PDA

Bekijk Volledige Versie : SGP en staat voor de rechter gedaagd



Waterval
13-11-03, 21:34
SGP en staat voor de rechter gedaagd

Uitgegeven: 13 november 2003 21:06

DEN HAAG - Het Clara Wichmann Instituut heeft de SGP en de Nederlandse staat gedagvaard voor de rechtbank in Den Haag wegens het discrimineren van vrouwen. Dat heeft het instituut, dat zich inspant voor de rechtspositie van vrouwen, donderdag bekendgemaakt.

Het instituut wil van de rechter een principiële uitspraak krijgen over het uitsluiten van vrouwen als volwaardig lid door de SGP. Negen maatschappelijke organisaties steunen het Clara Wichmann Instituut in de rechtszaak. Volgens de eisende partijen is het uitsluiten van vrouwen in strijd met de grondwet en internationale verdragen.

nu.nl

nl-x
13-11-03, 21:41
Maar vooral blijven kankeren op de AEL... :knife_hea

Qwertyno
13-11-03, 21:48
Geplaatst door Waterval
SGP en staat voor de rechter gedaagd

Uitgegeven: 13 november 2003 21:06

DEN HAAG - Het Clara Wichmann Instituut heeft de SGP en de Nederlandse staat gedagvaard voor de rechtbank in Den Haag wegens het discrimineren van vrouwen. Dat heeft het instituut, dat zich inspant voor de rechtspositie van vrouwen, donderdag bekendgemaakt.

Het instituut wil van de rechter een principiële uitspraak krijgen over het uitsluiten van vrouwen als volwaardig lid door de SGP. Negen maatschappelijke organisaties steunen het Clara Wichmann Instituut in de rechtszaak. Volgens de eisende partijen is het uitsluiten van vrouwen in strijd met de grondwet en internationale verdragen.

nu.nl

Kan iemand mij vertellen hoeveel aanhangers het SGP heeft?

barfly
13-11-03, 22:04
Geplaatst door Qwertyno
Kan iemand mij vertellen hoeveel aanhangers het SGP heeft?

Meer dan de AEL gok ik zo.

Maar wat leuker is:

Wat als de aanklagers de SGP op de knieen krijgen?

Daarna is de weg open naar alles dat de vrouw op een ander voetstuk plaatst dan die van de man ;)

Maslov
13-11-03, 22:17
Vanavond konden we de streng gereformeerde jeugd op Urk weer eens aanschouwen.
Aan de drank en drugs.
Drie maal raden door wie de dope op Urk gedealed werd.

Simon
13-11-03, 22:20
Geplaatst door Qwertyno
Kan iemand mij vertellen hoeveel aanhangers het SGP heeft?

2 zetels bij de laatste verkiezingen. Ze wonen met name in Krabbedijke. Misschien gaat de SGP wel groeien door die rechtszaak ???

Qwertyno
13-11-03, 22:22
Geplaatst door barfly
Meer dan de AEL gok ik zo.

Maar wat leuker is:

Wat als de aanklagers de SGP op de knieen krijgen?

Daarna is de weg open naar alles dat de vrouw op een ander voetstuk plaatst dan die van de man ;)

AEL? discrimineert die dan ook vrouwen?
Nee toch? Er zijn toch heel veel vrouwen lid en actief lid van de AEL.

Misschien een verkeerde vergelijking.

Wat ik een interessante vraag vind is waar de media komotie rondom vrouwenonderdruking en discriminatie blijft. Waar blijft Hirsi Ali.

Qwertyno
13-11-03, 22:23
.

Qwertyno
13-11-03, 22:25
Geplaatst door Simon
2 zetels bij de laatste verkiezingen. Ze wonen met name in Krabbedijke. Misschien gaat de SGP wel groeien door die rechtszaak ???

Nou.. ik denk het niet.
Keiharde vrouwen discriminatie is namelijk moeilijk te verkopen.

