
wie is nu meer bloeddorstig, jij of ik?"


"Ze hebben zich de hoofden volgepropt
met duistere taal. Ze hebben zich ontpopt
als dwazen die men hoonde om hun woorden
Ze zijn verspreid-met hun mond met stof gestopt."

"Dwaas, die uw bidkleed spreidt ten toon!
Wat wacht je in schijnheiligheid, een loon?
Ik zie onder het witte kleed van heiligen
een goddeloos bestaan, hun leer ten hoon!"


"De wijsheid leerde mij een waarheid hard als steen
door alle dogma's en tradities heen:
Beter te vasten dan van alle vlees te eten
beter alleen te zijn dan vriend met iedereen."



"Een sheikh ontmoette eens een schone meid
"Ge schijnt", sprak hij,"geheel door lust ontwijd."
En zij:"Voorwaar heer, wat ik schijn, dat ben ik
maar, zeg mij meester, schijnt gij wat ge zijt?"


"Zet niet uw hart op enig aards gewin
want weet, het leven is slechts plus of min
Laat niet de tijd uw kostbaar uur ontroven
Niets kunt u weer herschikken naar uw zin."


In kerken en moskee en synagogen
wordt ons van hel en hemel voorgelogen
Doch nimmer kiemt het zaad der vrees in hen
die voor het geheim der werkelijkheid bogen."


"Verschuilend in kerk en kloosterhoeken
zij vluchten voor de hel, het Paradijs zij zoeken
Die echter het mysterie der natuur doorgrondt
weet dat hij hel en hemel in zichzelf moet zoeken."


"Zij hebben nooit een schrede durven zetten
buiten de weg hunner beperkte wetten
Naar recht nog rede hebben ze getaald;
ze honen die zich tegen hen verzetten."


"De god der zwarten is zwart die der witten wit
zij schaffen zich een spiegel, ieder bidt
daarvoor-en spiegelt zich en grijpt erachter
naar iets dat hij daar zoekt, maar er niet zit."

"Door eigendunk en waan zijn ze opgeblazen
staan ze over hemels heerlijkheid te dazen
Ze hebben Allah in hun zak-ze weten niet
dat Hij hen in hun hemel heeft te grazen."

"De ene roemt zijn grootheid trots en graag
de ander wacht het paradijs vandaag.
Maar wijkt de sluier dan wordt het duidelijk voor beiden
hoe dicht hun hart en hoofd zijn bij hun maag."


"Die nooit de snoeren des gebeds heeft omgebonden
noch veegde van het gelaat het stof der zonde
heeft immermeer zijn hoop op Uw genade gesteld
want hij heeft de Ene nimmer Twee bevonden."

"Veroorzaak aan geen mensenschepsel kwaad
Ontsteek in geen der uwen 't vuur van haat
Het is beter het eigen hart aan flarden te rijten
dan dat het hart des broeders wordt geschaad."

"Allah!Ik heb U gekend naar mijn vermogen
heb met mijn zwakke kennis mededogen;
zij was mij het enige middel U te kennen
Schenk mij genade voor mijn schamel pogen."


"Liefde is der Schepping
doel en streven
liefde is de kracht in
't sap der druiven,
zij is het rijm van 't lied
der jonge jaren
let op mijn woord:
liefde
is het hele leven."

Neyshabur is located in 115 kms. west of Mashhad in the province of Khorasan. Mausoleum of the great Persian Poet and Mathematician, Hakeem Omar-e-Khayyam is situated in a beautiful garden in the city of
Neyshabur. This mausoleum was constructed in 1341 A.H. (1962 A.D.).


Groetjes,

Hoerriya.

P.S.

Alhamdolillah!!!!!!! :lole: :verliefd: :jumping: :lole: :verliefd: :jumping:

Simon
12-11-03, 19:59
Omar Khayam komt inderdaad heel modern over. Hij had het niet zo op de zelfingenomen geestelijkheid. ....

