PDA

Bekijk Volledige Versie : Rode Kruis stopt voedselhulp aan 50.000 Palestijnse families



ZbaqZbaq
18-11-03, 20:23
Rode Kruis stopt voedselhulp aan 50.000 Palestijnse families 18-11-2003


Het Internationale Rode Kruis stopt volgende maand met het geven van voedselhulp aan 50.000 Palestijnse gezinnen op de Westelijke Jordaanoever. Dat heeft een woordvoerder dinsdag bekendgemaakt.

Het besluit van het Rode Kruis weerspiegelt de groeiende weerstand van hulporganisaties tegen het beleid van Israël, dat volgens het grootste deel van de Westoever in handen heeft maar geen steun geeft aan de Palestijnse bevolking. De door Israël opgelegde reisbeperkingen en de militaire operaties hebben de economie op de Westoever een flinke slag toegebracht, waardoor veel Palestijnen zijn aangewezen op voedselhulp.

Het Rode Kruis zette tijdens de grote militaire operatie van het Israëlische leger op de Westoever in juli 2002 twee voedselhulpprogramma's op. Die waren oorspronkelijk bedoeld om verarmde Palestijnse families voor een periode van zes maanden te helpen. Families op het platteland krijgen rijst, bloem, olie en ander basisvoedsel en arme families in steden ontvangen voor 90 dollar aan voedselbonnen. Inmiddels zijn de programma's voor zo'n 36 miljoen dollar met een jaar verlengd en is de hulp nog steeds nodig.

We behoren alleen noodhulp te bieden. We kunnen een programma niet voor altijd laten bestaan, zei Rode Kruis-woordvoerder Paul Fruh. Eeuwige noodhulp is niet de oplossing. De oplossing is om ze toe te staan een normaal leven te leiden en de militaire blokkades op te heffen.

Royce
18-11-03, 20:25
Geplaatst door ZbaqZbaq
We behoren alleen noodhulp te bieden. We kunnen een programma niet voor altijd laten bestaan, zei Rode Kruis-woordvoerder Paul Fruh. Eeuwige noodhulp is niet de oplossing. De oplossing is om ze toe te staan een normaal leven te leiden en de militaire blokkades op te heffen.


Zhe Palesjtinians ghave zjo sjtop zhe sjuicjide bombings firsjt.

lennart
18-11-03, 20:52
ik en taouanza zijn deze boodschap al een paar dagen aan het verkondigen.. maar zelfs ZbaqZbaq heb em niet gezien :droef:

ZbaqZbaq
18-11-03, 20:54
dan is het toch goed dat ik m nog een keer plaats

Maslov
18-11-03, 20:57
Uit Irak worden ze ook verjaagd, wel te snappen dat ze daar verdwijnen

lennart
18-11-03, 20:57
er komt toch geen reactie op... tenzij jij natuurlijk even een kak-kerlak-ken opmerking maakt.

lennart
18-11-03, 20:59
Geplaatst door Maslov
Uit Irak worden ze ook verjaagd, wel te snappen dat ze daar verdwijnen

Eindelijk :duim:

Een moorddadige aanslag vergelijken met het moorddadige Israelische beleid.

Klasse... zo hoort het.

taouanza
18-11-03, 21:35
Geplaatst door lennart
Eindelijk :duim:

Een moorddadige aanslag vergelijken met het moorddadige Israelische beleid.

Klasse... zo hoort het.


Inderdaad!:moe:

Maslov
18-11-03, 22:18
Waarom zou het Rode Kruis in Irak niet moeten helpen zoals sommigen hier verkondigen middels het aanvuren van aanslagen tegen VN en Rode Kruis, maar moeten ze wel in Palestijnse gebieden helpen?

taouanza
18-11-03, 22:27
Geplaatst door Maslov
Waarom zou het Rode Kruis in Irak niet moeten helpen zoals sommigen hier verkondigen middels het aanvuren van aanslagen tegen VN en Rode Kruis, maar moeten ze wel in Palestijnse gebieden helpen?

Wat wil je nou zeggen?

freya
19-11-03, 08:30
Geplaatst door Maslov
Uit Irak worden ze ook verjaagd, wel te snappen dat ze daar verdwijnen

Pardon?


Nu zijn het ook de Palestijnen die het rode kruis wegjagen????

leer even opnieuw lezen :moe:

TonH
19-11-03, 08:38
Een paar dagen geleden was er nog een reportage op TV over. maar al sla je me dood weet ik niet meer op welke zender.

Conclusie daarin: door het enorme aantal Israëlische roadbloks en vooral door de volstrekte willekeur waarmee al of niet wordt doorgelaten is voedselhulp nauwlijks meer mogelijk. Een ritje van enkele kilometers duurt uiteindelijk zowat een halve dag.

Toen werd al gezegd dat dit zo niet lang meer vol te houden was. Dus niks Palestijnse aanslagen of dreigingen.

Simon
19-11-03, 08:42
Geplaatst door ZbaqZbaq

We behoren alleen noodhulp te bieden. We kunnen een programma niet voor altijd laten bestaan, zei Rode Kruis-woordvoerder Paul Fruh. Eeuwige noodhulp is niet de oplossing. De oplossing is om ze toe te staan een normaal leven te leiden en de militaire blokkades op te heffen.

Dat standpunt is wel wat voor te zeggen. Anders wordt het Rode Kruis een soort schaamlap voor het beleid van Israel. Maar het is wel een harde keuze.

Simon

Hay Jouhara
19-11-03, 09:50
Geplaatst door TonH
Een paar dagen geleden was er nog een reportage op TV over. maar al sla je me dood weet ik niet meer op welke zender.

Conclusie daarin: door het enorme aantal Israëlische roadbloks en vooral door de volstrekte willekeur waarmee al of niet wordt doorgelaten is voedselhulp nauwlijks meer mogelijk. Een ritje van enkele kilometers duurt uiteindelijk zowat een halve dag.

Toen werd al gezegd dat dit zo niet lang meer vol te houden was. Dus
niks Palestijnse aanslagen of dreigingen.

klopt heb ik ook gezien volgens mij was het op het netwerk de vrachtwagen chauffeur moedst eerst naar de hoofd kwartier van de VN bellen zodat hun contact opnamen met de leger leiding die verantwoordelijk was voor die check point omdat die soldaten de voedsel konvooi niet wouden laten passeren (mischien waren ze bang dat de hele vrachtwagen vol met zelfmoordenaars zat)
na een tijd mochten ze er gewoon voorbij wat weer eens een bewijs is voor de een van de vele treiter spelletje's van de leger ten aanzien van de palestijnen maar ja dat ze zo dom zouden zijn als er een camera bij zou zijn maar dat is wel te verwachten van dat soort personen zonder mede mens gevoelens