PDA

Bekijk Volledige Versie : Emigreren onverminderd populair



Wizdom
19-11-03, 10:58
Emigreren onverminderd populair

van onze redactie samenleving

AMSTERDAM - Het aantal mensen dat Nederland voor langere tijd verlaat, neemt gestaag toe. In de eerste drie kwartalen van dit jaar vertrokken al 55.330 mensen, blijkt uit - voorlopige - cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek.



In 1999 emigreerden ruim 59.000 mensen uit Nederland. In 2002 waren dat er iets minder dan 67.000. Volgens de CBS-norm is iemand emigrant als hij voor langer dan acht maanden naar het buitenland vertrekt en zich afmeld bij de gemeentelijke basisadministratie. Overigens 'ziet' het CBS niet wie de vertrokken personen zijn. Van alle mensen die in 2002 emigreerden, zijn er 36.000 geboren in Nederland. De meest favoriete bestemmingen zijn Duitsland en België.

De groeiende interesse voor een nieuw bestaan in het buitenland zorgt voor extra toeloop op de jaarlijkse emigratiebeurs Expat Info. Een woordvoerder van organisator Fairway Business Events noemt de stijging explosief. ,,Afgelopen jaar bezochten 3000 mensen onze beurs. Voor 2004 verwachten we een verdubbeling.''

Emigreren is populair onder Nederlanders, aldus de woordvoerder. ,,We weten natuurlijk niet hoeveel bezoekers daadwerkelijk vertrekken, maar ze zijn in ieder geval serieus geïnteresseerd. Ze betalen een toegangsprijs en investeren tijd om te praten met emigratie-bedrijven en vertegenwoordigers van verschillende populaire landen.''

Volgens de zegsman is er ook een nieuwe trend te ontdekken. ,,Wij noemen dat de 'nieuwe emigrant'. Die gaat voor ongeveer tien jaar in het buitenland werken en wonen, maar keert bijna wekelijks terug naar Nederland.''


Ruimte

Rosita Fetz van Buysse Immigration Consultancy spreekt van een 'constante stroom emigranten'. Het bedrijf regelt visa voor mensen die naar Canada, Australië, Nieuw-Zeeland of de Verenigde Staten willen verhuizen. ,,Het neemt wel toe, maar niet zo stormachtig als de CBS-cijfers. Weg willen en daadwerkelijk vertrekken zijn twee heel verschillende dingen.''

Vertrekken naar de buurlanden ziet Fetz niet als 'echte' emigratie. De mensen die net over de grens bij de buren gaan wonen, vallen in de categorie financiële emigranten. Ze blijven op Nederland gericht, lezen Nederlandse kranten en hun kinderen gaan vaak naar een Nederlandse school. ,,Emigreren is écht weggaan. Bijvoorbeeld vanwege geringe kansen op de arbeidsmarkt of omdat een bedrijfseigenaar de regelzucht wil ontvluchten. Maar uiteindelijk is het belangrijkste motief de ruimte. In letterlijke en figuurlijke zin.''

Veel emigranten zijn de dagelijkse files zat. Ze wonen in een groot huis, maar hebben nauwelijks een tuin. Ook het gebrek aan maatschappelijke tolerantie is een reden om weg te gaan. ,,We claimen steeds meer ruimte voor onszelf, maar geven de ander juist minder ruimte'', aldus Fetz. ,,Als iemand in Nederland je aanspreekt op straat, is je eerste gedachte 'wat wil die van me?'. In Australië nemen mensen je in zo'n geval bijna mee naar huis. Als je na een verblijf in Canada terugkeert in Nederland, word je overvallen door de enorme drukte hier.''

De bezoekcijfers van de internetsite van het bedrijf gaan met sprongen omhoog, maar dat vertaalt zich nog niet in hetzelfde aantal klanten. ,,Veel mensen spelen met de gedachte, maar hebben niet de moed om echt te gaan. Het is nogal wat om je familie en je vrienden achter te laten en een heel nieuw bestaan op te bouwen.''

~Panthera~
19-11-03, 13:17
Geplaatst door Wizdom

Veel emigranten zijn de dagelijkse files zat. '
---------------------------------


:lol: zeikerds. :moe:

taouanza
19-11-03, 13:19
Ik wil ook weg:droef:

~Panthera~
19-11-03, 13:23
Geplaatst door taouanza
Ik wil ook weg:droef:
-------------------------

Mooi niet. :zweep:

taouanza
19-11-03, 13:32
Geplaatst door ~Panthera~
-------------------------

Mooi niet. :zweep:




:huil:

~Panthera~
19-11-03, 13:37
Geplaatst door taouanza
:huil:
-----------

ja, hallooo, ut wordt hier anders wel errug leeg, als iedereen hem peert. :moe:

taouanza
19-11-03, 13:38
Geplaatst door ~Panthera~
-----------

ja, hallooo, ut wordt hier anders wel errug leeg, als iedereen hem peert. :moe:


Ik kom terug als er meer ruimte is,goed?

~Panthera~
19-11-03, 13:43
Geplaatst door taouanza
Ik kom terug als er meer ruimte is,goed?
-------------------------

oki.....horizonverbreding dus ? :hihi:
Moet kunnen.

TonH
19-11-03, 13:45
Beste Wizdom,

Ik heb een klacht. Ik vind het niet netjes dat je tijdens de ramadan, bij daglicht, probeert mij cookies te voeren. :boos:
Kan die link naar islamcity.com daar mee ophouden?

met vriendelijke groet

TonH :zwaai:

et_2000nl
19-11-03, 13:54
Ik ben ook weg. En wel meteen....

Ben vanmiddag weer terug.... Met een visum.

:kotsen2: