PDA

Bekijk Volledige Versie : Politie schiet overvaller dood in Mechelen (Nog geen AEL-standpunt beschikbaar)



Marsipulami
16-11-03, 14:32
Politie schiet overvaller dood in Mechelen (update 2)
Nog niet duidelijk of schietincident wettelijke zelfverdediging was

17:54:58

MECHELEN - In Mechelen is zaterdagnamiddag een eerste reconstructie gehouden van de overval op een McDonaldsrestaurant vrijdagavond. Een agent schoot daarbij één van de daders dood, een andere werd gewond. Het parket doet nog geen uitspraken of het al dan niet om wettelijke zelfverdediging gaat.


Minstens drie gangsters overvielen rond 23.30 uur vrijdagavond een McDonalds-restaurant in Mechelen. De politie, die snel ter plaatse was, schoot daarbij één overvaller dood. Een mededader werd in de bil geraakt. Hij kon nog vluchten maar werd kort daarna opgepakt.

De derde dader is officieel voortvluchtig. De politie zou al iemand opgepakt hebben, al is diens betrokkenheid nog niet helemaal duidelijk. Het onderzoek moet ook nog uitwijzen of er geen vierde dader in het spel was.

Tijdens de reconstructie was te zien hoe de agent achterom het gebouw liep en als het ware op de dader botste en op hem schoot. Het parket wil en kan voorlopig geen conclusies trekken of er al dan niet sprake is van wettige zelfverdediging.

15/11/2003 - belga

Blade20
16-11-03, 15:21
tja, als het geen moslims of allochtonen zijn zegt het AEL waarschijnlijk niets.
Daarbij ligt mechelen in Belgie waar de wetgeving anders is als Nederland en is de situatie anders. Zoals ik het hier lees is het waarschijnlijk perongeluk gebeurd en wordt het iets in de trend van 'dood door schuld'.

Tomas
16-11-03, 16:09
Waarom zou de ael hier een standpunt over moeten hebben? Wat een onzin.

Het is wel logisch dat de ael racisme in de garen houdt, maar dan wel zonder dit al te populistisch en insinuerend te doen, zoals ze met Driss deden. Gewoon de feiten in de gaten houden.

nefertiti
16-11-03, 16:50
Misschien hadden de overvallers beter eerst de AEL-milities verwittigd alvorens de overval te plegen? Ze zijn daar nu net toch bezig in Mechelen om te zien of de politie niet al te racistisch optreedt.

Toen de politie huiszoekingen uitvoerde bij de overvallers thuis in Borgerhout, bleek de sfeer zo grimmig dat de politie inspecteurs zich moesten gaan verschansen in het politiekantoor.

Marsipulami
17-11-03, 00:09
Overvaller McDonalds Mechelen doodgeschoten

MECHELEN (belga) -- Bij een overval vrijdagavond op een McDonaldsrestaurant in Mechelen is een van de dader door een politieman doodgeschoten. Volgens een eerste reconstructie zou het om een ongeval gaan.


De overval werd gepleegd door minstens drie gewapende, gemaskerde mannen. De politie was snel ter plaats en betrapte de drie op heterdaad. Daarbij deed zich een schietincident voor. Een van de overvallers werd van dichtbij in de borst geschoten. De kogel doorboorde het slachtoffer en raakte een tweede overvaller in de dij.

Zaterdagnamiddag vond een reconstructie plaats. Het parket deed na afloop geen uitspraak of het al dan niet om wettelijke zelfverdediging ging. Tijdens de reconstructie bleek wel dat een agent achterom het McDonaldsgebouw liep en op de dader botste, waarna het schot afging. Het zou dus veeleer om een ongeval gaan.

De daders waren allochtonen en kwamen uit het Antwerpse. Zaterdag verrichtte het gerecht in Borgerhout al onderzoeksdaden. Die lokten incidenten uit met allochtone jongeren, wat het onderzoek bemoeilijkte.


17/11/2003

©Copyright De Standaard

freya
17-11-03, 08:43
Politie van Mechelen Vermoordt een Marokkaanse jongen van 17

De AEL organiseert samen met de familie van de jongeman een persconferentie om het ware verhaal van het gebeuren toe te lichten.

De AEL keurt elke vorm van diefstal af en veroordeelt daarom sterk de overval die werd gepleegd in de McDonalds in Mechelen. Doch stellen we ons serieuze vragen over waarom men de jonge man van 17 die betrokken was met de overval heeft dood geschoten.

Het is namelijk een feit dat de jongen van 17 geen wapen droeg en daarom geen bedreiging kon vormen voor de politie. De familie van de jonge man ziet daarom in dat de doodslag zonder enige reden werd uitgevoerd.

Dieven horen in de gevangenis, de politie heeft bij deze geen enkel recht om rechter te spelen en dieven ter plaatse te executeren. De AEL en de familie van de jonge man nodigen jullie uit voor de persconferentie waar de familie haar versie zal toelichten over wat juist is gebeurd aan de McDonalds in Mechelen.

De persconferentie vindt plaats op woensdag 19 november ’03 om 11u in de Provinciestraat 77 te Antwerpen. De Vader van de Vermoorde jongen zal de pers toespreken.

http://www.arabeuropean.org/nederlands/moordopjongen.html

papol
17-11-03, 09:09
De AEL keurt elke vorm van diefstal af en veroordeelt daarom sterk de overval die werd gepleegd in de McDonalds in Mechelen. Doch stellen we ons serieuze vragen over waarom men de jonge man van 17 die betrokken was met de overval heeft dood geschoten.

Ik denk dat die politieagent een zelfmoordcommando was die zich zelf mistte.......
Pas maar op, dadelijk probeert hij het nog eens !!

Gr.P

nl-x
17-11-03, 09:35
Als het waar is dat de jongen geen wapen droeg is het uiteraard schandalig dat ze hem doodschieten.

Maar ach, ik ga me echt niet druk maken om een bende gewapende berovers. Afmaken die hap, allochtonen én autochtonen.


nlx

Mark
17-11-03, 09:37
Geplaatst door freya
De AEL en de familie van de jonge man nodigen jullie uit voor de persconferentie waar de familie haar versie zal toelichten over wat juist is gebeurd aan de McDonalds in Mechelen.


De AEL en de familie waren ook in de Mac aanwezig? :verward:

Tomas
17-11-03, 09:41
Geplaatst door Mark
De AEL en de familie waren ook in de Mac aanwezig? :verward:

1 criminele bende dus.

Nou ik begrijp nu wel waarom de ael erbij wordt gehaald. En kan me goed voorstellen dat dit een koelbloedige racistische morod is geweest. Ik kan me zelfs voorstellen dat de racistische belgische politie achteraf een zogenaamde gestolen bigmac in de dode handen van de zogenaadme dief hebben geplaatst. Ik ken ze.

taouanza
17-11-03, 10:09
Wat doe je in de Ramadan?
Een mac overvallen.:jammer:

Tomas
17-11-03, 10:11
Geplaatst door taouanza
Wat doe je in de Ramadan?
Een mac overvallen.:jammer:

Hoe laat was de overval en wat was het vlees dat ie stal? Niet zo snel oordelen taouanza! :student:

taouanza
17-11-03, 10:13
Geplaatst door Tomas
Hoe laat was de overval en wat was het vlees dat ie stal? Niet zo snel oordelen taouanza! :student:

Hey je hebt mijn nick goed gespeld, ik mag jou wel. :boer:

Mark
17-11-03, 10:15
Geplaatst door taouanza
Wat doe je in de Ramadan?
Een mac overvallen.:jammer:

Precies, ze kunnen toch nog wel een paar weken wachten voordat ze weer verder gaan tot de orde van de dag verveeld

Tomas
17-11-03, 10:17
Geplaatst door taouanza
Hey je hebt mijn nick goed gespeld, ik mag jou wel. :boer:

Vergeet ik weer 's een hoofdletter.

taouanza
17-11-03, 10:21
Geplaatst door Tomas
Vergeet ik weer 's een hoofdletter.


Nee nee is prima zo.:wink:

taouanza
17-11-03, 10:22
Geplaatst door Mark
Precies, ze kunnen toch nog wel een paar weken wachten voordat ze weer verder gaan tot de orde van de dag verveeld


Yep kunnen ze weer de Islam verdedigen.:moe:

nefertiti
17-11-03, 10:30
Hoe kon de politie nu weten dat het Marokkanen waren en dus racistisch reageren?
Ze waren GEMASKERD!!!

Kon toch evengoed een blanke overvaller geweest zijn? Of zouden de politieagenten gemaskerden ook al racistisch behandelen ondertussen,
Waar gaat het toch naartoe tegenwoordig?

taouanza
17-11-03, 10:38
Geplaatst door nefertiti
Hoe kon de politie nu weten dat het Marokkanen waren en dus racistisch reageren?
Ze waren GEMASKERD!!!

Kon toch evengoed een blanke overvaller geweest zijn? Of zouden de politieagenten gemaskerden ook al racistisch behandelen ondertussen,
Waar gaat het toch naartoe tegenwoordig?


Het gaat erom dat hij onbewapend is.

Puk
17-11-03, 11:31
Geplaatst door Tomas
1 criminele bende dus.

Nou ik begrijp nu wel waarom de ael erbij wordt gehaald. En kan me goed voorstellen dat dit een koelbloedige racistische morod is geweest. Ik kan me zelfs voorstellen dat de racistische belgische politie achteraf een zogenaamde gestolen bigmac in de dode handen van de zogenaadme dief hebben geplaatst. Ik ken ze.

Als het een McBacon is, geloof ik je.

nefertiti
17-11-03, 12:34
Geplaatst door taouanza
Het gaat erom dat hij onbewapend is.

Is het dan racistisch?

Royce
17-11-03, 12:38
Ik word zo moe van die AEL-kliek. Word bestookt met mailtjes dat er `n persconferentie gaat plaatsvinden omdat er `n broeder is vermoord. `n Marokkaantje gaat de Mac binnen om te stelen, en wordt doodgeschoten. No harm done zou je zeggen. Wie zijn billen brandt. Maar Nabil en co springen erop. Het is tenslotte zijn 'broeder' (in arms).

Tomas
17-11-03, 12:42
Geplaatst door Royce
Ik word zo moe van die AEL-kliek. Word bestookt met mailtjes dat er `n persconferentie gaat plaatsvinden omdat er `n broeder is vermoord. `n Marokkaantje gaat de Mac binnen om te stelen, en wordt doodgeschoten. No harm done zou je zeggen. Wie zijn billen brandt. Maar Nabil en co springen erop. Het is tenslotte zijn 'broeder' (in arms).

Dus jij denkt dat de ael de eerste vakbond voor dieven wordt?

Royce
17-11-03, 12:43
Geplaatst door Tomas
Dus jij denkt dat de ael de eerste vakbond voor dieven wordt?


Autochtone dieven kunnen enkel steunlid worden...:haha:

Tomas
17-11-03, 12:46
Geplaatst door Royce
Autochtone dieven kunnen enkel steunlid worden...:haha:

Ergens heb ik het gevoel dat ik dat al ben. Ze hebben een nogal efficiente methode van incasseren.

Royce
17-11-03, 12:47
Geplaatst door Tomas
Ergens heb ik het gevoel dat ik dat al ben. Ze hebben een nogal efficiente methode van incasseren.




Slachtoffers kunnen zich melden bij Michiel.

Tomas
17-11-03, 12:49
Geplaatst door Royce
Slachtoffers kunnen zich melden bij Michiel.

't is blijkbaar 1 grote georganiseerde bende.

Royce
17-11-03, 13:09
Geplaatst door Tomas
't is blijkbaar 1 grote georganiseerde bende.


Ben ik nu `n bounty omdat ik kritiek lever op die Multinational?!

Tomas
17-11-03, 13:11
Geplaatst door Royce
Ben ik nu `n bounty omdat ik kritiek lever op die Multinational?!

Ligt eraan welke groepsindeling je hanteerd.

Royce
17-11-03, 13:15
Geplaatst door Tomas
Ligt eraan welke groepsindeling je hanteerd.


Ik hanteer enkel mijn toetsenbord...:auw2:

Tomas
17-11-03, 13:19
Geplaatst door Royce
Ik hanteer enkel mijn toetsenbord...:auw2:

Nou... Ja zeg.. Zoek het dan zelf maar uit.

Ik moet toch wat minder rekening houden met buitenlanders, zeggen ze.

Royce
17-11-03, 13:42
Geplaatst door Tomas
Nou... Ja zeg.. Zoek het dan zelf maar uit.

Ik moet toch wat minder rekening houden met buitenlanders, zeggen ze.


Ben je nou hollander of niet. Ze komen niet bij je over de vloer. Das meer dan genoeg rekening, waar blijft ZZ nou :auw2:

Tomas
17-11-03, 13:45
Geplaatst door Royce
Ben je nou hollander of niet. Ze komen niet bij je over de vloer. Das meer dan genoeg rekening, waar blijft ZZ nou :auw2:

Als ze onder etenstijd komen laat ik ze altijd buiten wachten, dus ik zie het probleem niet zo.

Misschien is de maandag wel een lange schooldag?

Afrux
17-11-03, 15:00
Geplaatst door Tomas
Dus jij denkt dat de ael de eerste vakbond voor dieven wordt?

Dat is wat ik 5 maanden geleden hier ergens op het forum (aldan niet rechtreeks) zei.

Dit soort incidenten zijn een geschenk uit de hemel. Het enige wat ze tot nu toe gedaan hebben is dit soort incidenten verteren door telkens weer een overlast veroorzaken dronkaard, dood gecshoten gokker, overvaller, etc in te springen. het rare is dat ze er wel zijn zolang de pers er is, maar dan hoor je niets noch over de zaak noch over ...

Wat ik niet begrijp is dat ael zich nog steeds islamitisch noemt. terwijl ze weer een ordinaire crimeneel die in RAMADAN gaat stelen aan het verdedigen zijn. Of had de politie maar enkel zijn handen moeten afsnijden...

Royce
17-11-03, 20:41
Geplaatst door Afrux
Dat is wat ik 5 maanden geleden hier ergens op het forum (aldan niet rechtreeks) zei.

Dit soort incidenten zijn een geschenk uit de hemel. Het enige wat ze tot nu toe gedaan hebben is dit soort incidenten verteren door telkens weer een overlast veroorzaken dronkaard, dood gecshoten gokker, overvaller, etc in te springen. het rare is dat ze er wel zijn zolang de pers er is, maar dan hoor je niets noch over de zaak noch over ...

Wat ik niet begrijp is dat ael zich nog steeds islamitisch noemt. terwijl ze weer een ordinaire crimeneel die in RAMADAN gaat stelen aan het verdedigen zijn. Of had de politie maar enkel zijn handen moeten afsnijden...


Wellicht dat de Mechelse politie dat had moeten proberen. Kijken wat de reacties dan zullen zijn.

observer
17-11-03, 23:45
Geplaatst door Dave20
Wat verwacht je anders van een club die het de normaalste zaak van de wereld vindt om een ervaren beroepscrimineel in het bestuur op te nemen? De ware islam volgens de AEL blijkbaar... dat is vergeven en vergeten dave

vergeven dat ze er geen hebben gekregen
vergeten wat ze gezien hebben

Marsipulami
19-11-03, 16:42
Familie doodgeschoten overvaller dient klacht in tegen politie


13:24:18

ANTWERPEN -- De familie van Mohammed R., de 17-jarige overvaller die vrijdag aan de McDonalds in Mechelen door de politie werd doodgeschoten, dient een klacht in tegen de politie. Ze wil op die manier een onafhankelijk onderzoek afdwingen naar wat vrijdagavond is gebeurd. Volgens de familie was hun zoon ongewapend toen hij werd neergeschoten en ze heeft vragen over de legitimiteit van het optreden van de politie.


De familie van de vermeende overvaller gaf vandaag een emotioneel geladen persconferentie in de lokalen van de Arabisch Europese Liga (AEL) in Antwerpen. Volgens de familie wou de jongen zich overgeven en had de politie hem moeten inrekenen in plaats van hem neer te schieten. De familieleden geloven ook niet dat de politieman per ongeluk heeft gehandeld.

De familieleden van de jongen keuren de overval niet goed, maar ze stellen dat hun broer of zoon, die volgens hen geen strafblad had, een eerlijk proces had moeten krijgen. ,,Nu heeft de politie zelf rechter gespeeld en hem ter plekke geëxecuteerd, een straf die zelfs de zwaarste criminelen in dit land niet meer krijgen'', zei vader Abderrahiman R.

De familie is ook niet te spreken over hoe de politie hen heeft behandeld na de feiten. ,,We zijn behandeld als criminelen en niet als slachtoffers'', klonk het.

Dat de jongen deelnam aan een overval, verbaast de familie. ,,Wij hebben nooit problemen met hem gehad. Hij had geen strafblad en we weten helemaal niet wat hem vrijdagavond bezielde.''


19/11/2003 - belga -

nefertiti
19-11-03, 19:10
Dat de jongen deelnam aan een overval, verbaast de familie. ,,Wij hebben nooit problemen met hem gehad. Hij had geen strafblad en we weten helemaal niet wat hem vrijdagavond bezielde.''

Met de andere zonen had de vader wel problemen gehad zei hij (net gezien VRT nieuws).

De moeder van de moordenaar van René Steegmans zei ook dat ze nooit problemen met haar zoon gehad heeft (maar je mocht hem niet tegenspreken, want dan klopte hij erop of zoiets)

En de ouders van die Driss hadden ook nooit problemen met hun zoon gehad. Ze vonden het ook schandalig dat de politie of de Nederlandse Staat hen geen geld gegeven had om de begrafenis in Marokko te betalen.


------------------
De - spijtige - manier waarop de ouders (de dag nadien) op de hoogte zijn gebracht van de dood van hun zoon, lijkt ontzettend koel, maar is wel begrijpelijk.
Bij vorige schietpartijen tussen politie en Marokkaanse criminelen braken rellen uit met hopen schade als gevolg (Anderlecht een paar jaar geleden al vergeten?)
Ik kan me voorstellen dat de politie het gebeuren eerst low key heeft gehouden om zo de nodige vaststellingen te kunnen doen alvorens er eventueel rellen zouden uitbreken: ook dit is het gevolg van onaangepast gedrag van de allochtonen zelf in zulke gevallen, niet van de politie.

Het was nu al zo dat de inspecteurs amper hun onderzoek konden uitvoeren en uiteindelijk zijn ze zich moeten gaan verschansen in... jawel het politiekantoor.

Stel je voor dat de feiten reeds op voorhand werden openbaar gemaakt. Zou er nog een huiszoeking op een "normale" manier hebben kunnen plaatsvinden?

Barbarije
20-11-03, 00:09
bah bah, wat een stelletje rechtse ballen hier. Totaal geen inlevingsvermogen in de familie van het slachtoffer. Dus als meneertje een overval pleegt dan mag hij doodgeschoten worden? Realiseren jullie wel dat iemands leven weggenomen is. In plaats van mee te leven met de familie van het slachtoffer worden ze hier belachelijk gemaakt. Het is al erg genoeg dat ze uitgebuit worden door de AEL, maar met zulke reacties als deze vind ik het niet raar dat ze in de armen van de AEL worden gedreven.

MokroMike
20-11-03, 00:20
Geplaatst door Barbarije
bah bah, wat een stelletje rechtse ballen hier. Totaal geen inlevingsvermogen in de familie van het slachtoffer. Dus als meneertje een overval pleegt dan mag hij doodgeschoten worden? Realiseren jullie wel dat iemands leven weggenomen is. In plaats van mee te leven met de familie van het slachtoffer worden ze hier belachelijk gemaakt. Het is al erg genoeg dat ze uitgebuit worden door de AEL, maar met zulke reacties als deze vind ik het niet raar dat ze in de armen van de AEL worden gedreven.

uigebuit door de AEL ? AEL geeft ze tenminste de kans om hun verhaal naar buiten te brengen.

slachtoffers van de overval op de Mac hebben zelf verklaard dat het restaurant omsingeld was. De dader werd gesommeerd zijn wapen op de grond te leggen en met zijn handen op zijn hoofd naar nuiten te komen. Hier gaf hij gehoor aan, maar werd buiten toch ter plekke geexecuteerd.

Niemand heeft de ouders willen helpen bij het aankaarten van deze grove misbruik van macht. Niemand heeft zich het leed van de ouders willen aantrekken...behalve.......


juist ja....de AEL

Marsipulami
20-11-03, 02:37
Geplaatst door MokroMike
uigebuit door de AEL ? AEL geeft ze tenminste de kans om hun verhaal naar buiten te brengen.

slachtoffers van de overval op de Mac hebben zelf verklaard dat het restaurant omsingeld was. De dader werd gesommeerd zijn wapen op de grond te leggen en met zijn handen op zijn hoofd naar nuiten te komen. Hier gaf hij gehoor aan, maar werd buiten toch ter plekke geexecuteerd.

Niemand heeft de ouders willen helpen bij het aankaarten van deze grove misbruik van macht. Niemand heeft zich het leed van de ouders willen aantrekken...behalve.......


juist ja....de AEL

Ik ben het wel met je eens dat het racisme bij politiediensten wordt onderschat. De politie wordt bij voorbaat geloofd door de publieke opinie en allochtonen worden bij voorbaat gewantrouwd door de publieke opinie. Toch kan ik eigenlijk niet geloven dat -zelfs racistische- politieagenten een jongen van 17 zomaar wetens en willens zouden doodschieten uit racistische motieven.

Er is heel wat wrevel tussen autochtonen en allochtonen, maar dat politiemensen zomaar jongeren doodschiet omdat ze een andere afkomst hebben, zoiets geloof ik absoluut niet. Ik betreur de dood van die Marokkaanse jongen, maar ik denk dat het hier om een erg spijtig ongeval gaat. :brozac:

Maarten
20-11-03, 06:57
Staat me wel aan, dat afknallen.
Die pleegt in elk geval niet nog een overval.
Ik weet iets van de trauma’s bij winkeliers,
En hoe hard ze vaak moeten werken.
In Brazilië kun je vrij goed een inbreker afknallen.
Staat me ook al aan.
Ook inbrekers veroorzaken trauma’s en veel onnodig leed.
Nederland besteedt miljarden aan beveiliging, en dan nog helpt het niet.
De meeste overvallers doen het herhaaldelijk, inbrekers ook.

Ik zal wel helemaal fout zijn, maar als ik elke dag in de krant zou lezen:
Overvaller overhoop geknald,
Dan heb ik alleen maar het gevoel van: Mooi! Dat ruimt efficiënt op!
Bij alle andere misdaden heb ik dat gevoel niet.
Maar bij dit wel. Dit is gajus, en heeft nergens een boodschap aan.
Opsporing, vervolging en straffen kosten ook handenvol geld.
En ze laten zich nergens door afschrikken.

Tomas
20-11-03, 09:22
Geplaatst door Marsipulami
Ik ben het wel met je eens dat het racisme bij politiediensten wordt onderschat. De politie wordt bij voorbaat geloofd door de publieke opinie en allochtonen worden bij voorbaat gewantrouwd door de publieke opinie. Toch kan ik eigenlijk niet geloven dat -zelfs racistische- politieagenten een jongen van 17 zomaar wetens en willens zouden doodschieten uit racistische motieven.

Er is heel wat wrevel tussen autochtonen en allochtonen, maar dat politiemensen zomaar jongeren doodschiet omdat ze een andere afkomst hebben, zoiets geloof ik absoluut niet. Ik betreur de dood van die Marokkaanse jongen, maar ik denk dat het hier om een erg spijtig ongeval gaat. :brozac:

Zwakke misselijkmakende excuses. Het is overduidelijk een racistsiche moord. Eerst de Mac hermetisch omsingelen en daarna met tig man een ongewapende 17 jarige jongen die nog nooit iets misdaan heeft met z'n alle afknalenne als... als... Alsof het een seriemoordenaar is op heterdaad betrapt... En waarom? Om de diefstal van een bigmac? Nee omdat ie geen vlaming is. Dit past precies in het rijtje van rituele moorden op nederlandse kindertjes. Dat je zoiets verdedigd zegt mij wel iets over de vlaamse volksaard. Walgelijk.

Marsipulami
20-11-03, 09:30
Geplaatst door Tomas
Walgelijk.

Jij weet tenminste hoe je walgelijk moet schrijven. Er prikken hier een heleboel mensen rond die altijd maar 'walchelijk' schrijven. Zoals Freya, Zwarte Schaap, Panthera, enz. Ik vind dat als iemand dat woord niet kan schrijven dat die dan maar eens moet leren stoppen om vanalles en nog wat walgelijk te vinden. ;)

Afrux
20-11-03, 09:32
Geplaatst door Marsipulami
Ik ben het wel met je eens dat het racisme bij politiediensten wordt onderschat. De politie wordt bij voorbaat geloofd door de publieke opinie en allochtonen worden bij voorbaat gewantrouwd door de publieke opinie. Toch kan ik eigenlijk niet geloven dat -zelfs racistische- politieagenten een jongen van 17 zomaar wetens en willens zouden doodschieten uit racistische motieven.

Er is heel wat wrevel tussen autochtonen en allochtonen, maar dat politiemensen zomaar jongeren doodschiet omdat ze een andere afkomst hebben, zoiets geloof ik absoluut niet. Ik betreur de dood van die Marokkaanse jongen, maar ik denk dat het hier om een erg spijtig ongeval gaat. :brozac:

Beter had ik het niet kunnen zeggen

Marsipulami
20-11-03, 09:43
Geplaatst door Afrux
Beter had ik het niet kunnen zeggen

Anderzijds moet je het racisme/machtsmisbruik bij Belgische politiediensten niet onderschatten. Hier een paar berichtjes over politiediensten uit dezelfde regio die helemaal niet uit AEL-bron afkomstig zijn.



Antwerpse agent foltert gearresteerden

Onderzoeksrechter formuleert zware betichting

Guy Fransen 26/07/2003

BRUSSEL -- Met de zware betichting ,,foltering'' heeft de onderzoeksrechter vrijdagmiddag een Antwerpse politieagent aangehouden. Samen met een jonge collega in het korps takelde die begin deze week twee Algerijnen toe, waarbij één van de slachtoffers gebroken ribben opliep. De afrekening vond plaats op een verlaten spoorterrein.

Toen de twee politie-inspecteurs vrijdag in het Antwerpse gerechtsgebouw werden verhoord, disten ze een tegengesteld verhaal op als hun slachtoffers.

Volgens de agenten hielden ze dinsdag een identiteitscontrole nadat ze op een verlaten terrein twee mannen met drugs hadden betrapt. Bij die actie kwam het tot een handgemeen, omdat de gecontroleerden zich verzetten. De onderzoeksrechter vond het vreemd dat de agenten van het voorval geen proces-verbaal hadden opgemaakt, en kwalificeerde dat later als schriftvervalsing. Hij besliste de oudste van de twee inspecteurs aan te houden.

