PDA

Bekijk Volledige Versie : Oranjes boos om actie Balkenende



Simon
14-11-03, 08:13
vrijdag 14 november 2003 uur.
Oranjes boos om actie Balkenende
Van onze verslaggever Jan Hoedeman


DEN HAAG - De koninklijke familie vindt dat minister-president Balkenende en minister van Justitie Donner de monarchie hebben beschadigd met hun acties tegen de Oranje-satire. De bewindslieden hebben naar hun idee ten onrechte het beeld opgeroepen dat de koninklijke familie lijdt onder persiflages.


Bronnen in en rond de koninklijke familie melden dat de Oranjes met 'gelatenheid' en 'verbijstering' de optredens van Balkenende en Donner hebben aangezien. Een prominente hofbron: 'Met een goeie column van Youp van 't Hek in NRC, een cartoon van Collignon en een uitzending van Kopspijkers geniet de familie het hele weekeinde.'

Tijdens een van de maandagmiddaggesprekken die Balkenende in de afgelopen weken voerde op paleis Huis ten Bosch met koningin Beatrix, heeft het staatshoofd wel haar zorgen uitgesproken over het toneelstuk Landgenoten. Beatrix spreekt. Zij verwees in het bijzonder naar een interview in Vrij Nederland van 25 oktober, waarin de schrijver van het toneelstuk Ger Beukenkamp wordt geïnterviewd. Beukenkamp was ook de auteur van het omstreden toneelstuk Emily, of het geheim van Huis ten Bosch, dat een jaar lang volle zalen trok.

Op de vraag wat Beukenkamp voor heeft met het stuk, antwoordt hij: 'Het stuk heeft de vorm van een biecht en is tegelijkertijd in wezen heel antimonarchistisch. Door Beatrix zelf een stem te geven, kan ik proberende zaak van binnenuit uit te hollen.'

Dit citaat uit het weekblad heeft koningin Beatrix geschokt. In intern beraad met haar staf heeft zij de vraag gesteld waar in Nederland eigenlijk de grens ligt. Die zorg heeft zij geprobeerd te delen met minister-president Balkenende.

De familie is er geïrriteerd over dat Balkenende en Donner er vervolgens allerlei andere satirische uitingen op televisie bij hebben gehaald, zoals de programma's Egoland van BNN en Kopspijkers van de VARA. Daarmee heeft in de ogen van de familie de hulp van de bewindslieden averechts uitgepakt.

nl-x
14-11-03, 08:30
Zijn ze boos dat alle persiflages ineens over Balkie en Dönner gaan, ipv hun levenloze zieltjes?
Wat een ondankbaarheid :)

Tomas
14-11-03, 08:54
Ik las het vanmorgen ook. Als dit waar is dan kan of de koningin of Balkenende of beiden niet duidelijk communiceren. En als dat dus Balkenende is dan vraag ik mij nu af hoe indringend die gesprekken met Mabel dan wel zijn geweest. Of er dus uberhaupt wel sprake was van een leugen. En niet van een misverstand.

Simon
14-11-03, 08:58
Maar blijkbaar heeft ze wel de moeite genomen om zich in gesprek met Balkenende uit te laten over een "anti-monarchistisch" toneelstuk. Alsof het niet ieder vrij is voor of tegen de monarchie te zijn. Nu ja, wie wind zaait zal storm oogsten.

Simon

Mark
14-11-03, 09:03
Dit is typisch een good cop- bad cop opzetje van Bea om haar imago op te krikken.

Tomas
14-11-03, 09:04
Ik beweer ook niet dat de Koningin verstandig bezig is.

Alhoewel? Aangezien ik republiekein ben is het enige plezier wat ik beleef van mijn belastingcentjes tbv het koningshuis: satire. En dat was er nu in overvloed.

Ik beweer slecht dat het er op lijkt dat de koninging haar mening niet aan balkenende kan duidelijk maken. En misschien zijn er meer die daar moeite mee hebben.

Simon
14-11-03, 09:34
RVD:Beatrix niet boos op premier

DEN HAAG De RVD ontkent dat koningin
Beatrix geërgerd is over de actie van
premier Balkenende tegen de Oranje-
satire.De Volkskrant stelt op basis van
bronnen in en rond het Oranjehuis,dat
Beatrix vindt dat Balkenende met zijn
actie de monarchie heeft beschadigd.

De RVD kan het evenmin "rijmen met de
feiten" dat de koningin haar zorg over
het toneelstuk 'Landgenoten.Beatrix
spreekt' met Balkenende zou hebben
gedeeld,zoals de Volkskrant schrijft.

De RVD benadrukt dat bij het wekelijkse
gesprek van de koningin en de premier
geen derden aanwezig zijn en dat dus
niemand weet wat daar besproken wordt.