PDA

Bekijk Volledige Versie : Gevolgen stigmatisering: Werkgevers moeten Marokkanen niet.



Zwarte Schaap
19-11-03, 08:28
Werkgevers moeten Marokkanen niet

van onze redactie economie

DEN HAAG - De slechte naam van Marokkanen maakt het voor deze groep allochtonen moeilijker een baan te vinden. Werkgevers blijken huiverig om Marokkanen in dienst te nemen. De reden is vaak angst voor spanningen op de werkvloer, onder andere over religieuze zaken, zegt het Landelijk Bureau ter bestrijding van Rassendiscriminatie (LBR). Vakbond FNV constateert een andere ,,cultuur'' ten opzichte van Marokkanen en Antillianen.

Volgens vice-voorzitter Mieke Janssen van het LBR blijft de publieke discussie over met name allochtone probleemjongeren voor de 'gewone' Marokkaan niet zonder gevolgen.

,,Het is moeilijker als je van Marokkaanse afkomst bent om een baan te vinden'', zegt Janssen. ,,Werkgevers zijn bang voor spanningen op de werkvloer, om allerlei mogelijke redenen. Dan kun je bijvoorbeeld denken aan racisme tussen werknemers onderling en spanningen rondom godsdienst.''

Volgens Janssen blijkt ook uit onderzoek van de internationale arbeidsorganisatie ILO dat werkgevers minder vaak mensen met een Marokkaanse achtergrond in dienst nemen. Als ze een Marokkaans lijkende naam onder een sollicitatiebrief zien staan of een telefoongesprek hebben met iemand van Marokkaanse komaf, volgt vaker een afwijzing van de sollicitant.

De constatering van het LBR wordt gesteund door cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (Allochtonen in Nederland 2002) en de rapportage over 2001 van de zogeheten Wet Samen (Wet Stimulering Arbeidsdeelname Minderheden). De cijfers zijn opgenomen in het boekje Op weg naar een werkvloer zonder racisme, dat de vakcentrale FNV en het LBR gisteren gezamelijk in Den Haag presenteerden.

Uit de gegevens blijkt dat met name Marokkanen achterblijven op de arbeidsmarkt, ook na de sterk toegenomen arbeidsparticipatie onder allochtonen in het algemeen als gevolg van de economische bloei van eind jaren negentig: ,,In 1995 was nog een op de vier etnische minderheden werkloos, in 2001 was dit afgenomen tot een op de tien. Marokkanen waren in 2001 ongeveer drie keer zo vaak werkloos als autochtonen. Turken, Surinamers, Antillianen en Arubanen waren dat ruim twee keer zo vaak.''

Volgens vice-voorzitter Kitty Roozemond van de FNV treffen de huidige economische omstandigheden alle allochtonen. ,,Ze zijn moeizaam ingestroomd op de arbeidsmarkt en vliegen er nu als eerste weer uit.'' Ook Roozemond wees op de positie van Marokkanen én die van Antillianen. ,,Er is een cultuur ontstaan waarin het lijkt of Marokkanen en Antillianen geen goed meer kunnen doen.''

Niet bekend

MKB Nederland komt het beeld dat de FNV en het LBR schetsen, niet bekend voor. Of werkgevers Marokkanen vaker afwijzen, weet de branche-organisatie voor het midden- en kleinbedrijf niet.

MKB Nederland was de afgelopen jaren een van de drijvende krachten achter een project dat tienduizenden allochtonen aan het werk hielp. ,,Daarbij bleek niet dat Marokkanen moeilijker bemiddelbaar waren'', aldus woordvoerder Rielen van der Hoek.

Uit recent evaluatie-onderzoek door het NIPO blijkt volgens haar bovendien niet dat de minderheden die via het project aan een baan zijn geholpen nu weer massaal worden ontslagen.

Volgens de FNV en het LBR neemt racisme op de werkvloer toe, zowel bij grote als bij kleine bedrijven. ,,Het lijkt geen incident meer te zijn, maar begint structurele vormen aan te nemen.'' De organisaties wijzen op een toenemend aantal klachten bij de anti-discriminatiebureaus en de Commissie Gelijke Behandeling.

Met het genoemde boekje willen FNV en LBR bijdragen aan het terugdringen van racisme op het werk. Zo moeten bedrijven veel actiever aan de slag met de naleving van gedragscodes, een (onafhankelijke, externe) vertrouwenspersoon aanstellen, investeren in 'intercultureel management' en meer doen aan racisme-preventie in plaats van ingrijpen als het kwaad al is geschied.

Volgens Roozemond belijden veel werkgevers wel met de mond dat ze het belangrijk vinden dat hun organisatie racisme-vrij is, maar doen zij vervolgens niets. ,,In de bedrijfsvoering krijgt het geen prioriteit.''


Bron: Nederlands Dagblad 19/11/03

Mark
19-11-03, 08:35
Wat vreemd, ik had onlangs cijfers gezien waaruit zou blijken dat Marokkanen de laagste werkeloosheidspercentages zouden hebben van de allochtonen.

Ik denk wel dat er een kern van waarheid in zit, mensen volgen altijd de weg van de minste weerstand. Als zij denken dat ze spanningen op de werkvloer oproepen dan huren ze iemand anders in (zeker nu er geen tekort meer is aan mensen).

Wizdom
19-11-03, 08:37
Dat is ook de bedoeling... Onderdrukken, achter stellen en de mond snoeren.... Tweedracht zaaien... ( denk aan de zogenaamde Allochtone Moslim Vrouwen Emancipatie, maar dan zonder hoofddoek wel te verstaan.... Hoe zit het met de Allochtone Man Emancipatie.... )

Hoe zit het met de Autochtone Vrouw Emancipatie en de kinderopvang.... of houdt de Autochtone Vrouw Emancipatie daar op waar geld een rol gaat spelen...

Zolang het geld oplevert en de gezinnen uiteen schuren vanwege de enorme druk op gezinnen is emancipatie een geliefd onderwerp... Echter wanneer het geld kost heeft de Geus het over "geen kosteloze kinderopvang....." alsof een maand salaris een alternatief is voor het werken van de vrouw.... Hard werken van de vrouw om vervolgens dit geld in de pot van "opvang" te stoppen...

Ik begrijp het, de Geus wil gewoon economische groei en "werk verschaffing" ten koste van het gezinsleven...

observer
19-11-03, 08:44
nu moet ik zeggen dat als het om marokkanen gaat de score in mijn (zakelijke) omgeving 50/50 is

in de helft van de gevallen is er wel een probleem

en aangezien er dan meestal wel iemand rascisme roept kan je wel nagaan dat er genoeg zakenrelaties zijn die het zekere voor het onzekere nemen

genoeg anderen tenslotte

het is echt niet zomaar stigmatisering

Maslov
19-11-03, 08:46
De slechte naam van Marokkanen maakt het voor deze groep allochtonen moeilijker een baan te vinden. Werkgevers blijken huiverig om Marokkanen in dienst te nemen. De reden is vaak angst voor spanningen op de werkvloer, onder andere over religieuze zaken

Stel dat dit waar is.

Als werkgevers veel van dit soort forums leest, dan kan ik ze niet ongelijk geven.

Als hier iets eruit springt, is het wel het fanatisme dat uit sommige priksels spreekt.
Dan kun je wel zeggen "het er maar een paar", maar het zijn wel die priksels die vaak om aandacht schreeuwen.
Die de heftigste reakties oproepen.

Krijg je dat op de werkvloer, dan is het leed niet te overzien.

Dus is het misschien toch de boemerang die terugslaat, en dat wordt vaak bedoeld met 'je moet als Marokkaan je niet inlaten met dat fanatisme, je moet afstand nemen van dit soort lieden'.
Maar als dat gezegd wordt, dan wordt er gezegd "dat is discriminatie, laat ons onze cultuur".

Ik heb gezegd STEL ALS DIT WAAR IS!

Maslov
19-11-03, 09:12
Voordat nu de schuld weer komt te liggen bij de werkgevers.

Kun jij, Zwart Schaap, die werkgevers niet begrijpen?
Ligt de schuld niet bij het fanatisme t.a.v. cultuur en religie van die fanaten?
Ligt het niet aan die mensen die zo voor segregatie zijn?
Ligt het niet als mensen als jijzelf, Zbaqzbaq/Nabil Marmouch, Hudhaifa, SadeeQ, Saheed, Wizdom en Taouanza?
Victory is weer een ander geval, maar ja echt aparten moeten er ook zijn :haha:

taouanza
19-11-03, 09:16
Geplaatst door Maslov
Stel dat dit waar is.

Als werkgevers veel van dit soort forums leest, dan kan ik ze niet ongelijk geven.

Als hier iets eruit springt, is het wel het fanatisme dat uit sommige priksels spreekt.
Dan kun je wel zeggen "het er maar een paar", maar het zijn wel die priksels die vaak om aandacht schreeuwen.
Die de heftigste reakties oproepen.

Krijg je dat op de werkvloer, dan is het leed niet te overzien.

Dus is het misschien toch de boemerang die terugslaat, en dat wordt vaak bedoeld met 'je moet als Marokkaan je niet inlaten met dat fanatisme, je moet afstand nemen van dit soort lieden'.
Maar als dat gezegd wordt, dan wordt er gezegd "dat is discriminatie, laat ons onze cultuur".

Ik heb gezegd STEL ALS DIT WAAR IS!


Jij zit hier gewoon discriminatie goed te praten!!
En doe geen moeite hier kan je echt niet uitl.....!

taouanza
19-11-03, 09:17
Geplaatst door Maslov
Voordat nu de schuld weer komt te liggen bij de werkgevers.

Kun jij, Zwart Schaap, die werkgevers niet begrijpen?
Ligt de schuld niet bij het fanatisme t.a.v. cultuur en religie van die fanaten?
Ligt het niet aan die mensen die zo voor segregatie zijn?
Ligt het niet als mensen als jijzelf, Zbaqzbaq/Nabil Marmouch, Hudhaifa, SadeeQ, Saheed, Wizdom en Taouanza?
Victory is weer een ander geval, maar ja echt aparten moeten er ook zijn :haha:


Shows how much you know, idiot!:rolleyes:

Maslov
19-11-03, 09:19
Touanza, ik heb duidelijk gesteld "stel dat dit zo is".

Stel dat dit waar zou zijn, dan praat ik geen discriminatie goed, maar kan ik werkgevers invoelen die niet willen dat hun bedrijf kapot gaat aan ruzie's onder personeel.

Maslov
19-11-03, 09:23
Shows how much you know, idiot!

OK, t'is jouw feestje :wink:

Ik heb er geen last van, maar de Marokkanen wel.
Ik draag alleen maar aan: " denk daar eens aan".

Het gaat er niet om wat ik allemaal weet, maar wat werkgevers lezen her en der, en die werkgevers gebruiken ook internet hoor! :wink:

papol
19-11-03, 09:30
Geplaatst door taouanza
Jij zit hier gewoon discriminatie goed te praten!!
En doe geen moeite hier kan je echt niet uitl.....!

En dat is één van die drijfveren, hoe harder je roept, hoe meer je gaat krijgen.
Remember, "Peter en de wolf"

Gr.P

taouanza
19-11-03, 09:32
Geplaatst door papol
En dat is één van die drijfveren, hoe harder je roept, hoe meer je gaat krijgen.
Remember, "Peter en de wolf"

Gr.P


:moe:

Dit artikel gaat over discriminatie.

Maslov
19-11-03, 09:33
Zwart Schaap,

Wil je zelf ook nog eens reageren?

papol
19-11-03, 09:37
Geplaatst door taouanza
:moe:

Dit artikel gaat over discriminatie .


En daar ga je weer in de fout! Ik zei toch, niet zo hard gillen.

Werkgevers moeten Marokkanen niet.


Gr.P

Maslov
19-11-03, 09:39
Niet om discriminatie Taouanza.

Om pragmatisch denken van Werkgevers, die hart hebben voor hun bedrijf, en daar geen of zo weinig mogelijk herrie willen.

taouanza
19-11-03, 09:40
Geplaatst door papol
En daar ga je weer in de fout! Ik zei toch, niet zo hard gillen.

Werkgevers moeten Marokkanen niet.


Gr.P


Je denkt laat ik eens lollig wezen?
try again.

taouanza
19-11-03, 09:41
Geplaatst door Maslov
Niet om discriminatie Taouanza.

Om pragmatisch denken van Werkgevers, die hart hebben voor hun bedrijf, en daar geen of zo weinig mogelijk herrie willen.








:kotsen2:

Maslov
19-11-03, 09:41
Taouanza,

Ik heb nog geen inhoudelijke reakties op mijn eerste "stel dat" gezien.

Zagora
19-11-03, 09:50
Een Joego die ik ken en die als intercedent werkt bij een uitzendbureau vertelde mij dat Marokkanen inderdaad moeilijker aan de slag kunnen omdat werkgevers door allerlei negatieve ervaringen huiverig zijn om ze aan te nemen.

taouanza
19-11-03, 09:51
Geplaatst door Maslov
Taouanza,

Ik heb nog geen inhoudelijke reakties op mijn eerste "stel dat" gezien.


stel dat het waar is dat doen ze dat met goede reden.daar heb ik juist op gereageerd.

papol
19-11-03, 09:57
stel dat het waar is dat doen ze dat met goede reden.

:duim:


Gr.P

sienia
19-11-03, 09:59
Geplaatst door Zagora
Een Joego die ik ken en die als intercedent werkt bij een uitzendbureau vertelde mij dat Marokkanen inderdaad moeilijker aan de slag kunnen omdat werkgevers door allerlei negatieve ervaringen huiverig zijn om ze aan te nemen.

Ik ken een Marokkaanse variant die beweert dat ondanks het ruimere aanbod, men nog steeds naar de kwaliteiten blijft kijken.

Mijn manager is zich onlangs voor de islam gaan interesseren (okeej, doet een management cursus dus hij moet) en komt nu met vragen als ´meid, jij moet toch ook 5 keer per dag bidden? Moeten we daar wat voor organiseren?´

Zijn woorden (rasechte Fries):´Wat een verkeerd beeld van de islam leeft er toch onder de Nederlanders´.

Zagora
19-11-03, 10:00
Geplaatst door sienia
Ik ken een Marokkaanse variant die beweert dat ondanks het ruimere aanbod, men nog steeds naar de kwaliteiten blijft kijken.

Mijn manager is zich onlangs voor de islam gaan interesseren (okeej, doet een management cursus dus hij moet) en komt nu met vragen als ´meid, jij moet toch ook 5 keer per dag bidden? Moeten we daar wat voor organiseren?´

Zijn woorden (rasechte Fries):´Wat een verkeerd beeld van de islam leeft er toch onder de Nederlanders´.

En wat een verkeerd beeld van de islam leeft er toch onder de Marokkanen.

taouanza
19-11-03, 10:01
Geplaatst door sienia
Ik ken een Marokkaanse variant die beweert dat ondanks het ruimere aanbod, men nog steeds naar de kwaliteiten blijft kijken.

Mijn manager is zich onlangs voor de islam gaan interesseren (okeej, doet een management cursus dus hij moet) en komt nu met vragen als ´meid, jij moet toch ook 5 keer per dag bidden? Moeten we daar wat voor organiseren?´

Zijn woorden (rasechte Fries):´Wat een verkeerd beeld van de islam leeft er toch onder de Nederlanders´.


Heb je mijn onderschrift gelezen Sienia?
Ik ben een fundie:cool:

Maslov
19-11-03, 10:03
Touanza,

Maar niet inhoudelijk gereageerd, alleen gezegd dat het verkeerd was.

Waarom niet reageren op het boemerang effect?

jaja
19-11-03, 10:05
Geplaatst door Zagora
En wat een verkeerd beeld van de islam leeft er toch onder de Marokkanen. Toch blijkt uit de cijfers van het CBS niet dat er een verslechtering heeft plaatst gevonden in de positie van de allochtonen op de arbeidsmarkt

uit CBS persbericht PA03-709
18 november 2003

"In 2002 was de werkloosheid onder niet-westerse allochtonen ongeveer drie keer zo hoog als die onder autochtonen, namelijk 10 tegenover 3 procent. Onder invloed van de verslechterde economische situatie steeg de werkloosheid van 2001 op 2002 zowel onder autochtonen als onder niet-westerse allochtonen. Het stijgingstempo was voor beide groepen ongeveer even groot. De economische terugval heeft het verschil tussen autochtonen en niet-westerse allochtonen qua werkloosheid in 2002 dus niet gewijzigd."

http://www.cbs.nl/nl/publicaties/persberichten/2003/pb03n709.txt

Zagora
19-11-03, 10:07
Geplaatst door jaja
Toch blijkt uit de cijfers van het CBS niet dat er een verslechtering heeft plaatst gevonden in de positie van de allochtonen op de arbeidsmarkt

uit CBS persbericht PA03-709
18 november 2003

"In 2002 was de werkloosheid onder niet-westerse allochtonen ongeveer drie keer zo hoog als die onder autochtonen, namelijk 10 tegenover 3 procent. Onder invloed van de verslechterde economische situatie steeg de werkloosheid van 2001 op 2002 zowel onder autochtonen als onder niet-westerse allochtonen. Het stijgingstempo was voor beide groepen ongeveer even groot. De economische terugval heeft het verschil tussen autochtonen en niet-westerse allochtonen qua werkloosheid in 2002 dus niet gewijzigd."

http://www.cbs.nl/nl/publicaties/persberichten/2003/pb03n709.txt


tsja... al die onderzoeksrapporten!


De constatering van het LBR wordt gesteund door cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (Allochtonen in Nederland 2002) en de rapportage over 2001 van de zogeheten Wet Samen (Wet Stimulering Arbeidsdeelname Minderheden). De cijfers zijn opgenomen in het boekje Op weg naar een werkvloer zonder racisme, dat de vakcentrale FNV en het LBR gisteren gezamelijk in Den Haag presenteerden.

sienia
19-11-03, 10:09
Geplaatst door Zagora
En wat een verkeerd beeld van de islam leeft er toch onder de Marokkanen.
Iig een stuk realistischer.

Taouanza, how sad.

taouanza
19-11-03, 10:10
Geplaatst door Maslov
Touanza,

Maar niet inhoudelijk gereageerd, alleen gezegd dat het verkeerd was.

Waarom niet reageren op het boemerang effect?

Je doet of alles wat je schrijft zo belangrijk en zo'n diepgang heeft.
Wat ik van je mening vind dat kan je wel vinden in mijn onderschrift, ja.

Ik vind het namelijk dom en dat heb ik ook gezegd trouwens.

Thats it! meer kan ik er niet van maken.

Je moet hier overal op reageren anders gaan ze maar der vanuit dat ze gelijk hebben.
Maar jij maakt het veel erger ik antwoordt, het bevalt je niet en wil net zolang gaan zeuren tot je te horen krijgt wat je wil horen.



NO CAN DO!!!

Mark
19-11-03, 10:12
Geplaatst door taouanza
Heb je mijn onderschrift gelezen Sienia?
Ik ben een fundie:cool:

Fundi EN Topicverkrachter..... Je hebt Yehi al doen vergeten....

Zagora
19-11-03, 10:13
Geplaatst door sienia
Iig een stuk realistischer.



Daar kunnen we nog over discussieren.

taouanza
19-11-03, 10:16
Geplaatst door Mark
Fundi EN Topicverkrachter..... Je hebt Yehi al doen vergeten....


Ik zal Yehi nooit vergeten.:zozo:

ZbaqZbaq
19-11-03, 10:27
Geplaatst door Mark
Wat vreemd, ik had onlangs cijfers gezien waaruit zou blijken dat Marokkanen de laagste werkeloosheidspercentages zouden hebben van de allochtonen.


inderdaad..... :wat?!: .....

'k ga eens op onderzoek uit

Zeepaardje
19-11-03, 10:32
Ik moet toch een beetje grinniken over al die protesten.

Toen pakweg 50 jaar geleden de vrouwen werden gediscrimmineerd, zijn ze er ook uitgekomen.

Niet zo zeuren dames en heren, mouwen opstropen en aanpakken!!!

Wie belet jullie om eigen ondernemingen te starten en zodoende zélf banen te scheppen??? Nee, de zwarte piet bij de nederlanders neerleggen is makkelijker. Hou toch eens op!!!



Nog ff een aardigheidje: hoeveel van de marocs hier vinden dat vrouwen thuis horen te zitten? En hoeveel daarvan beseffen dat zij daarmee OOK discrimmineren?

Niet mokken, ga wokken!

Zagora
19-11-03, 10:33
Geplaatst door Zeepaardje
Ik moet toch een beetje grinniken over al die protesten.

Toen pakweg 50 jaar geleden de vrouwen werden gediscrimmineerd, zijn ze er ook uitgekomen.

Niet zo zeuren dames en heren, mouwen opstropen en aanpakken!!!

Wie belet jullie om eigen ondernemingen te starten en zodoende zélf banen te scheppen??? Nee, de zwarte piet bij de nederlanders neerleggen is makkelijker. Hou toch eens op!!!



Nog ff een aardigheidje: hoeveel van de marocs hier vinden dat vrouwen thuis horen te zitten? En hoeveel daarvan beseffen dat zij daarmee OOK discrimmineren?

Niet mokken, ga wokken!

Als jij mijn vrouw was zou ik je ook thuis laten.

ZbaqZbaq
19-11-03, 10:35
Geplaatst door Zeepaardje

Nog ff een aardigheidje: hoeveel van de marocs hier vinden dat vrouwen thuis horen te zitten?


uhhh...ik niet

mag ik nu wel mokken ? :p

sienia
19-11-03, 10:38
Geplaatst door Zeepaardje
Ik moet toch een beetje grinniken over al die protesten.





Geplaatst door Zeepaardje
Wie belet jullie om eigen ondernemingen te starten en zodoende zélf banen te scheppen??? Nee, de zwarte piet bij de nederlanders neerleggen is makkelijker. Hou toch eens op!!!


Ja echt hie-la-rie-sh!

Integratie?

jaja
19-11-03, 10:46
Geplaatst door Zagora
tsja... al die onderzoeksrapporten!


De constatering van het LBR wordt gesteund door cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (Allochtonen in Nederland 2002) en de rapportage over 2001 van de zogeheten Wet Samen (Wet Stimulering Arbeidsdeelname Minderheden). De cijfers zijn opgenomen in het boekje Op weg naar een werkvloer zonder racisme, dat de vakcentrale FNV en het LBR gisteren gezamelijk in Den Haag presenteerden. dat persbericht hoort bij "Allochtonen in Nederland 2003".

http://www.cbs.nl/nl/publicaties/publicaties/maatschappij/bevolking/b-52/allochtonen-nederland-03.pdf

werkgelegenheid (p. 73-80)

Enkele citaten uit het rapport:

"Niet-westerse allochtonen behoren minder vaak tot de werkzame beroepsbevolking 1) dan westerse allochtonen en autochtonen. In 2002 had de helft van de niet-westerse allochtonen werk voor ten minste twaalf uur per week. Tussen de groepen niet-westerse allochtonen waren er onderling wel grote verschillen in arbeidsparticipatie. Van de Turken en Marokkanen had 46 procent werk. Surinamers hebben een veel hogere arbeidsparticipatie, zes van de tien waren werkzaam in een betaalde baan. Autochtonen hebben de hoogste arbeidsparticipatie, bijna zeven van de tien hadden werk.
De afgelopen jaren is de arbeidsdeelname van zowel autochtonen als allochtonen toegenomen. In de periode 1996–2001 is de arbeidsparticipatie van niet-westerse allochtonen sterker gestegen dan die van autochtonen en westerse allochtonen. Had in 1996 nog 40 procent van de niet-westerse allochtonen een baan, in 2001 was dat 50 procent. De gunstige arbeidsmarkt in deze periode heeft ertoe geleid dat de verschillen in arbeidsdeelname tussen autochtonen en allochtonen kleiner werden. In 2002 zijn deze verschillen echter niet verder verkleind. De arbeidsdeelname van autochtonen is namelijk iets toegenomen ten opzichte van 2001, terwijl de arbeidsdeelname van zowel westerse als niet-westerse allochtonen gelijk is gebleven."

"De werkloosheidsverschillen tussen de verschillende groepen niet-westerse allochtonen zijn in 2002 iets verkleind. In 2001 was het verschil tussen de Marokkanen, de groep met de meeste werklozen, nog vier procentpunten met de Surinamers, de groep met de minste werklozen. In 2002 bedroeg dit verschil nog twee procentpunten. In 2002 is 10 procent van de Marokkanen, Antillianen en Arubanen werkloos, 9 procent van de Turken en 8 procent van de Surinamers."

Wat opvalt is dat de werkeloosheid bij de marokkanen het afgelopen jaar gelijk gebleven is, terwijl die is toegenomen bij Surinamers, Turken en Antillianen en Arubanen (en ander allochtonen). De marokkanen zijn nog steeds procentueel "winnaar", maar de rest loopt in ... (zie grafiek p. 77) Verder valt op dat de marokkanen tot de grootste stijgers behoren in de toename van de arbeidsparticipatie .... (zie grafiek 8.1 p. 74)

taouanza
19-11-03, 10:48
Geplaatst door jaja
dat persbericht hoort bij "Allochtonen in Nederland 2003".

http://www.cbs.nl/nl/publicaties/publicaties/maatschappij/bevolking/b-52/allochtonen-nederland-03.pdf

werkgelegenheid (p. 73-80)

Enkele citaten uit het rapport:

"Niet-westerse allochtonen behoren minder vaak tot de werkzame beroepsbevolking 1) dan westerse allochtonen en autochtonen. In 2002 had de helft van de niet-westerse allochtonen werk voor ten minste twaalf uur per week. Tussen de groepen niet-westerse allochtonen waren er onderling wel grote verschillen in arbeidsparticipatie. Van de Turken en Marokkanen had 46 procent werk. Surinamers hebben een veel hogere arbeidsparticipatie, zes van de tien waren werkzaam in een betaalde baan. Autochtonen hebben de hoogste arbeidsparticipatie, bijna zeven van de tien hadden werk.
De afgelopen jaren is de arbeidsdeelname van zowel autochtonen als allochtonen toegenomen. In de periode 1996–2001 is de arbeidsparticipatie van niet-westerse allochtonen sterker gestegen dan die van autochtonen en westerse allochtonen. Had in 1996 nog 40 procent van de niet-westerse allochtonen een baan, in 2001 was dat 50 procent. De gunstige arbeidsmarkt in deze periode heeft ertoe geleid dat de verschillen in arbeidsdeelname tussen autochtonen en allochtonen kleiner werden. In 2002 zijn deze verschillen echter niet verder verkleind. De arbeidsdeelname van autochtonen is namelijk iets toegenomen ten opzichte van 2001, terwijl de arbeidsdeelname van zowel westerse als niet-westerse allochtonen gelijk is gebleven."

"De werkloosheidsverschillen tussen de verschillende groepen niet-westerse allochtonen zijn in 2002 iets verkleind. In 2001 was het verschil tussen de Marokkanen, de groep met de meeste werklozen, nog vier procentpunten met de Surinamers, de groep met de minste werklozen. In 2002 bedroeg dit verschil nog twee procentpunten. In 2002 is 10 procent van de Marokkanen, Antillianen en Arubanen werkloos, 9 procent van de Turken en 8 procent van de Surinamers."

Wat opvalt is dat de werkeloosheid bij de marokkanen het afgelopen jaar gelijk gebleven is, terwijl die is toegenomen bij Surinamers, Turken en Antillianen en Arubanen (en ander allochtonen). De marokkanen zijn nog steeds procentueel "winnaar", maar de rest loopt in ... (zie grafiek p. 77) Verder valt op dat de marokkanen tot de grootste stijgers behoren in de toename van de arbeidsparticipatie .... (zie grafiek 8.1 p. 74)


Tis echt niet te geloven he?
Maar ja het is maar wat je wil bewijzen.

Zagora
19-11-03, 10:49
Geplaatst door jaja
dat persbericht hoort bij "Allochtonen in Nederland 2003".

http://www.cbs.nl/nl/publicaties/publicaties/maatschappij/bevolking/b-52/allochtonen-nederland-03.pdf

werkgelegenheid (p. 73-80)

Enkele citaten uit het rapport:

"Niet-westerse allochtonen behoren minder vaak tot de werkzame beroepsbevolking 1) dan westerse allochtonen en autochtonen. In 2002 had de helft van de niet-westerse allochtonen werk voor ten minste twaalf uur per week. Tussen de groepen niet-westerse allochtonen waren er onderling wel grote verschillen in arbeidsparticipatie. Van de Turken en Marokkanen had 46 procent werk. Surinamers hebben een veel hogere arbeidsparticipatie, zes van de tien waren werkzaam in een betaalde baan. Autochtonen hebben de hoogste arbeidsparticipatie, bijna zeven van de tien hadden werk.
De afgelopen jaren is de arbeidsdeelname van zowel autochtonen als allochtonen toegenomen. In de periode 1996–2001 is de arbeidsparticipatie van niet-westerse allochtonen sterker gestegen dan die van autochtonen en westerse allochtonen. Had in 1996 nog 40 procent van de niet-westerse allochtonen een baan, in 2001 was dat 50 procent. De gunstige arbeidsmarkt in deze periode heeft ertoe geleid dat de verschillen in arbeidsdeelname tussen autochtonen en allochtonen kleiner werden. In 2002 zijn deze verschillen echter niet verder verkleind. De arbeidsdeelname van autochtonen is namelijk iets toegenomen ten opzichte van 2001, terwijl de arbeidsdeelname van zowel westerse als niet-westerse allochtonen gelijk is gebleven."

"De werkloosheidsverschillen tussen de verschillende groepen niet-westerse allochtonen zijn in 2002 iets verkleind. In 2001 was het verschil tussen de Marokkanen, de groep met de meeste werklozen, nog vier procentpunten met de Surinamers, de groep met de minste werklozen. In 2002 bedroeg dit verschil nog twee procentpunten. In 2002 is 10 procent van de Marokkanen, Antillianen en Arubanen werkloos, 9 procent van de Turken en 8 procent van de Surinamers."

Wat opvalt is dat de werkeloosheid bij de marokkanen het afgelopen jaar gelijk gebleven is, terwijl die is toegenomen bij Surinamers, Turken en Antillianen en Arubanen (en ander allochtonen). De marokkanen zijn nog steeds procentueel "winnaar", maar de rest loopt in ... (zie grafiek p. 77) Verder valt op dat de marokkanen tot de grootste stijgers behoren in de toename van de arbeidsparticipatie .... (zie grafiek 8.1 p. 74)


Vreemd. Hoe kan FNV dan concluderen dat Marokkanen minder snel aan een baan komen en eerder de laan uit worden gestuurd?

taouanza
19-11-03, 10:51
Geplaatst door Zagora
Vreemd. Hoe kan FNV dan concluderen dat Marokkanen minder snel aan een baan komen en eerder de laan uit worden gestuurd?


Tis maar wat je wil bewijzen en waarom.

Zagora
19-11-03, 10:53
Geplaatst door taouanza
Tis maar wat je wil bewijzen en waarom.

Mens, ga alsjeblieft iets zinnigs doen. Je domheid wekt nu alleen maar ergernis op. :vlammen: Gottegot, wat slim en scherp! 'Tis maar wat je wil bewijzen en waarom' !!! Ooooh wat een wijsheid spreekt er uit die paar simpele woorden. Pffffff

jaja
19-11-03, 10:55
Geplaatst door taouanza
Tis echt niet te geloven he?
Maar ja het is maar wat je wil bewijzen. als ik het persbericht aan het begin lees, dan staat daar nergens dat er een toename is onder de werkeloosheid van de marokkanen, enkel dat ze de meeste achterstand hebben ... en dat is nog steeds waar! Staat ook in mijn bijdrage .. zie "winnaar". Echter, als men de cijfers van het CBS wil gebruiken als argument dat marokkanen het verhoudingsgewijs slecht hebben op de arbeidsmarkt - en dat ontken ik noch het CBS!! - dan moet je ook de andere cijfers accepteren uit dezelfde bron, waaruit blijkt dat die achterstand echter niet groter wordt, maar heel MINIMAAL kleiner is geworden in het afgelopen jaar. In dat opzicht heeft ook die man van het MKB duidelijk recht van spreken.

Zagora
19-11-03, 10:59
Geplaatst door jaja
als ik het persbericht aan het begin lees, dan staat daar nergens dat er een toename is onder de werkeloosheid van de marokkanen, enkel dat ze de meeste achterstand hebben ... en dat is nog steeds waar! Staat ook in mijn bijdrage .. zie "winnaar". Echter, als men de cijfers van het CBS wil gebruiken als argument dat marokkanen het verhoudingsgewijs slecht hebben op de arbeidsmarkt - en dat ontken ik noch het CBS!! - dan moet je ook de andere cijfers accepteren uit dezelfde bron, waaruit blijkt dat die achterstand echter niet groter wordt, maar heel MINIMAAL kleiner is geworden in het afgelopen jaar. In dat opzicht heeft ook die man van het MKB duidelijk recht van spreken.

Okay, maar de sfeer op de meeste werkvloeren is wel verpest.


De organisaties wijzen op een toenemend aantal klachten bij de anti-discriminatiebureaus en de Commissie Gelijke Behandeling.

Dit zal op een gegeven moment wel doorwerken in het wervingsbeleid.

Puk
19-11-03, 11:03
Geplaatst door taouanza
Heb je mijn onderschrift gelezen Sienia?
Ik ben een fundie:cool:

Ben jij nou ook al een fundie geworden Taouanza?

Waarom?

:droef:

Working Gir
19-11-03, 11:16
Geplaatst door Zagora
Een Joego die ik ken en die als intercedent werkt bij een uitzendbureau vertelde mij dat Marokkanen inderdaad moeilijker aan de slag kunnen omdat werkgevers door allerlei negatieve ervaringen huiverig zijn om ze aan te nemen.

Een vriend van mij die bij een uitzendbureau, krijgt geregeld afwijzingen op 'marokkaanse' clienten van hem.Zodra ze een arabische of moslim achtige naam horen haakt geregeld een bedrijf af.

Maakt niet uit of ze ABN spreken of een hoge stdue hebben.
Ik wil niet zeggen dat het met iedere klokslag gebeurt,maar wel geregeld.
Zodra dit uitzendbureau er lucht van heeft dat het om discriminatie gaat geven ze het aan en verbreken het contact met dat bedrijf.

In het bedrijf waar ik werk, zitten er bijna alleen maa allochtonen in het uitvoerende werk.
de hogere functie's zijn voorbehouden aan bijna alleen maar autochtonen, mijn collega's 'vergeten' geregeld dat ik ook buiteland ben en marokkaans en maken hele domme racistische opmerkingen over die mensen die het uitvoerende werk verrichten.
Mensen die een diploma willen halen of halen worden niet of helemaal niet gestimuleerd om hoger op te komen.Zodoende zitten er alleen maar autochtonen op de manager en teamleider functie's.
En dit is echt niet omdat ze slimmer zijn of harder werken...sommige hebben het IQ van een vis stick...

ZbaqZbaq
19-11-03, 11:20
Er is 1 ding dat Marokkanen hier abslouut niet moeten doen.....

zichzelf organiseren....

want dan wordt het alleen maar erger.

Ik hoop dat ze hun kop lang genoeg in het zand blijven steken totdat dit allemaal is overgewaaid.

Zagora
19-11-03, 11:23
Geplaatst door ZbaqZbaq
Er is 1 ding dat Marokkanen hier abslouut niet moeten doen.....

zichzelf organiseren....

want dan wordt het alleen maar erger.

Ik hoop dat ze hun kop lang genoeg in het zand blijven steken totdat dit allemaal is overgewaaid.


Je stigmatiseert...ik bedoel je discrimineert

taouanza
19-11-03, 11:25
Geplaatst door Puk
Ben jij nou ook al een fundie geworden Taouanza?

Waarom?

:droef:


Dat zegt Maslov zie mijn onderschrift. :engel:

taouanza
19-11-03, 11:31
Geplaatst door Zagora
Mens, ga alsjeblieft iets zinnigs doen. Je domheid wekt nu alleen maar ergernis op. :vlammen: Gottegot, wat slim en scherp! 'Tis maar wat je wil bewijzen en waarom' !!! Ooooh wat een wijsheid spreekt er uit die paar simpele woorden. Pffffff


Nee voortaan laat ik jouw het woord als man en als Einstein zoals het in een goede berbertraditie hoort.
Maar je moet het inderdaad subtiel doen en voor al door hameren op mijn domheid zodat het niet lijkt dat jij ook gewoon een typisch mailchauvinstpig bent.

Maslov
19-11-03, 15:50
Niet zo zeuren dames en heren, mouwen opstropen en aanpakken!!!

Wie belet jullie om eigen ondernemingen te starten en zodoende zélf banen te scheppen??? Nee, de zwarte piet bij de nederlanders neerleggen is makkelijker. Hou toch eens op!!!



Nog ff een aardigheidje: hoeveel van de marocs hier vinden dat vrouwen thuis horen te zitten? En hoeveel daarvan beseffen dat zij daarmee OOK discrimmineren?

Niet mokken, ga wokken

:duim:

Maslov
19-11-03, 15:54
Nee Taouanza, ik zeg niet dat je fundie bent, ik heb geschreven dat met uitlatingen als van Zbaqzbaq/Nabil (geen fundamentalist maar wel Arabisch nationalist), SadeeQ (idem), Wizdom etc. de Nederlandse werkgevers niet aanmoedigt om Marokkanen (noord Afrikanen) in dienst te nemen.
Sommige van jouw uitspraken komen ook zeer polariserend over.

En nog heb je niet gereageerd op het waarschijnlijke "boemerang effect". :verward:

Angeldust
19-11-03, 17:10
Geplaatst door ZbaqZbaq
uhhh...ik niet

mag ik nu wel mokken ? :p

Hoezo, is je vrouw nu nog niet thuis dan?.. :wink:

nefertiti
19-11-03, 18:59
Van de (grote) bedrijven (o.a. multi-national, groot bouwbedrijf) krijg ik steeds dezelfde opmerking: er werken hopen allochtonen bij ons, slechts met één groep hebben we steeds dezelfde problemen: Marokkanen.

Hier is dus geen sprake van discriminatie of racisme: die mensen WERDEN aangenomen.
Ze creëren echter een onmogelijke werksfeer en maken overal moeilijkheden over: gevolg ---> volgende keer liever géén Marokkaan, geef mij maar een Turk.

taouanza
19-11-03, 19:04
Geplaatst door Maslov
Nee Taouanza, ik zeg niet dat je fundie bent, ik heb geschreven dat met uitlatingen als van Zbaqzbaq/Nabil (geen fundamentalist maar wel Arabisch nationalist), SadeeQ (idem), Wizdom etc. de Nederlandse werkgevers niet aanmoedigt om Marokkanen (noord Afrikanen) in dienst te nemen.
Sommige van jouw uitspraken komen ook zeer polariserend over.

En nog heb je niet gereageerd op het waarschijnlijke "boemerang effect". :verward:


Man waar heb je het over? :watte?:

Angeldust
19-11-03, 19:17
Geplaatst door taouanza
Man waar heb je het over? :watte?:

Geef het nu maar gewoon toe: Jij en Maslov voelen zich wederzijds tot elkaar aangetrokken. Er bloeit iets op... :gniffel:

taouanza
19-11-03, 19:18
Geplaatst door Angeldust
Geef het nu maar gewoon toe: Jij en Maslov voelen zich wederzijds tot elkaar aangetrokken. Er bloeit iets op... :gniffel:

Nee ik ben al gelukkig getrouwd met Zagora.:moe:

Angeldust
19-11-03, 19:23
Geplaatst door taouanza
Nee ik ben al gelukkig getrouwd met Zagora.:moe:

Nou,..
Die smiley aan het eind van je respons oogt anders uitzonderlijk beteuterd voor iemand die gelukkig getrouwd is... :hihi:

taouanza
19-11-03, 19:40
Geplaatst door Angeldust
Nou,..
Die smiley aan het eind van je respons oogt anders uitzonderlijk beteuterd voor iemand die gelukkig getrouwd is... :hihi:


Maar als het nodig is kan ik heel goed de schijn ophouden hoor!
Maar nu even niet!

Angeldust
19-11-03, 20:10
Geplaatst door taouanza
Maar als het nodig is kan ik heel goed de schijn ophouden hoor!
Maar nu even niet!

Ooo wauw,
een femme fatale... :nerveus:

observer
19-11-03, 22:07
Na een aantal van dit soort priksels waarin een ingestudeerd dansje kontdraaierij wordt gedemonstreerd, de feiten 360 graden worden verdraaid, dan kun je het Marokkanen ook niet echt kwalijk nemen dat ze geen zin hebben in de Hollanders en alles wat maar naar hen riekt wie met dat in gedachten op sollicitatie gaat zal vast wel aangenomen worden

even uit mijn ervaringen en in mijn omgeving

ja er zijn slechte ervaringen, die hebben neits met de kranten, niets met de jeugd en niets met de ael of wat dan ook te maken

de mensen die ik ken (en die inmiddels huiverig zijn mbt aannemen) hebben gewoon slechte ervaringen in de praktijk en ja daar zijn anderen de dupe van

als je elke jaar 3 4 mensen zegt dat als er afspraken over vakanties gemaakt zijn ze ook nagekomen moeten worden, en ze komen dan weer 2 3 weken later terug

als je een jaarcontract niet verlengt omdat iemand overbodig geworden is en er dan volgende dag een advocaat belt die dreigt je publiekelijk aan de schandpaal te nagelen als racist tenzij je betaald, chantage dus

en zo heb ik meer gevallen gezien en meegemaakt

en dan kan er nog zoveel talent rondlopen

die werkgever herinderd zich alleen dat hij wekenlang met onderbezetting heeft gezeten, en daardoor werk niet heeft kunnen doen en hun collegas heeft moeten laten overwerken (sfeer aardig verpest)

die werkgever ziet alleen die rekening van de advocaat omdat hij zich niet heeft laten intimideren (die zelfde hippe dame kwam in de rechtzaal wel ineens in hijab binnen, toch verloren)

de pech voor dat talent is dat het in dit geval leden zijn van een duidelijk herkenbare groep

sadeeQ
19-11-03, 22:43
:hihi: :hihi:

Van mij mogen ze alle marokkanen weigeren.Er gaat niets boven je geld slapend verdienen :hihi: :hihi: :hihi:

Maslov
19-11-03, 22:46
Man waar heb je het over?

Tja Taouanza, niet iedereen kan even slim zijn hè. :p

Puk
20-11-03, 01:21
Geplaatst door taouanza
Dat zegt Maslov zie mijn onderschrift. :engel:

Zeg maar tegen Maslov dat dat onzin is.
Je draagt zelfs geen hoofddoek! :wohaa:

Nee, je past absoluut niet in dat rijtje van zonderlingen.

Puk
20-11-03, 01:26
Geplaatst door aQua
Ik denk het niet. Wat vind je van daarbij van zo'n gedachtegang als Maslov's. Solliciteren wordt dan überhaupt overbodig



Niet erg winstgevend en vervelend voor zo'n ondernemer/ werkgever, maar voor mij part mag zo'n vent failliet gaan als hij er zo'n gedachtegang als jij en Maslov op nahoud. Een werknemer verprutst het niet omdat 'ie Marokkaan is, maar omdat 'ie niet goed is in zijn werk. Daarbij liggen problemen niet altijd bij de werknemer, maar krijgen zij de zwarte piet toegeschoven van collega's en/of werkgevers. Moet geen nieuws zijn

Jij, jullie, doen het voorkomen alsof het een logisch gevolg is dat wanneer iemand, toevallig een Marokkaan, faalt in het uitvoeren van zijn functie, een etiketje opgeplakt krijgt van 'mislukte Marokkaan' ipv 'mislukte werknemer'. Dezelfde situatie met in de hoofdrol een Nederlander wordt zonder twijfel anders gewaardeerd. = dus meten met 2 maten, = het maken van onderscheid, = Discriminatie. Hoe mooi, of vanzelfsprekend je het ook brengt

Tsjah... je hoort weleens wat. Bijvoorbeeld dat een advocatenkantoor in Amsterdam een Marokkaan aanneemt die een paar weken later de WAO inschuift. De volgende Marokkaan... idem hetzelfde.

Wat moet je dan als werkgever?

taouanza
20-11-03, 08:12
Geplaatst door Maslov
Tja Taouanza, niet iedereen kan even slim zijn hè. :p

Weetje
als jij maar slim genoeg bent,nietwaar?:strik:

observer
20-11-03, 08:44
Jij, jullie, doen het voorkomen alsof het een logisch gevolg is dat wanneer iemand, toevallig een Marokkaan, faalt in het uitvoeren van zijn functie, een etiketje opgeplakt krijgt van 'mislukte Marokkaan' ipv 'mislukte werknemer'. Dezelfde situatie met in de hoofdrol een Nederlander wordt zonder twijfel anders gewaardeerd. = dus meten met 2 maten, = het maken van onderscheid, = Discriminatie. Hoe mooi, of vanzelfsprekend je het ook brengt heb ik ook niet ontkent het feit dat "jullie" een herkenbare groep zijn zorgt ervoor dat er een herkenning is

ondanks deze 2 voorbeelden zijn wel voorbeelden die tja hoe zal ik het zeggen niet vaak in autochtone kring tegenkomt

mijn punt was die ervaringen richten veel meer schade aan op de werkplaats dan rellende jongeren of berichten over criminaliteit

ik denk overigens dat het probleem groter gaat worden, je ziet nu al in de bouw veel polen die op een duits paspoort werken en straks is zelfs dat niet meer nodig

papol
20-11-03, 09:25
Geplaatst door aQua
Niet erg winstgevend en vervelend voor zo'n ondernemer/ werkgever, maar voor mij part mag zo'n vent failliet gaan als hij er zo'n gedachtegang als jij en Maslov op nahoud. Een werknemer verprutst het niet omdat 'ie Marokkaan is, maar omdat 'ie niet goed is in zijn werk.


Dit geld voor iedere groep die als zodanig herkenbaar is. Slechte ervaring met Brabanders of Friesen, of straks misschien de Polen, geeft hetzelfde effect.


Daarbij liggen problemen niet altijd bij de werknemer, maar krijgen zij de zwarte piet toegeschoven van collega's en/of werkgevers. Moet geen nieuws zijn

Uiterst sporadisch. Vrijheid van keuze is je eigen verantwoordelijkheid.


Jij, jullie, doen het voorkomen alsof het een logisch gevolg is dat wanneer iemand, toevallig een Marokkaan, faalt in het uitvoeren van zijn functie, een etiketje opgeplakt krijgt van 'mislukte Marokkaan' ipv 'mislukte werknemer'.

IS in eerste instantie ook een werknemer, bij herhaling in dezelfde groep etc. etc


Dezelfde situatie met in de hoofdrol een Nederlander wordt zonder twijfel anders gewaardeerd. = dus meten met 2 maten, = het maken van onderscheid, = Discriminatie. Hoe mooi, of vanzelfsprekend je het ook brengt

De samenleving in Nederland is per definitie NIET racistisch. Het meten met 2 maten word door IEDEREEN ervaren.
Het roepen van discriminatie bij iedere situatie is dom, immers omdat die uitingen in iedere situatie geroepen word zal de gehele groep buitengesloten juist omdat gillen te voorkomen.

Frans Bauer staat toch ook niet model voor ALLE kampbewoners???

Gr.P

naamloos
20-11-03, 09:27
Over zo'n houding van lik mn reet van maslow, observer, puk etc moet ik kei hard lachen. Kwijlend achter hun computertje te genieten van een negatief berichtje over Marokkanen. Get a life!

naamloos
20-11-03, 09:31
Ho, ik vergeet Papol...nog zo'n 'nee, wij dscrimineren niet, wij zeggen hooguit waar op staat' autochtoon. En ondertussen roepen dat Marokkanen niet deugen. Nogmaals, get a life!

Tomas
20-11-03, 09:46
Ik ken maar 1 werkgever in gouda voor laaggeschoold werk persoonlijk en die heeft al 7 a 8 jaar geleden besloten om geen Marokkanen meer aan te nemen. Daar valt verder ook niet meer over te discusseren met hem. Zijn ervaringen zijn ronduit slecht. Alles en iedereeen mag er werken, vooral Turken, behalve Marokkanen. Geen 1 komt er meer in. Hoe goed je ook bent hij heeft geen zin meer in het risico. Het risico van werkweigeren, niet op komen dagen, en de grote bek.

Ik weet het. Dat is hartstikke racistisch en hartstikke fout. Maar ik kan hem niet overtuigen van zijn fout. Hij geeft me gewoon gelijk en stelt daar tegenover dat ie geen zin heeft in onnodige financiele risico's. Het kost namelijk nogal wat.

Of dit te maken heeft met de stigmatisering van de laatste jaren door de media, betwijfel ik. Aangezien dit al 7 jaar geleden heeft afgespeeld. Toen mocht je nog niks ergens van vinden buiten de kroeg, voetbalvelden of huiskamer.

Ik heb dan ook nooit begrepen uit de ervaring dat er onder Marokkanen een relatief laag werkeloosheidspercentage zou bestaan. Ik ging er van uit dat dit een incident of lokaal Gouds probleem was. Of dat de vrouwelijke helft van de Marokkanen dit ruimschoots compenseerden.

Ik weet ook niet hoe je dit probleem moet oplossen.

taouanza
20-11-03, 10:01
Ik moet op dit moment ook een 'groot probleem' voor mijn werkgever en ookal besluiten ze geen Marokkanen meer aan te nemen hoop ik dat er nog genoeg vrouwen aannemen die bereid zijn een probleem voor hun te vormen.

taouanza
20-11-03, 10:02
Geplaatst door taouanza
Ik ben op dit moment ook een 'groot probleem' voor mijn werkgever en ook al besluiten ze geen Marokkanen meer aan te nemen hoop ik dat er nog genoeg vrouwen aannemen die bereid zijn een probleem voor hun te vormen.

taouanza
20-11-03, 10:03
oeps verkeerde knopje

Tomas
20-11-03, 10:09
Geplaatst door taouanza
oeps verkeerde knopje

Geeft niet hoor, het is toch volkomen irrelevant.

taouanza
20-11-03, 10:11
Geplaatst door Tomas
Geeft niet hoor, het is toch volkomen irrelevant.


Nou dankje :droef:

et_2000nl
20-11-03, 10:40
Mijn bescheiden mening....

Ik werk voor een grote multi national (niet nederlands). Bij ons is het aantal marokkanen vrij hoog, vooral 's avonds na zes uur, als iedereen weg is en er nog wat andere werkzaamheden gedaan moeten worden :moe:....

Ook in onze "core-business", werken veel moslims, joden, christenen, budisten (wereldwijd), atheisten. Zolang de discussie over religie respectloos drijgt te worden en rascistisch of discriminerend word, staan de mensen gelijk op straat. Onafhankelijk van hun afkomst, beweegredenen of frustratie. Net zo goed dat ik vind dat je externe problemen niet moet importeren binnen landsgrenzen, moet je dat ook niet op de werkvloer doen. Ik heb zelf ook honderden mensen aangenomen. Onafhankelijk van hun afkomst, als ze slachtoffertje van de boze wereld gaan spelen neem ik ze niet aan. Dat gaat in een een afdeling waar 70% niet allochtoon is, geheid fout....

Dus zonder een waarde oordeel te hebben over het fenomeen, helaas is het realiteit, dat die problemen op de werkvloer ontstaan. Die vermeende emancipatie en assertiviteit, ontaard helaas te vaak in aggressiviteit. Zou dat in mijn geval de reden zijn om iemand om etnische achtergronden af te wijzen. Nou nee, maar het is wel moeilijk om tijdens solicitatie gesprekken die karakter eigenschap te herkennen., die tot spanningen kunnen lijden op de werkvloer. Ik kan mij voorstellen dat sommige werkgevers het "probleem" liever vermijden. Nogmaals, dat praat het niet goed.

Zeepaardje
20-11-03, 12:17
Wat een reacties zeg. En wat een verontwaardiging.

Blijft staan: waarom niet zélf de handen uit de mouwen gestoken en een bedrijfje gestart? Niet alleen maar woorden, maar laat eens wat daden zien.

In mijn omgeving (en écht niet alleen daar) zie ik enorm veel bedrijfjes ontstaan. TURKSE bedrijfjes. Een slager, een bakker, een drukkerijtje etc. etc. etc. Deze worden vaak enorm gewaardeerd en heus niet alleen maar door allochtonen. Het begint onder autochtonen al aardig ingeburgerd (mag ik dat zeggen eigenlijk?) te raken om iets lekkers van de turkse bakker mee te nemen na het boodschappen doen.

Er is helemaal niets wat de marokkanen belet om hetzelfde te doen.
Dus ophouden met die krokodillentraantjes, maar mouwen opstropen. De gebraden duiven vliegen niemand in de mond en als je iets wenst te veranderen, moet je bij jezelf beginnen.

En denk ook eens hieraan: verreweg de meeste banen komen voort uit het MKB (midden- en kleinbedrijf). Dus daar valt veel meer rendement te halen dan bij die paar multinationals die nederland heeft.


NIET MOKKEN, MAAR LEKKER WOKKEN! (GELDT VOOR IEDEREEN)

Orakel
20-11-03, 19:40
Geplaatst door Zeepaardje
Wat een reacties zeg. En wat een verontwaardiging.

Blijft staan: waarom niet zélf de handen uit de mouwen gestoken en een bedrijfje gestart? Niet alleen maar woorden, maar laat eens wat daden zien.



Om maar bij jou te beginnen: in de eerste plaats is het een onzinnige stellingname. Omdat allochtonen elders (=niet overal) aangenomen worden, moeten ze maar voor zichzelf beginnen. Kos-te-lijk!
Impliciet geef je daarmee dus aan dat je erkent dat ze om hun allochtoon-zijn geweerd worden, maar niet het slachtoffer moeten uithangen (wat ze in casu wel zijn) en de mouwen moeten opstropen om een eigen ondernemeing te beginnen.
En als ze nou voor accountant, automonteur of kinderjuf gestudeerd hebben? Direct maar een assurantiekantoor, garage, of kinderopvangvoorziening starten?

Laten we die lijn es doortrekken en terzijde laten het gegeven dat het straten van een eigen onderneming veel startkapitaal vraagt, welke je alleen middels arbeid kan verwerven, waar je hierboven voor afgewezen bent.
Die lijn doortrekkend kunnen we het hebben over al die vrouwen die geweerd worden uit het midden- en hogerkader. Jeweetwel, het glazen plafond. DIe moeten dat indachtig jouw visie maar slikken en een eigen onderneming beginnen?

Of laten we het eens hebben over al die 40- of 50-plussers die niet aangenomen worden? Mouwen opstropen en een eigen zaak beginnen?

Het is op z'n zachts gezegd opmerkelijk hoe jij en anderen dergelijke wijsheden vanaf de canapé de wereld inslingeren.

Orakel
20-11-03, 19:51
Geplaatst door Puk
Tsjah... je hoort weleens wat. Bijvoorbeeld dat een advocatenkantoor in Amsterdam een Marokkaan aanneemt die een paar weken later de WAO inschuift. De volgende Marokkaan... idem hetzelfde.

Wat moet je dan als werkgever?

Dan moet "die werkgever" eerst maar es het verhaal juist brengen. Sinds wanneer schuiven mensen na een paar weken de wao in? Daar moet je toch eerst een jaar voor in de ziektewet hebben gezeten.

En dat er hufters zijn die dat uitbuiten is een gegeven, evenals het feit dat het zowel allo's als auto's betreft.

De enige makke is dat "wij" een herkenbare groep zijn, zoals eerder werd opgemerkt. Of anders gesteld; wij worden als herkenbare groep gezien.
Een roodharige, corpulente, hinkende of uit zijn muil meurende werknemer die hetzelfde gedrag etaleert wordt niet als exemplarisch gezien voor andere mensen met gelijksoortige kenmerken.

Orakel
20-11-03, 19:55
Geplaatst door Zagora
Als jij mijn vrouw was zou ik je ook thuis laten.

:haha:

Orakel
20-11-03, 20:11
Geplaatst door aQua
:lole: dat bedoel ik precies hetzelfde, maar dan anders

http://www.my-smileys.de/grins.gif

Puk
20-11-03, 20:15
Geplaatst door Orakel
Dan moet "die werkgever" eerst maar es het verhaal juist brengen. Sinds wanneer schuiven mensen na een paar weken de wao in? Daar moet je toch eerst een jaar voor in de ziektewet hebben gezeten.

En dat er hufters zijn die dat uitbuiten is een gegeven, evenals het feit dat het zowel allo's als auto's betreft.

De enige makke is dat "wij" een herkenbare groep zijn, zoals eerder werd opgemerkt. Of anders gesteld; wij worden als herkenbare groep gezien.
Een roodharige, corpulente, hinkende of uit zijn muil meurende werknemer die hetzelfde gedrag etaleert wordt niet als exemplarisch gezien voor andere mensen met gelijksoortige kenmerken.

Okay... eerst de ziektewet in. Maar die Marokkaan is nooit meer terug gekomen. Nummer twee ook niet. En als je verder autochtonen in dienst hebt waar je heel erg tevreden over bent... waar zal je voorkeur dan voortaan naar uitgaan ? Juist!

Zo gaan die dingen...

Goodnight
20-11-03, 23:09
Geplaatst door Puk
Okay... eerst de ziektewet in. Maar die Marokkaan is nooit meer terug gekomen. Nummer twee ook niet. En als je verder autochtonen in dienst hebt waar je heel erg tevreden over bent... waar zal je voorkeur dan voortaan naar uitgaan ? Juist!

Zo gaan die dingen...

Dan heeft die werkgever niet goed opgelet bij het sollicitatie gesprek.
Mag ik trouwens vragen om wat voor functie het ging?

Ik werk op een P&O afdeling en het eerste wat een werkgever dient te doen als hij signalen opvangt ( want de zijn er namelijk, en een goede werkgever vangt die ook op) meteen actie op ondernemen.

Na een paar weken de ziektewet in?Nou ik neem aan dat die advocaat heel goed de regels zal kennen.Iemand die namelijk meteen de eerste weken de ziektewet ingaat en dus een proeftijd van 2 maanden, of zelfs een maand heeft, die vliegt er a la minute uit.
Dan heb je nog een contract van een half jaar, dus diegene kan geen aanspraak doen op een WAO uitkering...

Verder worden veel mensen ook gepest op het werk.....en dan melden mensen zich ziek.
Ook is het een taak van de werkgever om in het geval dat zijn medewerker niet gemotiveerd is,naar de oorzaken hiervan te kijken.
Is het werk te zwaar?is het werk te licht?Heeft hij/zij de juiste competentie's....
Ik vind het een beetje een vreemd verhaal wat je neertikt PUK....zeker als de werkgever een advocatenkantoor heeft....

Zoals ik al zei ik werk op een P&O afdeling en weet er wel het een en ander van....

Goodnight
20-11-03, 23:14
Bij ons doen veel allochtonen het uitvoerend werk...ik merk dat er weinig waardering is bij de managers en teamleiders voor deze mensen en dat ze soms behoorlijk denigrerend over hen kunnen doen.

Ik zou hier ook ziek van worden.

Bij een autochtoon is het zo van: ach ze is overspannen geraakt, dus zal ze even de tijd voor zich zelf moeten nemen, hij heeft een burn out en nog meer van dergelijk dingen...

Is een allochtoon ziek, wordt gelijk de ARBO arts er op af gestuurd.
Ik had zelf ooit een leidinggevende die mij kwalijk nam dat ik 2 keer binnen korte tijd ziek werd en van mij eiste dat ik naar het werk zou komen.Ik lag in bed met 40 graden koorts en kon niet eens mijn hoofd bewegen en het begon al voor mijn ogen te draaien...ik weigerde uiteraard...

Een half jaar later was ze zelf bijna een jaar ( vlak voor de WAO) uit de roulatie want: ze was overspannen geraakt....what ever.....

Ik ben daar ook gelijk vertrokken, heb gewoon ontslag genomen!

observer
21-11-03, 10:29
Geplaatst door aQua
Wat een onzin. Je vertelt een verhaaltje, maar hebt niet door hoe ongelofelijk je mij gelijk aan het geven bent.

Aan de andere kant hoor je uit een kennissenkring over werknemers die niet zo goed vielen. De werkgever hanteert de logica van de rassentheorie door het meest voor de hand liggende herkenningspunt, hun Marokkaan-zijn, te nemen. Op basis hiervan beslist die werkgever deze niet meer aan te nemen, want dat zijn slechte werknemers, want Marokkanen.

En dan durf jij op basis hiervan te beweren dat zoiets niet zo vaak in autochtone kring voorkomt? Who's the product of beeldvorming now stupid, wanneer de een word beoordeeld op etniciteit en de ander niet. Nogal wiedes dat zoiets vaker lijkt voor te komen bij Marokkanen

Dat is jouw stelling. Of deze overeenkomt me de werkelijkheid is voor beiden een vraag. Wat ik wel weet is dat de grond waarop de selectie van werknemers wordt uitgevoerd een smerige is, omdat er afgegaan wordt op etniciteit, los van competenties. Een kijkje in het wetboek van strafrecht leert ons dat dit discriminatie is, en dat is dus strafbaar, ongeacht de logica of macht van vanzelfsprekendheid die je hieraan relateert.

Of ben ik nu overgeïntegreerd bezig en moet in dit geval vooral redeneren vanuit de ongeschreven norm van de samenleving, los van de wet. Ga toch integreren jongen nooit iets gezegd over al dan niet gelijk hebben

het zal niet alleen bij narokkanen voorkomen maar denk dat als kamper je ook niet echt positief benaderd wordt

dit zijn de feiten zoals ik ze regelmatig ziet, je punt over discriminatie ja volgens de wettelijke definitie ja

maar onmogelijk te vervolgen immers niet hard te maken

ik ontken dus niet dat het bestaat, ik ben het er ook niet mee eens het enige wat ik bestrijd is de notie die ik eerder zag dat het door de stigmatisering in de pers van marokkanen zou komen.

het is ook niet iets wat zomaar op te lossen is

zeker niet met allerlei geschreeuw

Zeepaardje
21-11-03, 12:28
Geplaatst door Orakel
Om maar bij jou te beginnen: in de eerste plaats is het een onzinnige stellingname. Omdat allochtonen elders (=niet overal) aangenomen worden, moeten ze maar voor zichzelf beginnen. Kos-te-lijk!

Wat is daar nou zo gek aan? Blijven huilen en verontwaardigd schreeuwen lost toch niets op, of wel soms? Heb jij anders een beter idee? Hou me niet langer in spanning...laat horen...snel!


Impliciet geef je daarmee dus aan dat je erkent dat ze om hun allochtoon-zijn geweerd worden, maar niet het slachtoffer moeten uithangen (wat ze in casu wel zijn) en de mouwen moeten opstropen om een eigen ondernemeing te beginnen.

Ja, ik erken zeker dat deze discrimminatie bestaat. Daarnaast zijn er nog vele andere uitingsvormen van discrimminatie (weigeren toegang disco, rokers worden steeds meer gediscrimmineerd, vrouwen zijn al zo lang als de georganiseerde samenlevingen bestaan gediscrimmineerd en worden dat heden ten dage nóg etc. etc. etc.).

Ik sluit daar mijn ogen niet voor. Kortom: er zijn vele misstanden alom aanwezig, en ja, ook in nederland dus. En nee, ik keur dat niet goed.

Maar hoewel je een slachtoffer kunt zijn, hoef je dat niet altijd te blijven.
Misstanden moeten opgelost worden en roepen dus om DADEN en niet om geschreeuw.


En als ze nou voor accountant, automonteur of kinderjuf gestudeerd hebben? Direct maar een assurantiekantoor, garage, of kinderopvangvoorziening starten?

Ja precies! Hoe denk je dat al die andere bedrijfjes in nederland dan gestart zijn? Of zou elke nederlandse ondernemer in een gespreidt bedje gestapt zijn?


Laten we die lijn es doortrekken en terzijde laten het gegeven dat het straten van een eigen onderneming veel startkapitaal vraagt, welke je alleen middels arbeid kan verwerven, waar je hierboven voor afgewezen bent.

Vrijwel alle MKB-bedrijfjes zijn gewoon begonnen als een kantoortje aan huis (soms bestaat het hele bedrijfje uit een bureautje met computer, soms hebben mensen een kamertje over). ZONDER groot startkapitaal. Gewoon iets bedenken (dicht bij je opleiding blijven), hup naar de kamer van koophandel en laat je informeren/helpen bij het opmaken van een ondernemersplan.

Als beginnend bedrijfje kun je gebruik maken van allerlei voorzieningen. Zo hoef je bijv. geen BTW af te dragen en kun je je kantoorkosten zelfs van je belastingaangifte aftrekken!

Veel banken hebben speciale kredietregelingen en zijn blij als je bij hen als klant aanklopt. Kortom: waar blijf je nou met je argument?


Die lijn doortrekkend kunnen we het hebben over al die vrouwen die geweerd worden uit het midden- en hogerkader. Jeweetwel, het glazen plafond. DIe moeten dat indachtig jouw visie maar slikken en een eigen onderneming beginnen?

Laat ik beginnen met te zeggen dat ik me ook wezenloos stoor aan dat glazen plafond. Nee, ik keur dat beslist niet goed. Maar inderdaad, dat is helemaal niet zo'n gekke suggestie. Ook hier geldt: die mannen die daar de dienst uitmaken, zullen écht niet onder de indruk raken van een paar vrouwen die het niet met hen eens zijn. Schreeuwen helpt eenvoudigweg niet. Zelf iets bereiken, dat helpt.

Zorg dat je zélf in die machtspositie komt te staan en kap eens met dat afhankelijke gedrag! Wij vrouwen kunnen écht heel veel meer dan we denken. Macht en respect zijn dingen die je moet afdwingen, die worden je niet op een presenteerblaadje aangeboden. En ja, daar hangt dan ook een prijskaartje aan (gezin). Maar als dat je keuze is, moet je verder ook niet gaan zeuren!


Of laten we het eens hebben over al die 40- of 50-plussers die niet aangenomen worden? Mouwen opstropen en een eigen zaak beginnen?

Wat voor allochtonen en vrouwen geldt, geldt ook voor 40/50-plussers!
Die hebben bovendien nog het voordeel van de jarenlange werkervaring!


Het is op z'n zachts gezegd opmerkelijk hoe jij en anderen dergelijke wijsheden vanaf de canapé de wereld inslingeren.

Ik zit niet op een canapé hoor! En wil jij mij aub niet met anderen over één kam scheren? Reageer op hetgeen wat IK zeg, houd me niet verantwoordelijk voor wat anderen zeggen.

Tot slot komt mijn hele oplossing maar op één ding neer: een praktische kijk op de zaak en een zoeken naar een oplossing ipv oeverloos en onzinnig gewauwel! Veel geschreeuw, maar weinig wol weet je wel. Nog eentje: holle vaten klinken het hardst!

Orakel, doe me een lol een lees eerst eens goed naar wat ik zeg, voordat je met allerlei verontwaardigde stellingnames aan komt zetten. Ik ben er niet van gediend dat jij jouw onjuiste aannames op mij projecteerd, ik ben het namelijk helemaal meer met je eens dan je denkt. Alleen ga ik verder en biedt een oplossing. Da's meer dat wat jij doet!

papol
21-11-03, 12:48
Geplaatst door aQua





Rechtvaardigt dat de discriminatie?
Uiterst sporadisch? Zo zelfverzekerd als jij dit brengt moet je dit haast wel kunnen staven met harde feiten/cijfers.
Leg die etc etc en en wat daarna komt eens uit

Rechtvaardigt niet, maar wel begrijpelijk. Kwaad worden op de werkgevers heeft dan geen zin, beter kwaad zijn op diegene die het voor je verpestten. En soms krijg je idd de zwarte piet, het pispaaltje. Doch wederom, dit kan om alllerlei redenen zijn, niet per definitie je entiteit. Indien er een administratieve fout gemaakt word, kijgt dat 'blondje' ook de 'schuld', zonder dat dat direct persoonlijk bedoeld word.


Aha, hmm… Dus een samenleving is per definitie niet discriminerend omdat élke groep te maken heeft met twee verschillende meetlatten. M.a.w. de samenleving opzich is 1 grote bende gefundeerd op discriminatie en gedreven door discriminatie, waardoor dit heeft geresulteerd in een vanzelfsprekendheid; het is normaal. Derhalve kan de samenleving per definitie niet discriminerend zijn…

Nee !! NIET racistisch. Ook ik ben en voel me regelmatig gediscrimeerd, dat wil echter niet zeggen dat betreffende personen ook gelijk racisten zijn. Binnen een democratie krijgt de meerderheid gelijk, indien de tegenstelling groot genoeg is kan de minderheid zich altijd gediscrimeerd voelen. Dat is mijns inziens onterecht.
Het ruimen van weet-teelt ed. op het kamp in Maastricht werd ook gezien als discriminerend, immers andere wijken werden niet bezocht. Onzin, verdraaien van de essentie.
Overigens, vanuit mijn vakgebied, stront stinkt maar iedere stront stinkt anders.


Trouwens valt antisemitisme ook onder jouw redenatie; er bestaat per definitite GEEN antisemitsme in de samenleving, of ben je de geur van dit zinnetje niet gewend

Antisemitisme is 'slechts' disciminatie puur en alleen naar de joden mbt Israel. Misschien wel door henzelf uitgevonden om één noemer te hebben voor iedereen die tegen hen is. En ook dat woord word veel vaker gebruikt dan werkelijk nodig.

Gr.P

papol
21-11-03, 15:34
Geplaatst door aQua
We hebben het hier over duidelijke discriminatie; Marokkanen die worden geweerd om hun Marokkaan-zijn. Dat is niet persoonlijk bedoelt?! Jij vind dit begrijpelijk, voor mij is het onvatbaar.
.................................................. ..............
Achterstelling van groepen = discriminatie. Het niet mogen benoemen hiervan veranderd er niets aan


Dat deze vorm van discriminatie (beter bevooroordeeld??!!) voor jou onvatbaar is, is duidelijk.
Doch nogmaals, door slechte ervaring met enkelen moet vaak de hele groep boeten. Dit is idd niet rechtvaardig doch begrijpelijk. Het gaat niet (nooit zal ik echt niet zeggen) zonder meer om de etniciteit. In deze niet het Marokkaan zijn doch de slechte ervaring met Marokkanen. In mijn werk werden Engelsen geweigerd, louter om de ervaring dat deze weigerden bepaalde werkzaamheden te verrichten. Discriminatie? Nee hoor, slechte ervaring.

Ik ben kaal, draag camo broeken en houd van Hardcore, ben ik dan een fascist?? Nee hoor, de natuur speelt hier een belangrijke rol in (het kaal zijn dus), ik ben al 3 keer géén 16 meer en ook andere muziek kan me charmeren. Heb ik het nog niet over de vooroordelen wegens stads en hobby genoten. Ik kan me daar al lang niet meer druk om maken, het zij zo. Niet welkom? IK heb hen niet nodig, ga ik toch lekker naar een andere kroeg, winkel, baas etc.
Mijn leven, met mijn gezin, vind ik het enige belangrijke, en wat anderen vinden, het zal me jeuken, zou mijn zoon zeggen.

Overigens, raar dat je in de post naar Observer de vergelijking met kampbewoners wel begrijpt.

Tevreden met het antwoord op antisemiet??


Gr.P

observer
21-11-03, 15:39
De opmerking "ondanks deze 2 voorbeelden zijn wel voorbeelden die tja hoe zal ik het zeggen niet vaak in autochtone kring tegenkomt"is onstaafbaar en duidelijk gebasseerd op beeldvorming. Deze negative ervaringen worden bestempeld als Marokkááns, terwijl dezelfde ervaringen met autochtonen met hele andere redenen worden afgedaan, zonder inachtnemning van afkomst.
als je de 2 voorbeelden had gelezen had je gezien dat het in het 1e geval ging over een bedrijf wat elk jaar vakantieafspraken maar waar elke keer er een telefoontje uit marokko kwam "die en die is ziek later terug" 3 weken werden 6 weken

het 2e voorbeeld was van een aflopend jaarcontract wat niet verlengd werd en waar meteen discriminatie werd geroepen

deze 2 dingen zul je niet snel bij autochtone medewerkers meemaken of ze moeten ook familie in de rif hebben waar ze bij blijven, een dagje later terug van wintersport oke

en een autochtoon die zich op discriminatie beroept lijkt me wel leuk om een keer te zien

Zeepaardje
21-11-03, 15:50
Geplaatst door aQua
Zeg Truus, dit is een discussie forum. Het is niet de bedoeling bij elk bericht op te moeten springen om een hele onderneming op poten te zetten, maar om je mening op zaken te geven.

Daarbij werkt jouw misplaatste pragmatisme op mijn lachspieren, hoe goed je het ook bedoelt. Ik heb liever dat de oorzaak van misstanden wordt aangepakt ipv de symptomen.

Het moment kun je roepen als een gek om eigen ondernemingen te starten om banen te creëren, soort van Marokkanen voor Marokkanen (wat in feite volop gebeurt,maar a la, ik gun je je lolletje). Het andere moment roep je als een wilde dat er niet geïntegreerd wordt, want al die Marokkanen socialiseren niet met de Hollandse samenleving. Eg schytzo-winnie achtig


Beste Aqua, blijf jij maar schreeuwen, ook al helpt dat geen ene zier.

Ik pak liever aan en als dat pragmatisme in jouw ogen misplaatst (waarom eigenlijk?) is en op je lachspieren werkt...so be it. Maar ik heb een fijne baan en een eigen inkomen en ben onafhankelijk en dus géén slachtoffer. Misschien heb ik het toch niet zo heel gek gezien.

En hoe wil jij die misstanden eigenlijk aanpakken? Blijven schreeuwen soms? Geef mij dan maar toch iets wat tegen de symptomen helpt, is misschien niet ideaal, maar beter dan niets.

Ik roep niet als een gek, dat laat ik aan jou over. Ik wijs slechts op een mogelijkheid. Krijg je écht nergens een baan; schep er eentje voor jezelf.

En wat heeft dat nou allemaal met niet integreren te maken? Als iemand hier een bedrijfje heeft, waar heel veel energie in gaat zitten, dan heeft dat toch alleen maar voordelen? 1) je wordt gedwongen om de taal te leren, al was het maar om goede begeleiding te krijgen vanuit de KvK.
2) je wordt gedwongen om in de samenleving te participeren, omdat je nou eenmaal met klanten moet samenwerken. Prima toch? Ik zie je probleem niet. Volgens mij blijf jij liever met de armpjes over de darmpjes....kijk, en dat werkt bij mij nou op de lachspieren en dat heeft niets met Winnie te maken.

Orakel
23-11-03, 17:42
Geplaatst door Zeepaardje
[B]
Maar hoewel je een slachtoffer kunt zijn, hoef je dat niet altijd te blijven.
Misstanden moeten opgelost worden en roepen dus om DADEN en niet om geschreeuw.

Kijk, daar kan ik wat mee en daar draait de discussie om. Misstanden vragen om daden, zowel van de instandhouders van deze misstanden als van de lijdende voorwerpen.
In jouw visie leg je de oplossing van deze misstanden eenzijdig bij de laatste groep. Emancipatie en empowerment is prima, maar daarin slagen we alleen als we alle belemmerende factoren aanpakken.


Ja precies! Hoe denk je dat al die andere bedrijfjes in nederland dan gestart zijn? Of zou elke nederlandse ondernemer in een gespreidt bedje gestapt zijn?

Niet? :wat?!:



Vrijwel alle MKB-bedrijfjes zijn gewoon begonnen als een kantoortje aan huis (soms bestaat het hele bedrijfje uit een bureautje met computer, soms hebben mensen een kamertje over). ZONDER groot startkapitaal. Gewoon iets bedenken (dicht bij je opleiding blijven), hup naar de kamer van koophandel en laat je informeren/helpen bij het opmaken van een ondernemersplan.

Ik benijd je ondernemerslust, maar hier oversimplificeer je de zaken. En bij ze wee, een onderneming aan huis starten kan/mag niet (zomaar). Lees je huur- of koopcontract er maar es op na.


Veel banken hebben speciale kredietregelingen en zijn blij als je bij hen als klant aanklopt. Kortom: waar blijf je nou met je argument?

:lole: Wat lijkt het me heerlijk om zo naïef door het leven te kunnen.
Ik zal je daarom de verhalen besparen van al die mensen die een goed ondernemersplan hadden, een degelijk markt- en haalbaarheidsonderzoek hadden laten uitvoeren, een risicotaxatie hebben laten uitvoeren, echt by the book, maar desondanks nul op het rekest kregen.
Aah, toch eentje dan. Een Marokkaanse vriend van mij wilde een vishandel beginnen. Heeft zich jaren uit de naad gewerkt, beetje gespaard en wilde daarom een pand huren. Hij had een pand op het oog en had begrepen dat het pand niet alleen te koop ston, maar ook gehuurd kon worden. "Nee hoor meneer, tis niet te huur". Hij opperde dat het wel als zodanig in de NVM-er stond, maar dat was per abuis volgens de makelaar. Maanden erna bleef de advertentie ongewijzigd.


Zorg dat je zélf in die machtspositie komt te staan en kap eens met dat afhankelijke gedrag!

:lole:



Ik zit niet op een canapé hoor! En wil jij mij aub niet met anderen over één kam scheren? Reageer op hetgeen wat IK zeg, houd me niet verantwoordelijk voor wat anderen zeggen.

Deed ik en zal ik lijven doen. Jij ook?


Tot slot komt mijn hele oplossing maar op één ding neer: een praktische kijk op de zaak en een zoeken naar een oplossing ipv oeverloos en onzinnig gewauwel! Veel geschreeuw, maar weinig wol weet je wel. Nog eentje: holle vaten klinken het hardst!

In het land der blinden is éénoog koning? Een kinderhand is gauw gevuld? Veel beloven en weinig geven, doet de dwaas in vreugde leven?

Zeepaardje
24-11-03, 12:03
Geplaatst door Orakel
Kijk, daar kan ik wat mee en daar draait de discussie om. Misstanden vragen om daden, zowel van de instandhouders van deze misstanden als van de lijdende voorwerpen.
In jouw visie leg je de oplossing van deze misstanden eenzijdig bij de laatste groep. Emancipatie en empowerment is prima, maar daarin slagen we alleen als we alle belemmerende factoren aanpakken.

Nee Orakel, ik leg de oplossing NIET eenzijdig bij een groep. Ik vind ook dat ALLE belemmerende factoren moeten worden aangepakt. Ik vind alleen niet dat dat betekend dat men een afwachtende houding moet aannemen. Met de armpjes over de darmpjes bereik je immers nooit wat.

Alleen actie kan zaken veranderen, veroorzaakt reactie. Stilzitten en nietsdoen leid alleen maar tot achteruitgang. Kan er verder niets aan doen, ben nou eenmaal liever een doener dan een stilzitter.



Ik benijd je ondernemerslust, maar hier oversimplificeer je de zaken. En bij ze wee, een onderneming aan huis starten kan/mag niet (zomaar). Lees je huur- of koopcontract er maar es op na.

Ben idd een (klein) ondernemertje. Deze oplossing heeft bij mij geholpen. Kan me niet voorstellen dat dat alleen voor mij opgaat. En elke persoon die op deze manier geholpen is/wordt, is toch meegenomen? Wie het kleine niet eert... Keulen en Aken zijn ook niet in één dag gebouwd... Kortom: ook met kleine stapjes kunnen we vooruit komen en dat is beter dan niets.


:lole: Wat lijkt het me heerlijk om zo naïef door het leven te kunnen.
Ik zal je daarom de verhalen besparen van al die mensen die een goed ondernemersplan hadden, een degelijk markt- en haalbaarheidsonderzoek hadden laten uitvoeren, een risicotaxatie hebben laten uitvoeren, echt by the book, maar desondanks nul op het rekest kregen.
Aah, toch eentje dan. Een Marokkaanse vriend van mij wilde een vishandel beginnen. Heeft zich jaren uit de naad gewerkt, beetje gespaard en wilde daarom een pand huren. Hij had een pand op het oog en had begrepen dat het pand niet alleen te koop ston, maar ook gehuurd kon worden. "Nee hoor meneer, tis niet te huur". Hij opperde dat het wel als zodanig in de NVM-er stond, maar dat was per abuis volgens de makelaar. Maanden erna bleef de advertentie ongewijzigd.

Okee Orakel, ik geef het toe. Dit zit helemaal fout. En misschien ben ik idd een beetje naïef...so shoot me. Ik bedoel het helemaal niet zo kwaad. Is dat nu een reden om mij en mijn oplossingen (goed bedoeld) helemaal af te knallen? Blijkbaar vind je het niet normaal dat je marokkaanse vriend een kans gekregen heeft, maar vind je het wel normaal om mij mijn kans te onthouden. Sportief blijven hoor!


Deed ik en zal ik lijven doen. Jij ook?

Nou, enkele mailtjes geleden werd ik toch maar mooi op één lijn gezet met diverse andere prikkers. Vind ik geen goeie zaak. Ik heb tot nu toe ALTIJD inhoudelijk en persoonlijk gereageerd. Ik benader de meeste prikkers hier met respect en beleefdheid. Ik verwacht hetzelfde van jou.


In het land der blinden is éénoog koning? Een kinderhand is gauw gevuld? Veel beloven en weinig geven, doet de dwaas in vreugde leven?

Elk begin is moeilijk...De gebraden duiven vliegen niet in de mond.