PDA

Bekijk Volledige Versie : Marokkanen crimineler door hun omgeving



observer
13-11-03, 08:51
Marokkanen crimineler door hun omgeving
Door Kees Wessels

De hoge criminaliteit onder Marokkanen in Nederland wordt niet veroorzaakt door hun lage inkomen of werkloosheid. Een belangrijker oorzaak is dat hun direct omgeving de misdaad niet afkeurt. Daardoor ligt de lat lager om een delict te plegen.

Dat blijkt uit een onderzoek van twee economen van de Universiteit Maastricht dat vandaag verschijnt in het vakblad Economisch Statistische Berichten. Zij keken op gemeenteniveau naar de invloed van 15 mogelijke oorzaken van criminaliteit zoals inkomen, werkloosheid, type huishouden, en afkomst. Voor de misdaadcijfers gebruikten de onderzoekers de 28 delicten uit de AD Misdaadmeter.

Bij 20 van de bekeken misdrijven speelde de afkomst van Marokkanen een belangrijke rol. Dat gold niet voor andere mogelijke oorzaken. Bij Surinamers en Antillianen speelde de afkomst in acht gevallen mee. 'Laag inkomen' kwam uit de berekeningen alleen bij woninginbraak als bepalende factor naar voren.

,,Vooraf verwachtten we dat armoede of werkloosheid van invloed zou zijn op criminaliteit'', zegt onderzoeker L. Borghans. ,,Maar verrassend genoeg is die invloed er bijna niet.''

De economen hebben voor hun onderzoek gebruik gemaakt van Amerikaanse literatuur. In de VS is er wel een verband tussen criminaliteit en inkomen.

Volgens Borghans is het verschil dat Nederland goede sociale voorzieningen kent: er is geen economische reden om de misdaad in te gaan. "De subcultuur van criminelen is veel belangrijker. Als ik word gepakt voor het stelen van een auto dan zal mijn omgeving me verketteren, terwijl bij criminele Marokkanen de groep waar ze deel van uitmaken dat stoer vindt."

Uit de meest recente cijfers van het ministerie van Justitie blijkt dat jeugdige Marokkanen in 2000 waren oververtegenwoordigd in gevangenissen. In de leeftijdscategorie 15 tot 24 jaar zijn omgerekend per 100.000 inwoners 960 gevangenen Marokkaan.

Voor autochtonen is dat cijfer 64. Overigens is het gedetineerdencijfer van Antillianen/Arubanen nog aanzienlijk hoger dan dat van Marokkanen.

Eerder werd de oorzaak van problemen met een groep Marokkaanse jongeren inAmsterdam-West onderzocht. Volgens dat onderzoek van Justitie heeft de groep 'een cultuur die hen plaatst tegenover de buitenwereld'.

"Zij bevinden zich in een isolement, dat mede in stand blijft omdat ze de politie als vijand zien en verraad een zonde is", aldus de onderzoekers.

er zitten dus 15x zoveel marokkanse jongeren in de cel dan autotjes en nog meer antillianen

dat is een probleem of beter gezegd een gevolg van een probleem wat toch eens opgelost moet worden

roepen dat het stigmatiserend is doet het niet weggaan

Ron Haleber
13-11-03, 11:22
Geplaatst door observer

Er zitten dus 15x zoveel Marokkaanse jongeren in de cel dan autotjes en nog meer antillianen

dat is een probleem of beter gezegd een gevolg van een probleem wat toch eens opgelost moet worden

roepen dat het stigmatiserend is doet het niet weggaan


Nu is het wachten op Marsipulami die ons het juiste begrip voor Subculturen zal verklaren....

Kees Wessels zal daarna heel terecht zijn excuus moeten aanbieden aan Nabil Marmouch...!

jaja
13-11-03, 11:29
Geplaatst door Ron Haleber
Nu is het wachten op Marsipulami die ons het juiste begrip voor Subculturen zal verklaren....

Kees Wessels zal daarna heel terecht zijn excuus moeten aanbieden aan Nabil Marmouch...! Wessels is enkel dee boodschapper ... je moet bij Borghans zijn en zijn artikel in Economisch Statistische Berichten. Daar staat het cijfermateriaal ....

Ron Haleber
13-11-03, 11:44
Geplaatst door jaja
Wessels is enkel dee boodschapper ... je moet bij Borghans zijn en zijn artikel in Economisch Statistische Berichten. Daar staat het cijfermateriaal ....

Jaja, researchers zoals wij doen hun werk in het verborgene. Daar maakt niemand zich druk over! Wie leest onze research trouwens?

Weet je het nu nog niet: de journalisten die met ons op de loop gaan zijn de Ware Daders...! Die moeten hangen!

observer
13-11-03, 14:05
Dat blijkt uit een onderzoek van Lex Borghans en Bas ter Weel, twee economen van de Universiteit van Maastricht. Hun onderzoek verschijnt vandaag in het vakblad Economisch Statistische Berichten (ESB).
Borghans en Ter Weel onderzochten op gemeenteniveau vijftien mogelijke oorzaken en 28 vormen van criminaliteit, zoals moord, verkrachting, gewapende overval, inbraak, handel in drugs, zakkenrollerij en joyriding.
Onderzoeker Ter Weel: ''Hoe meer Marokkanen in een gemeente wonen, hoe hoger het aantal geweldsmisdrijven als moord, verkrachting en mishandeling, en misdrijven met geldelijk gewin, zoals autodiefstal, drugsdelicten, inbraken, zakkenrollen en straatroof.''
Bij Surinamers en Antillianen is die relatie volgens het onderzoek minder prominent aanwezig, bij Turken is die minimaal. Een laag inkomen speelde alleen bij woninginbraak een belangrijke rol.
''De samenhang tussen criminaliteit en gemeentekenmerken als het aantal éénpersoonshuishoudens, éénoudergezinnen, een zeer lage inkomen en het aantal mensen per vierkante meter is al vaker aangetoond. Maar zeker na de uitspraken van Rob Oudkerk over de '***********antjes' wilden wij onderzoeken of er een werkelijk verband bestaat tussen criminaleit en etniciteit. Al moet je daarin heel voorzichtig zijn. Allochtonen hebben niet de meest bevoorrechte positie in de samenleving.''
Maar geldnood is niet de belangrijkste drijfveer voor criminaliteit, zo bleek uit het onderzoek. Ter Weel: ''Werklozen of mensen met een laag inkomen houden zich niet méér dan gemiddeld bezig met criminaliteit. Wel bleek dat een éénpersoonshuishouden en de etniciteit een grote rol speelt.''
''In Amerika is er wel een duidelijk relatie tussen inkomen en criminaliteit, maar dankzij de sociale voorzieningen in Nederland is dat verband er hier niet. De invloed van de directe omgeving is van grotere invloed. Het lijkt erop dat de directe omgeving misdaad niet afkeurt, en dat heeft vooral ermee te maken dat Marokkanen niet goed zijn ingebed in de maatschappij.'' Daarin ligt volgens Ter Weel 'een politieke uitdaging'. ''De integratie moet worden bevorderd.''
(ESB). diep treurig

nog treuriger zou zijn er niet aan te doen

Zagora
13-11-03, 14:24
Wat een prachtige post. Je liefde voor het leven wordt er alleen maar groter op.

jaja
13-11-03, 14:26
Geplaatst door Zagora
Wat een prachtige post. Je liefde voor het leven wordt er alleen maar groter op. ... ik moet zeggen dat ik graag eerst het hele artikel wil zien voordat hier nu te veel conclusies getrokken moeten worden. Niet dat ik de heren niet vertrouw, maar het is zo wel erg "explosief".

Zagora
13-11-03, 14:29
Geplaatst door observer
er zitten dus 15x zoveel marokkanse jongeren in de cel dan autotjes en nog meer antillianen

dat is een probleem of beter gezegd een gevolg van een probleem wat toch eens opgelost moet worden

roepen dat het stigmatiserend is doet het niet weggaan

Wat is de bron van dit artikel, observer?

Ron Haleber
13-11-03, 14:57
Wat is de bron, observer...???

Het volgende wat NIET in je artikel staat is puur RACISME:



Onderzoeker Ter Weel: ''Hoe meer Marokkanen in een gemeente wonen, hoe hoger het aantal geweldsmisdrijven als moord, verkrachting en mishandeling, en misdrijven met geldelijk gewin, zoals autodiefstal, drugsdelicten, inbraken, zakkenrollen en straatroof.''

Denk je grappig te zijn door mensen dit racisme in de mond te leggen...?

nefertiti
13-11-03, 15:04
Ik neem aan dat die onderzoeker zich wel op cijfers zal gebaseerd hebben alvorens zulke uitspraken op papier te durven zetten;

Het vervelende is dat indien onderzoekers aan de hand van cijfermateriaal bevestigen wat "de racistische goegemeente" al jaren zegt, dit wel lastig verkoopbaar wordt.
Zolang men die waarheden niet onder ogen wenst te zien, zullen echter ook geen oplossingen kunnen gezocht worden en blijft het dweilen met de kraan open.
Ondertussen staat het water velen al tot aan de mond.

jaja
13-11-03, 15:05
Geplaatst door Ron Haleber
Wat is de bron, observer...???

Het volgende wat NIET in je artikel staat is puur RACISME:



Denk je grappig te zijn door mensen dit racisme in de mond te leggen...? Observer heeft het niet erg duidelijk aangegeven, maar het eerste artikel (Wessels) staat in het AD (vandaag). Het tweede weet ik niet zeker, maar er staat ESB onder .. dus ik vermoed een persbericht of samenvatting van het blad : Economisch Statistische Berichten , waar het gehele artikel is gepubliceerd ... maar ik heb het niet op hun website kunnen vinden.

lennart
13-11-03, 15:20
http://meritbbs.unimaas.nl/staff/bas/terweel.html
http://www.fdewb.unimaas.nl/roa/cv/Borghans/Borghans.htm

Het zijn beide geen criminologen, maar economische onderzoekers.

jaja
13-11-03, 15:32
Geplaatst door lennart
http://meritbbs.unimaas.nl/staff/bas/terweel.html
http://www.fdewb.unimaas.nl/roa/cv/Borghans/Borghans.htm

Het zijn beide geen criminologen, maar economische onderzoekers. dat was al duidelijk uit het artikel ... dat het economen waren .. en ze publiceren ook nog eens in een economenblad. Overigens zijn het meer statici, cijferjockeys ... daarom zeg ik ook ... ik wil de ESB publikatie zien ... dan kun je pas zien op basis van welke gegevens ze tot deze uitspraken komen. Daarvoor is het erg moeilijk discussieren ... zoals gezegd wat daar neergepend wordt is explosief dus wil ik de onderbouwing zien.

Qwertyno
13-11-03, 18:35
Ik vraag me af wat er bedoeld wordt met direct omgeving.
Vooral als je dit leest:

terwijl bij criminele Marokkanen de groep waar ze deel van uitmaken dat stoer vindt.

En het is nog altijd cirminaliteit bij marokkaanse Jongeren. Zover ik weet komt criminaliteit bij een volwassener leeftijd zelden voor bij Marokkanen.

Verder vraag ik me ook af wat de 'omgeving' voor rol speelt als het gaat om antiliaanse delicten.


Voor autochtonen is dat cijfer 64. Overigens is het gedetineerdencijfer van Antillianen/Arubanen nog aanzienlijk hoger dan dat van Marokkanen.

Ik zie het als een vreemd onderzoek, wat tot de conclusie is gekomen dat de omgeving een rol speelt. Duhhh.
Omgeving is zo breed dat je er zowat alle oorzaken onder kan zetten.
Voor een kind of jongere of gewoon mens is alles om hem heen 'omgeving'.

Waarom criminaliteit voorkomt bij sommige marokkaanse jongeren is niet te herleiden tot 1 oorzaak.
Is wel mogelijk, maar dan moet je inderdaad spreken over omgeving.

Velen oorzaken zijn omgeving:
Economische situatie van je ouders is een omgeving voor een persoon.
Sociale sitiuatie van een groep in een samenleving is een omgeving voor een persoon
De staat van een wijk (nieuwbouw/oudbouw/voorzieningen) is een omgeving voor een persoon.
Het opleidingsniveau van ouders is een omgeving van een persoon.
Vrienden zijn een omgeving van een persoon.
Het wonen tussen junks en of hoeren is een omgeving voor een persoon.
Het wonen tussen criminelen in het algemeen is een omgeving voor een persoon.
en zo zijn er nog vele mogelijke oorzaken te noemen die allemaal te herleiden zijn tot omgeving.

Orakel
13-11-03, 18:41
Hebben jullie dat ook gehoord, over die burgemeester van Brummen?

Tomas
13-11-03, 18:43
Marokkanen crimineler door hun omgeving

Nee daar klopt inderdaad niks van. Het moet zijn: Dan hun omgeving.

Donna
13-11-03, 18:43
Geplaatst door Orakel
Hebben jullie dat ook gehoord, over die burgemeester van Brummen?

nee! vertel.....

Orakel
13-11-03, 18:45
Geplaatst door Tomas
Nee daar klopt inderdaad niks van. Het moet zijn: Dan hun omgeving.

Die taalverloederin van het Hollanders ook.

Orakel
13-11-03, 18:49
Geplaatst door Donna
nee! vertel.....

Nou kijk, dat zit zo: die burgemeester doet zich voor als goed bestuurder, maar ondertusen zit wel mooi met z'n vingers in de pot. Niet te verwarren met z'n secretaresse, mw. Pot, overigens.

Tee, gaat snel ff nar die andere topic dan hou ik 'r hier bezig.

Naast die pot, maakt ie zich de laatste tijd ook erg veel schuldig aan etc.
Maar voordat ik je dat vertel, zal ik eerst es kijken of er geen andere meiden op dit pb zijn. Ben sjow weer, w8 je ff?

Donna
13-11-03, 18:49
Geplaatst door Orakel
Nou kijk, dat zit zo: die burgemeester doet zich voor als goed bestuurder, maar ondertusen zit wel mooi met z'n vingers in de pot. Niet te verwarren met z'n secretaresse, mw. Pot, overigens.

Tee, gaat snel ff nar die andere topic dan hou ik 'r hier bezig.

Naast die pot, maakt ie zich de laatste tijd ook erg veel schuldig aan etc.
Maar voordat ik je dat vertel, zal ik eerst es kijken of er geen andere meiden op dit pb zijn. Ben sjow weer, w8 je ff?


Okee, ik wacht! :strik:

MocroStyle
13-11-03, 20:12
flutonderzoekje! Ik denk dat de meting invloed heeft gehad op het gemeten systeem en kan derhalve niet als waarheidsgetrouw worden gepresenteerd:P

Zagora
13-11-03, 22:06
Geplaatst door Qwertyno


Velen oorzaken zijn omgeving:
Economische situatie van je ouders is een omgeving voor een persoon.
Sociale sitiuatie van een groep in een samenleving is een omgeving voor een persoon
De staat van een wijk (nieuwbouw/oudbouw/voorzieningen) is een omgeving voor een persoon.
Het opleidingsniveau van ouders is een omgeving van een persoon.
Vrienden zijn een omgeving van een persoon.
Het wonen tussen junks en of hoeren is een omgeving voor een persoon.
Het wonen tussen criminelen in het algemeen is een omgeving voor een persoon.
en zo zijn er nog vele mogelijke oorzaken te noemen die allemaal te herleiden zijn tot omgeving.

Je noemt nu allemaal sociaal-economische factoren. In het onderzoek wordt juist duidelijk gemaakt dat die geen rol spelen in de oorzaak van het hoge aandeel in de criminaliteit van Marokkanen. Maar goed, ik wil eerst meer weten over het rapport en de onderzoeksmethoden voordat ik hier wat over kan zeggen. Het stemt in ieder geval niet vrolijk.

observer
13-11-03, 22:40
Denk je grappig te zijn door mensen dit racisme in de mond te leggen...?
doen ze zelf of het rascisme betreft daar kun je over discussieren

1e is is het waar of niet waar

de feiten zullen dat wel zijn het aantal mensen in de gevangenis is tenslotte bekend

de oorzaken zijn minder makkelijk empirisch vast te leggen

maar goed stel het is waar, is het dat zeggen dan rascisme

of kan alleen de leugen rascistisch zijn?

overigens de 1e bron is het AD het 2e deel moet ik effe kijken parool, telegraaf 1 van de 2

Qwertyno
13-11-03, 23:09
Geplaatst door Zagora
Je noemt nu allemaal sociaal-economische factoren. In het onderzoek wordt juist duidelijk gemaakt dat die geen rol spelen in de oorzaak van het hoge aandeel in de criminaliteit van Marokkanen. Maar goed, ik wil eerst meer weten over het rapport en de onderzoeksmethoden voordat ik hier wat over kan zeggen. Het stemt in ieder geval niet vrolijk.

Ik begrijp wat je bedoelt,
Maar daarom vroeg ik me ook af, wat er wordt bedoeld met:

terwijl bij criminele Marokkanen de groep waar ze deel van uitmaken dat stoer vindt.
en

Een belangrijker oorzaak is dat hun direct omgeving de misdaad niet afkeurt
en de titel

Marokkanen crimineler door hun omgeving

Dus wat wordt bedoeld met, directe omgeving, eigen groep en omgeving?

Verder hebben ze het in dit artikel over:

De hoge criminaliteit onder Marokkanen in Nederland wordt niet veroorzaakt door hun lage inkomen of werkloosheid.Een belangrijker oorzaak is dat hun direct omgeving de misdaad niet afkeurt.

Een belangrijker oorzaak kan niet belangrijker zijn als hetgene waar mee vergeleken wordt geen oorzaak is.
Deze twee zinnen spreken elkaar dus tegen.
De factoren die ik genoemd heb zijn wel degelijk oorzaken, volgens dit artikel alleen 'kleine' oorzaken.

,Vooraf verwachtten we dat armoede of werkloosheid van invloed zou zijn op criminaliteit'', zegt onderzoeker L. Borghans. ,,Maar verrassend genoeg is die invloed er bijna niet .''

Maar laten we stellen dat dit onderzoek goed is uitgevoerd.
Wat is er dan volgens jou uitgekomen?
Dat ouders van criminelen het stoer vinden dat hun kinderen crimineel zijn? Is in mijn ogen dus Bull Shit!
Hebben ze het over een ander soort omgeving, moet dat inderdaad eerst duidelijk worden.

Zagora
13-11-03, 23:16
Geplaatst door Qwertyno


Maar laten we stellen dat dit onderzoek goed is uitgevoerd.
Wat is er dan volgens jou uitgekomen?
Dat ouders van criminelen het stoer vinden dat hun kinderen crimineel zijn? Is in mijn ogen dus Bull Shit!
Hebben ze het over een ander soort omgeving, moet dat inderdaad eerst duidelijk worden.

Dat is inderdaad de uitkomst van het onderzoek. Hun directe omgeving, waartoe je gerust hun ouders en vrienden mag rekenen, keuren hun misdaden niet af. Dat is iets anders dan je er op verheugen dat je zoon een brommer heeft gestolen. Dat 'niet af keuren' is in deze context misschien ietwat te ruim. Ik kan mij ook niet voorstellen dat ouders zulk gedrag goedkeuren. Maar aangezien dit soort jongens zich aan elk ouderlijk gezag ontrekken en het merendeel van hun tijd doorbrengen met hun criminele broeders, kan ik mij wel voorstellen dat hun gedragingen op goedkeuring van hun directe omgeving (lees:vrienden) kunnen rekenen.

Marsipulami
13-11-03, 23:25
Geplaatst door Zagora
Dat is inderdaad de uitkomst van het onderzoek. Hun directe omgeving, waartoe je gerust hun ouders en vrienden mag rekenen, keuren hun misdaden niet af. Dat is iets anders dan je er op verheugen dat je zoon een brommer heeft gestolen. Dat 'niet af keuren' is in deze context misschien ietwat te ruim. Ik kan mij ook niet voorstellen dat ouders zulk gedrag goedkeuren. Maar aangezien dit soort jongens zich aan elk ouderlijk gezag ontrekken en het merendeel van hun tijd doorbrengen met hun criminele broeders, kan ik mij wel voorstellen dat hun gedragingen op goedkeuring van hun directe omgeving (lees:vrienden) kunnen rekenen.

Wie graag voetbalt sluit aan bij een voetbalclub. Wie graag de crimineel uithangt sluit aan bij een criminelenclub. Dat geldt zowel voor autochtonen als allochtonen. Dat onderzoek gaat gewoon nergens over.

Qwertyno
13-11-03, 23:28
Geplaatst door Zagora
Dat is inderdaad de uitkomst van het onderzoek. Hun directe omgeving, waartoe je gerust hun ouders en vrienden mag rekenen, keuren hun misdaden niet af. Dat is iets anders dan je er op verheugen dat je zoon een brommer heeft gestolen. Dat 'niet af keuren' is in deze context misschien ietwat te ruim. Ik kan mij ook niet voorstellen dat ouders zulk gedrag goedkeuren. Maar aangezien dit soort jongens zich aan elk ouderlijk gezag ontrekken en het merendeel van hun tijd doorbrengen met hun criminele broeders, kan ik mij wel voorstellen dat hun gedragingen op goedkeuring van hun directe omgeving (lees:vrienden) kunnen rekenen.

Gedeeltelijk mee eens,
Naar mijn mening keurt 99,9% van de ouder het criminele gedrag van zijn kind af.
Ik ben van mening zelfs dat sommige het te streng afkeuren. (wat weer kan leiden tot nog slechtere verhoudingen tussen ouder en kind, en dit verdere gevolgen heeft, verdere groepsvorming bij zogenaamde vrienden)

Maar dan zijn we tot de conclusie gekomen dat met directe omgeving vrienden wordt bedoeld.
Deze vrienden zouden dit gedrag niet afkeuren of gewoon stoer vinden.
Maar dit is dan geen nieuws of ontdekking meer.
Natuurlijk keuren over het algemeen de vrienden dat soort gedrag niet af en natuurlijk vinden sommigen het zelfs stoer (gevoel erbij te horen).
In veel gevallen is het zelfs zo dat deze jochies in groepen hun gedrag vertonen en wanneer ze alleen zijn juist niet.

Wat mij weer tot de conlusie laat komen dat dit zogenaamde onderzoek een flutonderzoek is geweest. (maar ben nog wel nieuwsgierig naar de werkelijke inhoud)

Economen die een onderzoek doen naar criminaliteit van marokkanen in het bijzonder. Het klinkt een vreemd in de oren.
Wie zou de opdrachtgever zijn, of deden zij dit uit zich zelf?
Wat denk jij?

Zagora
13-11-03, 23:33
Geplaatst door Qwertyno
Gedeeltelijk mee eens,
Naar mijn mening keurt 99,9% van de ouder het criminele gedrag van zijn kind af.
Ik ben van mening zelfs dat sommige het te streng afkeuren. (wat weer kan leiden tot nog slechtere verhoudingen tussen ouder en kind, en dit verdere gevolgen heeft, verdere groepsvorming bij zogenaamde vrienden)

Maar dan zijn we tot de conclusie gekomen dat met directe omgeving vrienden wordt bedoeld.
Deze vrienden zouden dit gedrag niet afkeuren of gewoon stoer vinden.
Maar dit is dan geen nieuws of ontdekking meer.
Natuurlijk keuren over het algemeen de vrienden dat soort gedrag niet af en natuurlijk vinden sommigen het zelfs stoer (gevoel erbij te horen).
In veel gevallen is het zelfs zo dat deze jochies in groepen hun gedrag vertonen en wanneer ze alleen zijn juist niet.

Wat mij weer tot de conlusie laat komen dat dit zogenaamde onderzoek een flutonderzoek is geweest. (maar ben nog wel nieuwsgierig naar de werkelijke inhoud)

Economen die een onderzoek doen naar criminaliteit van marokkanen in het bijzonder. Het klinkt een vreemd in de oren.
Wie zou de opdrachtgever zijn, of deden zij dit uit zich zelf?
Wat denk jij?

Wie de opdrachtgevers zijn weet ik niet. Ik wil mij nog geen mening over vormen voordat ik weet wat hun onderzoeksmethoden zijn geweest en wat ze precies bedoelen met omgeving.

Qwertyno
13-11-03, 23:36
Geplaatst door Zagora
Wie de opdrachtgevers zijn weet ik niet. Ik wil mij nog geen mening over vormen voordat ik weet wat hun onderzoeksmethoden zijn geweest en wat ze precies bedoelen met omgeving.

Mee eens,
We hebben net stel dat gebruikt..

Ron Haleber
14-11-03, 07:57
Geplaatst door observer
doen ze zelf of het rascisme betreft daar kun je over discussieren

1e is is het waar of niet waar

de feiten zullen dat wel zijn het aantal mensen in de gevangenis is tenslotte bekend

de oorzaken zijn minder makkelijk empirisch vast te leggen

maar goed stel het is waar, is het dat zeggen dan rascisme

of kan alleen de leugen rascistisch zijn?

overigens de 1e bron is het AD het 2e deel moet ik effe kijken parool, telegraaf 1 van de 2

Generalisaties zijn meestal discriminerend, zoals "de Belgen zijn...".

In dit geval: Hoe meer Marokkanen (in een gemeente) hoe meer criminaliteit...

Zo'n generalisering is toch wel erg moeilijk hard te maken of je moet er vanuit gaan dat Marokkanen criminele genen hebben... Dat is uit het DNA- onderzoek niet gebleken.

Het zou dan ook voor Marokko als land moeten opgaan maar Marokko is geen crimineler land dan andere...

Je moet dan toch wel een heel breed onderzoek met veel respondenten in heel veel gemeenten hebben uitgevoerd om dat te kunnen zeggen.

Kortom zo'n ongeclausuleerde generalisering kun je rustig als "racistisch" bestempelen...

cultuur en criminaliteit

Dat de subcultuur een belangrijke rol speelt, was trouwens 4 jaar geleden ook al een conclusie van Frank van Gemert's dissertatie - gedaan als een veldonderzoek in Rotterdam: "Ieder voor zich: Kansen, cultuur en criminaliteit van Marokkaanse jongens" .

We hebben dat met Frank 25-2-1999 op het SISWO besproken. Hij grijpt voor Marokko veel terug op eerder werk van mij, maar zonder te beseffen dat de Riffijnen - waar hij het over heeft - óók in Marokko al een specifieke groep met specifiek gedrag uitmaken.

Frank is wel een scherpe observator en heeft intensief met zijn groep meegeleefd en komt dus met heel veel pakkende leesbare details... Maar is gefixeerd op een kant van de zaak, de Rifies als outcasts ('siba').

Hij was dus not pleased toen ik stelde dat hij eenzijdig enkel de negatieve kanten van de Rifcultuur als uitgangspunt nam. En dat je van daaruit geen oorzakelijk verband tussen hun cultuur en criminaliteit kunt leggen.

In Marokko mag men dan wel veel vooroordelen over Rifies hebben, maar dat moet zo'n minister als Haddaoui die dat in de NRC looste, dan maar eerst hard maken... Zoals Ali van de ATMF het laatst in Rabat zei, de "makhzen is buitenlands"...

Ook werkte Frank volgens mij het verschil in gedrag tussen in- en outgroup niet juist uit, zo tav de rol van het wantrouwen. Hij legt wel de vinger op veel zere wonden zo op het goedkeurende gedrag van de ouders, die zich volgens de jongens met "roddel voeden als met coke".

Criminoloog Werdmölder viel hem natuurlijk aan op het begrip "cultuur" dat volledig ongrijpbaar zou zijn.

Wat anekdotische ervaringen betreft dus heel scherp (naar mijn smaak zelfs subliem), kun je vandaaruit toch geen wetenschappelijk harde conclusies trekken tav cultuur en criminaliteit. Dat was het algemene oordeel op het SISWO.

Dat die studie bij Marokkanen totaal geen waardering vond, spreekt vanzelf...

Ron

observer
14-11-03, 10:02
Generalisaties Generalisaties zijn meestal discriminerend, zoals "de Belgen zijn...".

In dit geval: Hoe meer Marokkanen (in een gemeente) hoe meer criminaliteit...

Zo'n generalisering is toch wel erg moeilijk hard te maken of je moet er vanuit gaan dat Marokkanen criminele genen hebben... Dat is uit het DNA- onderzoek niet gebleken.

Het zou dan ook voor Marokko als land moeten opgaan maar Marokko is geen crimineler land dan andere...

Je moet dan toch wel een heel breed onderzoek met veel respondenten in heel veel gemeenten hebben uitgevoerd om dat te kunnen zeggen.

Kortom zo'n ongeclausuleerde generalisering kun je rustig als "racistisch" bestempelen...
". ik ben het gedeeltelijk met je eens

kijk dat er meer (veel meer) jongeren in die leeftijdgroep in de gevangenis zitten dan autochtone dat is iets wat je hard kan maken

dat hoe een omgeving reageerd op iets invloed heeft op gedrag dat kan er bij mij ook wel in

helaas merk ik regelmatig op dat mensen vrolijk melden dat "ja is van de vrachtwagen gevallen" alsof ze het in de uitverkoop hebben gekocht en je hoeft maar naar het fenomeen fietsendiefstal te kijken om te zien hoe de norm op dat gebied veranderd is

waarom dat voor marokaanse (en antilliaanse)jongeren anders of sterker zou zijn dan voor anderen dat is mij niet duidelijk

het enige wat ik zou kunnen bedenken is dat er op een andere leeftijd > eigen vernatwoordelijkheidsbesef is

overigens denk ik niet dat die opmerking rascistisch is hooguit ene statistische versimpeling

als hun stelling klopt (15x zoveel etc) dan zou je mogen verwachten dat puur statistisch gemeenten zoals bv gouda een hoger criminaliteitcijfer hebben, al is statistiek ene rare wetenschap want het zal dus niet 15x zo hoog zijn