PDA

Bekijk Volledige Versie : Mikis Theodorakis noemt joden ,,wortel van het kwaad''



Marsipulami
13-11-03, 16:43
Mikis Theodorakis noemt joden ,,wortel van het kwaad''


ATHENE/JERUZALEM - De Israëlische minister van Binnenlandse Zaken Tommy Lapid heeft de Griekse componist Mikis Theodorakis, die het joodse volk onlangs ,,de wortel van het kwaad'' noemde, op een lijn gesteld met Adolf ****** en Joseph Goebbels. Gisteren al deed Israël via zijn ambassade in Athene zijn beklag over Theodorakis bij de Griekse regering.


De 78-jarige Theodorakis deed zijn uitspraak eerder deze maand op een persconferentie. ,,Vandaag de dag kunnen we zeggen dat dit kleine volk de wortel van het kwaad is, niet van het goede, wat betekent dat te veel eigendunk en te veel koppigheid slecht is'', zei Theodorakis. Hij vergeleek het joodse volk met het Griekse en zei dat de Grieken dankzij hun rijke geschiedenis niet gewelddadig waren geworden. ,,Zij hadden alleen Abraham en Jacob, schaduwen'', aldus de componist. ,,Wij hadden de grote Perikles.'' De Griekse regering heeft zich van Theodorakis' uitspraken gedistantieerd.

Volgens de Centrale Raad van Joodse Gemeenschappen in Griekenland doen de uitspraken van Theodorakis denken aan ,,ideeën uit de donkere Middeleeuwen en leuzen die werden gehanteerd door nazi-Duitsland''.

Lapid zei dat het niet vaak voorkomt dat iemand zich zo ongegeneerd anti-semitisch uitlaat. ,,Hij zegt niet dat de Israëliërs bezetters zijn, hij zegt dat de joden de wortel zijn van alle kwaad in de wereld'', aldus Lapid. Het Israëlische parlementslid Ronny Brizon riep de radio en televisie op het werk van Theodorakis te boycotten. Behalve de muziek voor de film Zorba de Griek uit 1964 schreef hij onder andere liederen voor de Palestijnse Bevrijdingsorganisatie en de Mauthausen Cantate, die is opgedragen aan slachtoffers van de concentratiekampen.


13/11/2003-AP

lennart
13-11-03, 16:57
DECLARATION

My opinion of the Israeli people, as on all things, has always been known and I am frankly at a loss as to why such a great commotion was made this time, as if it was heard for the first time. Maybe some people judged this to be the right time to launch an attack on me.

I was always on the side of the weak, of those struggling for the Justice of People. And among them were the Israeli People. I sang their suffering as well as I could. I was always in favor of the peaceful coexistence of peoples. And I showed this in practice, when, among other things, I undertook a mediatory role between Alon and Arafat in the incidents of 1972.

But, precisely for these reasons, I am totally opposed to Sharon’s policy and I have stressed this repeatedly, just as I have repeatedly condemned the role of prominent American Jewish politicians, intellectuals and theorists in the shaping of today’s aggressive Bush “policy.”

Only through a conscious effort can anyone confuse the Israeli People, for whom I have shown my respect and wonder in practice and these negative phenomena which are what truly blacken the image of Israel and play a genuine “anti-Semitic” role. It is these which are on the side of Evil, the root of Evil, as I stated recently.

Personally, I am happy because I know that there are many Israelis all over the world and within Israel who agree with me and are striving for the true Justice of their People and can coexist with the Justice of other People as well, who are struggling for Peace in their region and the whole world. I am happy that we have been together in these joint struggles for decades now. And I know that they know me well through these struggles and they are not waiting for the mud of some in order to get to know me.

But perhaps this is the aim of those who suddenly “discovered” my ideas and slander me as an alleged “anti-Semite.”