Rond deze 33-jarige inspecteur zou het incident draaien. Hij heeft een cowboy-reputatieen zou eerder een conflict hebben gehad met één van de twee slachtoffers, een Algerijn die in het milieu bekendstaat als drugsdealer. De 45-jarige man werd samen met een andere Algerijn van 36 gearresteerd door de twee agenten. De slachtoffers beweren nadien naar een verlaten spoorterrein te zijn gebracht, plaats waarvan de agenten zeggen dat ze precies daar de verdachten met drugs aantroffen.

De buurt kwam vorig jaar bij herhaling in het nieuws door politierazzia's, waarbij drugshuizen werden gesloten. De panden werden vooral bezocht door Franse koeriers.

Of de twee slachtoffers na hun arrestatie ook geboeid werden, is niet bekend, maar wordt niet uitgesloten, vooral omdat de twee politie-inspecteurs in een man-tegen-man situatie kwamen te staan. Volgens de slachtoffers had op het terrein de afrekening plaats, en werden ze er gewond achtergelaten.

De twee Algerijnen hebben inmiddels het ziekenhuis verlaten, maar zijn volgens het doktersrapport tot half augustus werkonbekwaam. Ze hebben ernstige verwondingen aan rug, armen, benen en ribben, met zelfs één of meerdere breuken.

Het Stuivenbergziekenhuis alarmeerde de politietop, die onmiddellijk opdracht gaf tot een onderzoek door de dienst Interne Zaken. De onderzoeksrechter hechtte vrijdag blijkbaar weinig geloof aan het agentenverhaal, hij arresteerde de 33-jarige agent. De 22-jarige agent werd vrijgelaten, onder voorwaarden. Hij mag geen contact hebben met de klagers of medeverdachte en evenmin naar het buitenland trekken.
Naast foltering en schriftvervalsing worden de agenten beschuldigd van wederrechtelijke vrijheidsberoving. Het gerecht voerde op het terrein onderzoek naar sporen en onderwierp de gummiknuppels van de agenten aan een DNA-onderzoek, omdat zij volgens de slachtoffers hun wapenstok gebruikten.

De betichting ,,foltering'' is niet min. Het gaat volgens het strafwetboek om een opzettelijk onmenselijke behandeling die hevige pijn of ernstig en vreselijk lichamelijk of geestelijk lijden veroorzaakt.

Volgens de woordvoerster van het Antwerpse parket, Leen Nuyts, riskeren de twee politie-inspecteurs vijf tot tien jaar cel.
Voor de Antwerpse burgemeester Patrick Janssens (SP.A) was het vrijdag -- aan de vooravond van zijn vakantie -- zwaar slikken toen hij voor de eerste keer geconfronteerd werd met een nieuwe ,affaire' in zijn korps. Verwacht wordt dat de burgemeester de twee agenten preventief schorst.

De twee agenten behoren tot de zone City -- Borgerhout en Antwerpen-Noord -- ook bekend via de televisieserie ,Het Leven zoals het is'.

©Copyright De Standaard

_________

Commissaris Temse veroordeeld voor racisme (update)
Veroordeelde gaat in beroep
kld 24/12/2002 belga


DENDERMONDE - De strafrechtbank van Dendermonde heeft politiecommissaris Antoine Van Hove uit Temse veroordeeld tot een gevangenisstraf van 12 maand met uitstel en een boete van 991,57 euro. Van Hove is schuldig aan racisme en aan het toebrengen van slagen. Gerechtelijk inspecteur Guy Gillis uit Aalst kreeg zes maand met uitstel en 495,79 euro boete.

Ook politie-inspecteur Katty De Bruyn werd door de rechtbank schuldig verklaard. Zij kreeg opschorting van straf.
De drie zijn schuldig aan het toebrengen van slagen aan verschillende personen. De feiten dateren van begin 2000. Van Hove maakte zich in '89 en '99 ook schuldig aan racisme.

racisme

Nadat een anonieme briefschrijver de racistische houding van politiecommissaris Van Hove aankloeg, startte het Comité P een onderzoek in Temse. Verschillende agenten binnen het korps bevestigden tijdens het onderzoek de racistische ingesteldheid van de politiechef. Zo drong de commissaris er bij zijn personeel op aan om migranten hardhandig aan te pakken. Van Hove zou zich niet alleen denigrerend over vreemdelingen uitlaten, maar ook zijn eigen agenten niet sparen en hen uitschelden.

Van Hove moest zich, samen met Guy Gillis, tevens verantwoorden voor het toebrengen van opzettelijke slagen en verwondingen op 14 januari 2001. Van Hove en Gillis pakten toen enkele vermoedelijke inbrekers hardhandig aan.

Katty De Bruyn zou het op 19 maart '99 dan weer aan de stok gehad hebben met een Tunesische familie uit Temse. De agente zou één van de familieleden met een wapen bedreigd hebben.

In beroep

Van Hove tekent beroep aan, meldt zijn advocaat Piet Van Eeckhaut vanmiddag. ,,Van Hove is enkel een autoritair, ouderwets persoon", herhaalt Van Eeckhaut. ,,De man was hard om de criminaliteit in zijn gemeente in te dijken. Hij is evenwel geen racist'', zegt de advocaat.
Gezien het beroep heeft de veroordeling van Van Hove nog geen directe gevolgen voor de verdere uitoefening van zijn beroep.

©Copyright De Standaard

Tomas
20-11-03, 09:50
Geplaatst door Marsipulami
Jij weet tenminste hoe je walgelijk moet schrijven. Er prikken hier een heleboel mensen rond die altijd maar 'walchelijk' schrijven. Zoals Freya, Zwarte Schaap, Panthera, enz. Ik vind dat als iemand dat woord niet kan schrijven dat die dan maar eens moet leren stoppen om vanalles en nog wat walgelijk te vinden. ;)

Mensen met onderdrukte racistische ideeen hebben in discussies vaak geen andere mogelijkheid maar dan onzinnige details aan te dragen.

Afrux
20-11-03, 09:52
Geplaatst door Marsipulami
Anderzijds moet je het racisme/machtsmisbruik bij Belgische politiediensten niet onderschatten. Hier een paar berichtjes over politiediensten uit dezelfde regio die helemaal niet uit AEL-bron afkomstig zijn.

Dat doe ik zeker niet, ik onderschat zelf het racisme en facisme bij d emarokkaanse politie. Ik heb twee dagen gezeten omdat ik geweigerd heb op een inschrijfformulair BENI i.p.v AIt zoals mijn geboorte streek heet.


Maar we moeten niet 1,2,3 conclusies gaan trekken. Bovendien ben ik van overtuigd dat ael zich enkel mengt voor eigen belang. Morgen hoor je niets meer over hun. Hetzelfde geldt voor Dris in Amsterdam, zij zouden zelf een eigen onderzoek beginnen. Ik heb niets meer van gehoord.

Mocht de politie agent uit racistisch motieven geschoten hebben, dan moet hij zijn straf krijgen. Maar ik ga niet vanuit dat iemand zomaar een 17jarige doodschiet (of je moet gestoord zijn).

papol
20-11-03, 10:02
Triest dat je zo je kind moet verliezen, zonder meer. Kinderen zouden nooit eerder mogen sterven dan hun ouders.

Ook mijn ouders dachtten dat ik lief en rustig was, tot de politie voor de deur stond en ik voor de rechter geleid werd. Toen bij mij de politie voor de deur stond, dochterlief had gestolen, sloeg ik echt niet stijl achterover. De politie geloofde echt dat het de eerste keer was, nou ik dus zeker niet, hoewel dat best zou kunnen.

Er word gesproken over zielig, nooit geen kwaad gedaan, omsingeling, executie en racisme. Hoe irreel kan je zijn, de realiteit is geen film.

De essentie blijft, overval - schietincident.


Gr.P

Marsipulami
20-11-03, 10:12
Geplaatst door Afrux
Dat doe ik zeker niet, ik onderschat zelf het racisme en facisme bij d emarokkaanse politie. Ik heb twee dagen gezeten omdat ik geweigerd heb op een inschrijfformulair BENI i.p.v AIt zoals mijn geboorte streek heet.


Maar we moeten niet 1,2,3 conclusies gaan trekken. Bovendien ben ik van overtuigd dat ael zich enkel mengt voor eigen belang. Morgen hoor je niets meer over hun. Hetzelfde geldt voor Dris in Amsterdam, zij zouden zelf een eigen onderzoek beginnen. Ik heb niets meer van gehoord.

Mocht de politie agent uit racistisch motieven geschoten hebben, dan moet hij zijn straf krijgen. Maar ik ga niet vanuit dat iemand zomaar een 17jarige doodschiet (of je moet gestoord zijn).

Hier nog een verhaal over folteringen van allochtonen door politiediensten in dezelfde regio. Ik vind de AEL-aanval op politieoptredens wel goed. Iemand moet het racisme aan de kaak stellen en de klachten van slachtoffers au serieux nemen.



Centrum Leman eist voorbeeldstraf voor Antwerpse politie
Klacht met burgerlijke partijstelling tegen foltering
Van onze redacteur
Guy Fransen 01/08/2003

BRUSSEL -- Het Centrum voor Gelijkheid van Kansen en Racismebestrijding heeft bij het Antwerpse gerecht klacht ingediend met burgerlijke partijstelling tegen alle agenten die betrokken waren in de foltering van de vijf geboeide Turken . Het Centrum Leman noemt de overtreding flagrant en verwacht van het gerecht een voorbeeldstraf.


Het Antwerpse gerecht stelde gisteren commisssaris Bart D.B. en inspecteur Allan M. van de politiezone West in verdenking, ondermeer wegens mishandeling van vijf leden van een Turkse familie. Die familie zou op het politiecommissariaat West zijn geslagen door D.B en een aantal van zijn mensen nadat ze eerst onterecht gearresteerd zouden zijn.

Het Centrum vindt het naar eigen zeggen meer dan merkwaardig dat de top van de Antwerpse politie de voorbije maanden de affaire probeerde toe te dekken en zelfs klinkklare nonsens noemde, toen de betrokkenen zelf en journalisten hen vragen stelden over de feiten in het politiecommissariaat van de zone West. ,,We hebben daardoor niet de indruk dat zulke zaken serieus worden genomen. Dit is duidelijk een mentaliteit in Antwerpen.''

Het Centrum werd al enkele maanden geleden door één van de slachtoffers op de hoogte gebracht. Van Haegenborgh bestempelt de feiten als vreselijk. ,,Die mensen werden echt mishandeld.''

Het Centrum noemt het ook tekenend voor de groepscultuur binnen de Antwerpse politie dat blijkbaar niemand tijdens het mishandelen van de Turken ingreep om de zaak te doen stoppen.

,,Onze raad van bestuur vindt daarom een klacht met burgerlijke partijstelling meer dan op zijn plaats. De overtredingen zijn flagrant en we vinden ook dat het gerecht een voorbeeld moet stellen.'' Vorig jaar diende het centrum 26 keren klacht in tegen agenten.

Het Centrum baseert zich voor de klacht op artikel 4 van de antiracismewet van maart jongstleden ,,Artikel 4 verdubbelt de straf voor ieder openbaar officier of ambtenaar, die in de uitoefening van zijn ambt discriminatie bedrijft. De gevangenisstraf kan dan gaan van twee maanden tot twee jaar, in plaats van een maand tot een jaar.''

Waarnemend burgemeester Erwin Pairon (Agalev) heeft gisteren vier agenten die de voorbije dagen in opspraak kwamen, geschorst voor vier maanden. Naast de twee die betrokken zouden zijn bij de mishandeling van de Turkse familie, werden ook twee agenten geschorst die vorige week beschuldigd werden van mishandeling van twee Algerijen.

Intussen raakte ook bekend dat commissaris Bart D.B. huiszoekingen zou hebben verricht waarbij hij zelf bewijsmateriaal in het huis achterliet Over dat soort huiszoekingen hadden zeven medewerkers van de commissaris al klacht ingediend bij het comité P.

©Copyright De Standaard

Marsipulami
20-11-03, 10:15
Geplaatst door Tomas
Mensen met onderdrukte racistische ideeen hebben in discussies vaak geen andere mogelijkheid maar dan onzinnige details aan te dragen.

Das waar. ;)

nefertiti
20-11-03, 12:54
Geplaatst door Marsipulami
Hier nog een verhaal over folteringen van allochtonen door politiediensten in dezelfde regio. Ik vind de AEL-aanval op politieoptredens wel goed. Iemand moet het racisme aan de kaak stellen en de klachten van slachtoffers au serieux nemen.

Heb je ook krantenuittreksels over de UITSPRAKEN van deze aanklachten? Voor zover ik weet is iedereen nog altijd onschuldig tot de schuld bewezen is.

het staat me voor dat zelfs in dit laatste geval, de aanklacht ongegrond werd verklaard.


Net zoals een paar jaar geleden ergens in Nederland waar twee boefjes ook zo hoog van hun toren bliezen!
Het begint op den duur ridicule vormen aan te nemen dat allochtone crimineeltjes telkens de racistische toer op willen gaan als ze aangehouden worden. Net alsof het ondertussen verboden zou zijn allochtone criminelen op te pakken - wegens racisme.

In geval van het schietincident: de overvallers waren GEMASKERD!!! Hoe je er dan in slaagt om dààr een racistische draai aan te geven gaat mijn bevattingsvermogen te boven!

De vader die zo lovend sprak over zijn brave vermoorde zoon, zal het wel extra moeilijk hebben,nu blijkt dat ook zijn andere zoon bij de overval betrokken was.
Kortom: een voorbeeldig gezin waarschijnlijk!

En het AEL laat hoe langer hoe meer van zijn ware gedaante zien: DE COSA NOSTRA!

Marsipulami
20-11-03, 13:29
Geplaatst door nefertiti
Heb je ook krantenuittreksels over de UITSPRAKEN van deze aanklachten? Voor zover ik weet is iedereen nog altijd onschuldig tot de schuld bewezen is.

het staat me voor dat zelfs in dit laatste geval, de aanklacht ongegrond werd verklaard.

Die zaken zijn allemaal van afgelopen maanden. Een uitspraak is er nog niet. Ik heb hoger wel een recente uitspraak opgenomen van enkele schietgrage agenten in Hasselt die wel degelijk veroordeeld zijn. Dat die laatste aanklacht ongegrond zou zijn verklaard is onzin. De commissaris is voorlopig vrijgelaten, maar dat is de normale procedure. Politiecomissarissen in de gevangenis zitten bovendien in een levensbedreigende situatie. Het gerecht heeft op veilig gespeeld door hem voorlopig vrij te laten, anders haalt hij mogelijk zijn proces niet als hij wordt opgesloten tussen de mensen die hij zelf de gevangenis in heeft gedraaid.


Antwerpse commissaris voorlopig vrij

02/08/2003
belga

ANTWERPEN - De Antwerpse commissaris B. D. heeft vrijdag de gevangenis van Mechelen verlaten, dat bevestigt Leen Nuyts van het Antwerpse parket. Dat gebeurde nadat speurders van het comité P de commissaris vrijdag in de gevangenis hadden verhoord. D. moet zich wel ter beschikking houden van het gerecht en mag geen contact houden met de andere betrokkenen uit het dossier.

D. zat sinds woensdag in de cel op verdenking van mededaderschap aan schriftvervalsing, misbruik van zijn gezag als politieambtenaar, slagen, foltering, vernieling van roerende goederen, verduistering en inbreuk op de anti-racismewet.

Hij werd begin deze week samen met inspecteur A. M. opgepakt. Mens werd eveneens in verdenking gesteld maar niet aangehouden. Beiden werden donderdag preventief geschorst voor een termijn van vier maanden.


©Copyright De Standaard

Maarten
20-11-03, 20:19
Geplaatst door papol
Triest dat je zo je kind moet verliezen, zonder meer. Kinderen zouden nooit eerder mogen sterven dan hun ouders.


Een erg menselijk geluid! :duim:
Het leed van ouders, soms met geen pen te beschrijven

Barbarije
21-11-03, 01:37
Geplaatst door nefertiti
Heb je ook krantenuittreksels over de UITSPRAKEN van deze aanklachten? Voor zover ik weet is iedereen nog altijd onschuldig tot de schuld bewezen is.


Behalve als je Osama Bin Laden heet.


Geplaatst door nefertiti
Het begint op den duur ridicule vormen aan te nemen dat allochtone crimineeltjes telkens de racistische toer op willen gaan als ze aangehouden worden. Net alsof het ondertussen verboden zou zijn allochtone criminelen op te pakken - wegens racisme.
[/B]

Het is in ieder geval ridicule en verboden om iemand neer te schieten als deze persoon om dat moment geen levensbedreigende gevaar voor iemand vormt.


Geplaatst door nefertiti In geval van het schietincident: de overvallers waren GEMASKERD!!! Hoe je er dan in slaagt om dààr een racistische draai aan te geven gaat mijn bevattingsvermogen te boven!
[/B]
Iemands stem/accent, huidskleur van de handen en de ogen kunnen ook veel "verraden" en mischien was een van de overvallers ook zo stom geweest om iemand bij naam te noemen. In ieder geval heb jij wel een erg klein bevattingsvermogen om al te concluderen dat men niet kan vaststellen of het hier om een "blanke belg" gaat of om een "migrant", als deze een masker om heeft


Geplaatst door nefertiti De vader die zo lovend sprak over zijn brave vermoorde zoon, zal het wel extra moeilijk hebben,nu blijkt dat ook zijn andere zoon bij de overval betrokken was.
Kortom: een voorbeeldig gezin waarschijnlijk!
[/B]
Hieruit blijkt zeker hoe beschaafd de blanke Belg wel niet is.

Barbarije
21-11-03, 01:39
Geplaatst door Maarten
Staat me wel aan, dat afknallen.
Die pleegt in elk geval niet nog een overval.
Ik weet iets van de trauma’s bij winkeliers,
En hoe hard ze vaak moeten werken.
In Brazilië kun je vrij goed een inbreker afknallen.
Staat me ook al aan.
Ook inbrekers veroorzaken trauma’s en veel onnodig leed.
Nederland besteedt miljarden aan beveiliging, en dan nog helpt het niet.
De meeste overvallers doen het herhaaldelijk, inbrekers ook.

Ik zal wel helemaal fout zijn, maar als ik elke dag in de krant zou lezen:
Overvaller overhoop geknald,
Dan heb ik alleen maar het gevoel van: Mooi! Dat ruimt efficiënt op!
Bij alle andere misdaden heb ik dat gevoel niet.
Maar bij dit wel. Dit is gajus, en heeft nergens een boodschap aan.
Opsporing, vervolging en straffen kosten ook handenvol geld.
En ze laten zich nergens door afschrikken.

Barbarije
21-11-03, 01:46
Geplaatst door MokroMike
uigebuit door de AEL ? AEL geeft ze tenminste de kans om hun verhaal naar buiten te brengen.

slachtoffers van de overval op de Mac hebben zelf verklaard dat het restaurant omsingeld was. De dader werd gesommeerd zijn wapen op de grond te leggen en met zijn handen op zijn hoofd naar nuiten te komen. Hier gaf hij gehoor aan, maar werd buiten toch ter plekke geexecuteerd.

Niemand heeft de ouders willen helpen bij het aankaarten van deze grove misbruik van macht. Niemand heeft zich het leed van de ouders willen aantrekken...behalve.......


juist ja....de AEL

Dit AEL-verhaal geloof je toch zelf ook niet

Maarten
21-11-03, 06:18
:hihi: ..rustig maar. Ben christelijk en tamelijk ghandiaans, en niet echt een hakblok-type. Ik weet ook wel hoe er gedacht wordt, en het is goed, dat jij ook zo denkt. Maar een oplossing heb je niet. Die inbrekers en overvallers blijven maar aan de gang. Kosten hopen geld, fikse materiele en immateriële schade.. Terroriseren echt een hele samenleving. Vind jij het normaal dat je je deur op slot moet doen? Ik vind een samenleving waarin dat echt moet, nog steeds een barbaarse samenleving. Normaal dat er miljarden aan beveiliging uitgegeven moeten worden? Normaal, dat een regering van een beschaafd land voortdurend met dit soort kutkereltjs bezig moet zijn? Normaal dat politie en justitie die zaken totaal niet aankunnen, zelfs na intensieve reorganisaties en plannen? Normaal dat mensen getraumatiseerd raken, of nog vele jaren met woede en angsten leven?

Normaal wordt een samenleving geacht zelfregulerend te zijn, en mechanismen te ontwikkelen waarmee het zichzelf beschermt en ontwikkelt. Maar de moderne is complex, en vertoont dus nogal wat gaten. En die blijkt dus zelfs niets te kunnen doen aan middeleeuwse- of nog oudere toestanden. Nou, dan den ik toch aan wat zelfregulerende oplossingen uit die tijden. Rechtstheoretisch is het ook nog een keer te verdedigen ook. Het strafrecht kon de verdringing van eigenrichting legitimeren, o.a. omdat straffen evenwichtiger bepaald werden, en excessen onwenselijk waren, mede omdat die tot vetes leiden. Maar als dat strafrecht op bepaalde terreinen niet meer werkt, dan vervalt eigenlijk die legitimatie. Het wordt dan moeilijker om de eigenrichting te verbieden. Mensen hebben in beginsel echt wel zelfverdedigingsrechten hoor, en hebben in beginsel niemands toestemming nodig. En wat jij of ik daarbij wenselijk vinden, daar hoeft een ander misschien niet eens boodschap aan te hebben.

De bezwaren zijn natuurlijk duidelijk. Als je eigenrichting in bepaalde gevallen zou toestaan, dan gaat het ook in andere gevallen toenemen. Voor je het weet zit je weer in de bende. Of neem de VS waar wapens toegestaan zijn, die waarschijnlijk meer ellende veroorzaken, dan ze oplossen. En erkenning van eigenrichting legaliseert weer bepaald geweld, waardoor geweld weer geaccepteerder wordt, wat weer afgekeken wordt door foutere jongens.. Je moet ook niet steeds oeverloze discussies hebben over de vraag of het geweld nou legitiem was of niet. Geweld is gewoon verboden, en de strafwet moet gewoon toegepast worden. Argumenten zat.

Maar dit is wel een stijl van denken, die enkel gericht is op het belang van de samenleving. Ik weet niet of iedereen wel verplicht is om enkel aan de samenleving te denken. En aanpak van eigenrichting kent echt wel schrijnende gevallen. En als het strafrecht op een bepaald terrein totaal in gebreke blijft, dan weet ik niet of een individu niet weer eigen keuzes kan maken. Niemand is enkel slaaf van de samenleving. Er bestaat toch echt wel individuele vrijheid. En er is een hoop filosofie over de mate waarin een overheid die vrijheid kan indammen. Denk maar niet dat dat vanzelfsprekend is. Niet voor niets bestaan er allerlei vormen van gedogen van burgerlijke ongehoorzaamheid. (vgl. ook prins Bernhard en die AH zaak) Mensen zijn geen filosofen, maar toch bestaat de notie, dat de staat niet zo maar alles kan verbieden.

Maar éen ding kan die eigenrichter niet: het excuus dat iets een plaag is, en dat de overheid niets doet, en dat er harder opgetreden moet worden. Dat is namelijk een op het welzijn van de samenleving gerichte gedachte. Dat is op de eerste plaats een belang van de samenleving, en daar maakt die samenleving allereerst zélf van uit, hoe zij dat behartigt! En die kiest hoe dan ook uitdrukkelijk voor een verbod van eigenrichting! De eigenrichter kan dus enkel zijn eigen belang aanvoeren. En dan wordt toch gekeken hoe proportioneel zijn geweld was, gezien dat belang. En iets willen jatten, is niet direct reden om iemand dood te schieten, wel?
Komt alles toch nog goed.. :D

Tenminste bijna.. De samenleving vraagt voortdurend om betrokkenheid bij- en inzet voor de samenleving. De modelburger is degene die dat doet. Modelburger is dus ook degene die staat te popelen om actie tegen de criminaliteit e.a. onrecht te ondernemen. Al onze helden zijn ook held omdat zij voor de goede zaak strijden, niet? De betrokkenheid kan groot zijn. Kun je dan als schooljuf zeggen: leuk, maar de regeltjes..? Dit wordt echt vaak niet begrepen. En zeg je tegen de eigenrichter met ideologische gronden ineens: Sorry, de belangen van de samenleving zijn in beginsel de jouwe niet, en die kun je niet als excuus aanvoeren?? Dat is nogal wat hoor! Vadertje overheid zorgt voor alles, ook als hij faalt, en jij houdt je daar buiten?? Noem het gerust een oproep tot onbetrokkenheid. Het degradeert de burger tot consument van de samenlevng. Kortom, zo makkelijk ligt het eigenlijk niet.

Er is ook kritiek op de strengheid van rechters. Op zich passen die gewoon de wet toe. Maar ze houden niet al teveel rekening met die bijzondere omstandigheden. Ze volgen graag het juf jorritsma-achtige geroep over moraal. Wetten over die bijzondere omstandigheden, zoals over exces na inbraak of overval, zijn er ook niet. En iemand die een inbreker betrapt, en impulsief en preventief maar aanvalt, die is gewoon de lul. Mag niet. Velen ervaren dat als juf moraal, of als de stuurman aan wal. Vandaar ook prins Bernhard, hoewel je die nooit over afknallen zult horen.

En wat nou? Overvaller doodgeschoten? Tuurlijk gaat het hier om politie, en moet dat dus goed uitgezocht worden. Maar eerlijk gezegd is het me worst. Die jongens weten donders goed, dat ze fout zitten, en dat dit gedoe de samenleving een boel geldt kost en ellende oplevert. Interesseert ze geen zak. Ze maken gebruik van de gaten in het systeem, maar krakelen wel als hen tegen de wet in een strobreed in de weg gelegd wordt. Of hun advocaten doen dat. Nou, ik voel niet veel morele bezwaren tegen een beetje middeleeuwse reacties hoor. Als die jongens er niet waren, hadden we meer centen over, en was er ook meer geld voor ontwikkelingshulp, en stierven er daar gegarandeerd minder mensen. Hoezo moet zo’n crimineel hier honderdduizenden kosten? Dat doet het hoor. Ik pleit echt niet voor afknallen, maar als het wel gebeurt, dan kan ik daar niet mee zitten. Het leven is hard voor 5,9 miljard mensen op deze bol. Deze jongens verdienen geen prioriteit.

Barbarije
21-11-03, 13:18
Goh en wie verdient er aan deze criminele jongentjes. U heeft het wel over dat het de staat veel geld kost, maar criminaliteit levert ook veel werkgelegenheid op, dat blijkt. Moet u maar zien, stel als op een dag alle criminaliteit opeens verdwenen is, dan vallen er massa onslagen bij het gevangeniswezen, de strafrechtelijke advocatuur, het rechtelijk apparaat, de politie etc. Kijk maar naar de V.S. met zijn "war on drugs". Er wordt grof geld verdient aan deze oorlog, dus mocht deze oorlog gewonnen worden dan moeten ze snel wijken naar een ander oorlog, want anders hebben ze een groot probleem met de werkgelegenheid. Ze laten daarom deze oorlog ook graag voortdurend. We hoeven trouwens eens niet zo ver van huis te gaan. Wat dacht u van het sluiten van de asielzoekercentra's. Men schreeuwde moord en brand over de vele ontslagen die er zouden vallen als deze centra's gesloten zouden worden. Men kreeg bijna de indruk dat de asielzoekers die ergens anders asiel aangevraagd hadden of Nederland bij de grens werden tegengehouden (door de strenge wetten waar "het volk" om geist had) deze ontslagen verweten werd. Of wat dacht u van de "allochtonen" die de staat zo veel geld kost. Er werden allerlei projecten " voor allochtonen" uit de grond gestampt, waar de "allochtoon" niet om gevraagd had, maar die wel door zijn strot gedouwd werd. Want laten we toch vooral eerlijk wezen: het zijn vooral de "blanke autochtonen" die aan deze "allochtonenproblematiek" verdiend hebben.

Ik blijf het weerzinwekkend vinden dat men begrip probeert te kweken dat een inbreker of een ander crimineel opzettelijk doodgeschoten wordt. Ik herinner me een geval in Frankrijk een aantal jaren terug. Een Franse vrouw vond het nodig een "Noord-Afrikaan" opzettelijk dood te schieten, nadat deze een broodje in haar bakkerzaak gestolen had. Deze daad is niet alleen weerzinwekkend, maar ook beangstigend: zij zien deze "crimineeltjes" en vooral de crimineeltjes met een kleurtje" niet meer als mensen, maar als een hoop afval dat snel de grond ingestopt moet worden.

Maarten
21-11-03, 15:59
Moet helaas 2 dagen weg. Je schrijft zinnige dingen. Maar klaar zijn we zeker niet.. Die vrouw en dat broodje is natuurlijk helemaal foute boel. Ik had het over echte overvallen. Dat is toch een heel ander verhaal.. Tot straks..

Daviddavid
21-11-03, 16:06
Geplaatst door MokroMike
uigebuit door de AEL ? AEL geeft ze tenminste de kans om hun verhaal naar buiten te brengen.

slachtoffers van de overval op de Mac hebben zelf verklaard dat het restaurant omsingeld was. De dader werd gesommeerd zijn wapen op de grond te leggen en met zijn handen op zijn hoofd naar nuiten te komen. Hier gaf hij gehoor aan, maar werd buiten toch ter plekke geexecuteerd.

Niemand heeft de ouders willen helpen bij het aankaarten van deze grove misbruik van macht. Niemand heeft zich het leed van de ouders willen aantrekken...behalve.......


juist ja....de AEL


Als die k.l.o.o.t.z.a.k. geen overval had gepleegd, had echt niemand hem doodgeschoten. Boontje komt om zijn loonjte, kan ik echt geen seconde medelijden mee hebben. en ga me nu ajb geen rascist noemen, want zijn afkomst interesseert me geen moer. Tuig is tuig.

Tomas
21-11-03, 16:11
Als de VN het niet doet, moet nederland misschien maar overwegen om eenzijdig in te grijpen in dat onderontwikkelde racistische dictatuurtje.

nefertiti
21-11-03, 17:05
als je je overgeeft kom je LANGZAAM met je handen boven het hoofd naar buiten!

Dan STORM je niet vlak op een politieagent af zodat die zijn pistool afgaat omdat je ertegen loopt!

Daviddavid
21-11-03, 17:06
Geplaatst door nefertiti
als je je overgeeft kom je LANGZAAM met je handen boven het hoofd naar buiten!

Dan STORM je niet vlak op een politieagent af zodat die zijn pistool afgaat omdat je ertegen loopt!


Om te beginnen: pleeg geen overval

Barbarije
22-11-03, 02:20
Geplaatst door Daviddavid
Als die k.l.o.o.t.z.a.k. geen overval had gepleegd, had echt niemand hem doodgeschoten. Boontje komt om zijn loonjte, kan ik echt geen seconde medelijden mee hebben. en ga me nu ajb geen rascist noemen, want zijn afkomst interesseert me geen moer. Tuig is tuig.

Mogen we je dan wel 'rechtse bal' noemen?

Hay Jouhara
22-11-03, 02:43
EEN RECHTSE GEHAKTBAL :vingers: :vingers: :vingers: :vingers: :vingers: :vingers: :vingers: :vingers: :vingers: :vingers: :vingers: :vingers: :vingers:

Maarten
23-11-03, 10:54
Geplaatst door Barbarije
Goh en wie verdient er aan deze criminele jongentjes. U heeft het wel over dat het de staat veel geld kost, maar criminaliteit levert ook veel werkgelegenheid op, dat blijkt. Moet u maar zien, stel als op een dag alle criminaliteit opeens verdwenen is, dan vallen er massa onslagen bij het gevangeniswezen, de strafrechtelijke advocatuur, het rechtelijk apparaat, de politie etc. Kijk maar naar de V.S. met zijn "war on drugs". Er wordt grof geld verdient aan deze oorlog, dus mocht deze oorlog gewonnen worden dan moeten ze snel wijken naar een ander oorlog, want anders hebben ze een groot probleem met de werkgelegenheid. Ze laten daarom deze oorlog ook graag voortdurend. We hoeven trouwens eens niet zo ver van huis te gaan. Wat dacht u van het sluiten van de asielzoekercentra's. Men schreeuwde moord en brand over de vele ontslagen die er zouden vallen als deze centra's gesloten zouden worden. Men kreeg bijna de indruk dat de asielzoekers die ergens anders asiel aangevraagd hadden of Nederland bij de grens werden tegengehouden (door de strenge wetten waar "het volk" om geist had) deze ontslagen verweten werd. Of wat dacht u van de "allochtonen" die de staat zo veel geld kost. Er werden allerlei projecten " voor allochtonen" uit de grond gestampt, waar de "allochtoon" niet om gevraagd had, maar die wel door zijn strot gedouwd werd. Want laten we toch vooral eerlijk wezen: het zijn vooral de "blanke autochtonen" die aan deze "allochtonenproblematiek" verdiend hebben.

Ik blijf het weerzinwekkend vinden dat men begrip probeert te kweken dat een inbreker of een ander crimineel opzettelijk doodgeschoten wordt. Ik herinner me een geval in Frankrijk een aantal jaren terug. Een Franse vrouw vond het nodig een "Noord-Afrikaan" opzettelijk dood te schieten, nadat deze een broodje in haar bakkerzaak gestolen had. Deze daad is niet alleen weerzinwekkend, maar ook beangstigend: zij zien deze "crimineeltjes" en vooral de crimineeltjes met een kleurtje" niet meer als mensen, maar als een hoop afval dat snel de grond ingestopt moet worden.

Eerst even over die Amerikaanse War on drugs. Ik heb de documentaire ook gezien, over hoe de gevangenissen big business zijn, en hoe het zichzelf terugverdient. Schokkend natuurlijk. Ik keek er een beetje met kennersogen naar, want ik heb ook strafrecht gedaan (studie). Hun strafsysteem is grotendeels gelijk aan dat van ons. (vertelde me ook een amerikaanse strafrechts-advocate, die hierheen emigreerde, en hier weer strafrecht studeerde.) En dan snap je precies waar het perverteert. Er wordt vooral enorm met bewijs gerotzooid, en met de wetten over het in beslag nemen van spullen, die verband met het misdrijf zouden hebben. En de rechters daar lijkt het ook allemaal een zorg te wezen, of de advocaten zijn er niet, of werken slecht. Of kunnen niet betaald worden door de verdachten. Kort en goed: Bij de minste verdenking kun je al de bak in draaien, en bent dan alles kwijt wat er los en vast aan je zit. En een gevangenis exploiteren is dus lonende busuness.

Zoiets bestaat in Nederland echt niet. Je kunt hier niet rijk worden door een gevangenis te beginnen. En de rechtsbescherming van verdachten is beslist veel beter. Al die toestanden die ik zag, zijn totaal in strijd met de Nederlandse rechtsbeginselen, en ik heb nooit ergens gelezen dat die toestanden hier voor kwamen. Dat betekent niet, dat het nooit zal gebeuren, maar wel dat het bepaald niet op grote schaal voorkomt. Over al die zaken bestaan gewoon wetten, en advocaten zouden de juristenbladen vol schrijven, als daar echt en structureel probleem mee was.

Verder kun je het heel normaal noemen, dat de overheid ook geld verdient, waar het investeert. Een groot deel van de kosten bestaat uit personeel, en die betalen ook weer belasting. En de activiteit genereert ook weer economie. En het personeel geeft zijn centen weer uit. En bedrijven die profiteren betalen ook weer belasting. De consumenten betalen weer BTW enz.. Zo vloeit een deel van de centen terug. Daar is niets mis mee. Voor gevangenissen geldt zoiets dus ook, en dat heeft niets te maken met die Amerikaanse excessen.

Als de centen niet in gevangenissen gestoken zouden worden, dan was er tenminste meer geld voor allerlei andere- en zínnigere activiteiten, er daar zou daar net zo goed de werkgelegenheid toenemen, en een deel van de centen van terugkomen. Gevangenissen produceren niet meer dan dat. Andere activiteiten dragen tenminste nog bij aan de ontwikkeling van de samenleving, en stimuleren goede dingen. Gevangenissen zijn eigenlijk vooral een opbergkast. (er is ook weer flink bezuinigd op activiteiten voor gevangenen.)
Ik zag lang geleden al een staatje van de kosten: 400 gulden per dág voor een gevangene in het Huis van Bewaring, en 900 voor iemand in een gevangenis. Ik weet niet hoe ze dat berekenden. Mogelijk kun je daar weer voordelen van aftrekken, en zeker de gewone voordelen zoals hierboven. Maar gevangenissen hier zijn helemaal geen booming business, en kosten hopen geld. De centen konden beter naar onderwijs of ziekenzorg gaan. Dat produceert tenminste wat.

Verder is het helemaal niet zo, dat er massaontslagen zouden vallen, als de criminaliteit zou halveren. De rechters zouden eindelijk op een normale manier kunnen werken. De politie zou aan veel zinnige dingen toe komen, waar ze nu geen tijd voor hebben. Advocaten zouden onscholen e.a. De business zou eindelijk wat minder overspannen worden, en de kwaliteit zou toenemen. Daar zit iedereen daar om te springen.

Asielzoekers-centra? Hetzelfde verhaal. Maar daar komt bij, dat asielzoekers ook een uitkering krijgen, welk de omliggende economie weer stimuleert. (die centra zie ik trouwens wel als nuttige productie. Asielzoekers steunen is een goede zaak.) Hetzelfde verhaal geldt voor mensen in de bijstand. Als ze daar de uitkering van stoppen, kan dat een kleine ramp voor de middenstand zijn. Toch kosten die uitkeringen per saldo veel geld.
Maar verder moet je het feit dat asielzoekers geld kosten (ik weet niet eens of het wel veel is) los zien van de klachten bij opheffing: Het is namelijk normaal, dat zich een overheids-activiteit en –systeem ontwikkelt ronde een probleem of situatie. Dat wordt en organisatie met mensen, waarvan een deel ook speciaal daarvoor opgeleid zijn. Als het stopt, dan staan die mensen echt op straat, en is het gezien die specialisatie de vraag, of je ze ergens anders kunt inzettten. Maar je kunt echt niet zeggen, dat die klachten het bewijs zijn, dat het wel eevalt met de kosten van asielzoekers.

Allochtonen, die de staat veel geld kosten? Mij hoor je niet over die allochtonen, en dat ze geld kosten. Ze kosten wel geld, maar het is mar de vraag, waar het allemaal aan ligt. En het integratiebeleid heet mislukt te zijn. Dus niet de integratie zelf maar het beleid. Dat betekent dus ook, dat (een deel van) de centen verkeerd uitgegeven zijn, zoals je ook zegt.
Maar roep niet te hard, dat het de blanken zijn, die er vooral geld aan verdiend hebben, want het is weer net zo’n geval als hierboven. Hoeveel zijn er nou rijk geworden van allochtonen-hulp. Vergis je trouwens niet in het aantal autochtonen, die zich vrijwillig ingezet hebben voor allochtonen. Dat zijn er nog steeds veel. De politiek en de ambtenarij, wetgever enz steken er trouwens een hoop tijd in, ook al doen ze misschien veel niet goed. De moeite werd in elk geval wel gedaan. Vertel me alsjeblieft niet, dat de allochtoon vooral de melkkoe geweest is van de industrie van hulpverlening er omheen, want dat is beslist niet zo. Nog afgezien van het vele vrijwillige werk, zouden al die mensen elders misschien meer salaris verdiend hebben, of hadden andere projecten gestart. De meeste hulpverlening kwam van idealisme hoor.

Verder had ik het niet over criminelen in het algemeen. Ik had het over overvallers en inbrekers. Inbrekers veroorzaken minstens 10x zoveel schade als het hen oplevert. Overvallers traumatiseren de middenstand behoorlijk, en middenstanders zijn in het algemeen hardwerkende lui, die niet zo heel veel verdienen. Sommigen vertellen na jaren nog over de strop die ze hadden. En ze doen meestal erg hun best om het anderen naar de zin te maken. De leefbaarheid van wijken hangt ook nogal eens af van een goed functionerende middenstand. (ik ben geen middenstander, maar heb vooral veel respect voor wat ze doen, of wat hun personeel doet.)
Dan heb je de preventie tegen die jongens, die miljarden kost (ook al verdient die industrie er misschien aan.) En dan heb je de kosten van opsporing, vervolging, veroordeling, detentie en begeleiding. (dat beslist een negatief saldo oplevert.)

En die jongens gaan maar vrolijk door. Enkel voor eigen gewin. De pakkans is maar erg klein. Kunnen eindeloos doorgaan, voordat er een keer vervolgd wordt, en daarna eindeloos voor er strenger vervolgd wordt. Risico’s zijn erg klein, en de jongens komen makkelijk weg. En kilometers gelul erover, dat maar jaren voortduurt, zonder dat het iets oplevert. Reclassering, die nauwelijks resultaten boekt.
Nogmaals, ik pleit niet voor afknallen. En als je alle feiten rond iemand zou weten, dan zou je misschien concluderen tot een menselijk drama. Maar de risico’s mogen van mij best wat omhoog. En dat mag van mij wel bekend worden onder die jongens. Kan er niet mee zitten als het een keer gebeurt. Het leven is voor iedereen hard. En slachtofferhulp, en de positie in het strafrecht, daar praten ze ook al 25 jaar over, en daar komt ook geen flikker van terecht.

Barbarije
28-11-03, 11:54
Geplaatst door Dave20
Moet dit een pleidooi voorstellen om criminaliteit toe te juichen? Je vergeet trouwens in je "analyse" de kosten mee te nemen van alle schade die de criminelen veroorzaken.

Ik vergeet de kosten niet, maar ik wijs juist op een punt wat vaak vergeten wordt.


Geplaatst door Dave20 Nog weerzinwekkender is het dat men begrip probeert te kweken voor gewapende overvallers. Het gaat er bij mij niet in dat die agent dacht "ha het is een k.u.t.-marokkaantje, die ga ik eens even lekker vermoorden". Alsof iemand graag een moord op zijn geweten heeft... [/B]

Ik weet niet of dit op mij slaat, maar ik probeer geen begrip te kweken voor gewapende overvallers. U moet niet lezen wat u graag wilt lezen, maar niet in de tekst staat. Ik wijs alleen op dat het mensen zijn en dat we naar een staat afglijden waar het leven van een persoon minder waard wordt geacht dan dat van een ander. En dat vind ik weerzinwekkend. Voor mij is het leven van een gewapende overvaller evenveel waard als van de kruidenier om de hoek. Wat dat met "begrip kweken voor gewapende overvallers" te maken heeft is voor mij een groot vraagteken.


Geplaatst door Dave20 Alsof iemand graag een moord op zijn geweten heeft...[/B]

Dit vind ik wel erg simplistisch gedacht. Er zullen altijd mensen zijn die graag een moord op een geweten hebben, vooral als ze die mensen die ze vermoord hebben als inferieur beschouwen. "opgeruimd staat netjes" is een gedachte die waarschijnlijk dan de kop opsteekt. Ik zou zeggen: sla u geschiedenisboeken maar op na en hou het nieuws vooral in de gaten, voordat u zo'n opmerking plaatst.

Barbarije
28-11-03, 12:18
Maarten, ik reageer alleen op het verhaal dat het zoveel geld kost en dat het geld beter besteed kan worden aan ontwikkelingshulp. Dit is natuurlijk een te simpele voorstelling van zaken (dat geldt trouwens ook over dat ontwikkelingshulp, maar dat is een ander discussie). Naast dat criminaliteit mensen geld kost, zijn er ook veel mensen die aan de criminaliteit verdienen. Alhoewel het Nederlandse strafrecht NIET op die van de V.S. lijkt, begint er wel een trend te komen over het privatiseren van bijvoorbeeld het gevangeniswezen. In de V.S. zijn er mensen die hier veel geld aan verdienen en een gevangenis "te koop" aan bieden zoals ze een huis te koop aanbieden. In Nederland gaat het denk ik ook deze kant op omdat er steeds meer particuliere instellingen komen.

Wat betreft het verhaal over "de allochtonenproblematiek" (ik zet het niet voor niets tussen haakjes). U kunt nu wel zeggen dat er veel vrijwillegers zijn en veel uit idealisme handelden, het feit blijft dat mensen wel verdiend hebben aan deze zogenaamde allochtonenproblematiek. En als je kijkt welke mensen dat zijn, dan zie je dat het vooral de "blanke autochtone Nederlander" is die eraan verdient heeft. En ja, ik zie dus inderdaad dat de " allochtonen" als een soort van "melkkoe" hebben opgetreden.
Er zijn trouwens nu maar weinig "idealisten" te vinden. De vroegere " idealisten" spuwen nu hun gal over het "doodgeknuffel" van de allochtonen