PDA

Bekijk Volledige Versie : mama is boos



observer
19-11-03, 13:23
ABU QASH, West Bank — Raped by her brothers and impregnated, Rofayda Qaoud refused to commit suicide, her mother recalls, even after she bought the 17-year-old a razor with which to slit her wrists.

So Amira Abu Hanhan Qaoud says she did what she believes any good Palestinian parent would: restored her family's "honor" through murder.

Armed with a plastic bag, razor and wooden stick, Qaoud entered her sleeping daughter's room last Jan. 27. "Tonight you die, Rofayda," she told the girl, before wrapping the bag tightly around her head.

Next, Qaoud sliced Rofayda's wrists, ignoring her muffled pleas of "No, mother, no!" After her daughter went limp, Qaoud struck her in the head with the stick.

Killing her sixth-born child took 20 minutes, Qaoud tells a visitor through a stream of tears and cigarettes that she smokes in rapid succession. "She killed me before I killed her," says the 43-year-old mother of nine. "I had to protect my children. This is the only way I could protect my family's honor."

The guilty brothers are in jail.

Qaoud's confessed crime, for which she must appear before a three-judge panel Dec. 3, is one repeated almost weekly among Palestinians living in the West Bank, Gaza Strip and Israel. Female virtue and virginity define a family's reputation in Arab cultures, so it's women who are punished if that reputation is perceived as sullied.

Victims' rights groups say the number of "honor crimes" appears to be climbing, but at the same time, getting little attention. Israelis and Palestinians are too busy with political and military issues to notice what they dismiss as domestic disputes, says Suad Abu-Dayyeh, who works for the Women's Center for Legal Aid and Counseling in East Jerusalem.

Poverty and war have exacerbated the problem, says Nadera Shalhoub-Kevorkian, a social work and criminology professor at Hebrew University in Jerusalem and an expert on violence against women. "Men do not have any power except over women," she says.




Palestinian police reported 31 cases in 2002, up from five during the first half of 1999, according to the center's study. Police in Israel investigated at least 18 honor killings in the past three years.

But the number of killings is likely higher, given that Palestinian police investigate only crimes that have been reported, said Yousef Tarifi, the Ramallah prosecutor assigned to Qaoud's case. Shalhoub-Kevorkian says her research showed the likely number to be 15 times higher than the number of reported cases.

Qaoud says her husband, Abdul Rahim, 52, told her the Quran forbade such killings. But neither his pleas nor those of Palestinian crisis counselors swayed her.

According to court records, Rofayda was raped by her brothers, Fahdi, 22, and Ali, 20, in a bedroom they shared in the family's three-room house. On Nov. 26, 2002, doctors at a nearby hospital who were treating Rofayda for an injured leg discovered she was eight months pregnant.

Palestinian authorities whisked her off to a women's shelter in Bethlehem, where she gave birth to a healthy boy Dec. 23. He has been adopted by another Palestinian family, court records show.

Rofayda, meanwhile, wanted to return to her parents in the Ramallah suburb of Abu Qash. Ramallah Gov. Mustafa Isa called a meeting with the family and village elders, demanding they pledge in writing not to harm the girl.

"He asked me if everyone in the family and the village would promise not to bother this girl, but I told him I couldn't give him a guarantee," Abu Qash Mayor Faik Shalout says.

Rofayda returned home in late January without notifying the authorities.

The shame was unbearable, Qaoud said. Relatives and friends refused to speak to her family. Her elder daughters' husbands wouldn't allow them to visit because Rofayda had returned home.

On Jan. 27, Rofayda sent word that she was in danger to counselors at Abu-Dayyeh's center in East Jerusalem. They, in turn, called Palestinian police in Ramallah, who have jurisdiction over Abu Qash. The police said they couldn't get to the Qaoud home because of Israeli checkpoints.

Qaoud, meanwhile, sent her husband, who suffers from heart disease, to a doctor in the nearby village of Bir Zeit. Her three youngest children went to a cousin's house.

At 11:30 p.m. she killed Rofayda, court records show. Tarifi, the prosecutor, says he's convinced Qaoud had an accomplice, but Qaoud insists she acted alone.

Qaoud turned herself in and, after four months in jail, was released pending the resolution of her case.

While honor killings committed in the heat of the moment — for example, by a husband who catches his wife in bed with another man — generally carry a six-month to one-year jail term, Qaoud will likely be sentenced to three to five years in prison, Tarifi says.

The fact she is a mother who was trying to protect her family's honor mitigates the crime of premeditated murder, which is punishable by death under Palestinian law, he adds.

The brothers are serving minimum 10-year sentences in a Palestinian jail in the West Bank city of Jericho for statutory rape of a relative, Tarifi says.

No trace of Rofayda or her brothers remains in the family home. Qaoud says she ripped up all of their photographs and burned their clothes. The bedroom in which she killed her daughter is now a storeroom.

Erasing the memories is harder, she admits. She eases her pain by doting on her three children still living at home, especially the youngest, Fatima, 9, whom she lavishes with kisses. The children say they've forgiven Qaoud and return her affection.

"My mother did this because she does not want us to be punished by people," Fatima explains with a shy smile. "I love my mother much more now than before."


Copyright © 2003 The Seattle Times Company

om te kotsen

Zagora
19-11-03, 13:25
Wat voor smeerlappen zijn jullie toch om jullie punt te maken door dit soort artikelen te plaatsen?

000NobelPrizes
19-11-03, 13:30
Geplaatst door Zagora
Wat voor smeerlappen zijn jullie toch om jullie punt te maken door dit soort artikelen te plaatsen?
Dit soort artikelen worden aan de lopende band geplaatst. Om een punt te maken inderdaad: daar viel ik eergisteren ook al over.
De crime op zich is al erg genoeg: dat het wordt misbruikt om mensen en hun fouten tegen het licht te houden, is echt buitenproportioneel fout.

Mark
19-11-03, 13:30
Geplaatst door Zagora
Wat voor smeerlappen zijn jullie toch om jullie punt te maken door dit soort artikelen te plaatsen?

Wederom een argument om met zoveel mogelijk familie bij elkaar te gaan wonen.

ik ga nog even nadenken wat dit nog meer bewijst.

Simon
19-11-03, 13:43
Geplaatst door Zagora
Wat voor smeerlappen zijn jullie toch om jullie punt te maken door dit soort artikelen te plaatsen?

Ja dat ben ik wel tegen je eens maar geldt ook - maar anders - voor black sheep en nog zo wat van die soort.

Zagora
19-11-03, 13:45
Geplaatst door Simon
Ja dat ben ik wel tegen je eens maar geldt ook - maar anders - voor black sheep en nog zo wat van die soort.

Ik heb het ook over 'jullie' Reken ZS daar ook maar toe.

nl-x
19-11-03, 13:57
Wat Zwarte Schaap doet is duidelijk anders. In een klimaat waarin Marokkanen alsmaar in het nieuws komen in Nederland, brengt hij Nederlanders in het nieuws met precies dezelfde voorvallen.

Dat is hier helemaal niet aan de orde.

Bovendien is volgens mij dit stuk helemaal niet waar. Ik ben namelijk naar de The Seattle Times website geweest, en heb daar gezocht. Maar ik kon dat stuk daar niet vinden.

BRON GRAAG observer. (Als link - tenzij je wilt beweren dat je het hebt overgetiept uit een krant.)

Zagora
19-11-03, 14:00
Geplaatst door nl-x
Wat Zwarte Schaap doet is duidelijk anders. In een klimaat waarin Marokkanen alsmaar in het nieuws komen in Nederland, brengt hij Nederlanders in het nieuws met precies dezelfde voorvallen.

Dat is hier helemaal niet aan de orde.

Bovendien is volgens mij dit stuk helemaal niet waar. Ik ben namelijk naar de The Seattle Times website geweest, en heb daar gezocht. Maar ik kon dat stuk daar niet vinden.

BRON GRAAG observer. (Als link - tenzij je wilt beweren dat je het hebt overgetiept uit een krant.)

Wat een bullshit. Alsof ZS een journalist is die zelf op pad gaat om dat soort shit op te sporen. Hij gebruikt nog altijd AUTOCHTONE bronnen. Marokkanen komen prominent in het nieuws, niet alsmaar.

Simon
19-11-03, 14:00
Geplaatst door nl-x
Wat Zwarte Schaap doet is duidelijk anders. In een klimaat waarin Marokkanen alsmaar in het nieuws komen in Nederland, brengt hij Nederlanders in het nieuws met precies dezelfde voorvallen.


Ja dus hij doet precies hetzelfde in TELEGRAAF stijl. Nou, één keer is leuk maar dan weet ik het wel en doet hij wat mij betreft precies hetzelfde als hij anderen verwijt ....

jaja
19-11-03, 14:12
Geplaatst door nl-x
Wat Zwarte Schaap doet is duidelijk anders. In een klimaat waarin Marokkanen alsmaar in het nieuws komen in Nederland, brengt hij Nederlanders in het nieuws met precies dezelfde voorvallen.

Dat is hier helemaal niet aan de orde.

Bovendien is volgens mij dit stuk helemaal niet waar. Ik ben namelijk naar de The Seattle Times website geweest, en heb daar gezocht. Maar ik kon dat stuk daar niet vinden.

BRON GRAAG observer. (Als link - tenzij je wilt beweren dat je het hebt overgetiept uit een krant.)
http://seattletimes.nwsource.com/html/nationworld/2001793273_honorkilling17.html

maar als je de naam van de vrouw in typet in google krijg je een hele rij plaatsen waar over deze geschiedenis geschreven is, inclusief Palestine FM

Alles wat niet in het mooie plaatje past is blijkbaar gelijk niet waar - volgens jou. Helaas de wereld zit iets ingewikkelder in elkaar.

Het Zwarte Schaap doet precies hetzelfde ... gewoon artikelen selecteren om een negatief beeld van de "ander" te creëren.

TonH
19-11-03, 14:24
Geplaatst door jaja
http://seattletimes.nwsource.com/html/nationworld/2001793273_honorkilling17.html

maar als je de naam van de vrouw in typet in google krijg je een hele rij plaatsen waar over deze geschiedenis geschreven is, inclusief Palestine FM

Alles wat niet in het mooie plaatje past is blijkbaar gelijk niet waar - volgens jou. Helaas de wereld zit iets ingewikkelder in elkaar.

Het Zwarte Schaap doet precies hetzelfde ... gewoon artikelen selecteren om een negatief beeld van de "ander" te creëren.

Oef, maar hier zit je wel op heel dun ijs. Heb dus maar even gegoogled en vindt tot pagina 4 niets anders dan geherkauwde artikelen van Knight Ridder Newspapers, veel kranten uit Noord-Amerika, nog wat Israël en wat anonyme postings bij indymedia in LA.
Ik hoop dat er betere bronnen zijn. :jammer:

jaja
19-11-03, 14:36
Geplaatst door TonH
Oef, maar hier zit je wel op heel dun ijs. Heb dus maar even gegoogled en vindt tot pagina 4 niets anders dan geherkauwde artikelen van Knight Ridder Newspapers, veel kranten uit Noord-Amerika, nog wat Israël en wat anonyme postings bij indymedia in LA.
Ik hoop dat er betere bronnen zijn. :jammer: klopt ... zag ik ook ... later ... :)

maar het blijft toch opvallend dat ook palestijnse sites dit verhaal overnemen ... lijkt er op dat zij het ook vertrouwen ...

nl-x
19-11-03, 14:56
Ik kon het op met de zoekmachine van de site zelf niet vinden. Daarom dacht ik aanvankelijk dat het onwaar was. Maar niet omdat het plaatje niet mooi was. Ik geloof best dat OOK daar afschuwelijke dingen gebeuren.

Maar dit is zeker niet hetzelfde als was Zwarte Schaap doet. Ik zie zwarte schaap geen individuele zuid-Afrikaanse Christenverhalen of Israelische Jodenverhalen hier neerzetten om hen te kakken te zetten met bijvoorbeeld incest verhalen etc.

Zwarte schaap beperkt zich tot Nederland. En dat Simon Telegraafstijl zegt verdient enkel een DUHHHHH.

observer
19-11-03, 15:44
link naar site (http://seattletimes.nwsource.com/html/nationworld/2001793273_honorkilling17.html)

hier dus

als het waar is is het een aanklacht tegen achtelijk gedrag
als het niet waar is een aanklacht tegen de pers

dit is een discussiebord
discussier zou ik zeggen

TonH
19-11-03, 16:00
Geplaatst door observer
link naar site (http://seattletimes.nwsource.com/html/nationworld/2001793273_honorkilling17.html)

hier dus

als het waar is is het een aanklacht tegen achtelijk gedrag
als het niet waar is een aanklacht tegen de pers

dit is een discussiebord
discussier zou ik zeggen

Wij waren bezig met het uitvogelen of het bericht bevestigd kon worden of dat het broddelwerk was.

Jij plaatst dit bericht met de titel 'Mamma is boos' hetgeen volgens mij naar Schatjes 2 verwijst en dat is meer dan onsmakelijk. Dan maakt het niet eens meer uit of het bericht waar is.
Je commentaar "Om te kotsen" doet daar dan niets meer aan af. :duivels:

Goodnight
19-11-03, 18:36
Het begint een beetje te lijken op een wedstrijd: wie kan de meeste artikelen naar boven halen,waarmee je de anders achtergrond zo zwart mogelijk maakt.

Het gaat jullie verdomme niet eens om de inhoud....het zal jullie een zorg zijn ( en dit geldt voor alle prikkers die bepaalde artikelen naar voren brengen om maar te bewijzen dat de ander door en door slecht is of iets in die trant).

Als dit artikel waar is, is het door en door triest en die daders wat ze ook zijn,interesseert me echt geen zak...moeten gewoon gecastreerd worden.

En die moeder is gewoon ziek en moet voor levenslang opgesloten worden!

jaja
19-11-03, 21:10
Geplaatst door nl-x
Ik kon het op met de zoekmachine van de site zelf niet vinden. Daarom dacht ik aanvankelijk dat het onwaar was. Maar niet omdat het plaatje niet mooi was. Ik geloof best dat OOK daar afschuwelijke dingen gebeuren.

Maar dit is zeker niet hetzelfde als was Zwarte Schaap doet. Ik zie zwarte schaap geen individuele zuid-Afrikaanse Christenverhalen of Israelische Jodenverhalen hier neerzetten om hen te kakken te zetten met bijvoorbeeld incest verhalen etc.

Zwarte schaap beperkt zich tot Nederland. En dat Simon Telegraafstijl zegt verdient enkel een DUHHHHH. ik dacht dat jij moderator was ... dan moet je toch zo nu endan kijken welke threads hier zoals staan ... ga eens kijken naar de threads die ZW opent, hoe hij daarbij "creatief" titels verzint ... als dat niet telegraafstijl "de autotochtonen tonen hoe slecht ze wel niet zijn", vooral met zaken als pedophylie en incest ...

Ik vind de opwinding over deze thread eerlijk gezegd hypocriet ... zodra het moslims raakt is het smerig, telegraaf en ga zo maar door , wanneer het niet-moslims raakt zijn jullie allemaal heel erg stil. Hier staan dan opeens opmerkingen dat die andere threads ook niet in de smaak vallen ... dan vraag je je toch af waarom hier wel klagen en daar niet ....

nl-x
19-11-03, 21:51
Geplaatst door jaja
ik dacht dat jij moderator was ... dan moet je toch zo nu endan kijken welke threads hier zoals staan ... ga eens kijken naar de threads die ZW opent, hoe hij daarbij "creatief" titels verzint ... als dat niet telegraafstijl "de autotochtonen tonen hoe slecht ze wel niet zijn", vooral met zaken als pedophylie en incest ...

Ik vind de opwinding over deze thread eerlijk gezegd hypocriet ... zodra het moslims raakt is het smerig, telegraaf en ga zo maar door , wanneer het niet-moslims raakt zijn jullie allemaal heel erg stil. Hier staan dan opeens opmerkingen dat die andere threads ook niet in de smaak vallen ... dan vraag je je toch af waarom hier wel klagen en daar niet ....

Jah, precies! Pedofilie en incest zijn zaken waarin Marokkanen de afgelopen tijd excessief worden belicht. Dus ik vind het dan niet gek dat ZS in telegraafstijl het tegengestelde doet. Maar het blijft to-the-point en binnen Nederland.

nlx

PS. Deze thread gaat niet over moslims, maar over een dom vrouwtje dat zo dom was om niet naar haar gezin, buren en autoriteiten wou luisteren, en toevallig een moslim was.

observer
19-11-03, 21:56
Jij plaatst dit bericht met de titel 'Mamma is boos' hetgeen volgens mij naar Schatjes 2 verwijst en dat is meer dan onsmakelijk. Dan maakt het niet eens meer uit of het bericht waar is.
Je commentaar "Om te kotsen" doet daar dan niets meer aan af.
. mama is boosaardig had duidelijker geweest, begrijp me goed mijn kotsen in deze is gericht op haar daad en die van haar zoons, en de cultuur die meisjes als wegwerpartikel behandeld. Als ze haar zoons had afgemaakt had ik haar gedrag zeker niet afgekeurd


Maar dit is zeker niet hetzelfde als was Zwarte Schaap doet. Ik zie zwarte schaap geen individuele zuid-Afrikaanse Christenverhalen of Israelische Jodenverhalen hier neerzetten om hen te kakken te zetten met bijvoorbeeld incest verhalen etc.

Zwarte schaap beperkt zich tot Nederland. En dat Simon Telegraafstijl zegt verdient enkel een DUHHHHH. . ik heb het niet geplaatst omdat (blijkbaar) zwarte schaap iets doet

ik heb het geplaats vanwege het feit dat het nieuws is zeker gezien de eerdere discussie over eerwraak in nederland, mischien had ik de vraag erbij moeten plaatsen kan zoiets in nederland ook gebeuren?

inmiddels even gekeken wat ZS dan gedaan heeft, snap hem

niet helemaal mee eens

ik zit hier niet om marokkanen te stangen, de dader is geen marokkaan mischien dat sommige haar als een lid van de umma zouden beschouwen, dat is buiten mijn gebied

wederom het feit is dat een jong meisje 2x onrecht is aangedaan

dat is wat telt

sadeeQ
19-11-03, 22:00
Geplaatst door observer

ik zit hier niet om marokkanen te stangen,

:gniffel: Het is ons allang duidelijk dat jij hier zit voor de couscous.

racistische zionisten en couscous :wat?!: ik stap over op rijst. :gechoquee .

nl-x
19-11-03, 22:04
Ik heb niet gezegd dat jij het plaatste als reactie op ZS.
Noch heb ik gezegd dat jij het plaatste om Marokkanen te stangen.

Maar nu zeg ik het:
Jij plaatst dat om Moslims te stangen.

Het heeft niets met de discussie te maken van eerwraak in Nederland. Weet je waarom? Omdat Palestina niet in Nederland ligt!

Of het in Nederland kan gebeuren? Zou kunnen. Je hoort genoeg incest verhalen waarin de slachtoffer wordt bedreigd om alles stil te houden. Gelukkig hoor je het weinig dat de bedreiging wordt waargemaakt. Maar zou kunnen... (Het zou zelfs eens kunnen zijn dat het bij moslims in Nederland voorkomt. Maar dan wordt het breed uitgemeten op Netwerk. Dus zo vaak is dat ook niet zo.)

Over de slachtoffers die zwichten voor de dreigingen kan ik natuurlijk niets zeggen. Daar weet ik niets van uiteraard.

observer
19-11-03, 22:14
Het is ons allang duidelijk dat jij hier zit voor de couscous. euh sorry wel eens gegeten maar kan er niet echt voor warmlopen


Jij plaatst dat om Moslims te stangen.

?? als ik dat zou willen zou ik wel iets beledigends roepen

je kan je alleen gestangd voelen als je denkt dat haar daden betrekking op jouw hebben

als een of ander walgelijke vent zijn kleindochter neemt en dat wordt hier gemeld, is dat dan om autochtone nederlanders te stangen? zo ja euh pech dan want deze heeft niet het idee dat zijn daden betrekking hebben op hem


Het heeft niets met de discussie te maken van eerwraak in Nederland. Weet je waarom? Omdat Palestina niet in Nederland ligt!

Of het in Nederland kan gebeuren? Zou kunnen

soms zou je denken van wel

maar je spreekt jezelf tegen

je zegt dat het niets met de discussie te maken hebt en vervolgens ga je in op of het hier wel of niet zou kunnen gebeuren erg je discussierd (waarvoor dank)

jaja
20-11-03, 09:47
Geplaatst door nl-x
[B]Jah, precies! Pedofilie en incest zijn zaken waarin Marokkanen de afgelopen tijd excessief worden belicht. Dus ik vind het dan niet gek dat ZS in telegraafstijl het tegengestelde doet. Maar het blijft to-the-point en binnen Nederland. onzin .. de klacht is steeds over de criminalisering van de marokkaanse jeugd. Hert aantal opmerkingen over marokkaanse incest of pedofilie beperkt zich min of meer tot de vraag van splijtstof (?) over het huwen van marokkaanse joden met neven en nichten ...



PS. Deze thread gaat niet over moslims, maar over een dom vrouwtje dat zo dom was om niet naar haar gezin, buren en autoriteiten wou luisteren, en toevallig een moslim was. volledig mee eens ... alleen zie ik dat niet echt in de "woede " terug in de posts in deze thread. Nogmaals, waarom is die woede hier geconcentreerd, terwijl verschillende lieden zich ook zeggen te ergeren aan de ZW en andere threads ... "het als een wedstrijd zien" ...

fatiha elg...
20-11-03, 23:24
Als de Nederlanders zich nou met Nederlands nieuws bezig houden. En de Marokkanen met Marokkaans nieuws. En ik met het Palestijns nieuws. En SadeeQ met Amerikaans nieuws. En Puk met Turks nieuws. Dan komen we wel een eindje verder zonder dat we iedere keer met de vinger naar de ander wijzen.


Deal? :D

Puk
21-11-03, 00:32
Geplaatst door fatiha elg...
Als de Nederlanders zich nou met Nederlands nieuws bezig houden. En de Marokkanen met Marokkaans nieuws. En ik met het Palestijns nieuws. En SadeeQ met Amerikaans nieuws. En Puk met Turks nieuws. Dan komen we wel een eindje verder zonder dat we iedere keer met de vinger naar de ander wijzen.


Deal? :D

Is goed!! Ik hou me wel bezig met Turkse wannabee-moslims. :duim:

fatiha elg...
21-11-03, 01:23
Geplaatst door Puk
Is goed!! Ik hou me wel bezig met Turkse wannabee-moslims. :duim:


Kee dan. :) Wil jij het voorstel even aan beheer voorstellen dan? Ik heb ruzie met een paar van die gasten. Ze moeten me niet, maar ze kunnen mij niks maken.



:D

Puk
21-11-03, 03:05
Geplaatst door fatiha elg...
Kee dan. :) Wil jij het voorstel even aan beheer voorstellen dan? Ik heb ruzie met een paar van die gasten. Ze moeten me niet, maar ze kunnen mij niks maken.



:D

Hè shit! Ik lig ook al niet zo lekker bij het Geachte Beheer... :(

Maar aan de andere kant... wie wel??

Dus... vooruit maar met de geit!

Maar wat heb jij het Geachte Beheer dan misdaan?? :confused: