PDA

Bekijk Volledige Versie : Duitse prijs voor omstreden gebouw Koolhaas



Simon
16-11-03, 16:25
Precies het beeld wat ik heb bij werk van Koolhaas: wie wil er in werken of wonen? Ik in ieder geval NIET

Duitse prijs voor omstreden gebouw Koolhaas

Uitgegeven: 16 november 2003 12:42
Laatst gewijzigd: 16 november 2003 12:42

BERLIJN - De Nederlandse architect Rem Koolhaas krijgt de Architectuurprijs Berlijn 2003 voor het door hem ontworpen gebouw van de Nederlandse ambassade in de Duitse hoofdstad. Het stadsbestuur maakte dat zaterdag bekend. Diezelfde dag meldde de Duitse krant Die Welt dat het personeel van de ambassade talrijke klachten heeft over het gebouw.

Dutchguy
16-11-03, 17:45
Geen plaatje van?

Orakel
16-11-03, 17:50
Kleintje

http://www.architectenwerk.nl/box/gifs5/bouwbord1.jpg

Moet je van houden.

000NobelPrizes
16-11-03, 17:53
Geplaatst door Orakel
Kleintje

http://www.architectenwerk.nl/box/gifs5/bouwbord1.jpg

Moet je van houden.
Op zich geen lelijk gebouw: het heeft wel iets intrigerends.

maar praktisch is het niet, met die gapende ruimte links.
Als de wind verkeerd staat, moet je de hele dag die ruimte uitvegen.

Orakel
16-11-03, 17:56
Geplaatst door 151 NobelPrizes
Op zich geen lelijk gebouw: het heeft wel iets intrigerends.

maar praktisch is het niet, met die gapende ruimte links.
Als de wind verkeerd staat, moet je de hele dag die ruimte uitvegen.

Op zich zijn het geen lelijke gebouwen, mits ze maar op een achteraf industrietrrein staan.
Tegenwoordig ontsieren ze de mooie oude gebouwen en kerken.

000NobelPrizes
16-11-03, 17:59
Geplaatst door Orakel
Op zich zijn het geen lelijke gebouwen, mits ze maar op een achteraf industrietrrein staan.
Tegenwoordig ontsieren ze de mooie oude gebouwen en kerken.
Da's een heel persoonlijk ding.

Zelf ben ik nogal verzot op die vermenging van oude monumenten/kerken door de eeuwen heen, met avantgardistische, moderne bouwstijlen ertussen.

Met uitzondering van de Stopera. Da's echt het kunstgebit van Mokum.

Simon
16-11-03, 18:16
Geplaatst door 151 NobelPrizes
Als de wind verkeerd staat, moet je de hele dag die ruimte uitvegen.

Haha echt een hollandse opmerking. Ik heb wel eens een documentaire over zijn werk gezien en het waren allemaal huizen, ruimten of stadsontwerpen waarin ik mij totaal verloren zou voelen. Hij heeft ook een ontwerp voor de Ijoevers in amsterdam gemaakt maar gelukkig is het afgewezen.

Simon

Orakel
16-11-03, 18:23
Geplaatst door 151 NobelPrizes
Da's een heel persoonlijk ding.

Zelf ben ik nogal verzot op die vermenging van oude monumenten/kerken door de eeuwen heen, met avantgardistische, moderne bouwstijlen ertussen.

Met uitzondering van de Stopera. Da's echt het kunstgebit van Mokum.

De Stopera ken ik nie, maar AMsterdam is wat dat betreft erg aan art-deco-verval onderhevig.

Breda, Maastricht en Den Bosch hebben nog mooie centra en authentieke gebouwen.
Belgie trouwens ook, maar dat heeft volgens mij een andere orzaak.. :schok:

000NobelPrizes
16-11-03, 18:26
Geplaatst door Simon
Haha echt een hollandse opmerking. Ik heb wel eens een documentaire over zijn werk gezien en het waren allemaal huizen, ruimten of stadsontwerpen waarin ik mij totaal verloren zou voelen. Hij heeft ook een ontwerp voor de Ijoevers in amsterdam gemaakt maar gelukkig is het afgewezen.

Simon
Het moet brille zijn, maar ik heb soms het idee bij architecten dat ze ontwerpen maken die mooier staan in hun portfolio dan in het echt.

Maar pragmatisch: ja, zondermeer. Er moet toch ook te wonen/werken zijn in die ontwerpen? Liefst met enig plezier, en niet alsof je in een van die dromen vastzit waaruit je maar niet wakker kan worden.
En pragmatisch is ook onderhoud en zo.

000NobelPrizes
16-11-03, 18:28
Geplaatst door Orakel
De Stopera ken ik nie, maar AMsterdam is wat dat betreft erg aan art-deco-verval onderhevig.

Vind je? Dan neem ik je wel een keer mee voor een stadsritje.


Breda, Maastricht en Den Bosch hebben nog mooie centra en authentieke gebouwen.
Belgie trouwens ook, maar dat heeft volgens mij een andere orzaak.. :schok:
Belgie... over verval gesproken :rolleyes:
In Den Bosch is de middenstand aan het verdwijnen: dodelijk voor een stad. Maastricht rocks, maar dat accent he?

Orakel
16-11-03, 18:43
Geplaatst door 151 NobelPrizes
Vind je? Dan neem ik je wel een keer mee voor een stadsritje.

Met de tram sjekers. Moest laatst aan de Rokin zijn, pffffff. Zijn ze daar met die noord-zuid-lijn bezig?



Belgie... over verval gesproken :rolleyes:
In Den Bosch is de middenstand aan het verdwijnen: dodelijk voor een stad. Maastricht rocks, maar dat accent he?

Die Belgen moeten es wat aan hun snelwegen doen :motorzaag maar verders... Antwerp en Brussel zijn nog steeds erg mooie steden.

Dutchguy
16-11-03, 18:49
Belgie = Mordor. :student:

Ik hou trouwens ook wel van een soort spanning tussen oude historische gebouwen en nieuwbouw die daarmee constrasteert. Geeft leven, mits het zorgvuldig gebeurt en er voldoende geld voor uitgetrokken wordt.

Wat ik erg vind zijn die kunstofkozijnennieuwbouwboerderettes die je in nieuwbouwwijken ziet staan. :kotsen2:

000NobelPrizes
16-11-03, 18:50
Geplaatst door Orakel
[B]Met de tram sjekers. Moest laatst aan de Rokin zijn, pffffff. Zijn ze daar met die noord-zuid-lijn bezig?



Op de fiets natuurlijk. Jij achterop, ik fluit ondertussen Toots Thielemans terwijl ik bruggen op- en afrijdt.
Neem een helm mee.

Dutchguy
16-11-03, 18:51
Geplaatst door 151 NobelPrizes
Op de fiets natuurlijk. Jij achterop, ik fluit ondertussen Toots Thielemans terwijl ik bruggen op- en afrijdt.
Neem een helm mee.

Kniebeschermers in verband met de Amsterdamse paaltjes lijkt me dan ook geen slecht idee.

000NobelPrizes
16-11-03, 18:53
Geplaatst door Dutchguy
Kniebeschermers in verband met de Amsterdamse paaltjes lijkt me dan ook geen slecht idee.
Uitkijken jij: ik kan fietsen als de beste.
Weet je hoe vaak ik al ben thuisgekomen zonder te weten hoe?

Dutchguy
16-11-03, 18:57
Geplaatst door 151 NobelPrizes
Uitkijken jij: ik kan fietsen als de beste.
Weet je hoe vaak ik al ben thuisgekomen zonder te weten hoe?

Nee, maar in Amsterdam lopen de grachten min of meer in een half rondje dus je komt altijd weer bij het beginpunt uit. Min of meer. Ergens.

Orakel
16-11-03, 18:58
Geplaatst door Dutchguy
[B]Belgie = Mordor. :student:

:D In de ban van de friet.




Geplaatst door 151 NobelPrizes
Op de fiets natuurlijk. Jij achterop, ik fluit ondertussen Toots Thielemans terwijl ik bruggen op- en afrijdt.
Neem een helm mee.

Een helm op en dan bij jou achterop? :gsm: Ben benieuwd hoe lang het duurt voordat de kit ons klem rijdt.
En ik prefereer Berdien Stenfluit. :ego:

000NobelPrizes
16-11-03, 18:59
Geplaatst door Dutchguy
Nee, maar in Amsterdam lopen de grachten min of meer in een half rondje dus je komt altijd weer bij het beginpunt uit. Min of meer. Ergens.
:jeweetog:

Dat overkomt alleen watjes die hebben meegedronken met de eredivisie.

000NobelPrizes
16-11-03, 19:01
Geplaatst door Orakel


Een helm op en dan bij jou achterop? :gsm: Ben benieuwd hoe lang het duurt voordat de kit ons klem rijdt.
En ik prefereer Berdien Stenfluit. :ego:
Toots? Fietsend in Mokum?
Da's een verwijzing naar die ene fillum over het multicultureel snoepgoed, remember? :)

Puk
16-11-03, 19:02
Geplaatst door 151 NobelPrizes
Op de fiets natuurlijk. Jij achterop, ik fluit ondertussen Toots Thielemans terwijl ik bruggen op- en afrijdt.
Neem een helm mee.

Haha!! Turks Fruit!