All we see-above, around---
Is but built on fairy ground:
All we trust is empty shade
To deceive our reason made.
Tell me not of Paradise,
Or the beams of houris' eyes;
Who the truth of tales can tell,
Cunning priests invent so well?
He who leaves this mortal shore
Quits it to return no more.

In vast life's unbounded tide
They alone content may gain,
Who can good from ill divide,
Or in ignorance abide---
All between is restless pain.
Before thy prescience, power divine,
What is this idle sense of mine?
What all the learning of the schools?
What sages, priests, and pedants?---Fools!

The world is thine, from thee it rose,
By thee it ebbs, by thee it flows.
Hence, worldly lore! By whom is wisdom shown?
The Eternal knows, knows all, and He alone!

Mark
12-11-03, 20:53
zelfde avatar dames?

Mark
12-11-03, 21:36
Geplaatst door aQua
Wij lijken allemaal op elkaar, net Chinezen

Als een Chinees dit leest krijg je het MDI op je dak

:verrassin

Tomas
12-11-03, 21:41
Geplaatst door Mark
Als een Chinees dit leest krijg je het MDI op je dak

:verrassin

Chinezen kunnen gelukkig niet lezen.

Simon
12-11-03, 21:51
Geplaatst door Tomas
Chinezen kunnen gelukkig niet lezen.

Maar Chinezen kunnen wel kezen ! (- Ton van Duinhoven -)

Zwarte Schaap
12-11-03, 22:33
Geplaatst door aQua


Geplaatst door Mark
Als Simon dit leest krijg je het MDI op je dak

:rambo:

Wist je dat er zelfs een oproep op joods.nl gaande is geweest om simon hier op maroc.nl te komen bestrijden voor zijn anti-semitische berichten en zijn slechte invloed op prikkers hier? :corcky:

Check deze discussie: http://www.maroc.nl/nieuws/forums/showthread.php?threadid=32181

Mark
13-11-03, 11:00
Geplaatst door aQua
:schok: heftige discussie

ja, maar wat een genuanceerde inbreng van mijn kant :duim:

Hoerriya
13-11-03, 12:14
Schitterend gedicht. Doet heel modern aan en dat wil wat zeggen als je ziet hoe oud het is.
Ik heb nog ergens zo iets liggen uit de jaren 30 dat over de Roomse pastoortjes gaat. Iets korter en net even venijniger. Ik zal eens kijken of ik het kan vinden.

Ed

Graag, kunnen we kijken wie dezelfde kritiek gedistingeerder kan uiten, de Westerling of Omar Khajjam. ( :jeweetog: :fplayer: :denk: )



Vreemd, hoe weet je dat dat bij mij hoort?

Ik weet plotseling wat ik ga vragen voor mijn verjaardag!

Overigens, ik kan me nauwelijks voorstellen dat de meeste moslims veel affiniteit hebben met dit soort teksten. Of heb ik het mis?

De meeste sunni's niet nee. Maar die hebben zich dan ook zó vastgebeten in allerlei regeltjes, daarmee vaak het wezen van de islam vergetende, dat ze alles wat een beetje kritisch of gewaagd is op het conto van de Sheytaan schuiven. Altijd lekker makkelijk natuurlijk, hoeven ze zelf niet meer na te denken en te luisteren....... Het jammere is, dat de (wereldlijke) islam in de middeleeuwen en de paar eeuwen daarna altijd een sterke, dynamische, jonge kracht is geweest, met godsdienstvrijheid voor joden, christenen, hindoes en sikhs, met erfrecht voor vrouwen, wetenschap, filosofie, muziek zang en dans: in de 18e eeuw kwam echter het puritanisme/wahhabisme op, zeg maar de islamitische variant van de zwartekousenkerk. Uit dit strenge gedachtengoed ontstond het Saudische regime en sinsdien hebben de puriteinen de macht over genomen, gesteund door het Westen, die meer gebaat is bij een kreupele, strikte islam dan een sterke en vrije. Maar we raken off-topic..........hier nog een mooie van Omar Khajjam:

"De wereld is een schaakbord-
dag-en nacht-geblokt -
waarop het Lot de mensen
scheef en recht
verschuift:
schaak zet en eind'lijk mat
en ze één voor één
weer in het kistje legt."

Ma3salama,

Hoerriya.

Ansari
13-11-03, 13:24
Geplaatst door Hoerriya



De meeste sunni's niet nee. Maar die hebben zich dan ook zó vastgebeten in allerlei regeltjes, daarmee vaak het wezen van de islam vergetende, dat ze alles wat een beetje kritisch of gewaagd is op het conto van de Sheytaan schuiven. Altijd lekker makkelijk natuurlijk, hoeven ze zelf niet meer na te denken en te luisteren.......


scheer aub niet alle soennieten over 1 kam. Je mag geloven wat je wilt maar Omar khayyam wordt veelal geeerd door alle moslims (op enkelen na). Neem een kijkje op "sunni" sites en je zult zien dat dichters (en dus ook omar kayyam), filosofen en allerlei wetenschappers hoog geplaatst worden.

Zwarte Schaap
13-11-03, 13:40
Geplaatst door Ansari
scheer aub niet alle soennieten over 1 kam. Je mag geloven wat je wilt maar Omar khayyam wordt veelal geeerd door alle moslims (op enkelen na). Neem een kijkje op "sunni" sites en je zult zien dat dichters (en dus ook omar kayyam), filosofen en allerlei wetenschappers hoog geplaatst worden.

Thnx, mevrouw is in haar enthousiasme te ver doorgeschoten zodat ze onzin met feiten te vermengt.

Ansari
13-11-03, 13:44
Geplaatst door Zwarte Schaap
Thnx, mevrouw is in haar enthousiasme te ver doorgeschoten zodat ze onzin met feiten te vermengt.

Inderdaad, teveel op het forum van islamitisch vrijspraak gaan wezen rondsnuffelen. (of heb ik het mis Hoerriya?)

Hoerriya
13-11-03, 13:46
scheer aub niet alle soennieten over 1 kam. Je mag geloven wat je wilt maar Omar khayyam wordt veelal geeerd door alle moslims (op enkelen na). Neem een kijkje op "sunni" sites en je zult zien dat dichters (en dus ook omar kayyam), filosofen en allerlei wetenschappers hoog geplaatst worden.

Ik bedoelde dus de orthodoxe sunni's die zeggen dat muziek, zang en dans haram is. Mensen als Ridouan&co, die slavernij verdedigen. Dit zij duidelijk. Maarre......voelde je je aangesproken ofschjow?????

Groetjes,

Hoerriya.

P.S.

:strik: :strik:

Ansari
13-11-03, 14:02
Geplaatst door Hoerriya
Ik bedoelde dus de orthodoxe sunni's die zeggen dat muziek, zang en dans haram is. Mensen als Ridouan&co, die slavernij verdedigen. Dit zij duidelijk. Maarre......voelde je je aangesproken ofschjow?????



Ik voel me inderdaad aangesproken aangezien je het over de meeste sunnis hebt. En hoezo betrek je de slavernij erbij? we hebben het hier over omar kayyam en volgens jou is ze niet geaccepteerd door de meeste sunnis. Nou ik kan je verzekeren dat dat dus wel zo is. Ook al kunnen soms meningen uit een lopen. Dat neemt niet weg dat bijna alle moslims trots op hem zijn

Hoerriya
13-11-03, 14:23
Met "sunni's" bedoelde ik dus die orthodoze lieden die alles wat onder plezier maken valt onder de noemer "Sheytaan" of "haram" samenvatten. De Qor'an stelt een aantal duidelijke regels omtrent het omgaan met mensen, godsdienst en Allah (swt), maar biedt geen enkele grond voor de vele regeltjes die veel (niet alle!!!!) sunnieten menen te moeten volgen. Volledig hun vrijheid, als ze mij als moslima maar niet veroordelen omdat ik dat niet doe. En ik bedoelde dus, dat de moslims die muziek, zang en dans afkeuren vaak dezelfde types zijn die niets van Omar Khajjam moeten hebben omdat hij wijn dronk. (Alsof de zonde van het veroordelen van anderen niet een even grote zonde is als het drinken van wijn!!!!) En zullen we nu a.u.b. terugkeren naar Omar Khajjam en niet meer kissebissen over andere zaken?

Wassalaam,

Hoerriya.

Tomas
13-11-03, 14:34
Moslims? Sunni's? Sufi's? shiiten?

't zijn toch gewoon allemaal buitenlanders?

Hoerriya
13-11-03, 14:43
Moslims? Sunni's? Sufi's? shiiten?

't zijn toch gewoon allemaal buitenlanders?

Ik heb al lang niet zo'n constructieve bijdrage gelezen, petje af Tomas! :haha: :haha:

Groetjes,

Hoerriya.

P.S.

:moe:

Zwarte Schaap
13-11-03, 14:54
Geplaatst door Hoerriya
Met "sunni's" bedoelde ik dus die orthodoze lieden die alles wat onder plezier maken valt onder de noemer "Sheytaan" of "haram" samenvatten. De Qor'an stelt een aantal duidelijke regels omtrent het omgaan met mensen, godsdienst en Allah (swt), maar biedt geen enkele grond voor de vele regeltjes die veel (niet alle!!!!) sunnieten menen te moeten volgen.

Je vooroordelen betreffende sunnis is meer het gevolg van de islamvariant die je gekozen hebt. Dat soort domme uitspraken moet je maar snel achter je laten.

Mark
13-11-03, 15:03
Geplaatst door Tomas
Moslims? Sunni's? Sufi's? shiiten?

't zijn toch gewoon allemaal buitenlanders?

Lees de Islam sectie eens, kejje lachen :)

Echt een eenheid die moslims :wat?!:

Ansari
13-11-03, 15:24
Geplaatst door Hoerriya
Met "sunni's" bedoelde ik dus die orthodoze lieden die alles wat onder plezier maken valt onder de noemer "Sheytaan" of "haram" samenvatten.
dit is niets meer dan een vooroordeel. Er zijn orthodoxe sunnis die vol lof spreken over omar kayyam en die dus ook "plezier" toelaten. Er zijn weliswaar wel wat discussies geweest maar nooit is omar kayyam in het geheel afgekeurd. Op het gebied van astronomie, wetenschap, geometrie , wiskunde wordt hij alleen maar gewaardeerd.

Je doet alsof er alleen een verschil van opinie bestaat tegen sufi's of filosofen. maar ook binnen de kringen van de 4 scholen wordt er volop gediscussieerd en ook daar heersen er verschillende meningen. Wat s daar mis mee? Dat hoeft toch niet per se negatief te zijn.



De Qor'an stelt een aantal duidelijke regels omtrent het omgaan met mensen, godsdienst en Allah (swt), maar biedt geen enkele grond voor de vele regeltjes die veel (niet alle!!!!) sunnieten menen te moeten volgen. Volledig hun vrijheid, als ze mij als moslima maar niet veroordelen omdat ik dat niet doe.
ach ja voor deze leer heb jij dan gekozen. Als je maar weet dat het niet alleen sunnis waren die hem op sommige vlakken veroordeelden. Ook al ghazali de filosoof keurde enkele van zijn ideeen af omdat hij geloof ik tegen de basisbeginselen van de islam keerde



En ik bedoelde dus, dat de moslims die muziek, zang en dans afkeuren vaak dezelfde types zijn die niets van Omar Khajjam moeten hebben omdat hij wijn dronk. (Alsof de zonde van het veroordelen van anderen niet een even grote zonde is als het drinken van wijn!!!!)
Omar dronk geloof ik niet wijn (ik kan het mis hebben). Hij verwerkte dat alleen in zijn teksten die veelal metaforisch en figuurlijk bedoeld waren. Maar als je denkt dat het alleen om de wijn ging is je argument toch wel wat achterhaald.



En zullen we nu a.u.b. terugkeren naar Omar Khajjam en niet meer kissebissen over andere zaken?

tuurlijk jij begon er trouwens over, niet ik