Simon
13-11-03, 22:31
Geplaatst door Qwertyno
Nou.. ik denk het niet.
Keiharde vrouwen discriminatie is namelijk moeilijk te verkopen.

Ja maar ik bedoel als die vrouwendiscriminatie overboord wordt gezet door de rechter?

Qwertyno
13-11-03, 22:39
Geplaatst door Simon
Ja maar ik bedoel als die vrouwendiscriminatie overboord wordt gezet door de rechter?

Ja, als de SGP dat ook accepteerd, zijn er misschien wel betere groeimogelijkheden in het vooruitzicht.

Puk
13-11-03, 22:53
:)

Qwertyno
13-11-03, 22:55
Geplaatst door Puk
:)

Heeyy, Hoe doe je dat?

Puk
13-11-03, 22:57
Geplaatst door Puk
:)

Ben ik nou gek geworden of mis ik in deze draad wat briljante postings (voornamelijk van mezelf)?
Qwertyno... zeg dat ik niet gek geworden ben!

Qwertyno
13-11-03, 22:58
Geplaatst door Puk
Ben ik nou gek geworden of mis ik in deze draad wat briljante postings (voornamelijk van mezelf)?
Qwertyno... zeg dat ik niet gek geworden ben!

Nee, jij wordt niet gek
IK begin gek te worden...
ff serieus hoe doe je dat.. waar zijn mijn reacties op jou?

Puk
13-11-03, 22:59
Geplaatst door Qwertyno
Heeyy, Hoe doe je dat?

Geen ideeeee!!

Waterval
13-11-03, 22:59
Geplaatst door Puk
Ben ik nou gek geworden of mis ik in deze draad wat briljante postings (voornamelijk van mezelf)?
Qwertyno... zeg dat ik niet gek geworden ben!


:p Jullie hielpen m'n topic om zeep.. (Als het hier ging om een Moslim gerelateerd iets waren jullie wel on-topic gebleven :brozac: ).

Qwertyno
13-11-03, 23:00
Geplaatst door Puk
Geen ideeeee!!

Maar het was opeens weg!

Heel gek.

Ik vrees dat de Moderator met z'n kop op het toetsenbord is gekletterd.

Mod? klopt dit.. dan weet ik namelijk wat er gebeurt is..
Anders blijft het mysterieus.

Puk
13-11-03, 23:00
Geplaatst door Qwertyno
Nee, jij wordt niet gek
IK begin gek te worden...
ff serieus hoe doe je dat.. waar zijn mijn reacties op jou?

Neen... ik kan je verzekeren. Je bent normaal.

En ik deed niks.

Althans... niet bewust.

Qwertyno
13-11-03, 23:01
Geplaatst door Waterval
:p Jullie hielpen m'n topic om zeep.. (Als het hier ging om een Moslim gerelateerd iets waren jullie wel on-topic gebleven :brozac: ).

Is goed... Ik zal proberen de eventuele volgende keren meer on-topic te blijven.

nl-x
13-11-03, 23:01
Geplaatst door Qwertyno
AEL? discrimineert die dan ook vrouwen?
Nee toch? Er zijn toch heel veel vrouwen lid en actief lid van de AEL.

Misschien een verkeerde vergelijking.

Wat ik een interessante vraag vind is waar de media komotie rondom vrouwenonderdruking en discriminatie blijft. Waar blijft Hirsi Ali.
Ayaan weet dat ze er niet mee weg komt als ze de SGP de schuld probeert te geven van haar kapotte doosje.

Puk
13-11-03, 23:03
Geplaatst door Waterval
:p Jullie hielpen m'n topic om zeep.. (Als het hier ging om een Moslim gerelateerd iets waren jullie wel on-topic gebleven :brozac: ).

Grrrrrr.... Waterval weer.

Trouwens... die 4 strafpunten... hoe zit dat? Belachelijk natuurlijk.

En dan gewoon dwars door een interessante conversatie heen modereren. Het is een gotspe. Waarlijk!

En dit met een moslimsausje overgieten. Verdomme.

Waterval
13-11-03, 23:09
Geplaatst door Puk
Grrrrrr.... Waterval weer.

Trouwens... die 4 strafpunten... hoe zit dat? Belachelijk natuurlijk.

En dan gewoon dwars door een interessante conversatie heen modereren. Het is een gotspe. Waarlijk!

En dit met een moslimsausje overgieten. Verdomme.

http://www.my-smileys.de/anniemacht.gif

Qwertyno
13-11-03, 23:20
Geplaatst door nl-x
Ayaan weet dat ze er niet mee weg komt als ze de SGP de schuld probeert te geven van haar kapotte doosje.

Ja, als Ayaan dan denkt wel weg te komen wanneer ze de moslims in Nederland de schuld geeft van haar ....., dan heeft ze het goed mis.

Maar dit bericht zegt natuurlijk wel wat over de media-hetze.
Ik bedoel in al die komotie en al die mensen die praten over zogenaamde vrouwenonderdrukking/discriminatie/mishandeling bij moslims vergeten gewoon een keihard feit van wat de SGP doet.


Dit bericht is dus een klein bewijs dat de media eenzijdig te werk is gegaan.


Over de zaak zelf,
Ik hoop dat de rechter oordeelt dat de SGP discriminerend bezig is, dat de SGP toegang geeft aan de vrouwen, deze hebben namelijk ook wat te zeggen.

Maslov
13-11-03, 23:35
Qwertino

Jij bent nog jong neem ik aan, maar in de jaren zeventig werd al hard geknokt tegen de SGP, en vooral tegen hun vrouwen standpunt.

Dit soort strijd neemt tijd, religieuse fanaten zijn taai in hun geloofsbeleving, en het laten verwateren van hun standpunten en zienswijzen kost veel energie.
Maar als je Nederland van zo'n dertig jaar geleden vergelijkt met nu, is er al een groot deel van de strijd gewonnen door de humanisten agnosten en atheïsten.

Die strijd wordt tegen alle orthodoxe religie's en hun standpunten gevoerd.
Dus denk maar niet dat de strijd tegen de ortodoxe en extreme islam de enige unieke strijd is.

Qwertyno
13-11-03, 23:56
Geplaatst door Maslov
Qwertino

Jij bent nog jong neem ik aan, maar in de jaren zeventig werd al hard geknokt tegen de SGP, en vooral tegen hun vrouwen standpunt.

Dit soort strijd neemt tijd, religieuse fanaten zijn taai in hun geloofsbeleving, en het laten verwateren van hun standpunten en zienswijzen kost veel energie.
Maar als je Nederland van zo'n dertig jaar geleden vergelijkt met nu, is er al een groot deel van de strijd gewonnen door de humanisten agnosten en atheïsten.

Die strijd wordt tegen alle orthodoxe religie's en hun standpunten gevoerd.
Dus denk maar niet dat de strijd tegen de ortodoxe en extreme islam de enige unieke strijd is.


Ik begrijp wat je bedoelt.

Als al in de jaren 70 is begonnen met een strijd tegen het vrouwen standpunt, dus ruim 30 jaar lang, dan vind ik het nu wel tijd dat er bij SGP verandering komt.

Het is in mijn ogen goed mogelijk religieuze standpunten of idealen te uiten zonder vrouwen te verbieden mee te doen aan de debatten.
Wat betreft ortodoxe of extreme Islam, deze kennen wij hier in nederland niet als politieke partij.
Over het algemeen mogen vrouwen in Islamitische landen meedoen met de politiek.

Maar goed, mijn mening over de SGP geldt voor alle stromingen die vrouwen het recht van spreken niet geven.

Maar stel dat de vrouwen van de SGP (de vrouwen van de bewindslieden) in opstand komen en eisen dat SGP moet blijven zoals die is. Wat dan? Dan is er eigenlijk geen sprake meer van discriminatie, omdat de vrouwen er vrede mee hebben.

