PDA

Bekijk Volledige Versie : Ethiopiers protesteren tegen israelische racisme



Zwarte Schaap
17-11-03, 01:58
Ethiopians protest against Israeli racism

Monday 17 November 2003, 2:45 Makka Time, 23:45 GMT

http://english.aljazeera.net/NR/rdonlyres/9BB4C47D-1307-48F9-B30E-1F1B1D054223/17667/F6D642B10CCB4735B0335E54C3B7DC90.jpg
The Ethiopian protest was outside Prime Minister Sharon's office

Some 2000 Ethiopian Jews have protested in Jerusalem against what they see as racism by the Isreali government. The immiigrants demonstrated on Sunday outside Prime Minister Ariel Sharon's offices as part of a campaign to persuade the government to allow their relatives to join them in Israel.

The protesters carried photos of their relatives and demanded the lifting of immigration restrictions. Most of their relatives left behind belong to the Falash Mura community, Ethiopian Jews who converted to Christianity about a century ago and who are concentrated around Addis Ababa and the northeastern Gondar province.

The government gave the green light in February for some 20,000 of them to immigrate under Israel's law of return, which says that Jews anywhere in the world have the right to make the aliyah (ascent) to Israel and claim citizenship. But Interior Minister Avraham Poraz, from the secular Shinui party, has said that he will not allow them to arrive en masse without assurances that more candidates will not seek to immigrate by citing familiy ties.

During Operation Moses in 1984 and Operation Solomon in 1991, about 35,000 Ethiopian Jews were airlifted to Israel. Their community in Israel now numbers about 80,000, including several hundred in West Bank settlements, but doubts about their Jewishness have sparked intense debate among religious authorities and Israeli society. The essentially rural Falash Mura community has had to bridge a wide cultural gap and has faced a difficult integration into Israeli society. The Ethiopians suffer from discrimination and high unemployment.

AFP

Bron: www.aljazeera.net

taouanza
17-11-03, 11:02
Hmmm ik merk dat antisemitsme door semiten ook niet zo indrukwekkend is.

Maslov
17-11-03, 11:39
Discriminatie op kleur komt overal voor.
Maar overal te veroordelen.

taouanza
17-11-03, 11:41
Geplaatst door Maslov
Discriminatie op kleur komt overal voor.
Maar overal te veroordelen.


Nee maar!:moe:
wat zijn we mild vandaag.:rolleyes:

Mark
17-11-03, 11:46
mony? domme afrikaan :loog:

taouanza
17-11-03, 11:47
Geplaatst door Mark
mony? domme afrikaan :loog:


Nee dat wordt geen 152ste nobelprijs.

Maslov
17-11-03, 11:51
Taouanza,

Ik ben toch altijd mild, alleen soms worden mij de emoties teveel bij aanslagen zoals in Turkije. :tranen:

Dan wil ik weleens uit mij slof schieten.
Maar discriminatie op huidskleur is iets van alle tijden, en niet iets waarvan ik opveer uit mijn luie bureaustoel :rolleyes:

Tomas
17-11-03, 11:54
Als ik het in Israel voor het zeggen had, kwam ik de protesten een stukje tegemoet. Dan liet ik de ethiopische vrouwen toe. Kunnen ze in ieder geval niet meer zeiken over huidskleur.

taouanza
17-11-03, 11:59
Geplaatst door Maslov
Taouanza,

Ik ben toch altijd mild, alleen soms worden mij de emoties teveel bij aanslagen zoals in Turkije. :tranen:

Dan wil ik weleens uit mij slof schieten.
Maar discriminatie op huidskleur is iets van alle tijden, en niet iets waarvan ik opveer uit mijn luie bureaustoel :rolleyes:


Nou er dat zou eigenlijk wel moeten, want daar begint de meeste ellende mee.

Goodnight
17-11-03, 12:26
waar valt discriminatie van joden door andere joden eigenlijk onder?
Hier klagen de zwarte joden al jaren over overigens.
Eerder waren het de Marokkaanse joden die gediscrimineerd werden en werd er op ze neergekeken....

Pfff ik kan het allemaal niet meer volgen...
taounza ik vind dat jij mij als sel7a discrimineert! :vlammen:

taouanza
17-11-03, 13:12
Geplaatst door Goodnight
waar valt discriminatie van joden door andere joden eigenlijk onder?
Hier klagen de zwarte joden al jaren over overigens.
Eerder waren het de Marokkaanse joden die gediscrimineerd werden en werd er op ze neergekeken....

Pfff ik kan het allemaal niet meer volgen...
taounza ik vind dat jij mij als sel7a discrimineert! :vlammen:

En? Doe ik het goed?:strik:

Oultmanie atghiet?

Goodnight
17-11-03, 13:15
Geplaatst door taouanza
En? Doe ik het goed?:strik:

Oultmanie atghiet?

nawahien ne Tazarine?
Tsent tazarine?
Ima kemien??

taouanza
17-11-03, 13:19
Geplaatst door Goodnight
nawahien ne Tazarine?
Tsent tazarine?
Ima kemien??

Oerjoe assfeldagh
oerstsinagh
nkie nawahien Imin-Tanout

Angeldust
17-11-03, 13:30
Geplaatst door taouanza
Nee maar!:moe:
wat zijn we mild vandaag.:rolleyes:

Nou vooruit dan, speciaal voor jou,
Witte joden zijn meer joods dan zwarte joden. :knipoog:
Ik geef die witte joden ook groot gelijk... Aan een zwarte jood kun je immers nooit zien dat ie bloost tijdens het maken van zijn zoveelste leugen... :cool:

Angeldust
17-11-03, 13:32
Geplaatst door Goodnight
waar valt discriminatie van joden door andere joden eigenlijk onder?



Familiare discriminatie misschien?.. :moeilijk:

MocroStyle
17-11-03, 13:56
Geplaatst door Goodnight
nawahien ne Tazarine?
Tsent tazarine?
Ima kemien??

Goodnight, de groeten vanuit Kel3a d'emgouna :zwaai:

Touanza maniktela imin-tanoet? :confused:

Hay Jouhara
17-11-03, 18:13
Geplaatst door Angeldust
Nou vooruit dan, speciaal voor jou,
Witte joden zijn meer joods dan zwarte joden. :knipoog:
Ik geef die witte joden ook groot gelijk... Aan een zwarte jood kun je immers nooit zien dat ie bloost tijdens het maken van zijn zoveelste leugen... :cool:

HAHAHA hmmmmmmmmmmm ik dacht dat de joden de volk van god waren (dat denken ze in ieder geval) en elk jood gelijk was BLACK OR WHITE

jaja
17-11-03, 18:27
Geplaatst door hay jouhara
HAHAHA hmmmmmmmmmmm ik dacht dat de joden de volk van god waren (dat denken ze in ieder geval) en elk jood gelijk was BLACK OR WHITE tja ... toen mijn vriendin in een asielzoekerscentrum werkte vertikten de Afghanen en Koerden het ook om samen met West-Afrikaanse moslims in één kamer te slapen ... terwijl volgens de islam iedereen ook gelijk is ... Zoals zo vaak zijn gelovigen niet altijd in staat helemaal hun religie waar te maken in de werkelijkheid ... maakt niet uit tot welke religie je behoort - zelfs de joodse :)

sadeeQ
17-11-03, 18:38
Geplaatst door jaja
tja ... toen mijn vriendin in een asielzoekerscentrum werkte vertikten de Afghanen en Koerden het ook om samen met West-Afrikaanse moslims in één kamer te slapen ...
Dat is geen racisme,maar heeft eerder met het feit te maken dat koerden en afghanen beter met elkaar kunnen communiceren en verstaan dan met afrikanen,en bovendien zijn die geitenneukers niet te vertrouwen :ergleuk:

Hay Jouhara
17-11-03, 18:55
Geplaatst door jaja
tja ... toen mijn vriendin in een asielzoekerscentrum werkte vertikten de Afghanen en Koerden het ook om samen met West-Afrikaanse moslims in één kamer te slapen ... terwijl volgens de islam iedereen ook gelijk is ... Zoals zo vaak zijn gelovigen niet altijd in staat helemaal hun religie waar te maken in de werkelijkheid ... maakt niet uit tot welke religie je behoort - zelfs de joodse :)


in een kamer slapen met een moslim neger of achtergesteld worden door je eigen joodse staat waar elke jood zich mag huisvesten is een kromme vergelijking

taouanza
17-11-03, 20:25
Geplaatst door MocroStyle
Goodnight, de groeten vanuit Kel3a d'emgouna :zwaai:

Touanza maniktela imin-tanoet? :confused:

tsient chichawa?

mrz
17-11-03, 20:31
Geplaatst door Goodnight
waar valt discriminatie van joden door andere joden eigenlijk onder?

Gokje... Eigen familie ophemelen? :rolleyes:
Echt ik ga even kotsen ofzo denk ik. :kotsen2:

Angeldust
17-11-03, 21:09
Geplaatst door hay jouhara
HAHAHA hmmmmmmmmmmm ik dacht dat de joden de volk van god waren (dat denken ze in ieder geval) en elk jood gelijk was BLACK OR WHITE

Er is binnen elk volk gekibbel over wie meer/minder gelijk is en ook joden zijn mensen, weliswaar uitverkoren mensen; maar toch...

ronald
18-11-03, 00:41
Geplaatst door hay jouhara
HAHAHA hmmmmmmmmmmm ik dacht dat de joden de volk van god waren (dat denken ze in ieder geval) en elk jood gelijk was BLACK OR WHITE


Je hebt helemaal gelijk.

Het verschil zit hem dus in het joods-zijn.
De Etyopische Joden hebben vele honderden jaren met Etyopiërs gemengd geleefd. Ze houden aan heel veel wetten niet. Er is geen mondelinge traditie bekend zoals b.v. wel bij de Jeminitische Joden die daarentegen heel afgezonderd hebben geleefd. Bij deze laatste groep is "hun Jodendom" precies zoals het Nederlandse "Jodendom".

Het probleem is dus de vraag of ze volgens de wetgeving dan wel of niet Joods zijn. De verschillen zijn veel te groot. Het is dus niet de kleur van de huid die de doorslaggevende factor is. Integendeel zou ik en vele medeposters hier zeggen. Met een "samengeharkt hoop sooitje " geeft men namelijk tevens aan dat de huidskleur er niet toe doet. Vele met de Peristroika meegelifte russische blanke niet-joden zijn dus gewoon niet joods. Vele Ethyopische Joden hebben zich pro forma wettelijk tot het Jodendom gericht en leven volgens de algemene Joodse "wereld" wetten met hier en daar Ethiopische gewoontes.

Mark
18-11-03, 06:47
Geplaatst door hay jouhara
in een kamer slapen met een moslim neger of achtergesteld worden door je eigen joodse staat waar elke jood zich mag huisvesten is een kromme vergelijking

Uiteraard! Het eerste is immers NIET op racisme gebaseerd maar op ehhhhh....

ehhhhh..... :haha:

Hay Jouhara
18-11-03, 09:21
Geplaatst door Mark
Uiteraard! Het eerste is immers NIET op racisme gebaseerd maar op ehhhhh....

ehhhhh..... :haha:

het is in feite wel op vooroordelen gebasseerd mischien wel racisme
maar in schaal is het geval van de neger joden een ergere geval
als je dat soort zaken in een schaal mag vergelijken

Mark
18-11-03, 09:26
Geplaatst door hay jouhara
het is in feite wel op vooroordelen gebasseerd mischien wel racisme
maar in schaal is het geval van de neger joden een ergere geval
als je dat soort zaken in een schaal mag vergelijken

Uiteraard, die west-afrikanen zouden natuurlijk wel welkom zijn in de landen van die arabieren...............

Hay Jouhara
18-11-03, 09:31
Geplaatst door Mark
Uiteraard, die west-afrikanen zouden natuurlijk wel welkom zijn in de landen van die arabieren...............

nee dat beweer ik ook niet en ik beweer ook niet dat er in veel arabische landen de democratie heerst zoals israel wel beweert
en daar ligt het grote verschil

Mark
18-11-03, 09:34
Geplaatst door hay jouhara
nee dat beweer ik ook niet en ik beweer ook niet dat er in veel arabische landen de democratie heerst zoals israel wel beweert
en daar ligt het grote verschil

Hmm helaas dat deze mannen reeds in het democratische nederland zaten toen ze weigerden de kamer te delen met een zwarte man. Of zou die dictatuur ze nog steeds tegenhouden die stap te zetten?

Hoe dan ook, allebei racisme :knipoog:

Hay Jouhara
18-11-03, 09:41
Geplaatst door Mark
Hmm helaas dat deze mannen reeds in het democratische nederland zaten toen ze weigerden de kamer te delen met een zwarte man. Of zou die dictatuur ze nog steeds tegenhouden die stap te zetten?

Hoe dan ook, allebei racisme :knipoog:

als je mijn eerderen stellingen had gelezen dan weet je wat ik daar van vindt in feite is dat wel racisme maar je weet de achterliggende reden er niet van dat ze die west afrikanen niet accepteren dat is maar een stelling van een bepaalde groep en niet van een democratisch regering zo als ze zelf beweren

Mark
18-11-03, 09:47
Geplaatst door hay jouhara
als je mijn eerderen stellingen had gelezen dan weet je wat ik daar van vindt in feite is dat wel racisme maar je weet de achterliggende reden er niet van dat ze die west afrikanen niet accepteren dat is maar een stelling van een bepaalde groep en niet van een democratisch regering zo als ze zelf beweren

Ja ok, het heeft zwaardere consequenties wat betreft die Ethiopiers, maar het is hetzelfde verschijnsel.... mensen willen niet wonen/slapen met zwarte mensen.

Hay Jouhara
18-11-03, 09:58
Geplaatst door Mark
Ja ok, het heeft zwaardere consequenties wat betreft die Ethiopiers, maar het is hetzelfde verschijnsel.... mensen willen niet wonen/slapen met zwarte mensen.

Hoe dat komt weet ik ook niet
zwarte mensen wekken bij mensen gewoon eerder negatieve gevoelens op heb ik ook een beetje last van

ik weet het is fout maar niemand is perfect toch vooral die hele zwarte uit nigeria en zo zwarter dan dat kan niet

Hay Jouhara
18-11-03, 09:59
o ja die zitten in oost Afrika maar je weet wat ik bedoel met mijn vooroordelen

Mark
18-11-03, 10:08
Geplaatst door hay jouhara
Hoe dat komt weet ik ook niet
zwarte mensen wekken bij mensen gewoon eerder negatieve gevoelens op heb ik ook een beetje last van

ik weet het is fout maar niemand is perfect toch vooral die hele zwarte uit nigeria en zo zwarter dan dat kan niet

Ach ja, ik zou me er niet te druk om maken.... persoonlijk kan ik dan weer niet tegen Arabieren, zo heeft iedereen wat.



ps. ;)

Hay Jouhara
18-11-03, 11:08
dat is niet politiek correct MARK :maf3: :maf3: :maf3: :maf3:

Mark
18-11-03, 11:45
Geplaatst door hay jouhara
dat is niet politiek correct MARK :maf3: :maf3: :maf3: :maf3:

Je mag alles zeggen als je maar afsluit met..... ;)

Hay Jouhara
18-11-03, 13:54
Geplaatst door Mark
Je mag alles zeggen als je maar afsluit met..... ;)

hoezo hoe bedoel je als je iets niet meent maar alleen zegt om die anderen te proveceren of zo dan is het tonh niet meer leuk :wink: