PDA

Bekijk Volledige Versie : Neurowetenschappen: Nederlander kan niet goed nadenken als hij allochtoon tegenkomt.



Zwarte Schaap
17-11-03, 08:27
Sociale neurowetenschap / Vooroordelen kosten denkkracht

door Martin van der Laan

Als een blanke een kleurling tegenkomt, of een Nederlander een Marokkaan of Turk, kan hij niet meer zo goed nadenken. En dat is in het brein te zien ook.

Bij gebrek aan enig gevoel voor subtiliteit zou je die bizarre conclusie kunnen trekken uit onderzoek dat het vakblad Nature neuroscience gisteren online publiceerde. Daarin laten Amerikaanse psychologen zien dat blanke proefpersonen vaak minder goed scoren op een psychologische vaardigheidstest die wordt afgenomen door een zwarte experimentator, dan onder blanke leiding.

Hier staat dus ordinair: een blank brein oog in oog met een kleurling begint te haperen. De verklaring ervoor zou zijn dat mensen met heimelijke anti-gevoelens tegenover anders gekleurden hun beste cerebrale beentje moeten voorzetten om niets van hun vooroordelen te laten blijken. En die moeite gaat ten koste van andere cognitieve vaardigheden.

Voor wie nu al rood aanloopt: commentatoren en de redactie van Nature neuroscience zelf putten zich uit in kanttekeningen en allerhande relativeringen. Maar ze wijzen geenszins met de vinger naar hun voorhoofd, het lijkt een keurige studie met harde uitkomsten. Die komen erop neer dat wij soms verborgen vooroordelen of gevoelens koesteren en dat we, geplaagd door die stille tendensen, zo druk doende zijn om correct over te komen, dat we ons hoofd op dat moment niet goed meer bij andere zaken kunnen houden.

In genoemde studie moesten proefpersonen de Stroop-test afleggen, een lastige kleurbenoemingstaak waar je heel gauw fouten bij maakt. Je krijgt woorden te zien en moet zo snel mogelijk de kleur benoemen waarin ze zijn weergegeven. Een makkie, lijkt het, maar zodra een van die woorden zelf een kleurwoord is -bijvoorbeeld het woord groen in rode letters- aarzelt het brein. Het moet 'rood' roepen, maar neigt naar 'groen'. Het kost dan meer tijd om juist te antwoorden. En wat bleek: sommige proefpersonen brachten het er onder leiding van een zwarte experimentator duidelijk minder van af dan onder een blanke.

Dat gold dan vooral voor proefpersonen die een zekere vooringenomenheid tegenover andere huidskleuren leken te hebben. Zulke vooroordelen trachten psychologen op te sporen met een ingenieuze verklikkermethode, de impliciete associatietest. Die maakt gebruik van het feit dat ons brein gemakkelijker -dus sneller- twee begrippen aan elkaar knoopt als die begrippen in ons geheugen qua lading al met elkaar verbonden zijn. Een voorbeeld: wij associëren bloemen met iets liefelijks en insecten met iets akeligs. De associatie blijkt uit de snelle reactietijden als we op een toetsenbord bij het horen van bloemennamen of positieve begrippen op één en dezelfde toets (zeg Q) moeten drukken en bij alles wat insect of negatief is op een andere toets (P).

Daar zijn de hersenen goed in, maar ze beginnen te aarzelen als ze de opdracht krijgen om bij elke bloemennaam of elk negatief begrip op de Q te drukken, en bij elk insect of positief begrip op de P. Die opdracht vloekt met onze associaties, dus verzet het brein zich daartegen en neemt het meer tijd om de juiste toets te vinden. Op dezelfde wijze toonden psychologen aan dat sommige mensen moeite hebben om positieve begrippen aan 'bepaalde lieden' -lees: allochtonen of zwarten - te koppelen. Zonder dat ze het zelf echt in de gaten hebben.

En juist degenen die in de impliciete associatietest zo'n vooroordeel jegens zwarten verrieden, begonnen te hakkelen bij de kleurentest van Stroop als de experimentator zwart was. En niet bij een blanke. De psychologen zoeken de verklaring in de beperkte denkkracht van ons brein. In beslag genomen door opdringerige gevoelens en vooroordelen, en in een poging om die uit morele overwegingen te onderdrukken, zijn onze hersenen bij andere taken minder goed bij de les.

We brengen onszelf dus in verwarring. En dat zou ook in het brein van de proefpersonen te zien zijn. Twee weken na de test keerden zij terug in het laboratorium waarbij tijdens het bekijken van foto's van zwarten en blanken de activiteit in hun hersenen werd gemeten. Bij het zien van zwarten lichtten gebieden in de hersenschors op die normaal controletaken uitvoeren tijdens cognitieve bezigheden. En die controleurs kunnen niet alles tegelijk: dus de proefpersonen bij wie foto's van zwarten de meeste cerebrale actie in die cognitieve hersengebieden opriepen, kwamen bij de Stroop-test onder leiding van een zwarte in de knoei.

Gaan etnische vooroordelen dan ten koste van het denken, of mag je dat niet concluderen? Dat is hier niet bewezen, stellen commentatoren in Nature neuroscience, zij betwijfelen of de onderzoekers echt racistische tendensen in hun proefpersonen hebben gemeten. De impliciete associatietest, die zogenaamd laat zien dat sommige blanken onbewust moeite hebben om gekleurde mensen positief te waarderen, ligt binnen de psychologie zwaar onder vuur. Blanken zijn meer vertrouwd met blanken, geen wonder dat ze in een reactiespelletje wat langer aarzelen in hun oordeel over zwarten. En misschien aarzelen ze juist vanwege hun angst betrapt te worden op vooroordelen. In de paktijk kan iemand die bedenkelijk scoort op deze test een bijzonder tolerante persoon blijken.

En zo zagen de commentatoren de poten onder het onderzoek vandaan. Maar niet helemaal: ze erkennen dat racistische vooroordelen in het geniep wel degelijk meespelen, en dat dit een methode zou kúnnen zijn om dat aan te tonen.

De sociale neurowetenschap staat nog in de kinderschoenen, waarschuwt de redactie van het vakblad zelf. Concludeer bijvoorbeeld niet dat de hersenmetingen in deze studie laten zien waar het 'racisme-centrum' in het brein zit. Zo simpel is het niet. Toch verwacht men dat het 'sociale brein' op den duur in beeld zal komen. Een treffend voorbeeld zijn scans van mensen gemaakt tijdens een spel als ze zich door een willekeurige spelgenoot zwaar benadeeld voelden: dan begint een hersengebied te flikkeren dat gewoonlijk ook oplicht als we een smerige geur ruiken of vieze smaak proeven. Dan walgt het brein.


Bron: Trouw 17/11/03

Zagora
17-11-03, 08:41
Hoehoehoehahahahahahahahhohohohohohohohohoohohohoh oohohoh.... Wat een geweldig artikel. Ik weet niet of ik moet lachen of janken. Ik doe het maar allebei.

Simon
17-11-03, 08:44
Je vraagt je wel af hoe de resultaten zouden zijn als de proefpersonen zwart zijn en de onderzoekers afwisselend blank en zwart. Maar het zegt mij vooral dat het een factor is die kan afleiden.

Zagora
17-11-03, 08:45
En omgekeerd. Hoe reageren zwarten op blanken? Beide zijn het teringvolk, trouwens. Maar dat terzijde.

Mark
17-11-03, 08:49
Geplaatst door Zwarte Schaap

Bij gebrek aan enig gevoel voor subtiliteit zou je die bizarre conclusie kunnen trekken uit onderzoek dat het vakblad Nature neuroscience gisteren online publiceerde.

;)


Wel erg interessant! Hoewel ze zelf toegeven dat het allemaal niet keihard bewezen kan worden. Ik denk zelf dat dit zeker wel kan meespelen, maar naast huidskleur kunnen andere zaken zoals sexe, uiterlijk, kleding etc je beinvloeden. Het hoeft niet perse racisme of sexisme te zijn maar gewoon een psychologische reactie als je met mensen om gaat waar je niet gewend bent mee om te gaan. Zeker als er spanningen bestaan in de maatschappij gaan dit soort dingen extra meespelen.

Stel dat je per se niet bevooroordeeld wilt overkomen, dan ga je je krampachtig gedragen en denkt de ander misschien juist dat je toneelspeelt om je racisme te verbergen.

Mark
17-11-03, 08:50
Geplaatst door Zagora
En omgekeerd. Hoe reageren zwarten op blanken? Beide zijn het teringvolk, trouwens. Maar dat terzijde.

Tja, wat zijn jullie Marokkanen eigenlijk? Blank of zwart....

papol
17-11-03, 08:52
Ja ja, doe dat zelfde kunstjes ook maar eens met een naakte schone voor je neus. Blijkt er plotseling dezelfde conclusie te trekken zijn, echter dan heet het plots sexistisch.

Tsja, wetenschap moet maar ergens zijn geld aan uitgeven.

Gr.P

taouanza
17-11-03, 08:57
Ik heb het twee keer meegemaakt dat een blanke man echt bang voor mij was. Eentje zat achter een bureau hij keek heel angstig en leunde steeds meer naar achter.Of er een grote enge spin tegenover hem zat.
Toen ik dat zag bleef ik nog langer zitten en hem bestoken met vragen........:duivels:

Mark
17-11-03, 09:17
Geplaatst door taouanza
Ik heb het twee keer meegemaakt dat een blanke man echt bang voor mij was. Eentje zat achter een bureau hij keek heel angstig en leunde steeds meer naar achter.Of er een grote enge spin tegenover hem zat.
Toen ik dat zag bleef ik nog langer zitten en hem bestoken met vragen........:duivels:

Misschien was hij gewoon van slag door je vrouwelijke charmes.

taouanza
17-11-03, 09:24
Geplaatst door Mark
Misschien was hij gewoon van slag door je vrouwelijke charmes.

Jij kent mij niet he?:hihi:

Tomas
17-11-03, 09:28
Geplaatst door taouanza
Jij kent mij niet he?:hihi:

Wel een beetje en daarom geloof ik ook niet dat het maar bij 2 is gebleven.

Mark
17-11-03, 09:30
Geplaatst door taouanza
Jij kent mij niet he?:hihi:

Jij bent toch dat lieve meisje met die veren uit de foto? :)

Tomas
17-11-03, 09:31
Geplaatst door Mark
Jij bent toch dat lieve meisje met die veren uit de foto? :)

Welleke veren?

taouanza
17-11-03, 09:32
Geplaatst door Tomas
Wel een beetje en daarom geloof ik ook niet dat het maar bij 2 is gebleven.


:melig2: :melig2: :melig2:











:moe:

Mark
17-11-03, 09:33
Geplaatst door Tomas
Welleke veren?

Is dat geen indianen verentooi op haar koppie?

taouanza
17-11-03, 09:33
Geplaatst door Tomas
Welleke veren?


Ja welke veren?!:verward:

Mark
17-11-03, 09:34
sorry, ik ben een beetje dement

Tomas
17-11-03, 09:45
Geplaatst door Mark
sorry, ik ben een beetje dement

Dat is dus geen verentooi, maar een taouanza.

Ja, toch, Taou??? :strik:

taouanza
17-11-03, 09:46
Geplaatst door Tomas
Dat is dus geen verentooi, maar een taouanza.

Ja, toch, Taou??? :strik:


:duim:

Mark
17-11-03, 09:48
Oh, dus je heet niet echt Taouanza?

Mark
17-11-03, 09:49
Geplaatst door Tomas
Dat is dus geen verentooi, maar een taouanza.

Ja, toch, Taou??? :strik:

Vieze omgekeerde bounty :duivel:

taouanza
17-11-03, 09:50
Geplaatst door Mark
Oh, dus je heet niet echt Taouanza?



Nee, maar heb er wel een.:strik:

Tomas
17-11-03, 09:52
Geplaatst door Mark
Vieze omgekeerde bounty :duivel:

Ik denk maar in 2 groepen: De ene bestaat uit kinderen, mannen, oudere jongere en bejaarden. De andere uit de overgebleven vrouwen. En ik voel me in geen van beide echt thuis.

Mark
17-11-03, 09:54
Geplaatst door Tomas
bejaarden.


Geplaatst door Tomas

En ik voel me in geen van beide echt thuis.

Misschien dat dit je op weg helpt?

Tomas
17-11-03, 09:55
Geplaatst door Mark
Misschien dat dit je op weg helpt?

Nee.

Toch aardig van je.

Mark
17-11-03, 09:56
Geplaatst door Tomas
Nee.

Toch aardig van je.

That's me :boogjes:

Maslov
17-11-03, 10:10
Mensen als Hudhaifa, Zbaqzbaq, SadeeQ, en soms Zwarte Schaap zorgen bij mij welleens voor kortsluiting :corcky:

Of daarvoor de reden is dat zij getint zouden zijn?
Voor hetzelfde geld zijn het net zulke kazen als mij. :wijs:

Mark
17-11-03, 10:14
Geplaatst door Maslov
Mensen als Hudhaifa, Zbaqzbaq, SadeeQ, en soms Zwarte Schaap zorgen bij mij welleens voor kortsluiting :corcky:

Of daarvoor de reden is dat zij getint zouden zijn?
Voor hetzelfde geld zijn het net zulke kazen als mij. :wijs:

Kan je nagaan hoe je zou reageren als ze ook nog eens gekleurd en wel tegenover je zouden zitten.

taouanza
17-11-03, 10:19
Geplaatst door Mark
Kan je nagaan hoe je zou reageren als ze ook nog eens gekleurd en wel tegenover je zouden zitten.



:duivels:

Maslov
17-11-03, 10:38
Bij vrouwen heb ik dat nooit hoor Taouanza :)

taouanza
17-11-03, 10:41
Geplaatst door Maslov
Bij vrouwen heb ik dat nooit hoor Taouanza :)


Wedden?:duivels:

Maslov
17-11-03, 10:43
Daar hoef je niet zo boos bij te kijken hoor. :wat?!:

Waarom wedden we? :knipoog:

taouanza
17-11-03, 10:46
Geplaatst door Maslov
Daar hoef je niet zo boos bij te kijken hoor. :wat?!:

Waarom wedden we? :knipoog:


Dat is niet boos kijken dit is boos kijken :mad:


wedden is haraam:denk:

Ik meen het!

Maslov
17-11-03, 10:55
Je zei het toch zelf dat 'wedden' hoor :vreemd:

Maar ik kan alleen maar zeggen dat ik het echt niet heb bij vrouwen, en dat zul je moeten accepteren :)
Ik werk alleen maar met vrouwen, dus ben veel gewend :blowen:

taouanza
17-11-03, 10:59
Geplaatst door Maslov
Je zei het toch zelf dat 'wedden' hoor :vreemd:

Maar ik kan alleen maar zeggen dat ik het echt niet heb bij vrouwen, en dat zul je moeten accepteren :)
Ik werk alleen maar met vrouwen, dus ben veel gewend :blowen:


hmm dan gaat je het erg moeilijk krijgen met mij. ik heb gewerkt waar veel vrouwen en een man werken. O wat zijn ze blij met die ene man en zien alles door de vingers.NOU IKKE NIET!!!!!!

Maslov
17-11-03, 11:01
Een strenge vrouw :wohaa: heerlijk.

taouanza
17-11-03, 11:04
Geplaatst door Maslov
Een strenge vrouw :wohaa: heerlijk.


liefde voor strenge vrouwen is volgens mijn net zo broodje aap als dunne vrouwen.:moe:

Maslov
17-11-03, 11:13
Nou dunne/magere vrouwen hou ik echt niet van. :nerveus:

En strenge vrouwen zijn juist een uitdaging om ze om te turnen tot liefdevolle toegevende :tik:

taouanza
17-11-03, 11:16
Geplaatst door Maslov
Nou dunne/magere vrouwen hou ik echt niet van. :nerveus:

Aha, jij geeft het tenminste toe.



En strenge vrouwen zijn juist een uitdaging om ze om te turnen tot liefdevolle toegevende :tik:


Een jachttrofee dus.:moe:
Die vrouwenemancipatie hier in Nederland is echt zijn tijd ver vooruit.:moe:

Maslov
17-11-03, 11:21
Nee hoor geen jachttrofee.
Alleen maar een uitdaging voor mijn ego, met inachtname van de vrouw als individu en als mens met lichamelijke integriteit.

Jij zit met te veel vooroordelen t.a.v. mannen hoor! :boos:

Tomas
17-11-03, 11:23
Geplaatst door Maslov

Jij zit met te veel vooroordelen t.a.v. mannen hoor! :boos:

Mwaah. Haar vooroordeel klopt wel, maar ik ben het alleen niet eens met haar impliciete waarde oordeel.

taouanza
17-11-03, 11:25
Geplaatst door Maslov
Nee hoor geen jachttrofee.
Alleen maar een uitdaging voor mijn ego, met inachtname van de vrouw als individu en als mens met lichamelijke integriteit.

Jij zit met te veel vooroordelen t.a.v. mannen hoor! :boos:


Ja en die jij net allemaal hebt bevestigd. :rolleyes:

Ik ben gewoon te slim voor mannen.:droef:

taouanza
17-11-03, 11:27
Geplaatst door Tomas
Mwaah. Haar vooroordeel klopt wel, maar ik ben het alleen niet eens met haar impliciete waarde oordeel.


Oh nee he moeilijke woorden, moest dat nou? :maf3:

Maslov
17-11-03, 11:37
Ik ben gewoon te slim voor mannen.

OH Taouanza, wat een hoogmoed :maf3:

Misschien onderschat je de 'kracht' en goede intenties van de man wel.
Mannen zijn niet alleen vrouwenjagers hoor :fpimp:

Tomas
17-11-03, 11:37
Geplaatst door taouanza
Oh nee he moeilijke woorden, moest dat nou? :maf3:

Welleke? Dan pas ik 't ff aan.

Tomas
17-11-03, 11:38
Geplaatst door Maslov
OH Taouanza, wat een hoogmoed :maf3:

Misschien onderschat je de 'kracht' en goede intenties van de man wel.
Mannen zijn niet alleen vrouwenjagers hoor :fpimp:

Je hebt ook homo's, schijnt.

taouanza
17-11-03, 11:40
Geplaatst door Tomas
Je hebt ook homo's, schijnt.

:haha: :haha: :haha:

Maslov
17-11-03, 11:53
Ook zijn er mannen die niet altijd met vrouwenjacht in hun hoofd rondlopen, die vrouwen als leuke communicatieve wezens beschouwen, waar ze goed mee kunnen praten en vriendschappen mee kunnen hebben.

Puberale reaktie om meteen aan homo's te denken. :knife_hea

taouanza
17-11-03, 11:57
Geplaatst door Maslov
Ook zijn er mannen die niet altijd met vrouwenjacht in hun hoofd rondlopen, die vrouwen als leuke communicatieve wezens beschouwen, waar ze goed mee kunnen praten en vriendschappen mee kunnen hebben.

Puberale reaktie om meteen aan homo's te denken. :knife_hea


Nou dan maar lekker puberaal.:hihi:

Tomas
17-11-03, 11:57
Geplaatst door Maslov
Ook zijn er mannen die niet altijd met vrouwenjacht in hun hoofd rondlopen, die vrouwen als leuke communicatieve wezens beschouwen, waar ze goed mee kunnen praten en vriendschappen mee kunnen hebben.

:haha: :haha:


Puberale reaktie om meteen aan homo's te denken. :knife_hea

Mocht je willen, viezerik. Ik denk zelden aan homo's, meestal aan vrouwen.

Mark
17-11-03, 12:02
Geplaatst door Maslov
Ook zijn er mannen die niet altijd met vrouwenjacht in hun hoofd rondlopen, die vrouwen als leuke communicatieve wezens beschouwen, waar ze goed mee kunnen praten en vriendschappen mee kunnen hebben.


Hahahaha jij zit zo verstrikt in die act dat je het zelf ook al geloofd :)

kom nou man, vrouwen zijn wandelende stukken vlees om sex mee te hebben :duim:

taouanza
17-11-03, 12:02
Wezens ik heb moeite met dat woord wezens.
Wat zegt dat eigenlijk?

Maslov heeft vast spijt dat hij hieraan begonnen is.
Ben benieuwd of hij nog steeds voor emancipatie van moslima's is.:duivels:

taouanza
17-11-03, 12:03
Geplaatst door Mark
Hahahaha jij zit zo verstrikt in die act dat je het zelf ook al geloofd :)

kom nou man, vrouwen zijn wandelende stukken vlees om sex mee te hebben :duim:


Yak wat een taal zeg, ik heb net vlees uit de vriezer gehaald.:maf:

Mark
17-11-03, 12:04
Geplaatst door taouanza
Yak wat een taal zeg, ik heb net vlees uit de vriezer gehaald.:maf:

En net als een vrouw moet dat vlees even ontdooien voordat je er wat aan hebt :student:

Puk
17-11-03, 12:07
Geplaatst door taouanza
Yak wat een taal zeg, ik heb net vlees uit de vriezer gehaald.:maf:

Fatwa: eerst laten ontdooien.

taouanza
17-11-03, 12:07
Geplaatst door Mark
En net als een vrouw moet dat vlees even ontdooien voordat je er wat aan hebt :student:


Jouw taalgebruik helpt echt.:moe:

Mark
17-11-03, 12:12
Geplaatst door taouanza
Jouw taalgebruik helpt echt.:moe:

Ik heb talent ja, schaam je niet voor je natuurlijke reacties :haha:

taouanza
17-11-03, 13:00
Oh Maslov!:strik:

Angeldust
17-11-03, 13:22
Geplaatst door Maslov
Bij vrouwen heb ik dat nooit hoor Taouanza :)

Als ik een vrouw was zou ik me nu zwaar beledigd voelen, berg je dan maar!.. :)

Tomas
17-11-03, 13:24
Geplaatst door taouanza
Oh Maslov!:strik:

Het werkt blijkbaar.

taouanza
17-11-03, 13:25
Geplaatst door Angeldust
Als ik een vrouw was zou ik me nu zwaar beledigd voelen, berg je dan maar!.. :)

Hallo heb je niet verder gelezen dan?
Volgens mij heb ik hem weggejaagd.

Goodnight
17-11-03, 13:27
Wat was het onderwerp ook alweer???

Maslov
17-11-03, 13:34
:Iluvu: Oh Taouanza ...... :wink:

Ja ik ben voor totale zelfredzaamheid van vrouwen (emancipatie) dus ook van islamitische vrouwen.
Als die ook maar weer oppassen dat ze niet voor karretjes van fanatieke moslimmannen gespannen worden, die een politieke agenda hebben.

Angeldust
17-11-03, 13:36
Geplaatst door taouanza
Hallo heb je niet verder gelezen dan?
Volgens mij heb ik hem weggejaagd.

Proest...
Ik ben in een impulsieve stemming vandaag, vandaar...

Tomas
17-11-03, 13:37
Geplaatst door Maslov

Als die ook maar weer oppassen dat ze niet voor karretjes van fanatieke moslimmannen gespannen worden, die een politieke agenda hebben.

Ach joh, daar ontkom je toch niet aan. Vrouwen willen nu eenmaal geleidt worden.

Angeldust
17-11-03, 13:39
Geplaatst door Goodnight
Wat was het onderwerp ook alweer???

Ik kan het je niet zeggen, komt door de aanwezigheid van allochtonen alhier, dat vertroebelt mijn waarnemingsvermogen enzo...

Blade20
17-11-03, 16:22
Een heel mooi artikel. Ik heb dergelijk strooptesten ook zelf ondervonden en kan vertellen dat het idd vooral in het begin moeilijk is om de juiste kleur te zeggen. het heeft te maken met je linker en rechter hersenhelft. Zoals al in het artikel stond probeerde de ene hersenhelft het woordt te zeggen en de andere de kleur. Maar dat terzijde, dit is niet het hoofdpunt van het artikel.

Het is erg interresant om te weten. Natuurlijk geld dit niet allen bij vooroordelen over ras\kleur\geloof, maar ook bij andere voorkeuren die in conflict komen met je moraal. Logisch, je wilt niet zeggen dat je, als voorbeeld, een bepaald persoon haat. Je denkt het wel, maar wil je eigen imago niet verpesten en dat roept conflicten op.

Wat ik wel mis is of deze test ook bij 'kleurling' (vergeef de botte term) is uitgevoerd. Het lijkt me onlogisch dat het alleen maar bij blanke mensen gebeurd aangezien we allemaal dezelfde evolutionaire stappen hebben ondergaan. Ik realiseer me wel ten volste dat het kan door de leefomgeving. Ik denk echter niet dat alleen blanke mensen met zulke problemen in een dergelijke leefomgeving zitten.

sadeeQ
17-11-03, 18:05
Geplaatst door Maslov
Mensen als Hudhaifa, Zbaqzbaq, SadeeQ, en soms Zwarte Schaap zorgen bij mij welleens voor kortsluiting :corcky:



:zwaai: Je hoef niet in je broek te schijten voor mij ,maisje
zorg gewoon dat ik je niet tegen kom als ik weer eens ongesteld ben :engel: en bovendien ik sla geen wijven in elkaar. :hihi: :hihi: (of valt inrammen ook onder slaan?)

Hay Jouhara
17-11-03, 19:41
Geplaatst door Tomas
Ach joh, daar ontkom je toch niet aan. Vrouwen willen nu eenmaal geleidt worden.

hihihi je haalt de woorden uit mijn mond ehhhhh alleen moet je ze het niet duidelijk maken want anders denken ze dat ze worden onder drukt
laat ze maar lulle en van alles in huis doen maar echte mannen zaken dat zijn nog altijd onze zaken

taouanza
17-11-03, 20:10
Geplaatst door Maslov
:Iluvu: Oh Taouanza ...... :wink:

Ja ik ben voor totale zelfredzaamheid van vrouwen (emancipatie) dus ook van islamitische vrouwen.
Als die ook maar weer oppassen dat ze niet voor karretjes van fanatieke moslimmannen gespannen worden, die een politieke agenda hebben.



Hmmm met andere woorden vrouwen zijn toch nooit zelfstandig of redzaam genoeg, je moet ze altijd wel in de gaten houden.
Je moest eens weten wat je allemaal gemeen hebt met die fanatieke moslimmannen.:moe:

mrz
17-11-03, 20:22
Hier staat dus ordinair: een blank brein oog in oog met een kleurling begint te haperen. De verklaring ervoor zou zijn dat mensen met heimelijke anti-gevoelens tegenover anders gekleurden hun beste cerebrale beentje moeten voorzetten om niets van hun vooroordelen te laten blijken. En die moeite gaat ten koste van andere cognitieve vaardigheden.

Lol iedere blanke is stiekum verliefd op anders gekleurden? Lijkt me sterk. Wat me waarschijnlijker lijkt is dat de andersgekleurde de taal gewoon anders tegenaankijkt. :D

Hoe zeg een Hafid Bouazza blijkbaar levend bewijs is van uitzondering op deze regel is mij ook een raadsel... :wink:

Maslov
17-11-03, 20:52
Jezus christus, je kunt ook wel alles verkeerd uitleggen jij zeg?
Wee de man die jou huwt :student:

taouanza
17-11-03, 20:56
Geplaatst door Maslov
Jezus christus, je kunt ook wel alles verkeerd uitleggen jij zeg?
Wee de man die jou huwt :student:


:haha:

Ik ga kapoet hier.:hihi:

mrz
17-11-03, 21:22
Ik vraag me af, taouanza, ben jij in het echt nog irritanter dan dat meisje op die foto er al uitziet die jij niet was? :D
En nee, dit is ook -geen- huwelijksaanzoek sorry girl jij bent zo irritant dat er amper sprake van irritatie is. :cheefbek:

nefertiti
18-11-03, 01:29
Nu ik dit relaas van die neurologen gelezen heb, begrijp ik tenminste waarom de econoie drastisch naar omlaag schiet:

al die blanke hardwerkende mensen moeten hoe langer hoe meer tegen niet-blanken gaan praten, waardoor hun hersenen in de knoop geraken, en ze dus niet meer de juiste beslissingen kunnen nemen en dus de economie naar omlaag tuimelt en dus de immigranten terug naar huis gaan en dus.....

zo simpel ligt het blijkbaar allemaal...

taouanza
18-11-03, 08:38
Geplaatst door EdV
Ben je erg lelijk, Touanza?

Ed


You wish.:hihi:


Ik
vraag me af, taouanza, ben jij in het echt nog irritanter dan dat meisje op die foto er al uitziet die jij niet was?
En nee, dit is ook -geen- huwelijksaanzoek sorry girl jij bent zo irritant dat er amper sprake van irritatie is.


Goh je besluit eindelijk Nederlands te praten. :watte?:
Maar om je vraag te beantwoorden:Het ligt eraan hoe irritant jezelf bent.

Maslov
18-11-03, 10:36
Taouanza is vast heel mooi, krengerige vrouwen zijn vaak mooi.

Maar ze epileert vast wel haar wenkbrauwen. :hihi:

et_2000nl
18-11-03, 11:40
Eindelijk een verklaring waarom nederlanders niet goed na kunnen denken. Het is allemaal de schuld van autochtonen, maar nu wetenschappelijk bewezen.... Maar waarom moeten ze dan integreren, en niet bij elkaar wonen, dan is het effekt toch kleiner.

Daarom de stelling:

"Integreren van autochtonen, heeft een negatief effect op het nederlandse denkvermogen"

taouanza
18-11-03, 14:01
Geplaatst door Maslov
Taouanza is vast heel mooi, krengerige vrouwen zijn vaak mooi.

Maar ze epileert vast wel haar wenkbrauwen. :hihi:


Yak wenkbrauwen epileren.
Bedoel je die dunne streepjes net Cruella deVil?

Working Gir
18-11-03, 14:11
Geplaatst door taouanza
Yak wenkbrauwen epileren.
Bedoel je die dunne streepjes net Cruella deVil?

wat is daar mis mee!!??? :stout:

Tafrout
18-11-03, 18:20
Taouanza,

Ben je al gehuwd????

Je komt bij mij TOPPIE over.