PDA

Bekijk Volledige Versie : Jacht op moslims in Italie na aanslag in Irak



Zwarte Schaap
19-11-03, 13:18
Rouwend Italië jaagt op militante moslims

Emotioneel afscheid van slachtoffers bomaanslag

Door onze correspondent Hans Geleijnse

Rome - Italië nam gisteren tijdens een staatsbegrafenis in Rome massaal en emotioneel afscheid van de negentien Italiaanse slachtoffers van een zelfmoordaanslag in Irak van vorige week. Kardinaal Camillo Ruini, een van de ruim twintig kardinalen en aartsbisschoppen tijdens de uitvaartmis in de basiliek van St. Paulus, zei dat Italië niet zal wijken voor het terrorisme. Hij riep tegelijk op tot verdraagzaamheid. ,,We moeten terroristen het hoofd bieden, maar niet haten.''

Op de eerste rijen, tussen de familieleden van de slachtoffers en uit Irak overgekomen gewonde kameraden, zaten president Ciampi, premier Berlusconi en andere hoogwaardigheidsbekleders. Ruini had voor hen de boodschap dat Italië moet tonen een land te zijn waar ruimte is voor alle mensen, ongeacht cultuur en religie.

Aan dat laatste werd gisteren door de linkse oppositie behoorlijk getwijfeld. Want op last van minister van Binnenlandse Zaken Giuseppe Pisanu werden zes Marokkanen en een Algerijn subiet het land uitgezet. Zij zouden islamitische militanten zijn die geloofsgenoten probeerden te bekeren tot het gedachtegoed van Al-Qaeda. Een dag eerder kreeg de uit Senegal afkomstige imam Fall Mamour van het stadje Carmagnola zijn uitzetting aangezegd. Hij zou een gevaar voor de staatsveiligheid zijn en kreeg bij zijn aanhouding zelfs niet meer de kans naar huis te gaan.

Pisanu kreeg van geestverwanten de nodige complimenten. ,,Wat in Irak is gebeurd, zorgt dat je gaat nadenken over het soort immigranten dat wij gastvrijheid bieden,'' zei staatssecretaris A. Martusciello. Maar de linkse ex- premier d'Alema wees er op dat geen sprake was van arrestatie wegens gepleegde strafbare feiten. Imam Mamour is bovendien getrouwd met een Italiaanse, die in verwachting is van hun vijfde kind. Volgens D'Alema is het zonder enige vorm van juridisch verweer uitzetten van familieleden van Italianen tegen de wet.

Kamikaze
Maar Pisanu bestreed dat. Hij haalde een uit de Mussolini-tijd stammend en nooit herroepen decreet aan, dat uitzetting om veiligheidsredenen mogelijk maakt. Aanleiding tot zijn besluit waren uitlatingen van Mamour, onder meer in de krant Padania van de zeer rechtse regeringspartij Lega Nord. ,,Er zal meer Italiaans bloed vloeien, zowel in Irak als in Italie,'' zei hij. ,,Als het moet ben ik morgen een kamikaze.'' Mamour had al eerder laten weten zich 'bloedbroeder' te voelen van Osama bin Laden.

Echtgenote Barbara Farina luchtte haar verontwaardiging over de 'ongerechtvaardigde actie' in de krant La Repubblica: ,,Het doet me juichen bij iedere neergehaalde Amerikaanse helikopter, de islam zal overwinnen. Mijn man heeft alleen zijn opinies geuit. Wij zijn slachtoffers van Berlusconi, die arme jongens naar Irak stuurt om te sterven.''

Bron: Rotterdams Dagblad 19/11/03

observer
19-11-03, 13:22
jacht op extremistische moslims ja

als je als somalier in italie leeft en vervolgens lollig doet terwijl het land in rouw is kan je terugslag verwachten

normale moslims die dit soort haat niet uitdragen hebben niets te vrezen

nl-x
19-11-03, 13:28
Geplaatst door observer
jacht op extremistische moslims ja

als je als somalier in italie leeft en vervolgens lollig doet terwijl het land in rouw is kan je terugslag verwachten

normale moslims die dit soort haat niet uitdragen hebben niets te vrezen
Normale Italianen die in Irak niet hun (of in dit geval andermans -VS-) haat uitdragen hebben ook niets te vrezen.

jaja
19-11-03, 13:34
Geplaatst door nl-x
Normale Italianen die in Irak niet hun (of in dit geval andermans -VS-) haat uitdragen hebben ook niets te vrezen. je meent het .. zo lees ik het niet

"uitlatingen van Mamour, onder meer in de krant Padania van de zeer rechtse regeringspartij Lega Nord. ,,Er zal meer Italiaans bloed vloeien, zowel in Irak als in Italie,'' zei hij. ,,Als het moet ben ik morgen een kamikaze.'' " lijkt mij toch iets "ruimer" geformuleerd dan jij het doet voorkomen.

nefertiti
19-11-03, 13:52
Zouden er geen allochtone italianen in het leger zitten?

Dan kunnen ze die in het vervolg naar Irak opsturen misschien.

lennart
19-11-03, 15:27
Geplaatst door jaja
je meent het .. zo lees ik het niet

"uitlatingen van Mamour, onder meer in de krant Padania van de zeer rechtse regeringspartij Lega Nord. ,,Er zal meer Italiaans bloed vloeien, zowel in Irak als in Italie,'' zei hij. ,,Als het moet ben ik morgen een kamikaze.'' " lijkt mij toch iets "ruimer" geformuleerd dan jij het doet voorkomen.

Vraag je eerst eens af of de krant van Lega Nord wellicht disinformatie verspreid.