Athens, 12.11.2003
http://www.mikis-theodorakis.net/declar121103-e.htm

jaja
13-11-03, 17:07
Geplaatst door lennart
DECLARATION

...http://www.mikis-theodorakis.net/declar121103-e.htm het is mij niet helemaal duidelijk hoe je kunt zeggen ,,Zij hadden alleen Abraham en Jacob, schaduwen'', aldus de componist. ,,Wij hadden de grote Perikles.'' als je bezig bent te ageren tegen Sharon en verder alle respect voor het joodse volk hebt ...

lennart
13-11-03, 17:13
Geplaatst door jaja
het is mij niet helemaal duidelijk hoe je kunt zeggen ,,Zij hadden alleen Abraham en Jacob, schaduwen'', aldus de componist. ,,Wij hadden de grote Perikles.'' als je bezig bent te ageren tegen Sharon en verder alle respect voor het joodse volk hebt ...

Geen idee.. Maar aangezien niemand weet wat hij nu eigenlijk heeft gezegd maakt het moeilijk om te gaan speculeren. Waarschijnlijk is dat hij een geschiedenis les aan het geven was aan zijn publiek, mensen houden er nu eenmaal van om paralellen te trekken met het verdelen om het heden te verklaren.

«We are two nations without brothers in the world, us and the Jews, but they have fanaticism and are forceful... Today we can say that this small nation is the root of evil, not of good, which means that too much self-importance and too much stubbornness is evil,» he told the audience of journalists and officials including Cultural Minister Evangelos Venizelos and Education Minister Petros Efthymiou.

http://www.ekathimerini.com/4dcgi/_w_articles_politics_206_13/11/2003_36240

Volgens dat stuk heeft hij het over "this small nation", terwijl het AP artikel het heeft over het Joodse volk.

Maar ik denk dat Israel deze affaire graag aangrijpt, omdat er in Griekenland een sterke anti-Israel houding is. Al heb ik het idee dat wanneer ze een nationale held met H!tler gaan vergelijken ze niet direct hoeven te rekenen op veel steun onder de bevolking.

jaja
13-11-03, 17:19
Geplaatst door lennart
Geen idee.. Maar aangezien niemand weet wat hij nu eigenlijk heeft gezegd maakt het moeilijk om te gaan speculeren. Waarschijnlijk is dat hij een geschiedenis les aan het geven was aan zijn publiek.

«We are two nations without brothers in the world, us and the Jews, but they have fanaticism and are forceful... Today we can say that this small nation is the root of evil, not of good, which means that too much self-importance and too much stubbornness is evil,» he told the audience of journalists and officials including Cultural Minister Evangelos Venizelos and Education Minister Petros Efthymiou.

http://www.ekathimerini.com/4dcgi/_w_articles_politics_206_13/11/2003_36240

Volgens dat stuk heeft hij het over "this small nation", terwijl het AP artikel het heeft over het Joodse volk.

Maar ik denk dat Israel deze affaire graag aangrijpt, omdat er in Griekenland een sterke anti-Israel houding is. Al heb ik het idee dat wanneer ze een nationale held met H!tler gaan vergelijken ze niet direct hoeven te rekenen op veel steun onder de bevolking. Hij heeft een reputatie hoog te houden als een bestrijder van antisemitisme - wat vrij gangbaar is in griekenland - maar deze verklaring lijkt een verdediging achteraf van iets wat duidelijk verder ging dan alleen kritiek op Sharon. Als die andere citaten onjuist waren had hij dat wel gezegd ... hij negeert ze gewoon.
Nogmaals ik wil de uitspraken zelf wel eens zien ... het lijkt er sterk op dat hij, in zijn vurigheid voor de palestijnen, de bocht uit is gegleden ... en nu niet de moed heeft dat toe te geven ..

lennart
13-11-03, 17:22
Nu Lapid hem met H!tler heeft vergeleken zal dat in elk geval helemaal niet meer gebeuren. Israel bewijst zichzelf weer een hele slechte dienst.

jaja
13-11-03, 17:25
Geplaatst door lennart
Nu Lapid hem met H!tler heeft vergeleken zal dat in elk geval helemaal niet meer gebeuren. Israel bewijst zichzelf weer een hele slechte dienst. als dat voldoende is om hem te weerhouden van het bestrijden van antisemitisme dan was zijn gevoel en principe zo zwak gefundeerd, dan stelde het toch al niets voor ... Hem kennende zal dat dus wel loslopen ..

lennart
13-11-03, 17:29
Geplaatst door jaja
als dat voldoende is om hem te weerhouden van het bestrijden van antisemitisme dan was zijn gevoel en principe zo zwak gefundeerd, dan stelde het toch al niets voor ... Hem kennende zal dat dus wel loslopen ..

Niet Mikis persoonlijk maar wat ik eerder schreef:

"Al heb ik het idee dat wanneer ze een nationale held met H!tler gaan vergelijken ze niet direct hoeven te rekenen op veel steun onder de bevolking"

Oh en persoonlijk vind ik het nogal wat om te worden vergeleken met H!tler vooral als dit komt van de slachtoffers van H!tler... Maar jij denkt daar anders over merk ik?

jaja
13-11-03, 17:32
Geplaatst door lennart
Niet Mikis persoonlijk maar wat ik eerder schreef:

"Al heb ik het idee dat wanneer ze een nationale held met H!tler gaan vergelijken ze niet direct hoeven te rekenen op veel steun onder de bevolking"

Oh en persoonlijk vind ik het nogal wat om te worden vergeleken met H!tler vooral als dit komt van de slachtoffers van H!tler... Maar jij denkt daar anders over merk ik? ik kijk dan ook naar wie het zegt ... sommige mensen nemen serieuzer dan anderen Lapid staat in dit soort gevallen niet op het lijstje al te serieus nemen ...

lennart
13-11-03, 17:39
Geplaatst door jaja
ik kijk dan ook naar wie het zegt ... sommige mensen nemen serieuzer dan anderen Lapid staat in dit soort gevallen niet op het lijstje al te serieus nemen ...

De Israelische minister van Justitie is niet serieus te nemen? Wat zou er gebeuren als een Duitse minister de acties van Bush vergelijkt met die van H!tler? Juist die wordt op staande voet ontslagen. Wat zou er gebeuren als een Canadese diplomaat Bush dom noemt? Die wordt direct ontslagen. Real-life voorbeelden ook nog.

jaja
13-11-03, 17:46
Geplaatst door lennart
De Israelische minister van Justitie is niet serieus te nemen? Wat zou er gebeuren als een Duitse minister de acties van Bush vergelijkt met die van H!tler? Juist die wordt op staande voet ontslagen. Wat zou er gebeuren als een Canadese diplomaat Bush dom noemt? Die wordt direct ontslagen. Real-life voorbeelden ook nog. hij is een populist ... altijd goed voor "harde" uitspraken ...

NB: Duitsers en "******" hebben een iets andere relatie ...

lennart
13-11-03, 17:54
Geplaatst door jaja
hij is een populist ... altijd goed voor "harde" uitspraken ...

NB: Duitsers en "******" hebben een iets andere relatie ...

Maar mogen de uitspraken van een populist niet meer serieus genomen worden dan? Trouwens hoe weet het Griekse volk nu dat Lapid een populist is en zal de hele situatie bijdragen aan het goede imago van Israel in Griekenland? Nee ik denk het niet. Weer een eigen doelpunt van de Sjaron regering.

TonH
13-11-03, 18:20
Weer een voorbeeld van heel selectief lezen om iemand van anti-semitisme te kunnen beschuldigen (en dat maakt dat ik nu ook een anti-semiet kan worden uitgemaakt! :fuckit2: ).

Zover ik kan nagaan zijn de citaten die Lennart hier opvoert juist. Ook in het Grieks heeft Theodorakis het over "this small nation" en NIET over "de Joden".

Je kunt veel van Theodorakis zeggen, maar de man vertegenwoordigt met zijn muziek wel het hart van Griekenland. Dat hij tot het conservatieve kamp behoort en daar geen geheim van maakt, maakt dat zelf voor een groot deel van 'links' niet anders. Ook hij bevond zich onder het ultra-rechtse Kolonelsregiem in ballingschap.

Dat Israëlische officials hém nu beginnen aan te vallen zal Israëls support nog verder doen afnemen. Zeker omdat Grieken over het algemeen een verdomd goede politieke scholing hebben gehad en zeer zeker het verschil tussen een volk en een overheid weten.

jaja
14-11-03, 00:00
Geplaatst door TonH
[B]Weer een voorbeeld van heel selectief lezen om iemand van anti-semitisme te kunnen beschuldigen (en dat maakt dat ik nu ook een anti-semiet kan worden uitgemaakt! :fuckit2: ).

Zover ik kan nagaan zijn de citaten die Lennart hier opvoert juist. Ook in het Grieks heeft Theodorakis het over "this small nation" en NIET over "de Joden". hoe zit het met ..."Hij vergeleek het joodse volk met het Griekse en zei dat de Grieken dankzij hun rijke geschiedenis niet gewelddadig waren geworden. ,,Zij hadden alleen Abraham en Jacob, schaduwen'', aldus de componist. ,,Wij hadden de grote Perikles.''


Je kunt veel van Theodorakis zeggen, maar de man vertegenwoordigt met zijn muziek wel het hart van Griekenland. Dat hij tot het conservatieve kamp behoort en daar geen geheim van maakt, maakt dat zelf voor een groot deel van 'links' niet anders. Ook hij bevond zich onder het ultra-rechtse Kolonelsregiem in ballingschap.

Dat Israëlische officials hém nu beginnen aan te vallen zal Israëls support nog verder doen afnemen. Zeker omdat Grieken over het algemeen een verdomd goede politieke scholing hebben gehad en zeer zeker het verschil tussen een volk en een overheid weten. sorry, Theodorakis heeft zelf geklaagd over het antisemitisme in de griekse samenleving en het gebrek aan tegengeluid tegen dit antisemitisme in de griekse media.

ronald
14-11-03, 02:19
Geplaatst door lennart


Maar ik denk dat Israel deze affaire graag aangrijpt, omdat er in Griekenland een sterke anti-Israel houding is. Al heb ik het idee dat wanneer ze een nationale held met H!tler gaan vergelijken ze niet direct hoeven te rekenen op veel steun onder de bevolking. [/B]



Ik snap het niet. In "Griekenland waar een sterke anti-Israëlische houding" is, wordt door Theodorakis anti-semitische opmerkingen gemaakt ( Joodse/ kleine volk/Abraham-Jacov schaduwen/wortel van het kwaad...). Een parlementslid zegt daar wat over Theodorakis had het niet over het Israëlische beleid) ....dan noem jíj dat Israël deze "affaire aangrijpt"??

Deze affaire aangrijpt....volgens jou hadden ze hun bek moeten houden want ze veroorzaken zo anti-ziomisme/anti-semitisme - dat er toch al was constateer je.

Ik begrijp je niet.


Ps. Ik moet hier natuurlijk de opmerking maken dat "...als hij het gezegd zou hebben...." Anders ben ik natuurlijk hier de klojo.

TonH
14-11-03, 13:59
Geplaatst door jaja
hoe zit het met ..."Hij vergeleek het joodse volk met het Griekse en zei dat de Grieken dankzij hun rijke geschiedenis niet gewelddadig waren geworden. ,,Zij hadden alleen Abraham en Jacob, schaduwen'', aldus de componist. ,,Wij hadden de grote Perikles.''

:hihi: Dat Grieken zich over het algemeen zien als uniek en een zegen voor de mensheid en Theodorakis deze visie in overdrive kan verkondigen. Is dat een antwoord?


sorry, Theodorakis heeft zelf geklaagd over het antisemitisme in de griekse samenleving en het gebrek aan tegengeluid tegen dit antisemitisme in de griekse media.

Mede daarom is het zo vreemd dat hij nu aangevallen wordt door Israëlische officials. Lekker omgaan met je vrienden?!

jaja
14-11-03, 14:04
Geplaatst door TonH
:hihi: Dat Grieken zich over het algemeen zien als uniek en een zegen voor de mensheid en Theodorakis deze visie in overdrive kan verkondigen. Is dat een antwoord?



Mede daarom is het zo vreemd dat hij nu aangevallen wordt door Israëlische officials. Lekker omgaan met je vrienden?! dat denken die officials nu ook als ze die uitspraken over Abraham en co horen ...

TonH
14-11-03, 14:04
Mikis Theodorakis yesterday issued a statement responding to criticism over the comments he made last week. He described claims of anti-Semitism as “slander.” In the statement, he declared his support for the Israeli people and his opposition to the policies of Prime Minister Ariel Sharon and US President George W. Bush. Theodorakis also referred to a visit he made to Israel in 1972 during which gave he concerts. He met with Vice President Alon who asked him to carry a message to PLO leader Yasser Arafat and Theodorakis tried to get the two to begin negotiations.

His statement follows in its entirety:

My opinion of the Israeli people, as on all things, has always been known and I am frankly at a loss as to why such a great commotion was made this time, as if it was heard for the first time. Maybe some people judged this to be the right time to launch an attack on me.

I was always on the side of the weak, of those struggling for the Justice of People. And among them were the Israeli People. I sang their suffering as well as I could. I was always in favor of the peaceful coexistence of peoples. And I showed this in practice, when, among other things, I undertook a mediatory role between Alon and Arafat in the incidents of 1972.

But, precisely for these reasons, I am totally opposed to Sharon’s policy and I have stressed this repeatedly, just as I have repeatedly condemned the role of prominent American Jewish politicians, intellectuals and theorists in the shaping of today’s aggressive Bush “policy.”

Only through a conscious effort can anyone confuse the Israeli People, for whom I have shown my respect and wonder in practice and these negative phenomena which are what truly blacken the image of Israel and play a genuine “anti-Semitic” role. It is these which are on the side of Evil, the root of Evil, as I stated recently.

Personally, I am happy because I know that there are many Israelis all over the world and within Israel who agree with me and are striving for the true Justice of their People and can coexist with the Justice of other People as well, who are struggling for Peace in their region and the whole world. I am happy that we have been together in these joint struggles for decades now. And I know that they know me well through these struggles and they are not waiting for the mud of some in order to get to know me.

But perhaps this is the aim of those who suddenly “discovered” my ideas and slander me as an alleged “anti-Semite.”


eKathimerini.com

jaja
14-11-03, 14:34
Geplaatst door TonH
... Lennart heeft deze verklaring hier ook la neer gezet ... maar de vraag blijft waarom hij "vergeleek het joodse volk met het Griekse en zei dat de Grieken dankzij hun rijke geschiedenis niet gewelddadig waren geworden. ,,Zij hadden alleen Abraham en Jacob, schaduwen'', aldus de componist. ,,Wij hadden de grote Perikles.''

Waarmee hij veel verder gaat dan de staat Israel ... dan haalt hij er 3000 jaar griekse en joodse geschiedenis bij ... waarbij zegt dat de staat Israel en Sharon een logisch gevolg zijn van de joodse geschiedenis en hun karaktertrekken ... en sorry, dan kom je niet zomaar weg met die algemene verklaring. Dan zeg je van alles over het joodse volk ... en niet bepaald positief ... en ook niet bepaald sterk beargumenteerd. Juist als je dit soort uitspraken bij andere grieken bekritiseerd, zou je moeten weten dat je zelf zulk soort uitspraken ook niet kunt doen.

TonH
14-11-03, 15:58
Geplaatst door jaja
Lennart heeft deze verklaring hier ook la neer gezet ... maar de vraag blijft waarom hij "vergeleek het joodse volk met het Griekse en zei dat de Grieken dankzij hun rijke geschiedenis niet gewelddadig waren geworden. ,,Zij hadden alleen Abraham en Jacob, schaduwen'', aldus de componist. ,,Wij hadden de grote Perikles.''

Waarmee hij veel verder gaat dan de staat Israel ... dan haalt hij er 3000 jaar griekse en joodse geschiedenis bij ... waarbij zegt dat de staat Israel en Sharon een logisch gevolg zijn van de joodse geschiedenis en hun karaktertrekken ... en sorry, dan kom je niet zomaar weg met die algemene verklaring. Dan zeg je van alles over het joodse volk ... en niet bepaald positief ... en ook niet bepaald sterk beargumenteerd. Juist als je dit soort uitspraken bij andere grieken bekritiseerd, zou je moeten weten dat je zelf zulk soort uitspraken ook niet kunt doen.

Sorry voor de dubbele posting. Dacht al, wat komt me dat bekent voor. :)

Wat betreft je reactie: Fijn, dan moet ik nu Theodorakis gaan zitten verdedigen?! Nou, dat moet dan maar.

De context is belangrijk. Hij sprak op een avond waarop drie boeken van hem gepresenteerd werden over muziek, ideeën en kunst/cultuur met als titel “Where can I find my soul”.

Op een gegeven moment gaat de discussie over een uitspraak van een voormalige Griekse president die de Grieken een ”brotherless”-volk noemde. Onder het mom van: wij Grieken zijn uniek en met niemand te vergelijken. Theodorakis wijst er dan op dat de Grieken alleen zijn, maar dat er volgens hem nog een broederloos volk is: de Joden. Waarmee hij het Joodse volk op gelijke voet plaats naast de Grieken. (Uit zijn mond een uniek compliment?!) Nuanceert dat (geschrokken van zichzelf?) op deze culturele avond met een cultuur-historisch argument waarmee hij de Israëlische politiek wil veroordelen. En wijst op het huidige fanatisme en de overheersingsdrang van de staat Israël, tegenover de dociliteit van Griekenland, waardoor zoveel ellende wordt veroorzaakt, “which means that too much self-awareness and too much insistence cause harm.” En deze verschillende handelswijzen worden veroorzaakt, niet door het ‘broederloos’ zijn, maar door de historische grondslagen waarop de landen zijn gebouwd. En die van Griekenland vindt’ie beter. Tja...

Nationalistische zelfoverschatting? Zeker. Maar dan ook t.o.v. alle andere landen en zeker niet alleen Israël. Door die scherpe reactie nu op zijn uitspraken worden zijn woorden over “too much self-awareness...cause harm” alleen maar bevestigd.

In de Engelstalige verslagen van de Griekstalige avond komt overal het gewraakte stukje “at the root of evel, not of good” voor. Helaas kan ik het Griekse nieuwsbericht niet meer vinden, maar ik vermoed dat er gerommeld wordt met de woorden ‘ríza’ en ‘aitía’. ‘Ríza’ wordt in het Nieuw Grieks gebruikt in een uitdrukking die je met “de bron van het kwaad” mag vertalen. ‘Aitía’ echter betekend veel meer ‘veroorzaken’ en deze term wordt ook ergens in het kerkgrieks gebruikt in de trant van “Jezus brengt goedheid”. En niet “Jezus is de bron van goedheid”

Het is maar wat je WILT horen en lezen. :zwaai:

jaja
14-11-03, 16:30
Geplaatst door TonH
Sorry voor de dubbele posting. Dacht al, wat komt me dat bekent voor. :)

Wat betreft je reactie: Fijn, dan moet ik nu Theodorakis gaan zitten verdedigen?! Nou, dat moet dan maar.

De context is belangrijk. Hij sprak op een avond waarop drie boeken van hem gepresenteerd werden over muziek, ideeën en kunst/cultuur met als titel “Where can I find my soul”.

Op een gegeven moment gaat de discussie over een uitspraak van een voormalige Griekse president die de Grieken een ”brotherless”-volk noemde. Onder het mom van: wij Grieken zijn uniek en met niemand te vergelijken. Theodorakis wijst er dan op dat de Grieken alleen zijn, maar dat er volgens hem nog een broederloos volk is: de Joden. Waarmee hij het Joodse volk op gelijke voet plaats naast de Grieken. (Uit zijn mond een uniek compliment?!) Nuanceert dat (geschrokken van zichzelf?) op deze culturele avond met een cultuur-historisch argument waarmee hij de Israëlische politiek wil veroordelen. En wijst op het huidige fanatisme en de overheersingsdrang van de staat Israël, tegenover de dociliteit van Griekenland, waardoor zoveel ellende wordt veroorzaakt, “which means that too much self-awareness and too much insistence cause harm.” En deze verschillende handelswijzen worden veroorzaakt, niet door het ‘broederloos’ zijn, maar door de historische grondslagen waarop de landen zijn gebouwd. En die van Griekenland vindt’ie beter. Tja...

Nationalistische zelfoverschatting? Zeker. Maar dan ook t.o.v. alle andere landen en zeker niet alleen Israël. Door die scherpe reactie nu op zijn uitspraken worden zijn woorden over “too much self-awareness...cause harm” alleen maar bevestigd.

In de Engelstalige verslagen van de Griekstalige avond komt overal het gewraakte stukje “at the root of evel, not of good” voor. Helaas kan ik het Griekse nieuwsbericht niet meer vinden, maar ik vermoed dat er gerommeld wordt met de woorden ‘ríza’ en ‘aitía’. ‘Ríza’ wordt in het Nieuw Grieks gebruikt in een uitdrukking die je met “de bron van het kwaad” mag vertalen. ‘Aitía’ echter betekend veel meer ‘veroorzaken’ en deze term wordt ook ergens in het kerkgrieks gebruikt in de trant van “Jezus brengt goedheid”. En niet “Jezus is de bron van goedheid”

Het is maar wat je WILT horen en lezen. :zwaai: ik had het niet over het "root"-citaat maar over andere uitspraken ... en het zijn die andere uitspraken die NIETS met de staat Israel te maken hebben en ALLES met het joodse volk. Israel was er niet direct na Abraham en Jacob ... voor zover ik weet ...

lennart
14-11-03, 16:38
Geplaatst door ronald
Ik snap het niet. In "Griekenland waar een sterke anti-Israëlische houding" is, wordt door Theodorakis anti-semitische opmerkingen gemaakt ( Joodse/ kleine volk/Abraham-Jacov schaduwen/wortel van het kwaad...). Een parlementslid zegt daar wat over Theodorakis had het niet over het Israëlische beleid) ....dan noem jíj dat Israël deze "affaire aangrijpt"??

Deze affaire aangrijpt....volgens jou hadden ze hun bek moeten houden want ze veroorzaken zo anti-ziomisme/anti-semitisme - dat er toch al was constateer je.

Ik begrijp je niet.

Ps. Ik moet hier natuurlijk de opmerking maken dat "...als hij het gezegd zou hebben...." Anders ben ik natuurlijk hier de klojo.

Het was de Israelische Ambassade die de Griekse regering er op attend maakte dat hij zoiets gezegd zou hebben. Toen volgde de veroordelingen van een Joodse organisatie. Hierna distansieerde de Griekse regering zich van zijn uitspraken. Toen kwam Lapid met zijn H!tler vergelijking. Waarna Griekenland ook nog eens de Amerikaanse Ambassadeur over zich heen, omdat hij het noodzakelijk vond in dit potje te roeren.

Je zal begrijpen dat wanneer je anti-semitisme wilt bestrijden, je niet moet beginnen met het aanvallen van een nationale held, daarmee zorg je juist voor een verdelende sfeer. Laat het duidelijk zijn dat geen enkele Griekse krant zijn uitspraken bijzonder schokkend vond dat ze het nodig vonden deze te plaatsen. Hetgeen je doet afvragen of ze wel zo schokkend waren.

lennart
14-11-03, 16:43
Geplaatst door jaja
ik had het niet over het "root"-citaat maar over andere uitspraken ... en het zijn die andere uitspraken die NIETS met de staat Israel te maken hebben en ALLES met het joodse volk. Israel was er niet direct na Abraham en Jacob ... voor zover ik weet ...

Jaja... jij blijft maar doorzagen over een stukje dat uit de context is gegrepen zodat jij helemaal niet weet hoe en waarover hij sprak. Zoals ik eerder zei, waarschijnlijk was hij bezig met een geschiedenis les te geven aan zijn toehoorders. Hij was een theorie aan het vertellen, ik zie geen enkele reden waarom je geen theorie over Joden zou mogen verkondigen. Er zijn immers genoeg theorien over alle andere volkeren.

TonH
15-11-03, 00:37
Geplaatst door lennart
Jaja... jij blijft maar doorzagen over een stukje dat uit de context is gegrepen zodat jij helemaal niet weet hoe en waarover hij sprak. Zoals ik eerder zei, waarschijnlijk was hij bezig met een geschiedenis les te geven aan zijn toehoorders. Hij was een theorie aan het vertellen, ik zie geen enkele reden waarom je geen theorie over Joden zou mogen verkondigen. Er zijn immers genoeg theorien over alle andere volkeren.

Endaxi :duim: