PDA

Bekijk Volledige Versie : Overstromingen in de Rif



Hakim99
19-11-03, 01:44
Overstromingen in de Rif

Door de aanhoudende regenval van de afgelopen dagen hebben grote gebieden van de provincies Al Hoceima en Nador te kampen met hevige overstromingen. De Marokkaanse televisiestations RTM en 2M melden dat er vele wegen in de Rif onbegaanbaar zijn geworden. Volgens verschillende bronnen in de steden Al Hoceima en Nador zijn er inmiddels de eerste doden en gewonden gemeld ten gevolge van de overstromingen, ook is er veel materiele schade. De elektriciteitsvoorzieningen van verschillende dorpen en steden haperen en de rioleringen raken verstopt. Het lijkt erop dat het gebied van de Nekor vallei (10 KM ten zuidoosten van Al Hoceima) en omstreken het zwaarst is getroffen.

Er is een informatienummer geopend door de autoriteiten: +212 31 71 17 17


Bron: www.syphax.nl
Meer details: www.syphax.nl

Mark
19-11-03, 08:55
Ik las op WSDB dat er in totaal al 700 slachtoffers zouden zijn gevallen?????

Sama
19-11-03, 09:32
Nu kan de koning laten zien dat hij er ook voor de Berbers is......

Hay Jouhara
19-11-03, 09:35
Geplaatst door Sama
Nu kan de koning laten zien dat hij er ook voor de Berbers is......


hmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm we zullen zien
Arabic dude

sienia
19-11-03, 09:37
Geplaatst door Sama
Nu kan de koning laten zien dat hij er ook voor de Berbers is......

Dat heeft ie al regelmatig laten zien door de Rif te bezoeken, iets wat zijn pa nooit deed.

Maar waar zeuren we over, alsof de bezoekers iets aan het bezoek van de amir el moemienien hebben.

Hay Jouhara
19-11-03, 09:54
Geplaatst door sienia
Dat heeft ie al regelmatig laten zien door de Rif te bezoeken, iets wat zijn pa nooit deed.

Maar waar zeuren we over, alsof de bezoekers iets aan het bezoek van de amir el moemienien hebben.

wat bedoel je met die laatste regel
op wie doel je hier amir el moemienien

Afrux
19-11-03, 10:24
Geplaatst door hay jouhara
wat bedoel je met die laatste regel
op wie doel je hier amir el moemienien

dat is nou het punt, terwijl alle wegen rond de hoofdsteden (nador en ALhoeceima) onbereikbaar zijn en veel schade verricht is, maar ook doden gevallen zijn.. Heb ik in geen marokkaans krant iets daarover gelezen tot nu toe.

Het is een zaak van de Imazighen, het is een nationale zaak, de centrale overheid moet hulp bieden, niet uit sympathie voor de Imazighen. Maar omdat het een nationale plicht is.

Wat betreft dat laten zien van Mohammed of wie dan ook aan Imazighen dat ze ook er zijn. Doe je niet door een bezoek of reactie na een ramp. Maar de Imazighen hun rechten te geven.

Erkenning van Tamazight en Imazighen om te beginnen en hun ontnomen rechten terug te geven. Dit protest is op d ejuiste weg nu, maar ze kunnen ook niet anders. De Amazigh beweging wordt met de dag groter en durft (in tegen stelling tot 10 jaar geleden, nu mensne niet meer zomaar spoorloos kunen verdwijen) wel haar mond open te doen.

sienia
19-11-03, 10:31
Geplaatst door hay jouhara
wat bedoel je met die laatste regel
op wie doel je hier amir el moemienien
Om met je tweede vraag te beginnen, ik doel op onze aller M6, ons staatshoofd, hij die samen met zijn voorgangers zich de title van amir el moemienien hebben toegeeigend.

Om met je eerste vraag te sluiten, belangrijker is het om de hulpverlening op gang te brengen ipv de discussie te starten of Mo zijn gezicht moeten laten zien.

Afrux
19-11-03, 10:35
siniea:

Om met je tweede antwoord te beginnen die ter afsluiting was...

Je hebt volkomen gelijk.

Hay Jouhara
19-11-03, 10:46
jullie hebben gelijk deze keer dan er moet natuurlijk zo snel mogelijk hulp worden aangeboden aan de getroffen mensen ongacht of ze Arabier of Berber zijn maar dat hulp zo traag op gang komt heeft denk ik niet veel te maken met het feit dat het in berber gebied is gebeurt maar meer in het feit dat alles in Marokko zo traag op gang komt ongeacht Berber of Arabier ze maken zich er allemaal schuldig aan corruptie en dat soort zaken ieder een die regelmatig in Marokko komt weet wel hoe dat gaat

supersaiyan3
19-11-03, 11:10
Geplaatst door sienia

Maar waar zeuren we over, alsof de bezoekers iets aan het bezoek van de amir el moemienien hebben.


Amir el moeminien??!!! Je maakt zeker een grap

Afrux
19-11-03, 12:05
kunnen we vanuit Nederland niets organiseren???

Hay Jouhara
19-11-03, 12:14
Geplaatst door Afrux
kunnen we vanuit Nederland niets organiseren???

ik zou zeggen begin in je eigen omgeving en kijk wat het oplevert want iedereen kan zijn medeleven in woorden uitdrukken finacieel is meestal een minder populair item

Sama
19-11-03, 12:37
Geplaatst door hay jouhara
ik zou zeggen begin in je eigen omgeving en kijk wat het oplevert want iedereen kan zijn medeleven in woorden uitdrukken finacieel is meestal een minder populair item

Dat komt omdat mensen bang zijn dat het geld niet op de juiste plaasten terecht komt, wat meestal ook niet het geval is. Corruptie.............

Afrux
19-11-03, 12:39
Geplaatst door hay jouhara
ik zou zeggen begin in je eigen omgeving en kijk wat het oplevert want iedereen kan zijn medeleven in woorden uitdrukken finacieel is meestal een minder populair item

Ik moet je eerlijk zeggen we hadden het gisteren thuis hierover. Gellukig is niemand in onze naast omgeving getroffen. Maar we hebebn wel besloten om aan het einde van ramadam met hele gezin een bedrag te verzamelen (niet alleen refdath maar ook iets bijdoen) en over te sturen aan de buren in Nador. De rest van de familie woont elders, daar we niet uit Nador komen.

Misschien moeten alle Marokkanen hun Refdath (je weet wel dat bedrag dat je moet geven na Ramadan per hoofd van elk gezin ongeveer 5 euro) allemaal daar naartoe sturen.

Even rekenen 5 x 300.000 = 1,5 miljoen. kom je aardig mee.

ZbaqZbaq
19-11-03, 12:43
Geplaatst door Afrux
kunnen we vanuit Nederland niets organiseren???

Marokkanen en organiseren in 1 zin ....woahahahahaha

Hay Jouhara
19-11-03, 14:32
Geplaatst door ZbaqZbaq
Marokkanen en organiseren in 1 zin ....woahahahahaha

ik moet toe geven dat dat meestal verkeert gaat op kleine schaal moet het nog wel kunnen maar iets op een grote schaal organiseren hmmm daar zet ik maar een ? bij en wat afrux zij over 5 eurp p.p voor de slachtoffers open maar een giro rekening je weet wel van de soort van stort het op girorekening 555 en kijk hoeveel het opbrengt veel succes

Afrux
19-11-03, 14:59
Officiële bronnen:

- Reddingsactie van twee mensen die in de rivier Nukur vast zaten kwam pas na een lokale opstand van mensen. Een helikopter uit Fes werd ingezet bij de reddingsactie, terwijl de naburige Militaire kazerne in Lhusima niet in actie kwam.

- Twee doden in Serwan.

- Al drie dagen geen water en stroom in lhusima.

- Veel schade in het Buâema gebergte tussen is Kassitta en Immezouren.

- In Ayt buyefrah is veel schade ontstaan. In afwachting van officiële cijfers.

- Tot nu toen zijn twee doden bekend gemaakt en vijf als vermisten opgegeven in lhusima. Een huis in Lhusima is totaal ingestort.


- Er is geen begane weg meer naar lhusima omdat een belangrijke brug bij tsawent n buâerma is ingestort.

- Meeste schade tot nu toe is bij ighzar n ghis, azghar en de omgeving van lhusima

- Vele wegen zijn onbegaanbaar

- Alarmnummer: 00212-31 71 17 17


www.tawiza.nl

Royce
19-11-03, 15:15
Is er ook wat ernstigs gebeurd in Arabische steden?

Mark
19-11-03, 15:20
Geplaatst door Royce
Is er ook wat ernstigs gebeurd in Arabische steden?

Ja, vorige week ging een bom af in Ryad. Maak je geen zorgen er zijn bijna geen blanken omgekomen :duim:

et_2000nl
19-11-03, 15:32
Geplaatst door Sama
Nu kan de koning laten zien dat hij er ook voor de Berbers is......

Ik hoop het....

ET

et_2000nl
19-11-03, 15:35
Geplaatst door ZbaqZbaq
Marokkanen en organiseren in 1 zin ....woahahahahaha

Hij is leuk ZZ.... :haha:

Royce
19-11-03, 15:36
Geplaatst door Mark
Ja, vorige week ging een bom af in Ryad. Maak je geen zorgen er zijn bijna geen blanken omgekomen :duim:


Maar de overstroomde gebieden zijn allen berbers niet waar? Gelukkig.

Mark
19-11-03, 15:38
Geplaatst door Royce
Maar de overstroomde gebieden zijn allen berbers niet waar? Gelukkig.

Ja, geen slachtoffers dus.

Royce
19-11-03, 15:40
Geplaatst door Mark
Ja, geen slachtoffers dus.

Neuh Idd. T zijn maar `n stelletje ongelovige-spijkerschrifthanterende-zonaanbiddende-kwijlende-boeren.

Afrux
19-11-03, 15:56
Een beetje medeleven voor de slachtoffers is op op zijn plaats.

Je mag best wel grapjes maken, maar dan moeten ze op z'n minst een beetje leuk zijn.

Al Sawt
19-11-03, 18:23
Hey Royce,

Zoiets is niet echt gepast.

Blade20
19-11-03, 18:26
Ik wens de mensen in de Rif veel sterkte.

Een overstroming is behoorlijk rot, en al helemaal als het een grote is.
Hier blijft het water geluukig redelijk stilstaan, zonder al te veel snelstromend water. Ik heb me in ieder geval ingesteld om aan dit soorrt berichten te wennen, ik verwacht dat het aantal overstromingen geizen de omstandigheden zullen gaan toenemen.

Sama
20-11-03, 09:35
Geplaatst door Royce
Neuh Idd. T zijn maar `n stelletje ongelovige-spijkerschrifthanterende-zonaanbiddende-kwijlende-boeren.

Ten eerste is dit gewoon ongepast, punt.

Ten tweede, als je toch niet het fatsoen hebt je medeleven te tonen en besluit om er grappen over te maken.........zorg dan op z'n minst dat ze ook goed zijn............... :moe:

Ten derde, wie was er zooo dronken jou tot moderator te maken?

sienia
20-11-03, 09:37
Al3arbi, je hebt het mis:

Doden door noodweer in Marokko

TAZA - Overstromingen als gevolg van noodweer hebben in Marokko ten
minste vijf levens geëist. In de noordoostelijke regio Nador worden
ook nog eens vijf mensen vermist. De autoriteiten houden hevige
regenval op maandag en dinsdag verantwoordelijk voor de wateroverlast,
meldden ze woensdag.

Volgens de Marokkaanse weerkundige dienst viel er op bepaalde plaatsen
in twaalf uur tijd meer dan 100 millimeter regen. Het wassende water
heeft delen van de regio Béni Boufrah (wat nou ayt, zijn allemaal Arabisch daar, net als BENI Gmil van de buitenwereld afgesloten.
Voorraden kunnen alleen met helikopters naar het getroffen gebied
worden overgebracht.


Ik heb familie in Beni Boufrah.

Afrux
20-11-03, 09:55
Geplaatst door sienia
Al3arbi, je hebt het mis:

Doden door noodweer in Marokko

TAZA - Overstromingen als gevolg van noodweer hebben in Marokko ten
minste vijf levens geëist. In de noordoostelijke regio Nador worden
ook nog eens vijf mensen vermist. De autoriteiten houden hevige
regenval op maandag en dinsdag verantwoordelijk voor de wateroverlast,
meldden ze woensdag.

Volgens de Marokkaanse weerkundige dienst viel er op bepaalde plaatsen
in twaalf uur tijd meer dan 100 millimeter regen. Het wassende water
heeft delen van de regio Béni Boufrah (wat nou ayt, zijn allemaal Arabisch daar, net als BENI Gmil van de buitenwereld afgesloten.
Voorraden kunnen alleen met helikopters naar het getroffen gebied
worden overgebracht.


Ik heb familie in Beni Boufrah.

Jij spreekt zeker twee woordjes Ddarija (ddarija is trouwens geen ARbisch dat je het weet).
Wie zijn roots ontkent heeft geen roots: zegt een Arabisch spreekwoord.

Nog Maals 98% van de marokkanen is qua ras een Amazigh. Voel je je superieurder omdat je denkt dat je een ARabier bent. In ieder geval, ik kan je zeker vertellen dat wanneer je in een echte Arabisch land komt zult zien dat je het niet bent en als je het gata vertellen, dan gaan ze jouw uitlachen.

sienia
20-11-03, 10:01
Geplaatst door Afrux
Jij spreekt zeker twee woordjes Ddarija (ddarija is trouwens geen ARbisch dat je het weet).
Wie zijn roots ontkent heeft geen roots: zegt een Arabisch spreekwoord.

Nog Maals 98% van de marokkanen is qua ras een Amazigh. Voel je je superieurder omdat je denkt dat je een ARabier bent. In ieder geval, ik kan je zeker vertellen dat wanneer je in een echte Arabisch land komt zult zien dat je het niet bent en als je het gata vertellen, dan gaan ze jouw uitlachen.
Je vertelt me niks nieuws, ik reageerde op de misselijke postings van al3arbi.
Ik voel me niet superieur, dat maak je er zelf van, de rest is nog dommer om op in te gaan.

Royce
20-11-03, 10:35
Zeikerds. God zeg. Moge Jullie allen verdrinken en weer boven komen.


Sienia, je hebt gelijk. Sma7li.

sienia
20-11-03, 10:38
Geplaatst door Royce
Zeikerds. God zeg. Moge Jullie allen verdrinken en weer boven komen.


Sienia, je hebt gelijk. Sma7li.
Lah ie same7.

Zwarte Schaap
20-11-03, 12:24
Geplaatst door sienia
Al3arbi, je hebt het mis:
in twaalf uur tijd meer dan 100 millimeter regen. Het wassende water
heeft delen van de regio Béni Boufrah (wat nou ayt, zijn allemaal Arabisch daar, net als BENI Gmil van de buitenwereld afgesloten.
Voorraden kunnen alleen met helikopters naar het getroffen gebied
worden overgebracht.

Ik heb familie in Beni Boufrah.

In Bni Boufrah ging ik als kind altijd met mijn opa naar de donderdagmarkt. Ik kreeg dan een dirham als zakgeld waarmee ik dan plastic zakjes kocht en die ik dan doorverkocht aan mensen die fruit(druiven) en groente kochten. Daar heb ik dus mijn eerste geld verdiend. Ik kon dan trots naar mijn mama gaan met een zak snoep voor haar en voor mij. Mijn lievelingshond is daar trouwens door de Gendarmerie doodgeschoten. Ook mijn eerste prik heb ik daar gekregen. Ik kan me nog herrineren dat de rivier waar Bni Boufrah aan ligt wel eens overstroomde. Bni boufrah ligt eigenlijk in het stroomgebied van de rivier.

Verder kan ik je garanderen dat de mensen die daar wonen allemaal Imazighen zijn. Ze zijn wel vaak dubbeltalig omdat er veel jbala uit de omgeving van Tarquist daar ook naar de markt gaan. Bni boufrah is min of meer een grensgebied tussen de Rif en de Jbala. Jbala zijn gewoon Imazighen alleen de Jbala gebruiken het darijza als voertaal.

sienia
20-11-03, 12:49
Geplaatst door Zwarte Schaap
In Bni Boufrah ging ik als kind altijd met mijn opa naar de donderdagmarkt. Ik kreeg dan een dirham als zakgeld waarmee ik dan plastic zakjes kocht en die ik dan doorverkocht aan mensen die fruit(druiven) en groente kochten. Daar heb ik dus mijn eerste geld verdiend. Ik kon dan trots naar mijn mama gaan met een zak snoep voor haar en voor mij. Mijn lievelingshond is daar trouwens door de Gendarmerie doodgeschoten. Ook mijn eerste prik heb ik daar gekregen. Ik kan me nog herrineren dat de rivier waar Bni Boufrah aan ligt wel eens overstroomde. Bni boufrah ligt eigenlijk in het stroomgebied van de rivier.

Verder kan ik je garanderen dat de mensen die daar wonen allemaal Imazighen zijn. Ze zijn wel vaak dubbeltalig omdat er veel jbala uit de omgeving van Tarquist daar ook naar de markt gaan. Bni boufrah is min of meer een grensgebied tussen de Rif en de Jbala. Jbala zijn gewoon Imazighen alleen de Jbala gebruiken het darijza als voertaal.

Ik ga niet ontkennen cat in principe het grootste gedeelte van de Marokkaanse inwoners gewoon afstamt van de oorspronkelijke bewoners. Daarnaast heb ik wel eens gelezen dat Arabieren zich in de Rif hebben gevestigd. Het zal zich allemaal wel vermengd hebben en de Verarabisering heeft daar een schepje bovenop gedaan.
Het is niet dat ik dolgraag Arabier wil zijn of pertinent geen Berber. Hetgeen wat wij als Arabier hebben bestempelt of jbella zijn mensen met over het algemeen een andere voertaal en een overwegend andere cultuur dan de Amazigh. Dat geldt trouwens ook voor Beni Boufrah en Beni Gmil, althans wat ik er van gezien en gehoord heb, ik mocht namelijk nooit naar de markt, wat nou meisjes naar de markt!
Is tegenwoordig wel anders.