PDA

Bekijk Volledige Versie : Algerijnse ontvoerder belt voormalige gijzelaar



Wizdom
15-11-03, 08:08
Algerijnse ontvoerder belt voormalige gijzelaar



WENEN - Een Oostenrijkse man die eerder dit jaar bij een groep van zeventien Europeanen hoorde die in de sahara van Algerije werd ontvoerd door fundamentalistische moslims, kreeg vrijdag een wel zeer onverwacht telefoontje. Toen om zes uur 's ochtends de telefoon ging was het niet zijn zoon of zijn baas, maar de leider van de groep gijzelnemers die hem en zestien anderen wekenlang gevangen hield.


"Hij wilde weten hoe het met mij en de andere gijzelaars ging", zegt de 60-jarige Ingo Bleckmann. Het gesprek duurde zo'n 20 minuten en was volgens Bleckmann "een afspiegeling van de goede verhouding die we ook hadden toen ik een gijzelaar was en hij mijn gijzelnemer. Ik was blij dat hij belde. Ik was de enige van onze groep gijzelaars die Frans spreekt en daarom de enige die met de gijzelnemers kon communiceren. Ook tijdens de gijzeling was ons duidelijk dat de actie niet tegen ons persoonlijk gericht was, maar een middel voor hun om een doelstelling te realiseren."

Volgen de Algerijnse autoriteiten was de gijzeling het werk van de salafistische verzetsbeweging GSPC, een groepering die ervan beschuldigd wordt banden te onderhouden met al-Qaida.

Bleckmann had tijdens zijn gijzeling zijn kaartje aan de gijzelaars gegeven en is inmiddels met zijn zoon, die ook tot de gijzelaars behoorde, bezig met een film over de gijzeling. Bleckmann zegt begrip op te kunnen brengen voor de zaak waar een deel van de Algerijnse moslims voor strijdt. "Onze gijzelnemers waren stuk voor stuk vrome, religieuze mannen die aandacht willen voor het feit dat ze in 1992 de verkiezingen hebben gewonnen, maar door de Algerijnse regering als criminelen bestempeld worden."

nefertiti
15-11-03, 14:16
Bleckmann had tijdens zijn gijzeling zijn kaartje aan de gijzelaars gegeven en is inmiddels met zijn zoon, die ook tot de gijzelaars behoorde, bezig met een film over de gijzeling. Bleckmann zegt begrip op te kunnen brengen voor de zaak waar een deel van de Algerijnse moslims voor strijdt. "Onze gijzelnemers waren stuk voor stuk vrome, religieuze mannen die aandacht willen voor het feit dat ze in 1992 de verkiezingen hebben gewonnen, maar door de Algerijnse regering als criminelen bestempeld worden."

Noemen ze zoiets niet het "Stockholm-syndroom"?

Het is toch diezelfde GIA die regelmatig Algerijnse dorpen binnenvalt en iedereen de nek afsnijdt?

"vrome, religieuze mannen die aandacht willen voor het feit dat ze in 1992 de verkiezingen hebben gewonnen..." :rolleyes:

Waterval
15-11-03, 14:22
Geplaatst door nefertiti




"vrome, religieuze mannen die aandacht willen voor het feit dat ze in 1992 de verkiezingen hebben gewonnen..." :rolleyes:

Wat gebeurde er ook alweer nadat ze de verkiezingen hadden gewonnen?

lennart
15-11-03, 19:06
Geplaatst door nefertiti
Het is toch diezelfde GIA die regelmatig Algerijnse dorpen binnenvalt en iedereen de nek afsnijdt?

Dat jij dit denkt is het succes van de overheidspropaganda. Wat is het immers makkelijk voor een overheid om een heel dorp plat te branden en daarvan vervolgens de rebellen de schuld te geven.

nl-x
15-11-03, 21:19
Geplaatst door nefertiti
Noemen ze zoiets niet het "Stockholm-syndroom"?

Het is toch diezelfde GIA die regelmatig Algerijnse dorpen binnenvalt en iedereen de nek afsnijdt?

"vrome, religieuze mannen die aandacht willen voor het feit dat ze in 1992 de verkiezingen hebben gewonnen..." :rolleyes:

Nou, blijkbaar zijn ze een stuk aardiger dan de overheid daar doet denken.


nlx

ps. Het was Helsinki

Goodnight
15-11-03, 22:31
Goh, gut, het zijn dus ook maar mensen.....

Ik vertrouw die hele situatie in Algerije niet.Net zo min als dat ik geloof dat O.Bin laden de dader van 11-9 is.
Maar mijn intuitie ( en die zit er haast nooit naast) dat het een propaganda van de huidige regering is.
het is niet altijd what u see is what u get...sometimes there is more beneath....
Sommige mensen willen maar niet geloven dat het niet altijd de 'terorristen' zijn die 'over lijken' willen gaan voor het doel dat ze voor ogen hebben.
Nee, wat dat betreft vertrouw ik geen enkele leider...het eigenbelang staat altijd voorop.En voor vieze handjes deinzen ze echt niet terug.