Het is in mijn ogen dan alleen discriminatie wanneer vrouwen van buiten actief willen zijn in de SGP. Maar deze zouden dan de idealen van de SGP moeten respecteren.

Hoe denk jij hierover?

Maslov
14-11-03, 00:07
Maar stel dat de vrouwen van de SGP (de vrouwen van de bewindslieden) in opstand komen en eisen dat SGP moet blijven zoals die is. Wat dan? Dan is er eigenlijk geen sprake meer van discriminatie, omdat de vrouwen er vrede mee hebben.

Nee, want de Europese en Nederlandse wetten verbieden dat vrouwen uitgesloten worden van functies, ook binnen een christelijke partij!

Het recht zal ook hierin zegevieren.

Qwertyno
14-11-03, 00:16
Geplaatst door Maslov
Nee, want de Europese en Nederlandse wetten verbieden dat vrouwen uitgesloten worden van functies, ook binnen een christelijke partij!

Het recht zal ook hierin zegevieren.

Ja, dat is goed mogelijk.
Alhoewel ik denk dat het wel een stuk lastiger wordt, omdat de uitgeslotene het als het ware zelf willen.

Maar goed, misschien is het recht hier duidelijk in.
Ik zie wel hoe het afloopt in deze zaak..

nl-x
14-11-03, 09:28
Geplaatst door Maslov

Maar als je Nederland van zo'n dertig jaar geleden vergelijkt met nu, is er al een groot deel van de strijd gewonnen door de humanisten agnosten en atheïsten.


Das gek. Ik kon zweren dat het CDA (CHRISTEN democratisch appel) de grootste partij is, en niet de HAD (Humanisten en Agnosten Democraatjes?)

nlx

Tomas
14-11-03, 10:00
Maar wat ik mij nou afvraag is of dergelijk nieuws een beetje helpt bij het relativeren van de media aandacht voor de Islam?

Zo niet, dan moet ik nog meer afleidgingsmaneuvres verzinnen om mijn strijd te verdoezelen...

Zwarte Schaap
14-11-03, 11:26
Geplaatst door Tomas
Maar wat ik mij nou afvraag is of dergelijk nieuws een beetje helpt bij het relativeren van de media aandacht voor de Islam?

Zo niet, dan moet ik nog meer afleidgingsmaneuvres verzinnen om mijn strijd te verdoezelen...

Nee thomas, lees onderstaande stuk maar. De islam en de AEL worden juist gebruikt om deze rechtzaak te motiveren.




Clara Wichmann dagvaardt SGP en staat

Van onze verslaggeefster Janny Groen

AMSTERDAM - Het Proefprocessenfonds Clara Wichmann en negen andere vrouwen- en mensenrechtenorganisaties hebben donderdag de SGP en de Nederlandse staat gedagvaard wegens discriminatie van vrouwen. Die kunnen geen volwaardig en stemgerechtigd lid worden en evenmin worden gekozen in gemeenteraad en Tweede Kamer.

De SGP en de Nederlandse staat, die de partij subsidieert en daarmee discriminatie ondersteunt, handelen in strijd met de Nederlandse Grondwet en met internationale verdragen. Het Clara Wichmann-instituut hoopt een uitspraak te krijgen over hoe de godsdienstvrijheid, waarop de SGP zich beroept, en het discriminatieverbod zich tot elkaar verhouden. 'Wij denken dat in de context van politieke partijen het recht op gelijke behandeling zwaarder weegt dan het recht op godsdienstvrijheid', zegt Elsbeth Boor van Clara Wichmann.

'Door niets te doen tegen de SGP, zet de staat de deur wijd open voor partijen die vrouwen uitsluiten ', zegt Boor. De AEL vormt, door interne chaos, volgens haar geen directe bedreiging. 'Maar misschien wordt straks een islamitische partij opgericht die de zaken slimmer aanpakt. Die kan zich dan beroepen op de SGP.'

Bron: De Volkskrant 14/11/03