PDA

Bekijk Volledige Versie : Discussie met Mensen van het Boek

leesdekoran
17-11-03, 23:05
In naam van Allah, De Erbarmer, De Genadige.

Voorwaar, de gelijkenis (van de schepping) van Jezus is bij Allah als de gelijkenis (van de schepping) van Adam. Hij schiep hem uit aarde en ze vervolgens tot hem: 'Wees', en hij was. De Waarheid komt van jouw Heer en behoor dus niet tot de twijfelaars.

Wie dan met jou (Mohammed) over hem (Jezus) redetwist, nadat de kennis tot jou is gekomen, zeg dan: "Laten wij onze zonen en jullie zonen en onze vruowen en julie vrouwen en onszelf en julliezelf bijelkaar roepen en dan gezamenlijk (Allah's vloek) afroepen en dan Allah's vloek toewensen aan de leugenaar."

Voorwaar, dit is de ware geschiedenis, en er is geen god dan Allah en voorwaar, Allah is het Die de Almachtige, de Alwijze is.

Als zij zich dan afwenden: voorwaar, dan is Allah op de hoogte van de verderfzaaiers.

Zeg: "O Lieden van de Schrift (Joden en Christenen), komt tot een gelijkluidend woord tussen ons en jullie: dat wij niemand dan Allah aanbidden en dat wij niets naast Hem tot delgenoot maken en dat wij elkaar niet als heren naast Allah plaatsen." Als zij zich dan afwenen, zegt dan: "Getuigt dat wij ons (aan Allah) overgegeven hebben."

De Edele Koran 3:45-64 (pagina 69-72)
bron: www.leesdekoran.nl

Mijn vraag is aan jullie: kennen jullie die eindeloze discussies met Christenen over Jezus de Boodschapper en Jezus, God die voor hun zonden is gestorven? Ik wil dan altijd handelen volgens de Koran. Heeft iemand daar ervaring mee?

ronald
18-11-03, 01:47
Geplaatst door leesdekoran
In naam van Allah, De Erbarmer, De Genadige.

Voorwaar, de gelijkenis (van de schepping) van Jezus is bij Allah als de gelijkenis (van de schepping) van Adam. Hij schiep hem uit aarde en ze vervolgens tot hem: 'Wees', en hij was. De Waarheid komt van jouw Heer en behoor dus niet tot de twijfelaars.

Wie dan met jou (Mohammed) over hem (Jezus) redetwist, nadat de kennis tot jou is gekomen, zeg dan: "Laten wij onze zonen en jullie zonen en onze vruowen en julie vrouwen en onszelf en julliezelf bijelkaar roepen en dan gezamenlijk (Allah's vloek) afroepen en dan Allah's vloek toewensen aan de leugenaar."

Voorwaar, dit is de ware geschiedenis, en er is geen god dan Allah en voorwaar, Allah is het Die de Almachtige, de Alwijze is.

Als zij zich dan afwenden: voorwaar, dan is Allah op de hoogte van de verderfzaaiers.

Zeg: "O Lieden van de Schrift (Joden en Christenen), komt tot een gelijkluidend woord tussen ons en jullie: dat wij niemand dan Allah aanbidden en dat wij niets naast Hem tot delgenoot maken en dat wij elkaar niet als heren naast Allah plaatsen." Als zij zich dan afwenen, zegt dan: "Getuigt dat wij ons (aan Allah) overgegeven hebben."

De Edele Koran 3:45-64 (pagina 69-72)
bron: www.leesdekoran.nl

Mijn vraag is aan jullie: kennen jullie die eindeloze discussies met Christenen over Jezus de Boodschapper en Jezus, God die voor hun zonden is gestorven? Ik wil dan altijd handelen volgens de Koran. Heeft iemand daar ervaring mee?

Het lijkt mij eigenlijk wel duidelijk.

Eerst een vraag. Eerst heb je het over Lieden van het Schrift, je duidt daarmee op Christenen, gaat met de figuur Jezus verder en dan even later tussen haakjes (Joden en Christenen)? Joden hebben niet zoveel met Jezus. Ze erkennen hem niet eens als profeet. Vanwaar die opeenhoping van Joden met Christenen?

Wie met jou redetwist ( ik lees hier over Jezus), die moet je het aan Allah overlaten wie er gelijk heeft. Hij zou de vloek bij de juiste brengen.

Allah is op de hoogte.

Jij, als Moslim heb dan alleen te zeggen: "Getuigt dat wij ons overgegeven hebben".

Meer niet. Jíj hoeft niet te vervloekken...dat heb je Alllah al gevraagd te doen met "de leugenaar", jíj bent niet hoger dan Allah zodat jij Zijn taak zou moeten doen.

Je hoeft ook niet te schelden, vloeken, spugen, voor gek verklaren,....enz. Alleen: "Getuigt dat wij ons overgegeven hebben" met andere woorden laat zien dat en hoe je een goede Moslim bent.

adib
02-12-03, 16:07
Ik doe in het dagelijks leven bijna niet anders dan 'redetwisten met de mensen van het Boek', zij het meer Christenen dan Joden. Maar goed: Christendom is ook mijn vak, dus dan moet je wel.
Ik heb de regel uit de Koran altijd op twee verschillende manieren gelezen.
Als je het letterlijk neemt, is het een zwaktebod, een weigering om je voor de ander open te stellen. Daar kan ik dus niks mee, niet als mens én niet als historicus.
De manier waarop mijn vader het las heb ik altijd het sympathiekst gevonden: je moet niet met andersgelovigen gaan redetwisten over geloof. Zo leer je elkaar namelijk niet kennen, het scherpt de tegenstellingen alleen maar aan en het leidt alleen maar tot meer onbegrip en vooroordelen (maroc.nl is daar een mooi voorbeeld van); in plaats daarvan (maar dat staat er niet zo bij in de Koran) kun je het beter over 'neutrale' dingen hebben: voetbal, vrouwen, reizen... Dan leer je elkaar pas kennen en waarderen.

Adib

ronald
03-12-03, 02:02
[QUOTE]Geplaatst door adib

:duim: Je hebt helemaal gelijk. Laat je niet geroepen voelen je te verantwoorden.