PDA

Bekijk Volledige Versie : gratis woonruimte



gibraltar
19-11-03, 17:48
'Gevangenis soms net een hotel'

Leven is goed in de bajes
Door Sandra Donker

Gedetineerden zijn over het algemeen goed te spreken over het verbijf in de gevangenis. Dat blijkt uit een 'tevredenheidsonderzoek' van de Dienst Justitiële Inrichtingen.

Het is schoon en veilig in de gevangenis en er wordt onderling weinig gepikt, oordelen de bajesklanten. De meeste bewakers zijn geen bullebakken, maar toffe mannen en vrouwen die op z'n tijd graag een potje meebiljarten.

De gevangenissen in België en Frankrijk worden de afgelopen jaren geplaagd door zelfmoorden, brandstichtingen, geweld en intimidatie, maar het Nederlandse gevangeniswezen staat er relatief keurig voor, blijkt uit het onderzoek Gedetineerd in Nederland, waarvoor ruim 6400 gevangenen hun mening gaven over hun leefklimaat.

Zij reageerden op in zeven talen geformuleerde stellingen als: ik moet oppassen voor bewakers, ik voel me bedreigd in de doucheruimte of ik word als een kind behandeld.

Natuurlijk wordt er gemopperd op de slechte keuken en geklaagd over het gebrek aan afleiding, maar de kans lijkt gering dat ook hier de vlam snel in de pan slaat. Turkse vrouwen die in Nederland in de bak zijn beland, durven de stelling zelfs aan dat de gevangenis 'net een hotel is'. Daar is niet iedereen het mee eens: driekwart van de bajesbewoners vindt dat al te rooskleurig.

De Dienst Justitiële Inrichtingen heeft voor het eerst op zo'n grote schaal de stemming gepeild in de 60 huizen van bewaring, gevangenissen en beperkt beveiligde inrichtingen. ,,Ook de bajesklant is klant'', zegt sectordirecteur gevangeniswezen Peter van der Sande.

Zwakke broeders soms pispaal

Directeur gevangeniswezen Van der Sande: ,,We proberen de detentie zo goed mogelijk te laten verlopen, want dat is belangrijk voor een goede terugkeer in de maatschappij. Zo'n enquête kan de knelpunten in kaart brengen.''

Gevangenisdirecteuren kunnen met de resultaten aan de slag om hun inrichting te verbeteren, zegt hij. Dat betekent niet dat alle sores worden weggewerkt, want 'men zit er natuurlijk niet voor niets'.

Justitie is vooral blij met de hoge scores op het gebied van veiligheid. Vorig jaar woedde er een discussie over de gevaren van het gebrek aan personeel. In het onderzoek is daar weinig van terug te zien. Bedreigingen door medegedetineerden zijn zeldzaam en seksuele intimidatie komt nauwelijks voor. Wel lopen 'zwakkere broeders' het risico de pispaal te worden. Van oudsher is de keuken in de bajes onderwerp van onvrede. Alleen de zelfkokers genieten van hun maaltijden, maar zij (en anderen) mopperen weer dat de bajeswinkel zo duur is.

Van de bewoners werkt 90 procent overdag, om een zakcentje bij te verdienen en uit de cel te mogen. Maar in de vrije tijd is er te weinig te beleven. Naast luchten, het wekelijkse bezoek aan de bibliotheek, sport en een praatje met de geestelijk verzorger houdt het voor de meesten op. Dit zal alleen maar verslechteren. Door de bezuinigingen worden dergelijke voorzieningen versoberd.