PDA

Bekijk Volledige Versie : Hirsi Ali roept toorn



Goodnight
17-11-03, 13:46
DEN HAAG - "Het Nederlandse ontwikkelingsbeleid is mislukt. Hulp helpt niet." Met deze binnenkomer riep het VVD-Tweede-Kamerlid Hirsi Ali maandag tijdens een debat over het ontwikkelingsbeleid van Nederland al direct de toorn van bijna al haar collega's over zich af.


Volgens het liberale Kamerlid tonen de bedroevende ontwikkelingen in sub-Sahara Afrika aan dat dertig jaar Nederlandse ontwikkelingshulp geen verbetering hebben gebracht in de armoede en de levensverwachting van mensen in deze regio. Donoren zijn deels zelf schuld aan het mislukken van de hulp. "Ontwikkelingshulp lijkt soms meer op een uitkering aan een drankverslaafde vader met tien kinderen", constateerde zij. Zij verwees daarbij naar een uiterst kritisch boek over Afrika van een ambtenaar van Ontwikkelingssamenwerking.

Nederland moet daarom ook culturele maatstaven aanleggen bij het verlenen van hulp, meende zij. Landen waar het cliëntelisme (politieke klantenbinding) hoogtij viert of landen die schadelijk bijgeloof in stand houden zoals Zuid-Afrika, zouden geen geld meer moeten krijgen als zij hun leven niet beteren, aldus Hirsi Ali.

D66-woordvoerder Bakker reageerde het scherpst op de opmerkingen van het liberale Kamerlid. "Iemand die na het lezen van twee boeken zegt dat alles is mislukt, geeft blijk van een schaamteloze pedantie."

Alleen LPF-woordvoeder Herben kwam in zijn evaluatie van het effect van Nederlandse ontwikkelingshulp in de buurt van de VVD. Nederland heeft de afgelopen decennia tientallen miljarden aan ontwikkelingshulp uitgegeven, maar de resultaten zijn op zijn minst teleurstellend, stelde Herben vast. Nederland is in het verleden te veel in symptoombestrijding blijven hangen.

Zagora
17-11-03, 13:50
Gaat ze nu ook al Afrika emanciperen?

taouanza
17-11-03, 13:56
Nou ik geef haar in deze wel gelijk.Tis water naar de zee dragen.

barfly
17-11-03, 13:58
Geplaatst door Zagora
Gaat ze nu ook al Afrika emanciperen?

Misschien kan ze op locatie te werk worden gesteld? Wel zo rustig :)

Angeldust
17-11-03, 14:00
Geplaatst door taouanza
Nou ik geef haar in deze wel gelijk.Tis water naar de zee dragen.

Terwijl het een kurkdroog continent is waarover we praten, echt onbegrijpelijk... :mad:

taouanza
17-11-03, 14:03
Geplaatst door Angeldust
Terwijl het een kurkdroog continent is waarover we praten, echt onbegrijpelijk... :mad:

Ik bedoel maar.:rolleyes:

Goodnight
17-11-03, 14:12
Ayaan denkt mijn werk hier is gedaan.De bal is aan het rollen...de onderdrukte moslimsvrouwtjes worden euhm...onder handen genomen...

Laat ik even kijken hoe het met home town Afrika is...

taouanza
17-11-03, 14:17
Geplaatst door Goodnight
Ayaan denkt mijn werk hier is gedaan.De bal is aan het rollen...de onderdrukte moslimsvrouwtjes worden euhm...onder handen genomen...

Laat ik even kijken hoe het met home town Afrika is...


Ze denkt mijn mening is zo interessant laat ik mijn mening ook over andere zaken geven.Stom stom stom. Die allochtonen kennen hun grens niet he?Je gooit ze een bot en ze willen bij je aan tafel komen zitten.:jammer:

Zagora
17-11-03, 14:20
Ze heeft een punt als ze zegt dat de ontwikkelingsgelden jarenlang in de zakken zijn verdwenen van corrupte ambtenaren en regeringen. Maar als ze het boek heeft gelezen dat ik denk dat ze heeft gelezen moet ze ook weten dat als je die landen niet blijft ondersteunen een grotere ramp zal ontstaan. Ik begrijp steeds minder van die vrouw. Jammer, ik dacht dat ze het echt in zich had om veranderingen te stand te brengen.

Tomas
17-11-03, 14:23
Geplaatst door Zagora
Ze heeft een punt als ze zegt dat de ontwikkelingsgelden jarenlang in de zakken zijn verdwenen van corrupte ambtenaren en regeringen. Maar als ze het boek heeft gelezen dat ik denk dat ze heeft gelezen moet ze ook weten dat als je die landen niet blijft ondersteunen een grotere ramp zal ontstaan. Ik begrijp steeds minder van die vrouw. Jammer, ik dacht dat ze het echt in zich had om veranderingen te stand te brengen.

Kan je een vorobeeld geven van een land waar de ramp nog groter zou worden als we stoppen met het in stand houden van corruptie?

taouanza
17-11-03, 14:24
Geplaatst door Zagora
Ze heeft een punt als ze zegt dat de ontwikkelingsgelden jarenlang in de zakken zijn verdwenen van corrupte ambtenaren en regeringen. Maar als ze het boek heeft gelezen dat ik denk dat ze heeft gelezen moet ze ook weten dat als je die landen niet blijft ondersteunen een grotere ramp zal ontstaan. Ik begrijp steeds minder van die vrouw. Jammer, ik dacht dat ze het echt in zich had om veranderingen te stand te brengen.


who is the dummy now?:moe:

Tomas
17-11-03, 14:26
Geplaatst door taouanza
who is the dummy now?:moe:

Wie zit er in het pluche, persoonlijke maori bodywachters etc?

Goodnight
17-11-03, 14:29
Geplaatst door Zagora
Ze heeft een punt als ze zegt dat de ontwikkelingsgelden jarenlang in de zakken zijn verdwenen van corrupte ambtenaren en regeringen. Maar als ze het boek heeft gelezen dat ik denk dat ze heeft gelezen moet ze ook weten dat als je die landen niet blijft ondersteunen een grotere ramp zal ontstaan. Ik begrijp steeds minder van die vrouw. Jammer, ik dacht dat ze het echt in zich had om veranderingen te stand te brengen.
wat een verstandige woorden bruurtje...staat het eten trouwens al klaar?

taouanza
17-11-03, 14:29
Geplaatst door Tomas
Wie zit er in het pluche, persoonlijke maori bodywachters etc?

Daar ga je weer moeilijke woorden!!!! :fpotver:

Tomas
17-11-03, 14:31
Geplaatst door Goodnight
wat een verstandige woorden bruurtje...staat het eten trouwens al klaar?

Wat nou?

Tomas
17-11-03, 14:31
Geplaatst door taouanza
Daar ga je weer moeilijke woorden!!!! :fpotver:

Eh.. welke nou weer? soms schrijf ik ze gewoon fout, dan lijken het maar moeilijke woorden. nou ja, soms.

Goodnight
17-11-03, 14:34
Geplaatst door Tomas
Wat nou?

niet jij Tompoes, Zagora

Tomas
17-11-03, 14:35
Geplaatst door Goodnight
niet jij Tompoes, Zagora

JA, dat zie ik ook wel viva-muts. Ik ben alleen nieuwsgierig naar de ietwat onduidelijk geformuleerde familieband.

Zagora
17-11-03, 14:36
Geplaatst door Tomas
Kan je een vorobeeld geven van een land waar de ramp nog groter zou worden als we stoppen met het in stand houden van corruptie?

Denk aan al die landen waar burgeroorlogen woeden. Als je die landen niet ondersteunt met ontwikkelingsgeld in de vorm van humanitaire voedselhulp etc dan ontstaan menselijke catastrofes. Je kunt ook denken aan de massale toestroom naar Europa als die geldkraan zou worden dichtgedraaid. Ik heb het boek niet gelezen maar ik dacht dat het daar op neerkwam.

Zagora
17-11-03, 14:37
Geplaatst door taouanza
who is the dummy now?:moe:

De dame met een vooruitziende blik heeft weer eens gesproken.

Tomas
17-11-03, 14:40
Geplaatst door Zagora
Denk aan al die landen waar burgeroorlogen woeden. Als je die landen niet ondersteunt met ontwikkelingsgeld in de vorm van humanitaire voedselhulp etc dan ontstaan menselijke catastrofes. Je kunt ook denken aan de massale toestroom naar Europa als die geldkraan zou worden dichtgedraaid. Ik heb het boek niet gelezen maar ik dacht dat het daar op neerkwam.

Ik lees alleen dit prikbord nog maar.

Maar beide stellingen ben ik het niet eens.

Want voedselhulp vind ik niet vallen onder ontwikkelingssamenwerking, maar onder noodhulp. Dat moet je altijd gevens als rijk land vind ik, maar kan je nooit achteraf op afgerekend worden. Want het lost geen problemen op in de toekeomst het is gewoon tijdelijke noodhulp.

En de massale toestroom naar europa hou je niet tegen met corruptie in stand houden. Daar maak je die ambetnaartjes die toch al neit kwamen rijk mee, niet de arme sloebers die zo graag willen.

Is ze je zus?

Zagora
17-11-03, 14:55
Geplaatst door Tomas
Ik lees alleen dit prikbord nog maar.

Maar beide stellingen ben ik het niet eens.

Want voedselhulp vind ik niet vallen onder ontwikkelingssamenwerking, maar onder noodhulp. Dat moet je altijd gevens als rijk land vind ik, maar kan je nooit achteraf op afgerekend worden. Want het lost geen problemen op in de toekeomst het is gewoon tijdelijke noodhulp.

En de massale toestroom naar europa hou je niet tegen met corruptie in stand houden. Daar maak je die ambetnaartjes die toch al neit kwamen rijk mee, niet de arme sloebers die zo graag willen.

Is ze je zus?

Ik heb het over de gelden die moeten worden aangewend om voedsel te kopen. Daar wordt mee gesjoemeld in die landen. Nu ik er over nadenk is het volgens mij zelfs zo dat ook met voedselhulp wordt gesjoemeld. Ik meen me bijv. van Irak te herinneren dat Uday of Qusay of hoe ze ook heten, het voedsel dat voor het volk bestemd in beslag nam en tegen woekerprijzen doorverkocht.

Wie is mijn zus? Goodnight? Lijkt me sterk. Ik heb geen zussen. Tenzij ze mijn zus wil zijn.

Goodnight
17-11-03, 15:13
Geplaatst door Zagora
Ik heb het over de gelden die moeten worden aangewend om voedsel te kopen. Daar wordt mee gesjoemeld in die landen. Nu ik er over nadenk is het volgens mij zelfs zo dat ook met voedselhulp wordt gesjoemeld. Ik meen me bijv. van Irak te herinneren dat Uday of Qusay of hoe ze ook heten, het voedsel dat voor het volk bestemd in beslag nam en tegen woekerprijzen doorverkocht.

Wie is mijn zus? Goodnight? Lijkt me sterk. Ik heb geen zussen. Tenzij ze mijn zus wil zijn.

Ontkenningsfase....

jaja
17-11-03, 15:28
AHA lijkt zich vooral te baseren op het rapport van de Wereldbank, Can Africa claim the 21st century:
http://lnweb18.worldbank.org/AFR/afr.nsf/0/9D48D6DCE826CCD0852568F1006DBF2E?OpenDocument

Vergelijkbare ideëen ook in R. v.d. Veen, Afrika: van de koude oorlog naar de 21e eeuw, A'dam 2002

Er zitten grote problemen aan de wijze waarop men tot nu toe met ontwikkelingssamenwerking heeft omgesprongen, zeker in Afrika.
Overigens moet daarbij wel een onderscheid gemaakt worden tussen noodhulp in crisis-situaties en meer langdurige hulp. Vooral de langetermijn hulp wil nog wel eens in corruptie eindigen. Bovendien wordt het ook vaak gebruikt om de eigen belangen van de donorlanden veilig te stellen. (een banaal voorbeeld: nederland wilde Tanzania helpen door fietsen cadeau te geven. Helaas zijn nederlandse fietsen erg goed op nederlandse wegen, maar in sommige streken van tanzania zijn de wegen "wat slechter" als in Nederland. Fietsen uit India zijn veel robuuster en veel minder onderhoudsgevoelig ... dus had men in Tanzania bedacht dat indiase fietsen een goed idee waren (ook nog goedkoper!!!) ... mooi niet dus! Nederlandse fietsen of niets!
Voor verhalen waar het aan afrikaanse kant fout loopt, lees de bakafschriften van de meeste zwitserse banken ...

lennart
17-11-03, 15:42
Het zou alvast helpen wanneer Europa en de VS eens wat beter toezicht gaan houden op de Westerse bedrijven die zaken doen in Afrika. Er is in feite sprake van economische kolonisatie, waarbij een groep elite in Afrika in feite bescherming biedt aan Westerse economische belangen en daarmee de rol hebben overgenomen van de Westerse kolonisators die eerder zijn verjaagd.

Wat Afrika nodig heeft is infrastructuur, zowel voor informatie als logistiek. Dit zouden ze gezamelijk moeten doen.

Zagora
17-11-03, 15:47
Dan vraag ik mij af waarom de kamerleden aanstoot hebben genomen aan Ayaan's woorden. Het is duidelijk dat het geld niet naar behoren wordt besteed, of dat nou door westerse bedrijven gebeurt die daar alleen voor hun eigen gewin zitten of door corrupte bewindsvoerders. Feit blijft dat het belastinggeld is dat die kant wordt opgestuurd. We mogen toch wel verwachten dat we daar het eindresultaat van mogen zien. En zonodig conclusies mogen trekken?

Angeldust
17-11-03, 15:56
Geplaatst door lennart
Het zou alvast helpen wanneer Europa en de VS eens wat beter toezicht gaan houden op de Westerse bedrijven die zaken doen in Afrika.

Volgens mij krijgen die bedrijven het dan nog een stuk makkelijker lennie, gezien de huidige prioriteiten die de EU in economisch opzicht stelt.
Ik wil wel weer even een verijdeld handelsverdrag aanhalen: Multilateral Agreement on Investments (MAI). Als dat verdrag er door was gekomen had je dag kunnen zeggen met je handje tegen democratie, arbeidersrechten en mensenrechten enz enz.
De EU had het meeste gewicht in het opstellen van dat verdrag. Het had vooral heel desastreus uitgepakt voor Afrika en Azie, was dat ding er doorgekomen.
Maar de opstellers van MAI vorsen nu op dit moment vast en zeker naarstig aan een nieuw verdrag, eentje waarmee ze wel wegkomen...
Dat krijg je van een sufvermaakte publiek en wispelturige media, alles ontgaat ze maar...