PDA

Bekijk Volledige Versie : Majesteitsstennis (Youp van 't Hek)



barfly
18-11-03, 12:28
Gisterochtend meldde de Volkskrant dat de Oranjes verbolgen zijn over het optreden van de verzuurde ouderlingen Balkenende en Donner en ik kan u bevestigen dat dit bericht klopt. Trix is laaiend. Afgelopen woensdagochtend belde ze mij in alle staten. We moesten praten. Of ik even naar Huis ten Bosch wilde komen? Maar zo werkt dat bij mij niet. ,,Jij wilt praten, dus kom maar lekker naar mij toe.'' Anderhalf uur later reed ze samen met Alex de gracht op. We deden meteen zaken.

,,Die humorloze gereformeerde'', brieste de vorstin.

,,Dat is een pleonasme'', onderbrak ik haar.

,,Een wat?'', vroeg Alex.

,,Dat snap je toch niet'', zei zijn moeder.

Ze ging verder: ,,Dat kleine christelijke ettertje, waar haalt hij het recht vandaan om de indruk te wekken dat ik me stoor aan persiflages en satire? Dat pientere korfbalhoofd met zijn tuttige toontje. Hij vergeleek mij gistermiddag met het laffe, smerige, alcoholarme Buckler! Waar haalt die dweil de gore moed vandaan?''

,,En dan die harkerige Donner met zijn stijve prietpraatjes'', vulde haar zoon haar aan. ,,Ik wil best verdedigd worden, maar niet door deze wereldvreemde Knabbel en Babbel.''

Trix sloeg met haar vuist op tafel en sprak: ,,Ik wil tegenstand. Jaarlijks verdienen we schofterig veel met onze poppenkastbaantjes en we realiseren ons heel goed dat dat inclusief beledigingen is. Zoals we ook weten dat juist wij het land een beetje levend moeten houden. Toen Alex puberaal ging flikflooien met die Pauline van vliegtuigstoelenboer Schröder, begon ik op voorhand al te geeuwen. Later kwam hij met de dochter van die naar België gevluchte tandarts. Ook zo'n coma-relatie. Vuurwerk wilde ik, discussie, relletjes! Ik ben een kind van de jaren zestig! En toen heb ik de dochter van die Argentijnse oorlogsmisdadiger op hem afgestuurd. Daarmee heb ik het land toch een aantal jaren lekker bezig gehouden!''

,,Aan mijn broer Constantijn hebben we hard gewerkt, maar dat is mislukt. We wilden voor hem een Patty Brard of het volgespoten, licht depressieve flapuitje Georgina Verbaan. Maar de saaie Laurentien was in dit geval het hoogst haalbare. Dus toen hebben we alles ingezet op Friso. We zochten een blond, licht crimineel, chronisch liegend en vooral zeer Goois hockeytutje. Is redelijk gelukt, dachten we. Hij was alleen bang dat hij er ook mee moest trouwen, maar we hebben hem uitgelegd dat het zo ver niet zou komen. U weet dat hij...''

,,Dat doet er nu even niet toe'', snauwde Trix. ,,Het gaat er om dat wij onze positie kennen en dat het ons werk is om wat leven in de brouwerij te brengen. We doen ons best. In stille tijden laten we mijn vader iets doms roepen over vechtend winkelpersoneel en soms zetten we Margarita in. Vloeibaar meisje. Kan je in alle vormen gieten. Als we maar over de tong gaan. We maken het vaak zo bont dat we wel gepersifleerd moeten worden. Vinden we zelfs heerlijk. Tegenwind frist op. Zo'n Republikeins Genootschap vinden we niks. Geen gevaar, geen angel. De helft van die lafbekken draagt een ooit door mij uitgereikt lintje. En de cabaretière die lid is van dat kwezelclubje, kwam in een van onze paleizen gewoon heel braaf en slaafs een liedje kwetteren. Nee, we willen tegenstand. En dat laat ik me door die twee tutten echt niet afpikken!''

,,Maar waar wilden jullie nou over praten?'', vroeg ik voorzichtig.

,,We komen alleen maar vragen of je wil doorgaan met je stukjes'', gaf Alex ruiterlijk toe. ,,Je bent het zout in onze smakeloze pap. We worden de hele dag omringd door doodsbange majesteitzeggers. Je moet die Balkenende hier binnen zien komen. Hij laat windjes van nervositeit. Dat noemen wij hier zenuwgas. Mama wil hem het liefst martelen. Daar hebben we een speciaal ka...''

,,Genoeg, Alex'', onderbrak de vorstin haar zoon. ,,Wat we willen zeggen is: Ga door! Laat ons alle hoeken van onze paleizen zien en trek je niks aan van die enge fatsoensrakkerige bibbergereformeerden.''

,,Weet u trouwens dat de Dominee, Mabel en Ottolien aan tri...''

,,Genoeg, Alex!

bron: http://www.nrc.nl/youp/index.html

Iemand moet het toch plaatsen hier? :haha:

Royce
18-11-03, 12:30
Stúúúúúúúúúk!!!!

fatna
18-11-03, 12:59
hahahhahahaahha
goeie hoor