PDA

Bekijk Volledige Versie : Kolonisten vernielen olijfgaarden van Palestijnse boeren.



taouanza
14-11-03, 19:22
Joodse kolonisten op de Westelijke Jordaanoever hakken olijfbomen van Palestijnen om. Rabbijn Arik Ascherman komt de Palestijnen te hulp.


Door onze correspondent Oscar Garschagen


EIN NABUS, 14 NOV. Met een snelle beweging plakt rabbijn Arik Ascherman zijn gehaakte keppel weer op het hoofd als hij samen met Fawzi Hassan Hussein het landschap van afgezaagde, omgehakte en ontwortelde olijfbomen overziet. ,,Alles wat ik nog heb is God en verwoeste boomgaarden. Wat zijn dat voor joden? Dat zijn geen mensen meer'', gromt Fawzi, die net als de meeste Palestijnse mannen van middelbare leeftijd vloeiend Hebreeuws spreekt.

Rabbijn Ascherman van Rabbi's for Human Rights heeft ook geen antwoord op deze vraag. Honderden olijfbomen van de Palestijnse boeren van Ein Nabus, 12 kilometer ten zuiden van Nablus op de bezette Westelijke Jordaanoever, zijn op een nacht in de laatste week van oktober met ketting- en handzagen tot op een stomp na gekortwiekt. Tientallen jongere bomen zijn uit de grond gerukt.

De sporen van de kettingzagen zijn vers. De aanwezigheid van zwarte, nog niet uitgedroogde olijven in de takken op de grond verraadt de recente datum van de misdaad.

,,Ik had 250 bomen. Mijn directe buren, de broers Mustafa en Mohammed Ahmed, hadden ook 250 bomen. En mijn andere buurman Mohammed Fatuah had er 35, geërfd van zijn grootvader, die de bomen weer van zijn grootvader had gekregen. De schade loopt in de vele tienduizenden dollars'', vertelt Fawzi.

De dertig jaar oude bomen had hij aangeschaft met geld dat hij als tegelzetter en bouwvakker in Israël had verdiend bij wijze van oudedagsvoorziening. ,,Opnieuw beplanten? Dan lig ik allang dáár'', wijst hij naar de kleine begraafplaats aan het begin van het pad dat van het dorp naar boven loopt.

Ascherman: ,,Volgens de laatste tellingen zijn er alleen al hier zeker 750 bomen vernield. Als je de vernielingen op andere plaatsen daarbij optelt, komen we op zeker 1.000 vernietigde bomen.'' Een aantal dat niet onmiddellijk exact is te verifiëren, maar dat ook genoemd wordt in berichtgeving van The Jerusalem Post.

Op weg naar Ein Bus had de rabbijn zijn keppel afgedaan, omdat de route via Jenin en Nablus liep, een tweebaansweg door het land van Hamas en de Islamitische Jihad. Dat is levensgevaarlijk gebied voor een rabbijn die met zijn gitzwarte haar en lange baard makkelijk kan doorgaan voor een Israëlische kolonist. Maar in Ein Nabus wil Ascherman graag laten zien wie hij is en waar hij voor staat, zeker in het aangezicht van de vermoedelijke daders.

Al jarenlang is hij ieder jaar tijdens de oogstmaand in de Palestijnse olijfgaarden te vinden om de boeren te helpen bij de oogst en kabaal te maken als de oogst wordt gesaboteerd door de kolonisten. Dit jaar hadden bleken leger en politie extra eenheden te hebben ingezet om de oogstende Palestijnen te beschermen tegen het geweld van de kolonisten - waarmee ze Israël hebben behoed voor een public relations-drama.

Fawzi wijst naar de hoogste heuvelrichel, naar de zes witte caravans en containers van de nederzetting Mitzpe Yitzhar. Op een nacht in de laatste week van oktober zijn de mannen van Mitzpe Yitzhar de hellingen afgedaald. Met ketting- en handzagen vernietigden ze de bezittingen van 20 boeren uit het lager gelegen Ein Nabus. ,,Het kan ook wat eerder gebeurd zijn, want wij durfden al een hele tijd de hellingen niet meer op omdat wij door hen beschoten werden. We hebben daar heel vaak over geklaagd, maar daar is nooit op gereageerd.'' Fawzi wijst opnieuw naar de caravans.

NRC. 14 november 2003

© Op dit artikel berust auteursrecht



Ik blijf er bij dat het probleem is dat Palestijnen niet willen praten omdat ze haatdragenden anti-semieten zijn.

Maslov
14-11-03, 19:24
Na een sprankje licht moet wel weer een zwarte wolk getoond worden hè :nerveus:

taouanza
14-11-03, 19:28
Geplaatst door Maslov
Na een sprankje licht moet wel weer een zwarte wolk getoond worden hè :nerveus:


Over scheve verhoudingen gesproken.
Daar hebben die boeren wat aan, een rabbijn met goede bedoelingen moet nu goedmaken dat hun toekomst naar knoppen is geholpen.
Kijk witlof das nou propaganda niet kinderen die schrijven over hun verdriet en wanhoop.
Net dat als dat weeskindje Ali die nieuwe ledematen krijgt dat moet natuurlijk gelijk zijn leed en dat van alle Irakese kinderen goed maken.
Lekker is dat he?Andermans leed bagataliseren, krijg je er een kick van?

Hay Jouhara
14-11-03, 21:20
het boeit mij niks dat die RABIJN zijn keppeltje af moet doen
want hij helpt die palestijnen wel maar hij doet het uit medelijden en uit de wetenschap dat hij weet dat de joden die gene die fout zijn en dan bedoel ik natuurlijk die kolonisten maar wie laat die kolonisten on bestraft voor die smerige zaken je weet wel olijf bomen omzagen de gewonen joden dus met anderen woorden een pot NATTTTTTTT allemaal,
een kolonist of jood de ene woont op veroverd grond en de anderen op gestolen grond met toesteming van de staat je kent het wel even de anderen kant op kijken en ja er staat weer een hele dorp